Vuotohäiriöt ja minipillerit

Anonyymi-ap

Olen 50+ ja vuosikausien ajan kk-vuoto on ollut runsasta keltarauhashormonin puutteen vuoksi (mikään ei hillitse kohdun limakalvon kasvua). Lisäksi on myoomia. Nyttemmin on ollut 1,5 v tiputteluvuotoa kuukautisten perään, kuulemma myoomat painavat kohtua ja aiheuttavat tämän.

En halunnut kierukkaa enkä kohdunpoistoa, joten aloitettiin Slinda eli minipillerit. Lääkärin mukaan saa aloittaa koska hyvänsä, joten aloitin kierron 40. päivä kun ei alkanut kuukautisia kuulumaan. Sattumalta juuri samalla hetkellä aamulla kun ekan pillerin otin, tulikin verta tippa.

Mutta mitään oikeita kuukautisia ei sitten koskaan tullutkaan. Alkoi sellainen vuoto että ajoittain on pakko olla suoja, mutta ei näitä kuukautisiksi voi sanoa, kun eivät lainkaan muistuta runsaudeltaan ja materiaaliltaan normaaleita kuukautisiani. Vuodan nyt kymmenettä päivää.

Kun tarkoitus oli hoitaa tiputteluvuotoa, niin hermoille käy että sai tilalle vain entistä runsaamman häiriintyneen vuodon josta ei tule niinsanotusti lasta ei paskaa, eli ei muutu mihinkään suuntaan. Ei lopu, ei kehity kuukautisvuodoksi.

Onko Slinda näin surkea valmiste minulle? Kauankohan tämmöistä jaksaa? Vai pitäisikö alkaa vetää tuplana:

"Minipillereiden käyttöön ja muiden pelkkää progestiinia sisältävien ehkäisymenetelmiin liittyvien vuotohäiriöiden hoitoon ei ole olemassa kovin hyviä keinoja. Vuodot ovat harvoin runsaita, mutta pitkittynyttä tiputteluvuotoa esiintyy useilla käyttäjillä. Tällöin voi käytännön kokemuksen perusteella käyttää pillereitä kaksinkertaisella annoksella, kunnes läpäisyvuoto loppuu ja sen jälkeen palata tavalliseen käyttöön."

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00735

8

2517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pakko kysyä taas koronasta tai rokotteista, oletko ottanut?

      On ihan tutkittu, että korona ja myös rokotteet voi aiheuttaa kohdun limakalvon liikakasvua ja ihmeellisiä vuotoja.

      Mutta, jos kerran tupla-annoksen voi ottaa, niin miksipä ei.

      • Anonyymi

        Olen lukenut noista rokotteiden aiheuttamista vuotohäiriöistä, mutta en ole kuullut että ne pysyviksi jäisivät. Olen ottanut kaksi Pfizeriä ja kaksi Modernaa, ja otan näitä jatkossakin. Kävin jossain vaiheessa kuukautiskalenterini läpi ja vertailin rokotteiden ottoihin, eikä korrelointia löytynyt joka rokotteelle.

        Minullahan kohtu kasvattaa liikaa limakalvoa, koska keltarauhashormonia ei ole tarpeeksi omasta takaa hillitsemässä ja lopettamassa sitä kasvua. Olen järkeillyt näin että kun ko. hormoni kerta aiheuttaa mm. kuukautiset, niin ei ole mikään ihme että kun sitä käyttää, sivuoireeksi voi osua nimenomaan ylimääräinen vuoto.

        Mietiskelin sitten tätä historiaani vuosien takaa, ja minulla taisi olla jossain vaiheessa Yasmin-niminen e-pilleri käytössä, jonka lopetin lähes välittömästi koska se aiheutti nimenomaan vuotoa, mustaa vuotoa keskellä kiertoa. Ja nyt kun asiaa tuli tutkittua, Yasminissa on kaksi vaikuttavaa ainetta joista toinen on TÄSMÄLLEEN sama kuin mitä on Slindassa. Slindassa ei muuta ainetta olekaan, kuin tuota yhtä.

        Katson nyt tässä helpottaako tuplauksen myötä, ehkä syön ostamani lääkkeet loppuun (3 kierron annos), ja jos tämä veripelleily sen kuin jatkuu vaan, niin tämä lääke ei minua auta. Ihmeellistä että kun yrittää nimenomaan päästä venyttyvistä vuodoista, saa kahta karseamman riesan. Tiputtelut menee ennemmin kuin tämä nykyinen vuoto josta ei pärjää ilman suojaa.


    • Anonyymi

      Ihmettelen tuota, miten on viisikymppiselle vielä annettu e-pillereitä.
      Ajatus juontaa siitä, kun olin reilu nelikymppisenä sairaalassa sisätautipuolella, ja käytössäni oli vielä silloin e-pillerit.

      Ensin vain yksi, perään jo toinenkin lääkäri, yrittivät tivata minulta, kuka on kirjoittanut minulle noita pillereitä, koska olin jo sen ikäinen.
      Tuli vieläpä tunne, etteivät uskoneet minua, vaikka kuinka sanoin, etten muista, keneltä ne alkujaan sain ( olin kyllä jo silloin yli 30 v.).

      Sovittiin siinä sitten, että lopetan niiden käytön samantien, ja niin tapahtui.

      • Anonyymi

        Itse olen 46 vuotias ja mulla on minipillerit ollut käytössä 11 vuotta.Seksiä ei ole ollut vuosiin mutta pillerit pitää vuodot poissa.Mä olen tottunut jo siihen ettei tuu vuotoja.Voisin lopettaa pillerit mutta en halua kuukautisia takasin niin sen takia minipillerit käytössä.Ja seurannoissa ei ole ollut puhettakaan että pitäis lopettaa pillerit.


      • Anonyymi

        E-pillereitä ei saa missään nimessä syödä jos kärsii kohdun limakalvon liikakasvusta. Minipillerit ovat eri asia, kun niissä on pelkästään keltarauhashormonia.


    • Anonyymi

      Olen aloittaja. Tuplasin Slindan aloitukseen sisällyttämäni ohjeen mukaisesti. Lopputulos oli se että vuosin entistä enemmän. Jo öisinkin, vaikka aiemmin oli riittänyt päiväsaikainen vuoto.

      Lopetan mokoman moskan. Ei sovi minulle. Kaiken kukkuraksi havaitsin että olin 1990-luvulla mahdollisesti käyttänyt Yasmin-nimistä e-pilleriä (yhdistelmävalmiste) jolla oli tarkoitus ehkäistä, ja sen toisena vaikuttavana aineena on sama aine kuin mitä tämä Slinda on kokonaan. Yasminin syönti tyssähti minulta heti alkuunsa kun vuosin mustaa verta keskellä kiertoa. Enkä tuolloin tarvinnutkaan ehkäisyä, joten se siitä.

      Tuskin hyödyttänee kokeilla enää kolmanteen kertaan samaan ainetta. Loppuvuoden pidän lomaa tästä asiasta. Se tiputtelu johon alkuun hoitoa hain oli sentään jotenkuten siedettävää, kun pärjäsin ilman suojia. Oli normaalit kuukautiset ja sen perään sitten tiputtelua. Nyt ei ole mikään eikä mitään normaalia.

    • Anonyymi

      Kauanko on mennyt että vuoto loppuu pillereiden lopetuksen jälkeen? Nää puolenvuoden menkat vié mun mielenterveyden jo

    • Anonyymi

      Minulla myös kohtu täynnä myoomia, ja vuotojen hillitsemiseksi aloitin minipillerit alkuvuodesta. Slindalla aloitin, vuoto jatkui vaan. Tuplasin annoksen, ei vaikutusta. Sitten vaihdoin Primolutiin, joka ensin auttoikin kunnes vuoto taas palasi pahempana. Seuraavana oli kokeilussa Provera, jota vedin lopulta ihan maksimiannoksen päivässä mutta vuodin silti ihan jatkuvasti. Lääkärin mukaan myoomat aiheuttavat sen, ettei keltarauhashormoni lopeta vuotoa. Nyt tätä vuotohelvettiä on jo 7 kk takana. Parin vkon kuluttua saan vihdoin kohdunpoiston, ja toivottavasti oireet loppuu siihen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6013
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3801
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      238
      2108
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1840
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1279
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1055
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe