USB tikku varmuuuskopiointina

Anonyymi-ap

Tuli hankittua 128 GB USB tikku. ProXtend USB 3.2 Gen 1. Linuxilla olen tehnyt varmuuskopion kotihakemiston tietyistä hakemistoista. Alunperin formatoitu exFAT mutta formatoin sen EXT4 tietodostojärjestelmään. Tein jo kopiot :) USB tikku ei taida olla kaikkein luotetavin varmuuskopiointiin? Vanha tikku 64 GB ja tuli jo melko täyteen. Tässä jää runsaasti tilaa jos tarttee vielä kopioda enemmän tiedotoja :)

45

516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tikut ei tosiaan ole täysin luotettavia, itse teen tärkeimmät varmuuskopiot tikulle, kovalevylle ja optiselle medialle. Jos jokin näistä ei sattuisi toimimaan niin on aina joku jolta palauttaa varmuuskopio.

      • Anonyymi

        Koneessa USB 3.0 portteja. Siis läppäri 😀 Sain tikkuun 4 vuoden takuun😀 Menee jos menee tiedostot. Nyt on vielä toisella tikulla samat tiedostot koska mahtuu vielä kopiot 64 GB tikulle😀 Mulla myös ulkoinen DVD/BlueRay asema 😀


      • Anonyymi

        Tikku on hyvin säilytettynä ihan yhtä varma, mutta tarkista että sitä pystyy lukeen muillakin koneilla, kuin sillä ainoalla! ( Ne oikeustasot Formatoidessa)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koneessa USB 3.0 portteja. Siis läppäri 😀 Sain tikkuun 4 vuoden takuun😀 Menee jos menee tiedostot. Nyt on vielä toisella tikulla samat tiedostot koska mahtuu vielä kopiot 64 GB tikulle😀 Mulla myös ulkoinen DVD/BlueRay asema 😀

        Linuxissahan on täysin mahdollista tehdä livebootaava varmuuskopiotikku koko koneesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linuxissahan on täysin mahdollista tehdä livebootaava varmuuskopiotikku koko koneesta.

        Koko kone tikulle? Onpas hieno tikku... Sinun kannattaa mennä mielisairaalaan kiireesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tikku on hyvin säilytettynä ihan yhtä varma, mutta tarkista että sitä pystyy lukeen muillakin koneilla, kuin sillä ainoalla! ( Ne oikeustasot Formatoidessa)

        Jos muilla käyttäjillä luku oikeus hakemistoihin/tiedostoihin riittääkö jos kopion USB tikulta kotihakemistoon hakemistoja/tiedostoja ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko kone tikulle? Onpas hieno tikku... Sinun kannattaa mennä mielisairaalaan kiireesti.

        Meneppä itse! Jos vitutaa että windowsissa sellainen ei onnistu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos muilla käyttäjillä luku oikeus hakemistoihin/tiedostoihin riittääkö jos kopion USB tikulta kotihakemistoon hakemistoja/tiedostoja ?

        Se riitäisi, vaan onko? Vai näkyykö tikku tyhjänä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se riitäisi, vaan onko? Vai näkyykö tikku tyhjänä?

        On oikeudet niin. Ei näy!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On oikeudet niin. Ei näy!

        Mutta jos palauttaessa ei ole oikeuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se riitäisi, vaan onko? Vai näkyykö tikku tyhjänä?

        Siiskö toisessa koneessa? Tein muuten kokeeksi koneeseen toisen käyttäjän joka ei omista tiedostoja/hakemistoja ja sillä onnistui kopioida USB tikulla tunnuksen kotihakemistoon? Onko eroa jos eri kone ja käyttäjätunnus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koneessa USB 3.0 portteja. Siis läppäri 😀 Sain tikkuun 4 vuoden takuun😀 Menee jos menee tiedostot. Nyt on vielä toisella tikulla samat tiedostot koska mahtuu vielä kopiot 64 GB tikulle😀 Mulla myös ulkoinen DVD/BlueRay asema 😀

        POISTIN NYT WIINDOOOSIN


    • Anonyymi

      Tikuilla uudelleenkirjoituskertoja ei ole niin paljon kuin kovalevyillä joten tikku "kuluu loppuun" nopeammin.

      Lisäksi tikuille tallennettu tieto "haihtuu" aikanaan koska kirjoitusjälki heikkenee. Olen ymmärtänyt että tallennus kestää vuosia mutta esim. 10 vuotta ei välttämättä kestä.

      Mutta koska ovat halpoja niin minusta USB-tikku on ihan hyvä vaihtoehto yhtenä varmuuskopiovälineenä, kunhan ei ole ainoa.

      • Anonyymi

        Miksi toimiva tikku täyttyy formatoida! Ihan sekopäistä touhua! Varsinkin windows tuhoo sen!


      • Anonyymi

        Yli 20v vanha tikkukin toimii täysin moitteetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 20v vanha tikkukin toimii täysin moitteetta.

        Voi toimia kunhan tikulle aina välillä kirjoitetaan uudempaa tietoa.

        Jos vain kirjoitat tiedot kerran ja laitat tikun sitten säilöön niin 10v kuluttua ei välttämättä ole mitään tietoa jäljellä tikulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi toimia kunhan tikulle aina välillä kirjoitetaan uudempaa tietoa.

        Jos vain kirjoitat tiedot kerran ja laitat tikun sitten säilöön niin 10v kuluttua ei välttämättä ole mitään tietoa jäljellä tikulla.

        Ei pidä paikkaansa!


    • Anonyymi

      Minkä vitun takia menette aina formatoimaan niitä tikkuja, kun ne on valmiiksi käyttökelpoisia!

      • Anonyymi

        Ei oo mitään tekemistä "vitun" kanssa😀 Halusin Microsoftin Tubutin tiedostojärjestelmän sijaan jonkun Linux tiedostojärjestelmän. Onko siitä jotain haittaa tikulle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oo mitään tekemistä "vitun" kanssa😀 Halusin Microsoftin Tubutin tiedostojärjestelmän sijaan jonkun Linux tiedostojärjestelmän. Onko siitä jotain haittaa tikulle?

        Paremminhan nuo toimii kuin Windowsin vastaava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paremminhan nuo toimii kuin Windowsin vastaava.

        Ai NTFS?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oo mitään tekemistä "vitun" kanssa😀 Halusin Microsoftin Tubutin tiedostojärjestelmän sijaan jonkun Linux tiedostojärjestelmän. Onko siitä jotain haittaa tikulle?

        Kyllä nyky Linuxkin tekee oikeustasoja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai NTFS?

        Älä nyt mitään haitakkeita mainosta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oo mitään tekemistä "vitun" kanssa😀 Halusin Microsoftin Tubutin tiedostojärjestelmän sijaan jonkun Linux tiedostojärjestelmän. Onko siitä jotain haittaa tikulle?

        Mint Stik.. tai USB Muistin alustus työkalut, jotka ei tee tikulle oikeustasoja!


      • Anonyymi

        Ei se ole varmuuskopio, jos oikeudet on sille asennuksellesi, ja uudeleen asennuksella et saa tikkua auki.. oikeustasojen takia!

        Siksi tikkuja ei tuke formatoida!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mint Stik.. tai USB Muistin alustus työkalut, jotka ei tee tikulle oikeustasoja!

        Formaatin muodolla ei ole mitään vaikutusta! saa olla EXT4, kun teet sen oikeella työkalulla ilman oikeustasoja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mint Stik.. tai USB Muistin alustus työkalut, jotka ei tee tikulle oikeustasoja!

        Windowsilla on "hp usb storage format tool", Linux "mint stick" tai "usb format tool"

        Luuletteko että tällaiset ohjelma on ihan huvikseen kyhättyjä, EI OLE!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole varmuuskopio, jos oikeudet on sille asennuksellesi, ja uudeleen asennuksella et saa tikkua auki.. oikeustasojen takia!

        Siksi tikkuja ei tuke formatoida!

        O.K. Kyse siis oikeustasoista? Tikkulla ei itsellään mitään oikeustasoa? Hakemistot ja tiedostot omistaa mun tunnus. Kopioin nykyisin samaan koneeseen. Uutta en viälä ole saanut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        O.K. Kyse siis oikeustasoista? Tikkulla ei itsellään mitään oikeustasoa? Hakemistot ja tiedostot omistaa mun tunnus. Kopioin nykyisin samaan koneeseen. Uutta en viälä ole saanut?

        Niin kauan tuossa ei ole mitään ongelmaa, kun teet varmuuskopioita itsellesi Linuxissa. Ongelmia voi tulla kättäjien uid/gid tietojen kanssa ja tätä varten on kehitetty bindfs:
        # apt install bindfs
        # mkdir ~/myUsbDisk
        # sudo bindfs -u $(id -u) -g $(id -g) /media/diskFoo ~/myUsbDdisk
        Eli ensimmäisen käyttäjän uid on 1000, seuraavan 1001, jne. Nyt jos koneella on luotuna useita käyttäjiä ja luot käyttäjät esim. eri järjestyksessä jostain syystä toiselle koneelle, menee uid/gid tiedot ristiin. Tuon avulla saat siis jo mountatun levyn mountattua uudestaan oikeilla käyttäjätiedoilla. ext4:ssä ei pysty jättämään uid/gid tietoja tiedostoilta pois joten vaihtoehdot on joko korjata tiedot oikealle käyttäjälle tai antaa tiedostoille kaikki oikeudet (chmod a rwx) tai perustaa erityinen backup-ryhmä tietyllä gid:llä, joka tiedostot omistaa jolloin käyttäjät voi liittyä siihen.
        Periaatteessa pystyt tekemään tikusta sellaisen mountin yhteydessä, että nuo uid/gid tiedot menee esim. aina backup-ryhmälle. Oletuksena ne menee tietysti käyttäjän mukaan. Muita mahdollisuuksia mitä voi kiinnostaa on tiedon pakkaaminen tai tiedon salaaminen usb-levyllä. Mutta salaaminen kannattaa opetella ennen kuin alkaa sitä käyttämään - sillä voi oikeasti kadottaa tietoa!


      • Anonyymi

        Siis jos tikku on tehtaalta lähtiessä exFat-formaatissa niin kyllä se täytyy formatoida jos haluaa sen toimivan kaikissa ympäristöissä. Minä forkkaan sen NTFS-formaattiin, toimii niin linuxissa kuin windowsissakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin kauan tuossa ei ole mitään ongelmaa, kun teet varmuuskopioita itsellesi Linuxissa. Ongelmia voi tulla kättäjien uid/gid tietojen kanssa ja tätä varten on kehitetty bindfs:
        # apt install bindfs
        # mkdir ~/myUsbDisk
        # sudo bindfs -u $(id -u) -g $(id -g) /media/diskFoo ~/myUsbDdisk
        Eli ensimmäisen käyttäjän uid on 1000, seuraavan 1001, jne. Nyt jos koneella on luotuna useita käyttäjiä ja luot käyttäjät esim. eri järjestyksessä jostain syystä toiselle koneelle, menee uid/gid tiedot ristiin. Tuon avulla saat siis jo mountatun levyn mountattua uudestaan oikeilla käyttäjätiedoilla. ext4:ssä ei pysty jättämään uid/gid tietoja tiedostoilta pois joten vaihtoehdot on joko korjata tiedot oikealle käyttäjälle tai antaa tiedostoille kaikki oikeudet (chmod a rwx) tai perustaa erityinen backup-ryhmä tietyllä gid:llä, joka tiedostot omistaa jolloin käyttäjät voi liittyä siihen.
        Periaatteessa pystyt tekemään tikusta sellaisen mountin yhteydessä, että nuo uid/gid tiedot menee esim. aina backup-ryhmälle. Oletuksena ne menee tietysti käyttäjän mukaan. Muita mahdollisuuksia mitä voi kiinnostaa on tiedon pakkaaminen tai tiedon salaaminen usb-levyllä. Mutta salaaminen kannattaa opetella ennen kuin alkaa sitä käyttämään - sillä voi oikeasti kadottaa tietoa!

        Miksi ihmeessä kun yksi klikkaus riittää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai NTFS?

        Mistä toi formatointi kiima kunpuaa! Ja sitten valitetaan kun on ongelmia!


    • Anonyymi

      On tää nyt ihme Formatointi kiimaa Linux ja Windows porukoissa.
      Tajutkaa nyt että nykyaikaiset järjestelmän formatoinnit tekee ne oikeustasot.
      Ja tikku on sitten lukittu vain yhden koneen ja asennuksen luettavaksi!

      Ei sellainen ole mikään varmuuskopio, jota mikään muu kuin tuhoutunut ei avaa.

      • Anonyymi

        Puhut puutaheinää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut puutaheinää.

        Ethä sinä mistään mitään tiedäkkään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut puutaheinää.

        Vihapparainenhan ei usko tosiasioita!


      • Anonyymi

        Kyllä mun tikut on avautuneet kaikissa ympäristöissä eikä mitään oikeustasoja ole kun tikun forkkaa linuxissa NTFS:ksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mun tikut on avautuneet kaikissa ympäristöissä eikä mitään oikeustasoja ole kun tikun forkkaa linuxissa NTFS:ksi.

        Eipä niitä Windowsin varmuuskopioita taida tarvita kuin Windowsissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mun tikut on avautuneet kaikissa ympäristöissä eikä mitään oikeustasoja ole kun tikun forkkaa linuxissa NTFS:ksi.

        NTFS on suurinta paskuutta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        NTFS on suurinta paskuutta!

        Ja tähän voisi antaa jotkut järkevät perustelutkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut puutaheinää.

        Ei se ole puutaheinää! Formatointi Windowsissa Windowsin formatoinnilla tuhoaa tikun toimivuuden!


    • Anonyymi

      Minä käytän USB levyjä koska niihin saa samalla rahalle enemmän tilaa. Ensin kuitenkin teen siitä LUKS levyn ja sitten vasta formatointi. Näin varmuuskopiot ovat suojassa pahiksilta.

      Sitten vinkki. Openssl tuottaa bittimössöä paljon nopeammin kuin /dev/urandom.

    • Anonyymi

      Mun Scandisk (salaus) näyttää olevan FAT; pistin yhden sellaisen ext4:ksi ja hajotti osan tuuletusjärjestelmästä läppärin ja nyt on tuuletusboksi alla, jotta kone pysyy viileänä.

      Kannattaa pitää windows-fomaatissa kaikki ulkoiset ja winukan omat ja vain linukan omat on ext4. Ja muutoin FAT:na, jonka 4g raja ei ehkä ole ongelma tolla tikulla (hyvin meni putkeen kaksio yli 10g myös). Tikkuja voi ostaa valmiinakin ext4 jos halua. Mutta kun on winukkakin, niin tikut on mitä ne on ja siinä pysyy. Vain winukka ei kykene näyttämään asemmia jotka ext4, mutta linukan puolelta näkee kaikki ja pääsee niihin käsiksi, eikä se valita winukan formaatista, kun taas winukka valittaa aina, vaikka toki toimii.

    • Anonyymi

      Perus sääntö! Älä formatoi sitä tikkua! Näin ei tule ongelmia!

      • Anonyymi

        Osamattomilla töpiköitsijöillä saattaa tulla ongelmia.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      140
      10142
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2934
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      192
      2747
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2097
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1556
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe