Onko vielä tapana avata arkku ja hyvästellä vainaja siinä

Anonyymi-ap

Ei ihan läheisiä usein kuole, mutta vielä muutama vuosi sitten avasimme arkun hautajaisvieraiden kanssa pääkaupunkiseudulla ja hiljennyimme levollisesti nukkuvan vainajan arkun äärellä. Siinä ei veisattu mutta vielä alle 20 v. sitten sekin kuului kuvaan. Kun matkustin kotiseudulle ihan läheisten hautajaisiin, kävimme ruumishuoneella edellisenä iltana sisarten kanssa yhdessä arkun äärellä. Laitoin ruusun vainajan rinnalle ennen arkun sulkemista. Sen lisäksi arkku avattiin vielä hautajaisaamuna siunauksen yhteydessä.
Onko vielä tapana avata arkku katsoa vainaja. Onko tavassa Suomen eri alueilla eroa.

48

650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nykyisin läheiset menen sairaala hyvästelemän vainaja tai on kuolinhetkellä paikalla sairaala.Ei kokemusta asiasta.Isä kuoli 1964 Malmin sairaalan.. Itse olin 11vuotias.Vanhemat siskoni kävi sairalassa kun soitivat kuolee.Veljeni Matti meni katsoo työn jälkeen sairaala isämme.Hautajaisi aamuna tai edellinen päivä ? 2 siskoani meni hyvästele hautausmaa Honkanummi isämme.Kuin siskoni mies,Joka kuvasi isämme arkussa.Äiti kuoli kadulle sydän kohtaus 1973( en häntä niin sanotusti tuntenut) Vain 2 viikkoa,enen kuin kuoli .Nin nuorin veljeni meni tunistaa hänet ruumishuonelle.Oli kulemma sinisen musta ja sanoi minulle: Ikinä älä menen kuolutta katsoo .Muista hänet eläessä.Sinähän kun meni tovi enenkuin hänen lapset löydetiin.Koska olimme avioero lapsia ja isälle jääty.Ei olut dikimailmaa.Kuolemia kohdanut 2021-2022 16 kpl. 1 sitten 2022. Koronaa aika minimaliset hautajaiset ja nistä 3 rumista lähti europan ulkopuolelle.Hautajaisia ei ollut ja mahdotonta Malmö mennä oman veljen hautajaisin kun palvelutalo kuoli.Kovat korona rajotukset kun oli Ruotsikin,Ja ei siteitä ruotsin.Ei rahaa matkustaa. Sain kuvan hautajaisita,hauta paikasta.Mukana siellä arkulla oli atresin. Kaunista toimintaa palvelutalon puolelta ja aloitanet tilaisuus Psalmi 23. Joka minulla oli atresissa muistoksi.anteksi luki häiriö en näe teksti virhet.Eile kirkko kävin sytytä kyntilän kaikille vainajille.Ei olut tilaisuus kirkolla.Sinne salin sai mennä.Oli kuoleista nimet tauluissa. Oli myös nimi ex ystäväni pojan .Oliko poika 52v. Kun jotenkin järkyttyin.EX. ystävän puolesta kuitenkin.

    • Anonyymi

      Kiitos "viihdyttävästä" aiheesta. Eilen oli hautajaiset. Ylihuomenna toiset,
      Tämän ikäisillä niitä on usein. Kannattaa olla törppö ja tehdä aloitus joka
      muistuttaa kaikkia lukijoita surusta.

      • Anonyymi

        Kukakohan törppö se on tällaisen vainajien päivän keksinytkin että nyt kuolleita muistellaan vaikka toisella on surua. Mutta mistäs sitä tämän päivän keksijä tiesi että sinulla on hautajaisia ja haluat hautajaisten välissä vain iloita koska ne ei ole omat hautajaisesi.


    • Anonyymi

      En missään nimessä haluaisi nähdä läheisiäni avoimessa arkussa, en edes kuolleina sairaalassa tm. Haluaisin muistaa heidät elävinä ja eloisina. Mutta usein toisin käy. Kauniin äitini elävät kasvot ovat unohtuneet, kun viimeinen kuva hänestä on kuollut ja kuihtunut. Isääni en kuolleena sitten halunnutkaan nähdä.

      • Olin paikalla kun äitinä kuoli, itseasiassa viitenä vuorokautena saattohoidossa. Myös pukemassa ja laittamassa arkkuun.


      • Siili2 kirjoitti:

        Olin paikalla kun äitinä kuoli, itseasiassa viitenä vuorokautena saattohoidossa. Myös pukemassa ja laittamassa arkkuun.

        Minulle vanhin siskoni ilmoitti Suomesta, että äidin lähtö alkaa olla käsillä ja sanoi, ettei mitään mieltä lähteä matkustamaan Suomeen sen takia, koska äiti oli koomassa, eikä ollut mitään kaunista nähtävää muutenkaan. Sanoi ilmoittavansa sitten erikseen lähdön päivän ja hetken, sekä sen milloin hautajaiset on, että tiedän varata matkaliput.
        Jäi muisto äidistä vain elävänä ja ihan hyvä niin, samoin isästäni.


      • Tellukka kirjoitti:

        Minulle vanhin siskoni ilmoitti Suomesta, että äidin lähtö alkaa olla käsillä ja sanoi, ettei mitään mieltä lähteä matkustamaan Suomeen sen takia, koska äiti oli koomassa, eikä ollut mitään kaunista nähtävää muutenkaan. Sanoi ilmoittavansa sitten erikseen lähdön päivän ja hetken, sekä sen milloin hautajaiset on, että tiedän varata matkaliput.
        Jäi muisto äidistä vain elävänä ja ihan hyvä niin, samoin isästäni.

        Isäni kuoli 1985. Kävin tuolloin avatun arkun äärellä myös. Anoppia kävin katsomassa sairaalassa hänen viime päivinään saattohoidossa. Avatun arkkunsa äärelle en enää halunnut mennä. Kuten en appiukonkaan. Heistä jäi muistot elossaoloajoilta. Kuten myös jää äitini sisaresta, jonka hautajaiset ovat parin viikon päästä. Kävin häntä katsomassa hoivakodissa viikkoa ennen kuolemaansa. Elämä on.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Isäni kuoli 1985. Kävin tuolloin avatun arkun äärellä myös. Anoppia kävin katsomassa sairaalassa hänen viime päivinään saattohoidossa. Avatun arkkunsa äärelle en enää halunnut mennä. Kuten en appiukonkaan. Heistä jäi muistot elossaoloajoilta. Kuten myös jää äitini sisaresta, jonka hautajaiset ovat parin viikon päästä. Kävin häntä katsomassa hoivakodissa viikkoa ennen kuolemaansa. Elämä on.

        Ortodoksissa hautajaisissa arkku on avoin. Aika järkytys luterilaiselle ainakin ensi kerralla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ortodoksissa hautajaisissa arkku on avoin. Aika järkytys luterilaiselle ainakin ensi kerralla.

        Ihmiset on niin vieraantuneet kuolemasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ortodoksissa hautajaisissa arkku on avoin. Aika järkytys luterilaiselle ainakin ensi kerralla.

        Venäjällähän ne piti jonkun kuolleen presidentin kalmaa torilla (Oliko se PunainenTori) näytillä koko kansalle.
        Kirkkaan punaisella oli arkku vuorattu sisältäpäin ja seisoi vinosti melkein pystyasennossa jonkun telineen päällä. Kai ne sellaista tekee vieläkin, Putinillekin sitten aikanaan.


      • Anonyymi

        Minulla ihan sama juttu. Äitini 90v näin pari päivää ennen menehtymistä ja tiesin että tapahtuu pian. Otin kuvan sairaalassa. Muistikuva on. Lopun ajan oli jo lääkitty kipuihin. Harmi että tuli niin yllättäen loppu keuhkokuumeeseen. Itsellä ikää ja vaivoja ettei valvominen odottelu kulkuyhteyksien takia ollut mahdollista.
        Isääni josta on kauemmin en halunnut nähdä kun oli ollut kuolleena pari pv. löydettäessä. Kun nämä tilanteet tulee yllättäen aina ei ole valmis ja asioita käymättä läpi.


    • Anonyymi

      Voisitteko tehdä vielä 10 aloitusta lisää aiheesta
      -arkku
      -kuolema
      -ruumis
      Se niin piristäisi palstan jo ennestäänkin iloista tunnelmaa !

      • Eikös tänään just se sellainen päivä olekin.
        Aloituksen aihe vain myötäilee päivän teemaa.

        Itse en ole nähnyt muita kuin lasteni isän avatussa arkussa. Hänen viimeisin vaimonsa, joka on ortodoksi, oli järjestänyt sellaisen katsastuksen arkun vieressä. Heillä kai elää sellainen rituaali vieläkin.
        Muuten olen hautajaisissa vain luottanut siihen, että eiköhän siinä oikea arkku lie tuotu paikalle.


      • Nyt on Pyhäinpäivä. Jos aihe ahdistaa voinet jättää ketjun väliin.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Eikös tänään just se sellainen päivä olekin.
        Aloituksen aihe vain myötäilee päivän teemaa.

        Itse en ole nähnyt muita kuin lasteni isän avatussa arkussa. Hänen viimeisin vaimonsa, joka on ortodoksi, oli järjestänyt sellaisen katsastuksen arkun vieressä. Heillä kai elää sellainen rituaali vieläkin.
        Muuten olen hautajaisissa vain luottanut siihen, että eiköhän siinä oikea arkku lie tuotu paikalle.

        "Veitsen kiertäminen haavassa" ei ole ihan asianmukaista muistelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Veitsen kiertäminen haavassa" ei ole ihan asianmukaista muistelua.

        No keksi jotain mukavampaa itsellesi kuin pyöriä näin ikävällä palstalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Veitsen kiertäminen haavassa" ei ole ihan asianmukaista muistelua.

        Nyt on Pyhäinpäivä ja aihe ajankohtainen.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Eikös tänään just se sellainen päivä olekin.
        Aloituksen aihe vain myötäilee päivän teemaa.

        Itse en ole nähnyt muita kuin lasteni isän avatussa arkussa. Hänen viimeisin vaimonsa, joka on ortodoksi, oli järjestänyt sellaisen katsastuksen arkun vieressä. Heillä kai elää sellainen rituaali vieläkin.
        Muuten olen hautajaisissa vain luottanut siihen, että eiköhän siinä oikea arkku lie tuotu paikalle.

        Kannattaisi omaisen tarkistaa onko arkussa oikea ruumis ja kokonainen vai onko leikelty jotain elimiä pois tai laitettu jotain muutakin arkkuun. Elinten ottaminen ei ole oikein. Niitä elimiä ne haluaa ottaa enemmän kuin tarpeen. Sitä on tapahtunut ja tapahtuu nuorillle että käyvät kauppaa osilla. Pienet lapset se vaara on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi omaisen tarkistaa onko arkussa oikea ruumis ja kokonainen vai onko leikelty jotain elimiä pois tai laitettu jotain muutakin arkkuun. Elinten ottaminen ei ole oikein. Niitä elimiä ne haluaa ottaa enemmän kuin tarpeen. Sitä on tapahtunut ja tapahtuu nuorillle että käyvät kauppaa osilla. Pienet lapset se vaara on.

        Sehän on ihan hemmetin hyvä, jos joku vielä elävä saa jo kuolleelta osan, jolla voi vielä jatkaa elämää. - Nm. Kaikki eivät jostain merkillisestä syystä anna lupaa


    • Anonyymi

      Kuuluu ortoroksirn seromoniaan!

    • Kun äitini siunattiin saimme halutessamme käydä sitä ennen katsomassa äitiämme avonaisen arkun äärellä. Kynttilät paloivat ristin molemmin puolin. Laitoimme äidin rinnan päälle arkkuun valokuvan jossa olimme me kaikki kolme tyttöä.

      • Anonyymi

        Miksi valokuva? Aika kornia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi valokuva? Aika kornia.

        Miten niin? :) Ei meistä. Jotain äidille rakasta hautaan mukaan. Ja villasukat jalkaan.


    • Anonyymi

      Isäni olen nähnyt kuolleena arkussa 1970-luvulla, hän kuoli sairauskohtaukseen vain 47-vuotiaana. Minä olin silloin 13-v. Muita läheisiä en ole halunnut nähdä kuolleena. Isän menetys oli minulle vaikea asia, oli minulle niin tärkeä.

    • Anonyymi

      Kyllä suosittelen käymään jättämässä hyvästit avatun arkun luona. Se poistaa jo ne kaikenmaailman epäilyksetkin että onko varmaat kuollut ja oliko varmaan oikea arkku jne. Surutyö lähtee käyntiin.

    • Anonyymi

      Ortodoksit avaa arkun ja saattajat kiertä arkkua piirissä.

    • Äitini oli ortodoksi ja hänet siunattiin arkku auki,
      hyvästit jätettiin arkku auki.
      Rinnan päälle laitoimme hänen ikoninsa.

      Kaikki kuoleet lähiomaiseni olen käynyt hyvästelemässä
      avoimen arkun ääressä, vaikka olen ollut läsnä lähdönkin hetkellä.
      Siitä on jäänyt hyvä ja lohduttava muisto.

      • Samoin ajattelen äitini kohdalla etenkin, hyvä ja lohduttava muisto. Vaikka olin läsnä myös äitini kuollessa.


    • Anonyymi

      Olen sekä katsonut, että ollut katsomatta.
      Aina on vähän riippunut tunnetilasta.
      Lopulta katsominen ei vaikuttanut jälkikäteen mitenkään.

    • Anonyymi

      Kiitos vastauksista. Luulin jo että olen yksin poikkeus kun haluan katsoa vainajan. Olin ystävän hautajaisissa hiljattain ja pappi kielsi katsomasta. Kysyin mitä haittaa hänelle siitä olisi, ei vastannut siihen, Silkkaa vallankäyttöä tai ilkeyttä. Olisimme itse ruuvanneet auki arkun ja koko tapaus olisi kestänyt korkeintaan 10 min. Meitä oli vain muutama läheisin paikalla siinä. Jäi todella surullinen olo. Sen vuoksi aloitin tämän ketjun. Vähän helpottaa kun joku muukin teistä on halunnut katsoa. Olen aika herkillä muutenkin juuri nyt. Toinen rakas ystääväni kuoli tunti sitten. Vietin siellä tänään monta tuntia mutta toinen vielä läheisempi oli paikalla minun jälkeeni.

    • Anonyymi

      Vainajan kuolintavalla on merkitystä, jos kasvot ja kaula ovat sinisenmustat, niin ei ole viisasta lähimmäistä katsoa, viimeiseksi muistoksi.
      Joskus on jopa maininta, ettei ole suotavaa , aukaista kantta.

      Sota-aikana se oli hyvin yleistä, etenkin lämpimän sään aikana . Lisäksi arkussa, saattoi olla vain ruumiin osia.

      • Anonyymi

        Ei ole koskaan ollut niillä vainajilla, jotka olen nähnyt. Ei edes sillä, joka oli jouduttu avaamaan kun kuoli lenkillä. Suomen sota-aikana en ole elänyt, enkä tämän lähisodan uhreja nähnyt.


      • Ruotsissa oli ainakin ensimmäisenä koronavuonna kielto, että koronaan kuolleitten arkkuja ei saa avata. Ne oli tiukasti kiinni ja pysyi.
        En tiedä sitten, että pelkäsivätkö virusten sieltä vielä hyppäävän silmille ja onko se kielto vielä voimassa.


    • Anonyymi

      NO VOI HARMI KUN SUN ÄITIS JA ISÄS KUOLI😔😢😭😓😯

      • Sinulla taitaa vielä olla kumpikin vanhemmistasi elossa.
        Heidän pitää olla yli yhdeksänkymppisiä, koska olet tällä palstalla. Hyvät geenit sitten varmaan sinullakin.


    • Anonyymi

      En ole koskaan ollut hautajaisissa jossa arkku olisi avattu, taitaa olla paremmin tapana ulkomailla ja muissa uskonnoissa.

      • Meiltä kysyttiin vuosi sitten et haluammeko.samoin vuonna 1985 joten kyllä ihan yleinen tapa myös Suomessa. Tosin arkku ei ollut siinä alttarilla siunaushuoneessa silloin vaan kappelissa erillisessä huoneessa jossa arkku oli valmiiksi avattu kun menimme. Kynttilät sytytetty ja kukkamaljakko sivupöydällä.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Meiltä kysyttiin vuosi sitten et haluammeko.samoin vuonna 1985 joten kyllä ihan yleinen tapa myös Suomessa. Tosin arkku ei ollut siinä alttarilla siunaushuoneessa silloin vaan kappelissa erillisessä huoneessa jossa arkku oli valmiiksi avattu kun menimme. Kynttilät sytytetty ja kukkamaljakko sivupöydällä.

        Kiinnostaa. Kenen toimesta tämä esillepano tehtiin, kirkon vai hautaustoimiston. Jos hautaustoimiston, oliko tämä tapaus laskutettu.
        Kun olitte katsoneet, eikö arkku vielä viety kirkkoon tai siunauskappeliin siunattavaksi. Kuka arkun sulki ennen vientiä. Ja kuka sen siirsi. Kiitos mahdottomasti jos viitsit vastata näihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnostaa. Kenen toimesta tämä esillepano tehtiin, kirkon vai hautaustoimiston. Jos hautaustoimiston, oliko tämä tapaus laskutettu.
        Kun olitte katsoneet, eikö arkku vielä viety kirkkoon tai siunauskappeliin siunattavaksi. Kuka arkun sulki ennen vientiä. Ja kuka sen siirsi. Kiitos mahdottomasti jos viitsit vastata näihin.

        Kullä hauturit laskuttavasta kaikesta mistä vähänkin voivat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnostaa. Kenen toimesta tämä esillepano tehtiin, kirkon vai hautaustoimiston. Jos hautaustoimiston, oliko tämä tapaus laskutettu.
        Kun olitte katsoneet, eikö arkku vielä viety kirkkoon tai siunauskappeliin siunattavaksi. Kuka arkun sulki ennen vientiä. Ja kuka sen siirsi. Kiitos mahdottomasti jos viitsit vastata näihin.

        Meille kerrottiin tästä mahdollisuudesta jo hautaustoimistossa, jossa siunaustilaisuudesta sovittiin

        Kun menimme siunaustilaisuuteen meitä vastassa oli mieshenkilö, joka kysyi haluammeko katsoa vainajan ja johdatti meidät sitten huoneeseen jossa arkku oli. En kysellyt kenen palveluksessa hän oli. Ei ollut tutun näköinen. Mutta minun mielestäni siellä oli myös hautaustoimiston henkilöitä.

        Itse asiassa en tiedä oliko tämä esillelaitto laskutettu. En ainakaan muista laskun erittelyissä sitä olleen. Pitäisi erikseen kaivella lasku esille.

        Kun poistuimme katsomasta, siirryimme kappelin eteistilaan takaisin ja kun meidät päästettiin kappeliin sisään arkku oli jo siellä paikoillaan. En tiedä kuka sen siirsi, siis oliko seurakunnan henkilö vai hautaustoimiston. Tai kuka sen arkun sulki. Itse asiassa tämmöisen tiedon merkitys ei siinä tilanteessa tullut edes mieleen. Kaikki toimitettiin hautajaistoimiston ja seurakunnan puolesta jouhevasti meidän puolesta, saimme keskittyä olemaan omaisena hautajaisissa.

        Saako kysyä, mikä merkitys näillä kysymilläsi tiedoilla on sinulle?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Meille kerrottiin tästä mahdollisuudesta jo hautaustoimistossa, jossa siunaustilaisuudesta sovittiin

        Kun menimme siunaustilaisuuteen meitä vastassa oli mieshenkilö, joka kysyi haluammeko katsoa vainajan ja johdatti meidät sitten huoneeseen jossa arkku oli. En kysellyt kenen palveluksessa hän oli. Ei ollut tutun näköinen. Mutta minun mielestäni siellä oli myös hautaustoimiston henkilöitä.

        Itse asiassa en tiedä oliko tämä esillelaitto laskutettu. En ainakaan muista laskun erittelyissä sitä olleen. Pitäisi erikseen kaivella lasku esille.

        Kun poistuimme katsomasta, siirryimme kappelin eteistilaan takaisin ja kun meidät päästettiin kappeliin sisään arkku oli jo siellä paikoillaan. En tiedä kuka sen siirsi, siis oliko seurakunnan henkilö vai hautaustoimiston. Tai kuka sen arkun sulki. Itse asiassa tämmöisen tiedon merkitys ei siinä tilanteessa tullut edes mieleen. Kaikki toimitettiin hautajaistoimiston ja seurakunnan puolesta jouhevasti meidän puolesta, saimme keskittyä olemaan omaisena hautajaisissa.

        Saako kysyä, mikä merkitys näillä kysymilläsi tiedoilla on sinulle?

        Oletan että tuon kaiken teki hautaustoimisto, myös sen kappeliin siirron lopuksi. Sitä, onko se laskussa, en tiedä, mutta ehkäpä on, ei kai ne kukkapuskaakaan ilmaiseksi laita.
        Miksi tämä pyyntö katsomisesta pitää tehdä erikseen. Laitetaako vainaja silloin paremmin arkkuun. Jos ei ole etukäteen pyytänyt arkun avaamista, kirkko ei suostu siihen että omaiset avaisivat sen itse. En ymmärrä miksi, olisi viiden minuutin juttu. Ketä se haittaisi. Pappi ei osannut kertoa syytä kieltoon. En ollut tiennyt tällaista ennen tilaisuutta katsomisen mahdollisuutta, enkä löytänyt sitä tietoa kirkon nettisivuilta. Missähän vaiheessa se on muuttunut kun on kuitenkin ennen saanut avata. Näitä mietin.
        Jos etukäteen pyyntöä ei tule, onkohan vainaja puettu kaikkiin niihin värmeisiin mitä on laskussa. Enks olekin epäluuloinen, saa vapaasti kivittää. Kiitos sinulle vastauksesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletan että tuon kaiken teki hautaustoimisto, myös sen kappeliin siirron lopuksi. Sitä, onko se laskussa, en tiedä, mutta ehkäpä on, ei kai ne kukkapuskaakaan ilmaiseksi laita.
        Miksi tämä pyyntö katsomisesta pitää tehdä erikseen. Laitetaako vainaja silloin paremmin arkkuun. Jos ei ole etukäteen pyytänyt arkun avaamista, kirkko ei suostu siihen että omaiset avaisivat sen itse. En ymmärrä miksi, olisi viiden minuutin juttu. Ketä se haittaisi. Pappi ei osannut kertoa syytä kieltoon. En ollut tiennyt tällaista ennen tilaisuutta katsomisen mahdollisuutta, enkä löytänyt sitä tietoa kirkon nettisivuilta. Missähän vaiheessa se on muuttunut kun on kuitenkin ennen saanut avata. Näitä mietin.
        Jos etukäteen pyyntöä ei tule, onkohan vainaja puettu kaikkiin niihin värmeisiin mitä on laskussa. Enks olekin epäluuloinen, saa vapaasti kivittää. Kiitos sinulle vastauksesta.

        Itse en olisi halunnut avata ja sulkea arkkua itse.

        Äitini siirrettiin arkkuun hoivapaikassa kaksi tuntia hoivilla vainajana oltuaan. Olimme paikalla kun hänet puettiin ja muutoinkin laitettiin. Oma ostamamme valkoinen paita ja villasukat. Hautaustoimisto kuljetti lääkärille tunnistettavaksi arkussa, oli ilta jolloin hoivien omalääkäri ei ollut enää paikalla. Lääkäriltä kappelin kylmiöön. Uskon että vainajan näyttöä ei erikseen laskutettu koska maksoimme hautaustoimiston laskun ennen hautajaisia ja tällöin siitä maksusta ei ollut erikseen puhetta. Uskon että kysyivät sen vuoksi et tietävät varautua. Uskon että hautaustoimistot kohtelevat vainajaa kunnioittavasti katsoivat sitä omaiset eli ei. Erikoista että teiltä tämä mahdollisuus on evätty.


      • Siili2 kirjoitti:

        Itse en olisi halunnut avata ja sulkea arkkua itse.

        Äitini siirrettiin arkkuun hoivapaikassa kaksi tuntia hoivilla vainajana oltuaan. Olimme paikalla kun hänet puettiin ja muutoinkin laitettiin. Oma ostamamme valkoinen paita ja villasukat. Hautaustoimisto kuljetti lääkärille tunnistettavaksi arkussa, oli ilta jolloin hoivien omalääkäri ei ollut enää paikalla. Lääkäriltä kappelin kylmiöön. Uskon että vainajan näyttöä ei erikseen laskutettu koska maksoimme hautaustoimiston laskun ennen hautajaisia ja tällöin siitä maksusta ei ollut erikseen puhetta. Uskon että kysyivät sen vuoksi et tietävät varautua. Uskon että hautaustoimistot kohtelevat vainajaa kunnioittavasti katsoivat sitä omaiset eli ei. Erikoista että teiltä tämä mahdollisuus on evätty.

        Ensimmäinen muisto hautajaista, olin varmaan sen verran vanha että tajusin kun väki suuntasi johonkin rakennukseen ja minä kipitin perässä ymmärtämättä mihin oltiin menossa, sisällä sitten näin kun Ukki makasi hiljaa puuarkussa, se jäi ikuisesti mieleen, ei mikään mielyttävä kokemus, kauhea kokemus.


      • Pertikki kirjoitti:

        Ensimmäinen muisto hautajaista, olin varmaan sen verran vanha että tajusin kun väki suuntasi johonkin rakennukseen ja minä kipitin perässä ymmärtämättä mihin oltiin menossa, sisällä sitten näin kun Ukki makasi hiljaa puuarkussa, se jäi ikuisesti mieleen, ei mikään mielyttävä kokemus, kauhea kokemus.

        Ehkä ei lapselle mikään mukava kokemus vaikka toiset sanovat että lapsi oppii pitämään kuolemaa luonnollisena kun näkee vainajan. Tuttu ihminen arkussa vainajana kuitenkin saattaa järkyttää lasta. Itse en lapsia ottaisi mukaan vainajaa katsomaan.

        Oma tyttäreni oli viisivuotiaana sisareni appiukon hautajaisissa, oli tytölle läheinen. Vaikka hän näki vain arkun ja hänelle kerrottiin että ****** on nyt kuollut ja arkussa, hän pitkään huolehti esim. mummista että eihän hän vaan kohta kuole.

        Äitiäni olin itse saattamassa sen viisi vuorokautta minkä saattohoitovaihe kesti joten lopputulos oli vain piste iin päälle.


      • Siili2 kirjoitti:

        Ehkä ei lapselle mikään mukava kokemus vaikka toiset sanovat että lapsi oppii pitämään kuolemaa luonnollisena kun näkee vainajan. Tuttu ihminen arkussa vainajana kuitenkin saattaa järkyttää lasta. Itse en lapsia ottaisi mukaan vainajaa katsomaan.

        Oma tyttäreni oli viisivuotiaana sisareni appiukon hautajaisissa, oli tytölle läheinen. Vaikka hän näki vain arkun ja hänelle kerrottiin että ****** on nyt kuollut ja arkussa, hän pitkään huolehti esim. mummista että eihän hän vaan kohta kuole.

        Äitiäni olin itse saattamassa sen viisi vuorokautta minkä saattohoitovaihe kesti joten lopputulos oli vain piste iin päälle.

        Yrittäny laistaa näitä tilaisuuksia, kolmet hautajaiset vuoden sisään.

        Nainen jolla syöpä, josta oli puhe mennä viikolla, on vielä hengissä ja sairaalassa, toissa päivänä vielä voimissaan että sai laitettua viestin kännyllä tyttärelle, tänään tieto sairaalasta, nyt tiedoton, annettu morfiinia eli viimeiset hetket käsillä.


      • Pertikki kirjoitti:

        Yrittäny laistaa näitä tilaisuuksia, kolmet hautajaiset vuoden sisään.

        Nainen jolla syöpä, josta oli puhe mennä viikolla, on vielä hengissä ja sairaalassa, toissa päivänä vielä voimissaan että sai laitettua viestin kännyllä tyttärelle, tänään tieto sairaalasta, nyt tiedoton, annettu morfiinia eli viimeiset hetket käsillä.

        Minäkin olen ollut läsnä vain kaikkein läheisimpien hautajaisissa, nytkin äidin toisen sisaren hautajaiset parin viikon sisällä. Sinne menee äitiämme edustamaan nuorin sisareni. Kukkia ja adressi porukalla.

        Raskasta aikaa myös läheisille saattohoitovaihe. Se on kuitenkin niin lopullista. Nopeasti teilläkin siellä sairaus eteni. Osanotto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletan että tuon kaiken teki hautaustoimisto, myös sen kappeliin siirron lopuksi. Sitä, onko se laskussa, en tiedä, mutta ehkäpä on, ei kai ne kukkapuskaakaan ilmaiseksi laita.
        Miksi tämä pyyntö katsomisesta pitää tehdä erikseen. Laitetaako vainaja silloin paremmin arkkuun. Jos ei ole etukäteen pyytänyt arkun avaamista, kirkko ei suostu siihen että omaiset avaisivat sen itse. En ymmärrä miksi, olisi viiden minuutin juttu. Ketä se haittaisi. Pappi ei osannut kertoa syytä kieltoon. En ollut tiennyt tällaista ennen tilaisuutta katsomisen mahdollisuutta, enkä löytänyt sitä tietoa kirkon nettisivuilta. Missähän vaiheessa se on muuttunut kun on kuitenkin ennen saanut avata. Näitä mietin.
        Jos etukäteen pyyntöä ei tule, onkohan vainaja puettu kaikkiin niihin värmeisiin mitä on laskussa. Enks olekin epäluuloinen, saa vapaasti kivittää. Kiitos sinulle vastauksesta.

        Ei sitä arkkua menneä itse ruuvailemaan auki enää silloin, kun siunausta toimittamaan tullut pappi on jo paikalla ja arkku siellä alttarilla vaikka olisi ollut kuinka läheinen ystävä.
        Mieletöntä mennä sellaista papille esittämäänkään.


      • Tellukka kirjoitti:

        Ei sitä arkkua menneä itse ruuvailemaan auki enää silloin, kun siunausta toimittamaan tullut pappi on jo paikalla ja arkku siellä alttarilla vaikka olisi ollut kuinka läheinen ystävä.
        Mieletöntä mennä sellaista papille esittämäänkään.

        Totta. Kyllä vainajan näyttö tapahtuu muussa tilassa. Ja ei sitä itse ruuvailla auki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Porno tuhosi lopulta parisuhteemme

      Meille tuli 2 vuoden suhteessa ero. Pornon katselu oli viimeinen niitti suhteessamme!! Sekä jatkuvan huonon kohtelun ta
      Parisuhde
      108
      15139
    2. Itseni vuoksi

      Yritän kitkutella vielä viikon verran ja sitten päätöksien aika. Pakko on, ei tästä jumista muuten pääse millään eroon,
      Ikävä
      40
      5943
    3. Pottukoira uhkailee

      https://youtu.be/cAJ2xzBVFLA?si=l_hUvCVIIlDVmneV Aika pelottavaksi alkaa homma mennä.
      Iisalmi
      68
      3748
    4. Minkä pituinenen kaivattusi on

      Kirjain ja pituus kehiin! 😊
      Ikävä
      130
      2921
    5. Poliisit Köpsillä

      Pyhäjärvellä tänään iso poliisioperaatio. Valtakunnan uutisiin ihan päästy.
      Pyhäjärvi
      41
      1914
    6. Isä tuomittiin pahoinpitelystä.

      Tulikohan oikeudelle nyt ylilyönti? Eihän tuon isän antama kurinpito niin vakavaa ollut. Tuomio olisi ollut aivan ymmärr
      Maailman menoa
      135
      1810
    7. Minä todella rakastan sinua

      Eli en ole kiinnostunut sinusta välineellisesti käyttötavarana vaan omana itsenäsi, olethan ainutlaatuisen kiehtova pers
      Ikävä
      45
      1407
    8. Miten maito rahtarilla

      Menikö ristaus vähän pitkäksi 🤣 vai eikö kännissä muistanut kääntää 🍻🍺🐄
      Suomussalmi
      10
      1294
    9. Hyödyttäisikö se jotain

      tai ilahduttaisiko se sinua jos kertoisin miten valtavasti olin sinuun ihastunut?
      Ikävä
      75
      1190
    10. Onko kaivatullasi paljon

      vientiä?
      Ikävä
      83
      1142
    Aihe