Minkä ikäisenä lapsi yleensä alkaa puhua itsestään ensimmäisessä persoonassa? Siis milloin hän sanoo: "Minä menen ulos" eikä "Aino menee ulos".
Ensimmäinen persoona
11
5376
Vastaukset
- nyt
Ja pikkuhiljaa alkaa nyt tulemaan. Esim. minulla on vähän yskää. Kuitenkin vielä joissakin asioissa tulee vielä tuo kolmas persoona: Kappe menee syömään.
- äitee +4
se varmaan vaihtelee riippuen puheen kehityksestä yleensä ja muuten perheen tavasta käyttää nimeä tai sinä, minä ilmaisuja.
hauskaa sen sijaan on jos laittaa lapsille samantapaisia nimiä tai niistä muodostuu lempinimiä jotka muistuttavat toisten nimiä. silloin on pakko sanoa maija menee ulos, äiti marja tuli kotiin jne kun äänestä ei kauemmas kotona tunnista... ja se sitten kun menee nimissä sekaisin itsekkin ja lopulta sanoo vaan joku joka alkaa h:lla!!! - vanhemmat
oppivat puhumaan itsestään ensimmäisessä persoonassa? Siis milloin äiti sanoo:"Minä menen ulos" eikä "äiti menee ulos"?
Olin vuoden New Yorkissa lastenhoitajana nuorena ja panin merkille, että siellä eivät vanhemmat puhuneet itsestään kolmannessa persoonassa lapsilleen, eivätkä lapset puhuneet kolmannessa persoonassa itsestään. Muistin tämän kun omat lapset syntyivät, eikä meillä ole kumpikaan pojista koskaan käyttänyt kolmatta persoonaa itsestään.
Miksi siis et samantien opettaisi lapsellesi kunnon suomea ja puhuisi itsestäsi minä-muodossa. Oppiihan se lapsi sen kuitenkin ennemmin tai myöhemmin, että suomen kielessä vain äidit ja isät puhuvat itsestään kolmannessa persoonassa, muut ensimmäisessä. Nähdäkseni kaveripiirissä usein noin 3-4-vuotiaina, mutta tiedänpä 6-vuotiaankin, joka vielä käyttää itsestään etunimeään...- AmaliaMoilanen
Juu, itselläni ei toki lapsia ole eikä tule. Aloin vain miettiä kun olin tekemisissä pari päivää tuttavan 6-vuotiaan kanssa ja hän puhui itsestään kolmannessa persoonassa ja se särähti jotenkin korvaani. Edellisestä tapaamisesta on monta kuukautta enkä muista, oliko puhe silloin samanlaista vai liittyykö tämänkertainen "puhetyyli" siihen, että hän muutenkin lässytti koko ajan. (Oli ollut parivuotiaan vaikutuspiirissä viikon ajan.)
Mutta tuo sinun pointtisi olikin asiallinen. Mitenpä lapsi tosiaan puhuisi itsestään ensimmäisessä persoonassa, kun vanhemmat antavat toisenlaista esimerkkiä. - anya
Minä ja mieheni olemme puhuneet lapsille aina ensimmäisessä persoonassa ja silti viidestä lapsesta kaksi on käyttänyt kolmatta persoonaa puheessaan parin vuoden ikäisenä. Nuorimmalla alkaa pikkuhiljaa puheeseen tulla ensimmäinen persoona. Hän täyttää pian kolme vuotta.
- tarja
esim.. missä minun kenkäsi on?Tyttö on 2v7kk...Mutta sitten kun hän kysyy esim. minulta että missä sinun kenkäsi on,se menee oikein...
- Weetox
Siskon tyttö on kohta 2,5v ja viimeisen kuukauden aikana on alkanut kolmas persoona vaihtua ensimmäiseen ("Milla tahtoo ulos/Minä tahdon ulos" jne.), tosin verbien taivuttaminen ei vielä suju kunnolla, vaan tuloksena on sitten "Minä tahtoo ulos"
Käsittääkseni 2-3 ikävuoden välissä useimmilla lapsilla vaihtuu minä-muoto puheeseen. - ...
Kysyin tätä neuvolassa, kun itseäkin askarrutti, kummalla tavalla lapselle olisi parempi puhua. Luonnostaan itse pienelle vielä puhumattomalle lapselleni puhun kolmannessa persoonassa, jotta tämä oppisi kuka on äiti, ja oppisi oman nimensä. Neuvolatäti sanoi, että tämä on oikea tapa, koska vasta noin 2.5v lapsi oppii ymmärtämään persoonapronomineja. Sitä ennenkin lapsi voi oppia sanomaan 'sinä' ja 'minä' mutta että se olisi matkimista eikä varsinaisesti ymmärrettyä.
- Äiti minäkin
Uskon myös kaksivuotiaan ensimmäisen pronominen käyttämisen olevan matkimista. Lapsi ei ole sielä sisästänyt pronomineja.
Muistelen lapsen kehityksen menevän siten, ettei lapsi aluksi tunne eroa 'minä' -sanalle (englanninkielisistä termeistä 'me' ja 'I').
Kieltämättä alkusi tuntui hassulta puhua tyylillä 'äiti vaihtaa Maijalle vaipan'. Puhetyylin omaksuin neuvolantädin kehooituksesta.
Kuten
- miss x
Kysymys liittyy lapsen minätietoisuuden kehittymiseen. Viimeistään kolmen vuoden iässä lapsi on tullut tietoiseksi minästä, omasta itsestä erillisenä äidistä. Minätietoisuudesta merkki on juuri tuo ensimmäisen persoonan käyttö "Minä menen syömään".
- tällä tavalla:)
Tyttö on nyt 3.5 -vuotias. Nyt alkaa jäädä pois "maija"-muoto. Välillä oikein korostaa sanaa MINÄ ja MINUN.
3-vuotisneuvolassa kysyin terveydenhoitajalta, että kannattaako olla huolissaan, kun ei minä-muotoa vielä kovinkaan usein tule. (Vaikka edelliset puoli vuotta olimme korostetusti yrittäneet mieheni kanssa sanoa "minä" äidin/isän sijaan, mutta ei auttanut!) TH oli sitä mieltä että ei todellakaan kannata olla huolissaan, sillä tavalla lapi erottelee itsensä ja muut ihmiset, hän tietää olevansa juuri "maija" ja haluaa korostaa nimenomaan sitä.
Aika pian tämän keväisen neuvolakäynnin jälkeen minä-muoto alkoi lisääntyä, ja nyt käyttää sitä oikeastaan koko ajan. joskus saattaa vielä 3.persoona lipsahtaa puheessa, mutta ei se haittaa:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059