Iäkkään oppimiskyky ja arjen taitojen säilyttäminen.

Digimaailma on luonut ihmisille uutta oppimistarvetta.
Myös iäkkäämpi ihminen voi oppia uusia taitoja.
Rytmi voi olla hitaampi, kuin nuoremmilla, muttei este.
Este on tilaisuuksien ja ohjauksen puute.

Arjen taitojen säilymisestä yleislääketieteen ja geriatrian professori Sirkka-Liisa Kivelä kirjoittaa näin:
´´Kyky maksaa laskuja, ajaa autoa, käydä kauppaostoksilla, laittaa ruokaa, löytää oikea TV-kanava vaatii kyseisen tehtävän suorittamista toistuvasti.
Jopa peseytyminen, hampaiden harjaaminen, riisuuntuminen, pukeminen, käveleminen, tai sängystä nouseminen, jotka kognitiivisestikin (havaitseminen, ajattelu, muistaminen) terve vanhus menettää useiden viikkojen sängyssä makaamisen jälkeen.´´

Itsekin havainnut, että taito, jota ei pitkiin aikoihin ole tarvinnut käyttää, onkin jossain muistin syövereissä, kovan kaivamisen takana, jos sattuu tarvitsemaan.

131

1013

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä se vaikeaa on, kun muisti jo pettää.

      • Anonyymi

        Aloituksessa ei puhuttu / tarkoitettu muistin pettämistä. - Nm. Luki-luki


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksessa ei puhuttu / tarkoitettu muistin pettämistä. - Nm. Luki-luki

        Kommentissani 4.11 klo 13, 48 siitä mainitsin.
        Ajatukseni on, että asioista keskustellaan matkan varrella.
        En halunnut kaikkea ympätä aloitukseen, jos sen teen, tulee kauhia maratonaloitus. Ei sellainen ole hyvä. (Minun mielestäni.)


      • Anonyymi

        Niin pettää, sanoja unohtuu, lause jää kesken, ei muista mitä oli tekemässä,
        mikä päivä on, missä on joku tavara, mitä milloinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin pettää, sanoja unohtuu, lause jää kesken, ei muista mitä oli tekemässä,
        mikä päivä on, missä on joku tavara, mitä milloinkin.

        Pahinta on digitaitojen vaikeus.
        Moni ikääntynyt joutuu taistelemaan yksin koneensa kanssa laskuja maksaessaan ja varatessaan vastaanottoaikoja. Kun on vasta eläkkeellä ollessaan opetellut tietokoneen käytön, ei ole koskeaan ollut sitä taitavampaa paikalla, kuten työelämässä olisi. Opettelu on tapahtunut yrityksen ja erehtymisen kautta, ja jatkuu aina vaan.
        Saamissaan ohjeissa vanhaa kehotetaan ottamaan yhteys oheiseen osoitteeseen, mutta jatko on keksittävä itse. On muistettava kirjoittautumiset ja salasanat, puhelin pitää olla käsillä, monen ruudun kautta päästään sivulle, mutta osaako siitä jatkaa?
        Muistanko ensi kerralla, jos nyt onnistun?

        Monet näitä yhteydenotoista ovat tärkeitä, ja onnistuminen välttämätöntä.
        Luultavasti moni ikäihmiselle tarpeellinen asia jää hoitamatta.


    • Anonyymi

      Vanhukset on jätetty oman onnensa ojaan. Muu yhteiskunta kiitää ohi jossain digiavaruudessa leijuen eikä meille ohimennessään edes vilkuta.

      Jos ei omia läheisiä ole lähellä auttamassa,
      ei tietokoneeton tukea saa mihinkään asiaan.

      Ei osaa pyytää, kun ei ole nummeroa mistä pyytäisi.
      Ei ole puhelinluetteloa enää. Mihin osaa ottaa yhteyttä ?

      Kuvitelkaa itseänne sellaisen ihmisen asemaan.
      Mistä osaat tilata esim. siivousapua, mistä löydät luotettavan firman,
      jonka työntekijä puhuu suomea ?

      Kaupungintalo on kaukana keskustassa, pitäis lähteä taksilla kattoo,
      mikä on se numero , josta saa varata ajan sinne ja pääsisi kunnallista apua kysymään.

    • Anonyymi

      Kumppanini täyttää ensi vuonna 89-vuotta.

      Hän hoitaa lähes kaikki asiansa kännykällä. On luonnollista, että joskus tapahtuu unohtamisia kuten itsellänikin, ottaen huomioon, että olen 13-vuotta nuorempi.

      Minulla oli kova työ palauttaa digimaailman vaateet kun selvisin aivotulehduksestani. Nyt onnistuu jo hyvin, mutta viime talvi ja kevät jäivät läheisteni kontolle. En ymmärtänyt juuri mitään kännykän käytöstä saati salasanoista.

      Onneksi oppiminen jatkuu kun haluaa.

      Korppis

      • Anonyymi

        Ps. Kogniitiiviset kykyni piti myös opetella uudestaan pitkän sairaalajakson jälkeen esim. kävely ja tasapaino.

        Korppis


      • Anonyymi

        Ei se oppiminen aina ole omasta halusta kiinni. On eri asia puhua sellaisesta ihmisestä, joka ei koskaan ole opetellut käyttämään älylaitteita kuin että tilapäisesti on sairauden vuoksi estynyt.
        Ei älykännykän käyttö paljon älyä vaadi, alle kouluikäisetkin sen osaavat. Se menee niin selkäytimeen, että jos vaan näkö antaa myöten, ei yläikärajaa ole. Kannataakin pyytää kännykän käytössä apua lapsenlapsenlapsiltaan, he osaavat neuvoa yksinkertaisesti ja ilahtuvat kun voivat auttaa isomummoa ja isovaaria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ps. Kogniitiiviset kykyni piti myös opetella uudestaan pitkän sairaalajakson jälkeen esim. kävely ja tasapaino.

        Korppis

        Sinullekko kognitiiviset kyvyt kävelyä ja tasapainoa?

        Kyllä ne henkisen puolen kykyjä ovat:
        Kognitiivisen toimintakyvyn muotoja ovat kielelliset taidot, tarkkaavuus, havaitseminen, muistaminen, toiminnanohjaus . Myös tunne-elämä ja motivaatio luetaan kuuluviksi kognitiiviseen toimintakykyyn. Ajattelu, suunnittelu ja ongelmanratkaisu ovat laaja-alaisempia kognition muotoja, jotka perustuvat edellämainittuihin kognition lajeihin. Yksinkertaistetusti sanoen kognitio merkitsee ihmisen kykyä puhua, ajatella, muistaa ja suunnitella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinullekko kognitiiviset kyvyt kävelyä ja tasapainoa?

        Kyllä ne henkisen puolen kykyjä ovat:
        Kognitiivisen toimintakyvyn muotoja ovat kielelliset taidot, tarkkaavuus, havaitseminen, muistaminen, toiminnanohjaus . Myös tunne-elämä ja motivaatio luetaan kuuluviksi kognitiiviseen toimintakykyyn. Ajattelu, suunnittelu ja ongelmanratkaisu ovat laaja-alaisempia kognition muotoja, jotka perustuvat edellämainittuihin kognition lajeihin. Yksinkertaistetusti sanoen kognitio merkitsee ihmisen kykyä puhua, ajatella, muistaa ja suunnitella.

        No, kognitiiviset taidot ja kehon toiminnot piti opetella uusiksi. Ei ne vieläkään toimi oikeaoppisesti. Se oli kommenttini pointti sana kognitiivinen oli kai väärin valittu.

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, kognitiiviset taidot ja kehon toiminnot piti opetella uusiksi. Ei ne vieläkään toimi oikeaoppisesti. Se oli kommenttini pointti sana kognitiivinen oli kai väärin valittu.

        Korppis

        Ps. Kyllä google tietää 😊

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ps. Kyllä google tietää 😊

        Korppis

        Miten voi parissa kuukaudessa oppia uudelleen kaiken , kun on 76 vuoden aikana oppimansa kadottanut ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten voi parissa kuukaudessa oppia uudelleen kaiken , kun on 76 vuoden aikana oppimansa kadottanut ?

        Motooristen valmiuksien palautuminen on hyvin yksilöllistä. On tiettyjä asioita joita kroppa ei unohda koskaan. Siis kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten voi parissa kuukaudessa oppia uudelleen kaiken , kun on 76 vuoden aikana oppimansa kadottanut ?

        En ole oppinut kahdessa kuukaudessa kaikkea.
        Opettelen vieläkin, en kä toki kaikkea kadottanut.

        Tiesin miten kävellään, mutta jalat eivät totelleet aivojen käskyjä.

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten voi parissa kuukaudessa oppia uudelleen kaiken , kun on 76 vuoden aikana oppimansa kadottanut ?

        Ruotsissa oli Dagny joka 90 vuotiaana opetteli tietokoneen, ja kun oppi sen niin alkoi opettamaan muitakin ikäihmisiä.
        Joten hän halusi kertakaikkiaan osata, ja myös oppi.
        Piti blogiakin jossa keskusteli muiden kanssa. Eli melkein 110 vuotiaaksi kun hänellä oli positiivinen näkökanta asioihin. Joten toiset ne vaan oppii vielä korkeassakin iässä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se oppiminen aina ole omasta halusta kiinni. On eri asia puhua sellaisesta ihmisestä, joka ei koskaan ole opetellut käyttämään älylaitteita kuin että tilapäisesti on sairauden vuoksi estynyt.
        Ei älykännykän käyttö paljon älyä vaadi, alle kouluikäisetkin sen osaavat. Se menee niin selkäytimeen, että jos vaan näkö antaa myöten, ei yläikärajaa ole. Kannataakin pyytää kännykän käytössä apua lapsenlapsenlapsiltaan, he osaavat neuvoa yksinkertaisesti ja ilahtuvat kun voivat auttaa isomummoa ja isovaaria.

        Moni ikääntynyt asuu yksin, ja kun ne nuoret käyvät, ei ikäihminen edes muista kysyä neuvoa heiltä, koska digimaailma ei ole niin läheinen itselle. Kun sitten taas tarvitsisi neuvoja, ei ole ketään paikalla.
        Ei ole kyyy omasta halusta. Totta kai jokainen haluaisi pystyä hoitamaan asiansa itse.
        Joukossamma on paljon niitä eläkeläisiä, joille ei kukaan koskaan ole opettanut tietokoneen käyttöä. He tekevät samat virheet jatkuvasti tietämättä sitä itse.
        On loukkaavaa toksista, ettei älykännykän käyttö paljon älyä vaadi.
        Ei varmastikaan, kun sen on oppinut.
        Älykännykän näpyttelyssä tarvitaan vikkelät sormet. Mitä ehdotat nivelreuman runtelemalla ikäihmiselle?


    • Minä taas en puolestani hahmottanut miten maksaa ja ostaa lippuja yleisiin kulkuvälineisiin, esim. junaan. Pari kuukautta sitten tehty Italianmatkani opetti minulle paljon uutta, kuten että kännykällä hoidetaan kaikki asiat sekä lentokentällä että junissa. Sovellutukset on hyvä olla ladattuna etukäteen ettei mene tuhertamiseksi. QR-koodien laaja käyttö oli minulle uusi asia ja se että kaikki paperit alkavat olla lähes tarpeettomia.
      Kaikki oli koneellista.
      Nyt olen alkanut kulkemaan junissa silloin tällöin, kun kuljenomissa harrastusjutuissani; luovuimme toisesta autosta jo aikaa sitten ja liikunnykyisin kaupunkimiljöissä mieluimmin junilla ja busseilla, kuin ajaen itse, vaikka mies hallitseekin kaupunkiajon hyvin, niin kaikkienmeidän refleksit hidastuu, joten vältämme esim. Tukholman keskustaa, ruuhka-ajan ajoa.

      • Anonyymi

        Nykyisin pääk.seudulla bussilipun voi näpsyttää kännykkään. Minun kohdallani siinä kulkee raja.
        Maksan matkaa bussikorttiin jota näytetään lukijaan ovella. En edes halua opetella uutta.


    • Työssä ollessani käytin kyllä tietokonetta, mutta kun hetken aikaa olin käyttämättä, kaikki oli jo kovasti muuttunut.
      En itsekään tietäisi mistä tältä istumalta apua hakisin, jos tarve olisi.
      Onneksi on tuota nuorta väkeä, joka hallitsee hommat.
      Kyllä vanhempi polvi on ihan heittelle jätetty tässä digimaailmassa.
      Usein näkeekin kertomuksia, kuinka vaikeaa on pitkän sairauden jälkeen palauttaa kognitiivisia kykyjä, joita tarvitaan juuri noiden arjen toimintojen osaamiseen.
      Ihminen kun on psykofyysissosiaalinen kokonaisuus.
      Vanhetessa joutuu sopeutumaan kykyjen ja kehon heikkenenmiseen.
      Erilaiset sairaudet vielä lisäävät rajoitteita. Tuskinpa on ketään, jolla ei jotain vaivaa olisi.
      Ei sitä turhaan ole sanottu, että kertaus on opintojen äiti.
      Vansinkin ikäihmisellä muistiin painamisessa paras konsti on toistaminen ja myös asian liitäminen johonkin tuttuun ja totuttuun asiaan.
      Ainakin omalla kohdallani tuo pätee.

      • Ramoona

        Minäkin olin jo työelämässä tietotekniikan kanssa tekemisissä, ja silloin koin hankalaksi järjestelmien nopean muuttumisen. Koulutus oli nopeaa teoreettista kurssitusta, ei siinä ehtinyt harjoitella, usein sitten pienemmissä ryhmissä ajan kanssa perehdyimme työkaverien kesken asioihin, yritysten ja erehdysten polkua. Tarvitsin lähinnä tekstinkäsittelyä, ja sen koin mielekkääksi ja kiinnostavaksi heti. Olen kyllä sinut digitaalitekniikan kanssa siinä mielessä, että en pidä sitä itseisarvona, vaan tarpeellisena apuvälineenä ja varsinkin valokuvauksessa olen saanut siitä paljon iloa. En pidä nolona pyytää neuvoja, ja lastenlasten pitämänä on monet hauskat oppitunnit läpikäyty älykännyköiden mahdollisuuksia esiteltäessä ja kokeillessa , mummia osaa ja saa kyllä nuorimmainenkin neuvoa.

        Mies tuntuu olevan monta askelta edellä näissä asioissa ja tarjoutuu neuvomaan ja asioimaankin puolestani, mutta pidän tärkeänä, että kumpikin hallitsee ainakin auttavasti arjen toimet, niin keskeisessä tietotekniikassa kuin huushollin hoidossa. Harvoin täältä päästään lähtemään tuonpuoleisiin samaan aikaan, ja jälkeenjäänyt ei voi jäädä avuttomana haikailemaan, miten maksetaan laskut ja varataan aikoja, hallitaan talon tekniikka ainakin niin, ettei isoja vahinkoja synny, huolletaan vaatteet , on vakuutukset ja muut tärkeät "paperit" kunnossa ja tiedossa, jne.

        En oikein pidä siitä, että kaikki keskittyy kännykkään, mutta siihenkin on tottunut . Joskus näen painajaisia, että akku loppuu, en voi todistaa ostaneeni junalippua ja minut heitetään ulos lumihankeen seuraavalla asemalla.

        Jouduin vaihtamaan muutama vuosi sitten ompelukonetta, ja nykyiset ovatkin oikeastaan tietokoneita. Suututtaa, kun jopa langan pujotus oli hankalaa opetella ja joka kerta pitää kerrata kaavakuvan avulla, entisessä se meni vaikka silmät ummessa. En tarvitse muuta kuin suoraommelta ja huolitteluun siksakkia, hukkaan menee minulla hienot pistot ja kirjailut, napinläpitekniikat ja joustosaumat, kaksoisneulat ja muut.


      • Anonyymi
        Ramoona kirjoitti:

        Minäkin olin jo työelämässä tietotekniikan kanssa tekemisissä, ja silloin koin hankalaksi järjestelmien nopean muuttumisen. Koulutus oli nopeaa teoreettista kurssitusta, ei siinä ehtinyt harjoitella, usein sitten pienemmissä ryhmissä ajan kanssa perehdyimme työkaverien kesken asioihin, yritysten ja erehdysten polkua. Tarvitsin lähinnä tekstinkäsittelyä, ja sen koin mielekkääksi ja kiinnostavaksi heti. Olen kyllä sinut digitaalitekniikan kanssa siinä mielessä, että en pidä sitä itseisarvona, vaan tarpeellisena apuvälineenä ja varsinkin valokuvauksessa olen saanut siitä paljon iloa. En pidä nolona pyytää neuvoja, ja lastenlasten pitämänä on monet hauskat oppitunnit läpikäyty älykännyköiden mahdollisuuksia esiteltäessä ja kokeillessa , mummia osaa ja saa kyllä nuorimmainenkin neuvoa.

        Mies tuntuu olevan monta askelta edellä näissä asioissa ja tarjoutuu neuvomaan ja asioimaankin puolestani, mutta pidän tärkeänä, että kumpikin hallitsee ainakin auttavasti arjen toimet, niin keskeisessä tietotekniikassa kuin huushollin hoidossa. Harvoin täältä päästään lähtemään tuonpuoleisiin samaan aikaan, ja jälkeenjäänyt ei voi jäädä avuttomana haikailemaan, miten maksetaan laskut ja varataan aikoja, hallitaan talon tekniikka ainakin niin, ettei isoja vahinkoja synny, huolletaan vaatteet , on vakuutukset ja muut tärkeät "paperit" kunnossa ja tiedossa, jne.

        En oikein pidä siitä, että kaikki keskittyy kännykkään, mutta siihenkin on tottunut . Joskus näen painajaisia, että akku loppuu, en voi todistaa ostaneeni junalippua ja minut heitetään ulos lumihankeen seuraavalla asemalla.

        Jouduin vaihtamaan muutama vuosi sitten ompelukonetta, ja nykyiset ovatkin oikeastaan tietokoneita. Suututtaa, kun jopa langan pujotus oli hankalaa opetella ja joka kerta pitää kerrata kaavakuvan avulla, entisessä se meni vaikka silmät ummessa. En tarvitse muuta kuin suoraommelta ja huolitteluun siksakkia, hukkaan menee minulla hienot pistot ja kirjailut, napinläpitekniikat ja joustosaumat, kaksoisneulat ja muut.

        Meidän työmaalle tuli myös tietokoneet vähän ennen eläkkeelle päästäni, oli se opettelemista ja nyt niillä Opelilla Einolle käyttöä vaan kaikki on uudistettu, joten yritetään pysyä tahdissa mukana


    • Anonyymi

      Se vain on niin, että voi tulla vaihe, kun uusi asia ei enää tallennu mieleen,
      vaikka sen toistaisi 100 kertaa ja vanhatkin taidot hiipuvat.
      Sitä ei oteta huomioon.

      Lähtöoletus nuoremmilla "kehittäjillä" on , että jokainen voi oppia ikuisesti uutta.
      Ei voi.

      • Näinkin voi elämän kulku mennä.
        Varsinkin, jos fyysinen kunto kestää elämää pidenpään, kuin mielen toiminnat.
        Arjen taitojaan kannattaa yrittää yllä pitää, niinkauan, kun se on mahdollista.
        Keskimääräinen arvio on nykyään, että ihminen tarvitsee noin 2 vuoden ajan ennen kuolemaansa, eniten hoivaa ja hoitoja.


      • Anonyymi

        Ihan totta , paras ystäväni teki vielä kaikki asiat tietokoneella viisi vuotta sitten , yhtä äkkiä vaan ei enää osannut alzheimer otti omansa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan totta , paras ystäväni teki vielä kaikki asiat tietokoneella viisi vuotta sitten , yhtä äkkiä vaan ei enää osannut alzheimer otti omansa .

        Hra Alzheimer onkin iiihan eri asia kuin se, ettei tahdo oppia. Ihmisen asenne estää oppimasta, jos hokee koko ajan "ei voi", en opi yms., jolla lataa mielensä negatiiviseksi eikä vastaanottavaiseksi. - Nm. Kyllä voi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hra Alzheimer onkin iiihan eri asia kuin se, ettei tahdo oppia. Ihmisen asenne estää oppimasta, jos hokee koko ajan "ei voi", en opi yms., jolla lataa mielensä negatiiviseksi eikä vastaanottavaiseksi. - Nm. Kyllä voi

        Tuossa olet oikeassa. Jos kognitiiviset kyvyt ovat ihan hyvät asenne ratkaisee paljon.
        Negatiivinen asenne itseä kohtaan voi jopa juontaa juurensa lapsuuteen asti.


    • Opin vieläkin. Mutta pitää olla motiivi, siis pakon edessä.
      Olen laiskistunut, ennen uudet haasteet otin ilolla vastaan. Nyt vain virkkaan neliöitä ja kuuntelen äänikirjoja. Laitoin jämälanka poncoon kuvan profiiliin jonka sain eilen valmiiksi.

      • Anonyymi

        Se on totta, ellei opittuja taitojaan pidä mielessä ja tee niitä asioita mieluiten joka päivä
        niin unohtuu ne varmasti.
        Käyn päivittäin tietokoneella ja maksujahan postilaatikkoon tulee aina, ne maksan tällä koneellani ja olen kiitollinen siitä maksamisen helppoudesta!
        Samoin älypuhelin on hyvä edistysakel meille ikääntyville. Sillä voi lähettää viestejä ja valokuvia, myös itse otan kuvia ja lähetän .
        Mielelläni kertaisin kielitaitoani, vaikka saksan, tai englannin muistamiseksi ja paremmin oppimiseksi!
        Neeasa


    • Anonyymi
    • Ennen kun oli tavallista, että mies hoiti molempien raha-asiat, jos sitten nainen sattui jäämään leskeksi, oli vaikeuksia niiden hoitamisessa.
      Varsinkin, jos ei lapsista ollut apua.

      Tuon laskujen maksun minulle neuvoi miniäni. Onhan se kyllä vaivatonta koneella.

      Nuorena, kun olin vanhainkodissa töissä, siellä oli 80-vuotias mummo, joka innostui opiskelemaan ruotsinkieltä.
      Mummo sai siitä päiväänsä sisältöä ja kyllä hän oppikin.
      Ihan itse hän asian keksi.

      Ramoona tuosta ompelukoneesta kertoi. Minullakin on monta vuotta vanha kone, siinäkin on näitä napinläpi- ja muita juttuja.
      Suoraa ja siksakkia olen minäkin vaan käyttänyt. En ole opetellut muuta.
      Kaksi kertaa olen konetta korjauttanut, onneksi täällä on sellainen osaaja.

      • Anonyymi

        Se onkin ongelma, että uusia digitaalisia koneita ei voi korjata. On vaan ostettava uudet.Harvinaista että vanhoille mekaanisille koneille enää löytyy korjaajia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se onkin ongelma, että uusia digitaalisia koneita ei voi korjata. On vaan ostettava uudet.Harvinaista että vanhoille mekaanisille koneille enää löytyy korjaajia.

        Mietin tuossa, että jotain 15 vuotta tuo minun koneeni ainakin on.
        Iäkäs pariskunta pitää liikettä (ainakin viime vuonna oli) korjaa kaikenmoisia koneita.


      • Anonyymi

        Yhä vielä on pariskuntia, joiden koko omaisuus ja talous on miehen nimissä. Tuttavani aviomiehellä oli salasanat ja pankkilokeron avain niin tallessa, että perillisillä oli kamala työ päästä hoitamaan kuolinpesän asioita itkevän lesken puolesta. Lapset joutuivat hoitamaan häntä kuin vajaatoimista, koska aivan kaikki asiat olivat hänelle uusia.
        Pitäkää ikätoverit huoli omista asioistanne, olemme itsenäisiä ihmisiä loppuun saakka!


    • Uskon tuon, että ikääntyneenä voi oppia uutta, mutta itse pitäytyisin mieluiten vanhassa..))
      Kun en ole oikein koskaan joutunut tekemään töitä, jotka vaativat voimia ja/tai teknistä osaamista, kolmen vanhan asunnon hallinnoiti (pihoineen) ottaa välillä lujille.
      Enkä niistä ilman ulkopuolista apua selviäisikään.

      Kielitaitoni olen antanut rapistua, eikä digitaitojen parantaminen tai lisääminen juuri kiinnosta. Silti ymmärrän hyvin tuon kehotuksen "use it or loose it" - käytä tai menetä.
      Tyydyn menettämiseen..)) Käännyn mieluummin osaajien puoleen.
      Tykkään, että minulle riittää se, että selviän omasta arjestani - itse tai apua käyttäen.
      demeter1

      • Anonyymi

        Siis KOLMEN kiinteistön hallinnointi demellä! Palstan kiinteistökuningatar siis!!!
        🏠🏡🏚


      • Tärkeintähän se omasta arjesta selviäminen onkin ja siinä tarvittavien taitojen ylläpito.
        Apuakin pitäisi osata pyytää, kun sitä tarvitsee.
        Ainakin omalla kohdallani sanon helposti, että kyllä minä itse.

        Olenkin yrittänyt itselleni kertoa, että sehän on vain mukavaa, kun joku tekee puolesta, vaikka juuri itsekin pärjäisi. (Voihan tulla päivä etten pärjääkään,jos elää, niin senkin näkee.)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis KOLMEN kiinteistön hallinnointi demellä! Palstan kiinteistökuningatar siis!!!
        🏠🏡🏚

        Äläs nyt, Ano 20.07. Kuulostaa reteeltä mutta totuus on toinen: lapsuudenkoti, jota "hallinnoin" 90-vuotiaan Ruotsissa asuvan veljen kanssa, on pelkkä taakka tällä hetkellä, kumpikaan meistä tuskin siellä enää käy. Tontti voisi vielä mennä kaupaksi, mutta aika on ajanut rakennuksista ohi. Tuttu kiinteistövälittäjä arvioi, että jos joku sattumalta tahtoisi ostaa tontin, rakennusten purku on niin kallista, että käteen tuskin jää mitään.
        Tämä talo, jossa olen asunut yli 50 vuotta on iso ja kallis ylläpidettävä: aina on jotakin remppaa ja pelottaa, millainen tulee olemaan sähkölasku uusilla energian hinnoilla.
        Pieni sijoitusasunto Helsingin keskustassa aiheuttaa sekin vain kustannuksia. On ollut tyhjillään kohta vuoden, kun vastaavia sijoitusasuntoja on samalla alueella toista sataa.
        Niin että lirissä on tämä "kiinteistökuningatar", pieneläkeläinen !


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Äläs nyt, Ano 20.07. Kuulostaa reteeltä mutta totuus on toinen: lapsuudenkoti, jota "hallinnoin" 90-vuotiaan Ruotsissa asuvan veljen kanssa, on pelkkä taakka tällä hetkellä, kumpikaan meistä tuskin siellä enää käy. Tontti voisi vielä mennä kaupaksi, mutta aika on ajanut rakennuksista ohi. Tuttu kiinteistövälittäjä arvioi, että jos joku sattumalta tahtoisi ostaa tontin, rakennusten purku on niin kallista, että käteen tuskin jää mitään.
        Tämä talo, jossa olen asunut yli 50 vuotta on iso ja kallis ylläpidettävä: aina on jotakin remppaa ja pelottaa, millainen tulee olemaan sähkölasku uusilla energian hinnoilla.
        Pieni sijoitusasunto Helsingin keskustassa aiheuttaa sekin vain kustannuksia. On ollut tyhjillään kohta vuoden, kun vastaavia sijoitusasuntoja on samalla alueella toista sataa.
        Niin että lirissä on tämä "kiinteistökuningatar", pieneläkeläinen !

        Mielenkiintoinen havainto sijoitusasunnoista Helsingin keskustassa. Kun tarjonta on suuri ja kysyntä vähäinen, sieltä juuri kannattaisi nyt hankkia sijoitusasunto.
        Esim. Tampereella tällaista ilmiötä ei ole. Sijoitusasuntojen hinnat ovat olleet jopa nousemaan päin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoinen havainto sijoitusasunnoista Helsingin keskustassa. Kun tarjonta on suuri ja kysyntä vähäinen, sieltä juuri kannattaisi nyt hankkia sijoitusasunto.
        Esim. Tampereella tällaista ilmiötä ei ole. Sijoitusasuntojen hinnat ovat olleet jopa nousemaan päin.

        Näin on päässyt käymään, Ano 7.59. Paitsi että vuokralaisia ei välttämättä saa, asuntokauppakin on nihkeätä, täällä.
        Olet oikeassa, nyt kannattaisi sijoittajan iskeä, johonkin päin se suhdanne aina heilahtaa. Itse ostin tuon asunnon 90-luvun laman aikaan - vanhuuden turvaksi, kun tiesin, että keikkalaisen eläke jää pieneksi..))
        Sijoittamisesta taisi täällä tulla eräänlainen varakkaiden nuorten harrastus: ostivat asunnon, remppasivat, ja laittoivat vuokralle. Vuokralla sitten lyhensivät lainaa - omaa pääomaa ei välttämättä tarvinnut edes olla ja korot olivat alhaalla. Osa harrasti tätä "hotellitoimintaa", vuokrasivat asuntoa lyhytaikaisesti turisteille.
        Nyt sitten koronan aikaan ja - jälkeen tilanne on tämä: vuokralaisista kilpaillaan ja asuntojen hinnat ovat laskussa.
        Jännä kuulla tuosta Tampereen tilanteesta. Niin erilainen voi tilanne olla - isoissakin kaupungeissa, maaseudusta puhumattakaan.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Näin on päässyt käymään, Ano 7.59. Paitsi että vuokralaisia ei välttämättä saa, asuntokauppakin on nihkeätä, täällä.
        Olet oikeassa, nyt kannattaisi sijoittajan iskeä, johonkin päin se suhdanne aina heilahtaa. Itse ostin tuon asunnon 90-luvun laman aikaan - vanhuuden turvaksi, kun tiesin, että keikkalaisen eläke jää pieneksi..))
        Sijoittamisesta taisi täällä tulla eräänlainen varakkaiden nuorten harrastus: ostivat asunnon, remppasivat, ja laittoivat vuokralle. Vuokralla sitten lyhensivät lainaa - omaa pääomaa ei välttämättä tarvinnut edes olla ja korot olivat alhaalla. Osa harrasti tätä "hotellitoimintaa", vuokrasivat asuntoa lyhytaikaisesti turisteille.
        Nyt sitten koronan aikaan ja - jälkeen tilanne on tämä: vuokralaisista kilpaillaan ja asuntojen hinnat ovat laskussa.
        Jännä kuulla tuosta Tampereen tilanteesta. Niin erilainen voi tilanne olla - isoissakin kaupungeissa, maaseudusta puhumattakaan.

        Sinulla on kuitenkin iso omaisuus kiinni asunnoissaai Eikö tuo ok talosikin ole pkseudulla ja suuri tontti? Kohta varmaan vuokramarkkinat paranee, Suomeen jää varmaan paljon nuoria Ukrainan ja Venäjän pakolaisia asumaan ja heille tarvitaan yksiöitä. Opiskelijat asuu mieluummin yksiöissä kuin asuntoloissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on kuitenkin iso omaisuus kiinni asunnoissaai Eikö tuo ok talosikin ole pkseudulla ja suuri tontti? Kohta varmaan vuokramarkkinat paranee, Suomeen jää varmaan paljon nuoria Ukrainan ja Venäjän pakolaisia asumaan ja heille tarvitaan yksiöitä. Opiskelijat asuu mieluummin yksiöissä kuin asuntoloissa.

        Huomenta. Taas on syytä todeta sama, SkillaN: tuttuja paljon, ystäviä vähemmän. Ja kun tuohon suhdeverkkoon vielä lisää suuren suvun, verkosto on ollut aika mittava. Tosin kuolema on korjannut satoa ja kun itse olen kahden suuren suvun nuorin, monta menetystä on jo koettu - kuten tietysti meillä kaikilla. Nythän on hyvä päivä tätäkin miettiä, pyhäinpäivä, vainajien päivä.
        Ja juu. Tuon ostoskäyttäytymisen olen minäkin oppinut: kiireesti tavarat hihnalta kärryyn ja reppuun pakkaaminen sivummalla..)) Onneksi ei enää tarvitse kömpelöillä sormilla kaivella kolikoita, riittää kun vilauttaa korttia - jos ostokset ovat alle 50 euroa, kuten köyhällä yleensä ovat..))
        Tuosta autojen käyttäytymisestä minulla on samat kokemukset: kohteliaita ovat, melkein liikutun siitä. Huomio se on pienikin huomio..)) Ja ystävällinen ele nostaa kummasti mielialaa.
        Kiva, että pääset haudoille, SkillaN. Minulla se ei oikein onnistu kun haudat ovat kaukana eikä kyytiä ole tarjolla. Kai se järjestyisi, jos ilkeisi kysellä perään, mutta ajattelin, että kun haudat ovat seurakunnan tai lähiomaisten hoidossa, jätän väliin. Minulle riittää pieni hiljentyminen ja muisteluhetki. Hautausmaat ovat kyllä sellaisia hiljaisuuden kehtoja, että niissä viihtyy hyvin, ainakin itse viihdyn, ja kauniita kukkaistutuksia on ilo katsella.

        Hyvää pyhäinpäivää kaikille,
        demeter1


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on kuitenkin iso omaisuus kiinni asunnoissaai Eikö tuo ok talosikin ole pkseudulla ja suuri tontti? Kohta varmaan vuokramarkkinat paranee, Suomeen jää varmaan paljon nuoria Ukrainan ja Venäjän pakolaisia asumaan ja heille tarvitaan yksiöitä. Opiskelijat asuu mieluummin yksiöissä kuin asuntoloissa.

        Näinhän sanotaan, Ano 10.46, että kiinteä omaisuus on hyvä turva. Vähän taas olin hölösuu kun tulin näitä "omaisuuksia" listanneeksi. Vastaukset ovat kuitenkin olleet hyväntahtoisia, eivät pilkallisia kuten joskus.
        Ja kun kertoo näitä asioita, yksilönä, ne voivat samalla heijastaa yhteiskunnassa valitsevaa isompaa liikehdintää ja palvella muitakin, ovathan asuntomarkkinat aikamoisessa mylleryksessä tällä hetkellä.
        Ukrainan pakolaisia minäkin ajattelin, mutta käsittääkseni he ovat etsineet ja saaneetkin vähän isompia asuntoja. Aikaisempi kokemus maahanmuuttajan asuttamisesta pistää myös miettimään. Heillä, ainakin pakolaisstatuksella tulleilla, on usein hyvin traumaattinen tausta ja vuokranantajasta tulee helposti tukihenkilö, mihin itselläni ei ainakaan tällä hetkellä riitä paukkuja.
        Mitä itse nyt olen tästä "sijoittamisesta" oppinut, on se, että vaikka tahtoisi tulla toimeen omillaan, varautua pahan päivän varalle, isot yhteiskunnan ja maailmantilanteen muutokset voivat vaikuttaa merkittävästi omiin ratkaisuihin. Ja viime kädessä kaikki sijoitukset saattavat olla riskisijoituksia - näin aikoina...

        Silti olen luottavaisella mielellä. Katto on vielä pään päällä ja ruokaa ja särvintä on riittänyt.
        Mikä meidän on täällä, hyvinvointivaltiossa, maailman onnellisimmassa maassa, eläessä..))
        demeter1


      • demeter1 kirjoitti:

        Huomenta. Taas on syytä todeta sama, SkillaN: tuttuja paljon, ystäviä vähemmän. Ja kun tuohon suhdeverkkoon vielä lisää suuren suvun, verkosto on ollut aika mittava. Tosin kuolema on korjannut satoa ja kun itse olen kahden suuren suvun nuorin, monta menetystä on jo koettu - kuten tietysti meillä kaikilla. Nythän on hyvä päivä tätäkin miettiä, pyhäinpäivä, vainajien päivä.
        Ja juu. Tuon ostoskäyttäytymisen olen minäkin oppinut: kiireesti tavarat hihnalta kärryyn ja reppuun pakkaaminen sivummalla..)) Onneksi ei enää tarvitse kömpelöillä sormilla kaivella kolikoita, riittää kun vilauttaa korttia - jos ostokset ovat alle 50 euroa, kuten köyhällä yleensä ovat..))
        Tuosta autojen käyttäytymisestä minulla on samat kokemukset: kohteliaita ovat, melkein liikutun siitä. Huomio se on pienikin huomio..)) Ja ystävällinen ele nostaa kummasti mielialaa.
        Kiva, että pääset haudoille, SkillaN. Minulla se ei oikein onnistu kun haudat ovat kaukana eikä kyytiä ole tarjolla. Kai se järjestyisi, jos ilkeisi kysellä perään, mutta ajattelin, että kun haudat ovat seurakunnan tai lähiomaisten hoidossa, jätän väliin. Minulle riittää pieni hiljentyminen ja muisteluhetki. Hautausmaat ovat kyllä sellaisia hiljaisuuden kehtoja, että niissä viihtyy hyvin, ainakin itse viihdyn, ja kauniita kukkaistutuksia on ilo katsella.

        Hyvää pyhäinpäivää kaikille,
        demeter1

        Häh. On tää vähän keljua, että tuota "vikaa " ei saada korjatuksi. KIrjautuminen ei pidä ja siksi joutuu usein kopioimaan tekstin, kirjautumaan uudelleen ja liittämään kopioidun tekstin alustalle.
        Nyt on vielä tullut sellainen vika, että sama teksti pysyy tarjolla ja jos kirjoitat uuden, se ei kelpaa vaan vanhaa tarjotaan. Varmasti kattava selitys, eikö ?..))

        Eli pahoittelen, että toiseen ketjuun kirjoitettu teksti tuli tännekin.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Näinhän sanotaan, Ano 10.46, että kiinteä omaisuus on hyvä turva. Vähän taas olin hölösuu kun tulin näitä "omaisuuksia" listanneeksi. Vastaukset ovat kuitenkin olleet hyväntahtoisia, eivät pilkallisia kuten joskus.
        Ja kun kertoo näitä asioita, yksilönä, ne voivat samalla heijastaa yhteiskunnassa valitsevaa isompaa liikehdintää ja palvella muitakin, ovathan asuntomarkkinat aikamoisessa mylleryksessä tällä hetkellä.
        Ukrainan pakolaisia minäkin ajattelin, mutta käsittääkseni he ovat etsineet ja saaneetkin vähän isompia asuntoja. Aikaisempi kokemus maahanmuuttajan asuttamisesta pistää myös miettimään. Heillä, ainakin pakolaisstatuksella tulleilla, on usein hyvin traumaattinen tausta ja vuokranantajasta tulee helposti tukihenkilö, mihin itselläni ei ainakaan tällä hetkellä riitä paukkuja.
        Mitä itse nyt olen tästä "sijoittamisesta" oppinut, on se, että vaikka tahtoisi tulla toimeen omillaan, varautua pahan päivän varalle, isot yhteiskunnan ja maailmantilanteen muutokset voivat vaikuttaa merkittävästi omiin ratkaisuihin. Ja viime kädessä kaikki sijoitukset saattavat olla riskisijoituksia - näin aikoina...

        Silti olen luottavaisella mielellä. Katto on vielä pään päällä ja ruokaa ja särvintä on riittänyt.
        Mikä meidän on täällä, hyvinvointivaltiossa, maailman onnellisimmassa maassa, eläessä..))
        demeter1

        Itse kirjoitat asiallisesti, et leuhkimismielellä #rantatilan omistajana# ja vuokraisännänkin asuntoa kuin omanaan retostamalla. D
        Sitä saa mitä tilaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse kirjoitat asiallisesti, et leuhkimismielellä #rantatilan omistajana# ja vuokraisännänkin asuntoa kuin omanaan retostamalla. D
        Sitä saa mitä tilaa.

        Kiva kuulla, Ano 12.08. Että tulee ainakin tuolta osin ymmärretyksi..))


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Tärkeintähän se omasta arjesta selviäminen onkin ja siinä tarvittavien taitojen ylläpito.
        Apuakin pitäisi osata pyytää, kun sitä tarvitsee.
        Ainakin omalla kohdallani sanon helposti, että kyllä minä itse.

        Olenkin yrittänyt itselleni kertoa, että sehän on vain mukavaa, kun joku tekee puolesta, vaikka juuri itsekin pärjäisi. (Voihan tulla päivä etten pärjääkään,jos elää, niin senkin näkee.)

        Eilen kävi lapsenlapsi kylässä ja olin ostanut samanlaisen Kännykän kun hänellä on, viidessä minuutissa opetti paljon asioita mitä sillä voin tehdä , en oppinut kun yhden , niin se on että usein nuoret ovat niin nopeita liikkeissään ettei vanhempi ehdi perässä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eilen kävi lapsenlapsi kylässä ja olin ostanut samanlaisen Kännykän kun hänellä on, viidessä minuutissa opetti paljon asioita mitä sillä voin tehdä , en oppinut kun yhden , niin se on että usein nuoret ovat niin nopeita liikkeissään ettei vanhempi ehdi perässä

        Noo, yksi asia kerrallaan.
        Itseäni vähän nolottaa omalle pojalle paljastaa etten oikein hallitse kännykkää, se suosittelee jotain Doroa, joka on vanhusmalli. Minullakin on hieno uusi älykänny, samanlainen kuin pojanpojalla, jolta kehtaan apua pyytää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eilen kävi lapsenlapsi kylässä ja olin ostanut samanlaisen Kännykän kun hänellä on, viidessä minuutissa opetti paljon asioita mitä sillä voin tehdä , en oppinut kun yhden , niin se on että usein nuoret ovat niin nopeita liikkeissään ettei vanhempi ehdi perässä

        Tuo on niin tuttua.
        Vanha vaatii aikaa mieltää asiat ja myös sitä toistoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noo, yksi asia kerrallaan.
        Itseäni vähän nolottaa omalle pojalle paljastaa etten oikein hallitse kännykkää, se suosittelee jotain Doroa, joka on vanhusmalli. Minullakin on hieno uusi älykänny, samanlainen kuin pojanpojalla, jolta kehtaan apua pyytää.

        No minkä opit


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis KOLMEN kiinteistön hallinnointi demellä! Palstan kiinteistökuningatar siis!!!
        🏠🏡🏚

        Anon. 20:07:22: "Siis KOLMEN kiinteistön hallinnointi demellä! Palstan kiinteistökuningatar siis!!!".

        Köyhähän siinä kadehtii!

        Vertailun vuoksi sanottakoon, että meikäläisellä on 5 (viisi) kerrostaloasuntoa. Kyllä täällä
        siis muillakin on omistuksia. Varmaan aika monellakin,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noo, yksi asia kerrallaan.
        Itseäni vähän nolottaa omalle pojalle paljastaa etten oikein hallitse kännykkää, se suosittelee jotain Doroa, joka on vanhusmalli. Minullakin on hieno uusi älykänny, samanlainen kuin pojanpojalla, jolta kehtaan apua pyytää.

        Minä ostin muutama vuosi sitten doron ja en oppinut sitä käyttämään, sitten Apple älypuhelin niin sen opin heti
        Olen kuullut dorosta monelta vanhemmalta toiset tykkää että se on helppo , toiset eivät tykkää siitä ollenkaan , joten kai sekin on millaisia me ollaan oppimaan , kun ollaan kaikki erinlaisia


    • Anonyymi

      Nuku vielä vähän, nuku. Eläkettä vielä vähän lisää, kyllä se siitä.

    • Anonyymi

      Aloituksen aiheesta:
      Miten oppii iäkäs digitaitoja, kun hän ei välillä muista mikä aamupuurokattila on ?
      Turha puhua, että iäkäs voi oppia mitä vaan, mutta hitaammin.

      • Anonyymi

        Iäkkäissä on hyvin neritasoisia kyvyiltään. Kaikki eivät suinkaan dementoidu, vaikka eläisivät yli 100-vuotiaiksi. Samoin nuoremmissa on monentasoisia eikä pelkkä digitekniikan tyydyttävä hallinta vielä riitä pärjäämiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Iäkkäissä on hyvin neritasoisia kyvyiltään. Kaikki eivät suinkaan dementoidu, vaikka eläisivät yli 100-vuotiaiksi. Samoin nuoremmissa on monentasoisia eikä pelkkä digitekniikan tyydyttävä hallinta vielä riitä pärjäämiseen.

        eritasoisia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eritasoisia

        Ikäongelma saattaa näkyä esim. siten, että äkkiä unohtaakin salasanansa tai kirjautumislukunsa, varsinkin, jos joutuu käyttämään vieraampaa laitetta.
        Nolottaa kassalla, kun ei saakaan pankkikorttia toimimaan muistikatkoksen takia.
        Ikä ei tule yksin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikäongelma saattaa näkyä esim. siten, että äkkiä unohtaakin salasanansa tai kirjautumislukunsa, varsinkin, jos joutuu käyttämään vieraampaa laitetta.
        Nolottaa kassalla, kun ei saakaan pankkikorttia toimimaan muistikatkoksen takia.
        Ikä ei tule yksin.

        Myös alkoholi ja huumeongelma aiheuttaa muistikatkoja ja jopa sellaista että menee ryöstämään väkivaltaisesti vanhuksen rahat.


      • Kyllä iäkäs voi oppia, ei siitä puhuminen ole mielestäni turhaa. Usein ikäihmisiä vähätellään ilman mitään perusteita.
        En tosiaan tarkoittanutkaan, että kaikki olisivat samaa nippua.
        Sanoin myös, että vanhetessa joutuu sopeutumaan kykyjen ja kehon heikkenemiseen. ja että erilaiset sairaudet myös lisäävät rajoitteita.
        Ihan samanikäisissäkin on hyvinkin eri kuntoisia niin fyysisesti, kuin henkisestikin.
        Dementoivat ja psyykkiset sairaudet ovat suurempia esteitä oppimiselle.


      • Anonyymi

        No jos on muistisairaus niin se on eri asia , mutta kyllä terve vanhempikin oppii jos on kiinnostunut


      • Anonyymi

        Tässä ketjussa ei puhuta muisti- tms. sairauksia potevista, jotka eivät enää handlaa elämäänsä ja ympäristöään muutenkaan. - Nm. Asiain erot


    • Anonyymi

      Oppii sitä jonkin rutiiniasian, kun monta kertaa tekee.
      Mutta kun on muutaman päivän tekemättä, unohtaa.

      • Niin siinä saattaa käydä, että unohtuu, jos harvakseen jotain asiaa tekee.
        Itsekin huomasin juuri vähänaika sitten, piti lähteä pojan Jeepillä kaupoille maalla.
        En vaan muistanutkaan sauvan oikeaa asentoo, poikakin jo rupesi paasaamaan, että kyllä sun nyt tarvii tuo muistaa.
        Kesällä sillä joskus ajoin. Automaateissakin on pieniä eri niksejä.


    • Anonyymi

      Täälläkö ne vanhat neropat jaksaa jatkuvasti kehua kilpaa itteään,
      jatkakaaaaaa,
      sori ,, ku naurattaa,,

      • Anonyymi

        On myös niitä ikäihmisiä, jotka ottavat sen asenteen, että heillä ei ole mitään velvollisuutta opetella pankkitunnuksien käyttöä tai muita digiohjelmia. Heidän mielestään perheen muiden jäsenien on hoidettava vanhankin asiat, koska vanha on periaatteen ihminen. "Ei sitä ennenkään tällaisia hömpötyksiä ollut. "
        Heille pitää näyttää yhä uudelleen ja uudelleen, miten puhelin toimii, ja vastalahjaksi avustajat saavat kiukuttelua ja kertomuksia siitä, kuinka asiat ennen olivat paljon paremmin.
        Heistä on naurettavaa, että joku ikätoveri pärjää,
        Eläkeläiskerhossa vaihtavat kokemuksia siitä, kuinka hyppyyttävät virkailijoita ja kaupan kassoja, kun eivät muista pinkoodeja, ja se on sen toisen vika tietenkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On myös niitä ikäihmisiä, jotka ottavat sen asenteen, että heillä ei ole mitään velvollisuutta opetella pankkitunnuksien käyttöä tai muita digiohjelmia. Heidän mielestään perheen muiden jäsenien on hoidettava vanhankin asiat, koska vanha on periaatteen ihminen. "Ei sitä ennenkään tällaisia hömpötyksiä ollut. "
        Heille pitää näyttää yhä uudelleen ja uudelleen, miten puhelin toimii, ja vastalahjaksi avustajat saavat kiukuttelua ja kertomuksia siitä, kuinka asiat ennen olivat paljon paremmin.
        Heistä on naurettavaa, että joku ikätoveri pärjää,
        Eläkeläiskerhossa vaihtavat kokemuksia siitä, kuinka hyppyyttävät virkailijoita ja kaupan kassoja, kun eivät muista pinkoodeja, ja se on sen toisen vika tietenkin.

        Kyllähän tätä tällaistakin on, lienee niin, että asenne elämään on aina ollut tuollainen.
        Luonnekysymys???


    • Anonyymi

      Raja on häilyvä milloin muistisairaus alkaa haitata elämää.
      Se voi alkaa jo alle 70 vuotiaana.
      Alzheimeriin kuolee ihmisiä jopa alle 70 vuotiaana.
      Joka kolmannella yli 83- vuotiaalla on muistisairaus alullaan
      tai jo diagnosoitu.

      On utopistista luulla, että digitalisaatio ratkaisee vanhusten ongelmat.
      Pitäisi ratkaista muistisairauden syyt, koska muistin huononeminen
      on siitä "vanhanaikainen" sairaus, että yhä uudet sukupolvet
      tulevat kokemaan sen,
      yhä hienommista laitteista ei ole apua kuin osalle vanhuksista.

      • Nuorena kun olin vanhainkodissa töissä, oli nuorin muistisairauteen sairastunut 45-vuotias. Ei siihen aikaan ollut muutakaan sijoituspaikkaa.
        Tutkimusta tehdään jatkuvasti. En ole nyt vähään aikaan seurannut, missä siinä mennään.
        Olet kyllä oikeassa, ei digi ratkaise kaikkien nykyhetken iäkkäiden ongelmia.
        Ainakin niinkauan, kun on kansaa, joka ei ole syntynyt ´´älykännykkä kädessä´´ pitäisi olla rinnakkaismahdollisuus asioiden hoitamiseen, vanhanajan tavalla.
        Joku palveluauto voisi olla hyvä, mistä saisi tavallisempia peruspalveluita. No tuo vaan tuollainen kuvitelma.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Nuorena kun olin vanhainkodissa töissä, oli nuorin muistisairauteen sairastunut 45-vuotias. Ei siihen aikaan ollut muutakaan sijoituspaikkaa.
        Tutkimusta tehdään jatkuvasti. En ole nyt vähään aikaan seurannut, missä siinä mennään.
        Olet kyllä oikeassa, ei digi ratkaise kaikkien nykyhetken iäkkäiden ongelmia.
        Ainakin niinkauan, kun on kansaa, joka ei ole syntynyt ´´älykännykkä kädessä´´ pitäisi olla rinnakkaismahdollisuus asioiden hoitamiseen, vanhanajan tavalla.
        Joku palveluauto voisi olla hyvä, mistä saisi tavallisempia peruspalveluita. No tuo vaan tuollainen kuvitelma.

        Sanot ettei ollut muutakaan paikkaa muistisairaalle. Onko nyt?
        Minusta on alkanut tuntua siltä että jatkuvaa hoivaa tarvitsevat henkilöt pidetään kotihoidossa, ja heitä hoitavat kouluttamattomat omaiset ilman korvausta, kunnes itsekin uupuvat potilaiksi.
        Ilmeisesti taloudellisesti kannattavin ratkaisu.


    • Jos jotain asiaa ei käytä,
      sen unohtaa helposti.
      Jos pitkään aikaan ei ole käyttänyt esimerkiksi englannin kieltä,
      jonka omasta mielestään aikaisemmin osasi joten kuten.
      Ykskaks ei muistakaan sanoja, ne varmasti tietää,
      vaan aikaa kuluu, kun joutuu mielensä sopukoita sen sanan hakemaan.
      Ulkomaalaisten sukulaisteni kanssa puhuessa olen huomannut,
      että myös kuuntelu vaatii enemmän kuin aikaisemmin.
      Lisäksi kielissä on tullut uusia sanoja,
      esimekiksi juuri tyietokoneen käyttö on lisännyt sanoja,
      joita pitää tarkistaa.

      Opittuja taitoja pitääkin pitää yllä,
      joutessaan kertailla, kun vaan muistaisi.
      Toisaalta uuden kielen opiskelu tekee myös aivoille hyvää,
      varsin jos sen tekee kaverin kanssa yhdessä,
      tai jossain piirissä.

    • Anonyymi

      Kyllä aika paljon vanhoja asiota palaa mieleen, kun "verryttelee".

      • Anonyymi

        Vanhat asiat paremmin pysyykin päässä, uudet ei jää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhat asiat paremmin pysyykin päässä, uudet ei jää.

        " Kertaus on opintojen äiti. " - Nm. Toista toistamasta päästyäsi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Kertaus on opintojen äiti. " - Nm. Toista toistamasta päästyäsi

        Muistin heiketessä alkaa toistaa muutenkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muistin heiketessä alkaa toistaa muutenkin.

        Mutta muistaakseen tai oppiakseen toistaa itselleen, itseään varten.
        Silloin toistaa päämäärättömästi, kun muisti pettää, eikä ymmärrys ole enää normaalilla tasolla. Sitten ollaan jo siinä vaiheessa, jolloin taidot alkaa hiipua, eikä enää oppimista tapahdu.
        Ero toistamisen ja toistamisen välillä syntyy silloin, kun kognitiiviset taidot ovat kohdallaan tai, kun eivät ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistin heiketessä alkaa toistaa muutenkin.

        Jaaa, meinaatko että aloittavat, opiskelevat muusikot ja esim. urheilijat ovat jo muistisairaita? He harkkaavat tuntitolkulla päivittäin, ts. toistoja toiston perään. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaaa, meinaatko että aloittavat, opiskelevat muusikot ja esim. urheilijat ovat jo muistisairaita? He harkkaavat tuntitolkulla päivittäin, ts. toistoja toiston perään. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin

        Luuletko, että treenaaminen ja taitojen hiominen ja muistisairaus ovat sama asia.
        Ehkä tämä ikäpalsta pitäisi lopettaa.


    • Anonyymi

      Anon.10.23.48:
      "Jos jotain asiaa ei käytä, sen unohtaa helposti."

      Siinä on erinomainen sekä samalla varteenotettava ja varoittava puheenvuoro.

      Meikäläinen ilmaisi kuitenkin tuon asian seuraavasti: Jos jotakin lakkaa tekemästä, sen tekeminen vastaisuudessa vaikeutuu.

      Sanottu koskee niin kielten oppimista kuin liikkumista, pukeutumista, seksiä ja käden taitoja, muutaman toiminnan mainiten.

    • Anonyymi

      Moni huutaa ikäihmisiä opetelkaa dikimaailmaa. Mutta moni ikäihminen kun jää eläkkelle luopuu netin käytöstä ja viimeistän silloin älypuhelin. Haluaa elää ihan tavallista arkea ilman älylaiteita. Miksi se on väärin? Miksi silloin ihminen laitetaan toisen luokan kansalaiseksi ?Miksi pitäisi olla netti puhelut, viestit.Tai some F.B/ Instagram? Hyvin oli Arman Pohjantähden alla ohjelma jossa käviteltin uri some ja asiantuntia sanoi sinä ohjelmassa 15.9.22.Ihmiset elää kuplassa juuri F.B. Eivät tosi elämässä ovat sen kadottaneet.Itse en ole edelämainitut. Joten minut esim.On ulkoistettu jopa suvusta. Kuin monilla tapahtumilla kerhot kontaktit ymm on sen älypuhelimen kautta .Korona aika kun sulut esim. Netin kautta videtkontaktitt ymm. No mitän en menetänyt.Uloilin ja uni tuli hyvin kuin edellen tulee kun ulkoilen.Lisäksi en pelkää Suomen säitä joka säälle on asianmukaiset vaateet.Vaihdon S-pankiin jo 13vuottasitten tulee.Miksi ei velkaa,ei omaisutta. Hyvin ilmasiksi suoramaksuna hoitanet peruslaskuni kuin palvelu pelaa hyvin asioidessa Itis-Prisma esim.Pankki palvelussa.On sen Laajat aukiolo ajat.Ei tarvitse miettiä miksi en pääse verkko pankiin.Kun luovuin verkko pankki tunuksista sirtyessä kyseisen pankkin.Työperäiset vammat kulumat, pehmutkudosreuma kädet ei toimi hipaisulaiteet.Ihan hyvin tulen siis toimen vanhalla samsung peruskännykällä ja tiettekö mitä? Mikä rauha sihen kätketyy ei pipaa ei soi kuin harvakseen.Se on sitä eläkeläisen päivää.Aikka olla ulkona nauttia ulkoilu.Jonka myötä myös saasen ladukaan unen ja uni rytmin. No anteksi nyt mielipide ja teksin virhet lukihäiriöisenM-mummon Itä-Helsinki

    • Anonyymi

      Seniorit saavat jo melkein joka paikkakunnalla digitaitojen opetusta, jos vain haluavat.
      Maassa toimii neljä järjestöä, joiden joiden ympärillä homma pyörii.
      Siitä vaan kunnasta kyselemään.

      • Anonyymi

        Juu, ainakin Helsingissä, Tampereella jaa Joensuussa on ko.järjestöjä.


      • Anonyymi

        Ne ei varmaan tule kotiin ? Moni ei pysty ulos kursseille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne ei varmaan tule kotiin ? Moni ei pysty ulos kursseille.

        Kun muisti on haurastunut, on opiskelu ylivoimaista. Eikä asiaa auta se että uusien päivityksien myötä näyttö muuttuu. Juuri opittuja toimintoja ei enää löydy.


      • Anonyymi

        Siitä vain kunnasta kyselemään www-osoitteesta.
        Puhelinnumeroitahan ei enää ilmoiteta.
        Ja jos ilmoitetaan, ne ovat koneella.


    • Kivasti ketju sujunut.
      Mielenkiintoisia kommenteja erilaisista näkökulmista.
      Tällaisten asioiden keskellähän me elämme, kun ikää tulee lisää, joka päivä.

    • Anonyymi

      Olen huomannut, että järkee kyllä vielä on, kun vain sais juoksemaan.

    • Anonyymi

      Eihän se tarvitse kuin vähän päätä kopauttaa - niin johan järki juoksee.

    • Anonyymi

      Hyvin nukutun yön jälkeen kaikki sujuu kuin tanssi vain.

      • Totta. Hyvällä unella on suuri merkitys, niin terveydelle, kuin vireystilalle.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vähän rasittavalla liikunnalla on suuri merkitys unensaantiin.

      • Anonyymi

        Tämän ikäinen ei pysty muuhun kuin vähän rasittavaan liikuntaan.
        Se ei oikeastaan rasita ollenkaan, muuta kuin sydäntä,
        ja juuri sen takia ei voi harrastaa vähänkään rasittavaa liikuntaa,
        puhumattakaan liikunnasta, jolla kuntoa nostaisi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämän ikäinen ei pysty muuhun kuin vähän rasittavaan liikuntaan.
        Se ei oikeastaan rasita ollenkaan, muuta kuin sydäntä,
        ja juuri sen takia ei voi harrastaa vähänkään rasittavaa liikuntaa,
        puhumattakaan liikunnasta, jolla kuntoa nostaisi.

        Mikä tahansa liike/liikkuminen on aina parempi, kun paikallaan olo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän ikäinen ei pysty muuhun kuin vähän rasittavaan liikuntaan.
        Se ei oikeastaan rasita ollenkaan, muuta kuin sydäntä,
        ja juuri sen takia ei voi harrastaa vähänkään rasittavaa liikuntaa,
        puhumattakaan liikunnasta, jolla kuntoa nostaisi.

        Vuodepotilaskin voi liikutella itseään. Ja jos ei voi, niin hoitaja tai fysioterapeutti tekee liikkeet puolestaan. - Nm. Kaikki syyt ovat tekosyitä


    • Anonyymi

      Ei tarvitse yrittää tehdä propagandaa. Yksinasuvan on pakko liikkua vähän.
      - Nm. Jäikö jotain väliin ?

      • Anonyymi

        Yksinasuvalle ei kukaan tuo ruokaa sänkyyn eikä hilaa vessaan.
        Töppöstä on pakko yrittää laittaa toisen eteen.


      • Anonyymi

        Apinoimisesi ei näytä ihan onnistuvan. - Nm. Vai gorilla


    • Anonyymi

      Olen tuolla kadulla kulkiessani katsellut kuntosalin ikkunan läpi ns liikuntahärveleitä.
      Olen ajatellut, ettei nuokaan ihmiset ihan terveeltä vaikuta, jotka niissä heiluvat.
      Itse olen pienestä pitäen ollut hyötyliikunnan ja metsälenkkeilyn harrastaja.

      • Anonyymi

        Hullun touhulta kuntosalilla huhkiminen näyttää.
        Eikö voisi energiansa käyttää johonkin hyödylliseen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hullun touhulta kuntosalilla huhkiminen näyttää.
        Eikö voisi energiansa käyttää johonkin hyödylliseen ?

        Sinäpä sen sanoit, hulluja ovat. Yhteiskunnan apuja kerjätään ja
        valitetaan puutteista mutta työteko ei maistu kun kuntosalilla päivä
        kuluu mieluimmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinäpä sen sanoit, hulluja ovat. Yhteiskunnan apuja kerjätään ja
        valitetaan puutteista mutta työteko ei maistu kun kuntosalilla päivä
        kuluu mieluimmin.

        Tässä ketjussa on pelkästään eläkeläisiä, jos oikein katsotaan. 80
        Tietenkin nuoremmilla on oikeus tänne tulla suutaan soittamaan, onhan se moneen kertaan ilmoitettu, ja tultu on.
        Oletko yksi heistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinäpä sen sanoit, hulluja ovat. Yhteiskunnan apuja kerjätään ja
        valitetaan puutteista mutta työteko ei maistu kun kuntosalilla päivä
        kuluu mieluimmin.

        Kuntosalit ovat siis työvoimavirastojen sivuliikkeitä.
        Seniori-ikäisille S24: n huolellinen seuraaminen on välttämätöntä, että tietomme pysyvät ajan tasalla.
        Tämäkin asia on meiltä salattu.


    • Anonyymi

      Työttömän mollaaminen on sinulla verissä. Yhtään tilaisuutta et jätä
      käyttämättä. Eikö kaunasi ala ahdistaa sinua itseäsi ?
      Kuntosaleilla ei työttömät usein käy. Kuntosalilla käyminen maksaa.

    • Anonyymi

      Kyllä nuo kuntosalit varmaan käärii sievoiset setelit.
      On niin hienoa käydä salilla, höpöttelemässä.

      • En tiedä noista kuntosaleista. Kaupunkilaisille varmaan ovat kohdallaan. Varmaan maksavatkin jotakin,
        Minun kuntosalini on aina ollut maalla, esim. polttopuunteossa kaatamisesta alkaen.
        Myös tuulenkaadot ovat aina olleet työnalla, suurina kuusina yleensä.
        Jos katselee asioita monelta puolelta, ei voi sanoa ykskantaan mikä parenpi.
        Yhdelle sopii toinen juttu ja toiselle toinen.
        Pääasia , että jokainen saa virkistystä niin aivoille, kun fyysiselle olemukselleen.


    • Anonyymi

      Miten säilyttää ajattelunsa joustavana ikääntyessä ? Voiko ajattelua
      "harjoittaa" ?

      • Anonyymi

        Voi, mutta ei se aina auta, jos/kun muisti menee vanhemmiten "emmental-juustoksi",
        on täynnä aukkoja.


      • Anonyymi

        Ellei ole ajattelua harjoittanut aikaisemminkaan, voi sen aloittaminen olla myöhemmällä iällä vaikeaa. Ihmiset joko ovat mielikuvitusrikkaita tai eivät ole ja osa esim. lukee paljon ja osa ei eikä tämä tilanne helposti muuksi muutu kun mielikuvituksettomien kiinnostuksen kohteet pysyvät aina vain yhtä rajallisina. Se harjoittelu auttaisi mutta siihen ryhtymisessä on se ongelma. Ensin tulisi hoksata että sellaista olisi hyvä harrastaa, sitten pitäisi keksiä mikä olisi sitä hyvää harjoitusta joka myös riittävästi kiinnostaa jne.


      • Anonyymi

        Uuden tiedon hankkiminen voi auttaa, varsinkin jos se ravistelee omia
        luutuneita ajatuksia. Aina kannattaa ottaa riski ja lukea erilaista tietoa
        eri aspekteista, mutta ei tahdo jaksaa enää "kouluttaa" itseään ja miettii
        tarvitseeko ihan välttämättä ? Huomenna voi olla jo kanttuvei.


      • Anonyymi

        Kirjoittelemalla tänne ja varsinkin lukemalla ikätoveriemme elämänviisauksia voimme harjoittaa ajatteluamme ja ylentää mielemme päivittäin.


    • Anonyymi

      Normaali aikuinenkaan saa kaikki perustarpeita hankittua

      Auto, puhelin, netti, koti, perhe

      SIKSI PITÄÄ ANTAA ILMAISEKSI 2000 LUVULLA
      eikä periä rahaa

      rahalla ei saa koskaan mitään aikaiseksi

      vasta kun kannustetaan rahattomana kokeilemaan palveluja
      silloin jaksaa paneutua uusiin asioihin

      muuten uuden asiat jäävät tekemättä

      ja keskitytään vain pukemiseen, syömiseen, nukkumiseen, peseytymiseen
      ikuisesti

      • Anonyymi

        Maailmanympärimatka rahattomana,
        uusi mersu rahattomana,
        uusi asunto rahattomana jne. aika jännä ajatus...


    • Anonyymi

      Arjen taidot ovat kohtuullisesti tallella vielä,
      mutta toteuttamisvaihe ei enää onnistu kovin hyvin,
      koska olen fyysisesti vanhentunut, rappeutunut ja kipeytynyt,
      kaikki ei ole enää mahdollista senkään puolesta.

      Sitä on aika vaikea hyväksyä ja se on masentanutkin,
      kun ei pysty enää samaan.
      Kun on nuorempana ollut jonkun verran "toimeksisaava" ihminen,
      on halunnut ripeästi tehdä kaiken ja nautti tekemisestä,
      mutta ei pysty enää, se kirveltää sydäntä.
      Se on aina samalla muistutus, että elämä on katoavaista.

      • Anonyymi

        Gigi ja digi. Olipa vaikeaa maksaa laskuja Nordea- pankissa. Lähetin pari käryävää palautetta pyytäen tekemään sivun, johon annetaan asia, esim. "maksu" ja kun tämä on tehty ei voi enää haarautua mihinkään muualle. Seuraavalla kerralla mutkikkaan sivun päälle tuli toivottu yksinkertainen sivu. Mutta nyt tuli vasta mieleen oliko se pankin vai huijarin sivu! Katsottava onko rahat tallella!
        Tää hösötys digitalisaation kanssa kuluttaa sähköä ja aikaa älyttömästi. Sähkön hinta nousee ellei laiteta vähän hanttiin https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/11121


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Gigi ja digi. Olipa vaikeaa maksaa laskuja Nordea- pankissa. Lähetin pari käryävää palautetta pyytäen tekemään sivun, johon annetaan asia, esim. "maksu" ja kun tämä on tehty ei voi enää haarautua mihinkään muualle. Seuraavalla kerralla mutkikkaan sivun päälle tuli toivottu yksinkertainen sivu. Mutta nyt tuli vasta mieleen oliko se pankin vai huijarin sivu! Katsottava onko rahat tallella!
        Tää hösötys digitalisaation kanssa kuluttaa sähköä ja aikaa älyttömästi. Sähkön hinta nousee ellei laiteta vähän hanttiin https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/11121

        Muista että tietsikkasi lämpö ei mene hukkaan, se jää lämmittämään sinun asuntoasi ja muuta lämmitystä tarvitaan hieman vähemmän!
        Minusta on huomattavasti helpompaa hoidella esim. laskujen maksut netissä kuin mitä ennen tehtiin, mennä jokaisen laskun kanssa pankkiin jonottamaan jne. Pelkästään matkat saattoivat kuluttaa ympäristöä ja energiaa paljon enemmän kuin nämä netit...


    • Anonyymi

      Mua loukkaa se
      kun vanha ijäkäs ihminen EI saa vanhentua normaalisti,
      kokoajan pitää / pitäisi kehittyä,
      muistin säilyä, pysyä aktiivisena työkykyisenä,
      sallaitakoon kaikki tuo niille yksilöille jotka tuosta elämän tavasta insproituvat
      koittavat ainaki pysyä terävänä tai ainki näytellä täräväjärkistä, ainki luulevat olevansa hyvinki terävässä kunnossa,
      itse huomammatta että voimat on lopussa,
      eikä mistää enään todellisuudessa tule yhtikäs mitään,

      ehkä kirjallinen työskentely vielä joillaki onnistuu
      se on riittävän hyvä ponnitelu vanhaukselle,

      mutta mikään fyysinen homma on menneisyyttä ,

      hävettää olla jatkuvasti muistitestissä,
      kun tietää ettei enään muista kaikkea niin hyvin kuin ennen,

      tietenki minäki olen kiitollinen kun vielä on selvinny melkein kympin suorituksella muistitesteistä, mutta tulee se päivä jollon on pakko lyödä kintaat tiskiinja antaa olla,
      jokatapauksessa koen loukkausena jopa masentavana jatkuvat muisti testit ja suorituskyvyn tarkkailun,
      vanha on vanha eikä taatusti nuoremmaksi muutu,

      vanhusten muistin ja kehitystutkimukset on vain n u o r t e n ihmisten omaa koulutusta ja saavutusta tutkimustyössään tutkimustehtävissään,

      heh huumorilla sanottuna, ( uteliaisuutta )
      vanhuksen älyn tasosta,
      ja kehityskelpoisuudesta,
      mutta
      itse häpeän olla u te l ia i s u u d e n kohteena ,
      paljastaa oma tyhmyys julkisuuteen,
      haluun viedä tyhmyyteni hautaan,

    • Anonyymi

      Terveydenhuolto ei pahaa tarkoita sillä, että muistia testataan.
      Se on yksi keino arvioida esimerkiksi sitä kuinka kauan ihminen
      pärjäisi omillaan
      ja joihinkin muistisairauksiin voi saada myös lääkitystä jossain vaiheessa.
      En tiedä auttavatko ne mitään.

      • Anonyymi

        Miksi pitää hävetä jotakin sairautta?
        Jos ihmisellä on ihottumaa ja allergiaa, on kai luonnollista, että sitä tarkkaillaan terveydenhuollossa, verenpainetta, diabetesta . . . mutta jos on muisti hiipunut, niin pitää hävetä!?
        En ymmärrä.


      • Anonyymi

        Kun lääkitys alkaa hyvissä ajoin, se hidastaa taudin kulkua sen alukvaiheessa. Huomion arvoinen seikka on se, että lääke numero yksi on hyvä ja ravintorikas ruoka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun lääkitys alkaa hyvissä ajoin, se hidastaa taudin kulkua sen alukvaiheessa. Huomion arvoinen seikka on se, että lääke numero yksi on hyvä ja ravintorikas ruoka.

        jaaa, no sittenhän meikä elän ainaki sata vuotiaaksi tementtian kassa,
        tai ilman tementtiaa,

        jää nähtäväksi,


    • Anonyymi

      Silti 14500 ihmistä vuodessa saa muistisairausdiagnoosin.
      Suomalaiset syövät ihan väärin.
      Luku on iso, kun ikäluokka 80-vuotiaat on pieni.

      • Anonyymi

        Siis 14500 vuodessa! Laskekaa, kuinka paljon on kansalaisia, joiden kyky käyttää älykännyjä ja läppäriä on alentunut. Silti heille ei ole apua saatavissa.


    • Anonyymi

      Tieto vuodelta 2015:
      "Muistisairaiden määrä on pitkään pysynyt puheissa samana, vaikka väestö ikääntyy ja muistisairaiden määrä sen myötä kasvaa. Suomessa arvioidaan olevan 100 000 lievää sekä 93 000 keskivaikeaa tai vaikeaa muistisairautta sairastavaa henkilöä. Nämä yhteenlaskettuna maassamme on siis 193 000 muistisairasta ihmistä.23.6.2015"

      2015 jälkeen olisi tullut uusia muistisairausdiagnooseja lähes 90000.
      Eli muistisairauksia olis nyt noin 280000:lla ihmisellä,
      (jos 2015 ihmiset olisivat elossa vielä)

      • Anonyymi

        Vuodesta 2015 on nyt aikaa lähes 7, 5 vuotta. Suomessa kuolee vuosittain noin 50000 ihmistä eli vuoden 2015 Kesäkuun jälkeen on kuollut noin 385000 ihmistä. Ylivertaisesti enin osa heistä vanhoja joilla myös on ylivertaisesti eniten muistisairauksia.
        Pitää arvioida mikä osa em. kuolleista on vanhoja ja mikä osa heistä oli myös muistisairaita, se luku lienee lähellä samaista 90000, eli käytännössä muistisairaiden määrä ei ole kohonnut lainkaan kertomallasi hurjalla tavalla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuodesta 2015 on nyt aikaa lähes 7, 5 vuotta. Suomessa kuolee vuosittain noin 50000 ihmistä eli vuoden 2015 Kesäkuun jälkeen on kuollut noin 385000 ihmistä. Ylivertaisesti enin osa heistä vanhoja joilla myös on ylivertaisesti eniten muistisairauksia.
        Pitää arvioida mikä osa em. kuolleista on vanhoja ja mikä osa heistä oli myös muistisairaita, se luku lienee lähellä samaista 90000, eli käytännössä muistisairaiden määrä ei ole kohonnut lainkaan kertomallasi hurjalla tavalla!

        Uusia muistisairaita tulee liiallakin vauhdilla ja elinikä pitenee.
        Yhteenlaskettuna muistisairaita oli 193000 vuonna 2015.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusia muistisairaita tulee liiallakin vauhdilla ja elinikä pitenee.
        Yhteenlaskettuna muistisairaita oli 193000 vuonna 2015.

        Niin, tuohan todettiin jo edellä kommentissa 6.12 klo 11:17 vai etkö muista..?
        Jos muistisairaita 7,5 vuotta sitten oli 193000 niin moniko heistä on jo kuollut, väittäisin että huomattavan iso osa. Joten voidaan kysyä että onko muistisairautta potevia nyt miten paljon enemmän kuin 2015?


    • Anonyymi

      Hurjia lukuja täällä luetellaan!
      Kuinka paljon näitä muistisairaita on "kotihoidossa", eli päivittäisen muutaman minuutin pituisen käynnin varassa?
      Miten uudet hyvinvointialueet - mikä porukan virallinen nimi sitten onkaan - tulee suhtautumaan yhä kasvavan ikäihmisten joukon muistisairauksiin ja hoivan tarpeeseen?

      • Anonyymi

        Lisäämällä isopalkkaisten pomojen määrää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäämällä isopalkkaisten pomojen määrää.

        Kauhea katkeruus vaivaa ? Onko joku muu syyllinen sinun onnettomaan osaasi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauhea katkeruus vaivaa ? Onko joku muu syyllinen sinun onnettomaan osaasi ?

        Mitä hlvt:n katkeraa siinä on? Niiin se vain menee eikä mikään muu muutu. Ota läpyt pois ohimoiltasi, auttaa näkökykyä huomattavasti.


      • Anonyymi

        Eiköhän noihin lukuihin sisälly myös kotonaan vielä asuvat ainakin jonkiasteisesta muistisairaudesta kärsivät ihmiset


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      272
      2687
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      208
      1728
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1454
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1201
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      236
      1071
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1012
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      43
      913
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      70
      800
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      730
    Aihe