Miten virta hehkutulpalle?

Anonyymi-ap

Diesel autossani on hehkutulpat jotka kukin ottaa virtaa 25A, ja jännite on 4,4 V. Nämä ei ole sarjaan kytketty, eikä saraan täsmäisikään 4 kpl 4,4 V.
Mikään sarjavastuskaan ei voi olla suuren virran ja energiahukan takia.
Voisiko olla hakkurisysteemi, eli pätkiin 12 volttia?
Kiitos vastaajille.

28

1003

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eipä siinä mitään erityistä tarvita, kytkentäaika on vain rajattu sopivan lyhyeksi.

      • Anonyymi

        Varsinainen esihehkutus tapahtuu 12V jännitteellä, mutta pitempi jälkihehkutus etuvastuksen läpi 4,4V jännitteellä.


    • Anonyymi

      Oletko mitannut, että oikeasti tulee vain 4.4V kun hehkutat?

    • Anonyymi

      Mitähän jos taas kertoisit vähän enemmän...

    • Anonyymi

      Ilmeisesti nuo sähköarvot ovat sen hehkutulpan tehollisen hehkuvan osan arvot, tulpassa on myös etuvastus.

      • Anonyymi

        Niin jos aloittaja taas vähän panostaisi kysymykseen niin ei tarvitsisi turhaan oletella vaikka mitä.


      • Anonyymi

        Tuskin tulpassa voi olla etuvastusta, silloi etuvastus kuumenisi lähes kolme kertaa enemmän kuin tulpan hehkuva osa. Siinä ei ole teknisesti mitään järkeä tuhlata kriittistä akun energiaa taivaan tuuliin ja rakentaa sille lämmönvaihtimia.

        Jokin erikoinen ilmoitustapa jännitteestä missä tulppa oletetusti kestäisi jatkuvaa lämmittämistä tai sitten jostain ihmeen syystä kiskolle oikeasti tulisi 4.4V


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin tulpassa voi olla etuvastusta, silloi etuvastus kuumenisi lähes kolme kertaa enemmän kuin tulpan hehkuva osa. Siinä ei ole teknisesti mitään järkeä tuhlata kriittistä akun energiaa taivaan tuuliin ja rakentaa sille lämmönvaihtimia.

        Jokin erikoinen ilmoitustapa jännitteestä missä tulppa oletetusti kestäisi jatkuvaa lämmittämistä tai sitten jostain ihmeen syystä kiskolle oikeasti tulisi 4.4V

        Ei se tulpan etuvastus voi olla ulkopuolella moottorista, kyllä se lämpö kantta ainakin lämmittäisi.
        Jos asia kysyjää kiinnosta, ei ole vaikea mitata jännitettä mikä tulpalle tulee hehkutuksen aikana.


    • Anonyymi

      Kuulostaa ihan tavallisen pikahehkun arvoilta. Hehkutetaan sarjavastuksen läpi muutama sekunti. Saatta olla kaksivaiheineen jolloin käynnistymisen jälkeen vielä joitain sekunteja kevyemmällä virralla. Eihän noi tarvitse virtaa sitten koneen käydessä.

      • Anonyymi

        Mitä etua siinä saavutetaan rakentaa tarkoituksella 4.4V hehku ja sitten kuumentaa suuremmalla teholla sarjavastusta? Miksi autotehdas ei tekisi suoraan samalla vaivalla 12V hehkuja, jossa vastusarvo on sellainen, että kaikki teho menee hehkutulppaan eikä harakoille, turhaan maksaviin vastuksiin ja lämmonsiirtoon? Samoin etuvastuksella voitaisiin kuristaa 12V jännite verkkovirrasta, mutta aina käytetään muuntajaa tai hakkuria, koska muuten 95% energiasta menisi hukkaan.

        Luulisi että ennemmin päähehkutus tapahtuu 12V jännitteellä ja jälkihehkutus sitten vastuksen läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä etua siinä saavutetaan rakentaa tarkoituksella 4.4V hehku ja sitten kuumentaa suuremmalla teholla sarjavastusta? Miksi autotehdas ei tekisi suoraan samalla vaivalla 12V hehkuja, jossa vastusarvo on sellainen, että kaikki teho menee hehkutulppaan eikä harakoille, turhaan maksaviin vastuksiin ja lämmonsiirtoon? Samoin etuvastuksella voitaisiin kuristaa 12V jännite verkkovirrasta, mutta aina käytetään muuntajaa tai hakkuria, koska muuten 95% energiasta menisi hukkaan.

        Luulisi että ennemmin päähehkutus tapahtuu 12V jännitteellä ja jälkihehkutus sitten vastuksen läpi.

        Luuleminen on tärkeää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä etua siinä saavutetaan rakentaa tarkoituksella 4.4V hehku ja sitten kuumentaa suuremmalla teholla sarjavastusta? Miksi autotehdas ei tekisi suoraan samalla vaivalla 12V hehkuja, jossa vastusarvo on sellainen, että kaikki teho menee hehkutulppaan eikä harakoille, turhaan maksaviin vastuksiin ja lämmonsiirtoon? Samoin etuvastuksella voitaisiin kuristaa 12V jännite verkkovirrasta, mutta aina käytetään muuntajaa tai hakkuria, koska muuten 95% energiasta menisi hukkaan.

        Luulisi että ennemmin päähehkutus tapahtuu 12V jännitteellä ja jälkihehkutus sitten vastuksen läpi.

        Korkean lämpötilan vastus on helpompi tehdä pienijännitteisenä koska vastuslanka on tällöin on paksumpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korkean lämpötilan vastus on helpompi tehdä pienijännitteisenä koska vastuslanka on tällöin on paksumpaa.

        Rautanaula on ollut ihan käypänen sulake ennenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korkean lämpötilan vastus on helpompi tehdä pienijännitteisenä koska vastuslanka on tällöin on paksumpaa.

        Tuo muuten on hyvinkin mahdollista. Ei silti oikein selitä miksi useamman sylinterin koneessa hehkuja ei pyrittäisi kytkemään sarjaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo muuten on hyvinkin mahdollista. Ei silti oikein selitä miksi useamman sylinterin koneessa hehkuja ei pyrittäisi kytkemään sarjaan.

        Varmaan kannattaisi autoon laittaa useampi starttimoottorikin niin että ne voisi kytkeä sarjaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo muuten on hyvinkin mahdollista. Ei silti oikein selitä miksi useamman sylinterin koneessa hehkuja ei pyrittäisi kytkemään sarjaan.

        Hehkutulppien rakenne on sellainen että toinen napa otetaan rungosta, eli sarjaan kytkeminen ei onnistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hehkutulppien rakenne on sellainen että toinen napa otetaan rungosta, eli sarjaan kytkeminen ei onnistu.

        Niinhän normaalisti on ollut, mutta ei varmasti olisi vaikeuksia valmistaa potentiaalivapaana, jos siitä olisi jotain hyötyä. Nykyisenkin mallista hehkutulppaa voisi käyttää, kun kierreosa kannessa olisi erotettu eristelevyllä.

        Autoteollisuudessa on toki muitakin vanhoja jääntietä, jotka eivät ole sarjatuotannolle kustannustehokaita, kuten suhteellisen matala 12V jännite, mutta hehkutulppien päivittäminen ei pitäisi olla raskas operaatio ja siinä säästäsi heti paljon materiaalia kuten kuparia, etuvastuksia. Ainakin releen ja mahdollisesti käynnistysakunkin saisi pyörähtämään pykälää pienemmäksi.

        Vieläkin on vaikea uskoa, että 12V kuristettaisiin etuvastuksella 4,4V tuntumaan tuollaisilla virroilla. Vaikka käyttö onkin hetkellistä, se ajoittuu juuri starttimoottorin käyttöhetkelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan kannattaisi autoon laittaa useampi starttimoottorikin niin että ne voisi kytkeä sarjaan.

        No starttimoottorit ovat kyllä yleensä sarjamoottoreita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No starttimoottorit ovat kyllä yleensä sarjamoottoreita.

        Sittenhän niitä on helppo kytkeä sarjaan.


    • Anonyymi

      Turha niiltä lahkoilta kysyä mistä lohkosta sitä saa.

    • Anonyymi

      Joku ehdotti mittaamaan hehkulle tuleva jännite. Tuo ei ole ihan yksinkertainen homma, sillä pitäisi mitata jännite täydellä kuormalla. Pitäisi painaa neula läpi paksun eristetyn johdon läpi jotta pääsisi mittaamaan tästä johdon ja rungon välisen jännitteen. Tämä siksi, että hehkutulpat eivät ole nykyään rinnan kytketty kiskolla yhteen yhdistettyjä. Jos on hakkuri systeemi kuten aloittaja epäili, niin pitäisi saada mitattua tehollin keskijännite.

      • Anonyymi

        Toisen johtimen voi laittaa mihin vain runkoon tai akun napaan ja hehkutulpan hatun alle voi laittaa minkä tahansa ohuen johtimen, vaikka yhden säikeen kuparijohtimesta. Tai tunkee hattuun naulan ja naulan toinen pää hehkutulppaan, siinä on sitten monta senttiä avointa potentiaalia.

        Todennäköisesti pystyy yksin mittaamaan jatkamatta yleismittarin johtoja kun vetää mittarin tuulilasille. Jos ei ole selvää onko tulpat sarjassa vai rinnan niin mittaus maata vasten joka tulpasta.


    • Anonyymi

      Hehkutulpat olleet jo pitkään ns. PTC-tyyppisiä eli aluksi ollessaan kylmä tulpan resistanssi on pieni, mutta heti lämmetessään tulpan resistanssi kasvaa, jolloin virta pienenee ja jännite saa kasvaa jolloin tulpan antama teho (lämpö) pysyy suunnilleen vakiona. Lisäksi yleensä lämmitysaika on rajoitettu tulppien iän pidentämiseksi.

    • Anonyymi

      Ohessa linkki jossa tietoa hehkutulpista, tosin tuossa puhutaan "säätökäämistä" tulpan resistanssin (vastuksen) säätäjänä, mutta menköön käännöksen tekijän piikkiin sillä tuo edellisen vastaajan PTC-termi lähinnä oikein koska tulpan sisällä oleva massa toimii resistanssina joka säätää itseään.

      https://avtotachki.com/fi/chto-takoe-svechi-nakalivaniya-avtomobilya/

      • Anonyymi

        Mikähän tarkoitus venäläisillä on suoltaa nettiin näitä kömpelösti konekäännettyjä "opetustekstejä" kaikilta mahdollisilta tekniikan aloilta. Ei varmaan ole ihan puhtaat jauhot pussista, mutta vaikea on kuitenkin kuvitella miten näillä teksteillä voitaisiin vaikuttaa suomalaisiin. Voihan noilta sivuilta tietenkin saada jonkun vakoiluohjelman koneelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän tarkoitus venäläisillä on suoltaa nettiin näitä kömpelösti konekäännettyjä "opetustekstejä" kaikilta mahdollisilta tekniikan aloilta. Ei varmaan ole ihan puhtaat jauhot pussista, mutta vaikea on kuitenkin kuvitella miten näillä teksteillä voitaisiin vaikuttaa suomalaisiin. Voihan noilta sivuilta tietenkin saada jonkun vakoiluohjelman koneelleen.

        Tuo on totta, jos googlella hakee tietoa sähkötekniikasta tai elektroniikasta, tuloksiin tulee aina näitä venäläisten kökkökäännettyjä opetussivustoja.


    • Anonyymi

      Tanssi iltojen vesisuoni keskustelut yöksi olka Nivalan takahuone maselleille kirjoittaa maakellari pajukaysomis ufo puhe raja soittajia.

    • Anonyymi

      Asiaa kannattaisi varmaan kysyä autoharrastajien sivustolla tai esimerkiksi masinistit foorumilla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

      Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      39
      10596
    2. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      37
      2391
    3. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      36
      2326
    4. Onko kaivattusi perään

      Moni muukin?
      Ikävä
      95
      1711
    5. Olen aina vain

      Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1270
    6. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      83
      1232
    7. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      5
      1155
    8. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

      Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      265
      983
    9. Nainen jos pitää sanoa

      Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      52
      956
    10. Kumpi teistä rakastui ensin?

      Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi
      Ikävä
      36
      737
    Aihe