saksanmetsästysterrierit

zena

Paljokohan maksaa suurimpiirtein saksanmetsästysterrierit? Olen miettinyt sellaisen ottoa...Ja toiseksi, olen myös vähän allerginen koirille mutta olen kuullut että karkeakarvaiset sopivat hieman paremmin allergikoille koska karvaa ei lähde niin paljon...pitääkö paikkansa? jos joku vielä tietäisi paljon yleensäkki terrierit suurimpiirtein maksavat...? ja millainen on luonne? ottaisin mielelläni sellaisilta varsinkin kommentteja joilla itsellä on terrieri tai jopa saksanmetsästysterrieri...

14

4961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mimmukka78

      Mulla on aina ollut kk kettuterriereitä ja meillä on kasvatettu niitä metsästäjien käyttöön,siis todellista käyttölinjaa.
      Sakuista ei ole omakohtaista kokemusta omistajana mutta tottakai niitäkin on tutuilla ja juttuja ja kokemuksia paljon kuullu.

      Mulla myös on ollu lievää allergiaa,samoin isälläni.Molemmat ollaan totuttu omien koirien pölyyn(siis eihän se karva itsessään sitä allergiaoiretta aiheuta yleensä) mutta vieraat koirat,saman rotuisetkin aiheuttavat ongelmia.Mieti siis tarkkaan kannattaako koiraa ottaa ottaa jos et ole varma pystytkö sen kanssa elämään!Kaikki eivät totu edes yhden koiran karvaan ja pölyyn...

      No saksanmetsästysterrieriä en ensimmäisenä suosittelisi kuin oikeaan metsästyskäyttöön ja maalle.Koira on tosi vilkas ja energinen,ja 10km kävelylenkki päivässä on sille pikkujuttu.Ei siis rauhoitu sillä että yrität lenkittää sen väsyneeksi.
      Ensimmäiseksi koiraksi en missään tapauksessa sakua suosittele,niillä on luonnetta sen verran että on osattava käsitellä koiraa ettet saa siitä vihaista tai jää itse kakkoseksi arvojärjestyksessä.Rauhallista seurakoiraa sakusta tuskin koskaan saa...ainakaan ennen veteraani-ikää.Yksilöissä toki on poikkeuksia mutta yleisesti rotua ajatellen!

      Sakujen tilanteesta en osaa sanoa,mutta kettuterriereissä on ainakin selkeästi jakauduttu näyttely-ja käyttölinjaisiin koiriin.Ota ehdottomasti näyttelysukuinen koira jos et aio metsästää!Ne voivat olla muutenkin vähän pehmeämpiä luonteeltaan.Siltikin terrieri on terrieri vaikka voissa paistaisi,ne kuvittelevat olevansa euroopan omistajia eivätkä välttämättä siedä muita koiria lähellään lainkaan.Kaikki riippuu ihan koiran luonteesta,omistajan kokemuksesta ja koiran koulutuksesta...mutta voi olla että saat unohtaa koirapuistot,koiran vapaana pitämisen pururadalla ja kavereitten kanssa yhteiset koiralenkkeilyt jos valitset sakun(tai foksin).
      Vaikka mulla oli oma näyttelylinjainen ja kohtalaisen hyväkäytöksinen foksiuros,en sitä uskaltanut pitää irti kuin pururadalla...sittenkin vilkuilin koko ajan eteen ja taakse ettei vaan ketään tule.Terrieri saa niin pahaa jälkeä aikaan jos tulee tappelu toisen koiran kanssa...olen nähnyt vähän liiankin hyvin miten koiria on parsittu kasaan tappelujen jäljiltä.

      Mutta ovat ne silti niin ihania...omistajan on vaan tunnettava koiransa voima(pienestä koosta huolimatta tappava pakkaus),ja oma vastuunsa.Silti ärsyttää vaikka kuinka pidin oman terrini kiinni niin aina joku laski oman koiransa irti "tutustumaan" ja huuteli kauempaa että ei meidän sessi tee mitään...sitten tuli itku kurkkuun kun terrieri pui nyrkkiä narun päässä ja sessikulta ei ymmärtänyt lähteä edes karkuun...voi voi.

      Noh,juttu alkaa levitä kuin Hujasen eväät...mutta ihania koiria ovat jos riittää aikaa ja hermoja!=)Kaikille ne eivät missään tapauksessa sovi,huonosti jos käy niin koira nukkuu sängyssä ja isäntä lattialla...mutta ne ovat ääritapauksia tilanteissa joissa koira on päässyt pomoksi.Itse en osaisi enää kuvitella muuta koiraa ottavani...mutta eipä mulla ole muita ollutkaan!

      20v terrierikokemusta takana!=)

    • Hinta riippuu emän ja isän taustoista ja meriiteistä. Jos näyttelymenestystä niin hinta korkeampi n.300 ekkeriä ja ylöspäin. Jos haet metsästyslinjan sakua hinta noin 300 ekkeriä.

      Mulla itsellä karkeakarvainen metsästyslinkan uros saku ja voin neljän ja puolen vuoden kokemuksella sanoa vaikeaksi luonteeksi pienellä pilkkeellä silmäkulmassa.En suosittele ekaksi kooiraksi kellekkään ja aikaa pitää olla ja paljon. Koulutus on aloitettava heti ja siitä ei saa lipsua yhtään. On muute sitte yhen isännän/ emännän koira! Mulla lapsia ja koiruus on ainaki niihin tottunu ja sietää tiettyyn rajaan asti, mutta osoittaa kyllä oman halunsa olla rauhassa. Tokoa saa käydä jatkuvasti on nääs sen verran kovakallonen yksilö, jotta tarvii joskus prepata, jottei pääse lipsumaan...; )

      Vaikka on karkeakarvainen lähtee yhtäpaljon karvaa kuin muistakin koirista, mihinkäs koira karvoistaan pääsee? Kyllä on meillä imuri kovassa käytössä! Turkki vaatii säännöllistä trimmausta nyppimällä vastakarvaan ja säännöllistä pesua. Ja sitä nyppimistä riittää ja riittää... Allergiaa aiheuttaa siinä kuin muutkin rodut, sillä itse olen koiralle allerginen, mutta kaveri minulla on niin kauan kuin siinä henki pihisee, mamma käy vain ottamassa allergialääkettä enempi ja antaa imurin laulaa..
      Toisia koiria kohtaan on isotteleva ei tunne hurtti huonouttaan vaikka olisi sakemanniuros vastassa, kyllä lähtee ääntä ja hampaat näkyy koko komeudessaan. Muutoin mamman mussukka ;).
      Lenkittää pitää kovasti ja tamia heittää päivittäin. Saa mammaki kyytiä ku lenkille lähetään. Uimisesta tykkää kovasti mutta hätä sille tulee jos mamma menee veteen...
      Kotona pärjäilee yksin muutamia tunteja mutta voi tehdä uuden sisustuksen olohuoneeseen joutuessaan olemaan pitkään yksin. Tarhassa on mielellään ja kaivaa mielellään apuna kukkapenkkejä näin keväällä kun itsekkin kuopsuttelen, ei vain älyä lopettaa kun on taimet istutettu : (
      Putkilla käytämme sillointällöin ja sorsamettällä on mainio hakija, tosin toiset jahissa olijat kiinnostaa saalista enempi.
      Kaiken kaikkiaan mainio turjake jos on aikaa ja jaksua, mutta jos haluaa nätin sohvaperunakoiran kehoitan katsomaan jotain tipsua tms.

      • samete

        Ei kannata ostaa saksanmetästysterrieriä jos et meinaa käyttää sitä metsällä.Sylikoiraksi siitä ei ole.Ne ovat todella energisiä ja monipuolisia koiria.Meidän koiramme käy luolametsällä,ajaa hirveä ja hakee vesilinnun pois järvestä.Hinta pyörii karkeasti sanottuna 400€-700€ riippuen vanhemmista.Minulle on todettu vuosia sitten koira allergia mutta mitään oireita ei ole tullut.Saksanmetsästysterrieriä on karkea -ja sileäkarvaisena.


    • saksalainen

      Hulluja koiria, joilla ei ole järkeä päässä. Ainakaan jos luolille meinaat viedä.

      • samete

        luolassa pärjäis jos ne olis jotain hissukoita!


      • ...
        samete kirjoitti:

        luolassa pärjäis jos ne olis jotain hissukoita!

        Ei ne pärjääkkään ilman eläinlääkäriä kun on niin hulluja!


      • samete
        ... kirjoitti:

        Ei ne pärjääkkään ilman eläinlääkäriä kun on niin hulluja!

        Ne on ihan rauhallisia koiria!


      • SKOS

        No se on kuule kouluttajasta kiinni onko järkeä vai ei! Todella älykäs koira. Tiedän yhden koirakouluttajan jolla on kyseinen saku terrieri ja kaukana hullusta koirasta, ihanan energinen!!


    • Saku

      Todelliset Saku tietäjät asialla....

      Loistava koira metsällä ja sohvalla.

      1,5V JA 3,5V lapsukaisten paras kaveri, mutta supin kavriksi niistä ei ole.

    • SAMETERRIERI

      Itellä ei ole sakuterrieriä mut naapurissa on ja on aivan hurmaava ja tosi energinen ja on karkea karvane ja käytetään metsällä ja pentuna voittanut näyttelyitä oman rodunsa paras.
      AIVAN HURMAAVA ROTU

    • Vanhapoika

      Meillä on Saku joka tänä vuonna täyttää 17 vuotta. Ollut terve, energinen, fiksu koira. Edelleen jaksaa reippaasti tunnin mittaiset lenkit. Ei ole ollut käyttökoira. Valtavan lihaksikas vieläkin,: runsas liikunta näkyy. Hyvä rotu , mutta tosi energinen.

      • 7v uros saku

        Onpas vanhaksi elänyt: hyvin pidetty..., ei ole luolissa taistellut: sehän se on niin kovvoo hommaa että lyhentää sakun ikää, mitä enemmän luolissa tahtoo siinä koiran iässä näkyä: meidän suvussa on sakuja ja siinä hommassa mihin jalostettu, eli luolametsästys. sorsametillä myös: innokkaita ja kovia uimareita, keskimäärin 10v eläneet, nyt mulla 7v uros saku viettämässä eläkepäiviä lenkkikaverina ja hyvillä papereilla oleva saku saattaa maksaa ~1500 euroa, mutta eipä niitä myydä kuin metsästyskäyttöön, että ne geenit pysyy johon jalostettu


    • mehtääjä

      Itellä on saku, enkä suosittele ensimmäiseksi koiraksi. Karvaa lähtee ja voi olla allergisoiva. Hinta oli vuonna 2006 n. 500€ joten on todellakin noussut ylöspäin. Otettiin viime kesänä russeli uros eikä ole ollut mitään ongelmia. Erittäin ihana ja kiltti koira! vaatii järeän peruskoulutuksen, aikaa, ja metsälle pääsemistä. Pelkkä metsästys ei riitä vaan sen pitäisi päästä viikoittain juoksemaan irti pitkin metsiä, muuten voi tulla ongelmia ja todellinen luonne paljastuu arjessa.

    • Piitu

      Itellä Saku tyttö, nyt 3v ja ensimmäinen koira. Aivan huippu, ei metsästys käytössa, mutta aktiivisessa lenkkeily yms harrastuskäytössä. Pitää emännän kunnossa, ei ole sellaista lenkkiä jota ei jaksaisi, mutta pärjää myös pienellä lenkillä tarvittaessa. Ikinä ei ole tehnyt mitään suuria tuhoja! Hirveän juttelevainen kaveri

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5896
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2536
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1785
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe