hyvä uistin hauelle?

Dan

mietin että mihin nappais hyvin hauki? täällä lappeengrannassa ei ole vesi kovinkaan tummaa eikä kirkasta. syvyydestä ei tietoa. eilen sain 1.7 kilosen hauen noin seittemän senttisellä puna/kellertävä/vihreä sävusellä lusikalla. jotain sellasia yli pari kilosia toivoisin....

61

15698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli

      kirkas/sininen lippa, jonka isäni aikoinani kehitti ja rakensi itse. Sillä me saatiin komeita hauki saaliita Suur-Saimaan puolelta.

      • Amatööri

        Suosikkini on kirkas-sininen lippa, jossa on punainen runko ja samanvärinen karvatupsu koukuissa. Ja se on Meps Lusox. Painon kanssa voi koluta syvänteet ja ilman painoa toimii ruohouistimen tavoin ruoikossa. Hiljaisessa vedossa herkkä pyörivyys on valttia ja pettää isotkin mötköt.


    • Cathy

      Olimme pari viikkoa sitten Inkoossa merellä kalassa ja mieheni sai yli 7 kg hauen harmaalla "hilolla". Samaisella uistimella tuli ylös erikokoisia haukia. Minä olen saanut papukaijan värisellä isolla Emma-uistimella 4,5 kg hauen, lisäksi eräästä kirkasvetisestä järvestä tuli parin kilon hauki papukaijan värisellä Nils Masterilla.

      • Nilsu

        kuse on lpr:n vesialueesta, eli saimaasta, ei inkoon vesistä.. oli pakko. kaislikossa ja sen lähettyvillä miulla on toiminut mm. rapsun shad rap firetiger&kirkas ahven ja itse kaislikosta iso minnow spoon, monella värillä. Minnowista olen viilannut ison väkäsen poijes, ettei pulikan suu hajoa sitä päästäessä pois.. vähän syvemmissä vesissä, jos pääset esim. luotoa pommittamaan, kannattaa kokeilla syvänne-shad rappia ja 12 cm papukaija/muikku-nilsuu. miun "isomukset" on 5.2 kg heittäen (7cm shad rap) ja vetäen 8.6 kg (15 cm Nilsu) käykääs kokeilemassa!


    • neil

      Ykkösvieheeksi ehdottaisin Bete Krokodil -lusikkaa ja sellaisilla väreillä jota esiintyy ympäristössä. Tai sitten Nils Master Invincible tai Kuusamon Professori. Lippaakin voi koittaa - Mepps Aglia tai Solvkroken Insect (jolla rain kerran 4 kiloisen hauen).
      Samaan ne isommat käy, kuin 1,7 kiloiset. Se on sitten tuurista kiinni.

    • zfbdf

      Vibrax neon oranssina.On hyvä rantavesiä kolutessa.Tosin tuota väriä en ole enää kaupoissa nähnyt.Ostin yhdestä kaupasta loput(8kpl),pari enää jäljellä.Suurin on noin 3,5kg 1-2 kiloisia paljon.

      • MarTekMan

        ERÄ-lehden haukitestivoittaja - Niksi Haukitiikeri.
        Myös muut Niksi-uistimet pärjänneet haukitestissä sekä merellä että järvillä.

        Malliston löydät: www.martekman.tk


    • Jerkku

      Vaikea sanoa millä vieheellä saisi just niitä pari kiloisia haukia ;).

      Mutta kokemus ja järjestelmällinen havainnointi, sekä vieheen ja paikan vaihto tuottaa tulosta, unohtamatta ahkeraa heittämistä... eikö ole hyvät ohjeet?

      Veden kirkkauden-tummuuden lisäksi, kun syöntiin vaikuttaa mm. vuorokauden ja kellon aika (mm. valon ja lämpötilan kautta), veden virtaukset, pikkukalojen liikkeet yms. On vaikea sanoa mikä on hyvä ottipeli. Saaliin kokoon voi tietysti yrittää vaikuttaa vieheen koolla. Kannaattaa varmaan lukea vähän kunnollisia kalakirjoja, niissä asiat on selitetty yleensä vähän paremmin, kuin näillä keskustelupalstoilla. Nämä palstat, kun on täynnä minun kaltaisia puoskareita. (Käykää katsomassa metsästyksen vastutajat -palsta, niin saatte kuvan foorumeiden viisastavasta vaikutuksesta... :P) Ainakin itse olen kokenut hyvien kalakirjojen lukemisen antoisaksi, valitettavasti en nyt muista yhtään hyvää nimeltä, mutta pieni gallup -saattaisi tuottaa tulosta. Toisaalta kyllä hyvän kirjan tunnistaa, kun sen saa käteensä vaikka kirjastossa. Siinä käsitellään kalastusta kalan elintapojen ym. kautta, ei vain esitellä välineitä ja heittotekniikoita. Ensin pitää oppia tuntemaan saalis, heittäminen on se helpompi osa.

      Myös se, että luottaa omaan hampaan jälkiä täynnä olevaan ottipeliinsä tuottaa tuolosta, kun sitä tulee uitettua muita enemmän ja ehkäpä jopa paremmin. Itse uitan ehkä eniten Nilsun Invicibleä (12 cm?, musta selkä harmaa, pohjaväri ja punaisia pystyraitoja), sinisävyistä krokotiiliä ja eri Proffia ja Räsäsiä, välillä väliin jotain huomioväriä ja kyllä on haukea tullut. Iso on aina tiukemmassa, kuin pikku puikkarit. Parhaita paikkoja on olleet hitaasti virtaavat vedet joissa on kaislikkoa rannoilla ja ahvenvitaa syvemmällä.

      • Emt.

        .. Rapala Minnow Spoon ehdottomasti.


      • On näreet
        Emt. kirjoitti:

        .. Rapala Minnow Spoon ehdottomasti.

        Suosittelen myös. itselläni parhaiten toiminut affenväritys


    • mr fisu

      Suosittelen kuusamon professoria tai isoa räsästä väristä en osaa sanoa mikä sopisi lätäkölle missä kalastat!

    • PEXI-81

      Ite vedin sellasen keskikokoisen hauen eilen professorilla. Olin just lähdössä pois koko lätäköltä ja kelasin jo siimaa sisään niin nappas... :-D

    • atom

      Sinisellä abun atom-lusikalla tullu ties kuinka monta haukea, ei mitään suuria tosin, mutta eiköhän ne isommatkin tartu kun kohalle sattuu.
      Bete krokodililla tullu myös hyvin

      • to454

        Isot leveät lusikat on hauelle hyviä yleensä. Sellaiset mitä voi uittaa rauhallisesti, mutta minkä uintia vauhti ei kuitenkaan pilaa.

        Beten Turku spoon, Kuusamon Lätkä tai räsänen, Abun Atom jne. värit onkin sitten paikkakohtaisempi juttu.

        Lusikat ovat sinänsä vaappuja parempia ettei niiden uintiliike ole yhtä arka.


      • Haukikalastaja
        to454 kirjoitti:

        Isot leveät lusikat on hauelle hyviä yleensä. Sellaiset mitä voi uittaa rauhallisesti, mutta minkä uintia vauhti ei kuitenkaan pilaa.

        Beten Turku spoon, Kuusamon Lätkä tai räsänen, Abun Atom jne. värit onkin sitten paikkakohtaisempi juttu.

        Lusikat ovat sinänsä vaappuja parempia ettei niiden uintiliike ole yhtä arka.

        Ite sain eile 4 haukee Minnow Spoon GFRT:llä. Hauki kyllä nappaa myös noihi Minnow Spooneihi hyvin.


    • asdafa

      Mulla nappaa aika hyvin sillä sinisellä Countdownilla.

    • ---------------------------...

      Suosittelen professoreita ja räsäsii ite sain niillä noin 20 haukee parilla kalareissulla

    • lipalla

      Etsi mahdollisimman hyvä sammakko jigi ja laita siihenj isot koukut.laita jokin lippa eteen.Tälläisellä olen nostellut isojakin haukia ylös.

      Oloen kuullut, että ennen käyttivät eläviä sammaskoita samaan tarkoitukseen.

      Hauki ottaa yleensä uistimeen sivusta, mutta sammakkoon takaa joten kiinni jääminen on varmempaa.
      perustuu omaan kokemukseen.

    • Lucius!!

      jos haluat haukia nii ehdottomasti kirkasta Lucius lusikkaa kehiin.ovaalin viehe renkaan reiän ja painotuksen ansiosta epä säännöllinen ja laiska potku, ja siitähän hauki tykkää.harvoin tämä uistin jättää tyhjin käsin.

      • pulkkinent

        betan krokotiiliä, se painaa 23g ja niitä on erilaisia itse suosittelen tumman vihreää krokotiiliä. mä oon saanut krokotiilillä 40 haukea!!! ja se on hyvä mutta kiiltävät/huomiota herättävät värit.. ja jokaseen vesistöön on sellanen hyvä uistin millä saa aina kalaa


      • pulkkinent
        pulkkinent kirjoitti:

        betan krokotiiliä, se painaa 23g ja niitä on erilaisia itse suosittelen tumman vihreää krokotiiliä. mä oon saanut krokotiilillä 40 haukea!!! ja se on hyvä mutta kiiltävät/huomiota herättävät värit.. ja jokaseen vesistöön on sellanen hyvä uistin millä saa aina kalaa

        http://www.suomenhaukiseura.com/kuvat/valineet/uistimet/krokodil_vareja1.jpg


      • MikaSe

      • 9uhgw
        MikaSe kirjoitti:

        on aina toiminut hyvin sininen Utön 23 grammainen lusikka vesissä kuin vesissä, myös saman kokoluokan ja värin Krokodil, Atom ja Turku Spoon toimineet kiitettävästi. Isommatkin ( 35 g ) käy, mutta tulevat pidemmän päälle raskaiksi heitellä.......

        otillaan niin melkeimpä sama vaikka ruokalusikan laittaa siiman päähän ..ja tietysti koukut..itse käytän täällä keskisuom oranssirunkoista lippaa, lipan väri kupari, pun tupsu, suurin sellainen mitä löytyi, hyvä heittää ja mukavan tukeva tuntuma kelattaessa..


      • Lippailija
        9uhgw kirjoitti:

        otillaan niin melkeimpä sama vaikka ruokalusikan laittaa siiman päähän ..ja tietysti koukut..itse käytän täällä keskisuom oranssirunkoista lippaa, lipan väri kupari, pun tupsu, suurin sellainen mitä löytyi, hyvä heittää ja mukavan tukeva tuntuma kelattaessa..

        Olen saanut lähes kaikki haukeni lipalla, hauen koko tosi on ollut kilosta reiluun kahteen kiloon. Useinmiten käytän Vibraxeja. Olen huomannut, että punaiset villalangat tai höyhenet koukussa parantavat tulosta. Värillä ei ole ollut juuri väliä, paitsi eräänä todella kirkkaana ja aurinkoisena päivänä. Aloittelin jollain kirkkaan hopealla tai kultaisella värillä ilman tulosta. Vaihdoin mustaan ja heti alkoi nousta haukea. Ja jigilläkin saa ihan mukavasti haukia rantavesistä.


      • jikijiki
        Lippailija kirjoitti:

        Olen saanut lähes kaikki haukeni lipalla, hauen koko tosi on ollut kilosta reiluun kahteen kiloon. Useinmiten käytän Vibraxeja. Olen huomannut, että punaiset villalangat tai höyhenet koukussa parantavat tulosta. Värillä ei ole ollut juuri väliä, paitsi eräänä todella kirkkaana ja aurinkoisena päivänä. Aloittelin jollain kirkkaan hopealla tai kultaisella värillä ilman tulosta. Vaihdoin mustaan ja heti alkoi nousta haukea. Ja jigilläkin saa ihan mukavasti haukia rantavesistä.

        Olen saanut pääosan hauista pienistä sisävesistä jigeillä. 3,5 g ja herkkäliikkeinen silikooni. Vaatimattomat värit ovat toimineet parhaiten.

        Ruskean viritelmän uintia kun arvioi, niin tulee mieleen vesilisko.


      • hauestaja
        jikijiki kirjoitti:

        Olen saanut pääosan hauista pienistä sisävesistä jigeillä. 3,5 g ja herkkäliikkeinen silikooni. Vaatimattomat värit ovat toimineet parhaiten.

        Ruskean viritelmän uintia kun arvioi, niin tulee mieleen vesilisko.

        paras on mielestäni helmi professori (vihreä keltainen) helmi jak (hopea) helmi räsänen (pinkki sininen) tai krokodil 70 (sinivalkoinen)


    • kyllä toimii

      Koita korkiakosken uistimen jesseä, värinä:kelta oranssi on hyvä

      • Suurhauki1

      • puu vene
        Suurhauki1 kirjoitti:

        täältä löytyy varmat uistin vinkit! http://www.kalasaalis.com/ Kannattaa rekisteröityy!!!

        Professori,eimuuta tarvita saimaalla.


    • pelittää

      Bomber long 15a ja Westins jätte vaan vetoon

    • olehyvävaan

      Nyt kerron salaisuuteni mutta menköön: Rapala Husky Jerk väri viher-musta-kelt-pun..muistaakseni..12 cm tai sinnepäin..aika hiton kirkas.. Kaikki kalat hyökkii ihan eläimenä. On tullu kirree ja jeddaa.

    • nimismiehentytär

      Mulla on haukea tullut yllättäen rapalan pienillä vaapuilla, etenkin oranssin ja keltaisen sävyiset pilvisinä kesäpäivinä. En tiedä mihin toi pohjautuu. Onko kellään mitään syvällisempää tietoa hauen näköaistista, veden vaikutuksesta värien havaitsemiseen ja mitä noita nyt on? Totta kai mitään jättiläis hirviö haukia pienillä vaapuilla ei saa, mutta sellaisia pari-kolme kiloisia toki.

      Hauen valmistuksesta itse vinkkaisin että pannulla paneroituna on ehkä parasta. Sen verran hento maku, mutta muheva paksu liha, että panerointi tuo esiin juuri ne parhaat puolet...

      Ja sitten lopuksi, muistetaan kaikki nää luvat, ne on yhteiseksi hyväksi: http://kalareissu.wordpress.com/2011/01/03/heittokalastuksen-muistilista/ :) Eikös vaan?

      T: Nimismiehen tytär

      P. S. Muistinpa juuri varhaisimman hauen pyynti muistoni kymmenin vuosien takaa. Oltiin veljeni ja isäni kanssa soutuveneellä Kainuun Pyhäntäjärvellä. Sellainen aika ruskea järvi, mutta ei niin tumma kuin monet siellä päin. Oltiin vähän kehnolla säällä uistelemassa pitkin selkiä, faija käytteli tuupparia. Veljeni vapaan iski aika iso hauki, sai sen ponnisteltua aivan veneen viereen. Mun piti sitten pienillä kätösilläni ottaa se haaviin, mutta tökkäsin haukea vahingossa leukaperiin ja ilmeisesti koukku ei ollut kovin syvällä sillä siinähän se hauki karkasi. Oli nolo olo ja veljeni pahoilla mielin... Sen jälkeen on vähän kokemusta ja näppäryyttä karttunut, tuli siitä jo pienenä opittua vähän tarkkuutta ja reippaita otteita :P

    • kalamestari2012

      itellä suurin hauki on 5kg ja taimen 1,5kg ahven on 0,5kg paras saalis tunnissa on ollu 30 särkeä , 25 ahaventa ja 3kg hauki

    • Jerkkaaja68

      jos haukea haluatte varmasti joka reissulta,calico cat siiman päähän.Pääkaupunkiseudulta (talosaari,helsingin kaupungin alue yksi parhaita paikkoja stadissa hauelle ilman venettä) rannalta heitettynä keskellä päivää aurinkopaisteella 25c mittarissa 5kg ja 4kg puolen tunnin sisällä,riitti mulle ja pakkasin vehkeet lähdin kotiin.Merellä suosi sinistä ja punaista,kupari,hopea väriä,Nils master,savage gear (vaaput),bete,räsänen,professor (lusikat),calico cat,mepps (lipat),salmo,herky jerk,bomber (jerkit),myös minnow spoon unohtamatta.Kalastetaan sen verran kun syödään,kireitä siimoja!

    • Haukiman

      Vihreä minnow spoon tai tumma helmiräsänen. Sain viime kesänä molemmilla yli 5 kilon hauen

      • HAUKI

        JOO MUNKI PITÄÄ KOITTAA LAPUAN JELLA


    • arskala

      Tässäpä varma vinkki...

      Sillä saa mitä käyttää eli ei ole olemassa sitä yhtä ja ainoata oikeata vaan vaihtoehtoja on niin monia...
      ...

    • pro fisuttaja
    • kala kala

      lappeenrannassa lamposaaren edestä papukaija karikolla (kokoa oli 18cm) nous 9.8kg hauki ja 16.8 kilone nous luukkaansalmen sillan läheltä

    • hienostelutsikseen.

      Iso helmi-professori, kokoa 0, kirkas/kupari. Ei ole ehkä trendikkäin mutta ihan yhtä hyvin iskee kuin muillakin, sekä järvellä että merellä.

    • torda

      Savage gear 4play aivan tappokamaa hauelle. Honkkarista löytyy erikokoja ja värejä. Eikä ole hinnalla pilattu.

    • aapo2

      joo mäki aloootti virvelöönin kans miätin mikä kävis siihe ajatelin kupparista

      • isot lusikat

        kalastaminen on hyvä harrastus


    • kalamies98

      mielestäni paras hauku uistin on abu garcia reflex uistin tulee aina

    • Etchi

      Hyviä peruslusikoita on Abu Atom, Beter Krokodil. Jotkut vannovat Rapala Minnowspoonin nimeen. Ruohikko syöttinä toki ovat todennäköisesti parhaita.

      Abu Atom ja Beter krokodil omaavat laiskan uinnin joka keinuu puolelta toiselle.
      Kummatkin loistavia hauelle. Kesäisin olisi ihan hyvä että on myös hieman nopeampi liikkeisiä lusikoita kuten Solvkroken Salamander, Abu Garcia Toby.
      Jos tarvitsee todella pitkäheittoista "lusikkaa" niin kevennetyt lusikkauistimet ovat hyviä kuten Smoltti. Kuusamon Räsänen on ihan hyvä uistin myös mutta aika kallis. Kalastavuus ei kuitenkaan välttämättä ole sen parempi kun halvemmilla Abu atomeilla tai Beter krokodileillä.

      Et kuitenkaan kertonut heitteletkö vai vetouisteletko.
      Vaappuja ei voi oikeastaan suositella heittokalastukseen vaikka niissäkin on kohtuullisen pitkäheittoisia, ongelma niiden kanssa on että ne sotkeutuvat helposti siimaan.

      Jokunen muukin viehe olisi hyvä olla, kesällä varsinkin isommat 3 - 4 koon lipat voivat olla lyömättömiä, Abu Garcia Reflex, Calico Cat, Blue Fox Vibrax, Mepps Black Fury. Bete Lotto on myös loistava hauelle, joskus ainoa syötti mikä antaa saalista.
      Savage Gear nimiseltä valmistajalta on markkinoilla aivan loistava lippa heittelyyn, painavampi kun vastaavat muiden valmistajien lipat ja kuinti on herkkä eikä lippa pyri niin hanakasti pintaan. Eli syvemmälläkin uitto onnistuu helpommin.

      Sitten jotain mikä on mielestäni pakko olla jokaisen kalamiehen pakissa.
      Storm Suspending WildEye Swim Shad, oikein uitettuna kylmässä vedessä aivan loistava viehe, uitetaan kuin jerkkiä.

      Sitten Savage Gear 4Play on enemmän kuin vaappu / jerkki, riippuen uitosta, mutta tehokas hauelle ja pienempinä kokoina myös muille kaloille.
      Ahvenetkin käy hanakasti kiinni pienimpään Savage Gear 4Play.

      Väreistä on hankala oikeastaan sanoa mitään neuvoja, riippuu hirveästi järvestä mitkä värit toimivat. Mutta perus Luonnon värit on hyvä olla pakissa.
      Ahven ja Särki värit on hyvät, sitten jokunen ärsytys väri, Punainen / Fluori punainen ( lähes pinkki ), Oranssi, Keltainen, Fire Tiger, Paloauto, Nemo. Ärsytys värejä on useampia ja se omansa pitää löytää.

      • eevilstöö

        keskisellä räsänen kympin, krokotiili ja atom 9e joten ei ny hirvee ero oo


    • Sonni Pesonen

      Keltainen Minnow Spoon. Saalistakuu!

    • anonyy1

      Oltiin kaverien kanssa mökillä kalassa ja sain heti ekoilla heitoilla Abu Garcian Reflex-lipalla n. ehkä reilu kilon koikoisen hauen (eli ei mikään iso).Värinä lipalla oli (tai siis on) neon punaoranssi pohja ja mustat raidat.Järvi oli aika puhdas ja kirkas, hieman ukkosti mutta tuuli ei ollut kova.Heittelin melko harvahkoon ruovikkoon ,uskalsin tehdä niin, koska Reflex ei tartu helposti ruovikkoon.Seuraavana päivä sain samalla lipalla salakan johon koukku oil tarttunut kyljestä=D.Kaveri on saanut kerran hopeisella Tobylla hauen.sitä lusikkaa kehutaankin kovasti.

      Ps.En ole mikään ammattikalastaja,vaan käy kalastelemassa usein omalla laiturilla

    • pappa ja pojanpoika

      Tänään hauki nappas ja siiman poikki sitten jatkoi matkaa Rapalan vaappu ja peruke leuassa.
      Mikähän kun kaikki hauet nyt tällä viikolla tarttuvat vaappuun leuan alta etupäässä uistellen ja myös heitellessä?

    • pylypyrä

      Paras lippa on blue fox vibrax fluorescent sini-hopea.
      paras lusikka blue fox lucius ahvenväri.
      paras vaappu nis master spearhead ahvenväri tai oranssi tai jesse sini keltainen.
      Pitää vielä laittaa tää jakki lippa ahvenväri hinta on noin 3.50 e mutta on kestävämpi ja parempi kuin lotto lippa vaikka se ihmeelliseltä tuntuukin.

    • TuulikkiMuulikki

      Vuosien varrella on kyllä tullut nakeltua sitä ja tätä ja parhaimmillaan hauelle kelpaa kaikki, toisinaan taas ei mikään. Eniten sapettaa kun ne makoo siellä ryteikössä niin pirullako niitä sieltä. Yhellä sivulla oli linkki tällaisiin: http://www.topproshop.net/uistimet/ kelasin että jos kokeilis, jotain kanadan ihmeitä, mutta kiinnostaa toi mekanismi. Vai onko jollakin näitä pakissa?

    • Haukimies123

      Varma peli isolle hauelle Savage gear real el 30cm

    • Haukimies123

      Varma peli isolle hauelle Savage gear real el 30cm

    • Haukimies123

      Varma peli isolle hauelle Savage gear real el 30cm

    • haukiuistin

      Parhaiten haukia saa Räsäsen lusikalla eli tällä https://kauppa.kuusamonuistin.fi/fi/uistin/räsänen-helmi-7020-c-s-bl Meilläpäin pitää lusikassa olla kuparinväriä, kun vesi on ruskeaa. Muita hyviä lusikoita on Jakki, Sininen Krokotiili ja Atomi.

    • isuckkkk

      Tähän asti paras on Rapalan Minnow Spoon perusmalli punaoranssi-hilekile värillä: 1 TÄRPPI!!!! Jep en osaa kalastaa...

    • kalastustarkastajaluvat

      Minun mielestäni tuollaisella pikkuheittelyllä ostaa mitään kalastuslupia, lupatarkastajan pitäisi tuollainen pikkuinen onkimiseksi jos kokeilee jostain, eri asia sitten jos on moottorivene ja monia vapoja...

      Ehkä katsoa "sormien läpi", tuollaista onkimisen tyyppistä harrastelua.

    • Jakalaatulee

      Abu atom 35 g ja vihreä, se on paras haukiviehe. Krokotiili on myös hyvä. Kuusamon suurhauella on tullut myös kaloja mukavasti.
      Kalastan myös jerkeillä, vaapuilla , jigeillä ja shadeilla. Mutta jos vain yksi pitäisi ottaa niin se olisi tuo Atomi.

    • Anonyymi

      Bete krokodil väri vihreä ahven kuvio

    • Anonyymi

      Kyllä se on ylivoimaisesti savagegear da bush, ja rapala minnow spoon ft tai luomu ja salmo slider 46g👍

    • Anonyymi

      Killupilkki

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe