Pumpulienkeli

Anonyymi-ap

Onko kukaan lukenut kirjaa Pumpulienkeli ? Jos niin mitä mieltä. Kannattaako ostaa.

26

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sorry vain, kun osallistun, vaikka en ole lukenut ko kirjaa, mutta nimestä päätellen on täyttä humpuukia.

      • Anonyymi

        Kommentistasi päätellen sinä olet.


    • Anonyymi

      Kenen kirjoittama?

      • Anonyymi

        Susanna Alakoski, Ruotsissa asuva ha kirjoittaa ruotsiksi.

        Kirja kertoo S uomen työläisnaisista.


    • Anonyymi

      Suomalaisen naisen työn historiaa romaanin muodossa. Olen lukenut ja myös "Lontoontytön" joka on jatkoa "Pumpulienkeliin".
      Vaasan puuvillatehtaan historiaa pitkällä aikajaksolla, sukutarinaa monessa polvessa. Paljon taustatyötä Alakoski on tehnyt. Olin kuuntelemassa paikallisessa kirjastossa kun Alakoski kertoi kirjoistaan vuosi sitten.
      Suosittelen lämpimästi.
      Paloma

    • Anonyymi

      Vai oikein enkeleistä puhutaan.
      Mä muistan lapsena, kun pumpulin likosta puhuttiin. Heillä tarkoitettiin Finlaysonin puuvillatehtaan likkoja.
      Nuoret miehet tanssittivat ko likkoja Viikinsaaressa.

      • Anonyymi

        Miina Sillanpää oli myös pumpulienkeli.

        Forssahan on niistä kuuluisa.
        Malin veljekset on tehnyt laulun ”Ronkeli Pumpulienkeli” ym muita lauluja siltä ajalta.


    • Anonyymi

      Aloittaja ,, Lainaa Celia kirjastosta ja kuuntele. Ihan helppo homma- käytät näemmä nettiä ,kun tännekin kirjoittelet. Käyt kirjastosta tunnukset,” helppoa kun , heinän teko”.
      Kirjoja voi kuunnella ilmaiseksi.

    • Anonyymi

      Olen lukenut ja oikeastaan suht hyvä . Puhuttiin kyllä paljo rinnoista . Hieman ihmettelen. Pikkusen liikaa kelasi jossain vaiheessa niitä ay juttuja.

    • Anonyymi

      Outo oli san v...u. Ei siihen maailman aikaan käytetty sitä sanaa

      • Anonyymi

        En tiedä Pumpulienkelin "maailman aikaa", mutta kyllä nykyiset vanhukset eli iäkkäät ihmiset hyvin sen sanan tuntevat ja aika moni käyttääkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä Pumpulienkelin "maailman aikaa", mutta kyllä nykyiset vanhukset eli iäkkäät ihmiset hyvin sen sanan tuntevat ja aika moni käyttääkin.

        Pumpulienkeli kattaa viime vuosisadan alusta nykyaikaan.


    • Olen kuunnellut Pumpulienkelin ja myös Lontoon tytön,
      nehän ovat useampiosaista sukusarjaa.
      Kertoo neljän sukupolben naisista.
      kahta osaa vielä odotellaan.
      Sarja sai alkuideansa Alakosken isoäidin tarinasta.
      Jossain hän pahoitteli kun ei saattanut enää kysellä isoäidiltään
      henkilökohtaisesti, vaan olikohan se kirje tai jotain joka oli kaiken alkuna.
      Siitä on aikaa kun ne kuuntelin, voisikin kuunnella uudestaan.
      Ay taustaahan siinä on , Alakoski on sosiaalityöntekijä ja
      kirjoilla on vahva yhteiskunnallinen tutkimustausta.

      Pumpulienkeli lienee aluksi tarkoittanut nuoria yksineläviä naisia,
      jotka useinkin maalaistaloista lähtivät kaupunkeihin ja
      työpaikka oli puuvillatehtaissa, sinne pääsi aina töihin.

      • Alakoskesta vielä, hän on kirjoittanut paljon,
        esimerkiksi näytelmiä ja jopa lastenkirjoja
        ja on Ruotsissa palkittu kirjailija.


      • maissiii kirjoitti:

        Alakoskesta vielä, hän on kirjoittanut paljon,
        esimerkiksi näytelmiä ja jopa lastenkirjoja
        ja on Ruotsissa palkittu kirjailija.

        Alakoski kirjoittaa ruotsiksi ja hänen teoksensa käännetään suomeksi. Hän on saanut mm. Augustpriset (2006) joka vastaa Suomen Finlandiapalkintoa, kirjallaan Svinalängorna (Sikalat), josta on tehty myös elokuva. Alakoski puhuu suomea, mutta ei aivan sujuvasti.


    • Anonyymi

      Ploma jättää kertomatta että Alakoski on tyyppiruosu
      Suiöomalaisvaitanen kommunisti joka ei pannut

      tikkua ristiin ruosujen puolesta vaan tahkoi poliittisin perustein sossupeleissä itselleen

      Tyyppiruosu oppimaton kulttuuriköyhä duunari mennessään, ei ymmärrystä historista, ei Suomesta
      Tyyppiesimerkki mitä on työväenkulttuuri, ei yhtään mitään

      • Anonyymi

        Onko sinulla jotenkin jostain paha mieli?
        Muuta ei voi tuosta kommentista todeta.


      • Anonyymi

        Mikähän sinua oikein Alakoskessa nyppii?
        Ei kai hän ole mitenkään pilannut suomalaisten /ruotsinsuomalaisten mainetta täällä Ruotsissa, kirjoittamalla alkoholismista, syrjäytymisestä ja suomalaisen työn merkityksestä Ruotsin elinkeinoelämässä, teollisuudessa, yhteiskunnassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla jotenkin jostain paha mieli?
        Muuta ei voi tuosta kommentista todeta.

        "Paha"(kin) ehkä, mutta selvästi oman polittisen kantansa vääristämä kuva aiheesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Paha"(kin) ehkä, mutta selvästi oman polittisen kantansa vääristämä kuva aiheesta.

        Oletko lukenut Alakoskea paljonkin?
        Minä en löytänyt poliittisesti vääristynyttä kuvaa hänen kirjoissaa, ainoastaa empatiaa ja myötätuntoa niitä kohtaan, jotka eivät ole syntyneet pörssiportfolio kainalossaan. Onko se nyt niin väärin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko lukenut Alakoskea paljonkin?
        Minä en löytänyt poliittisesti vääristynyttä kuvaa hänen kirjoissaa, ainoastaa empatiaa ja myötätuntoa niitä kohtaan, jotka eivät ole syntyneet pörssiportfolio kainalossaan. Onko se nyt niin väärin?

        se oli aika mitäänsanomaton pskahuusintäyttäjä joka ei tehnyt mitään suomalaisten hyväksi
        ja oli kommunistipoliitikon mykkä avustaja eli kommunisti Gudrun Schymanin avustaja
        tyhjäntoimittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko lukenut Alakoskea paljonkin?
        Minä en löytänyt poliittisesti vääristynyttä kuvaa hänen kirjoissaa, ainoastaa empatiaa ja myötätuntoa niitä kohtaan, jotka eivät ole syntyneet pörssiportfolio kainalossaan. Onko se nyt niin väärin?

        En, enkä puhu viestissäni hänestä enkä hänen kirjastaan enkä teksteistään mitään. Vastasin / kommentoin anonyymiä 29.11. klo 8:47 (kuten harmaasta lainauksesta näkyy), joka arvioi anonyymiä 28.11. klo 13:31. Jotta voisitko itse opetella 'lukemaan' näitä ketjuja tarkemmin / paremmin.


    • Anonyymi

      Jos joskus kirjoja ostan,, niin pelkästään kirppareilta enintään euron hintaan kappaleelta..

      • Minulta saisit ihan ilmaiseksikin. Alkaa olla jo liikaa.
        Olisi Pumpulienkelikin tarjolla. Jos tietäisin osoitteesi niin laittaisin tulemaan.


    • Anonyymi

      Sininen enkeli tuli mieleen. Se on drinksu. Onko se lasinen laulukirja?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1372
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    Aihe