Puurot ja vellit

Siis ihan aikuisen oikeesti!
Ei vertauskuvallisesti vaan sitä itteään.
Me tykätään syödä puuroa muutama kerta viikossa päivällä, lounasaikaan, aamiaiseksi, brunssiksi, miksi sitä nyt haluaa kutsua, päivän ensimmäistä ateriaa eläkeläisten huushollissa.
Kaurapuuroa useimmiten, mutta haluaisin vaihteeksi jotain muutakin, mutta mannapuuro on jotenkinniin lapsellista ja grahampuuroon pitäisi sitten keittää joku tyyppi mehukeitto tai kiisseli kaveriksi, riisipuuroa keitän joskus, se on hyvää, etenkin kun laittaa omenia joukkoon, Ohrapuuro veti suupieliä alaspäin tässä herkkup..seperheessä ("nyt otti ohranen leipä"), ruispuuro ei maistu...
Teen juuri vispipuuroa puolukoista, karpalot olisivat vieläkin parempia, mutta ei oo.

Mikä on suosikkipuurosi? Ideoita?

(Ja jos ruokaketjut ei kiinnostaa, niin olkaa hyvät, sivu on täynnä muita aloituksia :) )

(Ja ennen kuin ystäväni palomanmetsästäjä puuttuu asiaan, niin leikkelevato on aina aamuruuan kanssa pöydässä; tänään on suomalaista metwurstia, pippurisalamia, grillattua kanaa ja kuivasavustettua kinkkua. Juustoa on vain yhtä sorttia, cheddaria.)

82

1127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvin haudutettu ruispuuro on mieleiseni. Voisilmä ja lasillinen kylmää maitoa. Uuniriisipuuro toinen.

      Pienessä taloudessa on kuitenkin hankala valmistaa pitkää hauduttamista vaativaa puuroa. Pientä erää ei voi tehdä.

    • Anonyymi

      Kaurapuroa laitan itselleni kerta viikossa,kun vaan mieli tekee.En katso kellon aikaa mikä ruoka aika olisi sen. Ostan välillä valmiin riisipuuron herkkuani se.

    • Keitän puuroa useimmiten arkiaamuina kaura-, neljänviljan- tai ruishiutaleista. Useimmiten keitän vain veteen, välillä käutän puoliksi vettä, puoliksi maitoa, jonka lisään vasta loppuvaiheessa ja kuumennan. Varon sekoittamasta liikaa, ettei tule liisterimäistä. Päälle marjoja, joskus hedelmänpaloja, mantelilastuja tai pähkinärouhetta. Kerran ostin maatilakaupasta isoja höyryttämättömiä kaurahiutaleita, mutta ne vaativat niin pitkän haudutuksen, että aamupala venyy melkein puoleenpäivään. Sitten luin vinkin laittaa hiutaleet ja maito kattilassa yöksi jääkaappiin, niin lyhyt haudutus riittää.

      Vispipuuroa teen silloin tällöin, varsinkin kun saa uutta raparperiä ja karviaisia, punaherukoita ja tietenkin puolukoista. En yleensä siivilöi marjojen kuoria, kyllä ne tehokkaalla vatkaimella hienontuvat ja niistä jää kivoja pilkkuja puuroon, ja kaikki vitamiinit myös. Vispipuuroa voi tehdä kerralla enemmänkin, se maistuu myös välipalana. Ohrauunipuuro on herkkua, mutta kahdelle ei kannata tehdä, ja siitä tulisi parasta puulämmitteisen uunin jälkilämmössä. Yritin kerran takan pesässä, mutta lämpö oli liian kova, neste haihtui ja kaikki tarttui reunoihin, vuokaa sai liotella tosi kauan. Riisipuuroa tulee keitetyksi muutaman kerrran joulusesongin aikaan, varsinkin kun on yökyläläisiä. Silloin käytän Valion Kiehu-maitojuomaa , joka ei pala pohjaan ja sopii laktoosi-intolerantikoillekin.

      Lapsuuskodista muistan herkkuna venhäjauhoista maitoon keitetyn samettipuuron, johon lisättiin rutkasti voita, ja sen kanssa marjakeittoa tai hillosilmä. Muutenkin varsinkin mustikkakeittoa oli melkein aina, sitä juotiin lasistakin. Kipeinä ollessa saimme usein munavelliä, kun muu ei maistunut. Myös perunamuusin tähteistä maidolla ohennettu sileä perunavelli on mieluisa makumuisto.

      • Anonyymi

        Tuttua tuo munavelli minullekkin lapsena, hyvää ja ravitsevaa se oli ja tein joskus omille lapsille kun olivat pieniä. Mutta makaroonivellistä sain tarpeekseni kansakoulussa, se oli usein pohjaanpalanutta ja siinä kellui ruskeita riekaleita.
        Nykyisin on vaikka mitä hiutaleita, ei pääse puuroon kyllästymään. Itse tykkään myös kaura-ruishiutale sekoituksesta. ruisjauhoista keitetty puuro kestää niin kauan kypsyä ja tulee helposti möykkyistä, mutta hiutaleet on nopeita ja sekottuu hyvin.


    • Meillä ei oikein tahdo ruis-eikä ohrapuuroille olla asiakkaita. Ruisleipä, mieluiten suomalaisen kotileipomon täysrukiinen, on kuitenkin poppis, mutta puuroksi ei ruishiutaleet ole kelvanneet, edes hiutalesekoituksessa..
      Katselinkaupan hyllyssä kaikenlaisia "nykyajan" puuroja, mutta olisikohan parempi vain ostaa jotainuutta sorttia hiutaleita tai sekoituksia, quinoaa tai mysliä ja tarjota vaan kokeilumielessä ilman esipuheita?
      Riisi-ja mannapuuroista saa tosi ihania aamiaspannukakkuja, kuten ahvenanmaalaista ja öölantilaista pannaria, joten joulunaikaan kun meillä herkutellaan minulle lähes kielletyillä ruuilla teen ison kattilallisen.

    • Anonyymi

      Ihan aikuisten oikeedti!!!???
      Siis grillattua kanaakin monen lihaleikkeleen ja juuston lisäksi? Arkipäivänä? Ja ne on vasta alkupalat ? Johan nuo maksaakin enemmän kuin suomalainen keskiverto eläkeläinen voi sijoittaa koko päivän ruokaan. Mitä järkeä on syödä rasvaisia suolaisia kalliita lisäaineilla kyllästettyjä leikkeleitä noin usein ja tuollaisia määriä?

    • Anonyymi

      "sitä itteään." ???
      Kun Suomessa sanotaan "sitä itteään", tiedätkö mitä se tarkoittaa ?

      • Ainoastaan jos "sitä itteään" laitetaan sitaatteihin, se tarkoittaa sitä mitä sinä tarkoitat. Muuten se tarkoittaa juuri sitä, sitä itseään.
        ***
        Edelliselle anolle, todennäköisesti sama: tarkennus: kanaleike, rasvaton, vähäsuolainen, edullinen.
        Ei kai siinä mitään järkeä ole, mutta ei se ole tarkoitettukaan opettamaan kenellekään terveellisiä ruokatottumuksia. Ao. henkilö on jo vuosikymmeniä sitten ollut täysin informoitu ruokavalionsa terveydellisistä haitoista. Hän on ihannepainoinen, syö huomattavasti vähemmän lääkkeitä kuinkeskiverto ikäisensä kansalainen ja pelaa lentopalloa kolme kertaa viikossa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ainoastaan jos "sitä itteään" laitetaan sitaatteihin, se tarkoittaa sitä mitä sinä tarkoitat. Muuten se tarkoittaa juuri sitä, sitä itseään.
        ***
        Edelliselle anolle, todennäköisesti sama: tarkennus: kanaleike, rasvaton, vähäsuolainen, edullinen.
        Ei kai siinä mitään järkeä ole, mutta ei se ole tarkoitettukaan opettamaan kenellekään terveellisiä ruokatottumuksia. Ao. henkilö on jo vuosikymmeniä sitten ollut täysin informoitu ruokavalionsa terveydellisistä haitoista. Hän on ihannepainoinen, syö huomattavasti vähemmän lääkkeitä kuinkeskiverto ikäisensä kansalainen ja pelaa lentopalloa kolme kertaa viikossa.

        Ai se grillattu kana muuttuikin hetkessä kanaleikkeeksi😆😆😆 Miksi niitä muita suolarasvapommeja pitää olla joka päivä?
        Outoa juoruta perheenjäsenensä huonosta ja kalliista ruokavaliosta ja terveydentilasta. Ei nuo myrkyt tee hyvää, vaikka on hoikkakin.


      • Anonyymi

        Tästä on poistettu oikea vastaus eli p….aa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai se grillattu kana muuttuikin hetkessä kanaleikkeeksi😆😆😆 Miksi niitä muita suolarasvapommeja pitää olla joka päivä?
        Outoa juoruta perheenjäsenensä huonosta ja kalliista ruokavaliosta ja terveydentilasta. Ei nuo myrkyt tee hyvää, vaikka on hoikkakin.

        Ilmeisesti Palomalla on ihailija, joka on koonnut Exell-taulukon kaikista Paloman informaatioista ja vertailee soitten ovatko uudet tiedot paikkansa pitävät.
        Aikoinaan Stasi teki samaa Itä.Saksassa, mutta tallensi tietonsa salaisiin arkistoihin, eikä uhri arvannut olevansa suurennuslasin alla.
        Puuroista puhuakseni, olen sitä mieltä, että jos ei puurosta tykkää, ei sitä ole pakko syödä. Lapsuudessani istuin jäähtyneen puurolautasen ääressä jatkuvasti, minusta on valokuvakin, kun nukun pää pöydällä lautasen vieressä.
        En ole koskaan käsittänyt, mikä kasvatusmetodi puuro oli ja on.
        Omille lapsille keitin puuroa vain pyynnöstä. Yksi lapsista oli niin ihastunut vitamannavelliin, että sitä piti keittää joka päivä. Ihmettelin, mikä siinä niin hyvältä maistui, mutta ehkä se vain tuoksui niin ihanalta, kun siinä oli voisilmä.
        Pienessä taloudessa ei kannata puuroja haudutella, koska sitä on keitettävä koko kattilallinen, muuten se kuivuu ja neste haihtuu. Niinpä ainoa puuro, jota nykyisin teen, on uunipuuro, jota voi sitten syödä kylmänäkin mehukeiton kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ai se grillattu kana muuttuikin hetkessä kanaleikkeeksi😆😆😆 Miksi niitä muita suolarasvapommeja pitää olla joka päivä?
        Outoa juoruta perheenjäsenensä huonosta ja kalliista ruokavaliosta ja terveydentilasta. Ei nuo myrkyt tee hyvää, vaikka on hoikkakin.

        Se on ollut koko aika "grillad kyckling" leike.


    • Anonyymi

      Jos sanoisi tarjoavansa jollekin "sitä itseään" mikä olisi reaktio ?

    • Anonyymi

      Lauantai päivisin kaurapuuro. Muina aamuina mukillinen sokeritonta kahvia ja ennen salille lähtöä halkaistun vesirinkelin puolikas johon olen imeyttänyt juoksevaa hunajaa.
      Salievääksi 3dl pullo protskujauhe - vesi juomaa.

    • Anonyymi

      Ohrauunipuuroa rikotuista tai kokonaisista ryyneistä maidon seassa , kaasuhellan uunissa reilu pari tuntia , hautumassa.
      Maistuu aikuisille kuin myös tenaville, joko maidolla tai mehusopalla.
      Parin hengen taloudessa astia tyhjenee parilla syöntikerralla.

    • Anonyymi

      Yksi puuro voi yht'äkkiä muuttua ähkyruokalistoiksi ja suvun terveydentilan selvityksiksi.

      • Anonyymi

        Se ähkyruokalistahan oli jo paloman aloituksessa, vaikka puurosta ja vellistä kyselee muilta.


    • Anonyymi

      Pelkkä kaurapuuo on pahaa, voi silmä, mieluiten marjoja sekaan niin kyllä se alas menee.

    • Anonyymi

      Oletteko syöneet Pajalan puuroa, jota pidetään hyvänä apuna, kun pitää saada vatsa toimimaan? Sairaaloissa sitä tarjotaan esim. vastasynnyttäneille äideille.

      Paloittele luumut ja aprikoosit. Mittaa vesi kattilaan. Liota siinä kuivattuja hedelmiä ja pellavansiemeniä yön yli (8-10 tuntia).
      Kiehauta sitten kattilassa oleva seos. Lisää siihen leseet ja hiutaleet. Anna hautua 15 minuuttia ja mausta lopuksi suolalla.

      On hyvää kotioloissakin.

    • Meillä syödään kyllä hyvin ja kokeilen mielelläni eri vaihtoehtoja puuroille. Rahatkin riittää hyvään ruokaan kun meillä ei läträtä viinan kanssa, ei pelata rahapelejä eikä muutenkaan eletä tuhlailevasti.
      Kaurapuuron keitän kanelitangon kanssa, joskus omenoita pieninä paloina sattumiksi, tarjoan kotona tehdyn omenavoin tai omenasoseen kanssa, päälle marjoja, hedelmiä, pähkinöitä, kurpitsansiemeniä...Maksapasteija/suolakurkkuleipä on minun herkkuani ruisleivällä mieluimmin ja sen syön aamulla aikaisin, ensimmäisen kahvikupin seurana.
      ***
      Koska aamiainen tai brunssi, koska tarjoan sen lounasaikaan, on ensimmäinen päivän kahdesta lämpimästä ateriasta niin haluan tarjota maittavan ja monipuolisen aterian perheelleni, riittävästi proteiineja että jaksaa iltaseitsemään saakka.

      • Anonyymi

        Monella on puute rahasta vaikka ei ikinä tippaakaan alkoholia tai tupakkaa ole ostanut eikä rahapelejä pelannut.
        Vaikka olisi rahaa runsaasti, harva haluaa tarjota perheelle ( yleensä ruokakunta tämänikäisillä 1-2 henkeä) isoa määrää suolaisia leikkeleitä proteiinin saamiseksi. terveellistä proteiinia saa tuoreen ruuan muodossa, esim tuoretta kalaa ja lihaa. Aika outoa tuo noin myöhään illalla syöminen, ehkä järkevää kesähelteellä.
        Hyvin syöminen ei näköjään merkitse samaa kaikille.


      • Anonyymi

        Mies esiintyy nyt paloma a ja...


    • Anonyymi

      Aikuisten oikeesti on aamiainen, lounas ja päivällinen. Eläkkeellä on hyvin
      riittänyt aamiainen ja yksi lämmin ruoka päivässä ja välipaloja sen mukaan,
      mitä vatsa ilmoittaa ja mieli tekee.

      • Anonyymi

        Näin minullakin. Aamupalalla puuro ja kahvi. Lounaalla lämmin ruoka, yleensä perunaa ja sen kanssa lihaa tai kalaa plus salaatti , päiväkahveet pullan kanssa ja joskus kuudelta voileipää leikkeleellä, Välipalana hedelmiä,
        Puurona kauraa ja neljäävilja, harvoin riisipuuroa. Vispipuuro on herkkua, joskus innostum tekemään.


    • Anonyymi

      Aamulla pari kuppia maitokahvia ja pari ruisleipäpalaa levitteellä sekä juustoa tai kananmuna. Päiväpuuron lisukkeina rahkaa ja pähkinöitä, myöhemmin iltapäivän maitotee voikkelilla.
      Illansuussa tukeva päivällinen liharuokaa tai kalaa.

      • Anonyymi

        Minä keitin päivällä perunoita ja kyytipojaksi suolasilakkaa.
        Koska minulla ei ollut kuin yksi pieni silakka jäljellä, niin sidoin kengännauhan sen pyrstöön.
        Nielaisin aina perunanpalan ja heti perään sen silakan.

        Sitten tempaisin silakan takaisin ja näin se yksi silakka riitti hyvin koko aterian ajaksi.
        Taidankin huomenna hakea kaupasta lisää perunoita, kun silakkakin on vielä hyväkuntoisen näköinen.
        Halvalla voi syödä, kun käyttää vähän järkeä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä keitin päivällä perunoita ja kyytipojaksi suolasilakkaa.
        Koska minulla ei ollut kuin yksi pieni silakka jäljellä, niin sidoin kengännauhan sen pyrstöön.
        Nielaisin aina perunanpalan ja heti perään sen silakan.

        Sitten tempaisin silakan takaisin ja näin se yksi silakka riitti hyvin koko aterian ajaksi.
        Taidankin huomenna hakea kaupasta lisää perunoita, kun silakkakin on vielä hyväkuntoisen näköinen.
        Halvalla voi syödä, kun käyttää vähän järkeä!

        Et kai pelaa rahapelejä ja lotraa viinaksia, kun noin köyhästi syöt?
        Kuoriiko joku sinulle ne perunat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä keitin päivällä perunoita ja kyytipojaksi suolasilakkaa.
        Koska minulla ei ollut kuin yksi pieni silakka jäljellä, niin sidoin kengännauhan sen pyrstöön.
        Nielaisin aina perunanpalan ja heti perään sen silakan.

        Sitten tempaisin silakan takaisin ja näin se yksi silakka riitti hyvin koko aterian ajaksi.
        Taidankin huomenna hakea kaupasta lisää perunoita, kun silakkakin on vielä hyväkuntoisen näköinen.
        Halvalla voi syödä, kun käyttää vähän järkeä!

        Tosi hyvä idea! Kyllä minullekkin riittää että käytän leivän päällä vanhasta kaakista tehtyä meetvursisiivua ja laitan takaisin jääkaappiin. Ihan hyvin viikon kestää ja syön se n lopulta sunnuntain prunssilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä keitin päivällä perunoita ja kyytipojaksi suolasilakkaa.
        Koska minulla ei ollut kuin yksi pieni silakka jäljellä, niin sidoin kengännauhan sen pyrstöön.
        Nielaisin aina perunanpalan ja heti perään sen silakan.

        Sitten tempaisin silakan takaisin ja näin se yksi silakka riitti hyvin koko aterian ajaksi.
        Taidankin huomenna hakea kaupasta lisää perunoita, kun silakkakin on vielä hyväkuntoisen näköinen.
        Halvalla voi syödä, kun käyttää vähän järkeä!

        Kuuulkaa hei.
        Toi 22:55 on varmasti epätosi kommentti.
        Mä olen ruvennu epäileen, että joku täällä ei ota meitä vakavasti.
        Se on joku rikas, jolle ei ruoka maksa mitään, kun se on seniorikodissa ja kaikki vaan katetaan sille eteen joka aamu.
        Mä ihan luulen, että se ei etes syö silakkaa. Hämää.
        Pilkkaa meitä kansaneläkkeellä eläviä.
        Ootteko samaa mieltä, vai voisiko olla, että minä olisi erehtyny kerranki elämässäni?
        Nim. Tosikko


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuulkaa hei.
        Toi 22:55 on varmasti epätosi kommentti.
        Mä olen ruvennu epäileen, että joku täällä ei ota meitä vakavasti.
        Se on joku rikas, jolle ei ruoka maksa mitään, kun se on seniorikodissa ja kaikki vaan katetaan sille eteen joka aamu.
        Mä ihan luulen, että se ei etes syö silakkaa. Hämää.
        Pilkkaa meitä kansaneläkkeellä eläviä.
        Ootteko samaa mieltä, vai voisiko olla, että minä olisi erehtyny kerranki elämässäni?
        Nim. Tosikko

        Kyllä se on varmaan sellanen viinaksilla rahansa lotrannut, jolla ei oke enää varaa syödä samalla kertaa sekä metvurstia että salamia, se on yksinkertaisesti kateellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuulkaa hei.
        Toi 22:55 on varmasti epätosi kommentti.
        Mä olen ruvennu epäileen, että joku täällä ei ota meitä vakavasti.
        Se on joku rikas, jolle ei ruoka maksa mitään, kun se on seniorikodissa ja kaikki vaan katetaan sille eteen joka aamu.
        Mä ihan luulen, että se ei etes syö silakkaa. Hämää.
        Pilkkaa meitä kansaneläkkeellä eläviä.
        Ootteko samaa mieltä, vai voisiko olla, että minä olisi erehtyny kerranki elämässäni?
        Nim. Tosikko

        Sille varmaan piika kuorii potutkin valmiiksi ja ruotii lohet.. Tosi julmaa pilkata köyhiä eläkeläisiä, jotka täällä halvan puuron syönnistään kertoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä keitin päivällä perunoita ja kyytipojaksi suolasilakkaa.
        Koska minulla ei ollut kuin yksi pieni silakka jäljellä, niin sidoin kengännauhan sen pyrstöön.
        Nielaisin aina perunanpalan ja heti perään sen silakan.

        Sitten tempaisin silakan takaisin ja näin se yksi silakka riitti hyvin koko aterian ajaksi.
        Taidankin huomenna hakea kaupasta lisää perunoita, kun silakkakin on vielä hyväkuntoisen näköinen.
        Halvalla voi syödä, kun käyttää vähän järkeä!

        peukku 👍 anolle 22:55


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosi hyvä idea! Kyllä minullekkin riittää että käytän leivän päällä vanhasta kaakista tehtyä meetvursisiivua ja laitan takaisin jääkaappiin. Ihan hyvin viikon kestää ja syön se n lopulta sunnuntain prunssilla.

        🌺 anolle 23:22


    • Anonyymi

      Joka aamu .-Kaura ,vehnä, ruis ja ohra sekoitus missä kuituja puuroksi.- Ja Ekstrandin hedelmä soppaa :D

      Per-kel

    • Anonyymi

      Mässäilyä, tunnesyömistä, ongelmasyömistä on olemassa. Pöytä notkuu
      aamusta iltaan eikä muka osaa sopivaa puuroideaa löytää. Falski aloitus.

      • Anonyymi

        Itsetunto-ongelmat on lisänneet ongelmasyömistä huomattavasti ja ylipäätään
        ruuan asema on korostunut itsetunto-ongelmaisten arjessa.


      • Anonyymi

        Traumoja taustalla. Kuten lapsena nähty nälkää. Hylätyksi tulemisen kokemuksia. Huonommuuden tuntoa. Juurettomuutta.


      • Anonyymi

        Ehkä ei niinkään falski, vaan kertoo syvistä ongelmista.


      • Anonyymi

        Tikusta asiaa, että saa olla esillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsetunto-ongelmat on lisänneet ongelmasyömistä huomattavasti ja ylipäätään
        ruuan asema on korostunut itsetunto-ongelmaisten arjessa.

        Tuohon itsetunto-ongelmaan vielä lisäksi identiteettikriisi. Pitää olla kirjailija, passaava kotirouva, äitipuoli peräkammarin aikamiespojalle, mormor pannukakuilla ja hampurilaisilla kasvatetuille, oman ruokakassin kanssa kulkeville teini-ikäisille.
        Ei ole ihme jos diabeetesta, rystys- ja nivelvaivaa. Kihti varmaan seuraavaksi noilla rasva- ja suolamätöillä.


    • Anonyymi

      Kun aamuruokana on metwurstia, pippurisalamia, grillattua kanaa ja kuivasavustettua kinkkua, yhtä sorttia juustoa, cheddaria, pannaria ja seitsemää muuta sorttia
      mihin sen puuron pystyisi tunkemaan ? Muukin tulisi jo korvista ulos.

      • Anonyymi

        Suoloja liikaa ja tyytytettyjä eläinrasvoja, tukkivat suonet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suoloja liikaa ja tyytytettyjä eläinrasvoja, tukkivat suonet.

        Kuulemma on kaikki veriarvot loistavat, ihannepaino ja urheilullinen papparainen.


    • Tykkään kaikenlaisista puuroista.
      Vellien syönti on jäänyt vähemmälle, koska ne yleensä keitetään maitoon.
      Nytkin on uunissa tuli,
      ehkä sinne jonkun puuron laitan iltapäiväksi tai viimeistään illaksi.
      Usein se on viime aikoina ollut riisi- tai ohrapuuro.
      Karkeista ruisjauhoista ja ouolukasta tulee hyvää,
      vaatii tosin pitkän kypsytysajan ja kuivuu jopa kipon reunoie makoisasti.
      Sain sitä kerran myös entisiltä vuokraisänniltä,
      olivat kypsentäneet sitä iät ja ajat "heinälaatikossa".
      Ei taida olla heinälaatikkoa ruuan valmistusmenetelmänä
      enää monessakaan huushollissa.
      Ehkä nämä haudutuspadat ajavat saman asian nykyään.
      Matala lämpö ja pitkä kypsytysaika.

      Syksyisin keittelen riisipuuroa veteen,
      lisään siihen omenoita tai omenahilloa,
      syön sen maidon ja sokerin kanssa.
      Lämpimänä hyvää, mutta kylmänäkin maistuu.

      Joskus olen muistellut, yhtä puuroa mitä sain lapsena.
      Olisiko se ollut hienoista ruisjauhoista tehtyä ,
      vähän ikävän näköistä harmaata.
      Muistan syöneeni sitä kylmänä,
      silloin lämpimän maidon ja sokerin kanssa.
      Pitäisikin kokeilla onnistuisiko saavuttamaan saman elämyksen.
      kuin makumuistossani on.

      • Tuota ruispuolukkapuuroa tarviikin kokeilla.
        Herkullisen näköistä, guugletin ohjeen.


      • Hyvä että muistutit ruispuolukkapuurosta, maissii ja ennen muuta tuosta heinälaatikosta.
        Sen päivitetty versio, Aromapesä, on minulla ollut ahkerassa käytössä erilaisten keittojen valmistuksessa, mutta en ole arvannut sitä kokeilla noiden hitaasti kypsyvien puurojen kohdalla. Ohrapuuroakin voisi kokeilla. Uunissa olen sitä yleensä valmistanut.

        Tuo Aromapesäkin taitaa jo olla "vanha" keksintö, veikkaan että vähintäin parikymmentä vuotta sitten olen niitä hankkinut, kun oli vielä näitä isoja sukutapaamisia.

        Ramoona muistutti myös vispipuurosta. Sekin on etenkin lasten herkkua ja kuten sanottu se käy välipalanakin. Ainoa "haitta" on tietysti runsas sokeri, jota nämä puolukka- ja punaherukkapuurot ja -kiisselit aina tarvitsevat.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Tuota ruispuolukkapuuroa tarviikin kokeilla.
        Herkullisen näköistä, guugletin ohjeen.

        Oliko sinulla kollekehousut jalassa kun guugletit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko sinulla kollekehousut jalassa kun guugletit?

        Älä kiusi Palomaa 🤭
        Hän näyttää ottaneen tosissaan ne kollekehousut 😌


      • demeter1 kirjoitti:

        Hyvä että muistutit ruispuolukkapuurosta, maissii ja ennen muuta tuosta heinälaatikosta.
        Sen päivitetty versio, Aromapesä, on minulla ollut ahkerassa käytössä erilaisten keittojen valmistuksessa, mutta en ole arvannut sitä kokeilla noiden hitaasti kypsyvien puurojen kohdalla. Ohrapuuroakin voisi kokeilla. Uunissa olen sitä yleensä valmistanut.

        Tuo Aromapesäkin taitaa jo olla "vanha" keksintö, veikkaan että vähintäin parikymmentä vuotta sitten olen niitä hankkinut, kun oli vielä näitä isoja sukutapaamisia.

        Ramoona muistutti myös vispipuurosta. Sekin on etenkin lasten herkkua ja kuten sanottu se käy välipalanakin. Ainoa "haitta" on tietysti runsas sokeri, jota nämä puolukka- ja punaherukkapuurot ja -kiisselit aina tarvitsevat.

        Aromipesä taitaa olla eri asia kuin crock pot, joka soveltuu loistavasti ainakin riisipuuron keittoon. Kaikki aineet aineet vain haudutuspataan, reseptejä löytyy netistä useampiakin. ensin isolle pariksi tunniksi, sitten pienelle tunti ja puoli tai kaksi, sekoittaa välillä . Paras riisipuuro.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Aromipesä taitaa olla eri asia kuin crock pot, joka soveltuu loistavasti ainakin riisipuuron keittoon. Kaikki aineet aineet vain haudutuspataan, reseptejä löytyy netistä useampiakin. ensin isolle pariksi tunniksi, sitten pienelle tunti ja puoli tai kaksi, sekoittaa välillä . Paras riisipuuro.

        Minä luulin, että reseptit pitää kysyä tältä foorumilta.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Aromipesä taitaa olla eri asia kuin crock pot, joka soveltuu loistavasti ainakin riisipuuron keittoon. Kaikki aineet aineet vain haudutuspataan, reseptejä löytyy netistä useampiakin. ensin isolle pariksi tunniksi, sitten pienelle tunti ja puoli tai kaksi, sekoittaa välillä . Paras riisipuuro.

        Olen kuulut tuosta laitteesta, Paloma, sitä on kehuttu mutta en ole vielä päässyt kokeilemaan. "Kuukletin" kyllä heti, mutta olen päättänyt, että yhtään uutta laitetetta en kotiini enää hanki, niinkuin en yhtään uutta kirjaakaan..))
        Saa nähdä miten päätös pitää.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Aromipesä taitaa olla eri asia kuin crock pot, joka soveltuu loistavasti ainakin riisipuuron keittoon. Kaikki aineet aineet vain haudutuspataan, reseptejä löytyy netistä useampiakin. ensin isolle pariksi tunniksi, sitten pienelle tunti ja puoli tai kaksi, sekoittaa välillä . Paras riisipuuro.

        Missä sinä säilytät kaikkia noita aromipatoja, vohvelirautoja ,?rasvakeittimiä ja leikkelekoneita, joista aina höyryät täällä? Ja montako kertaa vuodessa niitä käytät, ei se jommankumman aikamiespoika sentään edellytä suurkeittiön varustetasoa.
        En kyllä usko että tuollaista puuropataa isolla kahta tuntia pidetään, puuro valmistuu hellallakin nopeammin eikä isolla pidetä kuin hetki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä kiusi Palomaa 🤭
        Hän näyttää ottaneen tosissaan ne kollekehousut 😌

        Niin, eikös se ollut veistelyä korppukselle, joka ojentaa välillä jopa Skillania siitä miten pitäisi kirjoittaa. Samassa kommentissaan kuiten itse rabortoi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, eikös se ollut veistelyä korppukselle, joka ojentaa välillä jopa Skillania siitä miten pitäisi kirjoittaa. Samassa kommentissaan kuiten itse rabortoi.

        korppus, korppis, kuukkeli, guuggeli, pulu, paloma, vihreitä, virheitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä sinä säilytät kaikkia noita aromipatoja, vohvelirautoja ,?rasvakeittimiä ja leikkelekoneita, joista aina höyryät täällä? Ja montako kertaa vuodessa niitä käytät, ei se jommankumman aikamiespoika sentään edellytä suurkeittiön varustetasoa.
        En kyllä usko että tuollaista puuropataa isolla kahta tuntia pidetään, puuro valmistuu hellallakin nopeammin eikä isolla pidetä kuin hetki.

        Niitä säilytetään varmaankun siinä vitriinissä. Siinä minkä takia ystävättären koirat pitää jättää ulos, ettei häntä huiskaise aromipesää.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Aromipesä taitaa olla eri asia kuin crock pot, joka soveltuu loistavasti ainakin riisipuuron keittoon. Kaikki aineet aineet vain haudutuspataan, reseptejä löytyy netistä useampiakin. ensin isolle pariksi tunniksi, sitten pienelle tunti ja puoli tai kaksi, sekoittaa välillä . Paras riisipuuro.

        Sinun pitää herätä neljältä pataan aineksia laittamaan, että ”perhe” saisi aamupuuron. Ja välillä hypätä vielä hämmentämään. Tosi kätevää. Mutta kuorithan sinä potutkin miehille valmiiksi ja ruodit kalat. Eikö vähemmällä saa miestä pidetyksi ?


      • demeter1 kirjoitti:

        Olen kuulut tuosta laitteesta, Paloma, sitä on kehuttu mutta en ole vielä päässyt kokeilemaan. "Kuukletin" kyllä heti, mutta olen päättänyt, että yhtään uutta laitetetta en kotiini enää hanki, niinkuin en yhtään uutta kirjaakaan..))
        Saa nähdä miten päätös pitää.

        Joo, mun tarvii hankkia joko suurempi talo tai lemppaa joku pihalle että kaikki vempaimet ja härpäkkeet mahtuu :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Missä sinä säilytät kaikkia noita aromipatoja, vohvelirautoja ,?rasvakeittimiä ja leikkelekoneita, joista aina höyryät täällä? Ja montako kertaa vuodessa niitä käytät, ei se jommankumman aikamiespoika sentään edellytä suurkeittiön varustetasoa.
        En kyllä usko että tuollaista puuropataa isolla kahta tuntia pidetään, puuro valmistuu hellallakin nopeammin eikä isolla pidetä kuin hetki.

        Tottakain valmistuu hellalla nopeemmin, sitä ei ole kukaan epäillytkään. Mutta crock potissa valmistuu hautumalla parempaa ja ei tarvi olla aina hämmentämässä. Pata lämpenee hitaasti, siksi se ylimääräinen tunti.
        Croc pot on käytössä kerran, pari viikossa, air fryer n. neljä-viisi kertaa viikossa, vohvelirautaa käytän harvoin, arviolta kerran kahdessa kuukaudessa, rasvakeitintä en käytä, leikkelekonetta noin kerran kuussa. Kaikki tarpeellisia.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Hyvä että muistutit ruispuolukkapuurosta, maissii ja ennen muuta tuosta heinälaatikosta.
        Sen päivitetty versio, Aromapesä, on minulla ollut ahkerassa käytössä erilaisten keittojen valmistuksessa, mutta en ole arvannut sitä kokeilla noiden hitaasti kypsyvien puurojen kohdalla. Ohrapuuroakin voisi kokeilla. Uunissa olen sitä yleensä valmistanut.

        Tuo Aromapesäkin taitaa jo olla "vanha" keksintö, veikkaan että vähintäin parikymmentä vuotta sitten olen niitä hankkinut, kun oli vielä näitä isoja sukutapaamisia.

        Ramoona muistutti myös vispipuurosta. Sekin on etenkin lasten herkkua ja kuten sanottu se käy välipalanakin. Ainoa "haitta" on tietysti runsas sokeri, jota nämä puolukka- ja punaherukkapuurot ja -kiisselit aina tarvitsevat.

        Marjapuurot ja kiisselit ovat paljon raikkaampia ja paremmanmakuisia,
        kun ei laita paljon sokeria. 1,5 litran puolukkakeittoon tai -kiisseliin laitan
        max. yhden yhden teelusikallisen, marjan maku pääsee hienosti esille,
        se ei peity sokeriin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Marjapuurot ja kiisselit ovat paljon raikkaampia ja paremmanmakuisia,
        kun ei laita paljon sokeria. 1,5 litran puolukkakeittoon tai -kiisseliin laitan
        max. yhden yhden teelusikallisen, marjan maku pääsee hienosti esille,
        se ei peity sokeriin.

        Oho, Ano 12.55. Kuulostaa terveelliseltä: yksi teelusikallinen sokeria noin isoon määrään ?
        Olenkohan totuttanut itseni liian makeaan ? Ainakin sopisi vähentää varmasti...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinun pitää herätä neljältä pataan aineksia laittamaan, että ”perhe” saisi aamupuuron. Ja välillä hypätä vielä hämmentämään. Tosi kätevää. Mutta kuorithan sinä potutkin miehille valmiiksi ja ruodit kalat. Eikö vähemmällä saa miestä pidetyksi ?

        Ei tarvi, kahdeksalta aamulla riittää hyvin. Syomme päivän ensimmäisen aterian klo 12-14 . Hämmentää tarvii pari kertaa, tosiaan, mutta samalla saan hieman liikuntaa kun istun muuten kirjoittamassa koko aamun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Marjapuurot ja kiisselit ovat paljon raikkaampia ja paremmanmakuisia,
        kun ei laita paljon sokeria. 1,5 litran puolukkakeittoon tai -kiisseliin laitan
        max. yhden yhden teelusikallisen, marjan maku pääsee hienosti esille,
        se ei peity sokeriin.

        Liian hapokasta!


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ei tarvi, kahdeksalta aamulla riittää hyvin. Syomme päivän ensimmäisen aterian klo 12-14 . Hämmentää tarvii pari kertaa, tosiaan, mutta samalla saan hieman liikuntaa kun istun muuten kirjoittamassa koko aamun.

        Jo on epäterveet tavat! Ei ihme että on diabetes.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Joo, mun tarvii hankkia joko suurempi talo tai lemppaa joku pihalle että kaikki vempaimet ja härpäkkeet mahtuu :)

        Kyllä se talo tosi pieni onkin, sen kunnan kiinteistörekisterin mukaan.


    • kollekehousut laitan jalkaan kun meen lenkille mun personal treinerin kanssa ja sitten tuun kotiin ja kuukletan

      • ..)) tarkoitit varmaan Paloma, että kuukletat kun tulet himaan treenien jälkeen..)) On se hyvä, että on treineri kotona, ei tarvi meileillä sitä kutsua...


      • demeter1 kirjoitti:

        ..)) tarkoitit varmaan Paloma, että kuukletat kun tulet himaan treenien jälkeen..)) On se hyvä, että on treineri kotona, ei tarvi meileillä sitä kutsua...

        Niin juuri, demeter1.
        Kuukkeli on viisas lintu.
        Ja mikään ei ole paree kuin treineri kotona.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Niin juuri, demeter1.
        Kuukkeli on viisas lintu.
        Ja mikään ei ole paree kuin treineri kotona.

        Kuukkeli joo, mutta mikä eläin se on se guugeli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuukkeli joo, mutta mikä eläin se on se guugeli.

        Luulen että se guugeli on se joka laguaarissa piileskelee?


      • Anonyymi

        Miriam Makeba oli yksi Etelä-Afrikan mustien vapaustaistelijoita, jonka maan hallitus karkotti vaarallisena hallituksen vastustajana. Tai siis peruutti hänen passinsa, kun hän oli ulkomailla esiintymässä.
        PataPata on varmaan hänen tunnetuin esityksensä. Olen aina miettinyt, mitä kieltä hän siinä laulaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miriam Makeba oli yksi Etelä-Afrikan mustien vapaustaistelijoita, jonka maan hallitus karkotti vaarallisena hallituksen vastustajana. Tai siis peruutti hänen passinsa, kun hän oli ulkomailla esiintymässä.
        PataPata on varmaan hänen tunnetuin esityksensä. Olen aina miettinyt, mitä kieltä hän siinä laulaa.

        Kuukkeli tiesi että kieli olisi xhosa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miriam Makeba oli yksi Etelä-Afrikan mustien vapaustaistelijoita, jonka maan hallitus karkotti vaarallisena hallituksen vastustajana. Tai siis peruutti hänen passinsa, kun hän oli ulkomailla esiintymässä.
        PataPata on varmaan hänen tunnetuin esityksensä. Olen aina miettinyt, mitä kieltä hän siinä laulaa.

        Mahtava laulaja ! itse en muista tuota kappaletta vaan toisen, Forbidden games, Kielletyt leikit, jonka Carola aikanaan tulkitsi hienosti.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Kuukkeli tiesi että kieli olisi xhosa.

        Kuukkeli vai se guugle hienommin sanottuna, mikä se sitten lieneekään?


    • Hei, mihin se Helmipuuro hävisi?
      Pitääkin palata noihin ryyneihin.

      Aika päiviä sitten heitin äitini kaapista
      vanhoilla päiväyksillä olleet Helmi-ryynit menemään.
      En ole itse niitä laittanut koskaan.
      Mielessä oli vain kuultavat pyöreät helmet maitovellin seassa.
      Mutta nyt palaan niihin,
      ja nehän ovatkin ohraa, joissa ohranjyvistä on päät typistetty,
      eli ne ryynit ovat pyöreitä pieneiä helmiä.

      Täytyykin kopasta seuraavalla kauppareissulla Helmiryynejä.
      Löysin hyviä reseptejä, esimerkiksi mustaherukka mehusta
      ja helmiryyneistä tehtyä puuroa,
      kirkkaalta kiisselilta se jotenkin kuvissa näytti,
      ja jugurttia oli tällätty päälle.

      Näyttää pakettikin tutulta,
      samalta kuin se paketti silloin muinoin
      kun päivämääriä tutkin ja tuhosin ryynejä.

      • Anonyymi

        Mikä nyt poistaa kommentit helmipuurosta,,niin se on itseasiassa perunapuuro.


    • Suklaamannapuuroa voisi kokeilla. Tosin paremmin jälkiruuaksi kuin aamiaiseksi. Kermavaahdon kanssa. Mumsfilibabba!

      • Anonyymi

        Ja siihen kylkeen pekonia. chorizoa, paria lajia metvurstia ja ilmakuivattua kinkkua, niin maistuu miehillekkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja siihen kylkeen pekonia. chorizoa, paria lajia metvurstia ja ilmakuivattua kinkkua, niin maistuu miehillekkin.

        Ja cheddaria. Ja sosiaalisia koodeja.


    • Anonyymi

      Pyörivä kattila- ja patakaappi on nykykeittiössä emännän ylpeys.

    • Anonyymi

      Minulla meni puurot ja vellit sekaisin ketjua lukiessani. Alkoi kyllä tekemään mieli maitoon/kaurajuomaan keitettyä kauravelliä, hiutaleista. Voi/becel -silmällä.

    • Tykkään kaurapuurosta. Laitan Auringonkukan tai jotain siemeniä, niistä saa vähän purutuntumaa.
      Kaurapuuro on helppo tehdä. Riisipuuroa ei ainakaan aamulla viitsi tehdä, siitäkin tykkäisin.
      Ohrapuuro uunissa haudutettuna on hyvää.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      37
      1330
    2. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      60
      1269
    3. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      205
      1084
    4. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      63
      1045
    5. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      49
      1018
    6. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      123
      786
    7. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      57
      758
    8. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      144
      733
    9. Et uskaltaisi kuitenkaan nähdä enää

      Niin mitäpä sitä enää vatkaamaan.
      Ikävä
      52
      711
    10. Voi että, kaikki on nyt ohi

      Aijon nyt unohtaa kaiken. Morjes. Mieheltä
      Ikävä
      59
      687
    Aihe