omatekoinen vaimennin

slipari

morjes...
Aattelin kysellä onko kellään kokemusta vaimentimen tekemisestä.. Itellä ois pelit ja vehkeet et pystyis kyl tekee ihan vastaavan näkösen ku esim. devil tai laser tekee. Mutta kuinka tarkkaa on pituus, halkasia, sisuskalut jne
Voiko vääränlaisella sliparilla saada tuhoa aikaseks?? Entä säädöt?

On meinaa ihan tarpeeks hintaa nois putkis..

3

1308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ceebra

      No vaimenninhan on periaatteessa aika helppo tehdä. "läpivirtaavaan" malliin vaan reikäputkea esimerkiksi jostain vanhasta suodattimesta. Reikä putki olis varmaan kova olla samaa kokoluokkaa kuin varsinainen pakoputki.
      Ja sitten vaan joku paksumpi putki kuoreksi, teet päädyt, kannattaa muuten toinen pääty tehdä avattavaksi, mieluummin se pää josta pakoputki tulee. Tämä syystä että voit vaihtaa vaimenninvillat sinne myöhemmin. Niin ja toisen päädyn tekemistä en tarkemmin osaa selittää mutta helppohan se on itsekkin suunnitella. Niin ja sinne vaan sitte kohtuullisen löysään kierretään reikäputken päälle tarvikeliikkeestä ostettua vaimenninvillaa ja pönttö kasaan. Ei kai siinä sitten muuta kun tekemään viimeistely ulkopuolelle.

      Mitään vaurioita tuskin onnistut saamaan aikaseksi.
      Jos vakio pönttö oli kovinkin tukkoinen niin tässä vaiheessa olisi kätevää koittaa saada muutama lisäkaakki tämän tekemäsi sliparin kanssa ja suutinsarja lisäksi (esim dynojet). Mutta suuttimien vaihdon en usko olevan mitenkään pakollista, ainoastaan jos haluat lisähummia pöntölläsi. Hyvä hitsari tekee hyvän hitsin kanssa erittäin näyttäviä vaimentimia.

      Tietysti tämä ei ole ainoa tapa tehdä vaimenninta mutta jotain vinkkiä voi tästäkin ottaa.

      • Kra

        Vinkkejä muutaman vaimentimen kokemuksella.

        Mieti ihan ensiksi vaimentimen koko ja malli millaisen haluat väsätä, jotta se näyttäis ja kuulostais hyvältä vielä vuoden päästäkin.

        Kannattaa tutustua äänenvaimennuksen perusasioihin, vaikkapa "Autoteknillinen taskukirja" 6. painos sivulla 490 on kuvattu kolme erilaista versiota. Varsinkin tuon "reflektiovaimentimen" mitoitus on tärkeä tehdä ilman turhia kuristuksia.

        Poikkileikkaukseltaan pyöreä on helpoin tehdä, siinä voit käyttää pyöreätä putkea sekä sisäputkessa että ulkovaipassa. Mutta jos haluat tehdä siitä jonkun muun muotoisen kuin pyöreän, niin siinä on vaan vähän enemmän väkertämistä.

        Pyöreässä tapauksessa voit tehdä päätykappaleet vaikkapa sorvaamalla, soikeassa esimerkiksi prässäämällä levystä.

        Pakokaasuille alttiit sisäputket kannattaa tehdä haponkestävästä ruostumattomasta (AISI 316) Tattarisuolla on useita metalli/romuliikkeitä joista löytyy sopivia pätkiä.

        Ulkovaipan voi tehdä vaikkapa alumiiniseosputkesta, kiinnitys päätyihin ruuveilla tai RST painetiiviillä poppareilla.

        Vaimentimen sisävilloina voi käyttää vaikkapa lasikuitumattoa löysästi rullattuna ympäri sisä- ja ulkoputken väliin. Sopivan erän lasimattoa saat vaikkapa Biltemasta. Lasimatto kestää huomattavasti paremmin kuin ne varsinaiset vaimenninvillat.

        Jos haluaa oikein herkutella asian kanssa, niin titaaniseos olis kevyt ja kestävä sekä hyvän näköinen. Lisäksi titaani johtaa huonosti lämpöä, elikkä se ei välttämättä tarvii mitään lämpösuojuksia. Mutta sitä on vähän hankalasti saatavilla ja sen hitsailu ja muotoilu ei onnistu kovin monessa paikassa.

        Ulostuloreiän koolla voit halutessasi kokeilemalla saada pakoputkiston vastapaineen halutulle "hehtaarille" oikeaksi.

        Niin oletin tietenkin, että rakennat nelitahtisen putkea. Kakstahtari onkin ihan eri juttu, mutta sekin on tehtävissä.


      • slipari
        Kra kirjoitti:

        Vinkkejä muutaman vaimentimen kokemuksella.

        Mieti ihan ensiksi vaimentimen koko ja malli millaisen haluat väsätä, jotta se näyttäis ja kuulostais hyvältä vielä vuoden päästäkin.

        Kannattaa tutustua äänenvaimennuksen perusasioihin, vaikkapa "Autoteknillinen taskukirja" 6. painos sivulla 490 on kuvattu kolme erilaista versiota. Varsinkin tuon "reflektiovaimentimen" mitoitus on tärkeä tehdä ilman turhia kuristuksia.

        Poikkileikkaukseltaan pyöreä on helpoin tehdä, siinä voit käyttää pyöreätä putkea sekä sisäputkessa että ulkovaipassa. Mutta jos haluat tehdä siitä jonkun muun muotoisen kuin pyöreän, niin siinä on vaan vähän enemmän väkertämistä.

        Pyöreässä tapauksessa voit tehdä päätykappaleet vaikkapa sorvaamalla, soikeassa esimerkiksi prässäämällä levystä.

        Pakokaasuille alttiit sisäputket kannattaa tehdä haponkestävästä ruostumattomasta (AISI 316) Tattarisuolla on useita metalli/romuliikkeitä joista löytyy sopivia pätkiä.

        Ulkovaipan voi tehdä vaikkapa alumiiniseosputkesta, kiinnitys päätyihin ruuveilla tai RST painetiiviillä poppareilla.

        Vaimentimen sisävilloina voi käyttää vaikkapa lasikuitumattoa löysästi rullattuna ympäri sisä- ja ulkoputken väliin. Sopivan erän lasimattoa saat vaikkapa Biltemasta. Lasimatto kestää huomattavasti paremmin kuin ne varsinaiset vaimenninvillat.

        Jos haluaa oikein herkutella asian kanssa, niin titaaniseos olis kevyt ja kestävä sekä hyvän näköinen. Lisäksi titaani johtaa huonosti lämpöä, elikkä se ei välttämättä tarvii mitään lämpösuojuksia. Mutta sitä on vähän hankalasti saatavilla ja sen hitsailu ja muotoilu ei onnistu kovin monessa paikassa.

        Ulostuloreiän koolla voit halutessasi kokeilemalla saada pakoputkiston vastapaineen halutulle "hehtaarille" oikeaksi.

        Niin oletin tietenkin, että rakennat nelitahtisen putkea. Kakstahtari onkin ihan eri juttu, mutta sekin on tehtävissä.

        juu kiitti kommenteista. pyörä on muute nelitahtinen, fz6s jammu. putkia tulis kaks ja ihan pyöreet oon aatellu ni on tosiaan helpompi tehä. päätyjen sorvaaminen soikeeks on pikkusen haastavampaa vaiks kyl seki sattas onnistuu.. täytyy haalii kamat kasaan ja ruveta hommiin ni eiköhän se siitä. koitan kirjotella joskus et miten onnistu....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      183
      6622
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      151
      1841
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1608
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1330
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      48
      1059
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      41
      991
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      952
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      889
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      248
      881
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      849
    Aihe