wanhojen tanssit

sesseli

Minulla on ensi keväänä wanhojen tanssit, mutta en tiedä mitään "käytännön" asioista. Eli missä vaiheessa aloitte hankkimaan pukua? varaamaan/ompelemaan? Minkä hintaiseksi tanssit tulivat puvun, kampauksen ja meikin kanssa? olisin hyvin kiitollinen jos joku kertoisi minulle jotain tansseihin valmistautumisesta... :D

25

14840

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aBi

Meillä sukulainen ompeli puvun minulle. Kankaita alettiin käydä kattelemassa siinä syyskuun aikoihin, muistaakseni.
      Jos hankit vuokrapuvun, kannattaa niitäkin käydä ajoissa katsomassa ja sovittelemassa. Viime tippaan ei kannata jättää!

Pukukustannuksia en muista, mutta kampaus ja meikki maksoivat kai jotain 70..(?)
      Niitä ja hintojakin kannattaa käydä kyselemässä eri liikkeissä (yllättäviäkin hintaeroja). Aika kampaajalle me varattiin joskus vuodenvaihteen jälkeen. Mutta parempi sekin hoitaa ajoissa, me jätettiin se suhteellisen myöhäksi..

• EmMi

Ompelijan kanssa kävin keskustelemassa ja näyttämässä puvun mallin muutamaa kuukautta ennen tansseja. Yhdessä ompelijan kanssa kangaskauppaan muutama viikko ennen tansseja ja puku valmistui noin viikossa vaikka olikin hyvin näyttävä. Puvulle tuli hintaa kaikenkaikkiaan n.200e kun oli tuttu ompelija. Kampaajan varasin vuotta aiemmin niin sain hyvän ajan eli ei tarvi sit ihan viimesten joukossa olla istumassa kampaajan penkissä aamulla ku muut on jo koululla. Tais maksaa jotain 60e (sisälti myös harjoituskampauksen) Ite meikkasin eli siihen ei menny rahaa. Kengät kannattaa muuten hommata hyvissä ajoin, että voi vaik harjotuksissa jo tanssia useemman kerran niillä. Kerkee kengät muotoutua ja oppii tanssimaan muutenki ku sukkasillaan tai lenkkareissa...

• wanha2003

Minulle ompeli äiti puvun ja oli semmonen perinteinen wanhojentanssipuku eikä semmonen ns. uudelleen käytettävä juhlapuku. Kangas ostettiin jo kesällä ja syksyllä äiti teki ensin yläosan ja joulun jälkeen oli helmojen vuoro. Viimeiseen asti värkättiin tosin alushametta, joka ei millään meinannut kannatella raskasta pukua (alushame oli lainassa serkulta). Hintaa puvulle tuli n. 200 euroa.

Oli helppo aloittaa valmistelut ajoissa, kun oli pari tiedossa ja luokan yleinen henkikin oli sellainen, että tanssit tanssitaan. Ainahan niitä ei joka lukiossa olekaan.

Kävin tosin jo kesällä katselemassa vuokrapukuja. Täällä Kajaanissa maksoi 50 euroa vuokrata puku ja ompelija olisi tehnyt ihan millaisen puvun olisin halunnut samaan hintaan (sis. kankaan yms. tarvikkeet). Työt hän olisi aloittanut syksyllä. Päätin kuitenkin että äidin kanssa on helpompi neuvotella kuin ulkopuolisen ompelijan. Myös kirpputorilla oli myynnissä todella kauniita wanhojentanssimekkoja hinnaltaan 50-80 euroa. Mekon hinta todellakin riippuu siitä, minkä tyylisen haluat.

Kampaukseni oli monikerroksinen nuttura.. en osaa sitä oikein muuten selittää. Ei ollut varmaankaan vaikea tehdä, muttei ollut aivan se kaikkein yksinkertaisinkaan malli. Kampaajalla käynti maksoi 15 euroa. Hintakin riippuu tosin kampaajasta ja tietenkin kampauksesta. 15-30 euroa taitaa olla kohtuullinen rajaus.
      Meikkaus oli itsetehtynä tietenkin ilmainen. Meikkien hintaa en osaa nyt ruveta tähän laskemaan, kun en ihan tarkkaan muista minkä verran pakkelia oli :)

• blackelf

Olin tanssimassa viime vuonna ja äiti teki pukuni. En muista, paljonko kankaisiin meni rahaa (yli sata euroa kai). Kampaus oli kai 40 euroa ja meikkauksessa en käynyt. Tyydyin kotimeikkeiin. Kengät löytyi äidiltä ja illan vietto tanssien jälkeen hotelli-ravintolassa maksoi 40euroa. Eli kalliiksi tulee, mutta kyllä se on kokemus :).

• aloitin valmistelun. Ostin puvun syksyllä joskus syyskuulla ehkä. Kampaajan varasin joskus marras-joulukuussa mutta tämä onkin pieni paikkakunta. Silti tosin meinasi olla vähän hakusessa. Meikkiä suunnittelin talvella kaverin kanssa koska hän meikkasi. Kengät ostin jo syksyllä harkkojen alkaessa.

Yhteensä maksoivat seuraavaa: puku 480e, hanskat 20e, kampaus 55e, kengät 20e, meikki ja korut ilmaiset koska teetin/lainasin kaverilta.

• haze

Viime kevään wanha minäkin. :)

Puvun sain ilmaiseksi sukulaiselta, kaunis ja juuri sopiva, tuuri kävi. Jos aiot vuokrata tai teettää (soittele ompelijoita läpi, vähän paikkakunnasta riippuen voi tulla yllättävän halvaksikin) TEE SE AJOISSA. Jo syksyllä. Samoin parin hankinnan kanssa, varsinkin jos poikia on vähemmän kuin tyttöjä, kannattaa varata joku poitsu mahdollisimman pian. :)

Kampaajalla kävin aamulla, hintaa tuli n.35e, semmoinen aika perinteinen nuttura. Ostin uusia meikkejä parilla-kolmella kympillä, ja meikkasin itse. Kannattaa kysellä liikkeen myyjiltä vinkkejä mitkä värit yms. sopisivat pukuun ja tyyliin, jos meikkaa itse. Kengät ostin n.20 egellä. Lisäksi tuli jotain kuluja jatkoista yms., mutta aika vähän, tarkkaa summaa en nyt muista.

Halvalla siis pääsin, kun ei tarvinnut tuota pukua vuokrata tai teettää. Kaikessa kannattaa kyllä olla ajoissa, vaikka tuntuukin syksyllä typerältä alkaa jo varailla pukuja, pareja yms., niin kannattaa silti. Nopeat syövät hitaat..:)

Hauskoja tansseja jo etukäteen! Minulle jäi varsin mukavat muistot tuosta päivästä. :)

• sesseli

Lämmin kiitos kaikille ihanille, ketkä jaksoivat vastata minulle! Ihanan perusteellisia vastauksia! KIITOS!!! :D

• Riikkariina
        sesseli kirjoitti:

Lämmin kiitos kaikille ihanille, ketkä jaksoivat vastata minulle! Ihanan perusteellisia vastauksia! KIITOS!!! :D

Kävin tänään ostamassa mun vanhojen tanssipuvun niinattaresta ja tiaran.

Tuli maksamaan:

puku 340e
        kengät 55 euroa
        tiara 20 euroa

Laitan myös rakennekynnet varmaan niinattaressa joten lisään sen budjettiini 55 euroa.

• kysymysmerk

Vanhojen tanssit tai jotkut sen tapaset esim päättäjäis tanssit pitäs kyllä järjestää ammattikouluihinkin! :) monet ystäväni ( tytöt ja pojat) ja tietenkin itsekkin kaipailisin myös ammattikouluihin jotain samantapaista tanssijuhlaa mitenköhän asia voisi onnistua?

• kysymysmerk

Voisi myös tanssia poika sekä tyttöpareinakin...

• Epätietoinen.

Tietääkö kukaan ovatko nuo tanssit pakolliset?

• abitust1232

Tanssit eivät ole pakolliset, mutta miksi kieltäytyä?

• dippidiu

Kannattaa käydä katsomassa pukuvuokraamoista myös, koska joskus voi sattua tuuri! Itse sain pukuvuokraamosta satasella ihan älyttömän hienon puvun ja se kavennettiin omiin mittoihini ym. Lisäksi kun noissa pukuvuokraamoissa puvut jossain vaiheessa "poistuvat kierrosta", niin sain oman pukuni iltalaukun itselleni tuolla vuokrahinnalla! :) Kampaukseen meni 20-30e, koska oli tuttu kampaaja, kaveri auttoi meikissä eli ilmainen, kengät 20e ja koruiksi pukuun sopivat mustat helmikorut mummon korulaatikosta lainaksi :)

Omalla paikkakunnallani vanhojen tanssit ovat melko pienet (vain yksi minilukio), ja lähes joka vuosi kaikki osallistuvat noihin pukuineen kaikkineen, vaikka eivät olisi tanssimassakaan :) Itse en ollut tanssimassa, mutta silti tosiaan olin mukana, koska siihen kuuluu myös paljon muuta kuin poloneesi :)

• nnimetön

Onko teidän mielestänne 60 e kampauksesta 60 e meikistä ylihinnoteltua?
      Lukiessani teidän tekstejä rupesin vähän mietiskelemään, varsinkin toi meikkihinta oli aika törkee...

• Sofia

Itellä puku oli 450 e (tilasin jenkeistä), kampaus 70e koekampauksella ja meikki 70e koemeikillä. Kengät maksoivat joku 75 e, mutta ne on sellaset kiilakorkkarit joita käytän muutenkin. Jos pelkää sitä, että jalat väsyy niin kannataa ostaa kiilat, koska ne on huomattavasti mukavammat ja niissä voi olla enemmänkin korkoa kun ne on tosi helpot kävellä, samalla korkea platformi auttaa :) Itellä kiilat oli noin 12cm ja jalat ei kipeytynyt yhtään päivän aikana, tosin käytän korkkareita muutenkin aika paljon.

• MIKSkö

Aika kallis puku. Nyt saa pukuja aika halvallakin. Esim. sellanen sivu ku myday.fi, myy aika kivalla hinnalla pukuja. Toimitus on maksuton. Asiakaspalvelsta saa nopeesti vastaukset. Itse en olis tajunnu, että sellanen mekko tarvitsee vielä erillisen alushameen. muuten se ei näytä miltään. Sinne on tullut timanttisormusarvonta. Tilasin puvun edellispäivänä. Toivottavasti tilauksia tulee niille vähän (hehe). Paremmat mahikset voittaa sormus :::)))

• tyttötorniosta
    • dookie_

Myyn wanhoja varten pari vuotta sitten ostetun s-kokoisen mekon, käykääpä katsomassa jos kiinnostaa! :) Kuva vähän huonohko, kun en halunnut naamaani tuonne lämäistä, mutta sähköpostitse lisää kuvia saatavilla. Mekkoa tosiaan käytetty yksien tanssien ajan, ja se on ostettu Kreikasta, joten samanlaista ei varmasti tule vastaan!

http://www.huuto.net/kohteet/mekko-wanhojen-tansseihin/235024793

• Onko ketään paritonta?

• ei täs mitään...

on... samoin on asujen suhteen. Olen liian kriittinen asun suhteen eikä mikään miellytä. Tarttis löytää sellainen sopiva pukuvuokraamo (kaikki mitä on bongannut, oon käynyt läpi), mutta mistään niistä ei ole löytynyt "sitä oikeaa" pukua. Samoin kävi parin suhteen.

• minäkö pariton?

Ihme menoa, kun ainakin siinä koulussa missä mä olen on monet hakeneet pareikseen 1. vuoden oppilaita vaikka kaikilla kakkosillakaan ei vielä ole paria...

• tanssiton

En ollut tansseissa, aivan turhaa rahantuhlausta koko homma :) Ei kaduta yhtään, mistään en jäänyt paitsi

• Lainamarika
    • juup
    • Kiirajahenna

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      1013
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe