Boeing 747 lentäjän käsikirja ?

Anonyymi-ap

Kiinnostaisi hommata muutaman liikekoneen "Flight Manual" koneen operointi spekseineen tai millä nimellä nuo konekohtaiset kirjat nyt sitten ovatkaan, joita lentämisessä käytetään.

Avoin kysymys. Halutessaan lukea ja opiskella koneiden toimintaa, niillä lentämisen konekohtaisia speksejä (myös koetaulun ja hallintalaitteiden asemointeineen), niin mahtaneeko perusasioiden suhteen olla suuria eroja esim. A320 vs. A380. Tietty esim. sakkausnopeus ja laskeutumisnopeus poikkenevat toisistaan ja onhan niilla erilainen lentomassa.

Tai 737 vs. 747 vs. 777.

Tuo oheinen oopus ei ole viranomaisten hyväksymä, vaikka se onkin Boeingin itsensä tuottama.

"Boeing 747-400 Flight Crew Operations Manual by The Boeing Company"

- https://www.passeidireto.com/arquivo/98377547/boeing-747-400-flight-crew-operations-manual-by-the-boeing-company

Vastaava homma kiinnostaa kuin tuota nuorukaista, mutta videolta ei käynyt ilmi tarkemmin mitä konekohtaisia "flight bookeja" oli opiskellut.

Ammattisimulla: "15 year old student lands boeing 737-800 after training himself with dvd's, manuals & games"

- https://www.youtube.com/watch?v=Up3m9etzz8k

ps. Jossakin vaiheessa ajatus hommata riittävillä spekseillä oleva PC & ruutu ja dedikoida se vain lentosimulle, X-Plane ja ex-Microsoft. Joidenkin arvosteluiden mukaan X-Plane olisi itse lennon suhteen realistisempi kuin ex-Mickeyn vastaava, mutta vähemmällä silmäkarkilla (?).

Lukemani mukaan ostamalla esim. 747:n erikseen, saa ko. koneeseen ja sen toimintaan enempi realismia kuin softassa jo valmiina olevalla 747:lla.

15

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Paperiveriot mukavemmin luettavina kiinnostavat. Sitten noiden ilmaisten pdf-versioidne suhteen herää epäilys niiden luvallisuudesta ja tietoturvasta.

      "Download Boeing 747-400 Flight Crew Operations Manual"[PDF]

      - https://vdoc.pub/download/boeing-747-400-flight-crew-operations-manual-2it9csljqtf0

      ps. Viimepäivinä täällä s24:ssä on ollut jotakin häikkää viestien lähetyksien suhteen. Avauksien suhteen tämä on nyt toinen joka ei ilmesty palstalle ellei siihen itse laita ensimmäistä lisäviestiä, muutoin avaus vain jää jonnekin välitilaan piiloon.

    • Anonyymi

      Osta Microsoftin Flightsimulator. Siihen voi ostaa ns. lisäosakoneita jotka mallinnettu järjestelmiltään hyvin pitkälti vastaamaan oikeita koneita. Mukana tulee manuaalit, useita satoja sivuja.

      Toki ensin kannattaa opetella peruslentäminen ja esim lähestymismenetelmät simun helpommin operoitavilla koneilla ja pikku hiljaa siirtyä vaativampiin.

      • Anonyymi

        "Siihen voi ostaa ns. lisäosakoneita jotka mallinnettu järjestelmiltään hyvin pitkälti vastaamaan oikeita koneita. Mukana tulee manuaalit, useita satoja sivuja."

        Tuo onkin itselleni positiivisesti uutta, että lisäkoneiden oston mukana niihin tulee kunnon manuaalit mukaan.

        Kuulema tuolle MS-FS:lle tulisi hankkia mahdollismman tehokas rautakokonaisuus, eli on raudalta vaativampi kuin X-Plane (?). Olen ajatellut hommata molemmat, mutta ehkäpä alkuun vain toisen.

        Mutta miten X-Plane. Nähdäkseni siihenkin saa lisäkoneita, jotka ovat toiminnaltaan realistisempi kuin simussa valmiina olevat vastaavat. Sen manuaaleista en tiedä.

        Ajattelin, että olisin mahdollisesti hommanut manuaaleja jo ennen simuraudan hommaamista ja lueskellut kaikessa rauhassa, mutta kun lisäkoneiden mukana saa konetyyppikohtaiset kuunnon aapiset, niin sen parempi.

        Raudan kokoonpano tosin on täysin auki spekseiltään ja valituilta ohjaimiltaan tai sopisiko kaareva ruuru lentosimulle. Thrusmasterilla vaikutta olevan enempikin Airbusille sovellettu malli.

        - https://www.thrustmaster.com/en-us/homepage/

        Ilmailu on suunnilleen aina kiinnostanut ja jo vuona yksi ja kaksi lueskelin purjelennon ja A2:n käsikirjoja, sekä muuta lentämiseen liittyvää kirjallisuutta, sekä Ilmailu-lehti oli aikoinaan useamman vuoden tilauksessa.

        Kerran niissä oli todella kiinnostava artikkelisarja taitolennosta, kaavakuvat, tarkat kuvaukset niiden suorittamisesta ohjain- ja poljinliikkeineen, katseen kohdistamisineen, sekä tyypillimmät virheet. Harmi vain etten säilyttänyt ko. ajattomia artikkeleita.

        Sitten kerran Malmin lentonäytöksen yhteydessä (1990 jotakin) oli tilaisuus ostaa lippu Cessna Acrobaticin kyytiin jossa Sipoon-lahden yllä tietty joukko ns. perusliikkeitä, vaakakierteitä, tynnyriä, silmukkaa, ylösveto vertikaaliin, kierrokset alas ja sakkaus nokan kautta suoraan alas ja oikaisu, sitten sama selän kautta, sekä syöksykierre, mutta valitettavasti vain muutamalla kierteellä ja sitten oikaisu. Lentäjänä oli konenut nuori nainen (oli muistaakseni jo tuhdisti kipailukokemusta omaava, tosin alan tehokkailla todellisilla temppukoneilla), oli hieno kokemus tuo trippi.

        Takavuosina seurasin aktiivisesti tuota "Air Crash Investigation"-ohjelmaa, kun on kiinnostanut mikä kaikki voi erinäisistä syistä johtuen mennä vipuun, niin inhimillisesti kuin teknisestenkin murheiden vuoksi tai sekä-että.

        - https://www.nationalgeographic.co.uk/video/tv/air-crash-investigation


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Aloittajalle Ilmojen Korkeajännitys voisi olla kohdillaan. Siinä on faktatietoa...

      • Anonyymi

        Alla olevaa simu-softaa on ollut jatkokehittämässä muiden muasa ihan aidot ilmojen korkkarit, hävittäjälentäjät tai ex-sellaiset.

        Falcon 4.0: https://en.wikipedia.org/wiki/Falcon_4.0

        ps. Kannattanee kommentoijan kuitenkin edelleen jatkaa niiden korkkareiden lukua ..

        ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alla olevaa simu-softaa on ollut jatkokehittämässä muiden muasa ihan aidot ilmojen korkkarit, hävittäjälentäjät tai ex-sellaiset.

        Falcon 4.0: https://en.wikipedia.org/wiki/Falcon_4.0

        ps. Kannattanee kommentoijan kuitenkin edelleen jatkaa niiden korkkareiden lukua ..

        ap

        Väritän kuvat...


    • Anonyymi

      Simulaattoripellet. Ilmalijoita. Turvallisesti jalat maassa, kourat munissa, ja pää pilvissä.

      Buaahhaahhaaa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kula haluaa missään tekemisissä olla Boeing koneiden kanssa, paitsi ainoastaa ymmärtääkseen lentokone tekniikkaa. Päätin jo heti näiden kahden 737 Max koneiden kuolettavien erinomaisella lentosäällä sattuneiden turmien jälkeen: En enää matkusta yhdessäkääm Boeing koneessa. Aiemminkin matkustanut tosin tietoisesti kerran Norwegian, joka käyttää Boeingeja. SAS yhtiöllä myös jokunen Boeing kone, mutta enimmäkseen Airbusseja. Niitä en muista kummalla matkustin.

      Onneksi Finnair ei käytä Boeing koneita.

      Katsottuani tapauksesta Boeing dokumentin vuodelta 2022 Netflixistä, kantani vain vahvistui. En todellakaan pyörrä päätöstäni. If it's Boeing, I'm not going.

      • Anonyymi

        Onnettomuuksien ja niistä saatujen teknisten ongemien tiedon jälkeen osa matkustajista lopetti ko. koneella matkustamisen.

        Taannoin katsoin "Air Crash Investigation"-ohjelmassa yhden tuon konetyypin onnettomuuden katsauksen, jossa hyvin kokeneet lentäjät menettivät koneen hallinnan tuon ongelmallisen systeemin vuoksi.

        "Boeing tiesi MCAS-toiminnon riskeistä jo Indonesian turman jälkeen - lentäjät kokeneet ilmassa kauhunhetkiä: ”Älä vajoa!”

        "Amerikkalaislentäjien mukaan heitä ei koulutettu asianmukaisesti, sillä Boeing halusi säästää rahaa."

        - https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/002040f4-ca68-4943-bcfa-5bafb24cd5f3

        "Pudonneissa lennoissa on viitteitä siitä, että lentokoneissa olisi ollut vikaa MCAS-toiminnossa."

        - https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006033134.html

        "Turmakoneilta puuttui kaksi elintärkeää turvajärjestelmää - Boeing vaati lisämaksua, köyhät lentoyhtiöt eivät ostaneet"

        "Etiopian ja Indonesian turmakoneiden ohjaamoissa ei ollut kahta tärkeää turvajärjestelmää, koska lentokonevalmistaja Boeing laskutti niistä ylimääräistä."

        - https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/ed20290e-84d6-4467-a6c7-e963a6220588

        #

        Herää kysymys onko systeemin korjaustoimet, päivitykset ja kaikkien lentäjien siihen koulutus todella asianmukaisesti toteutettu, vai voiko kone edelleen lähteä yllättäen "rodeolle" ilman että lentäjät saavat sne haltuunsa. Vielä pahinta jos lentokorkeutta ei ole riittävästi.

        "EU:n lentoturvallisuusvirasto: Boeingin 737 Max -mallin koneet voivat palata turvallisesti taivaalle" - 27.1.2021

        - https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007766306.html

        Mitä taasen avauksen 747:n tulee, niin jossakin vilahti tieto, että se on ollut tilastollisesti kaikkien aikojen turvallisin ja varmin kone. Taisi olla yhden lentokapteenin kommentti tuossa "Air Crash Investigation"-ohjelmassa, joka käsitteli Max-koneiden onnettomuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnettomuuksien ja niistä saatujen teknisten ongemien tiedon jälkeen osa matkustajista lopetti ko. koneella matkustamisen.

        Taannoin katsoin "Air Crash Investigation"-ohjelmassa yhden tuon konetyypin onnettomuuden katsauksen, jossa hyvin kokeneet lentäjät menettivät koneen hallinnan tuon ongelmallisen systeemin vuoksi.

        "Boeing tiesi MCAS-toiminnon riskeistä jo Indonesian turman jälkeen - lentäjät kokeneet ilmassa kauhunhetkiä: ”Älä vajoa!”

        "Amerikkalaislentäjien mukaan heitä ei koulutettu asianmukaisesti, sillä Boeing halusi säästää rahaa."

        - https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/002040f4-ca68-4943-bcfa-5bafb24cd5f3

        "Pudonneissa lennoissa on viitteitä siitä, että lentokoneissa olisi ollut vikaa MCAS-toiminnossa."

        - https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006033134.html

        "Turmakoneilta puuttui kaksi elintärkeää turvajärjestelmää - Boeing vaati lisämaksua, köyhät lentoyhtiöt eivät ostaneet"

        "Etiopian ja Indonesian turmakoneiden ohjaamoissa ei ollut kahta tärkeää turvajärjestelmää, koska lentokonevalmistaja Boeing laskutti niistä ylimääräistä."

        - https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/ed20290e-84d6-4467-a6c7-e963a6220588

        #

        Herää kysymys onko systeemin korjaustoimet, päivitykset ja kaikkien lentäjien siihen koulutus todella asianmukaisesti toteutettu, vai voiko kone edelleen lähteä yllättäen "rodeolle" ilman että lentäjät saavat sne haltuunsa. Vielä pahinta jos lentokorkeutta ei ole riittävästi.

        "EU:n lentoturvallisuusvirasto: Boeingin 737 Max -mallin koneet voivat palata turvallisesti taivaalle" - 27.1.2021

        - https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007766306.html

        Mitä taasen avauksen 747:n tulee, niin jossakin vilahti tieto, että se on ollut tilastollisesti kaikkien aikojen turvallisin ja varmin kone. Taisi olla yhden lentokapteenin kommentti tuossa "Air Crash Investigation"-ohjelmassa, joka käsitteli Max-koneiden onnettomuuksia.

        Hallelujah

        Tässäpä se tulikin viimeisin varma tieto liikenneilmailun turvallisuudesta. Tietokonepellen munista ja näppyläisistä sormista.
        Kuinka pärjäsimmekään 70-luvulla FL 350 ja M 0,8 nopeuksilla, kun ei ollut tietokoneapinoita?

        Huh huh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallelujah

        Tässäpä se tulikin viimeisin varma tieto liikenneilmailun turvallisuudesta. Tietokonepellen munista ja näppyläisistä sormista.
        Kuinka pärjäsimmekään 70-luvulla FL 350 ja M 0,8 nopeuksilla, kun ei ollut tietokoneapinoita?

        Huh huh.

        No, eihän tuollaisiin pillerihouruisiin sepustuksiin tulisi edes reagoida, mutta kysäisempä nyt kuitenkin. Oletko harkinnut ammattiavun piiriin hakeutumista, vai joko jostakin laitoksesta käsin oireilet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, eihän tuollaisiin pillerihouruisiin sepustuksiin tulisi edes reagoida, mutta kysäisempä nyt kuitenkin. Oletko harkinnut ammattiavun piiriin hakeutumista, vai joko jostakin laitoksesta käsin oireilet.

        Meillä Niuvassa on nettiyhteys. Lepositeissä vähän hankalampaa, mutta näin iltalääkitystä odotellessa voi tämänkin hoitaa.

        T: Jumpon kapitan. Neljä eriväristä iltapilleriä. Kohta on jo FL 450, mopo keulii.


    • Anonyymi

      Tuossa videon alkuosassa nais-kakkospilotti latelee lentotietoja sellaiseen tahttin, että näin maailikkona meinaa "känniin" tulla kun tiiviin tahdin tiedon sulatus ei ehdi tahdissa mukana.

      Onhan tuossa aivojakin ylläpitävää hommaa. Taitaisi olla melko työlästä kaikki tuo lentodata yksin diilata (univajeellakin), no tietty alan amamtilaiset ovat lennon eri vaiheissa ohjaamossa kuin kotonaan. Laskeutuminen ilmeisesti aina se työläin ja eniten skarppiutta vaativa vaihe.

      "Boeing 747-400 landing at Montreal | Thunderstorms on Approach"

      - https://www.youtube.com/watch?v=3-rmfwpSu4Q

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      56
      1968
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      165
      1678
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1398
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      241
      1357
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      228
      1295
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      339
      1169
    7. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1106
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      316
      1080
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      336
      1070
    Aihe