Videon editointi, neuvoja ja tietoa kaivataan

Anonyymi-ap

Olen opetellut pikkuhiljaa omien videoitteni editointia. Jollain tavoin se jo onnistuukin. Mutta yhteen asiaan kaipaan selitystä ja neuvoja. Nyt olen editoinut yli 10 vuotta vanhoja videoitani. Ne on kuvattu videokameralla Canon Legria HF 200. Tuon kameran käyttöohjeista selvisi, että se on kuvannut nopeudella 50 kuvaa/s. Editointiohjelmani on Pinnacle 23. Kun minä sitten sillä ’vien’ sen editointini, niin siinähän tulee valikko, jossa voi valita tiettyjä asioita. Voi valita nopeudeksi 25 tai 50 kuvaa sekunnissa. Olen kokeillut molempia. Maallikon oletus tietysti olisi, että pitää valita 50, koska kamera on sillä kuvannut. Tein kokeiluja. Pätkän kesto oli 29 min 32 sekuntia. 50 kuvanopeudella tulee 4,02 GT ja 25 kuvanopeudella enemmän, 4,74 Gt. Kun noita yrittää telkkarista vertailla, se on tietysti hankala, kun ei voi yhtaikaa katsoa. Mutta useamman katsojan arvelu on, että tuo 25 kuvan nopeus on hieman terävämmän näköistä. Ero ei tosin ole iso.
Mistä tuo johtuu? Kummalla nopeudella minun pitäisi nyt tallentaa nuo editointini? Ja miksi juuri sillä? Olisiko tuosta nopeudesta 50 jotain hyötyä, jota en nyt tiedä? Kaikki muutkin neuvot mieliihyvin otetaan vastaan. Kiitos!

3

172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kannattaahan se nyt tallentaa 50fps 25fps:än sijasta. Viehän ne videot tilaa, mutta mieluiten laatu kuin määrä.

• Anonyymi

Mutta, mutta. Sitähän minä tässä juuri ihmettelen, että tuo 25 kuvanopeus vie enemmän tilaa, 4,74 gt ja 50 kuvanopeus vain 4,02 gt. Maallikona olettaisin, että tuo 50 nopeus on parempi ja veisi siten enemmän tilaakin. Mutta kun näkyy olevan toisinpäin, 50 nopeus vie vähemmän tilaa. Ja sitähän luulisi, että 4,02 gt on huonompi kuin 4,74 gt. Mikähän tähän on selitys?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta, mutta. Sitähän minä tässä juuri ihmettelen, että tuo 25 kuvanopeus vie enemmän tilaa, 4,74 gt ja 50 kuvanopeus vain 4,02 gt. Maallikona olettaisin, että tuo 50 nopeus on parempi ja veisi siten enemmän tilaakin. Mutta kun näkyy olevan toisinpäin, 50 nopeus vie vähemmän tilaa. Ja sitähän luulisi, että 4,02 gt on huonompi kuin 4,74 gt. Mikähän tähän on selitys?

Tarttis vaikka ensialkuun tietää, onko kameran tekemä videoa ja editoitu video mallia i vai p eli lomiteltu/lomittelematon...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      140
      1767
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      269
      897
    3. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      34
      789
    4. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      65
      677
    5. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      5
      654
    6. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      651
    7. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      29
      651
    8. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      48
      636
    9. Mun veikkaus

On se, että jos/kun tavataan ja aletaan juttelemaan, tajutaan, että ollaan jotain muuta kuin kuviteltiin. Ja kupla puhke
      Ikävä
      53
      602
    10. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      43
      600
    Aihe