Mites teillä unirytmit?
Minulla yöllä n. 6-7h.
Aamukahveen, lehden ja TV-uutisten jälkeen n. 1h "aamupäikkärit".
Iltapäivällä ruoan päälle ½-1h päikyt.
Siitähän tulee jo 7½-9 h/vrk.
Unirytmikysely
14
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Ei ole.
Mun luontaisella elinrytmillä ja 24-systeemillä ei ole mitään tekemistä keskenään. Jotenkin fiilis, mun kroppa toimii jollain 27-tunnin järjestelmällä. Elikkäs ei mene kellonaikojen mukaan ja kelloon nähden ei niinkuin pysy milläään samassa ajassa.
LIsäks nukun pätkissä, muutama tunti kerrallaan ehkä kolme, neljäkin kertaa syklissä.
Nykyisin asiasta ei kummempaa ongelmaa. Mutta on ollut suuri ongelma. Kouluajat, intti, opisklelu, työelo etenkin. Idea oli, aina kun piti olla virkee ja hereillä, meitsillä silmät ristissä ja jatkuva unenpuute päällä. Toi pakkoaikataulu pahensia asiaa paljon.
On juu sekä aamu-ihmisiä, että iltaihmisiä. Itellä tavallaan yöseudut olleet sopivimpia aikoja. Mutta ei sekään niin selkeetä ole, koska rytmi siis kiertää. Se oli vinkeetä, kun oli aikoinaan vuorotöissä, silloin ei öisinkään ollut kivaa, kun ei edes ollut selkeetä pakkorytmiä, mihin vois unentarpeensa koittaa väkisellä sovittaa.
Mutta juu, nykyisin nukun riittävästi, ihan hyvinkin. Pari kertaa päivässä soi kello, että muistaa ottaa lääkkeet, muuten voi sovitella menojaan ihan hyvin itelle virkeisiin aikoihin ja etenkin voi siis nukkua riittävästi.
Nämät unirytmit vaivaa aika monia ihmisiä, mutta koska maailman pitää pyöriä, paljon menee ihmiset kellon mukaan väkipakolla. Osa jengistä siis enenpi/vähempi väsyksissä unen puutteen takia suunnalleen jatkuvasti.
=DW= - Anonyymi
Yleensä 7,5 - 8 tuntia parilla heräyksellä, päikkäreitä en nuku koskaan muulloin kuin sairaana jota tapahtuu hyvin harvoin. Joka aamu herään viimeistään puoli kahdeksan. Ennen täysikuuta nukun viikon ajan huonommin mutta en anna sen häiritä, sängyssä pysyn lukemassa kunnes uni voittaa. Joskus ennätän vain pari tuntia nukkua mutta seuraavana yönä sitten taas pikkuisen paremmin.
vn - Anonyymi
Kofeiini vaikuttaa unirytmiin. On tutkittu, että kahvia pitäisi juoda vain aamupäivisin.
- Anonyymi
Minulla oli ystävä joka joi joka ilta viimeiseksi kahvia yöpaita päällä ja meni sitten nukkumaan ja nukkui hyvin, että itse jos olisin niin tehnyt niin ei olis ollut toivoakaan nukkumisesta, niin että erinlaisuus on myöskin näissä ihmisten uni tavoissa, se mikä ei sovi yhdelle sopii toiselle
- Anonyymi
Ei vaikuta kofeiini unen saantiini. Herään klo 5.30-6.30, riippuen päiväohjelmasta, nukkumaan klo 22.00-22.30. En ota päikkäreitä. Melkein joka ilta saunon ja se antaa makoisat unet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vaikuta kofeiini unen saantiini. Herään klo 5.30-6.30, riippuen päiväohjelmasta, nukkumaan klo 22.00-22.30. En ota päikkäreitä. Melkein joka ilta saunon ja se antaa makoisat unet.
"Kofeiinin nauttimisen ennen nukkumaanmenoa onkin todettu pidentävän nukahtamisviivettä, aiheuttavan heräilyjä, vähentävän unen kokonaisaikaa ja heikentävän unen laatua."
https://www.ttl.fi/tyopiste/kuinka-kauan-kahvi-valvottaa
Kofeiinin vaikutukset uneen riippuvat sekä ennen nukkumaan menoa että koko päivän aikana nautitun kofeiinin määrästä. Ihmisten herkkyys kofeiinin vaikutuksille vaihtelee ja siitä, mihin tämä perustuu, keskustellaan edelleen.
https://www.kahvijaterveys.fi/henkinen-suorituskyky/kofeiini-ja-uni.html
Eri aineet vaikuttavat eri ihmisiin eri voimakkuuksilla.
Menen illalla nukkumaan noin klo 22:30 ja herään noin 5:30-6:30. Säännöllisesti. En nuku päikkäreitä ollenkaan jos ei sitten satu olemaan huonosti nukuttu yö takana jostain syystä. Herään yleensä kerran yössä mutta saan heti unen päästä kiinni. Säännöllisyys o mun juttu.
- Anonyymi
Vähän kahvista.
Siis nukkumiseen liittyen. Ite saatan joko juoda, tai olla juomatta iltakahvit. En ole kofeiiniin addiktoitunut. En ole asian vaikuttavan nukkumiseeni oikein mitenkään, paitsi vessareissu voi herättää.
Mutta tunnen parit kahviaddiktot. Net saa vieroitusoireita, jos eivät juo tarpeeksi kahvia. Eli vieroitusoireissa net ei pääse uneen ja nukkuvatkin huonosti. Muki kahvia ennen nukkumaan laittautumista auttaa nukahtamista, siitä vessa asiasta ei ole tullut kysyttyä.
Itellä tapana käydä tupakilla ennen nukkumaanmenoa. Just kai samasta syystä kuin kofeiiniriippuvaisilla, vieroitusoireisena ei nukahda. Tupakoinnissa se kelju puoli, kun herää, eka homma on mennä röökille. Ja jos herää kesken unien, pitää käydä tupakilla, että pääsee uudestaan uneen. Tietääkseni en kuitenkaan herää tupakille, kuten joku on joskus kertonut.
Tämä siis mun käsitys asiasta kahvi ja nukkuminen.
=DW=- Anonyymi
Iltapäivä lehdissä oli artikkeli myös tupakka vie yö unet.Tupakasta ja nikotiini rippuvuudesta päsee eroon helposti SV resepti läkeillä .Sen kirjoitaa haamaslääkärit, terveyskeskus lääkärit,kuin firman lääkärit ilolla!SV läkettä syödään 3kk,Kuri siis loppun.Alussa tupakoidaan ja lääke.Itsestään tupakka jää pois. Mikä estää sen SV läken hankimisen? Tupakoitsijat muutenkin laitettu ahtalle ja hinnat sen korkeat? Taloissa joissa parveke tupakointi kielto ,haju tupakasta tulee 24 tuntia 7 päivää uitenkin asuntoihin sisälle rakovetiileistä ja Astmatikko herää sen haju kun alerginen sille ja käy kurkuun.Joten talvi aika ei hajua vie pois mihinkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Iltapäivä lehdissä oli artikkeli myös tupakka vie yö unet.Tupakasta ja nikotiini rippuvuudesta päsee eroon helposti SV resepti läkeillä .Sen kirjoitaa haamaslääkärit, terveyskeskus lääkärit,kuin firman lääkärit ilolla!SV läkettä syödään 3kk,Kuri siis loppun.Alussa tupakoidaan ja lääke.Itsestään tupakka jää pois. Mikä estää sen SV läken hankimisen? Tupakoitsijat muutenkin laitettu ahtalle ja hinnat sen korkeat? Taloissa joissa parveke tupakointi kielto ,haju tupakasta tulee 24 tuntia 7 päivää uitenkin asuntoihin sisälle rakovetiileistä ja Astmatikko herää sen haju kun alerginen sille ja käy kurkuun.Joten talvi aika ei hajua vie pois mihinkään.
Ei siihen mitään lääkkeitä tarvita, riittävästi motivaatiota, omaa tahdonvoimaa ja nikotiinisuihketta. Puolessa vuodessa pääsin tupakasta eroon tahdonvoimalla ja aluksi nikotiinipurkalla jonka vaihdoin melko pian nikotiinisuihkeeseen 48 vuoden tupakoinnin jälkeen kun ilmaantui elämään riittävästi motivaatiota (lapsenlapset) katkaisuun.
- Anonyymi
Hyvät on rytmit, olen aina ollut hyvä nukkuja. Herään aamulla kahdeksan kieppeillä ja olen töissä yhdeksän maissa. Töiden jälkeen puolen tunnin nokkaunet ja illalla nukkumaan noin klo 23.00. Viikonloppuisin nukun aamulla pidempään ja valvon illalla pidempään.
- Anonyymi
Tavoite nukkua niin paljon tunteja vuorokaudessa kuin mahdollista.
Nykyisin onnaa mekoisen hienosti.
😁Olet siis käytännössä vuodepotilaan tasolla lähes. Lihakset surkastuu pikavauhtia ja kohta et pääsekään ylös. Lisäksi keuhkokuumeen riski lisääntyy.
- Anonyymi
Lasken unen kokonaismäärän, Aika holtiton rytmi, nukun vähän miten sattuu, pidemmän ja lyhyemmän yöunen, mutta kun siihen plussaan päikkärit ja torkahtelut niin 7-8 tuntia kertyy. Kun joskus tulee läkkeitä, pitää alkaa olemaan hereillä ainakin niiden oton aikana, on selvää että noudatan tarkkaa annostusta ja tarkkaa aikataulua.
Onko kahvista poistettu kofeiinia. On muuteltu paketteja ja ne kahvit joita sanotaan tummemmiksi, maksavat enemmän. Esimerkkinä Kulta-Katriina. Onko niin että muita on jotenkin laimennettu kofeiinin suhteen. Kun juon tummaa, olen ok., mutta kun juon niitä erilaisiin paketteihin pakattuja kahvia, tulee päänsärky. Siitä päättelin että olen kahviriippuvainen ja tarvitsen riittävän annostuksen kofeliiniä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445269Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243450Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992850Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui572672- 1722338
- 252137
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271889Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661855Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391