Löytyykö lakia mökkitien ojien kaivuulle ja rumputöille?

Anonyymi-ap

Minun mökkitieni ( alle 2km) varrella on sekä vakiasutusta että kesämökkejä. Nyt alkaa ihmetyttää millä perusteilla em. tien ojat kaivetaan ja liittymien rummut. Kyse on pienehkön kaupunkikunnan haja- asutusalueen mökkitiestä. Oma liittymäni on kantatilan maalta erotettu tiealue, jolla siis pysyvä oikeus 5m leveään , muutaman kymmenen metriä pitkään tiehen, kantatilan alueella. Liittymäni on keskivaiheilla ajosuunnassa (numerointi) oikealla puolen. Tietäni parannettiin 2020-2021, koska sitä oli pitkään ja luvatta käytetty raskaaseen ajoon. Kun tie oli vihdoin luotettavasti käyttökunnossa, ilmeisesti tiehoitokunta oli päättänyt ojittaa kohdallani yhteisen yksityistien molemmat puolet, eli myös oikean puolen. Olen omistanut liittymäni jo yli 40 vuotta. Tietä tehtäessä päätettiin, että minun tieni ei tarvitse ojaa kuin toiselle puolen (vasemmalle) , eikä myöskään yhteinen yksityistie minun tieni puolelle. (eli rumpua ei tarvita) Tähän asti kaikkien liittymien tierummut on maksanut tiehoitokunta. Nyt myöhään syksyllä oli tehty ojaa yhteisen yksityistien oikealle puolelle minun liittymääni asti, jota oli pilattu ja kavennettu samalla. Liittymäni vasemmalla puolen oli iso kuoppa ja paljon vettä, johon oja pysähtyi, eikä jatkunut minun liittymäni jälkeen. Kun ihmettelin muutenkin alamittaisen tieni liittymän uutta leveyttä, sain vastaukseksi että vaikka muille on maksettu rummut aikoinaan, minun tulee tehdä rumpu itse. MIKSI, kun ojakaan ei jatku pidemmälle. eli vesi siirtyisi sitten tieni liittymän alla vain toiselle puolen. Liittymiin myydään nykyisin 6m pitkiä valmisputkia, enkä tarvitse pitempää. Seuraava oja on vasta noin 10 metrin päässä , koska tie tekee melkein 90 asteen kulman pian liittymäni jälkeen. Eikö näistä kaivuista pitäisi ilmoittaa ja tietenkin yhdessä myös suunnitella. Onko menetelty oikein ja kun luin jostakin taajamaohjeista, että liittymästä on huolehdittava talvisinkin sen jäätymisestä ja lehtien puhdistamisesta, siis sellaisten liittymien joiden teko kuuluu kiinteistön omistajalle, alkaa vähän ihmetyttää. Pitääkö siellä käydä talvisin sulattelemassa putkea ja poistamassa lehtiä ja nyt talvella tekemessä ensin se rumpu?

25

1100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin siis yhteisen yksityistien oikean puolen ojankaivuut oli aloitettu tien loppupäästä ja pysähtynyt liittymäni kohdalle.

    • Anonyymi

      Miksi et mennyt kokoukseen, jossa käsiteltiin tuo asia ja suunnitelmat? Soon myöhäistä pidätellä, jos on jo housuus.

    • Anonyymi

      Luulis kyllä että kaikki maksut menis yksiköiden mukaan.

    • Anonyymi

      Jos ei käy tiekokouksessa, niin ihan turha valittaa. Tee perusteltu esitys seuraavaan tiekokoukseen ja esitä kuinka asia pitäisi korjata.

      • Anonyymi

        Tiekokous kuten myöhemmin selvitin ei olisi ratkaissut yhtään mitään. Ojia kaivettiin vasta syksyllä, kun mökkiläiset olivat jo laittaneet mökkinsä talviteloille, kertomatat etukäteen mitään tai kysymättä mitään liittymien omistajilta. Kesäkokous käsitteli vain pakolliset rutiiniasiat. En ole ennustaja, jotta olisin voinut ottaa asian puheeksi.


    • Anonyymi

      "Jos ei käy tiekokouksessa, niin ihan turha valittaa. "

      Mutta onneksi tänne voi tehdä vaikka kuinka paljon aloituksia / kommentteja vaikkei kävisi tie- tai muissakaan kokouksissa !

    • Anonyymi

      Mistä kirjoittavat päättelevät, että en käy tiekokouksissa? Tämän tien tiekokouskutsussa ei näy kuin yleiset asiat. Omalla kesämökkini yksiköllä ei äänestyksessä ole juurikaan merkitystä muutenkaan. kokoukset aikaisin aamulle jne. Tarkoitettu lähinnä vakiasukkaille. koronakriisissä olisi ollut mahdollista monissa vastaavissa kokouksissa osallistua etänä. Moderni tiekokouskin vastaisuudessa pidetään todennäköisesti siten että osallistuminen on mahdollista etänä. Juuri on valmistunut vastaaville tiehoitokunnille ja osakkaille käytettävissä oleva ohjelma, joka mahdollistaa paitsi etäosallistumisen, myös osallistumiseen tien hoitamiseen ja tiedottamiseen tieosuuksilla olevista ongelmista muille käyttäjille. Mitä näihin ojiin tulee niitä on kaivettu osakkailta kysymättä tai edes ilmoittamatta. Kuten kerroin omalla kohdallani ei rumpua ole tarvittu yli 40 vuoteen . Tiekunta ei ole sitä tehnyt, koska tiemutkan takia rummusta tulisi hyvin pitkä. Täysin idiootti kaivaisi nyt omalle kohdalle rummun, jolloin vesi pysähtyisi tieliittymän toisesta päästä toiseen päähän, koska sieltä ei oja jatku minnekään. Tieliittymiinhän laitetaan rumpu silloin. kun uusi liittymä on luotu ja kohdalla on avoin oja. Jotta em. uuden liittymäoikeuden saanut voisi ajaa tontilleen. Ei rumpua tehdä vain sen takia että on rumpukin. Kun liittymäoikeus on 5m leveään tiehen, mikä on yleistä, rumpuputkia myydään valmiina 6m pitkinä. Ajoväyläksi jää yleensä noin 3m . Tiekokoukseen osallistuminen ei olisi muuttanut kohdallani mitään,, koska näitä rumpuasioita ei käsitellä tiekokouksessa. Kokouskutsun ohjelmineen olen aina saanut viime vuodet sähköpostitse.

      • Anonyymi

        Lisäys. Tiekokous ei ole mikään keisarijohtoinen instituutti . Ei tiehoitokunnalla ole oikeutta kaivella ojia ja jaella määräyksiä jälkikäteen vielä ilman pienintäkään johdonmukaisuutta tai tasavertaisuutta. Tieliittymän tehtävänä on toimia pääsytienä liittymän käyttöön oikeutetulle/oikeutetuille omalle tontilleen. Sen estäminen tai liittymän vahingoittaminen on rikoslain alaista, ei yksin tiehoitokunnan päätettäviä asioita. Niistä on ilmoitettava hyvissä ajoin jos tarvetta on esim, kaivuutöihin ja jotka pitää olla perusteltuja. Meillä on yksityistielain lisäksi voimassa Suomen laki ja rikoslaki. Tiehoitokuntien tulee noudattaa näitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys. Tiekokous ei ole mikään keisarijohtoinen instituutti . Ei tiehoitokunnalla ole oikeutta kaivella ojia ja jaella määräyksiä jälkikäteen vielä ilman pienintäkään johdonmukaisuutta tai tasavertaisuutta. Tieliittymän tehtävänä on toimia pääsytienä liittymän käyttöön oikeutetulle/oikeutetuille omalle tontilleen. Sen estäminen tai liittymän vahingoittaminen on rikoslain alaista, ei yksin tiehoitokunnan päätettäviä asioita. Niistä on ilmoitettava hyvissä ajoin jos tarvetta on esim, kaivuutöihin ja jotka pitää olla perusteltuja. Meillä on yksityistielain lisäksi voimassa Suomen laki ja rikoslaki. Tiehoitokuntien tulee noudattaa näitä.

        "Meillä on yksityistielain lisäksi voimassa Suomen laki ja rikoslaki."

        Yksityisteiden osalta yksityistielaki on sama kun suomen laki. Eli missä ongelma


    • Anonyymi

      Huhhei ja rumpuni soi!

    • Anonyymi

      En ymmärtänyt perusongelmaa. Tien vieressä oli vasemmalla ennen aina iso lammikko vettä.
      Tämä vesilammikko ei haitannut sinua mitenkään, mutta muitako haittasi?
      Minkälaista ongelmaa näistä uusista ojista ja rummuista sinulle aiheutui?
      Tuliko vettä tielle, kapeniko tie, tuliko lisää maksettavaa?
      Haittaavatko nämä uudet rummut ja ojat muita samalla suunnalla kuin sinä asuvia käyttäjiä?

      • Anonyymi

        Paranisiko se lammikko tien toisella puolella? Tästä vuodatuksesta ei sivulliset ymmärrä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paranisiko se lammikko tien toisella puolella? Tästä vuodatuksesta ei sivulliset ymmärrä mitään.

        Ei kai ymmärräkään. Missä väitän että vettä on ollut aina. vasemmalla puolen liittymääni. Ei ole ollut eikä tietääkseni yhteisellä yksityistielläkään mitään suurempia routa ym . vesilätäkkö ongelmia, vaikka yhteisen yksityistien tien oikea puoli on ollut vuosia ilman ojaa. Ongelmia on ollut tonttitieni ylläpitämisessä siksi, että tietäni pitkin on ajettu poissa ollessani metsästä raskaita puukuormia ja kauempana olevat naapurit hakeneet pienestä metsälammestani käyttövettä pakettiautolla Oli keli mikä tahansa, esim. syksyn ja kevään märkyys ja lumien sulaminen. Itse olen ajanut vain henkilöautolla ja ajokerrat ovat olleet noin 13- 16 kertaa kesässä. Joskus muutama vieras on lisäksi omalla autollaan käynyt tervehtimässä. Käyttökertoihin nähden oma mökkitieni on tullut maksaan maltaita ja kaikki huolet ja surut päälle, ei kustannukset ole laskettavissa.
        Olen kuullut että ei kaikki muutkaan ole olleet tähän kaivuu-urakkaan tyytyväisiä. Olen saanut kahden teknisen alan ammattikoulutuksen ja toiminut piirtämis/ suunnittelutehtävissä sekä työnsuunnittelutehtävissä yhteensä 16 vuotta. Uskon vieläkin ymmärtäväni tekniikkaa, vaikka olenkin toiminut akateemisissa työtehtävissä viimeiset työvuoteni. Minun näkemykseni mukaan kun ojankaivuu on päättynyt tieliittymäni kohdalla tosin kaventaen autolla ajettavaa osuutta ja leventäen ja syventäen vasemmalla puolella olevaa ojaa, joka siis yhtyy minun tonttitieni ojaan, jota olen pyrkinyt pikemminkin kaventamaan, jotta tarvittaessa voisin vaikka salaojittaa sen ja samalla leventäen ajoväylää, joka on jäänyt muutenkin alamittaiseksi.
        Ei tätä kannata jaaritella. Kyse on lähinnä siitä, että yhteistä yksityistietä tietä muutettiin (ojia kaivettiin) osakkaiden tietämättä ja osa ei kaiketi päässyt enää tontilleen tai pois sieltä , tosin puskaradion mukaan. Minun kohdallani ohjattiin myös yhteisen tien toisen puolen vedet minun liittymäni puolelle. Siten saatiin rumputarve aikaiseksi. Tai näin minulle ilmoitettiin. Minä vaan en ymmärrä rummun tarvetta, joka siirtäisi vedet vain oman liittymäni alle, koska toiselle puolen ei vieläkään ollut kaivettu ojaa. Siellä on vanha lakkautettu ei moottoriajoneuvoille tarkoitettu tieliittymä. Joskus tiehoitokunta ei laittanut kohdalleni rumpua juuri tuon lakkautetun tieliittymän takia, koska rumpuani olisi pitänyt jatkaa toiset 6m. Nyt kaiketi oletetaan, että reakennan rummun sekä omaan liittymääni, että sen ylitse sinne lakkautetun noin 2m leveän tien liittymän ylitse . Tilanne ei selviä ilman kuvia. Siksi mielestäni on juuri taivaan lahja tiehoitokunnille ja osakkaille se uusi ohjelma , jonka avulla voi hoitaa kaikki kaikki tieasiansa, Nimi oli kai " Tievahti". Anteeksi tätä kautta ei voi tilannetta tarpeeksi ymmärrettävästi selvittää.


    • Anonyymi

      toisen maalle ei saa mennä ilman lupaa kaivamaan

    • Anonyymi

      Ei kannata ostaa mitään mökki- eikä talotontteja sitkeän, tiiviin savipankon päältä, eihän se vesiä kykene imeyttämään. Kunnon rapakivi-ja moreenialueella ei tarvita mitään ojia ja salaojia, vesi humahtaa näkymättömiin samaa tahtia kuin tuleekin.

    • Anonyymi

      Parempi ottaa pilssipumppu ja äyskäri kauniiseen käteen ja lipota vettä pois montusta.

    • Anonyymi

      En tiedä. Mitä siis kysyt. Voiko muut pskottaa sinut laittamaan betonirummun?

      Sitä ihmettelen miten riitaista on yksityistiealueilla.

      Nämä on yleensä ihmisiä jitka vaatii lapsilleen taksit, on pienet muutaman oppilaan koulut, lapsdt osaa vaatia jo vauvasta ja mikään ei riitä.

      Vaaditaan kunnalta tienhoitoa ja postia vaikka adutaan harvassa mutta tietä vahditaan ja jos joku eksyy alle km päähän, se laitetaan merkille.

      Yllättävän paljon riitoja harvaan asutuilka alueilla.

      Onko kerrostaloissa siivot, muita kunnioittavat ihmiset.

      • Anonyymi

        Jotta en antaisi täysin väärää kuvaa, kyseistä yhteistä yksityistietä, (olkoon vaikka "Mettätie")
        on hoidettu melko hyvin ja riidoitta tämän vuosituhannen aikana. Sitä ennen tiehoitokunta ei ollut tietoinen laista eikä tekniikan mahdollisuuksista ja myös l eriarvoisuus kukoisti. Omalla kohdallani erimielisyyttä on aiheuttanut juuri ymmärtämättömyys lakipykälistä. ym., koskien tilalleni kulkevaa tietä ja sen tien alun vaihtuvia maanomistajia. mutta yleisen tien kohdalla ei ole ollut suurempia ongelmia. Nyt ihan viime vuosina on eripuraa syntynyt mm. sähköjohtojen vaihtuessa maakaapeliksi, tien katuvalaisimien tarpeellisuudesta ja nyt ilmeisesti uusien ojien tarpeesta ja kaivuista. Joskus vuosia sitten saimme kokoon riittävästi kannattajia, kun kunta lupasi maksaa sähköt ja asennukset, kun itse hankimme tolpat. Olin ylpeä valaistusta mökkitiestämme. Asukkaat ja omistajat ovat vaihtuneet ja avustusten perustelu koskien yksityisteitä, yllättäen osakkaat eivät olleet halukkaita maksamaan sähkölaskuja. (siis ennen tätä sotatilanteen aiheuttamaa energiapulaa), jolloin laskut paisuvat todella korkeiksi. Kaapelityöt saivat kyllä kaikkien hyväksynnän, mutta keskeytyivät juuri kaivuiden takia, tai minulle tuntemattomasta syystä. (oma mökkini on sähkötön) ja nyt nämä kaivuut, jotka eivät liity mitenkään kaapelitöihin . Mielelläni olisin mukana pohtimassa, mutta oma terveys, mökin kaipaama kunnostustyö, kaupunkiasunnon laaja-alaiset remontit ja pieni arka koira, joka ei ole yksin autossa eikä mökillä estävät. Eli etäosallistuminen ja tietokoneohjelma olisi kyllä paikallaan. Mökilläni on vesivahinkoja, ötökkätuhoja jne. Ilkivaltaakin käytetty ja ei siis sähköjä. Ihmettelen sitä tiehoitokunnankin ystävällisyyttä, kun sain tieni vihdoin kuntoon, ettei pakoputki putoa eikä savea ole tarpeettomssa paikoissa, kun ammattimiehet tekivät erissä työtä sen kanssa, olisi siinä yhteydessä sitten asiallinen ja tarpeellinen rumpukin saatu paikoilleen.. mutta ei kun nyt vasta kun tämänkin kesän lomakausi oli jo päättynyt. En päässyt koronakriisissä lainkaan keuhkojani puhdistamaan maaseudun rauhaan, kun en pysty yhteistieltä kantamaan tarvitsemiani tavaroita mökille asti . Rumputöitä en ole suunnitellut seuraaville kesille, vaan mökkini ehostusta ja luonnosta nauttimista. Sekä korona että sodan uhka voivat vielä aiheuttaa yllätyksiä, mitään turhia kaivuutöitä ei kananttaisi yhteisillä teilläkään tehdä, estämässä tonttien käyttöä, kun tavoite pitäisi olla täysin päin vastainen-Ihmisiltä puuttuu sekä sydän että järki.


    • Anonyymi

      Kyllä löytyy. Me tiekunnassa käytämme rajatonta valtaa. Jos pitää kaivaa ojia niin ne kaivetaan. Jos menee yksityisten kirveenvarsitiet poikki niin ne menee ja poikki myös pysyy, ei ole mikään pakko käydä homeisilla mökkösillään. Sen sijaan tiemaksu on maksettava ja se on ulosottokelpoinen ilman oikeudenkäyntiä.

    • Anonyymi

      Ensinnäkin, olet ajanut katuvaloja mökkitiesi varteen, vaikka sulla ei ole varaa edes sähköistää omaa mökkiäsi. Meinasitko että kaikki muut tien varrella asuvat maksaa niistä tulevat sähkölaskut tai yhteiskunta, eli me veronmaksajat?
      Ei oo sulla hatun alla muuta kuin tyhjää, kesämökkitielle katuvalot...

      Toisekseen, se kuka metsänhakkuu/puunajohommia tekee ja rikkoo sinun tekemän tien, on velvollinen korjaamaan sen samaan kuntoon kuin mitä se oli ennen näitä puunajoja. Ymmärrätkö, samaan kuntoon missä se oli ennen näitä hakkuuajoja?

      Sama sääntö pätee niihin vedenhakijoihin. Jos ne tekee uria, niin ei muuta kuin pysäytät ja kysyt, korjaatko tekemäsi urat, kiitos. Siis jos se tie on yksin sinun omistamasi ja sun mailla eikä kellään muulla ole siihen laillista käyttöoikeutta.

      Jos tätä sun liittymää ja tienpätkää käyttävät muutkin saman tien varrella olevien kiinteistöjen asukkaat tai maata omistavat, niin hohheijaa, eihän se tie sun ole. Tien käyttöoikeuksia on muillakin, ja se näkyy tiehoitokunnan maksuissa näillä tyypeillä, Rahaa korjauksiin ja ylläpitoon kyseisen tien osalta tulee sitä kautta myös heiltä.

      Tämänhän sinä tietäisit, jos olisit lukenut ne lakipykäläsi.

      Kolmanneksi, tienhoitokunnalle ja sun naapureille ei tippaakaan kuulu sun koulutukset, sun tulot, sun koirasi asiat, eikä mitkään tiehen liittymättömät menot.
      Ei kukaan jaksa kuunnella keskeytymätöntä horinaa sun pätevyyksistä, kaupunkielämän pilaamista keuhkoista yms asiaan kuulumattomista älyttömyyksistä.

      Vinkki: Lähetä ensi kerran tiehoitokunnan kokoukseen sellainen ihminen joka pysyy asiassa ja ymmärtää mistä milloinkin on kyse.

    • Anonyymi

      Eli oliko se oja nyt mistä katsoen vasemmalla puolen, ja minkä tien. Mikä tie tuo "Mettätie" oli, oliko se sama kuin se mökkitie? Vai se tie, jossa vedenhakijat teki niitä uria? Kummassa tiessä on nyt kaksi ojaa, vai onko kummassakin? Pitäisikö se rumpu tehdä poikkisuunnassa siihen liittymään, vai riittääkö 6 m putki 20 metrin tiehen (oliko tämä se "Mettätie"? Selvennäkkö näitä vielä, kun ei ihan tuosta avautunut, kiitos!

      • Anonyymi

        Ehkä kannattaa kaivaa avoviemäri sen mökkitien poikki niin jopa loppuu vedenhaku ja tukkikuormien kuskaus. Ötököihin tuskin tehoaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä kannattaa kaivaa avoviemäri sen mökkitien poikki niin jopa loppuu vedenhaku ja tukkikuormien kuskaus. Ötököihin tuskin tehoaa.

        "Toisekseen, se kuka metsänhakkuu/puunajohommia tekee ja rikkoo sinun tekemän tien, on velvollinen korjaamaan sen samaan kuntoon kuin mitä se oli ennen näitä puunajoja. Ymmärrätkö, samaan kuntoon missä se oli ennen näitä hakkuuajoja?"
        Noinhan sen pitäisi olla, mutta ei ole. Et pysty todistamaan missä kunnossa tiesi oli, tuskin sitäkään missä kunnossa nyt on. Erimielisyydet tiekunnissa määrää yksityistielaki ratkaistavaksi maaoikeudessa (käräjäoikeuden kokoonpano).
        Vapaaehtoisesti kukaan tienrikkoja ei saata tietä ennalleen.


    • Anonyymi

      Muuten selkeä juttu mutta mökille vai tiellepäin katsoen vasemmalle?

      • Anonyymi

        Semmoinen perusongelma on tuolla https://luke.fotoware.cloud/fotoweb/archives/5044-Jaa-Share/Folder 45/Solonen_Metsätienkäyttäjien hiljainen tieto esitys.pdf.info#c=/fotoweb/archives/5044-Jaa-Share/+/take-me-home-countryroad-hankkeen-webinaari/

        Eivät välitä kunnostaa tietä tarpeisiinsa vaan miettivät huonojen teiden vaikutusta bisneksiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3537
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1650
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe