Edessä on tulevana kesänä vanhan hirsitalon maalaus. Keittomaalilla (punamulta), itse tehdyllä, olisi tarkoitus maalata.
Nyt mietityttää minkä värinen punainen tulee Talotohtori-kirjan reseptillä (150l vettä, 25kg punamultaa, 12kg jauhoja, 6kg vihtrilliä) tehtävästä maalista? Talo on nykyisellään tumman punaruskea, maalattu varmaan viimeksi talon rakentamisen aikoihin, eli 1920-30-luvulla, punamullalla.
Talotohtori-kirjassa sanotaan vastamaalatulla keittomaalilla maalatun seinän olevan tiilenpunainen, mutta kuinka vaikuttaa väriin talon nykyinen tummuus? Kuinka pian tummuu uusi maali?
Keittomaalin väri?
4
1165
Vastaukset
- Arkkivaari
on sellaista tavaraa, että tarkkoja sävyjä on mahdoton antaa. Punamultapigmentin väri vaihtelee. Tummuminenkin riippuu olosuhteista.
Siksi aina kehoitetaan tekemään kerralla varmasti riittävä määrä maalia, ettei tule värieroja.
Keittomaali on mainio käsittely, joten tuo epämääräisyys sävyssä on mielestäni vähäisempi harmi.- pigmentistä
Eli mitä "punamultaa" käyttää eli siis tuosta pigmentin väristä kuten arkkivaarikin taisi mainita. Eri paikoista saadussa punamullassa on oma värinsä; katso esim Uulan värikarttaa sieltäkin löytyy 3 sävyä:
KM 30 Punaokra
KM 40 Italianpunainen
KM 42 Falunpunainen
Ja tähän kun lisätään vielä kupari/rautasulfaattia, niin se muuttaa väriä hieman. Eli katsopa värikartoista j mieti mikähän punainen miellyttäisi silmääsi eniten. Itse pidän Italianpunaisesta :) - ...
pigmentistä kirjoitti:
Eli mitä "punamultaa" käyttää eli siis tuosta pigmentin väristä kuten arkkivaarikin taisi mainita. Eri paikoista saadussa punamullassa on oma värinsä; katso esim Uulan värikarttaa sieltäkin löytyy 3 sävyä:
KM 30 Punaokra
KM 40 Italianpunainen
KM 42 Falunpunainen
Ja tähän kun lisätään vielä kupari/rautasulfaattia, niin se muuttaa väriä hieman. Eli katsopa värikartoista j mieti mikähän punainen miellyttäisi silmääsi eniten. Itse pidän Italianpunaisesta :)eli saako siis itse tehtynäkin noin monta eri väri vaihtoehtoa?
- kyllä
... kirjoitti:
eli saako siis itse tehtynäkin noin monta eri väri vaihtoehtoa?
Eli siis kaikki riippuu siitä, mitä pigmenttiä siihen laitat...ja ainakin Uulalla (josko varmaan muuallakin) löytyy eri puna (ja muu väri)pigmenttejä (ainakin Italianpunainen / Faluninpunainen löytyi noista "itse keittäen" pahvilaatikoista). Pigmenttin värivivahde vaihtelee "valmistuspaikan" mukaan.
Aikoinaan ostimme Uualn itse-tehden paketin, eli siis tarvittavat mömmöt siinä mukana...sitten vesi ja jauho vain lisäksi ja keittämään. Ja tämä ei sitten ollut ohje vaan kuvaus tavarasta :) Laatikosta löytyi punamulta, rautasulfaatti, vernissa jo valmiina "annostuksena" eli ei tarvinnut mittailla erikseen. Ostimme 2 pakettia kun 1 ei riittänyt.
Jos nyt muistan oikein, niin osa muista kuin punaväreistä on hankalampia...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek205656Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.222849Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1552606- 262359
- 821684
- 1461565
- 1341404
- 1331024
- 89984
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik40909