Etätyöskentely sähköttömällä mökillä talvella

Anonyymi-ap

Kotona on sähkölämmitys, eikä minkäänlaista tulisijaa. Jouluun asti on voimassa edullinen sähkösopimus, mutta sen jälkeen sähkö tulee maksamaan meille suunnilleen 1000 €/ kk talvikuukausien ajan. Ajatuksiin tulee väkisin se, että pitääkö tästä lähteä talveksi asumaan sähköttömälle mökille ja jättää kotiin lämpö päälle vain keittiöön ja kylpyhuoneeseen, ettei vesiputket jäädy.

Mökiltä puuttuu verkkosähkö, mutta aggregaatti on. Liiteri on täynnä puuta ja tuvassa varaava tulisija, joten lämmitys ei ole ongelma.

Eniten mietityttää virran saanti tietokoneeseen kun aurinkopaneelit eivät tuota talvella, eikä aggregaatilla saisi ladata. Oltiin korona-aikana pitkiä aikoja mökillä, mutta silloin oli aurinkoinen kevät ja aurinkopaneelit tuottivat virran tietokoneelle.

Onko joku jo kokeillut etätyöskentelyä verkkosähköttömissä olosuhteissa talviaikaan ja miten olette pärjänneet? Oma ajatus olisi hankkia pieni salkkuaggregaatti tietokoneen akkua lataamaan, mutta ei senkään käyttäminen ihan ilmaista ole.

26

317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä olen tälläkin hetkellä mökillä etätöissä ilman valtakunnan verkkoa. Aurinkopaneelit eivä tuota tähän aikaan vuodesta, mutta minä lataan akkuja aggregaatilla ja otan sähköä herkempiin laitteisiin akusta. Tietokone kuluttaa niin vähän sähköä, ettei aggregaaattia tarvitse käyttää pitkään, jotta akut pysyvät täynnä.

    • Anonyymi

      Tiedät siis että sähkö tulee maksamaan 1000€/kk koska laskit sen nykyisen kulutuksesi mukaan? Ja et ole valmis tinkimään sähkönkulutuksesta kun sitä ei kehtaa sanoa naapureille? Klassikko.

      18 astetta ei ole alaraja huonelämpötilalle jos ilmanvaihto pelaa ja kosteuslukemat pysyvät matalina.

      Syksy on erijuttu kuin talvi. Kuiva talvi-ilma mahdollistaa lämpötilan turvallisen pudottamisen alemmaksi kuin kosteassa syksyssä, kunhan kämpän ilma vaihtuu riittävästi. Kosteusanturilla varustetut elektroniset lämpömittarit on hyvä sijoitus.

      Oma ratkaisu: Ei samaa huonelämpötilaa kaikkialle, merkittävä lämpötilan lasku jossa yhdessä huoneessa 18 ja muualla 15, lisää mattoja, Lämminvesivaraajan läpötilaa laskin pitäen mielessä turvamarginaalit, ja se on sammuksissa useamman päivän kerrallaan.

      ....siitä lämminvesivaraajasta. Halvan sähkön aikana ei kait ollut väliä jo oli edelleen tehdasasetuksilla voi jessus! Tipautin 20 astetta kuuteen kymppiin. Siitäkin vielä voisi asteen pari hivuttaa alaspäin. 55 alle alkaa olla jo riskipeliä.

      Ilmanvaihdon nyrkkisääntö: Pullossa elävien kämpät homehtuvat.

      • Anonyymi

        Minulle 18 astetta ei riitä sisälämpötilaksi asumiseen. Jos joutuisin kotona elämään noin kylmässä, lähtisin sata-varmasti mökille evakkoon, jossa on puulämmitys.


    • Anonyymi

      ....mutta joo. Mieluummin kuitenkin viileässä kämpässä kuin sähköttömällä mökilläni tulisijan vieressä, akuilla ja aggregaatilla. Se mökki kun ei ole kovin helpon matkan päässä. Jos pakko tulee niin sitten kyllä.

    • Anonyymi

      Kai mökilläkin täytyy välillä kaupassa käydä. Jospa lataisi läpyskän auton akusta.

      • Anonyymi

        Autossa - tosin matkailuautossa meidän läppäri ja puhelimet ladataan. 12 v tupakansytytinlaturi tietokoneeseen ratkaissee sinunkin ongelman.


    • Anonyymi

      Nyt onkin mahtava spekuloinnin paikka !!!

      • Anonyymi

        -No anna tulla sitten.


    • Anonyymi

      Uskomatonta pohdintaa, muka hyvivointi Suomessa! - Merkit sähkön riittämättömyydestä ovat olleet selvät siitä asti kun tuulivoimaa alettiin voimalla tukea ja rakentaa. Varoituksia annettiin, mutta viestintuojia ei haluttu, eikä haluta vieläkään kuunnella. On uskomatonta, että poliitikkomme ovat päästäneet maamme tähän tilaan viherkiimassaan.

      Ja sitten asiaan. Täällä jo neuvottiinkin yksinkertaisin ratkaisu. Akut. - Ota virta läppärille akuista. Akkuja voit ladata kesäaikaan aurinkopaneeleilla ja talviaikaan aggregaatilla. Et varmasti ole ainoa, joka suunnittelee lähtevänsä energiapakolaiseksi mökille.

      • Anonyymi

        Miksi aggregaatti vain tietokoneen latausta varten? Siis, jos menee mökille autolla ja käy autolla välillä muuallakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi aggregaatti vain tietokoneen latausta varten? Siis, jos menee mökille autolla ja käy autolla välillä muuallakin.

        Ainakin minulla läppärin akku ei riitä koko päivän työskentelyyn ja lataamiseen menee aikaa. - Autolla lataaminen merkitsisi käytännössä sitä, että joutuisin joka päivä tekemään osan ajasta töitä autosta. Toki auton käyttö läppärin lataamiseen on mahdollista ja voi joillekin olla paras vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin minulla läppärin akku ei riitä koko päivän työskentelyyn ja lataamiseen menee aikaa. - Autolla lataaminen merkitsisi käytännössä sitä, että joutuisin joka päivä tekemään osan ajasta töitä autosta. Toki auton käyttö läppärin lataamiseen on mahdollista ja voi joillekin olla paras vaihtoehto.

        https://m.motonet.fi/fi/tuote/9000700/Fulbat-lyijyhyyteloakku-12-V-12-Ah?gclid=Cj0KCQiA4OybBhCzARIsAIcfn9nev-qXZb8CwdepeCYmHUbQg7Uy_sASw9yChHOQi0UmdFV7HkgM394aAqwBEALw_wcB

        Joku tollane lisseeks johon tupakans.liitin tai vähän isompi vapaa-ajan akku


    • Anonyymi

      Kannattaisi ottaa käyttöön Anteron lukuisat konstit talviajan ILMAISEN sähkön tuotannossa !!

    • Anonyymi

      Mä kävisin latamaassa läppäriä esim. jossakin huoltsikalla =D Näin teen jos oon mökillä pidemmän aikaa niin puhelimen kanssa. Itse mökkeilen sähköttömässä mökissä ja jos mökillä oon viikonkin niin tarvii puhelinta jo käydä lataamassa.

      Onko siis mahdoton ajatus ladata huoltoasemalla? tai käydä kahvilla tutulla jos niitä sattuu olemaan lähellä?

    • Anonyymi

      Älä unta näe, että antaisin kenenkään ladata näillä sähkön hinnoilla tietsikkaansa, kännykkäänsä tai sähköautoaan mun luona ilmaiseksi.

      Ennen maksoin sähköstä vajaat 8 cnt kWh siirto 4,6 cnt ja muut siihen päälle.

      Tällä hetkellä sähkö maksaa mulle 38 senttiä kWh siirto 33,89 cent/kWh verot kuukausimaksut yms siihen päälle. Halvemmalla ei sähköä saanut täällä maalla edellisen sopimuksen päätyttyä heinäkuussa keneltäkään.

      Olen karsinut sähkön käytön minimimiin. Ei pala yksikään ulkovalo, sisällä vain yksi ledipoltinlamppu käytössä kerrallaan, ei aukene jääkaapin ovi turhaan, kaikki ruoka tehdään puuhellalla ja leivinuunissa. Lämmitys hoituu puilla, ei ole sähköpatterit päällä. Tiskit tiskataan käsin, tiskivesi lämmitetään kattilassa puuhellalla. Ihmisten pesuvesi lämmitetään saunan padassa puilla, luojan kiitos sitä ei hävitetty aikoinaan pois kun rempattiin saunaan suihkut sun muut modernit härpäkkeet.
      Tietokone on päällä ainoastaan pankkiasioiden ajan, eli noin 1h viikossa.
      Kännykät ladataan, mutta esim. radio toimii paristoilla. Telkkaria ei katota.

      Sähkön käyttöaste on pudonnut yli 70% tämän uuden sähkösopimuksen aikana.
      Kirjoja ollaan luettu harvinaisen paljon.

      • Anonyymi

        Samoin. Olen nyt kiitollinen, että mökki jäi kytkemättä sähköverkkoon.

        Rakensimme mökkiin aikanaan täyden valmiuden verkkovirralle ja vedimme myös maakaapelin tontin rajalla olevalle sähkötolpalle asti, mutta rahapulassa tolpanjuureen asennettiin silloin aggregaatti. Tämä ratkaisu on nyt osoittautunut paremmaksi kuin alussa luulimmekaan. Vaikka myös bansa on kallista, niin aggregaatilla tehty sähkö tulee ainakin meidän tapauksessa paljon verkkosähköä halvemmaksi.


    • Anonyymi

      Mitähän seuraavaksi ?

      • Anonyymi

        Seuraavaksi Sanna Marin esittelee uuden puseronsa ja maailman onnellisin kansa taputtaa käsiään.


    • Anonyymi

      Wärtsilän 2-tahti diesel laivan apukone pihaan niin kyllä sillä latautuu.

    • Anonyymi

      Laskin, että aggregaatilla saa tehtyä sähköä suunnilleen hintaan 0, 44 €/ kwh. Sen lisäksi ei tule siirtomaksuja. Alkaa olemaan jo ihan kannattava vaihtoehto verrattuna verkkosähköön.

      • Anonyymi

        Melkoisen väärin laskettu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkoisen väärin laskettu

        Vuonna 2016 tehdyn laskelman mukaan kilowattitunnin kokonaishinnaksi aggregaatilla tuotettuna tuli 0,36€/kWh, eikäse silloin olisi kannattanut, mutta aggregaattisähkö on tälläkin hetkellä reilusti halvempaa kuin verkkosähkö

        https://yle.fi/a/3-8666399

        Ei laskelma ole pahasti pielessä. Nykyisellä polttoaineen hinnalla, 2 €/l saan sähkön hinnaksi 0,41 €/ kWh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuonna 2016 tehdyn laskelman mukaan kilowattitunnin kokonaishinnaksi aggregaatilla tuotettuna tuli 0,36€/kWh, eikäse silloin olisi kannattanut, mutta aggregaattisähkö on tälläkin hetkellä reilusti halvempaa kuin verkkosähkö

        https://yle.fi/a/3-8666399

        Ei laskelma ole pahasti pielessä. Nykyisellä polttoaineen hinnalla, 2 €/l saan sähkön hinnaksi 0,41 €/ kWh.

        Olisi kiva kuulla, minkälaisia perus-, siirto ja energiahintoja kesämökkiläiset joutuvat nykyään maksamaan. Itsellä sähkötön mökki ja ollaan suunniteltu sähköverkkoon liittymistä, koska linja kulkee suht lähellä. 7000 € liittymismaksu kuitenkin on siirtänyt investointia ja nyt mietin, että kannattaisiko sittenkin investoida kunnon aggregaattiin.


    • Anonyymi

      Ei muuta kuin puimakone naksuttamaan!

    • Anonyymi

      Miksi aggregaatilla ei saisi ladata? Olisiko tuo liian aggressiivista toimintaa ja sähköyhtiö suuttuisi?

      • Anonyymi

        Totta kai saa ladata ja tuottaa sähköä omiin tarpeisiinsa ja nykyään se on ainakin tuulettomina päivinä edullisin tapa hankkia sähköenergiaa.

        Pitää vain huomioida, että irrottaa pääsulakkeet aggregaattikäytön ajaksi, ettei syötä saatua energiaa sähköyhtiön verkkoon. Sitä mietin, että miten aggregaatista sähkö syötetään rakennuksen verkkoon. Pitääkö siinä käyttää jatkojohtoa, missä on molemmissa päissä uros-pistoke? - Ymmärrän itsekin, että tuollainen olisi aika vaarallinen käytössä. Ts. minkälainen ratkaisu tarvitaan rakennuksen ja agregaatin väliin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2092
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1966
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1905
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe