Kysymys kaksivaiheinen ollen.
- Mitä thaimaalaisia soittimia osaat soittaa?
- Mitä ovat ne kappaleet tai kappale, minkä soitat?
Kiitän etukäteen asiallisista vastauksista.
Soitin aiheinen kysymys
24
101
Vastaukset
- Anonyymi
Puppe soittaa harmonikkaani https://www.youtube.com/watch?v=7gmlVyjRh4c
By NumBall HHN 61v. - Anonyymi
Aloittaja ei taida oikein ymmärtää, mitä tarkoittaa kun "osaa soittaa"?
Poislukien lyömäsoittimet, soittamisen osaaminen tarkoittaa sitä että kykenet lukemaan nuotteja ja kieli tai pianosoittimesta ollen kyse, osaat kaikki soinnut ulkoa ilman lunttaamista.
Nuotit ja soinnut on yleismaailmallisia, perua eurooppalaisesta taidemusiikista.
Soittamisen osaminen tarkoittaa sitä että kun sinulle lätkäistään naaman eteen nuotit, soinnut ja sanat, sinä pystyt soittamaan / säestämään kyseisen kappaleen.
Joissakin kansanmusiikeissa vedetään vaan fiiliksellä ja haetaan samankaltaista soundia soittimista, eikä tuijotella nuotteja.
Kukaan ei osaa soittaa / säestää ulkoa mitään hirvittävää määrää biisejä. Parhaatkin muusikot lunttaavat ennen keikkaa ja kiertuetta ja harjoittelevat niitä biisejä mitkä aikoo vetää.
Harjoittelumäärät on hurjia kovimmilla virtuooseilla. Aleksi Laihoa piti sähkökitaran ystävät yhtenä maailman parhaimmista kitaristeista. Aleksi kertoi harjoittelevansa jopa 11 tuntia päivässä.
Sitten on näitä joilla on tunnistettava soundi, Gary Moore, Eric Clapton, Jimi Hendrix ja mainittakoon kotimaisista vaikka Pantse Syrjä ja Dave Lindholm.
Vastaukseni alkuperäiseen kysymykseen on että minä en osaa soittaa mitään thaimaalaista soitinta, enkä mitään muutakaan soitinta.
Kitaralla ja ukulella kykenen soinnuista säestämään, mutta joudun lunttaamaan jos outo sointu tulee eteen. Kotimaisia on helppo säestää, sillä ne koostuu useimmiten noin kahdeksasta soinnusta.
Jotta säestys kuulostaisi ok:lta, sitä pitää treenaa. Jos on vasta-alkaja niin voidaan sanoa että pitää treenaa vuosia ja päivittäin.
J.Karjalainen sanoi että häneltä meni kaksi vuotta opettelemaan soittaa banjoa.
Tuosta kohtaa lähtee!
https://youtu.be/RYBPy4RcFdk?t=564
Minulta on mennyt 40 vuotta enkä osaa vieläkään soittaa. Syynä on harjoittelemattomuus, ruostuminen, käsivammat ja muut mielenkiinnon kohteet.
Ulkoa osaan säestää parikymmentä kappaletta, joista yksi thaimaalainen rakkauslaulu.
2010- Anonyymi
Kymppi kirjoittaa jälleen kerran asiaa.
Minäkään en osaa oikein soittaa mitään soittimia, en thaimaalaisia, enkä minkään muunkaan maalaisia.
Thaimaalaiset perinnesoittimet, mitä missäkin pellon reunalla on vingutettu, hui hain huu haata kaikki, voisi varmaan nyt joku mainita. Minä en. Minulla on ollut ilo ja kunnia olla seuraamassa tätä https://www.youtube.com/watch?v=gRZ_ZBx-kjs konserttia 2006 Ranskassa. Videon kohdassa 3:25 esiintyvä jousisoittimen soittaja on muuten myös erittäin taitava thaimaalaisten lyömäsoittimien taitaja. Ainakin minun mielestäni (olen nähnyt ja kuullut keikkansa Bangkokissa).
Jaksa en ymmärtää, miksi jotkut ihmiset eivät edes joskus jaksa, hiljentyä kuuntelemaan, sen maan viljapellon reunalla, mistä ovat kasvaneet, ääniä. - Anonyymi
Kommentoin minäkin hieman tätä, 2010 on unohtanut olennaisimman tärkein musiikkiin liittyvä ominaisuus on rytmitaju kyky erottaa eri soinnut sävelkorkeudet toisistaan, kuuntelemalla tämä luo pohjan musiikki uralle, tätä on lähes mahdoton opetella mitenkään, se on synnynnäinen lahja,
Tunnen muutaman jota pidän virtuoosina, kerrot biisin nimen ja soitavat sen korvakuulolta yleensä kosketinsoittimella , tarkalleen ottaen kyse ei ole edes soinnuista vaan erisävelkorkeuksien välisistä eroista, ja niiden kuulemisesta.... yhteistä näille virtuooseille on se että he eivät ole lainkaan musiikkialalla, vaan tekevät leipänsä ihan muualta.
Minä olen yrittänyt vuosia opetella soittamaan kunnolla kitaraa, ja milloin erilaisia kosketinsoittimia, ei onnistu ei sitten millään, rytmitajuni on ok, sävelkorkeuksien erottaminen toisistaan ei onnistu mitenkään joten se siitä...
Toki ammattimuusikot osaavat lukea nuotteja, pätevimmät jopa nuottia lukemalla osaavat muodostaa aivoihinsa näkemyksen millainen biisi on kyseessä.
Enpä nyt viitsi enempää tällä kertaa... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kymppi kirjoittaa jälleen kerran asiaa.
Minäkään en osaa oikein soittaa mitään soittimia, en thaimaalaisia, enkä minkään muunkaan maalaisia.
Thaimaalaiset perinnesoittimet, mitä missäkin pellon reunalla on vingutettu, hui hain huu haata kaikki, voisi varmaan nyt joku mainita. Minä en. Minulla on ollut ilo ja kunnia olla seuraamassa tätä https://www.youtube.com/watch?v=gRZ_ZBx-kjs konserttia 2006 Ranskassa. Videon kohdassa 3:25 esiintyvä jousisoittimen soittaja on muuten myös erittäin taitava thaimaalaisten lyömäsoittimien taitaja. Ainakin minun mielestäni (olen nähnyt ja kuullut keikkansa Bangkokissa).
Jaksa en ymmärtää, miksi jotkut ihmiset eivät edes joskus jaksa, hiljentyä kuuntelemaan, sen maan viljapellon reunalla, mistä ovat kasvaneet, ääniä.Se on Äiti Maan ääni, joka soi tuossa. Kovasti arvossaan maaseudulla ja kaikkialla. Populaarimusiikki toki kiehtoo nuorisoa, mutta kyllä se arvostus ja hiljeneminen on heilläkin geeneissä.
Ymmärtääkseni noilla soittimilla ei ole perussäätöä korkeudelle määritelty, vaan niitä soitetaan fiiliksellä samalta korkeudelta kuin muut soittajat. Väriä ja tunnetta piisaa, kun sointi ei ole puhdasta eikä koneellista, vaan aitoa.
Muay Thaissa haetaan samoja tiloja. Kiitos linkistä!
2010 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on Äiti Maan ääni, joka soi tuossa. Kovasti arvossaan maaseudulla ja kaikkialla. Populaarimusiikki toki kiehtoo nuorisoa, mutta kyllä se arvostus ja hiljeneminen on heilläkin geeneissä.
Ymmärtääkseni noilla soittimilla ei ole perussäätöä korkeudelle määritelty, vaan niitä soitetaan fiiliksellä samalta korkeudelta kuin muut soittajat. Väriä ja tunnetta piisaa, kun sointi ei ole puhdasta eikä koneellista, vaan aitoa.
2010Mitenhän tuokin lause pitäisi tulkita, mikä on perussäätö missäkin, eiks tuo fiilikseltä soittaminen samalta korkeudelta kuin muutkin soittajat, eikö tuo samalta korkeudelta ole juuri tuo perussäätö.
Kitarallekin on useita eri viritystapoja asteikkoja, yleisin tosin taitaa alla C duuri, siis silloin kun kitara soi "avoimena", tämä aasialainen musiikki kuulostaa korvaani enemmänkin harjoittelulle kuin oikealle soittamiselle, kutsunkin sitä elefantin kävelyttämismusiikiksi.
"Ymmärtääkseni noilla soittimilla ei ole perussäätöä korkeudelle määritelty, vaan niitä soitetaan fiiliksellä samalta korkeudelta kuin muut soittajat. Väriä ja tunnetta piisaa, kun sointi ei ole puhdasta eikä koneellista, vaan aitoa." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitenhän tuokin lause pitäisi tulkita, mikä on perussäätö missäkin, eiks tuo fiilikseltä soittaminen samalta korkeudelta kuin muutkin soittajat, eikö tuo samalta korkeudelta ole juuri tuo perussäätö.
Kitarallekin on useita eri viritystapoja asteikkoja, yleisin tosin taitaa alla C duuri, siis silloin kun kitara soi "avoimena", tämä aasialainen musiikki kuulostaa korvaani enemmänkin harjoittelulle kuin oikealle soittamiselle, kutsunkin sitä elefantin kävelyttämismusiikiksi.
"Ymmärtääkseni noilla soittimilla ei ole perussäätöä korkeudelle määritelty, vaan niitä soitetaan fiiliksellä samalta korkeudelta kuin muut soittajat. Väriä ja tunnetta piisaa, kun sointi ei ole puhdasta eikä koneellista, vaan aitoa."Niin, tarkoitin että perinnesoittimia ei viritetä samaan tapaan kuin kitara, basso, piano, haitari, torvet, huilut jne joissa kaikissa sama sointu tulee puhtaasti samanlaisena.
Nykyään käytetään sähköisiä virittimiä mainituissa soittimissa. Ennenvanhaan oli sellainen "U- haarukka", en muista sen nimeä. Se taisi soida A-duurissa, eli esim kitarassa kakkoskieli viritettiin sen korkeudelle tai voi sen A:n hakea muiltakin kieliltä.
Kielellisissä perinnesoittimissa ei ole nauhoja ja niitä ei ole sillä tavalla "standarsidoitu" että soittimet soisivat samalla korkeudella samasta kohtaa, kuin toisen valmistama sama soitin.
Jenkeissä ja Euroopassa on eri tapoja virittää kitara, mutta silti niissä kaikissa soinnut soivat samalla tavalla, soundi hieman muuttuu mutta korkeus on sama.
Samaten sointujen merkintätavoissa on hienoisia eroja, esim Bm ja Hm on joissakin sointumalleissa sama, joissakin eri.
Perinnesoittimissa soittaja hakee itse ne sävelkorkeudet sormi ja korvatuntumalla, kitaraa soitetaan "mekaanisemmin" nauhalta, joka on aina sama korkeus.
Jotkut bändit säätää tarkoituksella kitarat pykälää alemmas tai ylemmäs siten, että se sopii paremmin äänelleen tai biisiin, mutta paljoa sitä ei kannata säätää pieleen, sillä ihmiskorva kokee sen muuten riitasointuna eikä mollit ja duurit erotu enää kunnolla toisistaan.
Tieteellisissä tutkimuksissa on hyvin tarkkaan määritelty mitkä taajuudet hyväilee ihmiskorvaa ja mitkä sitä taasen repii.
2010
- Anonyymi
Vastaan kysymykseesi heti kun saat kirjoitettua ensimmäisen kerran otsikon oikein.
- Anonyymi
Kitaranmuotoinen vaimoni on loistava soitin.
- Anonyymi
Pattisapinoiden jokapäiväinen mölinä. Jep jep.
- Anonyymi
Kikkelis kokkelis... sielunveljeni BumBall myöskään, ei ollen , kiihoittuva .siitä naisten muutaman centin kusisesta putkesta... 22 vuoteen.
- Anonyymi
Kyllä meteliä riittää kun kukot ovat soitimella.
Oikeen muuta tähän osaa sanoa ku että oon erinomainen viheltämään ja saanut siitä tunnustusta naapurustoa myöten. Viereisen huoneen ulla-pekka sanoi sohjo-paavolle että tuo Jorma se on melkoinen viheltäjä. Sain siitä sitten ipsniraation ja vihelsin koko loppupäivän kuin parvi tiiroja. Laittoivat sitten lepo siteisiin ja pätkän jesaria suun eteen... vihellä siinä sitten kun on teipattu suu umpeen... lienee selvää että meinasin tulla hulluksi...
- Anonyymi
Ai että kuinka kitaranmuotoinen vaimo soi kauniisti häntä soittaessani
- Anonyymi
Monet kaadot suoritettu aikoinaan kun on raapaissut kitaran esiin, vetänyt parit riehakkaat juomalaulut ja sitten joku haikea balladi tyyliin Robbie Williamsin Angels.
Sen jälkeen vaan valitset daamin jonka kanssa vetäistään siinä kielarit ja mennään siitä privaattiosastolle ja laitetaan pyllyt heilumaan. - Anonyymi
"Istun kämpässäni, aika kuluu hitaasti
Mitä minun täytyy tehdä, teen mitä käsketään
Hymyilen asiakkaalle ja pomolleni
Hän todella pilaa maailmani, ei pidä taukoa
Mutta vuokra täytyy maksaa, ja laskut
Ajattelen, että viikonloppu on vielä niin kaukana
Tuntuu, että tukehdun, minun täytyy paeta
Odotan kesää, odotan, että se tulisi
Maanantaina, ajattelen, että eräänä päivänä
Nousen lentokoneeseen, ilman paluulippua
Ja sitten vain hengitän sisään ja hengitän ulos
Ja tiistaina rukoilen
Että veljeni näkisi minut auringonsäteiden läpi
Kun ajattelen sitä
Siinä ei ole mitään ajateltavaa
Päästä irti, päästä irti, päästä irti, päästä irti
Jalkani irtosivat maasta enkä todellakaan ole tulossa alas
Päästä irti, päästä irti, päästä irti, päästä irti
Minun täytyi päästää irti, päästää irti
Miksi edes vaivaudun tekemään tätä tyhmää työtä
Mitä jos ryöstäisin pankin ja vain ajaisin karkuun
Yritän pysyä rauhallisena ja uppoudun ajatuksiini
Teen kaikkeni voittaakseni, mutta hävisin
Kaikki muistot, jotka pyörivät päässäni
ja näenkö sitä naista enää koskaan
Muistan joka hetken niin elävästi
Joten jos minun täytyy uida meren yli, teen sen
Nyt on keskiviikko, se stressaa
Ajattelen, että koko maailma on varmasti minua vastaan
Mitä jos torstai toisi tullessaan maanjäristyksen
Elän kuin tämä olisi vimeinen ja ensimmäinen päiväni
Kuuntele, kuuntele
Mitä jos minulla olisi suunnitelma ja mitä jos se ei toimisi
Mitä jos tilaisuuteni olisi mennyt jo
Mitä jos otan rennosti, mitä jos vain odotan
Mitä jos koen takaiskun, mutta mitä jos vain maistan
Mitä jos syöpä kulkisi suvussani
Miksi en saa vastausta, Jumala on varmasti vihainen minulle
Mitä tein väärin
Miksi he odotuttavat minua
Kirjoitan uuden laulun, mutta mitä jos he kaikki vihaavat sitä
Entä veljenpoikani, joka kasvaa ilman isää
Hän on keskellä riitaa ja minä leikin marttyyriä
Kuulin vanhasta kaverista, jolla ei mene kovin hyvin
Uskoisitko, jos sanoisin, että hän on vankilassa
Mitä jos en välitä, mitä he ajattelevat ja todella
tarkoitan sitä
Mitä jos oppisin virheistäni, enkä koskaan
toistaisi niitä
Eläen ilman tulevaisuutta, kantamatta menneisyyttä
Jos et halua kuulla minun valehtelevan, älä kysy
Kun ajattelen sitä
Siinä ei ole mitään ajateltavaa
Päästä irti, päästä irti, päästä irti, päästä irti"
Redrama - Let go- Anonyymi
Edesmennyt isäni kritisoi nykymusiikkia kutsuen sitä täysin aivottomaksi paskaksi, josta tulee huono olo. Ehkä isä oli oikeassa, mutta heitin hänelle vastaväittelyksi kahdet sanoitukset rinnakkain tarkasteltavaksi, että kummassa niissä on enemmän järkeä.
Siihen aikaan radiossa soi hänen suosikki "Heijaa ruusut tulipunaiset", reipas rallatus jossa vanha herra ostaa neidolta suukon ja antaa lahjukseksi ruusun.
Laulun sanoma ei ole mikään nerokkuuden huipentuma ja nykypäivänä joutuu vankilaan jos koetat ruusun avulla päästä tunkemaan kieltäsi naisen kurkkuun.
En muista minkä laulun laitoin siihen vertailukohteeksi omista suosikeistani, mutta isä totesi että ei se aivotonta ole mutta ei musiikissa tarvi olla mitään älykästä sanomaa jos siinä on hyvä tunnelma.
Isä oli taas oikeassa. Vaikkapa juuri tuolla J. Karjalaisella on monta hyvää biisiä joissa ei sillä sanoman vähäisyydellä ole väliä. Esimerkiksi Väinö biisi on hieno ja siitä tulee hyvälle tuulelle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edesmennyt isäni kritisoi nykymusiikkia kutsuen sitä täysin aivottomaksi paskaksi, josta tulee huono olo. Ehkä isä oli oikeassa, mutta heitin hänelle vastaväittelyksi kahdet sanoitukset rinnakkain tarkasteltavaksi, että kummassa niissä on enemmän järkeä.
Siihen aikaan radiossa soi hänen suosikki "Heijaa ruusut tulipunaiset", reipas rallatus jossa vanha herra ostaa neidolta suukon ja antaa lahjukseksi ruusun.
Laulun sanoma ei ole mikään nerokkuuden huipentuma ja nykypäivänä joutuu vankilaan jos koetat ruusun avulla päästä tunkemaan kieltäsi naisen kurkkuun.
En muista minkä laulun laitoin siihen vertailukohteeksi omista suosikeistani, mutta isä totesi että ei se aivotonta ole mutta ei musiikissa tarvi olla mitään älykästä sanomaa jos siinä on hyvä tunnelma.
Isä oli taas oikeassa. Vaikkapa juuri tuolla J. Karjalaisella on monta hyvää biisiä joissa ei sillä sanoman vähäisyydellä ole väliä. Esimerkiksi Väinö biisi on hieno ja siitä tulee hyvälle tuulelle.Onko sulla muuta Pattaya-aihetta mielessä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sulla muuta Pattaya-aihetta mielessä?
Sensukka, onko sulla ollut ikinä mitään Pattaya-aihetta mielessä? Ethän sinä petteri ole siellä koskaan edes käynyt. Musiikki on olennainen osa Pattayaa ja musiikki on olennainen osa myös thaimaalaisten illanviettoa ja varsinkin juhlaa. Thaimaalaiset suosii kahdentyyppisiä lauluja. Huumorilauluja ja rakkauslauluja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sensukka, onko sulla ollut ikinä mitään Pattaya-aihetta mielessä? Ethän sinä petteri ole siellä koskaan edes käynyt. Musiikki on olennainen osa Pattayaa ja musiikki on olennainen osa myös thaimaalaisten illanviettoa ja varsinkin juhlaa. Thaimaalaiset suosii kahdentyyppisiä lauluja. Huumorilauluja ja rakkauslauluja.
Mielenkiintoista, mitä suomalaiset suosii?
- Anonyymi
Huh huh... ja nyt en voi muuta, kuin jälleen kiittää sinua - KYMPPI - tuosta linkistä.
Nyt tulee liian paljon kerran elämässä kokemuksia mieleeni, että... mutta.
Ostinato ensinnäkin on minun mielestäni SE juttu, mikä usein löytyy hyvästä biisistä.
Toiseksi totean, että tuossa linkissä lyömäsoittimien soittaja... hän vain osuu nuotilleen ja luo tuon mystisen grooven tuohon biisiin.
- Anonyymi
Ei ole mitään aihetta joka ei saisi sensukkaa hermostumaan, närästämään, kyselemään ja lopulta laatimaan uuden aloituksen josta käy ilmi ettei hän ymmärtänyt sanaakaan siitä mistä oli puhe. Tällä kertaa musiikki sai Chiang Main miehen täysin tolaltaan.
Mitä tästä opimme? Musiikki ei kuulu thaimaalaisten elämään laisinkaan eikä myöskään kenenkään matkailuun tai sen antiin. Toistaiseksi ei ole vielä yhtäkään asiaa joka kuuluisi sensukan matkailuun. On varsin ilmeistä että vain oleskelu on sallittua matkakohteessa. Tekeminen, näkeminen, kuuleminen, haistaminen ja maistaminen ovat kieltolistalla. Myös tuntoaisti on kielletty varsinkin mynassa.- Anonyymi
Onko sulla muuta mielessä lauantai-illassasi kuin senssukkasi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sulla muuta mielessä lauantai-illassasi kuin senssukkasi?
Kikkelis kokkelis ja, se on Puppe tässä... sanonko minkä laitoin NumBallin hanuriin .... jääköön sanomatta, hih hih hih !!!
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2715940Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill651939- 1801740
- 1191221
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä131171Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181561067Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71046Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j41961RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j49941Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288932