Aikuiskoulutustuki kielteinen päätös

Anonyymi-ap

Osaako joku neuvoa? Olen hakenut työnantajalta opintovapaata ja se on minulle myönnetty. Nyt Työllsyysrahastosta tuli kielteinen päätös aikuiskoulutustuelle, perusteena se, että yksittäiset opinnot joihin olin hakenut eivät ole tarpeeksi ammattillista lisä- ja täydennyskoulutusta omaan työhöni liittyen.

Nyt asiaa hetken pohdittuani olen päättänyt silti pitää omasta tavoitteestani kiinni ja pitää opintovapaan. Mutta pitääkö minun ilmoittaa työnantajalleni, etten saa aikuiskoulutustukea? Voinko silti pitää opintovapaan, kun se on minulle myönnetty. Jos käsitän oikein niin voin, mutta seuraako työntantaja jollain tapaa sitä, kuinka opintoni etenevät.

Jos olisin saanut aikuiskoulutustuen olisi pitänyt suorittaa 4op kuukaudessa, mutta nythän minulla ei ole mitään tiettyä velvoitetta suorittaa tiettyä määrää. Opintovapaalaissa tästä ei mainita mitään?

Tarkoitus on siis opiskella, ei lusmuilla kotona. Silti aivan käsittämätön tilanne ja petyin tietysti aikuiskoulutuksen päätökseen.

4

1500

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Harmi, että jouduit pettymään aikuiskoulutustuen suhteen.

Työnantajallesi ei kuulu mitenkään, saatko aikuiskoulutustukea vai et, eikä työnantaja myöskään valvo eikä seuraa opintojesi edistymistä.

Kokonaan toinen asia sitten on, että selän takana puhutaan sinun olevan opintovapaalla, mutta opintosuorituksia ei kerry. Neljänkin opintopisteen saalis kuukaudessa olisi todella niukka tulos opintovapaalla ollessa. Moni korjaa parempaa satoa kokopäivätyön ohessa opiskellen.

• Anonyymi

hei, oliko opintosi ammatillista täydennyskoulutusta esimerkiksi, opintojen järjestäjältä selviää tämä tieto...riippuu varmaan työnantajasta kuinka tarkkaa seuranta on...aikuisopinnoissa ei lasketa kesäkuukaukausia kesäheinä-heinä opintokuukausiin, huomioitko tämän...

• Anonyymi
    • Anonyymi

pitääkö minun ilmoittaa työnantajalleni, etten saa aikuiskoulutustukea?
      V: ei

Voinko silti pitää opintovapaan, kun se on minulle myönnetty.
      V: kyllä. Kun opintovapaa on myönnetty, niin se on voimassa. Voit itse keskeyttää sen. Katso säännöt keskeyttämisestä https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/muut-vapaat-tyosta/opintovapaa

seuraako työntantaja jollain tapaa sitä, kuinka opintoni etenevät.
      V: Ei seuraa mutta voi haluta selvityksen opintojen päätyttyä.

nythän minulla ei ole mitään tiettyä velvoitetta suorittaa tiettyä määrää.
      V: Ei ole. Pitää kuitenkin opiskella, muuten käytät väärin oikeuttasi opintovapaaseen. Seuraukset opintovapaalain 12 §:ssä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      81
      2060
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      20
      1894
    3. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1517
    4. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      212
      1438
    5. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      30
      1401
    6. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1319
    7. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      26
      1093
    8. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      89
      1071
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      886
    10. Aivottomat

Illalla yritin nukkua vuokratalossa. Klo 22.30 - 24.00 välillä 5 autoa ajoi rapun eteen, nuoria kuskaten. Eikö tule mie
      Kuhmo
      23
      857
    Aihe