Kuolinpesän kulut

Anonyymi-ap

Kun kuolinpesälle jää kiinteistö (omakotitalo), joka ei mene kaupaksi ja siitä tulee ylläpitokuluja (esim. sähkö, kiinteistövero). Voiko näitä kuluja vähentää ikään kuin myyntikuluina (myytävän kohteen arvon säilyttäminen) siinä vaiheessa kun kauppa toteutuu?

17

247

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kunhan ylläpitokulut eivät ole esim. jonkun elantokuluja, ne voi vähentää myyntikuluina.

• Anonyymi

Ei tietenkään voi vähentyää ylläpitokuluja verotuksessa. Luovutusvoiton verotuksessa saa vähentää vain todelliset myyntikulut ja mahdolliset kohteen remontoinnista syntyneet kulut.

• Anonyymi

Ei voi, vaan niinku edellä kerrottiin. Hintaa vaan alemmas niin kyllä se kauppa jossain kohtaa syntyy. Kannattaa just noiden kulujen takia miettiä kuinka tiukasti pitää kiinni hinnasta! Mitä kauemmin myynti kestää, sen vaikeammaksi myynti menee.

lajijasuris

• Anonyymi

Tuli kolme vastausta. Voi, ei voi ja ei tietenkään voi. Mikähän noista on oikein?

• Anonyymi

Kannattaa lukea se "voi" vastaus, siinä on valtava rajaus. Ja sitten voit lukaista verohallinnon ohjeen asiasta.

Merkitsevää on, minkälaiseksi omaisuudeksi tuo talo katsotaan verotuksessa. Onko se jonkin elantokuluissa vai ehkä tulonhankkimismenoissa, se sitten voi vaatia jotain muita toimia väliin.

• Anonyymi

Oikea vastaus tähän on, että kuluja voi vähentää, mutta vasta siinä vaiheessa kun kyseinen kiinteistö on myyty. Ei voi siis vähentää aiemmin muista myyntivoitoista yms.

• Anonyymi

Tämä on oikea vastaus.

• Anonyymi

Ja vielä lisäyksenä, että kiinteistöveroa ei voi vähentää.

• Anonyymi

Tämäkin on oikea vastaus.

• Anonyymi

Tosi paljon vääriä vastauksia.

• Anonyymi

Maallikot antavat niitä kun arvaavat.

• Anonyymi

Tämä on oikea vastaus. :)

• Anonyymi

Antaapa tulla sitten oikea vastaus. Arvasin, että mitään tietoa asiasta ei ole. Ota nyt ne hoitajan määräämät lääkkeet ja mene istumaan siihen tuoliin viltin alle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä on oikea vastaus. :)

Olette ihan oikeassa, että maallikko vastaus oikea.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Antaapa tulla sitten oikea vastaus. Arvasin, että mitään tietoa asiasta ei ole. Ota nyt ne hoitajan määräämät lääkkeet ja mene istumaan siihen tuoliin viltin alle.

Lawetorderpa antaa oikean vastauksen.

Kun ja jos kiinteistö myydään perukirja-arvion mukaan taikka osakas asunut vähintään 2v, niin ei mene myyntivoittoveroa ja asuneen osakkaan osalta myynti on verovapaata.

Jos myyntihinta on korkeintään 19 999 korkeampi kuin perukirjassa, menee veroa 30%.

Verotuksessa voidaan vähentää ainoastaan myymisestä aiheutuneet suorat kulut, esim. Välityspalkkio.

Mitään kiinteistöön liittyviä juoksevia kuluja (kiinteistövero, remontit ja muut vastaavat) ei voi vähentää verotuksessa.

T. Lawetorder Z via V

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lawetorderpa antaa oikean vastauksen.

Kun ja jos kiinteistö myydään perukirja-arvion mukaan taikka osakas asunut vähintään 2v, niin ei mene myyntivoittoveroa ja asuneen osakkaan osalta myynti on verovapaata.

Jos myyntihinta on korkeintään 19 999 korkeampi kuin perukirjassa, menee veroa 30%.

Verotuksessa voidaan vähentää ainoastaan myymisestä aiheutuneet suorat kulut, esim. Välityspalkkio.

Mitään kiinteistöön liittyviä juoksevia kuluja (kiinteistövero, remontit ja muut vastaavat) ei voi vähentää verotuksessa.

T. Lawetorder Z via V

Soitin juuri verotoimiston palvelunumeroon ja sieltä tuli vastaus, että kuluja (mm lämmitys, sähkö) voi vähentää. Siis kuluja jotka ovat ”pakollisia” omaisuuden arvon säilyttämiseksi. Talossa ei siis asuta. Kiinteistöveroja ei voi vähentää.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      115
      5965
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4067
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3352
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2986
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2054
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1787
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe