Koulukuri kauan sitten

Anonyymi-ap

Jälki-istunto tuli helposti 60-luvulla, joskus ihan pikkusyystä. Vaan kun yksi tyyppi kertoi, että kun hän jälki-istunnossa korjaili nenällään valuvien silmälasien asentoa eikä siis pitänyt käsiä pulpetilla, niin siitä tuli seuraavalle lauantaille tunnin jälki-istunto, niin onkohan se kertomus edes totta ?

11

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Todennäköisesti kyllä.

      Sitä voi nostella silmälasejaan monella tavalla, kyllä siitä shownkin saa. Siis voi nostaa laseja, koska net valuu, tai voi nostaa jotenkin huomiota herättävän kapinallisen komediallisesti. Voi pilkata opeakin :D

      Kuuskytluvulla oli vielä vanhaa aikaa, kouluissakin. Opettajat oli vanhoja, mullakin kaikki oli seminaarista valmistuneita. Pulpetissa istuttiin suoraselkäisenä, kädet ristissä edessä. Viitattiin ohjeiden mukaisesti ja noustiin suorassa seisomaan vastatessa. Luettiin raamattua ja pelattiin pesäpalloa.

      Mutta ei se niin kummallista ollut, piti olla ulkokultaisesti käyttäytyvä, roboin kaltainen osaava, läksyjä lukeva kiltti koululainen. Josta ei harmeja ja joka ei herättänyt huomiota mitenkään.

      No eihän se niin kaikilla ja aina mene. Mun aikana ei hakattu karttakepeillä, ei lyöty, ei oikeastaan edes ketään julkisesti pilkattukaan. Mutta opet oli isoja auktoriteettejä ja niitä ite asiassa ei kunnioitettu, niitä pelättiin.

      Muisin mukaan olin joskus jälkkärissä, syytä en muista. Mutta siinä sitä istuttiin kädet ristissä pulpetissa aikansa katuvaisina kai jostain. Mutta mitään tosi ilkeetä ei varmasti oltu tehty, met oltiin kiltti ja kuuliainen sukupolvi.

      Se kostautunut vanhemmiten, met ollaan liika nössöjä oltu. Suuret loispummi-ikäluokat polkeneet jalkoihinsa ja nuoremmat polvet menneet röyhkeydellä ohi. Tässä kai virläkin jotenkin pelkää, joku tulee ja määrää jälkkäriin, jos tekee jotain omituista :D

      Jälki-istunto oli lepsu rangaistus, oletan opet määräili sitä, jos net tarvi rahaa ja saivat jälkkärin valvonnasta ylityöpalkkaa.

      =DW=

      • Anonyymi

        No, 60-luvulla eivät opettajat oletettavasti saaneet jälkkärivalvonnasta ylimääräistä palkanlisää, vaan valvoivat jälkkäreitä talkoo-periaatteella.


    • Anonyymi

      Minut valittiin koulussa kirjoittamaan erään opettajan vastainen protestijuliste, koska minulla oli kuulemma paras käsiala. No, minä kirjoitin, kun muut sanelivat. Ja minä sain käyttärin ja jälki-istuntoa 2 t. Muut pääsivät pälkähästä. Reilua

    • Anonyymi

      Koulussa oli kivaa, jälkkäreineen kaikkineen, vaikka en mitään oppinutkaan, kun en oppimista niin tärkeänä pitänyt.

      Oli vähän risaista se koulunkäynti. Useasti olin jälkkärissä, pari kertaa sain koulusta fudut ja muutamat koulut keskeytin muuten vaan.

    • Anonyymi

      Opettaja nosti rinnuksista seinälle ja kysyi: Kumpi meistä määrää?

      No ensiitä rikki mennyt, aloin kuitenkin kunnioittamaan opettajaa aiva toisella tavalla
      ja suunsoitto tunnilla loppui myös siihen.

      Nykypäivän opettajien hukattu auktoriteetti johtunee em. asioiden puuttumisesta.

    • Anonyymi

      Meidän skolessa oli jälkkärit aina lauantaina iltapäivällä. Jos oli saanut hima-arestia viikonlopuksi edellisen viikon kotiintulorajojen rikkomisesta, niin kannatti hankkia jälkkää, että pääsi lähtemään kaupungille edes vähäksi aikaa, kun ainahan sitä saattoi myöhästyä kotiinpaluu dösästä joita silloin kulki harvoin ;)

    • Muistan istuneeni kerran (vai seisoako piti). Heitin välkällä lumipallon vaikka se oli kiellettyä. Toki kysyttiin et olinko syyllustyny moiseen rikokseen ja myönsin

      Serkkupojalle laitettiin peili pulpetin kohdalle luokkaan kun ei suostunut leikkauttamaan open mielestä pitkää tukkaansa. Open mielestä sai ihailla pitkää tukkaansa. Ei jälkkäri mut jonkinlainen rangaistus kuitenkin.

    • Anonyymi

      Minä vilkaisin kerran, siis käänsin päätäni taaksepäin ja katsoin hetken takanani pulpetissaan istunutta tyttöä. Miesopettaja toimi nopeasti: hän tuli ja käänsi minun pulpettini siten, että jouduin istumaan selkä opettajaan päin ja kasvot tuohon tyttöön päin. "Kato nyt tuon tytön suuta", opettaja totesi. Ei muuten nauranut kukaan luokassa, kaikki olivat ihan hiljaa.

      En muista, mitä kaikkea lainvastaista oikein tein, mutta nurkkaan jouduin harva se päivä, valitsin aina nurkan kirjahyllyn edestä, aikani kuluksi sitten keksin mahdollisimman paljon kirjojen nimissä olevista kirjaimista uusia sanoja.

      <Anni>

    • Anonyymi

      Koulu aika 60 luvulla silsi paljonkin opettajan harjoittamaa väkivaltaa jopa aina veron vuodatukseen saakka. samoin nokkela opettja osasi manipuloida niitä oikeita koulun häriköitä pieksemaan pienempiään. tähän oli usein syynä heikon opillaan kotiolot ja status.. hmm, olihan se ikävää aikaa...

    • Anonyymi

      60-luvulla oli vielä sodan käyneitä opettajia, joskus niillä vaan "keitti" yli. Oppilaita nostettiin käytävän naulakkoon ja karttakepin säleet lenteli usein eturivin oppilaiden silmille. Vaatteitakin repeili kun opettaja oikein otti opetettavaan tuntumaa.
      Muistan esim puutyötunnilla kun menin näyttämään valmistamaani puunkantotelinettä opettajalle, jotain siinä oli hänen mielestää pielessä kun heitti sen seinään. No siitä ei sitten valmista tullut. Toiselle opettajalle hain aina joskus välitunnilla tupakkaa lähellä olevasta kaupasta. Tiesin aina tupakkakeikan tulosta kun opettaja alkoi laskemaan rahojaan ennen tunnin loppua. Mukavia aikoja, hyvin pärjäsi kun ei hölmöillyt liikaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9599
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      394
      4100
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2840
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2584
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      189
      2571
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1648
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe