Tais tulla uusinnan uusintana tuo ohjelma, mutta kerrankin aiheesta kokemusperäistä jutustelua. Toimittaja (itsekin "univammainen") töksäytti asiantuntija-teoreetitolle "et itse kärsi uniongelmista, et siis tiedä asiasta mitään". Toinen uniongelmainen, Anu Silfvenber, oli haastatellut 100 samankaltaista ja tuo vertaistuki päässä pörräävistä ajatuksista toi itselleni ison lohdun: en ole ainoa, tuo toisen pää toimii samoin. Ei auta poppakonstit, ei hokemat, ei viileä huone, ei huolilistat, ei melatoniinit ... vain kausittain tarvittava nukahtamislääke katkaiseen ajatukset. Hyvä ohjelma.
Akuutti: Kun öiset murheet valvottavat
38
159
Vastaukset
- Anonyymi
Stressaantunut ihminen ei saa ajatuksiaan katkeamaan yölläkään tai
varsinkaan silloin. Päivisin ajatukset ovat arkiaskareissa, stressikin voi vähän
helpottaa. - Anonyymi
Stressaantunut ihminen on ylivireä. Jos ajatusten virtaa ei saa katkaistua, aivot pysyvät valppaina ja nukahtaminen on vaikeaa.
Mikä auttaisi ? En tiedä yhtään keinoa. Unilääke on ainoa keino.- Anonyymi
Unilääkekään ei aina auta , itse yritän hyväksyä etten saa nukuttua ja katselen sarjoja TV stä
Mutta seuraavana päivänä on työlästä kun olis tankissa jotenkin
- Anonyymi
Unettomuus on pirullista. Unettomuudesta kärsii yli miljoona suomalaista.
Ongelmana ovat sekä nukahtamisen vaikeus että heräämiset yöllä tai liian aikainen herääminen, jonka jälkeen ei saa unta enää. Kierre voi jatkua ja jatkua.
Unilääkettä ei kannattais alkaa ottaa, se vie viimeisetkin luomu-unet,
mutta oli pakko ottaa, koska kävi töissä ja oli saatava nukutuksi.
Nyt eläkkeellä nukahdan edelleen murulla unilääkkeettä. Kävin unettomuuteen
perehtyneellä neurologilla, jolta sain uni-valverytmin palauttavan "kuurin",
jolla nukuin mahtavan hyvin, mutta ikäväkseni se aiheutti niin pahat sydänvaivat päivällä, etten uskaltanut sitä syödä kahta pillerin puolikasta enempää.
Sinne mekin sekin toivo. - Anonyymi
Olen keksinyt ratkaisun omalle kohdalleni. En tee unettomuudelle mitään. Se on mielestäni ainut keino. Jos sitten päivällä nukuttaa, torkahdan. Niin tein töissäkin, pystyin nukahtamaan pariksi minuutiksi ja sitten taas jaksoin. Kaikki työt tein, kun niin päätin. Ei ole muuta tietä jos ei lääkkeitä halua enkä minä halua.
Olen kärsinyt huonounisuudesta lapsesta asti, pahenutunut työstressin myötä, mutten valita. Palkan sain ja eläkkeen. On aika paljon nytkin menoja, en voi nukahtaa milloin tykkään, mutta hyvin voin torkahtaa kirjaston lukusalissa, kirkossa, kokouksessa ja bussissa, siinä olen suorastaan onnellinen nukahtaessani, niin mukavaa keinuntaa. Joitakin öitä nukun 67 tuntia, mutta tuskin koskaan niin etten yhtään valillä herää, en vain välitä.
Jos on paha olla jostakin, tietenkin on silloin kurjaa ahdistuksineen. Mutta myös iloiset tapahtumat valvottavat, jää ikäänkuin aivot päälle.- Anonyymi
Se on totta, että mielen kuohut valvottavat, olivat ne positiivisia tai negatiivisia. Mutta jos yhtenä yönä valvoo, niiin seuraavana nukkuu satavarmasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on totta, että mielen kuohut valvottavat, olivat ne positiivisia tai negatiivisia. Mutta jos yhtenä yönä valvoo, niiin seuraavana nukkuu satavarmasti.
Sinun onnesi, jos seuraavana yönä nukut. Itse en, vaan pelkään, että en saakaan taas unta. Näin unettomuuskierre on valmis. Pelkään mennä nukkumaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun onnesi, jos seuraavana yönä nukut. Itse en, vaan pelkään, että en saakaan taas unta. Näin unettomuuskierre on valmis. Pelkään mennä nukkumaan.
Ikäsi? Jos aikuinen ihminen pelkää jopa nukkumaan menemistä, niiin kehoitan käymään erään alan spesialistin juttusilla.
- Anonyymi
Joskus lyhyt lääkekuuri katkaisee sen unettomuuden ja katkaisee sen unettomuuden jotenkin
- Anonyymi
Väliin menee unirytmi sekaisin, taisi olla perjantai aamu kun heräsin olin nukkunut n. 5 tuntia aamu lääkkeen otettua raukaisi ja nukahdin, herättyäni klo oli pitkällä iltapäivää.
Nyt menny että yöt valvon ja päivällä nukuttaa, nytkin yritin valvoa mutta kuitenkin nukahdin, sitä rataa.
Ei sinänsä haittaa kun ei menoja toistaiseksi, aika kuluu yöllä yhtä lailla kun on ajan kuluksi vaikka lukemista, yle areenasta löytyy ohjemaa. - Anonyymi
alotukseen,,,
syö imovanea 7,5 mg
kyllä nukuttaa hyvin,
näkee ihania unia
ei tarvi ikinä mennä enään elokuviin, kun menee nukkumaan ja nielasee imovanen,
taatusti alkaa näkee mielenkiintoisia ihania unia
jotkut niistä on seikkailu unia,
muutenki elämä alkaa tuntua elämisen arvoiselta,, - Anonyymi
Itse selättänyt uniongelmat tressit ulkoilen paljon läpi vuoden aikojen. Pahan olon kirjoitan pois. En säästä tekstejäni helpottaa kuitenkin kirjoittaa.Syön sänöisesti.En enää ilalla tankaa vatsaani täyteen.Vaihtanut Tv luetavaan kirjaan.Ei änikorjoja.Karsinut elämästäni ihmiset pois,jotka tuovat pahan olon tai mielen.Sitä hulimatta olisivat lähisukua.Etuna on en tupakoi en käytä alkoholia,molemat vie yö unta.En kuitenkaan aliarvoi nitä joilla uni ongelma. Itse nukuin vuosikymenniä 4-5h.Koska en ulkoilut,ei ruoka rytmiä.Kannoin hartioilla muiden murhet ja ongelmat,koska itse suostuin siihen.Enää en en suostu kuntelemaan ihmisten negativiset puheet, ohjeistan lääkärin,rahtoman leipä jonoon .jne
- Anonyymi
Puolitoista vuotta olin aikoinaan nukkumatta. Korkeintaan pari tuntia jos sai nukuttua, niin hyvä oli. Kävin töissä ja opiskelin samalla. Ihmettelen, miten se kaikki oikein onnistui haastavan elämäntilanteen kanssa. Muistan päivämäärät koska unettomuus alkoi ja koska se loppui.
Unettomana aikana päätin, että kun se aika on ohi, niin nukun aina kun nukuttaa. - Anonyymi
On se nukahtaminen kumma juttu. Itse yritän nukuttaa itseni jotain tylsää ohjelmaa katsomalla tai kirjaa lukemalla. Silmät lupsahtelee kiinni. Äkkiä valot pois ja pää tyynyyn. Mutta annas olla, heti alkaa päässä ajatukset syöksähdellä eikä unesta enää tietoakaan.
- Anonyymi
Meikällä on, eri syistä, krooniset univaikeudet.
Muutama vuosi sitten menin omatoimisesti lopettamaan mielialalääke Mirtazapinin (30mg), koska katsoin, ettei mielialat muutoin vaivaa. Mielialan puolesta olen pärjännytkin, mutta tuolloin alkoi sitten rankka unettomuus.
Lääkäri pyynnöstäni määräsi äskettäin uudestaan Mirtazapinin, mutta pienellä annoksella: 15 mg tabletti, joka puolitettava tai laitettava 1/4-osaan lääkeleikkurilla: tämä pieni määrä Mirtazapinia kuulemma nk tönäisee uneen, suurempi määrä ei tätä niinkään tee, vaan toimii enemmänkn mielialalääkkeenä.
Nukkumaan mennessä juon ehkä n. 1/4 mukillisen kahvia (saattaa tönäistä uneen).
Eli nyt n. 7,5 - 3 mg Mirtazapinia. Tuo neljännekseen leikkaaminen ei aina onnistu (on kooltaan pieni tabletti muutoinkin). Olen käyttänyt 7,5 mg ja ehkä olen nyt hiukan paremmin nukahtanut / nukkunut. Joskin herään n. klo 1:30 ja valvon muutaman tunnin.
Silloin nousen ja katselen hetken telkkaria tai nettiä, juon hiukan kahvia (neljännesmukillisen). Näin uni voi tulla ja sitten nukunkin koko aamupäivän.- Anonyymi
Ei ole helppoa sullakaan.
Minut sai 1/4 Mirtsua nukahtamaan, mutta sain sydänhäiriöitä siitä(kin),
piti lopettaa laakista eli ekan pillerin jälkeen, tuli niin pahat sydänoireet aamusta
alkaen jatkuen illanpuolelle,
Yksikään lääkäri, ei edes sydänlääkäri ole osannut sanoa mistä johtuu, että kaikki lääkkeet
aiheuttavat minulle sydänoireita pienelläkin annoksella.
- Anonyymi
Ne murheet, keskeneräiset, ratkaisematta jääneet asiata pitäisi selvittää
rassaamasta ajatuksia, mutta aina se ole mahdollista.- Anonyymi
Aina ei ole mahdollista ratkoa asioita jos niitä aiheuttaa toinen tai toisia ihmisiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aina ei ole mahdollista ratkoa asioita jos niitä aiheuttaa toinen tai toisia ihmisiä.
Aina ei voi vaikuttaa asioihin tai muuttaa olosuhteita. Se on pirullista ja
ahdistavaa. - Anonyymi
15 vuotta sitten popsin monenlaisia ahdistuslääkkeitä. Kun tajusin todella määrätietoisesti ja peräti virkavaltaa apuna käyttäen karkottaa juovan miesystävän, alkoivat asiani sujua paremmin. Pidän elämäni järjestyksessä, enkä enää päästä mitään ulkopuolisia häiriötekijöitä elämääni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
15 vuotta sitten popsin monenlaisia ahdistuslääkkeitä. Kun tajusin todella määrätietoisesti ja peräti virkavaltaa apuna käyttäen karkottaa juovan miesystävän, alkoivat asiani sujua paremmin. Pidän elämäni järjestyksessä, enkä enää päästä mitään ulkopuolisia häiriötekijöitä elämääni.
Ihanaa kuulla, että on sentään joitakin ihmisiä, jotka heräävät elämänsä aikana. Hyvä sinä.
- Anonyymi
Valvomisesta juolahti, että joitakin aikoja sitten bongasin varmaan jostain netin ihmemaasta sellaisen jutun, että ihmiset, jotka ravitsevat itseään huonosti, eivät nuku hyvin.
Joten ruvetkaa nyt hyvät ihmiset tietämään ja ymmärtämään, millä lailla teidän pitää syödä oikein oikeaa, kunnollista, ravitsevaa ruokaa eikä mitään höttöä ja mättöä.- Anonyymi
Yksineläjänä olen ottanut tavaksi tilata (verkkokaupasta kerran viikossa) myös erilaisia valmisruokia, -salaatteja ym. jääkaappiin ja pakastimeen. Näin tulee syötyä monipuolisesti.
K-kaupassa esim. on edulliset K-menu, Pirkka ja Arki -merkkiset ruuat. Muusia ja lihapullia. Riisiä ja kanaa... Erilaisia laatikkoruokia, jotka jaan pieniin annoksiin pakastusrasioihin ja pakastan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksineläjänä olen ottanut tavaksi tilata (verkkokaupasta kerran viikossa) myös erilaisia valmisruokia, -salaatteja ym. jääkaappiin ja pakastimeen. Näin tulee syötyä monipuolisesti.
K-kaupassa esim. on edulliset K-menu, Pirkka ja Arki -merkkiset ruuat. Muusia ja lihapullia. Riisiä ja kanaa... Erilaisia laatikkoruokia, jotka jaan pieniin annoksiin pakastusrasioihin ja pakastan.Just, voisitko lisätä tietojesi ja ymmärryksesi määrää etkä vain roskaruuan.
- Anonyymi
Ihmiset, joilla on ongelmia, syövät huonosti, eivätkä nuku hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmiset, joilla on ongelmia, syövät huonosti, eivätkä nuku hyvin.
Yeap, mutta kun "on ongelmia", pitäisi tehdä niiin päin, että syö hyvin = terveellisesti, jotta saa nukutuksi hyvää unta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yeap, mutta kun "on ongelmia", pitäisi tehdä niiin päin, että syö hyvin = terveellisesti, jotta saa nukutuksi hyvää unta.
Jos on oikeita ongelmia, niin ruoka kyllä on ihan mitä on. Hyvä, jos muistaa jotain joskus syödä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos on oikeita ongelmia, niin ruoka kyllä on ihan mitä on. Hyvä, jos muistaa jotain joskus syödä.
Yeap, mutta silloin käy samoin kuin alkoholin(kin) kanssa; ongelmat kasvavat ja suurenevat samaan tahtiin kuin elimistö rapistuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yeap, mutta silloin käy samoin kuin alkoholin(kin) kanssa; ongelmat kasvavat ja suurenevat samaan tahtiin kuin elimistö rapistuu.
Niinhän siinä käy, mutta usein ongelmiin liittyy myös rahattomuus. Sitä on vaan silloin jotain syömistä ostettava, mihin rahat riittävät.
Ja oikeasti, jos ongelmat valvottavat yöt, niin mennään jo ihan toisella tasolla, kun terveellinen ravinto. Kyllä siinä on psyyke ja fysiikka jo muutenkin rappiolla.
- Anonyymi
Ihmiselämässä riittää huolia ja murheita jokaiseen kokoluokkaan. Niiden vatvomisesta ei pääse eroon päättämällä, että klo 18 jälkeen en ajattele näitä tai kirjoitan listan ikävistä asioista unohtaakseni ne yön ajaksi.
Psykologit yms. kirjanoppineet keksivät "vinkkejä, joilla pääsee unettomuudesta". Teoriassa varmasti toimivat upeasti, mutta käytännössä tietenkään eivät. Moni "asiantuntijan" neuvo on elämälle vieras.- Anonyymi
Viime yönä heräsin n. kahden aikaan, enkä saanutkaan enää unta, kun mietin miten pääsen rollaattorilla liikkumaan lumessa. Rasittavaa, kun ihan arkipäiväinen asia ei anna nukkua. Tosin en ole vielä rollaattorilla lumessa kulkenut, että en tiedä mitä edessä on. Saas nähdä, miten mummo lumessa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viime yönä heräsin n. kahden aikaan, enkä saanutkaan enää unta, kun mietin miten pääsen rollaattorilla liikkumaan lumessa. Rasittavaa, kun ihan arkipäiväinen asia ei anna nukkua. Tosin en ole vielä rollaattorilla lumessa kulkenut, että en tiedä mitä edessä on. Saas nähdä, miten mummo lumessa!
Rollaattorilla on vaikea päästä eteenpäin, ellei ole aurattu. Lumessa pyörät kääntyy poikittain.
- Anonyymi
Ja montaako olet kokeillut? Ja kun et ole, mistä tiedät minkäkin toimivuuden? "Elämälle vieras" on pääasiassa ajattelutapasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja montaako olet kokeillut? Ja kun et ole, mistä tiedät minkäkin toimivuuden? "Elämälle vieras" on pääasiassa ajattelutapasi.
Toinen menossa. Hyvä kokoontaitettava malli, ei vie sisällä tilaa paljon,
mahtuu hyvin taksin takakonttiin ja on sopivasti leveä ja isopyöräinen,
että pitää pystyssä. Kumpikaan malli ei toimi lumessa, ellei ole aurattu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rollaattorilla on vaikea päästä eteenpäin, ellei ole aurattu. Lumessa pyörät kääntyy poikittain.
Olihan se vähän haastavaa. Lumi märkää upottavaa ja välillä tuntui, että pääsiskö paremmin eteenpäin rollaattoria kantamalla. Tuli hyvät unet ”kuntoilun” jälkeen.
- Anonyymi
Niin se vaan on, että olemme yksilöitä kaikki. Vaikka hallitsisi ja toimisi ravinto-oppien, liikuntasuositusten, mielenhallinnan mukaisesti, niin aivokemia toimii niin kuin toimii. Hyväksynyt olen, kaikkeni tehneenä, että joskus se kehomieliaivoyhteys tekee omat päätöksensä. Silloin valvon ja teen sitä mikä silloin tuntuu hyvältä. Keitän vaikka kahvit klo 3 yöllä ja menen nukkumaan klo 5 aamulla.
Mielenrauhaa ja lepoa teille. - Anonyymi
Auttaisiko se yhtään, kun ajatukset alkaa pyöriä, jos sanoisi itselleen:
Älä jauha. Asiat ei muutu yöllä miksikään. Yö on nukkumista varten.- Anonyymi
Auttaa aivan yhtä hyvin kuin "laita silmät kiinni äläkä ajattele mitään". Helppo sanoa, mutta toteutus ei onnistu. Päässä vaan pyörii... Varsinkin täyden kuun aikoihin ihan mahdoton meno :( .
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445269Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243450Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992850Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui572672- 1722338
- 252137
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271889Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661855Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391