Joulufiilis

Mitä teille joulu merkitsee?Mikä tuo teille joulufiiliksen?
Itse toivoisin hiljaista joulurauhaa. Kuusi parvekkeelle kynttilöineen ja pari lyhtyä led-kynttilöineen. Sisälle punainen ja valkoinen amaryllis kukkimaan. Maltillisesti jouluruokia jouluista perinteistä musiikkia.

Ensimmäisessä joulukonsertissa olen jo käynyt ainakin pari vielä tulossa. Pikkuisen joulumieli jo konsertissa läikähti.

Aattona hautausmaalla kynttilöitä saakin tänä jouluna viedä kolme enemmän. Joulusauna. Joulupäivänä sisaren kanssa kirkkoon. Se on pyritty pitämään perinteenä.

Joulu tulla jollottaa kuten joka vuosi aiemminkin.

79

821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noni. Tuplana siis. Väliin ei päästä läpi ollenkaa kun botiksi epäilee. Väliin täyttää palstaa kahdella samalla aloituksella 🤪.

      • Nopea poisto💪


    • Anonyymi

      Ihan normaali viikonloppu minulle.Olen yksin tämä Helsingin lähiö Joulun.Jos ystävälläni ei kiireitä ,hän on mies.Töissä pieni liike koko joulun,kuin arjetkin.Uskontonsa takia ei vietä joulua. Vie minut haudoille aamu kello 7. Odottaa autossa ,koska hänen uskonto kieltää elävän kynttilän sytyttämisen haudalle/ haudalle. Annan vielä 20e. Pensa rahan.Odotaa silti myös muistaminen.Muistamiseni on 2 paria sukkia.Odotaa myös autan joku asia hänen kavereita. Joten mietinkin jospa en sinne haudoille lähde ja sytytän kyntilän lyhtyyn kaikille pois meneille. Heitä on 17 kpl aika janalla 2020-2021. Johtuu siis miksi ei ystäviä äheisiä kuolivat sydis syöpä.Kuin 22 vuotta kestänyt mies ystäväni kotinsa sydis.Sisko ja velikin kuoli tuona aika janan aikana.Joten syystä hiljaista on joulu ja minulle vain yksi viikonloppu monista.Itä Helsinki

      • Voihan joulun tunnelmaan päästä yksinkin jos ei yksinolosta kärsi. Saa olla just niin kuin itse haluaa tarvitsematta huomioida muita.


    • Anonyymi

      Joulu ei merkitse yhtään mitään näin köyhälle ihmiselle. Linnut tuovat ainoastaan iloa.

      • Joulumieleen ei välttämättä mielestäni tarvitse ylimääräistä rahaa. Kyse on tunnelmasta jota rahalla ei osteta. Lapsiperheet eri asia.


    • Anonyymi

      Tänä vuonna en vietä joulua enkä tee mitään jouluruokiakaan. Hinnat on kallistuneet niin että en nyt raaski lähteä muuallekaan kuin vasta tapaninpäivänä pariksi päiväksi kun onnistuin saamaan sinkkutarjouksella majoituksen. Muuten olisin pysytellyt kotona itsekseni kuten niin monena jouluna aiemminkin. Ensi vuonna on sitten taas perhejoulun vuoro ja silloin luultavasti teen taas laatikot.

      vn

      • Sinulla on kuitenkin kivaa odottamista joulun aikaan. Tiedän joitain jotka viettävät joulun töissä eivätkä laita kotiin joulua ollenkaan.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Sinulla on kuitenkin kivaa odottamista joulun aikaan. Tiedän joitain jotka viettävät joulun töissä eivätkä laita kotiin joulua ollenkaan.

        En minäkään yleensä ole laittanut mitään silloin kun yksin kotona vietän joulun. Tulevaisuutta ei tiedä , mutta samalla kaavalla varmaan menee, joka toinen joulu yksin. Monesti olen miettinyt laittaa esim facen paikalliseen ryhmään kutsun jollekin yksin olevalle tulla kahville, mutta uskaltaako sitä tuntematonta kotiinsa ottaa iltaa istumaan.
        Haaveena on ollut lähteä joksikin jouluksi Pärnuun, mutta sinnekin joutuisi yksin lähtemään niin on jäänyt.

        vn


      • Anonyymi kirjoitti:

        En minäkään yleensä ole laittanut mitään silloin kun yksin kotona vietän joulun. Tulevaisuutta ei tiedä , mutta samalla kaavalla varmaan menee, joka toinen joulu yksin. Monesti olen miettinyt laittaa esim facen paikalliseen ryhmään kutsun jollekin yksin olevalle tulla kahville, mutta uskaltaako sitä tuntematonta kotiinsa ottaa iltaa istumaan.
        Haaveena on ollut lähteä joksikin jouluksi Pärnuun, mutta sinnekin joutuisi yksin lähtemään niin on jäänyt.

        vn

        No ehkä vähän riski kutsua täysin tuntematon joulua viettämään. Itse en uskaltaisi. Vaikka se kaunis ajatus onkin.
        Jonkun tutun yksinäisen ehkä.:).

        Entäs ryhmämatka Pernuun. Ois opas mukana. Vai järjestetäänkö nykyisin sellaisia?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        No ehkä vähän riski kutsua täysin tuntematon joulua viettämään. Itse en uskaltaisi. Vaikka se kaunis ajatus onkin.
        Jonkun tutun yksinäisen ehkä.:).

        Entäs ryhmämatka Pernuun. Ois opas mukana. Vai järjestetäänkö nykyisin sellaisia?

        Niin, kyllä sitä pitäisi hyvin tarkkaan harkita kenet kahville pyytäisi ja mielellään jo etukäteen jossain treffataeikä ihan sokkona. Tutuissa ei tällä hetkellä täällä ketään kuka olisi jouluna yksin.
        Täällä on myös jouluna ollut joitain pubeja auki aattoiltanakin muutaman tunnin ja niissä kuulemma kaikenikäisiä aikuisia käy, mutta itse en ole käynyt.

        Pärnuun toki jotkut matkatoimistot järjestää ryhmämatkoja, mutta hinta on sitten korkeampi. Se olisi tietysti yksi vaihtoehto ja vaivattomin kun kuljetus olisi kotipaikalta perille asti niin ei tarvitsisi itse huolehtia kuin mukanaolosta. Ehkäpä se vielä toteutuu.
        Matkatoimiston järjestämällä reissulla olen laivallakin joulua viettänyt.

        vn


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, kyllä sitä pitäisi hyvin tarkkaan harkita kenet kahville pyytäisi ja mielellään jo etukäteen jossain treffataeikä ihan sokkona. Tutuissa ei tällä hetkellä täällä ketään kuka olisi jouluna yksin.
        Täällä on myös jouluna ollut joitain pubeja auki aattoiltanakin muutaman tunnin ja niissä kuulemma kaikenikäisiä aikuisia käy, mutta itse en ole käynyt.

        Pärnuun toki jotkut matkatoimistot järjestää ryhmämatkoja, mutta hinta on sitten korkeampi. Se olisi tietysti yksi vaihtoehto ja vaivattomin kun kuljetus olisi kotipaikalta perille asti niin ei tarvitsisi itse huolehtia kuin mukanaolosta. Ehkäpä se vielä toteutuu.
        Matkatoimiston järjestämällä reissulla olen laivallakin joulua viettänyt.

        vn

        Minä en ole koskaan viettänyt joulua muualla kuin kotona tai omilla tai appivanhemmilla. Voi olla että tässä joskus ehkä vietänkin Joulun jossain valmiiksi petatussavtunnelmallisessa paikassa kunhan saan kamuja mukaan.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Minä en ole koskaan viettänyt joulua muualla kuin kotona tai omilla tai appivanhemmilla. Voi olla että tässä joskus ehkä vietänkin Joulun jossain valmiiksi petatussavtunnelmallisessa paikassa kunhan saan kamuja mukaan.

        Kaikenkaikkiaan olen kolme kertaa ollut laivalla joulua ja tykkäsin kovasti. Kiireetön rauhallinen tunnelma kun ei ollut normaali risteilyillä olevia känniörveltäjiä paikalla vaan enimmikseen varttuneempaa väkeä. Matkatoimiston kautta kuljetus kotipaikkakunnalta mennen tullen, lähtö aattona ja paluu tapaninpäivänä.
        Tänä vuonnakin oli suunnitelmissa ensin, mutta kun ei ollut matkatoimiston sivuilla mitään tietoa niin kerkesin jo sitten varata tuon parin vrk:n sinkkutarjouksen ja ostaa bussiliputkin valmiiksi. Nyt vasta pari päivää sitten näin että matkatoimistolla onkin laivalle joulupaketti. Ennen koronaa ne laivajoulun paketit oli paljon aikaisemmin varattavissa, nyt vielä näköjään jarruttelevat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikenkaikkiaan olen kolme kertaa ollut laivalla joulua ja tykkäsin kovasti. Kiireetön rauhallinen tunnelma kun ei ollut normaali risteilyillä olevia känniörveltäjiä paikalla vaan enimmikseen varttuneempaa väkeä. Matkatoimiston kautta kuljetus kotipaikkakunnalta mennen tullen, lähtö aattona ja paluu tapaninpäivänä.
        Tänä vuonnakin oli suunnitelmissa ensin, mutta kun ei ollut matkatoimiston sivuilla mitään tietoa niin kerkesin jo sitten varata tuon parin vrk:n sinkkutarjouksen ja ostaa bussiliputkin valmiiksi. Nyt vasta pari päivää sitten näin että matkatoimistolla onkin laivalle joulupaketti. Ennen koronaa ne laivajoulun paketit oli paljon aikaisemmin varattavissa, nyt vielä näköjään jarruttelevat.

        Täältä meiltä on vähän turhan pitkä matka jouluksi laivalle. Todennäköisesti menisin itse jonnekin pohjoisemmas talvilomanbiettopaillaan jouluksi.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Täältä meiltä on vähän turhan pitkä matka jouluksi laivalle. Todennäköisesti menisin itse jonnekin pohjoisemmas talvilomanbiettopaillaan jouluksi.

        Kyllä se täältäkin kestää, Turkuun Onnibussilla 4,5 tuntia, matkatoimiston bussi pikkusen nopeemmin.

        vn


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se täältäkin kestää, Turkuun Onnibussilla 4,5 tuntia, matkatoimiston bussi pikkusen nopeemmin.

        vn

        Täältä 6-10 tuntia junalla riippuen vaihdoista ja onko päivä- vai yöjuna.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Täältä 6-10 tuntia junalla riippuen vaihdoista ja onko päivä- vai yöjuna.

        Mulla ei tietookaan junan kulusta kun en sillä matkusta kuin pakosta :)

        vn


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mulla ei tietookaan junan kulusta kun en sillä matkusta kuin pakosta :)

        vn

        Minusta junalla on mukavampaa matkystaa kuin esim bussilla.


    • Anonyymi

      Perheen kanssa muutama tunti ja loppu lyhyesti kutsuttuun kyläpaikkaan jouluillalliselle, jonne luultavasti itsekin laitan jotain etten toisten ruokia syö. Sitten yksin. Ei mässäilyjä, ei lahjoja. Ehkä kävelylenkki illalla, katselen ikkunoiden, terassien ja parvekkeiden jouluvaloja.

      • Minustakin on mukava katsella jouluna ihmisten laittamia jouluvaloja. Koiran kanssa kun kuitenkin pitää käydä lenkki myös jouluaattoillan hämärässä.


    • Anonyymi

      Ihan tulee joulufiilis jo siitä, että kohta on joulukuu. AIkuiset lapset ilmoittivat männä viikolla, milloin kukakin tulee. VIikonloppuna teen joululaatikot ja seuraavana viikonloppuna piparit ja mantelikeksit. Ensimmäiset tortut paistetaan tänään.

      Joulusiivouksen ostan itselleni joululahjaksi koska muita lahjoja emme osta, kenellekään. Pääasia on yhdessäolo ja hyvä ruoka.

      Riili

      • Minä ostin kaupadta ensimmäiset pari torttua jo viikko takaperin.Gluteiinittomia kun tuo toinen meillä asuva on glut.


    • Anonyymi

      Oikeastaan ihan normi viikonloppu. Imuroitu ja pölyt pyyhitty. Kinkku uunissa. Kaupasta haettu rosollit ja maksa-, lanttu- ja perunalootat (ne äitien tekemät), joita vähän kermalla tuunaan. Torttuja ja pakastepullaa ja glögiä. Näillä eväillä ruokitaan myös "täyshoitoon" tuleva aikamiespoika jouluviikonloppuna. Lahjaton joulu telkkaria katsellen ja suklaata syöden.

    • Anonyymi

      Aina uutta ympäristöä. Viime joulu oli ensimmäinen kotimaassa vuosikausiin.
      Aiemmat kotimaan joulut vietimme erässä urheiluopistossa Mutta sitten ko. opiston tavoitteet ja menetelmät karkoittivat meidätkin muualle.

      Vaimoni terveydentila rajoittaa matkustamista.

    • Anonyymi

      Viihdejuhlapthät, kirkonpyhät - kaikki - tuovat mieleen vain ja ainoastaan angstin.
      Inhoon. En koe minkäänlaista viettiä viettää, noteerata noita.
      "Haluan vain olla rauhassa" oli lapsuuteni haave. Se on jäänyt minuun. Oleellinen osa minua on hiljaisuus.

      • Kyllä. Kaikki me olemme yksilöitä tuntemuksinemme. Minulle lapsuuden jouluista vaikka vaatimattomistakin on jäänyt lämpimät joulumuistot ja ne siirtyvät myös kaikkiin tulevaisuuden jouluihin. Koita päästä ahdistuksestasi vaikka joulua et viettäisikään.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kyllä. Kaikki me olemme yksilöitä tuntemuksinemme. Minulle lapsuuden jouluista vaikka vaatimattomistakin on jäänyt lämpimät joulumuistot ja ne siirtyvät myös kaikkiin tulevaisuuden jouluihin. Koita päästä ahdistuksestasi vaikka joulua et viettäisikään.

        Lapsuuteni jouluista on jäänyt mieleeni aaton pakkoriidattamuus.
        Jo pienenä aistin sen väkinäisyyden.
        Joulupäivänä repesi ja vanhempani palasivat normaaliin järjestykseen. Perkeleellistä riitelemistä ja haukkumista jossa myös kummankin sukulaiset saivat osansa.
        Joskus metelin pääteeksi harrastimme reipasta "ulkoilua" = äitini sai isäni raivostumaan siihen pisteeseen, että puukko tuli esille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lapsuuteni jouluista on jäänyt mieleeni aaton pakkoriidattamuus.
        Jo pienenä aistin sen väkinäisyyden.
        Joulupäivänä repesi ja vanhempani palasivat normaaliin järjestykseen. Perkeleellistä riitelemistä ja haukkumista jossa myös kummankin sukulaiset saivat osansa.
        Joskus metelin pääteeksi harrastimme reipasta "ulkoilua" = äitini sai isäni raivostumaan siihen pisteeseen, että puukko tuli esille.

        Surullista. Lapsen ei pitäisi joutua kokemaan sellaista.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Surullista. Lapsen ei pitäisi joutua kokemaan sellaista.

        Kaikella on hyvät puolensa.
        Vapaaehtoisen intin jälkeen oli helppo lähteä tuosta pesästä.
        Myönteisiksi katson myös sieluuni syöpyneet periaatteet ehdottomasta rehellisyydestä ja vastuusta omista tekemisistään. Myös periaate "älä koskaan luota toisen apuun"!
        Avioliittoon sitoutumisen kynnys oli korkealla. Vanhempieni esimerkki pelotti.
        Myös päätökseni etten koskaan saata vaimoani äitini kaltaiseen tilanteeseen on pitänyt. Tosin vaimoni ei ole koskaan nalkuttanut eikä haukkunut minua.
        Lastemme ei ole koskaan tarvinnut pohtia ovatko he todella meidän lapsiamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikella on hyvät puolensa.
        Vapaaehtoisen intin jälkeen oli helppo lähteä tuosta pesästä.
        Myönteisiksi katson myös sieluuni syöpyneet periaatteet ehdottomasta rehellisyydestä ja vastuusta omista tekemisistään. Myös periaate "älä koskaan luota toisen apuun"!
        Avioliittoon sitoutumisen kynnys oli korkealla. Vanhempieni esimerkki pelotti.
        Myös päätökseni etten koskaan saata vaimoani äitini kaltaiseen tilanteeseen on pitänyt. Tosin vaimoni ei ole koskaan nalkuttanut eikä haukkunut minua.
        Lastemme ei ole koskaan tarvinnut pohtia ovatko he todella meidän lapsiamme.

        Lapsuuden jouluista muistan parhaiten lastenkodissa vietetyn joulun. Ruokailun alussa oli laulettu joululauluja ja luettu jouluevankeljumi. Istuimme kaikki pitkien pöytien ääressä hyvää jouluruokaa syömässä. Sitten menimme lattialle istumaan ja joulupukki tuli ja jakoi lahjat. Kynttilät valaisivat ja tunnelma oli jouluinen ja turvallinen meille lastenkodin lapsille. Vielä näin vuosikymmenien jälkeenkin voin aistia tunnelman, joka kietoi meidät kaikki pehmeään syleilyynsä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikella on hyvät puolensa.
        Vapaaehtoisen intin jälkeen oli helppo lähteä tuosta pesästä.
        Myönteisiksi katson myös sieluuni syöpyneet periaatteet ehdottomasta rehellisyydestä ja vastuusta omista tekemisistään. Myös periaate "älä koskaan luota toisen apuun"!
        Avioliittoon sitoutumisen kynnys oli korkealla. Vanhempieni esimerkki pelotti.
        Myös päätökseni etten koskaan saata vaimoani äitini kaltaiseen tilanteeseen on pitänyt. Tosin vaimoni ei ole koskaan nalkuttanut eikä haukkunut minua.
        Lastemme ei ole koskaan tarvinnut pohtia ovatko he todella meidän lapsiamme.

        Hienoa jos kohdallasi noin. Usein historia toistaa itseään vaikkei ehkä tietoinen valinta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lapsuuden jouluista muistan parhaiten lastenkodissa vietetyn joulun. Ruokailun alussa oli laulettu joululauluja ja luettu jouluevankeljumi. Istuimme kaikki pitkien pöytien ääressä hyvää jouluruokaa syömässä. Sitten menimme lattialle istumaan ja joulupukki tuli ja jakoi lahjat. Kynttilät valaisivat ja tunnelma oli jouluinen ja turvallinen meille lastenkodin lapsille. Vielä näin vuosikymmenien jälkeenkin voin aistia tunnelman, joka kietoi meidät kaikki pehmeään syleilyynsä.

        Lämpimät muistot💜


    • Anonyymi

      Jalostjan purkkihernekeitto. Nam.

      • Suoraan purkista lusikalla nuotion äärellä😊👍.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Suoraan purkista lusikalla nuotion äärellä😊👍.

        Taas hifistelyä: mitään nuotiota tarvita.
        Kotisohvalla röhnättäen. Kotoilua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taas hifistelyä: mitään nuotiota tarvita.
        Kotisohvalla röhnättäen. Kotoilua.

        Joskus tarvii😄.


    • Anonyymi

      Ihana joulunaika! Tänään lauletaan hoosianna. Eilen oli pikkujoulu lasten ja lastenlasten kanssa. Kuusi loistanut parvekkeella marraskuun alusta. Joulukuusen sisälle hankin heti, kun niitä aletaan myymään. Ensimmäisen kinkunkin olen jo paistanut.

      Jouluhan on kaikki!

      • Ensimmäinen adventti. Tänään kytken valot parvekkeen valolintuihin. Siskonpoikien kuoroesitys iltapäivällä ja illalla joulukonsertti. Tunnelmallista joulunodotusta!


    • Anonyymi

      Ei merkitse niin mitään, en ole uskovainen, en edes tapauskovainen, en edes jouluna ja siksi kirjoitan sanan "joulu" pienellä alkukirjaimella.
      Joulu oli aikoinaan juhla jossa juhlittiin aurinkoa, sen ns. uskovaiset sitten kaappasivat omiin tarkoituksiinsa. Ja olihan ja onhan edelleen aurinko kaiken elämän edellytys, sietäisi sitä yhä juhlia.

      • Ei mikään estä juhlimasta myös aurinkoa.
        Itselleni jouluon valon juhla. Myös perinteitä liittyy jouluuni ja se tuntuu lämpimältä ja hyvältä. Kirkkoineen ja hautakynttilöineen? Joulusaunoineen. Kaikki mistä saa hyvän tunnelman ja mielen on tervetullutta.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Ei mikään estä juhlimasta myös aurinkoa.
        Itselleni jouluon valon juhla. Myös perinteitä liittyy jouluuni ja se tuntuu lämpimältä ja hyvältä. Kirkkoineen ja hautakynttilöineen? Joulusaunoineen. Kaikki mistä saa hyvän tunnelman ja mielen on tervetullutta.

        Minulla ei ole joulusaunaakaan, on vain se sama tavallinen omin käsin hirrestä rakennettu ulkosauna.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei ole joulusaunaakaan, on vain se sama tavallinen omin käsin hirrestä rakennettu ulkosauna.

        No sullahan se vasta the sauna onkin 🤩. Puulämmittäisellä kiukaalla saa parhaat löylyt..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei ole joulusaunaakaan, on vain se sama tavallinen omin käsin hirrestä rakennettu ulkosauna.

        Paras sauna


    • Anonyymi

      Lapsuuden joulut Suomessa landella ihan jees ! Oli ruokaa vaatetta eikä tarvinnu palella, vanhemmatkin raitista porukkaa .-
      Ma pyydän taivaan valoa , ja rauhaa päälle maan !

      Gubbe 73

      • Työjouluissa oma tunnelmansa. Välillä ehti viivähtämääb joulutunnelmassa# välillä ei ehtinyt joulua huomioimaan lainkaan.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Työjouluissa oma tunnelmansa. Välillä ehti viivähtämääb joulutunnelmassa# välillä ei ehtinyt joulua huomioimaan lainkaan.

        Työjouluissa ei ollut tunnelmasta tietoakaan. Likaisesta kämpästä toiseen ravaamista, missä ei joulusta tietoakaan. Jotain pakastekesäkeiton tai pimaattikeiton lämmittämistä. Ei paljon napannut.

        Oli sitten kivaa himaan tulla, missä joulukuusi loisti ja jouluruuat odottivat ja joululaulut soivat ja joulupukkia odotimme.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Työjouluissa ei ollut tunnelmasta tietoakaan. Likaisesta kämpästä toiseen ravaamista, missä ei joulusta tietoakaan. Jotain pakastekesäkeiton tai pimaattikeiton lämmittämistä. Ei paljon napannut.

        Oli sitten kivaa himaan tulla, missä joulukuusi loisti ja jouluruuat odottivat ja joululaulut soivat ja joulupukkia odotimme.

        Et siis itsekään vienyt pirtteihin joulumieltä. Nenä nyrpeänä kuljit talosta toiseen. Työntekijä kohdillaan.😏. Joulu se on raihinaisen ja köyhänkin joulu.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Et siis itsekään vienyt pirtteihin joulumieltä. Nenä nyrpeänä kuljit talosta toiseen. Työntekijä kohdillaan.😏. Joulu se on raihinaisen ja köyhänkin joulu.

        Hyvät joulut toivotin ja sain nyrpeitä katseita takaisin. En kenenkään joulua arvostele, mutta viettivätkö joulua haluamallaan tavalla? Tuskin!

        Miten työntekijän olisi pitänyt tai pitäisi nykyisinkään olla kohdallaan? Työ tehdään ja se siitä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvät joulut toivotin ja sain nyrpeitä katseita takaisin. En kenenkään joulua arvostele, mutta viettivätkö joulua haluamallaan tavalla? Tuskin!

        Miten työntekijän olisi pitänyt tai pitäisi nykyisinkään olla kohdallaan? Työ tehdään ja se siitä!

        Kohteliaasti, ymmärtäväisesti ja sesongit huomioon ottaen. Se ei maksa mitään ja on vähimmäivaatimus kun menee toisten kotiin.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kohteliaasti, ymmärtäväisesti ja sesongit huomioon ottaen. Se ei maksa mitään ja on vähimmäivaatimus kun menee toisten kotiin.

        Älä! Ihan tosi😂 ”Toisten kotiin?” Ne on hoitopaikkoja silloin, kun siellä vanhuksia ”hoidetaan”.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä! Ihan tosi😂 ”Toisten kotiin?” Ne on hoitopaikkoja silloin, kun siellä vanhuksia ”hoidetaan”.

        Hoitopaikka voi olla vanhuksen koti ja silloin läyttäydytäön sen mukaisesti. Vaikka olisit siellä hoitamassa.
        Mut tämä menee taas vanhustehoidoksi joten lopetan tän jorinan tähän. Ei kiinnosta.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Hoitopaikka voi olla vanhuksen koti ja silloin läyttäydytäön sen mukaisesti. Vaikka olisit siellä hoitamassa.
        Mut tämä menee taas vanhustehoidoksi joten lopetan tän jorinan tähän. Ei kiinnosta.

        Älä sitten jaa niitä itsestään selviä neuvoja😂 Vähän niin kuin ihmisen kohtaaminen. Mikä koskee kaikenlaisia ihmisiä😂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä sitten jaa niitä itsestään selviä neuvoja😂 Vähän niin kuin ihmisen kohtaaminen. Mikä koskee kaikenlaisia ihmisiä😂

        Höpti pöpöti.🤭


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Työjouluissa oma tunnelmansa. Välillä ehti viivähtämääb joulutunnelmassa# välillä ei ehtinyt joulua huomioimaan lainkaan.

        Työjoulut olivat koululaiselle ja sittemmin opiskelijalle vuoden parasta aikaa.
        Joulupyhät sellutehtaan voimalaitoksella pitkiä päiviä tehden 3 x palkalla.
        Välipäivät tavallista duunia ja uutenavuotena uusiksi.
        Silloin ei ollut lakia nuoren työvoiman suojelusta eikä 18v ikäraja ollut mikään este.
        Jo ensimmäisenä jouluna ansatsin enemmän kuin isäni kuukaudessa rakennusliikkeen kuormurikuskina.
        Oli myös upeaa, että päin vastoin kuin kesätöiden palkat, sain itse pitää rahat saatesanoilla "älä sitten ennen pääsiäistä tule pyytämään mitään"!
        Olin lukiossa.


    • Anonyymi

      Joulufiiliksen herättely alkaa omalla joulukalenterilla, siihen kuuluu paljon konsertteja, teatterissa käyntejä, ystävien tapaamisia, lounaita, päivällisiä, pikkujouluja ja ja itsetehtyjen joululahjojen viimeistelyä. Muutama päivä ennen jouluaattoa matkustamme kotiseudulle ja vietämme joulun sukulaisten kanssa, entisellä kotitilalla jossa on nyt sisareni kokous- ja juhlapalveluyritys, siellä kokoonnumme kaikki sisarukset perheinemme.

      Emme ole uskonnollisia, vietämme joulua nauttien yhdessäolosta ja ihanista jouluherkuista sekä lasten riemusta.

      • Laitatteko jouluruoat nyyttäriperiaatteella niin että jokainen laittaa jotakin?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Laitatteko jouluruoat nyyttäriperiaatteella niin että jokainen laittaa jotakin?

        Haloo, jos hänen sisarellaan on juhlapalveluyritys, miksi hän niin tekisi?
        Ruoat voi tilata myös aina valmiina, ei tarvitse köökissä kökkiä.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Laitatteko jouluruoat nyyttäriperiaatteella niin että jokainen laittaa jotakin?

        Kaikki ruuat on valmiina tai pientä viimeistelyä vailla, porukalla viimeistelemme ja katamme pöydät, apulainen hoitaa ruokasalin siivoukset ja tiskit. Jaamme omakustannehintaiset kulut sisarusten kesken ja se on yhteinen joululahjamme lapsille ja heidän perheilleen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Haloo, jos hänen sisarellaan on juhlapalveluyritys, miksi hän niin tekisi?
        Ruoat voi tilata myös aina valmiina, ei tarvitse köökissä kökkiä.

        Älä vastaa hänen puolestaan!


    • Anonyymi

      Kokoomus haluaa "eliminoida" köyhät ja työttömät rasittamasta yhteiskuntaa
      leikkaamalla tuet.
      Vain rikkailla on oikeus elää. Muilla ei ole ihmisarvoa.

      Wikipedia:

      "Sosiaaliturva (Suomessa yleinen lyhenne sotu) koostuu palveluista ja rahallisista etuuksista, joiden tarkoituksena on turvata riittävä toimeentulo ja huolenpito kaikissa elämäntilanteissa.

      Riittävä sosiaaliturva on osa ihmisoikeuksia. ❗️

      Sosiaaliturvaetuuksien pitäisi olla niin suuria, ettei kellään olisi puutetta välttämättömistä resursseista kuten terveydenhuolto, ruoka, koulutus tai asuminen. Jokaisen pitäisi lisäksi kyetä elämään ihmisarvoista elämää aktiivisena yhteisön ja yhteiskunnan jäsenenä."

      • Oikeudet on muyts myös :
        Aktiivisena yhteiskunnan ja yhteisön jäsenenä. Kykyjensä mukaan.


    • Anonyymi

      Minulle on iän karttuessa käynyt niin, että pidän enemmän joulun alusajasta joulun valmisteluineen ja jouluaaton koittaessa olen jo niin täynnä joulua, että olen valmis lopettamaan koko joulun vieton. Vietän mieluusti jouluaattoillan yksin omissa oloissani ja joulukoristeet korjaan pois viimeistään tapanin päivänä. En juurikaan syö nykyään perinteisiä jouluruokia, suomalaiset jouluruuat ovat makuuni liian rasvaisia ja suolaisia. Soisin mieluusti, että köyhäily joululahjojen suhteen tulisi muotiin.

      • Minäkin nautin joulun pyhinä hiljaisuudesta ja rauhasta. Jouluvalmistelut ovat minimaaliset mutta kuitenkin joulyistakin on.

        Mitä tykkäisit jos viisihenkinen perhe ilmoittaisi että tulee teille jouluaattona syömään. Siis ilman että on kutsuttu. Ennen vanhaan kyläilemään ei saanut mennä ennen kuin tapanina ja ylipäätään en koskaan kutsu itseäni kenenkään kotiin syömään. 🙄


    • Anonyymi

      Kummallinen perinne se tuppautua joulukirkkoon kun kynttilöin saa muutenkin kaunista. Jos mieltä riittää.

      • Joulukirkossa on ihan oma jouluinen tunnelmansa, olen tänä vuonna jo kerran käynyt. Grooveimmat joululaulut elävän orkesterin säestämänä. Upea kokemus. En sinne pelkkien kynttilöiden takia mene.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Joulukirkossa on ihan oma jouluinen tunnelmansa, olen tänä vuonna jo kerran käynyt. Grooveimmat joululaulut elävän orkesterin säestämänä. Upea kokemus. En sinne pelkkien kynttilöiden takia mene.

        Ei varmaan mennä pelkkien kynttilöiden takia, eikös siellä ole vähäpukeisia tanssijattaria ja sellaista?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei varmaan mennä pelkkien kynttilöiden takia, eikös siellä ole vähäpukeisia tanssijattaria ja sellaista?

        Juu näköjään. Se "karnevaali" on herättänyt paljon keskustelua puolesta ja vastaan.


    • Anonyymi

      Jalostajan purkkihernekeitto: kylmänä ruisleivän päällä tai kattilämmityksessä kera sipulisipun. Toimii!

      • Hyvää joulua. Se on sun joulu.🙂


    • Anonyymi

      Ilmeisesti joidenkin on aivan mahdotonta uskoa ja varsinkin käsittää että on niitäkin kaltaisiani jotka emme vietä mitään joulua emmekä tavoittele mitään "joulun tunnelmaa" tai "joulufiilistä"...

      • Mitennii? Jokainen saa viettää tai olla viettämättä. Ei kenenkään joulunvietto ainakaan minulta ole pois eikä minun jouluuni mitenkään vaikuta. Miksi toisten pitäisi sinun joulunviettosi jotenkin erityisesti ymmärtää?


      • Siili2 kirjoitti:

        Mitennii? Jokainen saa viettää tai olla viettämättä. Ei kenenkään joulunvietto ainakaan minulta ole pois eikä minun jouluuni mitenkään vaikuta. Miksi toisten pitäisi sinun joulunviettosi jotenkin erityisesti ymmärtää?

        Paitsi että jos minun jouluuni änkeää kutsumattomia vieraita😁.


    • kulumanmarkku
      • Sen verran katsoin että kivalta näytti.


    • Anonyymi

      Mukavalta kuullostaa sinun joulusi

    • Anonyymi

      Joulu ei merkitse oikeastaan yhtään mitään enkä tikkua ristiin sen takia laita.

      • Toiset tykkää ja toiset ei. Molempi parempi. Pää-asia et itse on tyytyväinen. Minunkin tuttavapiirissäni on sellaisia# jotka ei joulua vietä# laosiperheitäkun. Joillakin uskonnollunen vakaumus taustalla, jotkut ei muuten vaan välitä.


    • Anonyymi

      Reilu parikymmentä vuotta joulumme ovat menneet kodin ulkopuolella.
      Muutama joulu urheiluopistolla. Kaksi Espanjassa. Muutama Viron kylpylöissä.
      Kiertomatkoilla kuten viimeeksi Slovenian Bledissä ja Itävallan puolella Wienissä. Sitä ennen jouluviikko Roomassa jne.
      Viime joulu meni kotimaassa. Kyse oli jostakin Punkaharjun Kruunupuistosta.
      Mainostivat mm. kuntosalia. Se ei ollut mikään kuntosali. Pikemminkin kuntouttamissali. Tuossakin suhteessa pettymy!
      Tuleva joulu on varattu läheiseen kylpylään. Tunnen paikan ja kuntosalin.
      Kaksi treeniä päivässä pehmmittää hauraan vanhuksen.
      Vaimoni terveydentilan vuoksi matkustelu on estynyt ja apu on oltava suhteellisen nopeasti saatavissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe