Kiinnostaisi hommata muutaman liikekoneen "Flight Manual" koneen operointi spekseineen tai millä nimellä nuo konekohtaiset kirjat nyt sitten ovatkaan, joita lentämisessä käytetään.
Avoin kysymys. Halutessaan lukea ja opiskella koneiden toimintaa, niillä lentämisen konekohtaisia speksejä (myös koetaulun ja hallintalaitteiden asemointeineen), niin mahtaneeko perusasioiden suhteen olla suuria eroja esim. A320 vs. A380. Tietty esim. sakkausnopeus ja laskeutumisnopeus poikkenevat toisistaan ja onhan niilla erilainen lentomassa.
Tai 737 vs. 747 vs. 777.
Tuo oheinen oopus ei ole viranomaisten hyväksymä, vaikka se onkin Boeingin itsensä tuottama.
"Boeing 747-400 Flight Crew Operations Manual by The Boeing Company"
- https://www.passeidireto.com/arquivo/98377547/boeing-747-400-flight-crew-operations-manual-by-the-boeing-company
Vastaava homma kiinnostaa kuin tuota nuorukaista, mutta videolta ei käynyt ilmi tarkemmin mitä konekohtaisia "flight bookeja" oli opiskellut.
Ammattisimulla: "15 year old student lands boeing 737-800 after training himself with dvd's, manuals & games"
- https://www.youtube.com/watch?v=Up3m9etzz8k
ps. Jossakin vaiheessa ajatus hommata riittävillä spekseillä oleva PC & ruutu ja dedikoida se vain lentosimulle, X-Plane ja ex-Microsoft. Joidenkin arvosteluiden mukaan X-Plane olisi itse lennon suhteen realistisempi kuin ex-Mickeyn vastaava, mutta vähemmällä silmäkarkilla (?).
Lukemani mukaan ostamalla esim. 747:n erikseen, saa ko. koneeseen ja sen toimintaan enempi realismia kuin softassa jo valmiina olevalla 747:lla.
Boeing 747 lentäjän käsikirja ?
15
105
Vastaukset
- Anonyymi
Paperiveriot mukavemmin luettavina kiinnostavat. Sitten noiden ilmaisten pdf-versioidne suhteen herää epäilys niiden luvallisuudesta ja tietoturvasta.
"Download Boeing 747-400 Flight Crew Operations Manual"[PDF]
- https://vdoc.pub/download/boeing-747-400-flight-crew-operations-manual-2it9csljqtf0
ps. Viimepäivinä täällä s24:ssä on ollut jotakin häikkää viestien lähetyksien suhteen. Avauksien suhteen tämä on nyt toinen joka ei ilmesty palstalle ellei siihen itse laita ensimmäistä lisäviestiä, muutoin avaus vain jää jonnekin välitilaan piiloon. - Anonyymi
Osta Microsoftin Flightsimulator. Siihen voi ostaa ns. lisäosakoneita jotka mallinnettu järjestelmiltään hyvin pitkälti vastaamaan oikeita koneita. Mukana tulee manuaalit, useita satoja sivuja.
Toki ensin kannattaa opetella peruslentäminen ja esim lähestymismenetelmät simun helpommin operoitavilla koneilla ja pikku hiljaa siirtyä vaativampiin.- Anonyymi
"Siihen voi ostaa ns. lisäosakoneita jotka mallinnettu järjestelmiltään hyvin pitkälti vastaamaan oikeita koneita. Mukana tulee manuaalit, useita satoja sivuja."
Tuo onkin itselleni positiivisesti uutta, että lisäkoneiden oston mukana niihin tulee kunnon manuaalit mukaan.
Kuulema tuolle MS-FS:lle tulisi hankkia mahdollismman tehokas rautakokonaisuus, eli on raudalta vaativampi kuin X-Plane (?). Olen ajatellut hommata molemmat, mutta ehkäpä alkuun vain toisen.
Mutta miten X-Plane. Nähdäkseni siihenkin saa lisäkoneita, jotka ovat toiminnaltaan realistisempi kuin simussa valmiina olevat vastaavat. Sen manuaaleista en tiedä.
Ajattelin, että olisin mahdollisesti hommanut manuaaleja jo ennen simuraudan hommaamista ja lueskellut kaikessa rauhassa, mutta kun lisäkoneiden mukana saa konetyyppikohtaiset kuunnon aapiset, niin sen parempi.
Raudan kokoonpano tosin on täysin auki spekseiltään ja valituilta ohjaimiltaan tai sopisiko kaareva ruuru lentosimulle. Thrusmasterilla vaikutta olevan enempikin Airbusille sovellettu malli.
- https://www.thrustmaster.com/en-us/homepage/
Ilmailu on suunnilleen aina kiinnostanut ja jo vuona yksi ja kaksi lueskelin purjelennon ja A2:n käsikirjoja, sekä muuta lentämiseen liittyvää kirjallisuutta, sekä Ilmailu-lehti oli aikoinaan useamman vuoden tilauksessa.
Kerran niissä oli todella kiinnostava artikkelisarja taitolennosta, kaavakuvat, tarkat kuvaukset niiden suorittamisesta ohjain- ja poljinliikkeineen, katseen kohdistamisineen, sekä tyypillimmät virheet. Harmi vain etten säilyttänyt ko. ajattomia artikkeleita.
Sitten kerran Malmin lentonäytöksen yhteydessä (1990 jotakin) oli tilaisuus ostaa lippu Cessna Acrobaticin kyytiin jossa Sipoon-lahden yllä tietty joukko ns. perusliikkeitä, vaakakierteitä, tynnyriä, silmukkaa, ylösveto vertikaaliin, kierrokset alas ja sakkaus nokan kautta suoraan alas ja oikaisu, sitten sama selän kautta, sekä syöksykierre, mutta valitettavasti vain muutamalla kierteellä ja sitten oikaisu. Lentäjänä oli konenut nuori nainen (oli muistaakseni jo tuhdisti kipailukokemusta omaava, tosin alan tehokkailla todellisilla temppukoneilla), oli hieno kokemus tuo trippi.
Takavuosina seurasin aktiivisesti tuota "Air Crash Investigation"-ohjelmaa, kun on kiinnostanut mikä kaikki voi erinäisistä syistä johtuen mennä vipuun, niin inhimillisesti kuin teknisestenkin murheiden vuoksi tai sekä-että.
- https://www.nationalgeographic.co.uk/video/tv/air-crash-investigation
- Anonyymi
Historian siipien havinaa, pitkä on ollut taival tuolla konetyypillä.
"Viimeinenkin Boeing 747-lentokone on valmistettu, uutisoi Guardian."
"Lajinsa viimeinen rullattiin ulos tehdashallista Washingtonin osavaltiossa Everettissä tiistai-iltana."
- https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/ed80c99b-7509-4d3c-b6cb-ddea2c6c25c7 - Anonyymi
Aloittajalle Ilmojen Korkeajännitys voisi olla kohdillaan. Siinä on faktatietoa...
- Anonyymi
Alla olevaa simu-softaa on ollut jatkokehittämässä muiden muasa ihan aidot ilmojen korkkarit, hävittäjälentäjät tai ex-sellaiset.
Falcon 4.0: https://en.wikipedia.org/wiki/Falcon_4.0
ps. Kannattanee kommentoijan kuitenkin edelleen jatkaa niiden korkkareiden lukua ..
ap - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alla olevaa simu-softaa on ollut jatkokehittämässä muiden muasa ihan aidot ilmojen korkkarit, hävittäjälentäjät tai ex-sellaiset.
Falcon 4.0: https://en.wikipedia.org/wiki/Falcon_4.0
ps. Kannattanee kommentoijan kuitenkin edelleen jatkaa niiden korkkareiden lukua ..
apVäritän kuvat...
- Anonyymi
Simulaattoripellet. Ilmalijoita. Turvallisesti jalat maassa, kourat munissa, ja pää pilvissä.
Buaahhaahhaaa. - Anonyymi
"Kevyt" 712-sivuinen oopus, mutta 737:sta. Ilmeisesti laajempi / kattavempi kuin "Pilots Operating Handbookit."
"Boeing 737 Management Reference Guide: Edition NG: Boeing 737-600 / 700 / 800 / 900 / BBJ"
- https://www.aviationmegastore.com/en/books/boeing-737-management-reference-guide-edition-ng-boeing-737-600--700--800--900--bbj-mcc-9789078333005-189252.html - Anonyymi
Kula haluaa missään tekemisissä olla Boeing koneiden kanssa, paitsi ainoastaa ymmärtääkseen lentokone tekniikkaa. Päätin jo heti näiden kahden 737 Max koneiden kuolettavien erinomaisella lentosäällä sattuneiden turmien jälkeen: En enää matkusta yhdessäkääm Boeing koneessa. Aiemminkin matkustanut tosin tietoisesti kerran Norwegian, joka käyttää Boeingeja. SAS yhtiöllä myös jokunen Boeing kone, mutta enimmäkseen Airbusseja. Niitä en muista kummalla matkustin.
Onneksi Finnair ei käytä Boeing koneita.
Katsottuani tapauksesta Boeing dokumentin vuodelta 2022 Netflixistä, kantani vain vahvistui. En todellakaan pyörrä päätöstäni. If it's Boeing, I'm not going.- Anonyymi
Onnettomuuksien ja niistä saatujen teknisten ongemien tiedon jälkeen osa matkustajista lopetti ko. koneella matkustamisen.
Taannoin katsoin "Air Crash Investigation"-ohjelmassa yhden tuon konetyypin onnettomuuden katsauksen, jossa hyvin kokeneet lentäjät menettivät koneen hallinnan tuon ongelmallisen systeemin vuoksi.
"Boeing tiesi MCAS-toiminnon riskeistä jo Indonesian turman jälkeen - lentäjät kokeneet ilmassa kauhunhetkiä: ”Älä vajoa!”
"Amerikkalaislentäjien mukaan heitä ei koulutettu asianmukaisesti, sillä Boeing halusi säästää rahaa."
- https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/002040f4-ca68-4943-bcfa-5bafb24cd5f3
"Pudonneissa lennoissa on viitteitä siitä, että lentokoneissa olisi ollut vikaa MCAS-toiminnossa."
- https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006033134.html
"Turmakoneilta puuttui kaksi elintärkeää turvajärjestelmää - Boeing vaati lisämaksua, köyhät lentoyhtiöt eivät ostaneet"
"Etiopian ja Indonesian turmakoneiden ohjaamoissa ei ollut kahta tärkeää turvajärjestelmää, koska lentokonevalmistaja Boeing laskutti niistä ylimääräistä."
- https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/ed20290e-84d6-4467-a6c7-e963a6220588
#
Herää kysymys onko systeemin korjaustoimet, päivitykset ja kaikkien lentäjien siihen koulutus todella asianmukaisesti toteutettu, vai voiko kone edelleen lähteä yllättäen "rodeolle" ilman että lentäjät saavat sne haltuunsa. Vielä pahinta jos lentokorkeutta ei ole riittävästi.
"EU:n lentoturvallisuusvirasto: Boeingin 737 Max -mallin koneet voivat palata turvallisesti taivaalle" - 27.1.2021
- https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007766306.html
Mitä taasen avauksen 747:n tulee, niin jossakin vilahti tieto, että se on ollut tilastollisesti kaikkien aikojen turvallisin ja varmin kone. Taisi olla yhden lentokapteenin kommentti tuossa "Air Crash Investigation"-ohjelmassa, joka käsitteli Max-koneiden onnettomuuksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onnettomuuksien ja niistä saatujen teknisten ongemien tiedon jälkeen osa matkustajista lopetti ko. koneella matkustamisen.
Taannoin katsoin "Air Crash Investigation"-ohjelmassa yhden tuon konetyypin onnettomuuden katsauksen, jossa hyvin kokeneet lentäjät menettivät koneen hallinnan tuon ongelmallisen systeemin vuoksi.
"Boeing tiesi MCAS-toiminnon riskeistä jo Indonesian turman jälkeen - lentäjät kokeneet ilmassa kauhunhetkiä: ”Älä vajoa!”
"Amerikkalaislentäjien mukaan heitä ei koulutettu asianmukaisesti, sillä Boeing halusi säästää rahaa."
- https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/002040f4-ca68-4943-bcfa-5bafb24cd5f3
"Pudonneissa lennoissa on viitteitä siitä, että lentokoneissa olisi ollut vikaa MCAS-toiminnossa."
- https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006033134.html
"Turmakoneilta puuttui kaksi elintärkeää turvajärjestelmää - Boeing vaati lisämaksua, köyhät lentoyhtiöt eivät ostaneet"
"Etiopian ja Indonesian turmakoneiden ohjaamoissa ei ollut kahta tärkeää turvajärjestelmää, koska lentokonevalmistaja Boeing laskutti niistä ylimääräistä."
- https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/ed20290e-84d6-4467-a6c7-e963a6220588
#
Herää kysymys onko systeemin korjaustoimet, päivitykset ja kaikkien lentäjien siihen koulutus todella asianmukaisesti toteutettu, vai voiko kone edelleen lähteä yllättäen "rodeolle" ilman että lentäjät saavat sne haltuunsa. Vielä pahinta jos lentokorkeutta ei ole riittävästi.
"EU:n lentoturvallisuusvirasto: Boeingin 737 Max -mallin koneet voivat palata turvallisesti taivaalle" - 27.1.2021
- https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007766306.html
Mitä taasen avauksen 747:n tulee, niin jossakin vilahti tieto, että se on ollut tilastollisesti kaikkien aikojen turvallisin ja varmin kone. Taisi olla yhden lentokapteenin kommentti tuossa "Air Crash Investigation"-ohjelmassa, joka käsitteli Max-koneiden onnettomuuksia.Hallelujah
Tässäpä se tulikin viimeisin varma tieto liikenneilmailun turvallisuudesta. Tietokonepellen munista ja näppyläisistä sormista.
Kuinka pärjäsimmekään 70-luvulla FL 350 ja M 0,8 nopeuksilla, kun ei ollut tietokoneapinoita?
Huh huh. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hallelujah
Tässäpä se tulikin viimeisin varma tieto liikenneilmailun turvallisuudesta. Tietokonepellen munista ja näppyläisistä sormista.
Kuinka pärjäsimmekään 70-luvulla FL 350 ja M 0,8 nopeuksilla, kun ei ollut tietokoneapinoita?
Huh huh.No, eihän tuollaisiin pillerihouruisiin sepustuksiin tulisi edes reagoida, mutta kysäisempä nyt kuitenkin. Oletko harkinnut ammattiavun piiriin hakeutumista, vai joko jostakin laitoksesta käsin oireilet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, eihän tuollaisiin pillerihouruisiin sepustuksiin tulisi edes reagoida, mutta kysäisempä nyt kuitenkin. Oletko harkinnut ammattiavun piiriin hakeutumista, vai joko jostakin laitoksesta käsin oireilet.
Meillä Niuvassa on nettiyhteys. Lepositeissä vähän hankalampaa, mutta näin iltalääkitystä odotellessa voi tämänkin hoitaa.
T: Jumpon kapitan. Neljä eriväristä iltapilleriä. Kohta on jo FL 450, mopo keulii.
- Anonyymi
Tuossa videon alkuosassa nais-kakkospilotti latelee lentotietoja sellaiseen tahttin, että näin maailikkona meinaa "känniin" tulla kun tiiviin tahdin tiedon sulatus ei ehdi tahdissa mukana.
Onhan tuossa aivojakin ylläpitävää hommaa. Taitaisi olla melko työlästä kaikki tuo lentodata yksin diilata (univajeellakin), no tietty alan amamtilaiset ovat lennon eri vaiheissa ohjaamossa kuin kotonaan. Laskeutuminen ilmeisesti aina se työläin ja eniten skarppiutta vaativa vaihe.
"Boeing 747-400 landing at Montreal | Thunderstorms on Approach"
- https://www.youtube.com/watch?v=3-rmfwpSu4Q
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta
Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?2612433- 851931
Mitä te palstan ihanat naiset
Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21771586Tapaus Vornanen
Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o1491399Nainen, kohtelin sua kuin paskaa
Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun651244Nainen, seuraan sun uutta elämää
Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme531175Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan
Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht191066- 111064
Ilona Siekkinen
Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m11000AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri
Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm13901