Eksoottisia puita kasvamaan

Anonyymi-ap

Olen perinyt kaksi hehtaaria tuoretta hakkuuaukeaa. Luontainen uudistuminen rehevällä aiemmin kuusta kasvaneella aukealla ei ole ongelma. Ja metsänhoitotoimenpiteet teen itse.
Mutta mitä erikoisia puita Pirkanmaalla voisi kasvattaa? Visakoivuja? Lehtikuusia? Jotain puita, joista en ole ennen kuullutkaan? Taloudellinen näkökulma ei ole tärkein, vaan mielenkiinto erilaisia kasveja kohtaan. Voisiko tätä tarjota tutkimusalueeksi jollekin laitokselle?

14

205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Katsotaan ensin miten tämä aloitus versoo täällä Suomi 24:llä !?

    • Anonyymi

      Sellaisen toiveen esitän, että et lehtikuusia istuttaisi. Ne kun ovat talvikuukaudet kuin pystyyn kuolleita puita, eivätkä tarjoa sen paremmin ruokaa kuin suojaakaan millekään villieläimelle.

      Pohjois-Amerikassa on runsaasti havupuulajeja, jotka menestyvät Suomen oloissa ja ovat nopeampikasvuisia, kuin meidän vastaavat. Jotain tukkipuuksi kasvavaa tuijaa omana ehdotuksenani suosittelen. Niillä kun on todella erikoiset, talvellakin vihreät havupuun lehvät.

      • Jos kyseessä on kiinnostun puita kohtaan niin lehtikuuset voisi olla hyvä. Muuttuvat vuoden aikojen mukaan.


      • Anonyymi

      • kuusnolla

    • Anonyymi

      Jättituija tuli myös minun mieleeni, saattaa menestyä vielä Tampereen korkeudella.

    • Anonyymi

      Hyviä vinkkejä. Taidan perehtyä Arboretumien saloihin. Ap.

    • Anonyymi

      Eksoottisissa puulajeissa on se riski, että eivät menesty suomalaisessa metsässä. Lähinaapuri sellaisia joskus istutti hakkuualalle, metalliverkot vielä taimien suojaksi. Ei niistä lopulta mitään tullut, hirvet, peurat ja Suomen ilmato kai oli syyynä.

    • Anonyymi

      Suomessa on se ongelma, että erikoispuille ei oikein löydy täällä kiinostusta sahoilla. Oli sitten kyse ylikokoisesta tukista tai vaikka tuija-tukista. Molemmat päätyvät todennäköisesti hakkeeksi tai selluksi.

      • ""Taloudellinen näkökulma ei ole tärkein, vaan mielenkiinto erilaisia kasveja kohtaan. Voisiko tätä tarjota tutkimusalueeksi jollekin laitokselle?""
        --Ei niitä ilmeisesti ole sahoille tarkoitettukaan.


    • Siis jos mietit, taloudellinen näkökulma ei ole tärkein, vaan mielenkiinto erilaisia kasveja kohtaan. Voisiko tätä tarjota tutkimusalueeksi jollekin laitokselle?
      --Kyllä jotkut laitokset voisi olla kiinnostuneita. Edellyttää sulta kysely ja tyrkytys aktiivisuutta.

    • Anonyymi

      Ei sinun välttämättä kannata koko kahta hehtaaria käyttää kokeiluun, tai yhdistele eri puulajeja.
      Laitoin itse muutaman aarin alalle kasvamaan luumu, kirsikka ja omenapuumetsän ihan mielenkiinnosta siemenistä kasvatettuna. Rehevä multainen maaperä, josta tuuppasin traktorilla pintakasvillisuuden pois. Kirpeän makuisia niistä villeinä tulee suurimaksi osaksi, ehkä voi mehua puristaa ja laittaa vaikka viiniä, tai jättää metsän eläimille.

    • Anonyymi

      Pirkanmaalla menestyy vielä tammi, puistoissa on syksyllä kasapäin tammien alla tammenterhoja, siitä vaan taimia kasvattamaan.
      Puusepänverstaat ovat varmasti kiinnostuneet erikoisemmista puulajeista tulevaisuudessakin. Pienehkö tammimetsä voi kiinnostaa ns. virkistyskäyttöön sellaisenaankin monia ostajia, mikä nostaa arvoa, vaikka pointtina ei ollutkaan rahan tekeminen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1990
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1549
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      141
      1408
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1318
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1250
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1077
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1002
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      121
      970
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      967
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      50
      792
    Aihe