Ulkonäöllistä ikää tulee mietittyä ja esim. verrattua tv:stä tuttuihin. Googlaan noin itseni ikäisten syntymäaikoja, koska en tiedä olenko ikäiseni näköinen vai nuoremman/vanhemman.
Ruumiilista ikääni vertaan myös. Itse käyn kuntosalilla ja ryhmäliikunnassa, mutta näen paljon laahustavia, epäsiististi pukeutuneita, harmaantuneita hahmoja, joiden uskon olevan omaa ikäluokkaani.
Ja henkinen ikäni. Tunnen jämähtäneeni varhaiseen keski-ikään. Nautin viihteestä ja voin elää melko itsekkäästi, kun ei esim. lapsenlapsiakaan ole. En ole yhtään pullantuoksuinen "mummo", mutta haluaisinko olla. Ehkä en.
Ihme itsetutkiskelua.
Millainen on nainen 60+
27
601
Vastaukset
- Anonyymi
Niin, en tiedä! Tunnen itseni ihan tavalliseksi mummoksi, joka lähestyy seitsemääkymppiä. Käytän joskus keppiä ja joskus rollaattoria, kun oli toi aivari alkuvuodesta ja jäi vähän halvausoireita ja hattarapää.
En vertaa itseäni kehenkään, enkä ajattele ulkonäköäni. En ole koskaan ajatellut koko asiaa. Ihan normaalisti itseäni hoidan. Liikkunut olen aina, paitsi nykyisin on vähän haastavampaa.
Kivaa olla ihan tavallinen mummo! - Anonyymi
Itse olen 69 vuotias yksin asuva mummo itä Helsingistä.Sujut ulkonäköni kanssa. Ostan lidi poistosta 50% vaateet ulkoiluun läpi vuoden aikojen. Joten säät eivät estä ulkoiluani.Jos ulkoista olemustani joku katselee tai arvostelee? On ihan sama. Jos olen kuolemalle menetänut 2020-2021 ihmisä elämästäni tärkeitä.Varmasti näkyy ulkoisessa olemuksessani.Minulla on ainakin tunteet ja luopumisen tuskaa viellä.Sitä olen omasta vahvudesta kiitolinen en tupakoi ei käytä alkohoolia. En siis tarvitse viiniä ja kaljaa ollakseni minä.En myös siksi saa uusia ystäviä.Sama en ulkoilu kavereita. Kun kaikilla on joku vaiva. On ne vaivat minullakin en vaan valita. Molempien polvien nivelrikot ja toisen polven kierukan repetymä.KIPUN VAAN ON LÄÄKE LIIKU. On eteinen kävelykeppi tarvittaessa odottamassa.2 mennyttä talvea olen hitaasti hartaasti Kivikon Metsä hiihtänyt. Varastossa olella 30 vuotta vanhoilla suksilla.Luistelutkin, sama asia. 30 vuotta vanhoila luistimilla 2 talven selkää.Onekisi Itä Helsinki viellä on Kivikon Metsä.Joka tosin joka vuosi pienene ja puita kaadetaan kuin varkain.Lisäksi meren rantaa mielin määrin.Jaksan kävellä viellä sinne noin 10 km ja takaisin.Jos pyörällä en lähtenyt. Toki sujuvsti pääsen metrollakin. Joten koiraan ei karvoihin katsominen. Pidän myös kinni kellosta päivä rytmistä.Kesäsi jaksan 3 kertaa päivässä ulkoilla, Täyty myöntää on jännyt nyt 2 kertaa päivässä.Aselmittari sempparina pyrin silti keräämän 20 000 askelta päivässä.Kuntelen paljon kuulokeilla musikkia radio Nostalkia. Käyn myös ilmaisilla likuntatuneilla senjori likunassa 3 X viikossa.Uskon kun pidän kinni päivä ja uni rytmi nukun yöni hyvin kertaakan yöllä heräämättä edes pissalle.Yksinäisyden en anna viedä itseäni.Yksinäisyys ei ole oma syyni.Kuolemalle ihmisä mentin 17 kpl.Saman oloset ystävät kuin siskon,veljen ja suhteni joka kesti 22 vuotta.Näillä eväillä menään.Kipuja ei lueta ja todella ulkokuori ei kerro mitä ihminen on sisältä.Jonkun verran teen myös ruohontaso juurella vapaehtoistyö palkatta.Kaikea hyvää kaikile ja anetaan kaikien kukien kukia. Itä Helsinki Mutsi. ps. kun nainen ikän katsomatta ulkoilee yksin ei ole vapaata riista kävelytiet, pellot esim.Myllypuron Helsinki 92 urheilu puiston tuntma. Jossa seikailua etsii mies alle 70 vuotiasko? Pyöreä on ja takin taskussa taskumatti. Ei ymärrä ei kinosta. Miihin hänet ajan pois kun ulkona kaikilla on julkista paikaa kävellä,Joten joutunut vaihtaa kellon aikoja likuntaani. Aikuinen poikani jo vuosia sitten snoi: Vaihda kävelyrittejä kellon aikoja kukaan ei silloin lähde seraa. Nyt ontuo ukko perässäni kulkenut elokusta lähtien .ainoa on pyörällä,pysähtyy kävelee viereni.Joten en rutinin omaisesti lähtenyt ovesta ulos pitkä lenkki kello 9.Enkä mene prisma itis. Sieltä hakee sen pullonsa norko siellä ulkona. Vaihtanut sitymarkettin itis.anteksi teksi virheni lukihäiriöisenä en itse ne näe.
- Anonyymi
Olen jo 67v ja vähät välitän muiden mielipiteistä. Yleensä kuljen päivittäin ulkoilupuku päällä lenkkeillen ja samalla reissulla käyn kaupassakin jos on tarvis. Jos ihan muiden juttujen takia lähden kaupungille on pukeutuminen vähän eri, mutta saatan sinne mennä myös kävellen jonkin pienen asian takia ja silloin ulkoilupuvussa. Muiden ulkonäkö ei niin paljoa kiinnosta että googlettelisin miltä kukakin ja minkä ikäisenä näyttää. Yleensä en tuolla ulkona kulkiessakaan tuijottele vastaantulijoita miltä näyttävät. Jos minun ulkoinen meikitön olemukseni jotakuta häiritsee niin se on hänen ongelmansa eikä minun. Kenenkään takia en enää itseäni tällää, hiuksiani värjää tai meikkiä naamaani laita, sitä jouduin aikoinaan töissä ihan riittävästi tekemään kun asiakaspalvelussa olin.
- Anonyymi
Olen terve, suht hoikka, kuntoileva, paljon telkkaa yms. katsova, saunaoluesta ja ruokaviinistä nauttiva 68-vuotias nainen. Ikätovereillani on useampia lapsia ja monta lapsenlasta, jotka antavat ohjelmaa mummoille. Oma poikani ei ole perhettä hankkinut/saanut, joten ihan itselleni (ukkoni kanssa) voin elää. En ole lapsirakas, en kaipaa mummoilua, mutta ainoalle lapselleni haluasin perheen. Eli toisaalta olen tyytyväinen, toisaalta en.
- Anonyymi
Ihana todeta, että joku muukin, joka ei kaipaa mummoilua.
Oikeastaan inhoan pieniä lapsia, paitsi silloin, kun omani oli pieni. Yksi riitti sitä lajia.
Hänkään ei lapsia haikaile, ainakaan vielä 35 vuotiaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeastaan inhoan pieniä lapsia, paitsi silloin, kun omani oli pieni. Yksi riitti sitä lajia.
Hänkään ei lapsia haikaile, ainakaan vielä 35 vuotiaan.Nyt voit sitten ymmärtää, miksi sinä mummoikäinen inhotat tiettyä porukkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt voit sitten ymmärtää, miksi sinä mummoikäinen inhotat tiettyä porukkaa.
Kerrotko minullekin, mitä on tämä tietty porukka?
Jos lapsiperheitä tarkoitat, saavat ihan rauhassa inhota. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei lasten inhoaminen päälle päin näy. Pysyn vain kaukana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hänkään ei lapsia haikaile, ainakaan vielä 35 vuotiaan.Kiitos. Löysin sinusta "vertaistukea", vaikken mitään tukea tarvitsekaan. Olen alkanut vähän kaihtaa kavereita, joilla lapsenlapsia ja jotka ylpeästi heistä kertoilevat. Toisaalta olen kateellinen, toisaalta en yhtään. En todellakaan kaipaa lapsenhoitohommia enkä mahdollista huolta ja murhetta ja vastuuta. Pojalleni rakkautta elämäänsä kylläkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin haluaisin kuulla, mikä porukka inhoaa mummoikäisiä ihmisiä, joilla ei ole lapsia/lapsenlapsia. Millä lailla he inhonsa osoittavat?
Ei lapsia "inhoava" ainakaan vastenmielisyyttään tuo esille, vaan pyrkii pysymään erillään ja katselemaan kauempaa.
- Anonyymi
Eihän sellaista ole olemassakaan kuin 60 vuotiaan näköinen nainen?!
Minuakin luullaan neljä-viisi-tai kuusikymppiseksi, riippuen ihan siitä kuka katsoo. JOs meikkaan ja laittaudun, niin ikää on vaikea arvioida mutten ole vielä kertaakaan tavannut meidän ikäistämme naista, joka ei näyttäisi ikääntyneeltä naiselta. Eri asia on, jos on botoxia poskissa ja muitakin toimenpiteitä tehtv, silloin voi olla sileämmän näköinen muttei ainakaan kauniimpi tai nuoremman näköinen.
Jotkut on käyneet rasvaimussa ja näin on helpompi pitää kroppa kuosissa, olettaisin.
Turha verrata itseään toisiin samanikäisiin koska siinä ei viisastu yhtään. Moni kuvittelee tosin olevansa nuoremman näköinen mitä on mutta me kuusikymmpiset olemme vanhoja naisia, sanoipa kuka mitä tahansa ja kukaan meistä ei näytä nuorelta naiselta. - Anonyymi
Teini-iän ohitettuani opin ymmärtämään ettei minun tarvitse verrata itseäni muihin. Minä olen minä, ja minulla on minun peritötekijäni, muut ovat muita ja heillä ovat omat perintötekijänsä. Aikuisiällä en ole tietoisesti pyrkinyt muuttamaan ulkonäköäni, olen aika luomu. Pyrin kuitenkin pukeutumisessani huomioimaan värien yhteensopivuuden ja ajattomuuden. Kehoni kunnosta huolehtimisen syynä ei ole ulkonäköpaineet, vaan terveys.
- Anonyymi
Yleensä tuollaisen mietiskelyn takana on halu kuulla se iänikuinen klisee, ettet näytä yhtään ikäiseltäsi ja ihan kirjoititkin miten näet "laahustavia, luultavasti ikäisiäsi naisia".Ilkeästi kirjoitettu mutta kuuluu kuvioon.
Miksihän ihmeessä pitäisi näyttää nuoremmalta kuin on?- Anonyymi
Mitä? Kirjoittiko aloittaja haluavansa näyttää nuoremmalta kuin on? Mielestäni hän pohti ikäistensä erilaisia olemuksia eikä kaivannut kehuja kliseisesti. Olisiko ollut edes aihetta; hänhän saattaa olla ihan ikäisensä näköinen ihminen, joka vähän ihmettelee joidenkin ikäistensä "laahustamista", kun ryhdikkäämpikin voisi olla. No, jokainen tavallaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä? Kirjoittiko aloittaja haluavansa näyttää nuoremmalta kuin on? Mielestäni hän pohti ikäistensä erilaisia olemuksia eikä kaivannut kehuja kliseisesti. Olisiko ollut edes aihetta; hänhän saattaa olla ihan ikäisensä näköinen ihminen, joka vähän ihmettelee joidenkin ikäistensä "laahustamista", kun ryhdikkäämpikin voisi olla. No, jokainen tavallaan.
Laahustaa sitä itse kukin kun huolet ja murheet panevat ryhdin huonoksi ja askeleen väsyneeksi.
- Anonyymi
Itsestään huolta pitävä, terve, liikuntakykyinen, siisti, huoliteltu ... on kyllä ehdottomasti nuorempi kuin tyyppi, joka ei em. elementtejä omaa. Kuten kommenttisikin kertoo. Henkisesti heränneet eivät hoida itseään nuorena pysyäkseen, mutta pysyvät silti.
- Anonyymi
Minullakin on tapana verrata itseäni ikäiseeni, laulaja, näyttelijä, poliitikko. Vähän kuva saattaa harhauttaa. Pitäisi nähdä livenä vaikka Pirjo Nuotio, joko täytti 70. Onko tosiaan aidosti noin kuulaan näköinen.
Olen eri näköinen nukkumasta noustuani kuin sitten kun vähän sipaisen ehostusta, mutta ei meikillä ratkaisevia tehdä. On sitä aika turhamainen, satsaan paljon ulkoiseen olemukseeni ulkonäönkin takia liikkumalla ja ruokavaliolla. vaikka sanon tekeväni sen terveyden takia. Eipä se paha valhe ole.- Anonyymi
Vertailen ja olen turhamainen minäkin. Meikkaan ja pukeudun siististi aina ihmisten ilmoille mennessäni (tai kotona vieraiden "pelossa"). Ehkä tämä johtuu huonosta itsetunnosta. Ehkä se johtuu sivistyneisyydestä ja muiden huomioon ottamisesta. Tai kummastakin. Oli niin tai näin, kumpikaan ei ole rikos eikä muilta pois.
- Anonyymi
Eikö jo 60 vuotiiana olisi sen ikäinen että silloin olisi viimeinen hetki käsillä alkaa kehittämään omaa henkistä puoltaan ja jättää tuollaiset ulkonäkö ym. seikat nuoremmille.
- Anonyymi
Yleensä jos ihminen hoitaa ulkonäkönsä terveellisillä elämäntavoilla, hän hoitaa myös henkistä puoltaan. Oppii uuttaa ja on virkeästi mukana. Perehdyin äänestysprosessiin. ei muuten ole ihan helppo juttu. Nyt merkkaamaan kävijät, pitämään pöytäkirjaa ja laskemaan illalla yömyöhään ääniä. Paino kurissa, keskivartalo timmissä ja meikit naamassa.
- Anonyymi
ulkonäön hoitaminen on samaa kuin SIISTEYS.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleensä jos ihminen hoitaa ulkonäkönsä terveellisillä elämäntavoilla, hän hoitaa myös henkistä puoltaan. Oppii uuttaa ja on virkeästi mukana. Perehdyin äänestysprosessiin. ei muuten ole ihan helppo juttu. Nyt merkkaamaan kävijät, pitämään pöytäkirjaa ja laskemaan illalla yömyöhään ääniä. Paino kurissa, keskivartalo timmissä ja meikit naamassa.
... tietäen ettei se Nuotio järin nuoremmalta näytä. Nyt ruokoilen ettei yhtään ääntä hylättäisi juuri minun töpeksinnän ja vanhojen aivojeni takia ja ilayöstä on toivottavasti aika kiittää hyvin menneestä diilistä.
- Anonyymi
Ajatteletko, että ulkonäöstä huolehtiminen on henkisestä kasvusta pois? Juuri päinvastoin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajatteletko, että ulkonäöstä huolehtiminen on henkisestä kasvusta pois? Juuri päinvastoin.
niin myös ajattelen.
useimmat hyvinkin sivistyneet ja hyvin koulutetut ovat myös ulkonaisesti huoliteltuja.
- Anonyymi
Muistan lapsuudesta kun olimme siskon kanssa alakouluikäisiä ja naapurin rouva oli liki viiskymppinen, kulki huivi päässä leuan alle solmittuna ja aina valitteli vaivojaan ja kulkikin hiukan kumarassa.
Puhuttiin että ei ikinä haluttais noin kauan elää jos noin huonoon kuntoon menee. Ei sitä alle kymmenvuotiaana lapsena käsittänyt että se vajaa viiskymppinen ei ollut vielä vanha vaikka vanhalta maalaismummolta näyttikin silloin 60-luvun alkupuolella.
No nyt on molemmat niin sisko kuin minäkin jo muutaman vuoden vaille seittemänkymppisiä ja molemmat ajateltu että yli kaheksankymppiseks ei tarviis elää, vaikka suht vähällä on päästy esim sairauksien suhteen ja itse en ole niin terveellistäkään elämää viettänyt ja siksi lääkäritkin vähän kummeksuneet silloin kun olen vastaanotolle joutunut. Yksikin lääkäri näytti hyvin pettyneeltä kun määräsi keuhkokuviin kun olin yli 40 vuotta polttanut eikä kuvista löytynytkään mitään. - Anonyymi
Yleensä ovat jo räystäät tiputtaneita, ilmenee helpotuksena tai kiukutteluna palstoilla.
- Anonyymi
😋😍😋😍😋😍😋😍😋
😍 Kuumat tytöt odottavat sinua -> https://www.ero4.fun/girl4love
🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606484- 1003352
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252676- 212308
- 271861
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3571822- 251600
- 491452
- 321448
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261423