Paljonko ruokaan rahaa kuukaudessa

Oletteko pitänyt kirjaa paljonko menee rahaa kuukaudessa ruokakauppaan? Sisältäen pesuaineet ja talous-ja wc-paperit. Pidin kirjaa nyt kuukauden ajalta ja kyllä yllätyin summasta. Jos jostain pitää sähkön lisäksi nyt säästää niin kyllä ruokakuluista voi ainakin omalla kohdallani nipistää. Ulkona syömisistä ja esim. Kahvitteluista kertyy summaa ihan kuin varkain.

234

1439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      N. 340€/kk suunnilleen. Joskus enemmän, joskus vähemmän.

      • Anonyymi

        pidin kirjaa edelliseltä kuukaudelta, ruoka / puhtaus yht. 298 e .


      • Anonyymi

        Onko nämä teidän summat per.henkilö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko nämä teidän summat per.henkilö.

        N. 340€/kk per yksi henkilö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        N. 340€/kk per yksi henkilö.

        Samaa luokkaa yksi henkilö. Ruoka,wc paperi,siivoushygienia tuotteet,paristot.
        Sitten on vain sähkö,vastike,netti,puhelin kulut joka kk. Ei tarvitse pihistellä ruokaa tms. Kulut muuten minimissä. En osta eineksiä enkä juomia,makeisia,ei pika ruokaa. En lottoa,kehitä moniin vuosiin ei kannata hassata kun rahat riittää.


      • Anonyymi

        Sama täällä.


    • Anonyymi

      Viime talvena kun k-city toi ruuat kotiin näki menot ruokakauppaan, silloin yhden hengen kulut oli noin 250 € kk. On kulut nousseet kaikilla osa-alueilla sen näkeen heti hintalapuissa.
      Pärjäillään kun ikä suojelee, ei humpuukki ei huvita, vertailussa aiemmin kun mökkeily ja veneily toi kuluja, alkoholi ja tupakka jäi ennen eläkeikää, autostakin luovuin siinä mielessä ei ruoka hirveesti huoleta.
      Enempää ei voi kuluttaa mihin varaa, sen verran oli varaa sain uudistettua kalusteet kotiini, voi että tätä elämää.

      pe

      • Käyn kerran viikossa ruokakaupassa jolloin ostan pää-asiassa aika lailla samoja tuotteita. Kyllä se näkyy nyt ruokakuluissa muutaman kympin verran viikossa. Vängällä pitää miettiä mistä voisi nipistää tai minkä tuotteen vaihtaa toiseen. Oikeastaan kun katson omia kulutustottumuksiani ruoka on ainoa mistä pystyy säästämään. Muu kulutus on aika maltillista ja pakollista.


    • Anonyymi

      n. 300 e. Käy vieraita jonkin verran syömässä tekemääni pullaa ja kakkua ja perhettä kutsun ruoalle. Mielestäni olen lähes talousihme, sillä ruoka on hyvää, terveellistä ja monipuolista eikä lihottavaa. Teen ruoat alun alkaen itse paitsi leivän. Kiva aloitus kun tuli lasketuksi. Onhan se mukava tietää. Mistään en pysty säästämään kuin ehkä niistä perheelle tarjoilusta, sitä en halua, toivottavasti ei tartte tulevaisuudessakaan.

      • Totta. Jos ja kun vieraita käy ei ihan kehtaa olla mitään tarjoamatta. Tosin meillä ei liiaksi asti vieraita edes käy# usein käydään ulkona syömässä. Se ei ole halpaa, miksi yhdessäoloon pitää liittyä aina ruoka tai kahvi. Miksi se ei voisi olla vaikka joku ilmainen tapahtuma tai ulkoilu.


    • Anonyymi

      Not, tarkka summa puuttuu.

      Ite asiassa ruoka ei ole varsinaisesti suurin menoerä kauppalaskussa. Kaikenlaiset vessapaperit, pesuaineet, etenkin tupakki ja keskari nostaa kauppalaskun isoksi. Siihen vois lisätä tieten pensakulutkin. Kokonaissumma kauppalaskusta on eri juttu, kuin pelkkä ruokalasku.

      Sinällään itse ruokalaskua on helppo kontrolloida, ei osta mitään kallista. Mutta kaikki mikä ei ole varsinaisesti itse ruokaa, se maksaa. Keskari, eikä tupakka, eikä pensa ole ikinä tarjouksessakaan.

      Vastaus aloituksen kysymykseen, muutamia satasia, josta varsinaista ruokaa ehkä puolet.

      =DW=

      ,

      • Meillä ei mene tupakkiin rahaa ja keskarinsa ja muut päihteet maksaa hän joka sitä juo :).


    • Anonyymi

      Laskin viime talvena vuoden 2021 kauppalaskut, ja niistä ruuan osuus oli n. 190 €/kk/hlö. Wc- ja talouspaperit, siivousaineet n. 13 €/kk, yhteensä siis 200 €/kk/hlö. Nyt tietysti kaikki hinnat nousseet, joten summa vähän isompi.

      Valmistan pääasiassa itse ruuat, hyödynnän omaa kasvimaata jonkin verran. Esim. marjoja saadaan kasvimaalta ja metsistä niin, että vain vähän mansikkaa pitää ostaa. Punalaputettuja tuotteita ostan aina kun mahdollista. Pienet tulot, pienet menot :)

      • Anonyymi

        viime talvena meni ruoka ja puhtaus noin 200 e, nyt lähes 300 e, että on kyllä kaikki
        hinnat noussut, ei ainoastaan ruoka, vaan Wc-paperista alkaen, pesuaineet ja hygienia on yhtä välttämättömät ostokset.
        ja nyt vielä lisäksi siihen sähkö hintojen huima korotus.


      • Punalaputettuja ei ole vielä tullut kokeiltua. Kokeiluun nekin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        viime talvena meni ruoka ja puhtaus noin 200 e, nyt lähes 300 e, että on kyllä kaikki
        hinnat noussut, ei ainoastaan ruoka, vaan Wc-paperista alkaen, pesuaineet ja hygienia on yhtä välttämättömät ostokset.
        ja nyt vielä lisäksi siihen sähkö hintojen huima korotus.

        Mielenkiinnolla seuraan sähkön hinnan kehitystä. Onneksi ehdittiin muuttaa ok-talosta kerrostaloon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        viime talvena meni ruoka ja puhtaus noin 200 e, nyt lähes 300 e, että on kyllä kaikki
        hinnat noussut, ei ainoastaan ruoka, vaan Wc-paperista alkaen, pesuaineet ja hygienia on yhtä välttämättömät ostokset.
        ja nyt vielä lisäksi siihen sähkö hintojen huima korotus.

        Kaikkista tavaroissa on noussut hinnat esim huonekalusiisakin , ostin muutama vuosi sitten sohvapöydän Jyskistä , sama pöyt maksaa tänään kolme kertaa enemmän .
        Samoin kodin koneet niissäkin hinnat nousseet huimasti . Mutta ruokaahan se on se tärkein ja itse tunnen itseni tuhlaajaksimkunnnäen mitä toiset maksaa viikossa. Paljon vois karsia pois ostoksista , esim joskus saan päähäni että nytpä ostan vaikka tomaatteja , mutta ne vanhenee kaapissa ettei voi syödä, vaikka tiedän että olen huono syömään vihanneksia sun muita niin silti ostelen niitä aina välillä
        Sitten on tullut auklaan himo vanhoilla päivillä vaikka en ole koskaan ollut mikään makean ystävä , jostainhan sekin johtuu ilmeisesti.
        säästämään pitäisi oppia tässä


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Mielenkiinnolla seuraan sähkön hinnan kehitystä. Onneksi ehdittiin muuttaa ok-talosta kerrostaloon.

        Sama täällä- saatiin talo myytyä ja muutettiin ihanaan kerrostaloasuntoon ihan ydinkeskustaan, kyllä kahden eläkeläisen kelpaa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sama täällä- saatiin talo myytyä ja muutettiin ihanaan kerrostaloasuntoon ihan ydinkeskustaan, kyllä kahden eläkeläisen kelpaa!

        Onhan se vaivattomampaa asua kerrostalossa jossa huoltoyhtiö hoitaa pihatyöt kesät talvet. Palvelut lähellä ja adumiskustannuksetkin halvemmat puolta pienemmässä asunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        viime talvena meni ruoka ja puhtaus noin 200 e, nyt lähes 300 e, että on kyllä kaikki
        hinnat noussut, ei ainoastaan ruoka, vaan Wc-paperista alkaen, pesuaineet ja hygienia on yhtä välttämättömät ostokset.
        ja nyt vielä lisäksi siihen sähkö hintojen huima korotus.

        Sokos Alepa vaikka melkoinen kakkoslaadun kauppa onkin niin vessapaperi ollut halvinta ja olut. Muu on noussut myös huonointa laatua irtopullat pelkkää öljyglugoosia puoli raakaa. No Elovena puoliraakaa kosteaa patukkaa välipala ei kannata ikinä ostaa niin kauheet aineet niissä. Hyi. Todella aitoja ruokia ja itse tehtynä. Muistakaa kuunnella Jouluradio.fi 200€ menee yhdelle ja joskus kun ostaa vaatetta 300 päälle sähkö netti muut hammaslääkärit. Näyttää siltä kun kuitteja katsoo että verot on noussut. Kuitin lopussa vero.


    • Anonyymi

      Enpä ole. Joku päivä sitte just ajattelin että osaako sitä elää säästeliäästi, ennenkuin on pakko. Kait se sitte jotenkin.
      Vaikkei edes bensan hintaa ottaisi huomioon, auto huoltoineen ja vakuutuksineen, rengassäilytyksineen vie lähes kuukauden eläkkeen.
      Niiden tarkistuksen jälkeen ruokakuluja miettiä.

      • Olen pyrkinyt laittamaan joka kuukausi säästöön puskurirahastoon pahan päivän varalle. Listaamalla muutaman kuukauden ajalta kaikki tulot ja menot, päässee paremmin kärrylle paljonko on vara säästöön laittaa ja mihin ne varat hupenee.. Kuitenkin niin että säästöstä saa vaivattomasti sitten otetuksi kun akuutti tarve iskee.


      • Siili2 kirjoitti:

        Olen pyrkinyt laittamaan joka kuukausi säästöön puskurirahastoon pahan päivän varalle. Listaamalla muutaman kuukauden ajalta kaikki tulot ja menot, päässee paremmin kärrylle paljonko on vara säästöön laittaa ja mihin ne varat hupenee.. Kuitenkin niin että säästöstä saa vaivattomasti sitten otetuksi kun akuutti tarve iskee.

        Tai joutuu ostamaan jotain kalliimpaa. Ei heilauta sitten kuukauden budjettia niin pahasti.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Olen pyrkinyt laittamaan joka kuukausi säästöön puskurirahastoon pahan päivän varalle. Listaamalla muutaman kuukauden ajalta kaikki tulot ja menot, päässee paremmin kärrylle paljonko on vara säästöön laittaa ja mihin ne varat hupenee.. Kuitenkin niin että säästöstä saa vaivattomasti sitten otetuksi kun akuutti tarve iskee.

        Tottakai joka kuukausi säästöön ainakin satanen ja poikien perheille lupasin viiskymppiä joulurahaa joka kuukausi. Tänä vuonna tuli vielä sairaalan täysihoitomaksu ja lääkkeistä maksamista. Nyt odottelen paljonko tulee maksettavaa hormistoremontista ja seuraava sähkölasku vähän arveluttaa.

        Niin ne maksut vaan lisääntyy!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai joka kuukausi säästöön ainakin satanen ja poikien perheille lupasin viiskymppiä joulurahaa joka kuukausi. Tänä vuonna tuli vielä sairaalan täysihoitomaksu ja lääkkeistä maksamista. Nyt odottelen paljonko tulee maksettavaa hormistoremontista ja seuraava sähkölasku vähän arveluttaa.

        Niin ne maksut vaan lisääntyy!

        Kyllä. Hintojen noustessa pitää seurata tarkemmin mihin on vara. Tavoitteena kuitenkin selvitä maksuista ja myös sillä tavoin hallita elämäänsä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai joka kuukausi säästöön ainakin satanen ja poikien perheille lupasin viiskymppiä joulurahaa joka kuukausi. Tänä vuonna tuli vielä sairaalan täysihoitomaksu ja lääkkeistä maksamista. Nyt odottelen paljonko tulee maksettavaa hormistoremontista ja seuraava sähkölasku vähän arveluttaa.

        Niin ne maksut vaan lisääntyy!

        Itse olen pienentänyt joululahjoihin käyttämääni summaa. Aikuisille emme ole ostaneet lahjoja enää vuosiin vain lapsille ja lapsenmielisille :).


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Itse olen pienentänyt joululahjoihin käyttämääni summaa. Aikuisille emme ole ostaneet lahjoja enää vuosiin vain lapsille ja lapsenmielisille :).

        En osta joululahjoja. Laitan vain tileille viiskymppiä molemmille perheille kuukaudessa vuoden kerrallaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En osta joululahjoja. Laitan vain tileille viiskymppiä molemmille perheille kuukaudessa vuoden kerrallaan.

        Eli 50x12? ja tämä kahdelle perheelle?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Eli 50x12? ja tämä kahdelle perheelle?

        Jep ja lupasin jatkaa samanlaista joululahjaa ensivuonnakin🎁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep ja lupasin jatkaa samanlaista joululahjaa ensivuonnakin🎁

        Niin siis 2x50€/kk🙄


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin siis 2x50€/kk🙄

        Onko heillä puute rahasta?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Onko heillä puute rahasta?

        Ei tietääkseni, kun matkustelevat ulkomailla ja syövät aika usein ulkonakin.
        Se viiskymppiä on joululahjaa🎁


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Olen pyrkinyt laittamaan joka kuukausi säästöön puskurirahastoon pahan päivän varalle. Listaamalla muutaman kuukauden ajalta kaikki tulot ja menot, päässee paremmin kärrylle paljonko on vara säästöön laittaa ja mihin ne varat hupenee.. Kuitenkin niin että säästöstä saa vaivattomasti sitten otetuksi kun akuutti tarve iskee.

        50€ kk on 4 kk 200€ säästöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai joka kuukausi säästöön ainakin satanen ja poikien perheille lupasin viiskymppiä joulurahaa joka kuukausi. Tänä vuonna tuli vielä sairaalan täysihoitomaksu ja lääkkeistä maksamista. Nyt odottelen paljonko tulee maksettavaa hormistoremontista ja seuraava sähkölasku vähän arveluttaa.

        Niin ne maksut vaan lisääntyy!

        Sähkölasku saa lukee että vero on noussut alv 24 prossaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietääkseni, kun matkustelevat ulkomailla ja syövät aika usein ulkonakin.
        Se viiskymppiä on joululahjaa🎁

        No kristityillä on tapana antaa siis jouluna pyhä päivinä lahjoja ja ruokalahjoja usein pikkujoulu aikana ja jouluna syödään yhdessä perheinä ellei olla matkoilla.Siis Joulu on meillä vain muutaman päivän joulukuussa. Lahjakortti toki on hyvä lahja ja raha mutta niitä annetaan normaalisti syntymä päivä lahjoiksi ja valmistujaislahjaksi kun lapset käy kouluja. Lapset saa yleensä talvivaatteet ja lomaretket lahjoina. Mutta hyvää kerran vuodessa joulua. Kohta onkin sitten uuden vuoden juhlat vuosi vaihtuu. Siirrytään 2023 vuoteen. Alkaa talven pimeys jo vaivata kaamos aika alkaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        50€ kk on 4 kk 200€ säästöön.

        Niinpä.


    • Anonyymi

      En ole laskenut ja lähes kaikki ruokani teen itse isompina erinä pakkaseen. Leivät ostan lähileipomolta. Ainoastaan lapsenlapset syö luonani silloin kun ovat yökylässä ja kahvini saan juoda yksin.
      Ulkona käyn syömässä ehkä kerran kuukaudessa, enkä istu kahviloissakaan sen useammin. Valmisruokia ostan kotipitsan pitsaa muutaman kerran vuodessa.
      Rahat mitä saan pienestä eläkkeestäni säästettyä hassaan kotimaan matkailuun että pääsen edes pari kertaa vuodessa johonkin, hotellit vaan on pirun kalliita yksin matkustavalle mutta minkäs teet, yleensä hyödynnänkin tarjouksia mitä joillakin on esim senioreille ja sinkuille. Onneksi mun ei tarvii perintöjä kerätä, lapsenlapsille toki ostelen milloin mitäkin tai laitan heidän tililleen rahaa ja siitäkin saan moitteita tyttäreltäni.

      vn

      • Anonyymi

        Onhan ne eräät hotellit halpojakin , ne joissa ei ole henkilökuntaa itse kerran matkalla kokeilin ja olin tyytyväinen televisiota katselin illalla sängystä ja nautin olostani


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan ne eräät hotellit halpojakin , ne joissa ei ole henkilökuntaa itse kerran matkalla kokeilin ja olin tyytyväinen televisiota katselin illalla sängystä ja nautin olostani

        Omppuhotellit jätän menemättä, forenomissa olen yöpynyt Tampereella pari yötä kaverin kanssa ja oli ihan ok tosin hintaa en tiedä mitä maksoi kun kaverini sen varasi ja maksoi. Mä haluan yöpyä sellaisessa missä sisältyy vähintään aamupala majoitukseen.


      • Anonyymi

        Lapsen lapsille kannattaa tehdä valokuva kansio muistoksi ja värssyjä. Itsetehtyä. Myös astiat on kivoja lahjoja nehän ei paljon maksa JUOMALASIT tai pikarit.Joku kattila.Lusikat ehkä.Lapsille voi antaa matkamuisto esineitä muistoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan ne eräät hotellit halpojakin , ne joissa ei ole henkilökuntaa itse kerran matkalla kokeilin ja olin tyytyväinen televisiota katselin illalla sängystä ja nautin olostani

        Omenamotelli sinne pitää jotenkin netissä varata tai jotain.


    • Anonyymi

      Tilaan tarvikkeet kerran kolmessa viikossa kotiinkuljetuksella, kaiken pesuaineineen ja papereineen. Menee 300 euroa/kk, asun yksin. Ei tule heräteostoksia.
      Eläkkeelle jäätyäni, ei enää ulkona ruokailua tai kahvittelua. Siihen ei ole yksinkertaisesti varaa, jotta jotain jemmaankin jää.

      • Noista heräteostoista. Olen huomannut
        Että nälkäisenä ei kannata ruokakauppaan mennä, tulee kauppareissulle hintaa enemmän.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Noista heräteostoista. Olen huomannut
        Että nälkäisenä ei kannata ruokakauppaan mennä, tulee kauppareissulle hintaa enemmän.

        Ihan totta, minä se taas nälissäni hamusi tavaraa oikein olan takaa ja puolet meni viikon päästä roskiin kun en älynnyt varastoida niitä kunnolla luullen että syön ne


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan totta, minä se taas nälissäni hamusi tavaraa oikein olan takaa ja puolet meni viikon päästä roskiin kun en älynnyt varastoida niitä kunnolla luullen että syön ne

        Minä olen nyt panostanut siihen että karkeasti suunnittelen viikon ruoat ja sitä myötä teen kauppalistan. Kun listaa mitä ruokien valmistamiseen tarvitaan ei tarvitse sitten pitkin viikkoa kipaista kauppaan hakemaan lisäystä. Nääs kun sieltä sitten yleensä saattaa tarttua mukaan sellaistakin mikä alun pitäen ei ollut tarve.


      • Tuo onkin kätevää. Minö toistaiseksi haluan käydä valitsemassa ruokatavarani itse kun se on aika helppoa toistaiseksi.


      • Anonyymi

        Just tuo, jos tarvii esim. vain maitoa, yleensä tarttuu mukaan kaikkea muutakin.
        Tosin ne tulee syötyä/käytettyä jossain vaiheessa.
        Se hyöty että juuri koskaan ei ole mikään tarpeellinen yhtä äkkiä loppu.
        Nythän kahvikin 3.95 jonkun aikaa, 2-3 euroo säästää, jos ostaa jemmaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Just tuo, jos tarvii esim. vain maitoa, yleensä tarttuu mukaan kaikkea muutakin.
        Tosin ne tulee syötyä/käytettyä jossain vaiheessa.
        Se hyöty että juuri koskaan ei ole mikään tarpeellinen yhtä äkkiä loppu.
        Nythän kahvikin 3.95 jonkun aikaa, 2-3 euroo säästää, jos ostaa jemmaan.

        Kyllä. Kahvia jemmaan ostettu ja vielä ostetaan pari pakettia.

        Monesti se heräteostos on jotainherkkua joka saisi jäädä ostamatta


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Noista heräteostoista. Olen huomannut
        Että nälkäisenä ei kannata ruokakauppaan mennä, tulee kauppareissulle hintaa enemmän.

        Kun tekee listan tarvittavista ja pitäytyy siinä niin ei tule ylimääräistä tavaraa koriin vaikka kuinka olisi nälkäinen. Itse käyn yleensä lounasaikaan klo 11- 13 kaupassa kun silloin hiljaisinta ja olen siihen mennessä syönyt vain aamupalan joten nälkä jo on, mutta ylimääräisiä tavaroita ei koriini eksy kun listan mukaan kerään.


        vn


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kyllä. Kahvia jemmaan ostettu ja vielä ostetaan pari pakettia.

        Monesti se heräteostos on jotainherkkua joka saisi jäädä ostamatta

        Prismassa oli 3,95 juhlamokka, kävin eri kassoilla ja hain 6 pakettia.
        Huomenna sama.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Prismassa oli 3,95 juhlamokka, kävin eri kassoilla ja hain 6 pakettia.
        Huomenna sama.

        Meilläkin parista eri liikkeestä niin et muutama paketti. Kahvia ei mene kuin n. Kolme kuppia per päivä per hlö mut kyllä sitä äkkiä kuluu.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Meilläkin parista eri liikkeestä niin et muutama paketti. Kahvia ei mene kuin n. Kolme kuppia per päivä per hlö mut kyllä sitä äkkiä kuluu.

        3 kuppia per henkilö oikeasti KOFEIINI NOSTAA verenpainetta kyllä. No niin. Jos laskee 2 kuppiin ....


    • Anonyymi

      Kerron joulukuun alusta. Aloitin nyt marraskuun alusta kirjanpidon. Olen aiemminkin pitänyt kirjaa, mutten muista onko silloin ollut jotain erikoista. Vaikkapa lapsenlapset lomalla tms.
      Kuukausi on kyllä aika lyhyt otanta, koska kuiva- ja kääkaapissa on muonaa. Taidankin pitää kirjanpitoa ympäri vuoden ;)

      • Kyllä, yksi kuukausi on lyhyt aika, itse ajattelin vähintään kolme. Toisaalta tässä on joulu tulossa. Ei vaikuta niinkään ruokaostoksiin kuin muihin ostoksiin.


    • Anonyymi

      En ole laittanut ylös menoja enkä tuloja, voishan sitä aikansa kuluksi ensi vuoden alusta laittaa tuohon exel arkistoon kaikki menot ja tulot ja vieläpä laatia toisen arkiston mitä ruokatarvike/hygieniapakkaukset milloinkin maksanut ostokuitissa ja mistä kaupasta ostanut. Ja mitä kulloinenkin ulkona syönti ja tarjoaminen lapsille/lapsenlapsille maksanut.
      Enpä taida tuota alkaa tekemään ennenkuin pankkitili alkaa hupenemaan nollaa kohti.
      Toivottavasti siihen menee vielä vuosikymmeniä.

      • Anonyymi

        no, kaikki ei voi niin huolettomasti elää, siis harvemmilla ihan pelkkään kulutukseen siellä pankkitilillä on sitä määrää, ettei tarvitse laskea, mutta hyvä jos jollakin niin hyvin asiat on.


      • Niinpä. Hupinsa meillä kullakin ajankuluksi :).


    • Anonyymi

      Nykyisin kun hinnat ovat nousseet menee keskimäärin noin 500 euro taitaa mennä hiukan yliki,

      - aattelinki että nyt pidän tarkaa kirjanpitoa mihin oikein mun ruoka rahani katoaakaan,,, mitä kaikkea mä ostelen ruokakauppa reissullani,,

      eilen veikkasi 50 eurolla,, pyh,,, taitaa mennä seki taivaan tuuliin,,,,

      • Kyllä. Jos ei muuta niin mielenkiinnosta kirjanpitoa mihin rahaa hupenee. Ei tarvitse olla viimeiset menossa.


      • Anonyymi

        Voit kyllä veikata kuule parilla eurolla ja kirjoittaa lapun kauppaan mitä oikeasti tarvii ja katsoo mitä entistä on kaapissa mihin voi jatkaa ja käyttää ne entiset ensin pois. Silmälasit kaupassa että näkee myyntipäivän ja mitä tuotteessa on sokeria glukoosia mitä vähempi sen parempi.Se että ripauttaa sokeria vähän makua mutta teollinen glukoosi ei ole terveellistä. Sitten ne veikkaukset pitää tarkastaa oikeana päivänä tietysti. Ettei tarkasta väärällä viikolla tai päivänä.


    • Anonyymi

      Ruoka ja hygienia osapuilleen 400€ kuussa. Bensa vakuutukset sähkö vuokra vesilaskut
      puhelimet vievätkin aikalailla loput, jos mukaan lasketaan autoon kuluvat huoltokulut.

      Mitä väliä,,eletään vaan!

      • Nii huoks.
        Asuminen
        Sähkö
        Puhelin
        Lehdet
        Auto
        Harrastukset
        Vakuutukset
        Lääkkeet
        Vaatteet
        Kampaaja
        Eläimen tarvikkeet
        Lääkärilaskut

        Piisaahan näitä.Enemmän ja vähemmän.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Nii huoks.
        Asuminen
        Sähkö
        Puhelin
        Lehdet
        Auto
        Harrastukset
        Vakuutukset
        Lääkkeet
        Vaatteet
        Kampaaja
        Eläimen tarvikkeet
        Lääkärilaskut

        Piisaahan näitä.Enemmän ja vähemmän.

        Yksi pisti heti silmään - lehdet? Aivan turhaa rahanmenoa.
        Vaatteita ei tarvitse ostaa edes joka vuosi, kampaajakin on siinä ja siinä.
        Auto tulee myös kalliiksi - onko tarpeen loppu peleissä?
        Näitä kannattaa pohtia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yksi pisti heti silmään - lehdet? Aivan turhaa rahanmenoa.
        Vaatteita ei tarvitse ostaa edes joka vuosi, kampaajakin on siinä ja siinä.
        Auto tulee myös kalliiksi - onko tarpeen loppu peleissä?
        Näitä kannattaa pohtia.

        Ammattiliiton lehti tulee kun jäin roikkumaan seniorijäsenenä liittoon, 50 euroa vuosi. Lisäksi yksi mistä toistaiseksi en luovu on paikallislehti. Yritin olla ilman mutta ei onnistu. Niin kuin kynsille ois lyöty kun ei luukussa ollut aamukahvin seuraksi lehteä. Muita ei tulekaan. Onhan se kallis mutta toistaiseksi on vielä jaksanut maksaa.

        Kampaajalla on pakko käydä jos ei halua näyttää tämän tursakkeemmalta :). Ei joka kuukausi mutta menpissa otettava huomioon.

        Myimme auton kesällä pois, liian iso ja liian kallis nykyisiin tarpeisiin nähden.
        Kuitenkin alkoi tuntua siltä et kyllä pikkuriikkinen auto pitää olla. Kauppareissut harrastukset koiran kuljetus,k muut asioinnit. Itse kuitenkin vietän vielä aktiivista elämää kodin ulkopuolella joten kyllä vaan pieni hyötyajoneuvo on must. Julkisillakin pääsee mutta vaivalloisempaa.

        Elämä on valintoja. Jokainen miettii kohdallaan mihin roponsa haluaa laittaa.


      • Niin kauan ei ole väliä kun rahat riittää ja mieluusti sukan varteen jää edes pikkuisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi pisti heti silmään - lehdet? Aivan turhaa rahanmenoa.
        Vaatteita ei tarvitse ostaa edes joka vuosi, kampaajakin on siinä ja siinä.
        Auto tulee myös kalliiksi - onko tarpeen loppu peleissä?
        Näitä kannattaa pohtia.

        Lehdet on hyvä asia. Sinä pärjäät suoli24:llä ja sen huomaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lehdet on hyvä asia. Sinä pärjäät suoli24:llä ja sen huomaa.

        Lehdet voi lukea netissä ja saada esim. tuttavalta nettitunnukset.
        Yhden tunnuksen voi jakaa jopa kolmelle henkilölle.
        Ihan turhaa paperin tuhlausta paperilehtiin.

        Minusta sinäkin olet täällä...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lehdet voi lukea netissä ja saada esim. tuttavalta nettitunnukset.
        Yhden tunnuksen voi jakaa jopa kolmelle henkilölle.
        Ihan turhaa paperin tuhlausta paperilehtiin.

        Minusta sinäkin olet täällä...

        Kyllä voi lukea Digilehden mutta minä tykkään selata paperilehteä samoin kuin oikeita kirjoja


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Nii huoks.
        Asuminen
        Sähkö
        Puhelin
        Lehdet
        Auto
        Harrastukset
        Vakuutukset
        Lääkkeet
        Vaatteet
        Kampaaja
        Eläimen tarvikkeet
        Lääkärilaskut

        Piisaahan näitä.Enemmän ja vähemmän.

        Eläimiä ei ole
        Parturi, kerran 1,5kk
        Lehtiä ei ole tilattu.

        Tarkkana saa olla, että rahat riittää eroneena/yksinasuvalla.
        Ennen ei koskaan ollut puutetta rahasta, kaksi kävi töissä säännöllisesti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eläimiä ei ole
        Parturi, kerran 1,5kk
        Lehtiä ei ole tilattu.

        Tarkkana saa olla, että rahat riittää eroneena/yksinasuvalla.
        Ennen ei koskaan ollut puutetta rahasta, kaksi kävi töissä säännöllisesti.

        Aika vähälläkin tulee toimeen kun suhteuttaa menot tuloihkn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lehdet voi lukea netissä ja saada esim. tuttavalta nettitunnukset.
        Yhden tunnuksen voi jakaa jopa kolmelle henkilölle.
        Ihan turhaa paperin tuhlausta paperilehtiin.

        Minusta sinäkin olet täällä...

        Paperilehdet ja oikeat kirjat ovat paras käyttöliittymä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paperilehdet ja oikeat kirjat ovat paras käyttöliittymä.

        Niin onhan se kiva selailla paperilehteä mutta jos nyt säästää niin katselee netistä ne uutisartikkelit jotka ovat samat kun paperilehdessä.
        Vaikka se ” oikea tunne ” ei Ole nettiartikkeleissa johon ollaan totuttu paperilehden kanssa


    • Anonyymi

      Liian paljon, koska elintarvikkeet ym ym ovat nousseet.Maailmantilanteesta johtuen. Nousis vielä eläkkeet ja palkatkin n60 -70 prosenttia.

    • Anonyymi

      300-350 kuukaudessa, yksinasuva mies.
      Bensaan 60
      Siivoojaan 75

    • Anonyymi

      En pidä kirjaa menoista. Sen veran hallitsen rahan käytön on yksityiselle hammaslääkärille varaa mennä joka vuosi,kuin tarvittaessa yksityiselle lääkärille,lyhyt aika. En syö ulkona koskaan.Valmisateriat mikroon.En käy soppailemassa,en kulje muodin mukaan,en käy kampaajat ,en risteilyt ,en loma matkat.Isoin säästö en tupakoi ei käytä alkoholia.Kun minulla ei miestä ja miehen rahoja,on oltava tarkka rahoista.Mutta pärjään, voin hyvin. Ei paino ongelmia,kun ilmasta on ulkona liikkua.terv. vaihdevuodet ohitanut vanha nainen itä_Helsingistä

    • Anonyymi

      Toistaiseksi ei olla pidetty kirjaa mutta vuoden päästä tilanne voi olla toinen kun on kaksi eläkeläistä taloudesta kahden työssäkäyvän tilalta. Kahdestaan kun nykyään elellään ja lounas syödään töissä, niin iltaisin usein tehdään jotain helppoa tai käydään ulkona syömässä mutta ei tuohonkaan niin isoja summia mene, kun hävikkiä ei meillä tule, kaikki syödään mitä on ostettu

    • Anonyymi

      Laskeskelin että jos parillakympillä mennään pari viikkoa niin tekeekö se sitten nelisenkymppiä kuukaudessa?
      Ai niin mutta tuo on erään poliitikon tarve, minulla menee kuitenkin helposti satasia kuukaudessa.

      • Kiinnostaisi tietää mitä kaikkea tuo poliitikko on sisällyttänyt tuohon 20veuroon.


    • Anonyymi

      Noin 700 euroa menee ruokakauppaan kahden hengen taloudessa kuukaudessa.
      Se ei sisällä tupakkaa eikä kaljaa eikä mitään kalliita ruokia.
      Viime vuonna samaan aikaan pärjäsi noin 550 eurolla kuukauden.

      • Kyllä. Sama kauppakassi maksaa nyt 30-50 euroa enemmän.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kyllä. Sama kauppakassi maksaa nyt 30-50 euroa enemmän.

        Eilen ostin talous- ja vessapaperia ja jestas, kuinka hinnat olivat nousseet sitten viimekertaisen ostoksen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eilen ostin talous- ja vessapaperia ja jestas, kuinka hinnat olivat nousseet sitten viimekertaisen ostoksen.

        Häytynee noitakin katsoa aina tarjouksista. Monesti tarjouspaketti wc-paperi talouspaperi.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kyllä. Sama kauppakassi maksaa nyt 30-50 euroa enemmän.

        Indeksikorotuksella ei pieneläkeläinen kuittaa elinkustannusten nousua.
        Hinnannousut on lähes samat kaikille. Suurimmat erot on sähkölaskussa,
        mutta vain henkilö,
        jolla on ISO eläke saa suunnilleen hintojennousua vastaavan korotuksen,
        koska korotus prosentuaalinen. Se on epäoikeudenmukaista.
        Ei köyhille ole kauppoja, jossa myydään ruokaa halvemmalla hinnoilla.

        Pieneläkeläisen eläkkeen ostovoima on putoaa romahdusmaisesti
        indeksikorotuksesta huolimatta.


      • Anonyymi

        Pitää ostaa sellaista mikä kestää viikon paketteja ja tekee itse. Alennusmyynnistä kun vanhenee saa lämpö kerrastoja kalsareita ja sukkia varastoon loppuelämän käyttöön. Keväällä on parhaat alet. Nykyään kun ei saa sokeritonta leipää edes pitää etsiä leipomo erikseen mistä saa.


    • Anonyymi

      Sanoohan tuon järkikin, että jos kahvi maksaa kuppilassa vaikka puolitoista, €a, niin vuoden mittaan siitä kertyy useampi sata €a. Pelkästään se.

      • Juu. Mitta kyse ei ole
        Pelkästään kahvin hinnasta vaan usein siihen öiittyy sosiaaliset kontaktit


    • Anonyymi

      Kitupiikit on ihan oma lajinsa.
      Kun joskus tapaan liikkeellä ollessa tutun, ehdotan mennäänkö kahvikupposelle
      ja jutellaan hetki juuri sosiaalisuuden takia, on niin mukava tavata ihminen
      luonnossa, livenä, vaihteeksi, muutenkin kuin koronaeristyksen takia.

      Vastaus on joskus:
      " En minä lähde, se on niin kallista, kahvikupin hinnalla saa kotiin paketin"
      Kun ehdotan, että minä tarjoan, sitten käy.
      Ei se enää olekaan kallista, kun toinen tarjoaa.

      Nämä henkilöt eivät elä viimeisen euron varassa,
      eivätkä ole pieneläkeläisiä,
      mutta sosiaalisuuden päälle
      he eivät ymmärrä mitään.
      Menevät kai omaisuuksineen hautaan.

      • Meil on tapana niin että jokainen maksaa omat kahvinsa tai sitten maksetaan vuorotellen.


      • Anonyymi

        voihan siellä kahvilassa ostaa se "köyhempi" vaikka vesilasin, kai se vesi on noin 50 cnt.


      • Anonyymi

        Ihan totta näitä ylinuukia on tavannut silloin sun tällöin
        Kun pihistetään elämän laadustakin Kunhan vaan pankkitilille saa rahaa.
        Aika kummaa touhua


      • Anonyymi

        Samoin ajatelkaa mm.juomat jäätelöt mitä tahansa pieni paketti tulee kalliimmaksi kuin iso.Tarjoukset on joskus hyviä ei vanhoja sitten kun vähän lantraa shampoota se riittää.Suklaat saa joulun jälkeen puoleen hintaan🍰🍰🍰


      • Anonyymi kirjoitti:

        Samoin ajatelkaa mm.juomat jäätelöt mitä tahansa pieni paketti tulee kalliimmaksi kuin iso.Tarjoukset on joskus hyviä ei vanhoja sitten kun vähän lantraa shampoota se riittää.Suklaat saa joulun jälkeen puoleen hintaan🍰🍰🍰

        Suklaat ja jäätelöt voi jättää ostamatta.


    • 220 - 250 per kk. Single.

      Vähäinen määrä johtuu siitä että osaan ruokaa laittaa.

    • Anonyymi

      Kahden hengen taloudessa menee viikossa n. 50-60€. Tietenkin tulee sitten ne viikot, jolloin on ostettava kaappiin kestohyödykkeitä, riisejä, jauhoja, mausteita ym, joihin yllättäen voikin mennä enemmän rahaa kuin arvelee. Ja kyllähän hintojen nousun nyt on huomannut. Mitäpä ruokahyllyistä enää löytää alle 3 euron? Kahvin hinta nouse, nyt on tarjouksessa paketti 4,99€!! Päiväkahvi menee tauolle. Samoin juustot. Leikkeleeksi käy keitetty kananmuna viipaleina, ihan hyvähän sellainen on. Tarkkuutta vaatii taloudenpito.
      Mutta ei meillä ole syytä valittaa. Moni ikäisemme muistaa pula-ajan, jolloin opittiin käyttämään kaikki loppuun, niin ruuat kuin vaatteetkin, ne taidot ovat monilla selkäytimessä.

      • Anonyymi

        Tuohon äskeiseen jatko!
        Olenkin teidän nuorten palstalla. Olen teitä parikymmentä vuotta vanhempi.
        Tarkan markan ajat olivat teidän vanhemmillanne, mutta kyllä siihen oppii nuoremmatkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon äskeiseen jatko!
        Olenkin teidän nuorten palstalla. Olen teitä parikymmentä vuotta vanhempi.
        Tarkan markan ajat olivat teidän vanhemmillanne, mutta kyllä siihen oppii nuoremmatkin.

        Kyllä tällaiset matalapalkka-alan työntekijät ovat tottuneet tarkanmarkan aikoihinetenkin kun lapset oli pieniä.


      • Anonyymi

        Irtosuolakurkku käy leivälle ja nakit.


    • Anonyymi

      Kahvi on edullista, vaikka se maksaisi kympin paketti.

      Se kasvaa toisella puolella maapalloa, poimitaan,
      rahdataan Suomeen(kin) pitkän matkan päästä,
      paahdetaan täällä, pakataan ja kuljetetaan kauppaan
      ja se maksaa VAIN kuutisen euroa paketti,
      josta kaksi henkilöä juon noin viikon.

      Ilman kahvia ei päivä lähde alkuun.
      En ikinä luovu kahvinjuonnista, jos jättäisi iltapäiväkahvin
      juomatta säästäisi siis noin 20 senttiä päivässä.

      On järkevämpiä säästökohteita.
      Elämässä pitää olla jotain nautintoja sentään
      eikä kuolla pihiydestä pystyyn.

      • Kyllä minullakin aamukahvi on viimeisimpiä mistä luovun edellyttäen että sitä on saatavilla.


    • Anonyymi

      Turhempaa on ostaa vettä 5 euroa kilo eli kotimaisia styroksinmakuisia
      kasvihuonetomaatteja, jotka on 95 prosenttisesti vettä.

    • Anonyymi

      Ruokakauppa?? Tavallinen lähikauppa on päivittäistavarakauppa.
      Sinne menee kyllä rahaa muuhunkin kuin ruokaan.
      Alkuun voi listata kevyesti paristot, lamput, lehdet, kynttilät, pakastusrasiat/pussit, vaipat, muut vauvatarvikkeet, neulat, langat, keittiövälineet, kynsienhoitovälineet, eläinten ruoat, kissanhiekka,
      luontaistuotteet, onnittelukortit, käärepaperit, kynät, tussit,
      postimerkit, lotot ja arvat, hyönteismyrkyt, kukkalannoitteet,
      kukkamullat ja listaa voi kauppiaasta riippuen jatkaa.

      En edes maininnut itsestäänselvyyksiä kuten keppana ja röökit.

      • Siili2

        No hyvä kun tulit kertomaan, ei ois tiedetty 🤣🤣🤣.


      • Anonyymi

        Kerrotko, mihin yli 60 -vuotias tarvitsee vaippoja ja vauvantarvikkeita?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        No hyvä kun tulit kertomaan, ei ois tiedetty 🤣🤣🤣.

        Besserwisser olisi suoraan voinut kysyä ruokamenoja,
        poissulkien paristot, lamput, lehdet, kynttilät, pakastusrasiat/pussit, vaipat, muut vauvatarvikkeet, neulat, langat, keittiövälineet, kynsienhoitovälineet, eläinten ruoat, kissanhiekka,
        luontaistuotteet, onnittelukortit, käärepaperit, kynät, tussit,
        postimerkit, lotot ja arvat, hyönteismyrkyt, kukkalannoitteet,
        kukkamullat


      • Anonyymi kirjoitti:

        Besserwisser olisi suoraan voinut kysyä ruokamenoja,
        poissulkien paristot, lamput, lehdet, kynttilät, pakastusrasiat/pussit, vaipat, muut vauvatarvikkeet, neulat, langat, keittiövälineet, kynsienhoitovälineet, eläinten ruoat, kissanhiekka,
        luontaistuotteet, onnittelukortit, käärepaperit, kynät, tussit,
        postimerkit, lotot ja arvat, hyönteismyrkyt, kukkalannoitteet,
        kukkamullat

        Niiiiih!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrotko, mihin yli 60 -vuotias tarvitsee vaippoja ja vauvantarvikkeita?

        Lapsen lapsille ja vanhukset joilla sairauksia käyttää joskus vaippoja jos leikattu tai lihakset ei toimi.Vaihde vuosissa alkaa pientä löystymistä voi tiputtaa virtsaa. Erityisesti miehet ja monta lasta synnyttäneet. Vanhetessa ihminen löystyy. Sitten on myös ripuli allergiat ruoka aineille tai kermalle öljyille.Joskus leikkauksen yhteydessä laitetaan katetri ja siitä seuraa virtsarakon löytymistä venymistä. Sitten on muuseksi jutut peräsuoli on venynyt kiristetty ei pidät enää ja leikkaukset löystyttänyt. Pahat tulehdukset aiheuttaa virtsan karkailua voi nousta munuaisiin asti. Selkä vammat voi aiheuttaa niin kovaa painetta rakkoon tai kipua että virtsa valuu omaa aikaansa.Ei kivun takia voi jännittää lihaksia. Niitä suoliston värjäytymiä ei pidä pelästyä ne tulee juomista ruuista mausteista salmiakista jne.miehillä usein on niin sanottu virtsapussi tai ulostepussi jos leikattu suolistoa tai ollut kolarissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Besserwisser olisi suoraan voinut kysyä ruokamenoja,
        poissulkien paristot, lamput, lehdet, kynttilät, pakastusrasiat/pussit, vaipat, muut vauvatarvikkeet, neulat, langat, keittiövälineet, kynsienhoitovälineet, eläinten ruoat, kissanhiekka,
        luontaistuotteet, onnittelukortit, käärepaperit, kynät, tussit,
        postimerkit, lotot ja arvat, hyönteismyrkyt, kukkalannoitteet,
        kukkamullat

        Nuoret taas kuluttaa pikkuhousun suojaa rättejä kondomeja kuukautisrättiä vaihto alushousuja menee tamponia nuuskaa olutta ja huumeita.Tupakka maksaa 8-9€ aski verojen takia lisäksi tupakoivia syrjitään.No laihduttaja pärjää riisipaketilla viikon.


    • Anonyymi

      Eihän myö ainakaan ostella mittää, kirkolta haetaan kaikki!

    • Anonyymi

      Työtön nuorempi mies

      Ruoka, hygienia 140e

      Saa olla tarkkana ettei mene yli

      • Se on hyvä et in tietoinen paljonko menee ja ei elä yli varojensa niin että heti eka viikolla humputtaa kuukausirttaiaet tulonsa. Osaa siis arvioida et rahat riittää koko kuukaudeksi.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Se on hyvä et in tietoinen paljonko menee ja ei elä yli varojensa niin että heti eka viikolla humputtaa kuukausirttaiaet tulonsa. Osaa siis arvioida et rahat riittää koko kuukaudeksi.

        Ennen humputin. Sitten kyllästyin kaurapuuroon


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ennen humputin. Sitten kyllästyin kaurapuuroon

        Humputit kaurapuuroon johon sitten kyllästyit? Onko kauraryynien hinta nyt noussut?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Humputit kaurapuuroon johon sitten kyllästyit? Onko kauraryynien hinta nyt noussut?

        😂 onko täällä kuuma..


      • Anonyymi kirjoitti:

        😂 onko täällä kuuma..

        Mitennii?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Humputit kaurapuuroon johon sitten kyllästyit? Onko kauraryynien hinta nyt noussut?

        Humputtelu johti puuropäiviin


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Mitennii?

        Anteeksi, vilkas mielikuvitus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Humputtelu johti puuropäiviin

        Ookoo. Entäs sen jälkeen kun kyllästyit puuroon?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi, vilkas mielikuvitus

        Ymmärsin😆


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Ookoo. Entäs sen jälkeen kun kyllästyit puuroon?

        Hillitsin itseni


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi, vilkas mielikuvitus

        .. 😉


      • Anonyymi kirjoitti:

        .. 😉

        Mihis itse humputat?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hillitsin itseni

        Oletkos koskaan syönyt talkkunapuuroa?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Oletkos koskaan syönyt talkkunapuuroa?

        En ole. Onko hyvää?


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole. Onko hyvää?

        On. Tyttäreni kotona käydessään ostaa aina mukaansa puurotalkkunaa kun sitä ei etelä-Suomessa ole saatavilla. Samoin ohrarieskaa.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        On. Tyttäreni kotona käydessään ostaa aina mukaansa puurotalkkunaa kun sitä ei etelä-Suomessa ole saatavilla. Samoin ohrarieskaa.

        Vierastan talkkuna-sanaa mutta kyllähän humputtelijalle vaihtelu kelpaa.

        Noo leikki leikkinä 😊


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vierastan talkkuna-sanaa mutta kyllähän humputtelijalle vaihtelu kelpaa.

        Noo leikki leikkinä 😊

        Humputtelu on meillä päin ihan yleinen sana vähän niin kuin ylimääräiselle jopa tarpeettomalle rahan tuhlaukselle. Jos siihen sanaan vaihtaa eri etukirjaimen merkitys muuttuu täysin 😉.

        Mikä siinä talkkuna-sanassa vierastaa?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Humputtelu on meillä päin ihan yleinen sana vähän niin kuin ylimääräiselle jopa tarpeettomalle rahan tuhlaukselle. Jos siihen sanaan vaihtaa eri etukirjaimen merkitys muuttuu täysin 😉.

        Mikä siinä talkkuna-sanassa vierastaa?

        Ja tanssi vaan jatkuu 😉

        En tiedä mikä siinä sanassa on, ehkä en vain pidä siitä. Ei kalkkuna ole sen parempi jos nyt ihan alan arvostelemaan


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja tanssi vaan jatkuu 😉

        En tiedä mikä siinä sanassa on, ehkä en vain pidä siitä. Ei kalkkuna ole sen parempi jos nyt ihan alan arvostelemaan

        En ymmärrä mutta saat pitää tykkäämättömyytesi 😇.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        En ymmärrä mutta saat pitää tykkäämättömyytesi 😇.

        Annatko minulle.. luvan?

        Tuulikki, pidä huivistasi kii nyt mennään.. 🎵


      • Anonyymi kirjoitti:

        Annatko minulle.. luvan?

        Tuulikki, pidä huivistasi kii nyt mennään.. 🎵

        En anna....lupaakaan , koska et tykkää kalkkunasta etkä talkkunasta. Huivi on tiukasti kii leuan alla enkä sitä paitsi ole
        Tuulikki. Hyh hyh.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        En anna....lupaakaan , koska et tykkää kalkkunasta etkä talkkunasta. Huivi on tiukasti kii leuan alla enkä sitä paitsi ole
        Tuulikki. Hyh hyh.

        En minä vakavissani, huumorilla vain 😊


      • Anonyymi kirjoitti:

        En minä vakavissani, huumorilla vain 😊

        Niihän minäkin 🤣. Ymmärsin.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Niihän minäkin 🤣. Ymmärsin.

        Hyvä kun toinen ymmärtää. Sehän tekee jo puolet 😂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kun toinen ymmärtää. Sehän tekee jo puolet 😂

        50 prossaa? Ei paha.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Humputit kaurapuuroon johon sitten kyllästyit? Onko kauraryynien hinta nyt noussut?

        Rytmit on nykyään puujauholastuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tanssi vaan jatkuu 😉

        En tiedä mikä siinä sanassa on, ehkä en vain pidä siitä. Ei kalkkuna ole sen parempi jos nyt ihan alan arvostelemaan

        Kalkkuna maapallon rumin lintu 🦃🦃


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kalkkuna maapallon rumin lintu 🦃🦃

        Voipi ollakin


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kalkkuna maapallon rumin lintu 🦃🦃

        No ei minusta. Ja toisakseen eihän sen tartte missään missikisoissa ollakkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voipi ollakin

        ..vaan eipä olekaan. Ihan tavallinen tipuhan se on


    • Anonyymi

      Viikossa 70€, joka sisältää kahvipaketin .
      Ruokaan siis.

      • Varmaan monikun nyt kiinnittänyt huomiota siihen mitä ostaa kun hinnat nousseet. Lieneekö vielä pahin ruoan hintojen nousu edessä?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Varmaan monikun nyt kiinnittänyt huomiota siihen mitä ostaa kun hinnat nousseet. Lieneekö vielä pahin ruoan hintojen nousu edessä?

        Kävin viimeksi viime viikon perjantaina kaupassa. Olis lähikaupassa tarjouksessa juurikkaita (lanttua, porkkanaa, sipulia, palsternakkaa, punajuuria) tarjouksessa, vois valmistaa jo nyt etukäteen jouluksi laatikoita ja säilykepunajuuria.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kävin viimeksi viime viikon perjantaina kaupassa. Olis lähikaupassa tarjouksessa juurikkaita (lanttua, porkkanaa, sipulia, palsternakkaa, punajuuria) tarjouksessa, vois valmistaa jo nyt etukäteen jouluksi laatikoita ja säilykepunajuuria.

        Kyllä. Itse teen usein uunijuureksia ruoan lisukkeeksi. Hyvää ja nyt halpaakin.


      • Siili2 kirjoitti:

        Kyllä. Itse teen usein uunijuureksia ruoan lisukkeeksi. Hyvää ja nyt halpaakin.

        Aika huokeita nuo on pakasteenakin. Pitäis olla aina vihreää 1/3 lautasesta. Hedelmiä mulla menee paljon esim juureksiin verrattuna.


      • Timmyy kirjoitti:

        Aika huokeita nuo on pakasteenakin. Pitäis olla aina vihreää 1/3 lautasesta. Hedelmiä mulla menee paljon esim juureksiin verrattuna.

        Itse pyrin syömään lautasmallin mukaisesti. Puolet kasviksia, neljäsosa kalaa lihaa tai kanaa, neljäsosa perunaa pastaa tai riisiä. Hedelmiä yhdestä kahteen päivässä. Kasviksia pitäisi pyrkiä syömään se puoli kiloa päivässä. Siihen voi laskea hedelmätkin.


      • Siili2 kirjoitti:

        Itse pyrin syömään lautasmallin mukaisesti. Puolet kasviksia, neljäsosa kalaa lihaa tai kanaa, neljäsosa perunaa pastaa tai riisiä. Hedelmiä yhdestä kahteen päivässä. Kasviksia pitäisi pyrkiä syömään se puoli kiloa päivässä. Siihen voi laskea hedelmätkin.

        Kyl mulla hedelmissä taitaa aika lähellä se 500 grammaa olla.

        Mut enempi salaatteja jne. Kuinka käyttäisit salaateissa balsamicoa tai oliiviöljyä? Mä oon unohtanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävin viimeksi viime viikon perjantaina kaupassa. Olis lähikaupassa tarjouksessa juurikkaita (lanttua, porkkanaa, sipulia, palsternakkaa, punajuuria) tarjouksessa, vois valmistaa jo nyt etukäteen jouluksi laatikoita ja säilykepunajuuria.

        No tossa on järkeä. Tehdä itse.


    • Anonyymi

      Siinä osuit naulan kantaan. Laillisia varkaitahan he ovatkin.

      • Nyt en ymmärtänyt mihin tämä vastaus oli?


    • Anonyymi

      Kertokaas mulle, kun on jo pidemmän aikaa mietityttänyt. Joku kertoi menevänsä puolisonsa kanssa viettämään hotelliyötä. Omalla paikkakunnallaan, ei kylpylä. Yli 70 v. ikäiset.
      Ymmärrän, että lapsiperheen vanhemmat tarvitsevat välillä irtiottoa. Ravintolassa syöminen ja kunnon yöunet.
      Minä en jotenkin ymmärrä ikäihmisten hotelliyötä paitsi matkoilla.
      Mikä siinä on se "juttu"?

      • Anonyymi

        No eikö se ole aika jännittävää ja romanttistakin


      • Anonyymi

        >>>"mikä on se juttu"<<<

        kai ne menee muisteleen nuoruuttaan.
        vaikka ei se nuoruus sillä muistelemisella takaisin tule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>"mikä on se juttu"<<<

        kai ne menee muisteleen nuoruuttaan.
        vaikka ei se nuoruus sillä muistelemisella takaisin tule.

        Ahaa, romanttista ja muisteloa.
        Avautuu pikkuhiljaa eri näkemys.
        Itse näin vain mahdollisen ravintolaillallisen ja hotelliaamiaisen. Itse en tanssi, joten yksisilmäisesti ajattelin illallisen ja aamiaisen väliin vain hotellihuoneen.
        Omassa sängyssäni nukun parhaiten ja aamiaistarpeet löytyvät jääkaapistani.
        Silloin tällöin ravintolassa syöminen ystävien kanssa käy kyllä.
        Ehkä en ole itse romanttinen ihminen siinä määrin, että hotelliyö omalla paikkakunnalla olisi "se juttu".

        Kiitos ajatteluni avartamisesta!


      • Eikös se ole vähän sellaista arjen luksusta nyt kun on korona-aika ollut eikä ole juurikaan matkusteltu. Tosin itse ei tule tuota harrastettua. Viimeksi hotelliyöt kun käytiin appivanhempia moikkaamassa. Siitäkin on ji muutama vuosi.


      • Anonyymi

        Ympäristön vaihto tekee aina hyvää.
        Usein siihen liitetään vaikka leffa- tai teatterikäynti.
        Hieronta- ym. palvelut hotellissa.
        Illallinen pitkän kaavan kautta.
        Tanssi, jos harrastaa tai katsella, kun muut tanssii, musiikin kuuntelu.
        Amme, sauna.
        Aamiainen huoneeseen.
        Keskittyminen toiseen.


      • Anonyymi

        Jos he olivat voittaneet sen yöpymisen jossakin eläkeläisten arpajutussa, eihän sitä kannata jättää käyttämättä.
        Tai sitten jos heillä sitä jälkipolvea on tulossa joulunviettoon niin haluavat kokeilla olisiko paikkakunnan hotelli käypä juttu vieraiden yöpymiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos he olivat voittaneet sen yöpymisen jossakin eläkeläisten arpajutussa, eihän sitä kannata jättää käyttämättä.
        Tai sitten jos heillä sitä jälkipolvea on tulossa joulunviettoon niin haluavat kokeilla olisiko paikkakunnan hotelli käypä juttu vieraiden yöpymiseen.

        Aivan. Vaihtoehtoja on monia, eikä vain viihteellisyys. Saattaahan olla kodissaan vaikka pieni remppa menossa.
        Itse olen sitä sorttia, että hotellihuone on tukikohta matkoilla. Vaatteidenvaihtoa, peseytymistä ja yöpymistä varten. Kaupunkilomilla on kyllä lepohetketkin olleet paikallaan. Joskus ei kenkien sisäänajot olleet onnistuneet ja jalat ovat väsyneet.


    • Anonyymi

      Yleensä ostokset aika keskitetty, verkkopankista olisi varmaan helppo katsoa suuntaa antava summa edes.
      S-pankkia jos pelkästään käyttää, saa mobiili sovellukseen kuitit.
      En arvaa, alkaa ahdistaa, saattaa summat olla isompia kuin vastanneilla.

      • Eikö paremminkin ahdista jos ei tiedä mihin ne rahat ruokakaupassa menee?


    • Anonyymi

      Meillä lutrataan alkoholin kanssa, rahaa menee terveysruokiin kuten HK siniseen ja grillisapuskoihin.

      • Niin monilla muillakin. Oma valinta mihin rahat käyttää.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Niin monilla muillakin. Oma valinta mihin rahat käyttää.

        ma,ti, ke, to ja pe Lähiravintolan seisova pöytä. Hinta noussut hieman, nyt 12€, mutta saan samalla luettua kolme sanomalehteä.

        Mulle tärkeintä on helppous, siksi olen kolme vuotta käyttänyt kuukauden välein siivouspalvelua, siihen menee noi 75€/kk.

        Nautin ja elän tätä päivää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ma,ti, ke, to ja pe Lähiravintolan seisova pöytä. Hinta noussut hieman, nyt 12€, mutta saan samalla luettua kolme sanomalehteä.

        Mulle tärkeintä on helppous, siksi olen kolme vuotta käyttänyt kuukauden välein siivouspalvelua, siihen menee noi 75€/kk.

        Nautin ja elän tätä päivää.

        Kyllä. Jokainen miettii kohdallaan mihin haluaa satsata varansa. Itse olen käynyt ulkona syömässä noin kerran viikossa samalla reissulla kun haen kaupasta viikon ostokset. Nyt olen kuitenkin harkinnut siitäkin luopumista. Samalla hinnalla saa kotiruokaa muutamaksi päiväksi. Jos kerran jostain pitää alkaa säästää.


      • Anonyymi

        Parasta vitamiinia on olut oikeesti ja voi sekä hedelmä liköörit.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Parasta vitamiinia on olut oikeesti ja voi sekä hedelmä liköörit.

        Turhuuksia jos rahasta pula.


    • Anonyymi

      Ulkona syömistä en muista pitkään aikaan.
      Ruoka ostokseni pitää tiettyä kaavaa, valmistus tiettyä osa menee pakastamiseen, valmis ruuat joskus, kyllä hinta lapuista kallistumisen näkee,, pähkäilen juuri sähkölaskun sopimusta, onneksi ruuan hinta ei ole noussu moninkertaisesti.
      Missä huomaan kun ennen jäi enemmän säästöön, ajatellu näin riittää kun tuloni riittää kattamaan menoni.

      pe

      • Poikani asuu tässä samassa kylässä. Meillä on tapana viettää äiti-poika -aikaa käymällä yhdessä jossain syömässä ja siinä vaihtaa myös kuulumisia. Ehkä noin pari kertaa kuussa. Voi olla että siitä en luovu.

        Meilläkin ostettavat ruokatarvikkeet noudattavat pääosin samaa kaavaa ja hinta pääosin viikottain sama. Nyt kuitenkin ehkä tarkemmin katsoo mitä ostaa.

        Meillä on kahden vuoden sähkösopimus vielä vuoden voimassa. Enempi jännittää asuntolainakoron nousu.


    • Anonyymi

      Keksin itse noi pakastevihannekset vähän aikaa sitten ja ovatkin tosi käteviä näin yhden hengen taloudessa. Pussista voi ottaa juuri sen tarvittavan määrän ruuan laittoon, eikä tule hävikkiä, eikä tarvitse epämääräisesti pilkkoa, kun ei käsi enää kätevästi toimi. Hyvä idea kaikkinensa!

      • Kyllä. Minä ostan kilon pussin suomalaista pakastemarjasekoitusta ja otan siitä aina desin verran puuroon, viiliin tai jogurttiin. Tulee syötyä marjoja talvellakin.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kyllä. Minä ostan kilon pussin suomalaista pakastemarjasekoitusta ja otan siitä aina desin verran puuroon, viiliin tai jogurttiin. Tulee syötyä marjoja talvellakin.

        Marjat on järkyttävän kalliita, laskepa päiväannoksesi, on helposti 1 euro/annos.
        Vain mustaherukka on kohtuuhintainen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Marjat on järkyttävän kalliita, laskepa päiväannoksesi, on helposti 1 euro/annos.
        Vain mustaherukka on kohtuuhintainen.

        7.79 euroa kilo nuo pakastemarjat mitä syön. Mustikkaa musta-ja punaherukkaa.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        7.79 euroa kilo nuo pakastemarjat mitä syön. Mustikkaa musta-ja punaherukkaa.

        No omalle budjetilleni on liikaa. 80 senttiä x 30 pv = 24 euroa kuukaudessa.
        Päiväbudjetti max 10 euroa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No omalle budjetilleni on liikaa. 80 senttiä x 30 pv = 24 euroa kuukaudessa.
        Päiväbudjetti max 10 euroa.

        Mitäs laskit tuohon 80 senttiin?
        Mulla menee noin 2kg kuussa eli n 16 euroa. Yksi desi = 70g.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No omalle budjetilleni on liikaa. 80 senttiä x 30 pv = 24 euroa kuukaudessa.
        Päiväbudjetti max 10 euroa.

        Eikös kympillä saa helposti desin marjoja päivässä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikös kympillä saa helposti desin marjoja päivässä

        Vai tarkoittiko tuo kirjoittaja et hänen päivittäinen ruokabudjetti on 10 euroa päivässä$ siis kaikki ruoat yhteensä?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Vai tarkoittiko tuo kirjoittaja et hänen päivittäinen ruokabudjetti on 10 euroa päivässä$ siis kaikki ruoat yhteensä?

        Tarkoitin juurikin että desin marjoja muiden ruokien lisäksi. Vitosella jo saa 🫐


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin juurikin että desin marjoja muiden ruokien lisäksi. Vitosella jo saa 🫐

        Desin marjoja vitosella,? En maksaisi.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Desin marjoja vitosella,? En maksaisi.

        Ei vaan vitosella koko päivän ruuat marjoineen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan vitosella koko päivän ruuat marjoineen

        Ok. Ja max 10 euroa/vrk.


    • Anonyymi

      Mustikka 1,79e 200g pussi. Jos desi oli 70g niin tuostahan syö kolme kertaa. Puuro on lähes ilmaista joten annoksen hinta on se mitä marjoista tulee eli 0,6e. Siemeniä tai maapähkinävoita sekaan, eivät maksa paljoa per annos. Hinta pysyy yhä alhaisena.

      Keitolle saa annoshinnaksi noin euron.

      Maustamaton rahka ja hedelmä ehkä 1,2e.

      Ruisleipä vihanneksilla melko halpaa mutta juustonkin saa riittämään jos ei mässäile.

      • Mille keitolle?


      • Minä en kyllä pärjää vitosella per päivä.
        Tosinen ole päiväkohtaista laskenut mutta ei taida vitonen riittää . Syön aamupalan, lounaan,m päiväkahvit, päivällisen ja iltapalan.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Minä en kyllä pärjää vitosella per päivä.
        Tosinen ole päiväkohtaista laskenut mutta ei taida vitonen riittää . Syön aamupalan, lounaan,m päiväkahvit, päivällisen ja iltapalan.

        Linssi- tai papukeitolle.

        Mielelläni käytän itsekin enemmän rahaa ruokaan. Vitonen onnistuu jos on oikein tarkka. Mutta ne marjat saa helposti itse kukin, näin väitän, etenkin jos haluaa kohdistaa valintansa terveellisyydelle.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Minä en kyllä pärjää vitosella per päivä.
        Tosinen ole päiväkohtaista laskenut mutta ei taida vitonen riittää . Syön aamupalan, lounaan,m päiväkahvit, päivällisen ja iltapalan.

        No huhhuh, mihin eläkkeellä oleva tarvitsee noin monta ateriaa? Kulutushan tippuu ainakin puoleen.

        Aamiaiseksi kahvi, n. yhden aikaan puuro ja illalla lämmin ruoka (kasvis, ei lihaa, ei kanaa) n. klo 19.
        Riittää täysin, ei välipaloja.

        Tottuu yllättävän nopeasti ja vatsa voi paremmin kuin ennen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No huhhuh, mihin eläkkeellä oleva tarvitsee noin monta ateriaa? Kulutushan tippuu ainakin puoleen.

        Aamiaiseksi kahvi, n. yhden aikaan puuro ja illalla lämmin ruoka (kasvis, ei lihaa, ei kanaa) n. klo 19.
        Riittää täysin, ei välipaloja.

        Tottuu yllättävän nopeasti ja vatsa voi paremmin kuin ennen.

        Diabeetikko joutuu syömään useammin ja säännöllisemmin jotta verensokeri pysyy tasaisena. Eihän tuossa sun rytmissä ole muuta erilaista kuin että en syö päivällistä noin myöhään ( ei aina lämmin ruoka) ja iltapalalla joku viili marjoilla. Iltapalan periaatteessa voisi jättäänpois mutta jos päivällisen syö noin klo 16:30 tulee seuraavaan ateriaan ( n. Klo 7 seuraavana aamuna) turhan pitkä väli.


      • Siili2 kirjoitti:

        Diabeetikko joutuu syömään useammin ja säännöllisemmin jotta verensokeri pysyy tasaisena. Eihän tuossa sun rytmissä ole muuta erilaista kuin että en syö päivällistä noin myöhään ( ei aina lämmin ruoka) ja iltapalalla joku viili marjoilla. Iltapalan periaatteessa voisi jättäänpois mutta jos päivällisen syö noin klo 16:30 tulee seuraavaan ateriaan ( n. Klo 7 seuraavana aamuna) turhan pitkä väli.

        Siis just kävin 2-tyypin diabeetikon kurssin jossa neuvottiin näin. Säännölliset ruoka-ajat kasviksia joka aterialle suolan ja rasvojen määrää ja laatua seuraten😁.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Siis just kävin 2-tyypin diabeetikon kurssin jossa neuvottiin näin. Säännölliset ruoka-ajat kasviksia joka aterialle suolan ja rasvojen määrää ja laatua seuraten😁.

        Luin laihdutusohjeita joissa kysyttiin ruokamieltymyksiä. Mikään niistä ei sopinut, kun oikeastaan söisin vain lihaa ja senkin mahdollisimman raakana. Syön kyllä joka päivä kasviksia, marjoja, hedelmiä ym. täytettä, mutta vain niin kuin lääkkeeksi. Pärjäisin ilmankin.

        Sitten sanotaan, että pienillä muutoksilla saa ihmeitä aikaan. Miten ihmeessä muutan lihan kasviksiksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No huhhuh, mihin eläkkeellä oleva tarvitsee noin monta ateriaa? Kulutushan tippuu ainakin puoleen.

        Aamiaiseksi kahvi, n. yhden aikaan puuro ja illalla lämmin ruoka (kasvis, ei lihaa, ei kanaa) n. klo 19.
        Riittää täysin, ei välipaloja.

        Tottuu yllättävän nopeasti ja vatsa voi paremmin kuin ennen.

        Asia on juuri päin vastoin. Eläkkeellä on aikaa syödä tunnin välein. Lihominen on taattua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia on juuri päin vastoin. Eläkkeellä on aikaa syödä tunnin välein. Lihominen on taattua.

        Eläkkeellä on aikaa suunnitella syövänsä terveellisemmin. Töissä ollessa saattoi mennä koko työpäivä seistensyöden mitä ehti. Eläkkeellä aikaa paneutua enemmän omaan hyvinvointiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eläkkeellä on aikaa suunnitella syövänsä terveellisemmin. Töissä ollessa saattoi mennä koko työpäivä seistensyöden mitä ehti. Eläkkeellä aikaa paneutua enemmän omaan hyvinvointiin.

        Ylläoleva kirjoitus minun. Ei antanut rekisteröitynä kirjoittaa.


      • Anonyymi

        Eikö kerrostalojen pihalle voi istuttaa syötäviä marjapensaita syötäviä omenapuita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No huhhuh, mihin eläkkeellä oleva tarvitsee noin monta ateriaa? Kulutushan tippuu ainakin puoleen.

        Aamiaiseksi kahvi, n. yhden aikaan puuro ja illalla lämmin ruoka (kasvis, ei lihaa, ei kanaa) n. klo 19.
        Riittää täysin, ei välipaloja.

        Tottuu yllättävän nopeasti ja vatsa voi paremmin kuin ennen.

        Kyllä ihminen tarvii tuoreita hedelmiä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö kerrostalojen pihalle voi istuttaa syötäviä marjapensaita syötäviä omenapuita.

        Tai ostaa syötäviä alushousuja.


    • Anonyymi

      Esimerkki yllä vitosen päivästä

    • Anonyymi

      Digiaikana on mahdollista olla lestapitäjä ja useampiakin. Kyllä on.

      • Kirjoitatkohan sinä ihan oikeaan ketjuun?


    • Anonyymi

      Kahden hengen taloudessa 4-500€ kk .
      Paljon tulee tehtyä itse, sekä hyödyntäen tarjouksia myös punalappu.
      Emme kahvittele ulkona kuin aniharvoin, ravintolassa ruokailut 2-3 ,vuodessa.
      Molemmat olemme tarkkoja rahankäyttäjiä, tilille kertyy pikkuhiljaa puskuria.

    • Anonyymi

      Ei mene kuin noin 600e jos ei käy ulkona syömässä lainkaan.

    • Anonyymi

      Kattelin uutisia ja tuli mieleen , että kauppa ei reagoi ruuan hinnannousuun. Tämä varmasti ennakoi suuria tilikauden tulosten nousuja. Mutta satasella koitetaan selvitä viikosta.

    • Anonyymi
      • Jos et ole huomannut tämä ei ole politikointiketju.


    • Anonyymi

      Ajattelin ostaa viikonlopuksi Japanilaista Wagyu lihaa. On lihamaailman shampaniaa. Hintansa väärti!

      • No en kyllä ostaisi 200 euron kilohinnalla vaikka kuin olisi hintansa väärti.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        No en kyllä ostaisi 200 euron kilohinnalla vaikka kuin olisi hintansa väärti.

        Tryffelit on vielä kalliimpia 1000€/kg. Ostin sellaistakin ja oli hyvää.


    • No sullaon sitte varaa ja halua mällätä😁.

      • Anonyymi

        Sen verran täytyy pieneläkeläisille aina olla varaa🤑


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sen verran täytyy pieneläkeläisille aina olla varaa🤑

        Niin kauan kuin rahasta jotainkaan ymmärrän ei ole tuollaisiin varaa eikä haluakaan.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Niin kauan kuin rahasta jotainkaan ymmärrän ei ole tuollaisiin varaa eikä haluakaan.

        Niin minullekin on koko ikäni hoettu, ettei ole ”varaa”! Kuitenkin olen unelmani toteuttanut ja enemmänkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin minullekin on koko ikäni hoettu, ettei ole ”varaa”! Kuitenkin olen unelmani toteuttanut ja enemmänkin.

        No minulle ei ole hoettu, ihan itse olen raha-asiani lapsesta asti hoitanut ja päättänyt mihin rahani laitan. Itse olen katsonut mihin on ollut varaa ja päättänyt mihin rahaa kannattaa satsata. Unelmat on olleet ja toteutuneet sen mukaisesti. Kaikkiin unelmiin on raha riittänyt.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        No minulle ei ole hoettu, ihan itse olen raha-asiani lapsesta asti hoitanut ja päättänyt mihin rahani laitan. Itse olen katsonut mihin on ollut varaa ja päättänyt mihin rahaa kannattaa satsata. Unelmat on olleet ja toteutuneet sen mukaisesti. Kaikkiin unelmiin on raha riittänyt.

        Tuskin kuitenkaan vastasit koko perheesi toimeentulosta ja rahankäytöstä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin kuitenkaan vastasit koko perheesi toimeentulosta ja rahankäytöstä!

        Omalta osaltani kyllä. Ja on ajanjaksoja jolloin vastasin koko perheen toimeentulosta. En lapsena mutta myöhemmun.


    • Anonyymi

      ovelaa tämä ruoan hinnan nousu.
      Olen ostanut viikoittain pakaste tyrni marjaa , ja huomasin tässä, aiemmin pussin grammamäärä oli , 170 gr / yksi pussi, ja hinta 2, e , ja nyt samanlainen pakastemarja pakkaus on VAIN 100 gr, ja hinta sama 2 e , elikkä se 70 gr vähemmän ja hinta sama.

      • Kyllä. Kilohinnat nousee.


    • Anonyymi

      Hintojen nousu alkaa ottaa pannuun vähän enemmänkin.
      Niukkuudesta on vaikea tinkiä.

      • Mitä sille voi tehdä.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Mitä sille voi tehdä.

        Ei mitään muuta kuin yksipuolistaa ruokaa. Enemmän vettä perunasoppaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään muuta kuin yksipuolistaa ruokaa. Enemmän vettä perunasoppaan.

        Kyllä. Joutuu miettimään millä summalla saanee ruoat viikoksi.


    • Anonyymi

      kaikki hinnat on nousseet , ei ainoastaan ruoka, mitä syödä, yhtä välttämätöntä on puhtaus, hygienia, ja sitten vielä tämä sähköhinnan korostukset, siis kaikki hinnat nousseet, paitsi tulopuoli pysyy samana.

      • Anonyymi

        Indeksikorotus pitäisi olla 15-20%, että se kuittaisi kaikkien elinkustannusten
        nousun ja se pitäisi tulla taannehtivasti koko tältä vuodeltakin yhtenä könttänä.
        Pieneläkeläinen ei voi elää yli varojensa, kun ei ole varoja. Alkaa olla
        k*sessa, kun säästötkin on vuosien mittaan huvenneet sairauksien ym. takia,
        ja eläkkeen ostovoima on pienentynyt koko ajan, vaikka mitä väittäisivät.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Indeksikorotus pitäisi olla 15-20%, että se kuittaisi kaikkien elinkustannusten
        nousun ja se pitäisi tulla taannehtivasti koko tältä vuodeltakin yhtenä könttänä.
        Pieneläkeläinen ei voi elää yli varojensa, kun ei ole varoja. Alkaa olla
        k*sessa, kun säästötkin on vuosien mittaan huvenneet sairauksien ym. takia,
        ja eläkkeen ostovoima on pienentynyt koko ajan, vaikka mitä väittäisivät.

        Ruoka-jonoihin, toimeentulotukiluukulle, diakokiatyön piiriin. Joku pieni omiin voimacaroihin mitoitettu palkkapuuhastelu mistä saa vähän lisärahaa?Eikö kuitenkin suurin osa eläkeläisistä pärjää omillaan vaikka
        Tiukkaa voi tehdä?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Ruoka-jonoihin, toimeentulotukiluukulle, diakokiatyön piiriin. Joku pieni omiin voimacaroihin mitoitettu palkkapuuhastelu mistä saa vähän lisärahaa?Eikö kuitenkin suurin osa eläkeläisistä pärjää omillaan vaikka
        Tiukkaa voi tehdä?

        Niinhän se aikoinaan meni työelämässäkin; toiset pärjäsi palkallaan ja toiset ei. Olosuhteet olivat kuitenkin suunnilleen samanlaiset, palkasta puhumattakaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän se aikoinaan meni työelämässäkin; toiset pärjäsi palkallaan ja toiset ei. Olosuhteet olivat kuitenkin suunnilleen samanlaiset, palkasta puhumattakaan.

        Kyllä. Jokaisella kuitenkin yksilöllinen elämöntarina.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kyllä. Jokaisella kuitenkin yksilöllinen elämöntarina.

        Niin just! Toiset teki kulutusvelkaa ja toiset makso asuntolainaa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin just! Toiset teki kulutusvelkaa ja toiset makso asuntolainaa!

        Luin juuri jostain et nykyisin toimeentuloluukulla ja myös diakonia-avun piirissä on sellaisiakin joiden tulot periaatteissa pitäisi riittää elämiseen.
        Onko rahankäytön ohjaukselle tullut enemmän tarvetta?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Luin juuri jostain et nykyisin toimeentuloluukulla ja myös diakonia-avun piirissä on sellaisiakin joiden tulot periaatteissa pitäisi riittää elämiseen.
        Onko rahankäytön ohjaukselle tullut enemmän tarvetta?

        Jos ei rahaa osaa käyttää, niin ei sitä millään ”ohjauksella” kuriin saa! Joka ei ostoskäyttäytymistään muuttumaan saa, niin ei saa. Vähän sama mekanismi toimii kun alkoholismissa tai peliriippuvaisuudessa.

        Aikoinaan ns. miehelläni oli ns. hyvä palkka, muttei koskaan rahaa. Enkä tänä päivänä tiedä, mihin rahansa pisti😂 Sukulaisensa ihmetteli, kun ei hänelle ns. ”hyväpalkkaiselle” mitään omaisuutta kertynyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei rahaa osaa käyttää, niin ei sitä millään ”ohjauksella” kuriin saa! Joka ei ostoskäyttäytymistään muuttumaan saa, niin ei saa. Vähän sama mekanismi toimii kun alkoholismissa tai peliriippuvaisuudessa.

        Aikoinaan ns. miehelläni oli ns. hyvä palkka, muttei koskaan rahaa. Enkä tänä päivänä tiedä, mihin rahansa pisti😂 Sukulaisensa ihmetteli, kun ei hänelle ns. ”hyväpalkkaiselle” mitään omaisuutta kertynyt.

        Nobitse en ihan noin pessimistinen olisi etenkin nuoremman sukupolven suhteen. Parempi neuvonta ja ohjaus kuin rahan syytäminen tarpeettomasti.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Nobitse en ihan noin pessimistinen olisi etenkin nuoremman sukupolven suhteen. Parempi neuvonta ja ohjaus kuin rahan syytäminen tarpeettomasti.

        Kuka sitä talousneuvontaa mahtaa antaa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuka sitä talousneuvontaa mahtaa antaa

        Onhan niitä tahoja. Etsivä löytää.


    • Keskarit ja tupakit voi jättää ostamatta. Tarpeettomia.

    • Anonyymi

      10€ joka ikinen päivä. Eläkkeestä kun maksaa laskut, niin käytöön jää noin 300€.
      Kaikki laskut on suoraveloituksessa, vastikevuokraa myöten.

    • Anonyymi

      Tupakka ja keppana silloin tällöin voi olla tärkeitä mielenterveydelle. Parempi vaihtoehto kuin alkaa bentsoja napsimaan.

      • No jos pitää valita vuokra, ruoka, sähkö en näe niitä vaihtoehtoina.yleensä nuo ei jää silloin tällöin monellakaan.


    • Suoraan sanottuna en tiedä paljonko on ruokalasku kuukaudessa.
      Olen hyvin hintatietoinen, huomaan heti jos nostavat hintoja.
      Ostan kaiken tarpeellisen, juuri koskaan en innostu ostelemaan mitään turhaa.
      Olen kuitenkin aika kranttu ruuan suhteen, jos tykkään jostain niin ostan sitä.
      Vanhemmiten on vasta tullut vastenmielisyys joitakin ruokia kohtaan.
      Esim. Suklaasta en tykkää yhtään, enkä mistään karkeista. Ei ne ole ruokaa, mutta ihan hyvä että sokeripitoinen ei maistu.

      • Minä tiesin noin suunnilleen paljonko meidän taloudessa menee kuukausittai n, innostuin vain ylipäätään kirjaamaan tarkemmin ylös kaikki kulut ruokuen lisäksi. Konkretisoituu nekin pikku purot joista joki muodostuu.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      980
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      238
      775
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe