Mistä mahtaa johtua kun ratti täristää kovemmilla nopeuksilla ja varsinkin karkeammalla asfaltilla. Renkaat on tasapainotettu ja huolto väittää, että missään ei ole väljyyttä. Itse olen tosin huomannut, että vetoakselissa on hieman akselinsuuntaista väljyyttä, mutta se ei kuulemma aiheuta ratin täristystä. Aika kummallinen juttu. Eikö huolto osaa hommaa vai mistä mättää?
Ratti tärisee
19
16561
Vastaukset
- huono palvelu
Epäilen, että renkaita ei ole tasapainotettu kunnolla. Taitaa olla aika yleinen ongelma. Tokihan itse renkaissa voi olla myös vikaa. Siis kumeissa (kuluneet epätasapainoisesti).
- Phu
Millainen auto on, 80-lukua vai 2000-lukua? Täristääkö se vähän, vai todella vispaa laidasta laitaan?
Voit tehdä seuraavan testin. Käynnistä auto ja anna käydä tyhjäkäynti. Pidä ratista kiinni. Nosta ja laske moottorin kierroksia. Jossakin vaiheessa ratti täristää jonkin verran.
Onko ajon aikana havaittu tärinä selkeästi suurempaa kuin tuossa edellä kuvatussa testissä? Jos on, niin sitten jossain voi olla vikaa. Ja jos ei, niin silloin kyse on auton ominaisuudesta. Ainakin vanhemmissa autoissa ilmenee pientä tärinää aina eri aikoina ja paikoissa. Jotkut huomaa pinetkin tärinät ja toiset ei.
Millaiset renkaat ovat? 155R13 vai 205/40R16? Halvat renkaat vai merkkirenkaat? Jos renkaat ovat matalat ja kova kumiseos, niin sekin saattaa aiheuttaa erilaisia ilmiöitä rattiin ja koko autoon.- Tasapainossa
Ei täristä paljon, mutta kuitenkin, ei saisi täristää yhtään. Auto on vm. 2001 ja ajettu 125 000 km. Voi olla, että vika on tasapainotuksessa, liikkeet tekevät tasapainotuksen kiireessä hutiloiden.
- bbbbbbb
Kun tasapainoitetaan, kiinnitys on tärkeää ko. koneeseen.
Tasapainoitusvirhe esiintyy yleensä mielestäni noin 80-90 km/tunnissa nopeudessa.
Huolimaton kartiokiinnitus on huono, pitäisi kiinnittää pultinreiistä.
Toiseksi, kun on rengas tasapainoitettu.
Ottakaa täysin irti.
Seuraavaksi takaisin koneeseen.
Onko heittoa?
Eli ei ole suuri työ uudelleen tarkistaa.
Moni tekee hyvin huolimatonta työtä, jotta saa taasen uusia asiakkaita, kun renkaat kuluu ja alkaa uudelleen täristämään.
Täysin hyvin, kten minullakin, niin ei tarvitse tasapainoittaaa kuin kerran koko renkaiden kestoaikana.
Ja pienestäkin epätasapainosta tulee paljon ennen tärinää lisääntynyttä rengasääniä. - Jamppa1
päittäisvälys on ihan normaalia. Ne renkaat ei ole joko tasapainossa tai yhtä todennäköisesti vanne ei istu kunnolla napaan. Tämä yleistä varsinkin aluilla. Pintojen pitäisi olla puhtaat ja tasaiset ja kiristys tehdä ristiin vaiheittain. Tietty jotkut renkaat on niin susia ettei niitä saa oikein ikinä painoon. Voit vähän merkistäkin päätellä?
- busa
Pelkää tasapainotuksen kunnossa olo ei ole mikään tae ettei renkaat täristä. Tsekkaa nyt aluksi nämä: Onko aluvanteiden soviterenkaat paikoillaan? Onko renkaissa pysty tai sivuheittoa?(syitä: rengas huonosti vanteellaan, renkaan runko rikki, vanne kiero).
- jarrulevyn alus
Jos vain puistattaa ja ei ala löytymään syytä, yksi voisi olla jarrulevun alle jäänyt töhkä, jos sitä mallia ettei levuissä erikseen kiinnitys ruuveja
Aian kun käytetään rengasta pois. levy liikkuu ja saatta jäädä alle likaa
Hyvin yleistä vanteen kierous myöskin - xbox
Asennettuna Klonkswagen Precision Vibration Feedback Wheel !
- soikhiapää
04 variantissani oli ensiasennusdulopit. Kummallista nypytystä ja levottomuutta heti alusta asti. Tasapainot tarkistukseen... ei mitään huomauttamista...
No, eiku toiseen liikkeeseen = asiansa osaavaan. Ja kas, kaikki kumit soikeita yksi kudoksiltaan käyttökelvoton. Neliskanttisenkin saa tasapainoon kyllä. Ei niistä ikinä autonpyöriä saanut.
Renkaat vaihtoon (se sitten onkin jo toinen juttu). Ja ihan ku eri auto. - ja kunnolla
Niin pese vanteet käsin ja vielä huolella, niin vika poistuu.....
- Jamppa1
poistuu. Lika tai kulutuspinnan kivet ei sinänsä riitä ravistamaan pyörää. Täytyisi vallan paksut sedimentit olla jos näin tekisi.
- golffi
Jamppa1 kirjoitti:
poistuu. Lika tai kulutuspinnan kivet ei sinänsä riitä ravistamaan pyörää. Täytyisi vallan paksut sedimentit olla jos näin tekisi.
kokeile vaihtaa etupyörät taakse ja takaa eteen yhdeltäpuolelta kerrallaan. Jos täristys lakkaa on vika tod näk renkaan kudoksessa.
- Anonyymi
golffi kirjoitti:
kokeile vaihtaa etupyörät taakse ja takaa eteen yhdeltäpuolelta kerrallaan. Jos täristys lakkaa on vika tod näk renkaan kudoksessa.
Nykyrenkaissa ei ole kudoksia, vaan teräsvyö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyrenkaissa ei ole kudoksia, vaan teräsvyö.
Ja tuon suuren viisauden kerroit 2005 vuoden jutun avulla, olet talentti.
- loppu talvesta
ostamaani golf IV (vm.2001) hatchbackkia nyt ekaa kertaa kunnon moottoritienopeuksilla (100-130km/H).
Ja kylläpä se ratti tärisikin. Ratti alkoi vemputtamaan jossain 110 ja 120 km/h nopeuksissa. Ensin olin huomaavinani vaikutusta tien kuluneisuudella tärinään. Lopulta paikallistin tärinän olevan suoraan yhteydessä kaasunpainamiseen.
Kun esim. 120 km/h nopeudessa nosti kaasun ylös, niin tärinä lakkasi siihen, vaikka auto vielä rullasi hetken tuota samaa nopeutta.
Silmämääräisesti näyttäisi kuin ratti tekisi hyvin nopeaa värisevää liikettä - ehkä noin 2-4 millin edestakaista vatkausta. Kun käsiä pitää kevyesti ratin päällä, ne vatkaavat liikkeen mukana silmin nähtävästi.
Onko alkuperäisen kysyjän tärinät samalla tavalla ilmeneviä?
Onko kyseessä ominaisuus - joka pitää ainakin käden veren kierron virkeänä, vai renkaissako vika?
Edessä on dunlopin ensiasennusrenkaat, jotka siirrettiin takaa. Edelliset olivat kuluneet hieman toispuoleisesti - voisiko syy siis löytyä vääristä aurauskulmista? Toisaalta tuo kaasunpainaminen ei viittaisi siihen..- kun veto
lakkasi, voisiko vika esimerkiksi vetonivelessä tuon salaperäisen tärinän aiheuttaa?
- Jamppa1
kun veto kirjoitti:
lakkasi, voisiko vika esimerkiksi vetonivelessä tuon salaperäisen tärinän aiheuttaa?
sisemmät vetarit oireilee juuri noin. Foordilla on tullut sen verran ajettua...
- Jamppa1
kun veto kirjoitti:
lakkasi, voisiko vika esimerkiksi vetonivelessä tuon salaperäisen tärinän aiheuttaa?
noin sisemmät vetarit oireilee. Foordilla on tullut sen verran ajettua...
- Tasapainossa
kun veto kirjoitti:
lakkasi, voisiko vika esimerkiksi vetonivelessä tuon salaperäisen tärinän aiheuttaa?
Vähän saman tyyppistä se tärinä on, alkaa jo alle satasessa. Itsekin kyllä epäilen sisempiä vetoniveliä. Mitä niiden uusiminen mahtaa maksaa, merkkihuollossa varmaan ihan riittävästi? Ei taida pystyä itse vaihtamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau373921Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html433130Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens343036Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4692717Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1871986Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1431876Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat281498- 381385
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,51271- 781212