Siis ihanko todella alaikäisen pitäisi pärjätä 180e/opintotuella kuukaudessa? Kela laskee vain toisen vanhemman tulot kun olemme eronneet eikä kumpikaan maksa toiselle mitään, kummallakin on erotessa jäänyt yksi alaikäinen lapsi.
Nyt olen äitiyslomalla kelan tuilla itsekin uudesta liitosta, silti maksukyky lasketaan edellisen verotuksen mukaan? Maksukykyä maksaa edes minimi elatusmaksua ei ole, maksan kyllä puhelinlaskut, puhelimen lyhennyksen huonekalut olen hankkinut ja annan ruokarahaa mutta en pysty maksaa 160e PLUS noin 100e kaikki muut hänen lyhennykset.
Koska asuu alaikäisen poikaystävän kanssa joka ei myöskään töissä niin kumpikin saa vain minimi opintotuen 180e/kk ja asumistuen josta jää vielä maksettavaa eli käytännössä elämiseen jää noin 200e/kk yhteensä.
Opintolainaa haettu, mutta lapsen toinen vanhempi tekee kiusaa eikä antanut siihen lupaa ja tämänkin kela laskee tuloksi?
Miten voi olla näin jos minimi toimeentulotuki on reilu 500e/henkilö?
Alaikäisen omillaan asuvan tuet
4
323
Vastaukset
- Anonyymi
Miten se on ?
- Anonyymi
Lapsien pitää asua kotona vanhempiensa kanssa
- Anonyymi
Samaa mieltä olen!
Miksi alaikäiset asuvat keskenään poissa kotoa?
Ei tällaista pidä tukea julkisin varoin. Jos lasten vanhemmilla on varaa ja halua rahoittaa lastensa elämä muualla kuin kotona, niin siitä sitten vaan. Mutta julkisin varoin ei sellaiseen voida kannustaa. Vanhemmat ovat lain mukaan elatusvelvollisia!
- Anonyymi
Opintolainaa alaikäiselle lapselle? Ei sentään!
Kenenkään ei kuulu tulla toimeen 180 €/kk. Lapsen elatus kuuluu vanhemmille ja lapsen kuuluu asua vanhempiensa luona, ellei ole huostaanotettu.
Alaikäinen tyttö asuu omillaan poikaystävän kanssa??? Poikaystävä lienee samaa ikäluokkaa? Kumpikin taloudellisesti täysin vanhemmista riippuvaisia. Missä vanhempien vastuu? Ei hyvältä näytä!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059