Mitä kasveja

osku-fani

Eli mitä kasvaja voisi/kannattaisi laittaa samaan altaaseen missä on oskuja? oon yrittäny siirrellä kasvaja semmosiin paikkoihin missä oskut ei niitä "tuhoisi", mutta huonolla menestyksellä. Ovatko kasvit väärissä paikoissa vai liian "hentoja" oskuille?
altaassa uiskentelee 6 oskua ja isopurpleko.
Akvaario on 2700 litaa (300x100x90). Lämpötila n. 26 ja pH 6,8.

kasveina on ollut jättiläismiekkakasvia, jaavansaniaista ja kääpuökeihäslehteä.

Lisäksi pohjalla on juurakoita ja kiviä. olen pyrkinyt laittamaan kivet niin, että oskuilla olisi kivet reviirien rajoina. Joskus oskut ovat siirtäneet vähän kiviä, mutta kun saivat ne mieleiselleen paikalle ne ovat olleet siinä.

4

266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

      Noh, aika yksilöllinen juttu ilmeisesti. Meidän 720L altaassa ei ole ollut Oskarien ja kasvien kesken mitään varsinaista ongelmaa - enään. Oskut ovat nyt noin 30cm pitkiä..

      Altaassa on näitä:
      - Jättivallisneriaa
      - Tavallista vallisneriaa
      - Miekkalehtiä (myös tiikeri)
      - Kongon-, Kapea,- Kääpiökeihäsletiä kantoihin ja kiviin kiinnitettyinä.
      - Jaavansaniaista (kivissä, kannoissa)
      - Melalehteä
      - Isokriinumi
      - Jaavansammalta kantoon kiinnitettynä
      ...ja kaikkea todella runsain mitoin...

      Lannoitus PMDD:llä ja JBL:n kuulilla. Tämän lisäksi kaksi "kiljupönttöä" tuottamassa CO2:sta.

      Pintakasveina:
      - Pikkulimaskaa
      - Amerikan kilpukkaa
      - Konnanputkea
      - Liuskavesitähdikkiä (ei pysy pohjassa sitten millään).

      Aluksi miltei kaikki revittiin ja kiskottiin irti juurineen (myös pintakasvit revittiin riekaleiksi - ihan huvin vuoksi vaan), mutta sitkeästi istuttelin uutta kasvia vähän joka kulmaan ja ankkuroin kasvit hiekkaan kivillä. Näemmä ovat Oskut joutuneet antamaan periksi...
      Alunperin allas oli sisustettu vain kivillä ja kannoilla kun kaikki järjestäen väittivät ettei Oskualtaassa yksikään kasvi selviä. Onneksi olivat ihan väärässä.

      En ole erityisemmin miettinyt mihin Oskut haluaisivat kasvit sijoittaa kun ei ole minkäänlaista mielikuvaa niiden aivotuksista.
      Vallisneriat ovat kaikki altaan lyhyillä sivuilla (kun en 160cm:nä yllä altaan takalasiin vaikka mitä tekisin), miekkalehdet taasen miltei altaan keskellä jota hallitsee aikas suuri juurakko (plekoille lähinnä). Anubiaat ja jaavansaniaiset (kiviin köytettyinä) asuttavat altaan takaseinää enimmäkseen mutta kääpiökeihäslehdet ovat altaan etuosassa.
      Lisäksi altaassa on mustia kiviä valkoisine raitoineen sekä mustaa liuskekiveä (kannttaa käydä kivikoplassa kiviostoksilla jos ei omin toimin löydy...

      Ei sen parempaa neuvoa ole antaa kuin että istuta kasveja iso läjä altaaseen ja ankkuroi niitä isohkoilla kivillä ja lannoita tarpeeksi. Kun kasvit juurtuvat ja voivat hyvin, kestävät ne vähän repimistäkin.
      Rahaa kyllä palaa varsinkin tuon kokoisen altaan kasvittamiseen - aluksi ainakin kun kaikki revitään riekaleiksi. Allekirjoittanutkin on tuhlannut kasveilla sisustamiseen jo varmasti yli kaksi sataa euroa (tosin altaitakin on kolme).

      • osku-fani

        Mä sit yritän sitkeesti istutella kasveja. :) Jos mä laittaisin koht. isoja ja nopeakasvuisia kasveja?


      • ---
        osku-fani kirjoitti:

        Mä sit yritän sitkeesti istutella kasveja. :) Jos mä laittaisin koht. isoja ja nopeakasvuisia kasveja?

        Nii-in, jotkut todellakin väittää ettei Oskualtaaseen kannata kasveja ajatellakaan ellei halua harmaita hiuksia.
        Sulla noita oli kuusi... siinähän on jo melkein pakosta ainakin yksi kutupari. Kyllähän sitä repimistä varmasti välillä tapahtuu.
        Mulla nyt tosiaan on noita kasveja kamalat määrät joten en edes huomaa jos jotakin on revitty.
        Mutta kyllä se ihan mahdollista on jos on valmis uhraamaan pikkuomaisuuden kasvien hankintaan - aluksi.
        Teoriani on että kun kasveja on tarpeeksi, ei niitä enää kiinnosta repiä. Muutama yksittäinen rääpäle syödään takuuvarmasti.
        Pintakasvit saivat aluksi tosiaan kyytiä, mutta turvauduin pikkulimaskaan joka todellakin itiää. Tämän jälkeen tuli kilpukka ja konnanlehti. Nyt niitä ei revitä enää ollenkaan.

        Istuta ensin isoja anubiaita ja isoja jaavansaniaisia runsaasti kiviin ja kantoihin (kalastajan siimalla vaikka, kumilanka kyllä katkeaa jonkin ajan päästä). Näitä eivät saa kasvualustaltaan irti vaikka mitä tekis.
        Sitten jättiläisvallisneriaa kun juuttaa pohjaan kivien kera, niin aika nopeasti juurtuvat (jaa, noh muutama kuukausi voi mennä ennen kuin juuret ovat vahvat)
        Sitten kun nämä kestolajikkeet ovat saaneet olla suht rauhassa, voi yritää jo isoja miekkalehtiä.
        Muista myös tuo lannoitus. Silloin kasvit selviävät myös suuristakin haavoista.
        Äläkä luovu toivosta vaikka kasvit olisivat kärsineen näköisiä (ja ehkä levän peittämiä). Kestää kuitenkin kohtuullisen kauan ennen kuin kasvit alkavat oikeasti viihtymään.

        Itse olen kamppaillut nyt lähinnä levien kanssa mutta alan niistäkin päästä jo voitolle.

        Niitä kasvejahan kannattaa ostaa myös toisilta akvaristeilta. Joiltakin olen onnistunut saamaan upeita ja halpoja kasveja.

        Onnea ja kärsivällisyyttä - Oskut ainakin ovat mainioita otuksia, vaikka välillä osaavat ärsyttääkin...


      • osku-fani
        --- kirjoitti:

        Nii-in, jotkut todellakin väittää ettei Oskualtaaseen kannata kasveja ajatellakaan ellei halua harmaita hiuksia.
        Sulla noita oli kuusi... siinähän on jo melkein pakosta ainakin yksi kutupari. Kyllähän sitä repimistä varmasti välillä tapahtuu.
        Mulla nyt tosiaan on noita kasveja kamalat määrät joten en edes huomaa jos jotakin on revitty.
        Mutta kyllä se ihan mahdollista on jos on valmis uhraamaan pikkuomaisuuden kasvien hankintaan - aluksi.
        Teoriani on että kun kasveja on tarpeeksi, ei niitä enää kiinnosta repiä. Muutama yksittäinen rääpäle syödään takuuvarmasti.
        Pintakasvit saivat aluksi tosiaan kyytiä, mutta turvauduin pikkulimaskaan joka todellakin itiää. Tämän jälkeen tuli kilpukka ja konnanlehti. Nyt niitä ei revitä enää ollenkaan.

        Istuta ensin isoja anubiaita ja isoja jaavansaniaisia runsaasti kiviin ja kantoihin (kalastajan siimalla vaikka, kumilanka kyllä katkeaa jonkin ajan päästä). Näitä eivät saa kasvualustaltaan irti vaikka mitä tekis.
        Sitten jättiläisvallisneriaa kun juuttaa pohjaan kivien kera, niin aika nopeasti juurtuvat (jaa, noh muutama kuukausi voi mennä ennen kuin juuret ovat vahvat)
        Sitten kun nämä kestolajikkeet ovat saaneet olla suht rauhassa, voi yritää jo isoja miekkalehtiä.
        Muista myös tuo lannoitus. Silloin kasvit selviävät myös suuristakin haavoista.
        Äläkä luovu toivosta vaikka kasvit olisivat kärsineen näköisiä (ja ehkä levän peittämiä). Kestää kuitenkin kohtuullisen kauan ennen kuin kasvit alkavat oikeasti viihtymään.

        Itse olen kamppaillut nyt lähinnä levien kanssa mutta alan niistäkin päästä jo voitolle.

        Niitä kasvejahan kannattaa ostaa myös toisilta akvaristeilta. Joiltakin olen onnistunut saamaan upeita ja halpoja kasveja.

        Onnea ja kärsivällisyyttä - Oskut ainakin ovat mainioita otuksia, vaikka välillä osaavat ärsyttääkin...

        Toivottavasti kasvit säilyy kun ostan ison kasan lisää kasveja. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      43
      2240
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1759
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1563
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      44
      1520
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1475
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1451
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    Aihe