Paras homma

jönssi

Tästä on tainnut olla juttuakin mutta en löytänyt ainakaan pikaisen etsimisen perusteella, olisiko kadonnut palstan uudistuksen seurauksena tms.

Niin, siis mikä on paras homma autoalalla? Ja parhaalla tarkoitan tässä tapauksessa sitä, että on inhimilliset työajat, ehtii pitää lakisääteiset tauot, työ ei ole fyysisesti kovin raskasta jne. Mielellään nopea lastaus ja paljon ajamista.

Kappaletavaran runkoliikenne? Säiliöhommat? Bussikuski? Hake?

Itse ajan tällä hetkellä jakoautoa mm. postin hommissa ja on niin paskaa hommaa että hoh hoi. Ehkä maanantaita lukuunottamatta on jumalaton kiire koko viikon. Jos tauon ehtii pitää niin se on jo harvinaista luksusta. Postin rahtia, joka pitäisi toimittaa perille kahteen mennessä, on parhaimmillaan kaksi kuormallista, ja jos aikataulusta myöhästyy niin ajojärjestelijä vittuilee seuraavana päivänä.

Työ on fyysisesti hyvin raskasta eikä vastaanottajana toimivasta toimistotädistä ole tietenkään mitään hyötyä kun yrität keinotella 1000 kiloa painavaa rullakkoa 10 sentin kynnyksen yli. Pisin yhtenäinen ajoaika on tuskin 15 minuuttia. Jatkuva kiire ja nykivä & stressaava kaupunkiliikenne korotettuine suojateineen tekee ajosta helvettiä. Autokin on paska.

Kun vielä lisätään, että kahden viikon jaksossa työtunteja kertyy 55-60, lienee kaikille selvää, että olen kurkkuani myöten tätä työtä. Autoala kiinnostaa edelleen, mutta tätä hommaa en toivottavasti ole enää ensi syksynä tekemässä.

Pitäisikö siirtyä pois rahtipuolelta ja opiskella aikuiskoulutuskeskuksessa bussinkuljettajan ammattitutkinto?

22

6881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konemies

      soranajo periaatteessa, osaa siinäkin hommassa joskus olla kiire muttei tarvii nukkua kopissa, kesä llä tietysti päivät venyy

      • MiesMään

        Ihan jees hommaa, kokeilin linjaa mutta ei oikein napannu. Tietty tienas paremmin kärryn kanssa mutta vitutti jauhaa samaa väliä umpijäisillä teillä ja nukkuu levikkeillä. Sorahommissa ainakin tietää että pääsee himaan yöksi. Välillä on tietty paskoja purkuja johki mutelikkoon ja päivät venyy, mutta ne taas kuuluu tän homman luonteeseen.


    • hommassa

      puolensa, niin hyvässä kuin pahassakin. Ja yrityksissä myös. Varsinaista parasta hommaa ei taida ollakaan, vaikka puukuskit niin väittäisikin.. Itse olen kokeillut niin maanajoa, tipanajoa ja hiab-hommia, sekä tällä hetkellä olen kappaletavaran ajossa. Tähän asti on ollut hyvää hommaa. Joka toinen viikko runkolinjaa ja joka toinen viikko päiväajoa. Käyntipaikkoja päivisin 10-30, eli välillä pitää kiirettä.
      Jos juitsarit vinoilee siitä ettei ehdi ajamaan niinkuin he suunnittelevat, kannattanee kyseenalaistaa heidän suunnitelmat.
      Mainitsemasi "nopea lastaus ja paljon ajoa" tarkoittaa yleensä sitten autossa asumista, ja odottelua lastaus/purkupaikoissa koska itse et pääse kuorman liikkumiseen vaikuttamaan. Riippuu sitten kaverista pitääkö siitä vai ei. Itse en pidä. Muistamisen arvoinen asia on myös se että talo hyvin harvoin vaihtamalla paranee.

      • no sullahan

        on kohtalaisen ongelmatonta jakamista jos 10-30 paikkaa. että ei mikään kauhean paha. itselläni odotti aikanaan jakohommissa aamulla yleensä yli 100 rahtikirjaa pöydän nurkalla joista kylläkin joskus oli pari tai kolme samaan paikkaan, muttei aina. tuntuipa joskus alkuaikoina välistä vähän epätoivoiseltakin kun niitä pläräsi ensin jakojärjestykseen ja sitten tavaroita kyytille, mutta tokihan siihen oppi ja tottui. keskon mies tosin kerran valitteli samalla purkupaikalla, että kun hänellä saattaa olla jopa 3 paikkaa samalle päivälle, niin rankkaa on!


      • suunnasta
        no sullahan kirjoitti:

        on kohtalaisen ongelmatonta jakamista jos 10-30 paikkaa. että ei mikään kauhean paha. itselläni odotti aikanaan jakohommissa aamulla yleensä yli 100 rahtikirjaa pöydän nurkalla joista kylläkin joskus oli pari tai kolme samaan paikkaan, muttei aina. tuntuipa joskus alkuaikoina välistä vähän epätoivoiseltakin kun niitä pläräsi ensin jakojärjestykseen ja sitten tavaroita kyytille, mutta tokihan siihen oppi ja tottui. keskon mies tosin kerran valitteli samalla purkupaikalla, että kun hänellä saattaa olla jopa 3 paikkaa samalle päivälle, niin rankkaa on!

        eli siirtymä terminaalista jakokaupunkiin vie noin tunnin, liikkeelle pääsee ysin pintaan, ja viideltä pitäisi päästä takaisin päin. 30 paikkaa onnistuu niin kauan kun on nuppikuorma. Suorite laskee heti kun menee kärryhommiksi -> hitaampaa matkantekoa, ja sieltä purettaessa itse ei juuri pääse vaikuttamaan kuorman kulkuun, siis koneiden odottelua, jonotusta yms. Kuten tuossa yllä sanoin, puolensa joka hommassa niin hyvässä kuin pahassa.


    • 80h

      Sehän on hyvä jos kahteen viikkoon tulee 55-60tuntia sillä alallahan on 80tuntia per kaks viikko takuu palkka!

      • jönssi

        Niin tosiaan tuo 55-60h tulee viikkoon... Siis kahteen viikkoon tulee se 110-120 tuntia.


      • kannata
        jönssi kirjoitti:

        Niin tosiaan tuo 55-60h tulee viikkoon... Siis kahteen viikkoon tulee se 110-120 tuntia.

        Jos tuntimäärä pitää paikkansa, niin ilmeisesti kannattaa unohtaa työpaikan vaihto. Ei se ruoho useinkaan ole vihreämpää äidan toisella puolella.


    • ville

      kapularaportti tältäpäivältä tais olla:
      jaetut RKt 50, jakopaikat 40!
      noudetut RKt 91, noutopaikat 31!
      työtunnit 12h.

      teki 5 jakokuormaa ja 3 noutokuormaa!

      kaikki jaot oli jaettu 12:00 mennessä! päivän alkaessa puoli kuusi! ja kaikki lakisääteitset tauot pijetty! jakopaikat JKL:ssä savela, seppälä, seppälänkangas!

      Oletko postilla vai alihankkijalla, eikös posti maksa rehellisesti??

      paras homma kuljetusalalla on varmaan ajojärjestelijä, varastomies tai rukkikuski!

      • taloista

        tietenkin mut kyllä juitsarin virka on joissain ihan koiran virka.


      • heräsit

        kävit kusella ja päästit kissan ulos.


      • jakeluun
        heräsit kirjoitti:

        kävit kusella ja päästit kissan ulos.

        kyl mä ainakin viihdyn jakelussa parhaitten vaikkakin se välillä on raskasta, paikat vaihtuu niitä on päivässä todella vaihtelevasti keskimäärin 15 jakoa ja 10 noutoa kaikki lavoja 100kg-1500kg ja pumpuilla kyytiin ja pois. kyl kunto pysyy hyvänä. saa tavata mukavia ihmisiä siis asiakkaita ja ainakin mun asiakaskunta on ystävällistä ja auttavaista.
        päivät venyy 10.5h-14.00h
        no, toinen tykkää toinen ei. kaikki on itsestään kiinni, eikä niitä juitsareita pidä ottaa vakavasti, aina kun tulee kinaa tavaroista niin tarjoan ottavani hänet kyytiin appariski, näkeepä ite istutaanko kahvilla vaiko tehdäänkö töitä.
        vähän niinkuin toinen tykkää isästä toinen pojasta.
        oon ajanut postillakin mutta en tykännyt just kun ne asiakkaat elikä postin omat oli niin happamia kun asioit toimipaikoissa.
        runkolinjakin on ihan kiva vaihteluksi, ei vakituiseksi.
        kaikki typö on makuasia, toinen tykkää nörtti ja toinen ruumiillisesta työstä.


    • palkka kohdallaan

      Kahden viikon jaksossa 55-60 tuntia? Eihän toi nyt pahalta kuulosta, jos ansiotakuuna kotiin maksetaan 20-25 tuntia. Täytyy vaan pyytää se palkka mikä kuuluu. Linja-autolakossahan haettiin jo tämä osa-aikaisuustulkinta kohdilleen.

      • kelpokuski

        No itse oon kelpokuljetuksella runkokuskina öisin. Ei tarvii nukkuu autos, lastaus/purkupaikkoja on yön aikana 5. kahdessa viikossa vuoroja on 7-8. ei tarvii ite lastata eikä purkaa. Palkka on liiton minimipalkka, mut ei oo työmääräkään iso. Niin jos joku ei tiedä, niin pääsääntöisesti ajetaan postia.


      • Pyykkisetä
        kelpokuski kirjoitti:

        No itse oon kelpokuljetuksella runkokuskina öisin. Ei tarvii nukkuu autos, lastaus/purkupaikkoja on yön aikana 5. kahdessa viikossa vuoroja on 7-8. ei tarvii ite lastata eikä purkaa. Palkka on liiton minimipalkka, mut ei oo työmääräkään iso. Niin jos joku ei tiedä, niin pääsääntöisesti ajetaan postia.

        Aamulla 8.00 Puhtaat pyykkipussit autoon ja
        kierretään paikat tyyliin paskanen pois ja puhdas tilalle ei stressiä, ei kiirettä ja viimeistään viideltä himassa.


    • Paras homma ehdottomasti on roskakuskin työ... Tosin niitä paikkoja ei ole vapaana juuri ikinä

    • irtoperä

      kyll se on toi postin jakelu. senkus pysähtelee laatikoitten kohalla ja ojentaa kättä ikkunasta

      • No siinä pitää kuitenkin katsoa että menee oikeat tavarat oikeaan paikkaan.... Kuten lähes jokaisessa kuljetusalan hommassa... Paitsi roskakuskien työssä, siinä riittää että ottaa oikaat pöntöt


    • heinän tekoa

      Kyllä helpoin homma täytyy olla pullakuskin työ. Ei tarvita edes pumppukärryjä, kun tavara on niin kevyttä, että sitä vetää lattiaa pitkin leipäkoukulla. Kuorman sidontaan riittää pikkuliina seinästä seinään ja kuorman painopistettä tai kantavuuden ylittymistä ei tarvitse ikinä miettiä. Saa ajaa vakiolenkkejä, joten reitin oppii jo työhönperehdytyksessä ullkoa. Työ on niin helppoa, että siihen pystyy jopa pankkiautomaatin älynlahjoilla. Ei ole roskakuskeja näkynyt täällä nostelemassa 9 vuotta vanhoja keskusteluketjuja.

      • Tosin...

        - Pitää katsoa että menee oikeat tavarat oikeaan paikkaan

        - Jokaiseen laatikkoon ei ole merkitty mihin se menee

        - Jotkut tavarat, kuten kakut saattaa hajota helpolla

        - Pitää myös sovittaa paluukuormaa mukaan

        - Pitää pysyä aikataulussa, joskus on aikaisintaan ja/tai viimeistään aikatauluja

        - Reitin ajojärjestys pitää päättää ja tietää jo kuormaa tehdessä

        Roskakuskin työssä noita ei tartte miettiä... eli helpoin työ, joskaan ei kevyin mahdollinen on roskakuskin työ


      • heinän tekoa
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Tosin...

        - Pitää katsoa että menee oikeat tavarat oikeaan paikkaan

        - Jokaiseen laatikkoon ei ole merkitty mihin se menee

        - Jotkut tavarat, kuten kakut saattaa hajota helpolla

        - Pitää myös sovittaa paluukuormaa mukaan

        - Pitää pysyä aikataulussa, joskus on aikaisintaan ja/tai viimeistään aikatauluja

        - Reitin ajojärjestys pitää päättää ja tietää jo kuormaa tehdessä

        Roskakuskin työssä noita ei tartte miettiä... eli helpoin työ, joskaan ei kevyin mahdollinen on roskakuskin työ

        Silti roskakuskit ei nostele täällä ylös jollain päättömillä kommenteilla 9 vuotta vanhoja ketjuja. Pullakuskina näyttää pärjäävän täysi idioottikin.


      • heinän tekoa kirjoitti:

        Silti roskakuskit ei nostele täällä ylös jollain päättömillä kommenteilla 9 vuotta vanhoja ketjuja. Pullakuskina näyttää pärjäävän täysi idioottikin.

        Kuka sitä nyt omaa "unelmatyötä" kehuisi, ettei tuu liikaa kilpailua


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2123
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1799
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1659
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1597
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1566
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1484
    7. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      112
      1361
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1341
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      10
      1306
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1203
    Aihe