Julkisoikeus vai oikeustiede

Anonyymi-ap

Olen valmistunut viime vuonna KTM:ksi ja pohtinut jatkavani opiskelua työn ohella. Olen pohtinut oikeustieteen ja julkisoikeuden välillä. Minja kiinnostaisi ehkä työ julkishallinnon puolella, eikä niinkään lakimiehen työt. Olisiko julkisoikeus (HTM) tässä tapauksessa parempi kuin OTM, vai mikä on mielipiteenne? Tuo julkisoikeus (HTM) ehkä itseäni enemmän kiinnostaisi. Tietenkin jos jokin muu HTM-ala (julkisjohtaminen, aluetiede tms.) olisi mielestänne hyvä yhdistelmä KTM-tutkinnon lisäksi, niin saa antaa mielipiteitä ja jakaa ajatuksia!

2

506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KTM-tutkinnon lisäksi suoritettu OTM antavat loistavat mahdollisuudet mitä erilaisimmille aloille. Hallintotieteet avaavat luonnollisesti mahdollisuuksia myös, mutta oman näkemykseni mukaan painottuu erityisosaaminen silloin hallinnon alalle.

      OTM-tutkinnon etuna on, että siinä voi perehtyä hallinnossa tarvittaviin oikeuden aloihin, mutta samalla myös oikeusaloihin, jotka tuovat erityistä hyötyä yhdessä KTM- tutkinnon kanssa, esim. yritysjuridiikka.

      Oleellista lienee, että pohdit itse, mille alalle erityisesti haluat ja tähtäät sellaisiin opintoihin, jotka tätä tavoitetta parhaiten toteuttavat.

    • Anonyymi

      Valinta on vaikea. On hedelmällisempää opiskella sitä, mikä kiinnostaa eniten. Tässä tapauksessa siis HTM.

      Mutta OTM on kyllä selkeästi arvokkaampi tutkinto ja jo yksistään avaa paljon mahdollisuuksia. HTM menettelee KTM:n rinnalla täydentävänä.

      Itse tekisin niin, että hakisin molempiin ja ensisijaisesti OTM-tutkintoon, toissijaisesti HTM-tutkintoon.

      Voisi kyllä miettiä sitäkin, mikä on KTM-tutkinnon merkitys ja arvo? Tarvitaanko todella toinen tutkinto rinnalle? Oliko KTM virhevalinta? Minun tuntemani KTM-ihmiset ovat pärjänneet työelämässä hyvin ilman muita tutkintoja, työelämä on nielaissut pyörteisiinsä vahvasti. Toki muutama on vaihtanut alaa täysin ja ihmetellyt, miten viitsikin opiskella sellaisen tutkinnon, jonka arvomaailma on niin vastoin omaa arvomaailmaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2651
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1104
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1064
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe