Mieletön sähkönsäästö

Anonyymi-ap

Lehdet hypettävät Alasen perhettä 60 % sähkönsäästöstä.
Tosiasia kuitenkin on että kun sähkön kulutus on holtitonta on helppo saada suuria säästölukuja.

Kuinka paljon alun alkaen säästäväinen voi säästää lisää?
Olen kytkenyt vuosia sitten lattialämmitykset pois, kun tilasta poistutaan valot sammutetaan.
Lämminveden varaaja on vain 15 litrainen, riittää hyvin pikaiseen suihkuun.
Talossa on puulämmiteinen keskuslämmitys, ILP tasaa lämpötiloja alle 5 asteen pakkasilla, kovemmilla se pysäytetään ja lisätään puita uuniin.

Ruoka laitetaan puulämmitteisellä liedellä tai leivinuunissa.
Saunassa on sähkö- ja puulämmitteiset kiukaat, sauna lämpiää vain puilla.

Mukavuudesta ei ole tarvinnut tinkiä, eikä palella.

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Alasen perhettä? Ei oo tuttu.
      Varaaja 15 litraa? Eihän sillä edes käsiään pese. 300l taitaa olla se tavallisin varaajan koko joka riittää sopivasti 4 hengen perheelle kun öisin lämmittää.
      Miksi se ILP pitää pysäyttää yli 5 asteen pakkasilla?
      Kannattaisko sitten jättää kokonaan käyttämättä sitä pumppua?
      Säästäis vielä enemmän.

      Ihme luolamiehiä täällä...

      • Anonyymi

        ILP on sähköverkon kannalta ikävä lämmityslaite. Pakkasen kiristyessä sähkönkulutus kasvaa muutenkin ja ILPeillä "tuplasti". koska tuotettavan lämmön määrää pitää kasvattaa JA samaan aikaan lämpökerroin heikkenee.

        Esim. lämmitetään sähköpattereilla. 5 kelillä tarvitaan 1 kW ja -15 kelillä 3 kW ja -25 paukkupakkasella 4 kW.

        Sama ilpillä. 5 kelillä COP 4, joten ottoteho keskimäärin 0,25 kW. -15 kelillä COP 3 ja ILP jauhaa koko ajan 1 kW ottoteholla. -25 kelissä COP 1,5 ja 1 kW pumppu jauhaa koko ajan täysillä. Loput 2,5 kW pitää tuottaa sähköpatteriella, joten ottoteho pomppaa -15 asteen 1 kilowatista 3,5 kilowattiin -25 pakkasella.

        On suureksi avuksi, jos pakkasen kiristyessä pystytään lämpöä tuottamaan jollain muulla tavalla kuin suorasähkölämmityksellä, jota ILPitkin edustavat. Tämä laskee sähkön hintaa ja vähentää riskiä siitä, että kulutus > tuotanto.


      • Anonyymi

        Alasen perhettä? Ei oo tuttu.
        Varaaja 15 litraa? Eihän sillä edes käsiään pese. 300l taitaa olla se tavallisin varaajan koko joka riittää sopivasti 4 hengen perheelle kun öisin lämmittää......

        Jos 15L 70c vettä niin siitähän saa noin 30 litraa suihkulämmintä. Riittää yhdelle hienosti ja kahdelle nuukasti. Itsensä kastelee parilla litralla , saippuointi ja sitten ämpärillinen virutukseen. Virtaus mahdollisimman pieneksi. Tsemppiä pesuun


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alasen perhettä? Ei oo tuttu.
        Varaaja 15 litraa? Eihän sillä edes käsiään pese. 300l taitaa olla se tavallisin varaajan koko joka riittää sopivasti 4 hengen perheelle kun öisin lämmittää......

        Jos 15L 70c vettä niin siitähän saa noin 30 litraa suihkulämmintä. Riittää yhdelle hienosti ja kahdelle nuukasti. Itsensä kastelee parilla litralla , saippuointi ja sitten ämpärillinen virutukseen. Virtaus mahdollisimman pieneksi. Tsemppiä pesuun

        Olen joskus uteliaisuuttani katsonut vesimittarista paljonko vettä kuluu suihkussa käydessä. Noin 12-13 litraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen joskus uteliaisuuttani katsonut vesimittarista paljonko vettä kuluu suihkussa käydessä. Noin 12-13 litraa.

        Parasta on kun säästää ja jättää kokonaan pois suihkussakäynnit.


      • Anonyymi

        Alanenpää tai Alanenpaa joku bää kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen joskus uteliaisuuttani katsonut vesimittarista paljonko vettä kuluu suihkussa käydessä. Noin 12-13 litraa.

        Tuo on jo vähän, itse käytän vähän enemmän, ehkä noin 20-25L. Jos on pitkät hiukset niin sitten varmasti kuluu enempi jos haluaa kunnolla pestä ja huuhtoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen joskus uteliaisuuttani katsonut vesimittarista paljonko vettä kuluu suihkussa käydessä. Noin 12-13 litraa.

        Saahan sitä vettä suihkussa kulumaan jos laittaa suihkupään telineeseen ja antaa lorottaa,kun ottaa sen telineen pois ja jättää pelkän seinätelineen mihin voi suihkupään käynnin jälkeen kiinnittää,säästyy väkisin vettä koska ihminen tarvii suihkussa käydessään molemmat kädet ja silloin on katkaistava vedentulo siksi aikaa kun itseään saippuoi.Lopuksi suihkupää seinätelineestä käteen ja huuhtelee pikaisesti itsensä.


    • Anonyymi

      meeletön parkain

    • Anonyymi

      Sähköä on yrittäny säästää koska hinta pomppasi,vilppi kokonaan pois käytöstä ja öljy tilalle.Laskin että tulee edullisemmaksi kun käyttövesikin sillä lämpee,muutama ledvalo vain palaa iltaisin.Tuo vilppi on kyllä kallis näillä hinnoilla,en ymmärrä miten ainoastaan sillä pärjää pakkasissa.Moni jätti öljyn käytöstä kokonaan pois,kyllä uudet öljykattilat aika tehokkaita on ja nuukia öljyn suhteen.Oli kyllä itsellänikin vikatikki laittaa tuo vilppi,olisi pitänyt pysyä puukattilassa ja lämvesivaraajassa.Mutta kun entinen kattila paloi puhki,ei kestänyt kuin 13v käytössä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe