Puun henget

saturnus

Kertokaa millaisia kokemuksia teillä puitten hengistä. Olisin myös kiinnostunut siitä miten eri puitten henget eroavat toisistaan ja miten puitten henkien kanssa pääsee parhaiten sinuiksi.

19

4129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei liity

      tähän suoranaisesti, mutta koin tänään keskustelavani puun kanssa; tosi mahtava juttu!!!!

      • #random

        voi elämä. toivon oikeasti että tuo oli trolli.


    • May.May

      Hmm. Puunhenget.. en varsinaisesti ymmärtänyt mitä sillä tarkoitit, mutta aina "villiin luontoon" pääsessäni tunnen melkoisen mielihyvän tunteen. Puhuvatko tällöin minulle "puiden henget"? Luulen sen olevan osa luonnon omaa taikaa, joka tarttuu minuun ihmisyydestäni huolimatta.

      • Saturnus

        Siis ... monissa henkiolentoja käsittelevissä kirjoissa mainitaan että jokaisella puulla on puun henki. En tiedä miten asia tarkalleen pitäisi ymmärtää ja kaiketi monellakin eri tavalla. Se on tavallaan henkenä "puun haltia", koska näiden eri lähteiden mukaan puun henki ei kuole jos puu kuolee vaan voi siirtyä toiseen puuhun. Tavallaan siis tunnen monissa tapauksissa tämän hengen, mutta tavallaan olen myös osittain ymmälläni asiasta. Jos joku tietää aihetta siis "puiden henkiä" käsittelevää kirjallisuutta olisin kiinnostunut. Samaten mikäli joku tietää jotakin kirjallisuutta puiden ja metsän jumala Hern:istä niin se kiinnostaa myöskin kovasti.


      • May.May
        Saturnus kirjoitti:

        Siis ... monissa henkiolentoja käsittelevissä kirjoissa mainitaan että jokaisella puulla on puun henki. En tiedä miten asia tarkalleen pitäisi ymmärtää ja kaiketi monellakin eri tavalla. Se on tavallaan henkenä "puun haltia", koska näiden eri lähteiden mukaan puun henki ei kuole jos puu kuolee vaan voi siirtyä toiseen puuhun. Tavallaan siis tunnen monissa tapauksissa tämän hengen, mutta tavallaan olen myös osittain ymmälläni asiasta. Jos joku tietää aihetta siis "puiden henkiä" käsittelevää kirjallisuutta olisin kiinnostunut. Samaten mikäli joku tietää jotakin kirjallisuutta puiden ja metsän jumala Hern:istä niin se kiinnostaa myöskin kovasti.

        En ole ollut tietoinen käsitteestä "puun henki" koska en hirveästi opiskele uskomuksiani kirjoista vaan käsittelen asioita oman kokemuksen kautta. Mielestäni ihmiset ovat liian riippuvaisia valmiista tiedosta. Niin riippuvaisia, etteivät huomaa nenänsä edessä (kirjan yläreunan yllä) tapahtuvia asioita ja niistä saatavia rikastuttavia kokemuksia.
        En toki väheksy kirjallisuutta missään tapauksessa, mutta olisi jo aika etsiä itsensä ja löytää polku luontoon.


      • Liisu
        May.May kirjoitti:

        En ole ollut tietoinen käsitteestä "puun henki" koska en hirveästi opiskele uskomuksiani kirjoista vaan käsittelen asioita oman kokemuksen kautta. Mielestäni ihmiset ovat liian riippuvaisia valmiista tiedosta. Niin riippuvaisia, etteivät huomaa nenänsä edessä (kirjan yläreunan yllä) tapahtuvia asioita ja niistä saatavia rikastuttavia kokemuksia.
        En toki väheksy kirjallisuutta missään tapauksessa, mutta olisi jo aika etsiä itsensä ja löytää polku luontoon.

        En ole kuullut puun hengestä, mutta näen puiden auran.
        Luulin, että kaikki näkevät sen, mutta nyt keski-ikäisenä vasta olen huomannut, että näin ei ole.
        Vaistollaan tietää puun hengen, ei siihen mitkään opukset auta.
        Luultavasti olet pääkaupunkiseudulta, kun kysyt tietä luontoon. Luontoon ei opita, siihen kasvetaan.


      • May.May
        Liisu kirjoitti:

        En ole kuullut puun hengestä, mutta näen puiden auran.
        Luulin, että kaikki näkevät sen, mutta nyt keski-ikäisenä vasta olen huomannut, että näin ei ole.
        Vaistollaan tietää puun hengen, ei siihen mitkään opukset auta.
        Luultavasti olet pääkaupunkiseudulta, kun kysyt tietä luontoon. Luontoon ei opita, siihen kasvetaan.

        En ole nyt varma oliko viestisi osoitettu minulle, vai keskustelun aloittaneelle henkilölle. Vastaan tähän kuitenkin.
        Olen varttunut luonnon keskellä ja kasvanut jollain tavalla osaksi sitä, ihmisyydestäni en tietenkään eroon pääse. Jossain vaiheessa kokeilin elämistä pääkaupunkimme ytimessä ja sain siitä vain pahanolon. Paikalliset eivät edes tunne käsitystä luonto (yleistämisen ehkäisemiseksi en tietysti kaikkia jaa tähän ryhmään, mutta suurimman osan ihmisistä, joihin pääsin sinä aikana tutustumaan..). Heidän mukaan elämä on kaupungissa. Olen erimieltä. Elämä tulee luonnosta ja on luonnosssa. Eihän betonitalohelvetissä voi saada tällaista pientä ajatusta kuuluviin, siispä minua odotti muutto takaisin maalle ja nyt olen todella onnellinen valinnastani.


      • Saturnus
        Liisu kirjoitti:

        En ole kuullut puun hengestä, mutta näen puiden auran.
        Luulin, että kaikki näkevät sen, mutta nyt keski-ikäisenä vasta olen huomannut, että näin ei ole.
        Vaistollaan tietää puun hengen, ei siihen mitkään opukset auta.
        Luultavasti olet pääkaupunkiseudulta, kun kysyt tietä luontoon. Luontoon ei opita, siihen kasvetaan.

        Asuinpaikkani ei ole pääkaupunkiseudulla eikä ole koskaan ollutkaan. Kaupungeissa olen asunut ihan tarpeeksi, mutta nyt rauhallisesti maaseudulla. Kun en omaa mitään luontaisia näkijänkykyjä niin alan kirjallisuuden olen kokemut perehtymistapana parhaaksi mahdolliseksi aina silloin tällöin ...

        Tieni luontoon?!! No sitä en ole varsinaisesti kysynyt, vaikka joku voi nähdä sen noinkin. Sen sijaan toivon voivani kehittää luontosuhdettani joka minulla on syntymästä saakka ollut olemassa.


      • May.May
        Saturnus kirjoitti:

        Asuinpaikkani ei ole pääkaupunkiseudulla eikä ole koskaan ollutkaan. Kaupungeissa olen asunut ihan tarpeeksi, mutta nyt rauhallisesti maaseudulla. Kun en omaa mitään luontaisia näkijänkykyjä niin alan kirjallisuuden olen kokemut perehtymistapana parhaaksi mahdolliseksi aina silloin tällöin ...

        Tieni luontoon?!! No sitä en ole varsinaisesti kysynyt, vaikka joku voi nähdä sen noinkin. Sen sijaan toivon voivani kehittää luontosuhdettani joka minulla on syntymästä saakka ollut olemassa.

        Kirjallisuuteen perehtyminen on toki hyvästä, mutta se tieto täytyy osata ottaa vastaan kriittisesti. "Kaikkea ei kannata uskoa, mitä niissä sanotaan". Ja uskon jokaisen kokevan nämä puiden hengetkin omalla tavallaan..


      • Saturnus
        May.May kirjoitti:

        Kirjallisuuteen perehtyminen on toki hyvästä, mutta se tieto täytyy osata ottaa vastaan kriittisesti. "Kaikkea ei kannata uskoa, mitä niissä sanotaan". Ja uskon jokaisen kokevan nämä puiden hengetkin omalla tavallaan..

        Tietenkin kaikkea voi kritisoida, mutta en näe oman taikka kenenkään kokemuksien kritisoimista järkevänä tai tarpeellisena. Tieto mitä tulee kirjoista on toki eri asia kuin asioiden kokeminen eli se kokeminen on omakohtaisena aina voimakkaampi. Hyvä on kuitenkin tietää mitä ja miten muut asian kokevat, mutta ei sitä toisaalta voi ottaa sellaisenaan. Se on vähän niin ettei voi elää ummikkona, mutta ei sitä voi kaikkea purematta nielläkään.Jossakin tulee rajat vastaan.


      • May.May

        On siinä varmasti aika kulunut rattoisasti tuota kirjoitellessa, mutta oliko sillä jokin sanomakin?


      • Liekki
        Saturnus kirjoitti:

        Siis ... monissa henkiolentoja käsittelevissä kirjoissa mainitaan että jokaisella puulla on puun henki. En tiedä miten asia tarkalleen pitäisi ymmärtää ja kaiketi monellakin eri tavalla. Se on tavallaan henkenä "puun haltia", koska näiden eri lähteiden mukaan puun henki ei kuole jos puu kuolee vaan voi siirtyä toiseen puuhun. Tavallaan siis tunnen monissa tapauksissa tämän hengen, mutta tavallaan olen myös osittain ymmälläni asiasta. Jos joku tietää aihetta siis "puiden henkiä" käsittelevää kirjallisuutta olisin kiinnostunut. Samaten mikäli joku tietää jotakin kirjallisuutta puiden ja metsän jumala Hern:istä niin se kiinnostaa myöskin kovasti.

        Minun käsitykseni mukaan jokaisella elollisella olennolla on oma henkensä ja "elottomat" ovat osa Maata, suurinta luoja- henkeä. Jokainen puu on yksilö. Jokaisella metsällä on myös oma suojelijansa, joka voi elää puussa itsessään.


      • Liekki
        Saturnus kirjoitti:

        Asuinpaikkani ei ole pääkaupunkiseudulla eikä ole koskaan ollutkaan. Kaupungeissa olen asunut ihan tarpeeksi, mutta nyt rauhallisesti maaseudulla. Kun en omaa mitään luontaisia näkijänkykyjä niin alan kirjallisuuden olen kokemut perehtymistapana parhaaksi mahdolliseksi aina silloin tällöin ...

        Tieni luontoon?!! No sitä en ole varsinaisesti kysynyt, vaikka joku voi nähdä sen noinkin. Sen sijaan toivon voivani kehittää luontosuhdettani joka minulla on syntymästä saakka ollut olemassa.

        Mielestäni höpötys auroista sun muista on hölynpölyä, mutta ihminen on erehtyväinen. Jokainen löytää oman tiensä luontoon eri tavalla, jokainen tuntee luonnon eri tavalla, mutta kohtele sitä oikein, niin sekin kohtelee sinua oikein.


    • karpaasimetsuri

      Puiden hengen saa esille kun vetäisee moottorisahan päälle ja antaa sen soida. Puut ovat parhaimmillaan rakennusmateriaalina tai polttopuuna.

    • Tam

      Minä en ole varma, mutta luulen että kerran olen saanut yhteyden puutarhamme omenapuuhun. Inspiraation yritykseen sain nettisivulta (url hukassa), jossa kerrottiin että miltei kaikkiin luonnonkappaleisiin voi saada yhteyden.
      Kuitenkin, sinä kertana lähetin telepaattisen viestin puulle, samalla pitäessäni kättäni sen rungolla. Kysyin sen ikää, ja sain heti "vastauksen". Saamani ikä (78 v) vastaa puiden oikeaa ikää, josta minulla ei ennen ollut tietoa.

      Kuulostaa ehkä hullulta, mutta semmoista se oli.

    • iltakoukku

      Jos kaataa tammen oman pihan piiristä, on se laiton teko. Omenapuu on suomalaisille myös tärkeä puulaji. Sanotaanhan että omenapuun kukinta oksistoineen kruunaa pihapiirin. Voidaankin sanoa että tammi on pihan kunigas ja omenapuu kunigatar.
      Pihlaja taas on viisikanta ja mänty louhikäärmepuu. Kataja viisauden tuo ja paju janon sammuttaa. Tuomi tuo taisapainon ja oikeuden. Haapa on maanristi ja leppä pahat veret seisauttaa. Tunturin tunnoksi voidaan nimittää vaivaiskoivu. Rauduskoivu on kaunis Tapion vaimo.

      • Liekki

        Et voi sanoa, että rauduskoivu on Tapion vaimo. Rauduskoivut ovat yksilöitä, tunteellisia ja herkkiä, aivan kuten muutkin puut. Itse asiassa ne ovat kaksineuvoisia, joten ne eivät ole miehiä tai naisia. Tietääkseni ainoastaan katajaa voi puhutella herrana tai rouvana. Tammet ja omenapuut eivät ole kuninkaita tai kuningattaria, vaan yksilöitä.


    • Cyberanimal

      lukemasi kirjallisuuden kanssa, että puilla on henki. Kuinka yksilöitynyt, siitä en mene varmuuseen, sillä puilla tuntuu olevan enemmän yhteisöllinen mieli kuin oma persoona. Toisaalta jos puu on yksin, se kehittää itselleen voimakkaamman "persoonan" kuin metsässä oleva.
      Paras tapa mielestäni ottaa asiasta selvää on mennä metsään ja "halailla puita" eli kuunnella niitä ja olla niiden kanssa.
      Jokin perä kuitenkin puiden "hengellisyydestä" löytyy jo vanhan kansan tavoista, kaadettavaa puuta kopautettiin irveen hamaralla, jotta puu menisi tajuttomaksi ja ei tuntisi kipua kuolemastaan.

    • Druidioppilas

      Tarkoittanet Dryadeja.. ;-)

      Ne ovat puun henkiä, jotka ovat keijujen kaltaisia, puiden vartijoita ja suojelijoita..

      Puiden henkien kanssa pääsee parhaiten nii, että kulkiessaan puiden alla kysyy lupaa oksien ali kulkemiseen, ja muutenkin puiden kunnoittaminen auttaa. Jossain on puita, joiden oksat ylettyvät maahan asti, sellaisen alle meneminen ja siellä mietiskely, auttaa sen puun kanssa kommunikointiin, ja avaa tien muidenkin puiden luokse. Siis jos voit, tee puun alle paikka, jossa voit mietiskellä elämä yms..
      Puu auttaa, jos on auttaakseen... ;-) Aikaa tarvitaan, oikopolkua ei ole... ;-)

      Onnea yritykseesi..

      Lämmöllä,

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2810
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2030
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      42
      1543
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      989
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe