Ainoat sukseni ovat olleet ROSSIGNOL X-IUM SKATING PREMIUM sarjan yleiskelin suksi, 4-5 vuotta hiihdetyt. Toisinaan eivät luista, eivät sitten minnekkään. On hiottu yms. Sitten kelillä kun kaikilla luistaa, niin kyllähän noilla menee myös kuntoilijakin sen 15-16km/h 50km lenkin vaikka ei mitään pohjissa.
Nyt hankin FISCHER SPEEDMAX 3D SKATE ja toivoin erityisesti ns. pehmeälle kelille, 0 -10, pitäisi olla jonkin verran erilaiset mitä Rossarit. Erilaista toivonkin tarkoituksella. Hiihtotekniikka suht hyvä ja tuhansia treenitunteja vuosien saatossa ja muita lajejakin taustalla. Fisukoilta kuntoilutapahtumissa jengi painanut vaan ja lujaa ohi.
Noh, ohan ne toiset parit suksia tietty hyvä olla, vaikka eroa ei juuri loppujen lopuksi edes olisikaan. ..... onko kokemuksia eri kelialuiden suksista ja vaikutuksesta?
Kuinka paljon eri kelialuiden luistelusuksissa on eroja ja vaikutusta luistoon?
8
398
Vastaukset
- Anonyymi
Jokainen pari pitää itse testata ja merkitä kirjanpitoon, missä lämpötilassa, lumen muodossa ja millä voiteella toimivat.
Kirjanpito on perusta kilpahiihdon kalustovalinnassa. Silti lopullinen kapulatesti voi näyttää toista.- Anonyymi
Kuontivaaran kahviossa oli aikoinaan Susi Kallen kirjanpito esillä. Itse en saanut niistä merkinnöistä mitään tolkkua, ovat tieteellistä fysiikkaa korkeammat.
- Anonyymi
Eikös kiteensuksi ole vuosia teroittanut, et luistelusuksia on karkeasti kovalle ja pehmeelle alustalle?
https://www.sporttipalvelu.fi/?Tuotteet___Madshus_Empower___Luistelusuksen_rakenteesta_ja_vaatimuksista
Yleiskielen suksea ei ole olemassakaan. - Anonyymi
jaa-a, sanoisin että eroja on suksissa. Rossingnolilla on kyllä jotenkin mukavampi ja ehkä hieman helpompi hiihtää, mitä Fischerin suksella. Ainakin jos tekniikka ei täysin kunnossa. Kyllä huomaa suksisa eroja, jos enempi hiihtää. Nimenoman kovan ja pehmeän kelin suksien erot. Yleiskelin sukset tietty toimii esim. hieman jäisellä kelillä, mutta eniten vaikuttaa suksen profiili ja hionta.
- Anonyymi
Kymmenen vuotta sitten olisin ollut samaa mieltä, mutta nykyään Fischerit ovat erittäin helppohiihtoisia. Fischereissä myös parempi pohjamateriaali minkä vuoksi niitä on helpompi saada luistamaan. Toki suksen profiili on tärkein.
- Anonyymi
ja kyllähän nyt vähintään kahdet parit suksia pitää olla, jos enemmän hiihtää! Monilla on kolmet tai neljätkin yms. transparent sukset mukaan vielä.
- Anonyymi
Tommonen yks pari tehtaan jäljiltä vaatii useamman sata kilometriä eri keleissä hikeä notta tietää mihin se optimisti passaa. Sit ottaa hionnan sille parhaiten sopivalle kelille. Tehtaalla ne hionnat on lähinnä pohjan puhdistus operaatio ja ulkonäkö kysymys.
Saa niitä suksia ostaa autotallillisenkin, mut 3-4 luikkariparilla pärjää kyllä. Yhdelläkin, jos pakkaskelit hiihtää pertsaa. - Anonyymi
Joka merkiltä löytyy topkapulaa, jos osaa ja on mistä ja millä valita. Menkää käymään Sveitsin Fisherillä, siellä niitä löytyy halleittain.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 449201
- 785712
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14800Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon414236- 583734
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella543482Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme293347- 462549
- 342132
- 401890