Puhkeaako tärykalvo? Sattuuko se?

Anonyymi-ap

Hei, pelottaa aivan järkyttävästi. Olen 10-vuotias ja minä olin viikko sitten flunssassa. Niistin monet kerrat rajusti, koska räkää tuli ja tuli, se piti saada pois.:/ No nyt ei ole enää kauheasti limaa, mutta kuitenkin sen verran että korvat välillä paukkuu. Eli jos niistän, ihan pienestikin niin vähintään toinen korva menee tukkoon. Minua oikeasti pelottaa että tärykalvo puhkeaa, mutten ole varma voiko se puhjeta, koska kun korvani menee tukkoon se ei satu ja välillä tukkoisuus menee ohi jos niistää tai nieleskelee. Eli ei todellakaan semmoista painetta kuin esim lentokoneessa. Mutta nytkin, tällä hetkellä tuli semmoinen pieni paineen tunne vasempaan korvaan ja en saa sitä auki, (koska myöskin pelottaa ja muutenkin.) :(((Joten nyt, ihmiset kertokaa voiko tärykalvo puhjeta liman takia? Miten saan korvan paineesta auki? Olen kysynyt näitä asioita perheeltänikin, mutta haluan tietoa ja kokemuksia myös täältä! Kiitos paljon jos joku vastaa paniikkiini!:/ KIITOS VASTAUKSISTA!

46

302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Entä voiko pieni paine aueta itsekseen? Esimerkiksi aamuun mennessä?
      ~Anonyymi-ap~

      • Anonyymi

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        😍 ­N­y­­­m­­­f­o­m­­a­­­a­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17665425W

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Onko kysymykseni tyhmä?:/
      T: Anonyymi-ap joka ehkä kyselee tyhmiä...

    • Anonyymi

      Ei mikään kysymys ole tyhmä tai turha.
      Jos ihminen ei jotain tiedä, on täysi oikeus esittää kysymyksiä.

      Ei se tärykalvo kovin herkästi nuhan takia puhkea.
      Kun on nuhaa, menee korvatkin helposti lukkoon ja tukkoon.
      Nenäontelot, poskiontelot, korvakäytävät, nielu, kaikki ovat yhteyksissä toisiinsa jollain tavalla.
      Ja kun on nenä tukossa ja nuhaa, niistäessä korvakäytäviin toki tulee painetta, mutta tärykalvot eivät yleensä nuhan aikana tai niistäessä puhkea.
      Jos räkää tulee, on hyvä niistää se pois, ei ainakaan kerry sitten esim. poskionteloihin.
      Tarvitsee aika kovan paineen, että vaikuttaisi tärykalvoihin. Ap vertasi itsekin lentokoneen paineeseen, eikä siitäkään ole kovin monien tärykalvot puhjenneet.

      Paniikki pois miettien jotain muita juttuja.

      • Anonyymi

        Kiitos niin paljon! Tuosta oli paljon apua. Nyt ei enää pelota, kiitos paljon!
        Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos niin paljon! Tuosta oli paljon apua. Nyt ei enää pelota, kiitos paljon!
        Ap

        Ainiin, ja vielä kertoisin että toinen korvani on ihan päivänäkin jo ollut putkeen tukossa. Eilen illalla korva aukesi, mutta nyt on taas tukossa. (Korva oli siis koko eilisen tukossa). Ja sitten vielä kysyisin että kun korva on jatkuvasti tukossa niin voiko se tärykalvon just sen rasituksena puhjeta? Entä miten saisi korvan auki? Jos olin melkein kaksi viikkoa sitten flunssassa niin milloin tämä lima/räkä lähtee pois? Kun ei minulla ole limaa muualla kuin tuolla nenässä syvällä (vähän) ja sitten korvissa.
        ~Ap~


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainiin, ja vielä kertoisin että toinen korvani on ihan päivänäkin jo ollut putkeen tukossa. Eilen illalla korva aukesi, mutta nyt on taas tukossa. (Korva oli siis koko eilisen tukossa). Ja sitten vielä kysyisin että kun korva on jatkuvasti tukossa niin voiko se tärykalvon just sen rasituksena puhjeta? Entä miten saisi korvan auki? Jos olin melkein kaksi viikkoa sitten flunssassa niin milloin tämä lima/räkä lähtee pois? Kun ei minulla ole limaa muualla kuin tuolla nenässä syvällä (vähän) ja sitten korvissa.
        ~Ap~

        Ei se siitäkään puhkea, jos korva on tukossa.
        Mutta jos korva ei millään tahdo aueta, niin kerro siitä jollekin, vaikka koulun terkkarille, jos sellainen löytyy teidän koulusta, se ainakin osaa neuvoa, mitä voisi tehdä tossa asiassa.

        Kun on flunssaa ollut, niin silloin noi kaikki käytävät, nenä, korvat, ym. turpoilevat flunssan takia, ja se aiheuttaa sen tukkoisuuden.
        Kun tauti helpottaa, niin kyllä niiden pitäisi ajan kanssa aueta.
        Jos käy kuitenkin niin, että ne ei aukea, tai jos tulee korvaan kipua, niin sit olisi kai hyvä käydä näyttämässä ihan lääkärille.

        Tänä syksynä ja talvena on ollut tosi paljon erilaisia flunssia liikkeellä, monenlaisia pöpöjä, ja monilla on tauti ja oireet kestäneet pitkään. Eli sitkeetä on, ikävä kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se siitäkään puhkea, jos korva on tukossa.
        Mutta jos korva ei millään tahdo aueta, niin kerro siitä jollekin, vaikka koulun terkkarille, jos sellainen löytyy teidän koulusta, se ainakin osaa neuvoa, mitä voisi tehdä tossa asiassa.

        Kun on flunssaa ollut, niin silloin noi kaikki käytävät, nenä, korvat, ym. turpoilevat flunssan takia, ja se aiheuttaa sen tukkoisuuden.
        Kun tauti helpottaa, niin kyllä niiden pitäisi ajan kanssa aueta.
        Jos käy kuitenkin niin, että ne ei aukea, tai jos tulee korvaan kipua, niin sit olisi kai hyvä käydä näyttämässä ihan lääkärille.

        Tänä syksynä ja talvena on ollut tosi paljon erilaisia flunssia liikkeellä, monenlaisia pöpöjä, ja monilla on tauti ja oireet kestäneet pitkään. Eli sitkeetä on, ikävä kyllä.

        Kiitos jälleen kovasti! Pelastit minut ikäviltä ajatuksilta. Kiitos paljon kun autoit! Tästä oli apua.:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos jälleen kovasti! Pelastit minut ikäviltä ajatuksilta. Kiitos paljon kun autoit! Tästä oli apua.:)

        Kiva, että oli apua.
        Olet huomaavainen ja kohtelias, kun näin kiittelet avusta.
        Kivaa joulun odotusta! Toivotaan, että siihen mennessä korvakaan ei enää vaivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiva, että oli apua.
        Olet huomaavainen ja kohtelias, kun näin kiittelet avusta.
        Kivaa joulun odotusta! Toivotaan, että siihen mennessä korvakaan ei enää vaivaa.

        Kiitos kehuista, mutta tottakai minun täytyy kiitellä sinua rutkasti kun niin paljon autoit tähän pelkooni!:)
        Joo toivotaan ettei vaivaisi enää.
        Hyväää joulua sinullekin! Autoit paljon, toivottavasti tiedät sen!;)


    • Anonyymi

      Miten 10v. Kirjoittaa tämä sivusto? Nyt varmaan tullut virhe numerossa ikä?Käyt koulua.Koulussa on kouluterveyden hoitaja menepäs hänen luokse huomenna asiasta. Missä isä/ äiti?Miksi et puhu heille asiasta?Koskaan en kulut kukaan kymmenen vuotias edes tietää tämä sivu on olemassa.Outoa?

      • Anonyymi

        Moi. Olen oikeasti 10-v ja olen puhunut perheellenikin (edelleen) tästä asiasta ja he sanoivat ettei se puhkea, rohkaisivat minua ja rauhoittivat yms.
        Ihan kuule monikin 10-v tietää tästä keskustelupaikasta, oletko katsonut eri keskusteluaiheita? Mutta niin. En aio vielä ainakaan mennä terveydenhoitajan luo, koska korvaan ei ole sattunut ollenkaan ja olen saanut sen auki monesti. Joten tässä vähän tietoa kysymyksiisi, mutta minun täytyy mennä ihan juuri nukkumaan niin hyvää illan jatkoa kaikille!:)
        ~Ap~


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi. Olen oikeasti 10-v ja olen puhunut perheellenikin (edelleen) tästä asiasta ja he sanoivat ettei se puhkea, rohkaisivat minua ja rauhoittivat yms.
        Ihan kuule monikin 10-v tietää tästä keskustelupaikasta, oletko katsonut eri keskusteluaiheita? Mutta niin. En aio vielä ainakaan mennä terveydenhoitajan luo, koska korvaan ei ole sattunut ollenkaan ja olen saanut sen auki monesti. Joten tässä vähän tietoa kysymyksiisi, mutta minun täytyy mennä ihan juuri nukkumaan niin hyvää illan jatkoa kaikille!:)
        ~Ap~

        Täältä taas kuulumisia, illalla vähän myöhemmin tuon Elisen viestini jälkeen korva aukesi ja oli auki varmaan noin 5-10min ja eilen oli myös aamulla ja iltapäivällä auki. Nyttenkin oli aamulla auki kun heräsin ja nytkin on, että kerta aukeilee aina välillä niin on varmaan hyvä juttu ja hieman parantumisen merkkejä? Ajattelen että ne ovat parantumisen merkkejä, koska aiemmin (esim silloin kun oli flunssa ja viime viikonloppuna) en saanut korvaa ollenkaan auki. Niin jospa tämä lima lähtisi jo pois päivän parin aikana!:)
        ~Aloittaja~


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täältä taas kuulumisia, illalla vähän myöhemmin tuon Elisen viestini jälkeen korva aukesi ja oli auki varmaan noin 5-10min ja eilen oli myös aamulla ja iltapäivällä auki. Nyttenkin oli aamulla auki kun heräsin ja nytkin on, että kerta aukeilee aina välillä niin on varmaan hyvä juttu ja hieman parantumisen merkkejä? Ajattelen että ne ovat parantumisen merkkejä, koska aiemmin (esim silloin kun oli flunssa ja viime viikonloppuna) en saanut korvaa ollenkaan auki. Niin jospa tämä lima lähtisi jo pois päivän parin aikana!:)
        ~Aloittaja~

        Siihenhän se nyt viittaa, että taitaa olla paranemassa, hyvä niin.
        Äläkä välitä tuollaisista ihmisistä, jotka epäilee sun ikää, tms.
        Jotkut vanhemmat ihmiset ei tajuakaan, kuinka hyvin lapset ja nuoret osaa nettiä ym. käyttää.
        Mä olen yli viisikymppinen, enkä ymmärrä näistä jutuista paljon mitään.
        Hyvä kun pakolliset asiat osaan hoitaa.
        Kaikkea hyvää, meillä päin on ainakin tulossa aurinkoinen päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihenhän se nyt viittaa, että taitaa olla paranemassa, hyvä niin.
        Äläkä välitä tuollaisista ihmisistä, jotka epäilee sun ikää, tms.
        Jotkut vanhemmat ihmiset ei tajuakaan, kuinka hyvin lapset ja nuoret osaa nettiä ym. käyttää.
        Mä olen yli viisikymppinen, enkä ymmärrä näistä jutuista paljon mitään.
        Hyvä kun pakolliset asiat osaan hoitaa.
        Kaikkea hyvää, meillä päin on ainakin tulossa aurinkoinen päivä.

        Niin taitaa mennä paranemaan päin.:)
        Kiitos sinulle, (jälleen)!;)
        Kiitos, kiitos, tänään onkin hyvä päivä kun menen ratsastelemsan. Hyvää sinnekin!:)))


    • Anonyymi

      Hei! Molemmat korvat ovat olleet nyt 2-3 päivää auki, eli eivät ole enää tukossa. :) Nyt on 3 päivää nenä vuotanut ja limaa on kurkussa yms kauheasti. Muita oireita tai mitään ei enää ole kuin tuo lima... Mutta silti on kaukainen jännitys siitä, tuleeko korvatulehdus... Haluaisin vain olla terve ... Osaisiko joku kertoa miten pitkään tämä vielä mahdollisesti kestää? Olen ollut flunssassa ja nuhassa nyt 2 viikkoa... Kiitoksia jos joku vastaisi.
      ~Ap~

      • Anonyymi

        Olen se sama, jota olet kiitellytkin täällä.
        Nyt on kaikenlaista pöpöä liikkeellä aika paljon. Itsekin olen sairastellut pitkittynyttä flunssaa, välillä tuntunut jo helpottavan, kun sitten taas on pahentunut.
        Monet tuntemani ihmiset ovat myös valitelleet, että flunssaa on ollut, eikä tahdo mennä ohi millään.

        Vaatii aikaa ja jaksamista, varmasti jossain vaiheessa helpottaa.
        Eihän se koskaan ole kiva olla kipeänä, kun menee voimat, eikä jaksa touhuta kaikkea mitä haluaisi, ja joulukin tulossa.

        Kannattaa ottaa rennosti, eikä rasittaa itseä, ja juoda runsaasti, etenkin lämmin juoma auttaa myös tukkoisuuteen, pitää huolta, ettei saa kylmää vaikka ulkona ollessa. Kädet kannattaa pestä aina kun tulee kotiin jostain, kun on ollut ulkona. Ei ainakaan tule enää turhia ylimääräisiä pöpöjä niin herkästi.
        Toivotaan, ettei sulle tule korvatulehdusta, hyvä asia on ainakin se, että korvien tukkoisuus on mennyt ohi, korvat taitavat olla jo vähän paremmassa kunnossa, eli tulehdusta ei välttämättä tule.

        Toivottavasti pääset jouluksi parempaan kuntoon, että jaksat viettää mukavaa joulua.
        Onko sulla jouluksi kivaa odotettavissa, perheen keskenkö vietätte ?
        Toivotko jotain erityistä lahjaksi ?
        Voimia ja jaksamista sulle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen se sama, jota olet kiitellytkin täällä.
        Nyt on kaikenlaista pöpöä liikkeellä aika paljon. Itsekin olen sairastellut pitkittynyttä flunssaa, välillä tuntunut jo helpottavan, kun sitten taas on pahentunut.
        Monet tuntemani ihmiset ovat myös valitelleet, että flunssaa on ollut, eikä tahdo mennä ohi millään.

        Vaatii aikaa ja jaksamista, varmasti jossain vaiheessa helpottaa.
        Eihän se koskaan ole kiva olla kipeänä, kun menee voimat, eikä jaksa touhuta kaikkea mitä haluaisi, ja joulukin tulossa.

        Kannattaa ottaa rennosti, eikä rasittaa itseä, ja juoda runsaasti, etenkin lämmin juoma auttaa myös tukkoisuuteen, pitää huolta, ettei saa kylmää vaikka ulkona ollessa. Kädet kannattaa pestä aina kun tulee kotiin jostain, kun on ollut ulkona. Ei ainakaan tule enää turhia ylimääräisiä pöpöjä niin herkästi.
        Toivotaan, ettei sulle tule korvatulehdusta, hyvä asia on ainakin se, että korvien tukkoisuus on mennyt ohi, korvat taitavat olla jo vähän paremmassa kunnossa, eli tulehdusta ei välttämättä tule.

        Toivottavasti pääset jouluksi parempaan kuntoon, että jaksat viettää mukavaa joulua.
        Onko sulla jouluksi kivaa odotettavissa, perheen keskenkö vietätte ?
        Toivotko jotain erityistä lahjaksi ?
        Voimia ja jaksamista sulle!

        Joo olen juonutkin lämmintä ja on tämä vähän parempaan mennyt. Niinkuin jo mainitsin vain tätä limaa enää on. Kiitos jälleen paljon kun viitsit vastata ja kirjoittaa noin paljon. Niin toivottavasti olisin terve jouluna... Ja kyllä, vietämme joulua perheen kanssa. Käymme hautausmaalla ja isovanhempien luona, jaamme lahjoja ja olemme yhdessä. Joulu on mukavaa aikaa, paras juhla!:)
        Entäs sinä? Miten vietät joulun?
        Kiitos taas!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo olen juonutkin lämmintä ja on tämä vähän parempaan mennyt. Niinkuin jo mainitsin vain tätä limaa enää on. Kiitos jälleen paljon kun viitsit vastata ja kirjoittaa noin paljon. Niin toivottavasti olisin terve jouluna... Ja kyllä, vietämme joulua perheen kanssa. Käymme hautausmaalla ja isovanhempien luona, jaamme lahjoja ja olemme yhdessä. Joulu on mukavaa aikaa, paras juhla!:)
        Entäs sinä? Miten vietät joulun?
        Kiitos taas!

        Kiitos kysymästä, menen luultavasti itsekin vanhempieni luokse, ovat jo aika iäkkäitä.
        On yleensä ollut perhejoulut tapana, joskus muitakin lähisukulaisia on käynyt vierailulla.

        Mekin käytiin aina ennen hautausmaalla jouluna, mutta nykyään ollaan jo vähän huonoja liikkumaan, niin on jäänyt joinain vuosina ne käynnit väliin.

        Limasta kun kerroit, niin kysäisen, oletko koskaan kuullut sellaista keinoa liman irrottamiseksi, kun laittaa vettä tyhjään pulloon ( esim. limupulloon ) suunnilleen puolilleen, ja jollain letkun pätkällä sinne veteen puhaltelee pienissä sarjoissa, se auttaa limaa irtoamaan aika hyvin.
        Sitä keinoa käytetään myös niille, joilla on joku keuhkosairaus, ahtauma, astmaa, tms.
        Olen sairaalassa oppinut tuon, kun olen ollut leikkauspotilaana useampia kertoja. Paljon kun siellä makaa sängyssä, niin toi puhaltelu auttaa keuhkoihin.
        Olen myös nyt tän mun flunssan aikana puhallellut, ja jonkin verran on auttanutkin.

        Joulusta puheenollen, onko teillä ollut koulussa jo joulujuhlat ?
        Omista koulun juhlista on jo tosi kauan, muutama vuosi sitten pääsin tuttavaperheen lasten päiväkodin ja eskarin juhliin mukaan. Oli ihan kivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kysymästä, menen luultavasti itsekin vanhempieni luokse, ovat jo aika iäkkäitä.
        On yleensä ollut perhejoulut tapana, joskus muitakin lähisukulaisia on käynyt vierailulla.

        Mekin käytiin aina ennen hautausmaalla jouluna, mutta nykyään ollaan jo vähän huonoja liikkumaan, niin on jäänyt joinain vuosina ne käynnit väliin.

        Limasta kun kerroit, niin kysäisen, oletko koskaan kuullut sellaista keinoa liman irrottamiseksi, kun laittaa vettä tyhjään pulloon ( esim. limupulloon ) suunnilleen puolilleen, ja jollain letkun pätkällä sinne veteen puhaltelee pienissä sarjoissa, se auttaa limaa irtoamaan aika hyvin.
        Sitä keinoa käytetään myös niille, joilla on joku keuhkosairaus, ahtauma, astmaa, tms.
        Olen sairaalassa oppinut tuon, kun olen ollut leikkauspotilaana useampia kertoja. Paljon kun siellä makaa sängyssä, niin toi puhaltelu auttaa keuhkoihin.
        Olen myös nyt tän mun flunssan aikana puhallellut, ja jonkin verran on auttanutkin.

        Joulusta puheenollen, onko teillä ollut koulussa jo joulujuhlat ?
        Omista koulun juhlista on jo tosi kauan, muutama vuosi sitten pääsin tuttavaperheen lasten päiväkodin ja eskarin juhliin mukaan. Oli ihan kivaa.

        Selvä, kivaa!:)))
        En ole kuullut tuollaisesta niksistä, mutta onneksi tätä limaa ei enää aivan kauheasti ole joten en taida ehkä nyt tehdä sitä, mutta voihan sitä joskus koittaa!:) Kiitos niksistä!
        Hei, kun laitoit tuon:"Olen myös nyt tän mun flunssan aikana puhallellut, ja jonkin verran on auttanutkin" Oletko sinäkin kipeä?:( Voi harmitus jos olet!:((( Jos olet kipeä, haluaisitko kertoa milloin tulit kipeäksi ja onko sinulla mitä oireita?
        Joo, meillä oli viime viikolla koululla 1, 3 ja 5 luokkalaisten esityksiä ja lauloimme joululauluja yhdessä joulujuhlassa. Oli ihan kiva päivä!:) Ai että sitä joulua! Joulu on kyllä ihanaa ja tunnelmallista aikaa. Rakastan joulua!:))
        Kiitos jälleen viestistäsi. Oli kiva kuulla vähän sinusta ja annoit vinkinkin tuohon limaan. Tulen aina joka päivä katselemaan oletko laittanut jotain ja on aina yhtä mukavaa lukea viestejäsi. Minua rauhoitti sanasi silloin kun korvani olivat tukossa ja lukossa, mutta tietysti perheenikin sanat auttoivat!;) Kiitos! ☺️👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvä, kivaa!:)))
        En ole kuullut tuollaisesta niksistä, mutta onneksi tätä limaa ei enää aivan kauheasti ole joten en taida ehkä nyt tehdä sitä, mutta voihan sitä joskus koittaa!:) Kiitos niksistä!
        Hei, kun laitoit tuon:"Olen myös nyt tän mun flunssan aikana puhallellut, ja jonkin verran on auttanutkin" Oletko sinäkin kipeä?:( Voi harmitus jos olet!:((( Jos olet kipeä, haluaisitko kertoa milloin tulit kipeäksi ja onko sinulla mitä oireita?
        Joo, meillä oli viime viikolla koululla 1, 3 ja 5 luokkalaisten esityksiä ja lauloimme joululauluja yhdessä joulujuhlassa. Oli ihan kiva päivä!:) Ai että sitä joulua! Joulu on kyllä ihanaa ja tunnelmallista aikaa. Rakastan joulua!:))
        Kiitos jälleen viestistäsi. Oli kiva kuulla vähän sinusta ja annoit vinkinkin tuohon limaan. Tulen aina joka päivä katselemaan oletko laittanut jotain ja on aina yhtä mukavaa lukea viestejäsi. Minua rauhoitti sanasi silloin kun korvani olivat tukossa ja lukossa, mutta tietysti perheenikin sanat auttoivat!;) Kiitos! ☺️👍

        Moikka!
        Joo, mäkin olen kipeänä, ollut jo pitkään.
        Mulla on ollut marraskuun alusta asti flunssaa, joka on ollut jo välillä parempaan päin, ja kun olen vähän liikkunut ja rasittunut, on oireet tulleet takaisin.
        Mulla on ollut nuhaa, yskää, lämpöilyä ( kuume ei oikein nouse koskaan ), alkoi sit olla ihan raskasta hengittää ja rintaan ( keuhkoon ) sattui. Todella huono yleisvointi myös.
        Ja pienenkin rasituksen jälkeen alkoi kuumekin vähän nousta.
        Sairastelin viitisen viikkoa, ennenkuin menin lääkäriin. Sain antibioottikuurin, keuhkoputken tulehdukseen. Söin sitä viikon, mutta oireet silti vain paheni.

        Viikko sitten kävin uudestaan lääkärissä, ja uusi kuuri tuli, vahvaa antibioottia.
        Se on auttanut yskään, ja hengitysoireisiinkin, nuhaa on silti edelleen, huono vointi, ja lievää kuumetta nousee, kun vähänkin väsyn.
        Limainen yskä taas pikkuisen uhkailee, ja poskionteloissa tuntuu painetta.
        Noi ontelot oli jo viikko sitten turvoksissa, ja toinen oli ilmeisesti täynnä jotain, lääkärin sanoman mukaan.
        Kamalan väsynyt olen ollut jo monta viikkoa.

        Multa on otettu näytteitä viruksista, korona, influenssa, rs-virus ja kai oli jokin muukin, ja kaikki oli negatiivisia, eli ei ollut mitään niistä.

        Harmittaa, kun olen joutunut jättämään väliin pikkujouluja, joulupuurotilaisuuksia, markkinoilla käyntejä, ym. tän sairastelun takia.

        Mutta ehkäpä tämäkin joskus helpottaa, en vaan millään jaksaisi enää levätä ja ottaa rennosti, vaikken muuta oikein jaksakaan.

        Kiva, että sulla alkaa oireet helpottaa. Ja on hyvä, että perhe tukee sinua. Vanhemmille kannattaakin aina puhua asioista, mikä vaan jos sattuu vaikka painamaan mieltä.
        Kaikilla ei ikävä kyllä ole kotona asiat niin hyvin, että olisi helppo puhua kaikesta vanhemmilleen.
        Itse kun olin lapsi ja nuori, kotona oli kaikki ihan hyvin, ja turvallista, mutta olin typerä, kun salasin paljon tekemisiäni, enkä paljon puhunut jos oli paha olla.
        Ihan hyvin olisin voinut puhua, vanhempani olisivat kyllä ymmärtäneet. Taisin vain itse luulla, ettei ne tajua mitään, jos jotain olisin alkanut kertoa.

        Mulla kävi tänään yksi kaveri kylässä, toi joululahjan, ja annoin minäkin hänelle lahjan.
        Paistoin pipareita ja torttuja, nyt onkin ilta aikaa maata sohvalla ja levätä ( taas vaihteeksi..).

        Eikös teilläkin ala jo pian joululoma koulusta ?
        Mitä muuta aiot tehdä lomalla kuin viettää joulua ?
        Kerroit ainakin ratsastamisesta tuolla aiemmin. Onko sulla oma hoitohevonen jollain tallilla ?
        Mun on pakko myöntää, että olen aina pelännyt hevosia, ne on niin isoja. Olen kyllä allerginenkin, niin en ole voinut koskaan olla tekemisissä hevosten kanssa.

        Ihan kiva kirjoitella sulle, jatketaan vaan silloin kun mieleen tulee.
        Mä en vaan välttämättä aina edes avaa konetta joka päivä.
        Sekin mun on myönnettävä, että mulla ei ole älypuhelinta, en koe tarvitsevani sellaista, sanon aina, että olen jäänyt vanhanaikaiseksi joissain asioissa.
        Olen sen ikäinen, että lapsuudessani ja nuoruudessani oli lankapuhelimet, eikä ollut mitään nettiä, tms.
        Pakko sanoa, että on kyllä ajat ja systeemit muuttuneet vuosien varrella.

        Olen iloinen, että minusta on ollut sulle edes jotakin tukea. Joskus on ihan hyvä saada neuvoja, ja muutenkin jutella muidenkin kuin omien vanhempien kanssa.
        Olen aina tykännyt ihmisistä, ikään katsomatta.
        Oho, tuli aika paljon tekstiä, toivottavasti jaksoit lukea.
        Hyvät yöt sulle !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moikka!
        Joo, mäkin olen kipeänä, ollut jo pitkään.
        Mulla on ollut marraskuun alusta asti flunssaa, joka on ollut jo välillä parempaan päin, ja kun olen vähän liikkunut ja rasittunut, on oireet tulleet takaisin.
        Mulla on ollut nuhaa, yskää, lämpöilyä ( kuume ei oikein nouse koskaan ), alkoi sit olla ihan raskasta hengittää ja rintaan ( keuhkoon ) sattui. Todella huono yleisvointi myös.
        Ja pienenkin rasituksen jälkeen alkoi kuumekin vähän nousta.
        Sairastelin viitisen viikkoa, ennenkuin menin lääkäriin. Sain antibioottikuurin, keuhkoputken tulehdukseen. Söin sitä viikon, mutta oireet silti vain paheni.

        Viikko sitten kävin uudestaan lääkärissä, ja uusi kuuri tuli, vahvaa antibioottia.
        Se on auttanut yskään, ja hengitysoireisiinkin, nuhaa on silti edelleen, huono vointi, ja lievää kuumetta nousee, kun vähänkin väsyn.
        Limainen yskä taas pikkuisen uhkailee, ja poskionteloissa tuntuu painetta.
        Noi ontelot oli jo viikko sitten turvoksissa, ja toinen oli ilmeisesti täynnä jotain, lääkärin sanoman mukaan.
        Kamalan väsynyt olen ollut jo monta viikkoa.

        Multa on otettu näytteitä viruksista, korona, influenssa, rs-virus ja kai oli jokin muukin, ja kaikki oli negatiivisia, eli ei ollut mitään niistä.

        Harmittaa, kun olen joutunut jättämään väliin pikkujouluja, joulupuurotilaisuuksia, markkinoilla käyntejä, ym. tän sairastelun takia.

        Mutta ehkäpä tämäkin joskus helpottaa, en vaan millään jaksaisi enää levätä ja ottaa rennosti, vaikken muuta oikein jaksakaan.

        Kiva, että sulla alkaa oireet helpottaa. Ja on hyvä, että perhe tukee sinua. Vanhemmille kannattaakin aina puhua asioista, mikä vaan jos sattuu vaikka painamaan mieltä.
        Kaikilla ei ikävä kyllä ole kotona asiat niin hyvin, että olisi helppo puhua kaikesta vanhemmilleen.
        Itse kun olin lapsi ja nuori, kotona oli kaikki ihan hyvin, ja turvallista, mutta olin typerä, kun salasin paljon tekemisiäni, enkä paljon puhunut jos oli paha olla.
        Ihan hyvin olisin voinut puhua, vanhempani olisivat kyllä ymmärtäneet. Taisin vain itse luulla, ettei ne tajua mitään, jos jotain olisin alkanut kertoa.

        Mulla kävi tänään yksi kaveri kylässä, toi joululahjan, ja annoin minäkin hänelle lahjan.
        Paistoin pipareita ja torttuja, nyt onkin ilta aikaa maata sohvalla ja levätä ( taas vaihteeksi..).

        Eikös teilläkin ala jo pian joululoma koulusta ?
        Mitä muuta aiot tehdä lomalla kuin viettää joulua ?
        Kerroit ainakin ratsastamisesta tuolla aiemmin. Onko sulla oma hoitohevonen jollain tallilla ?
        Mun on pakko myöntää, että olen aina pelännyt hevosia, ne on niin isoja. Olen kyllä allerginenkin, niin en ole voinut koskaan olla tekemisissä hevosten kanssa.

        Ihan kiva kirjoitella sulle, jatketaan vaan silloin kun mieleen tulee.
        Mä en vaan välttämättä aina edes avaa konetta joka päivä.
        Sekin mun on myönnettävä, että mulla ei ole älypuhelinta, en koe tarvitsevani sellaista, sanon aina, että olen jäänyt vanhanaikaiseksi joissain asioissa.
        Olen sen ikäinen, että lapsuudessani ja nuoruudessani oli lankapuhelimet, eikä ollut mitään nettiä, tms.
        Pakko sanoa, että on kyllä ajat ja systeemit muuttuneet vuosien varrella.

        Olen iloinen, että minusta on ollut sulle edes jotakin tukea. Joskus on ihan hyvä saada neuvoja, ja muutenkin jutella muidenkin kuin omien vanhempien kanssa.
        Olen aina tykännyt ihmisistä, ikään katsomatta.
        Oho, tuli aika paljon tekstiä, toivottavasti jaksoit lukea.
        Hyvät yöt sulle !

        Voi ei sinullahan on ollut pitkään tuo tauti!:( Todella harmi, mutta kyllä sinä varmasti paranet sitten kun sen aika tulee.:) Hyvä että syöt lääkkeitä ym.
        Joo, niin puhunkin aina perheelleni asioista jotka mietityttää. Tänäänkin juttelin tästä taudista äitini kanssa. On kyllä harmi kun taudit ja muut ovat liikkeellä... Olen ollut tänä vuonna kipeänä ainakin 3 kertaa... Mukavaa että kaverisi on käynyt. Varmasti piristää tuon taudin keskellä.:) Joo joululoma alkaa m inulla torstaina. Torstai aamuna käyn vielä joulupuurolla ja sitten pääsen joululoman viettoon! Koristellaan kuusi sitten torstaina ja varmaan tulee jo tätinikin mummolle ja ukilleni. Äitini tulee varmaan sitten vasta perjantaina. (Vietämme joulua aina isovanhempieni luona, koska heillä on suurin koti ja meitä kun on niin monta.) Hmm, mitä meinaan tehdä joululomalla... No ainakin käymme hiihtämässä ja luistelemassa, sitten varmaankin leivomme ja jotain sellaista. Saa nähdä sitten.:) Minulla ei ole vielä hoitohevosta, koska olen ratsastanut vasta noin puolitoista vuotta, enkä osaa vielä esimerkiksi ruokkia hevosta tai ratsastaakaan niin hyvin että jollekin apulaiseksi kelpaisin!;) Hoitohevonen kuitenkin tulee sitten parin vuoden päästä viimeistään varmaankin, olemme siitä jo vanhempieni kanssa sopineet. Suuri haaveeni olisi saada joskus oma hevonen, mutta olen varmaankin jo aikuinen kun sellaisen hankin. Hevoset on ihania ja ymmärtäväisiä eläimiä. Harmi että olet niille allerginen. Jos muuten jännittää olla niiden lähellä niin voihan niitä myös vain katsella. Mutta ratsastus on kyllä todella mukavaa.

        Joo vielä semmonen juttu että nyt on tuo lima lähtemässä pois "rytinällä" ja tyhjentyy nuo ns "korvat". Eli lähti tuo lima kulkemaan äsken ja illan aikana alaspäin. Vähänhän tuo korva meni tukkoon ja kuulo huononi, mutta kai se siitä jos lähtee nyt pois. Äitini sanoi että antaisin jutun vain olla ja että huomenna on jo parempi. Niin varmaan onkin...

        Joo kirjoitellaan! No makunsa on kullakin. Hyvinhän sinä varmasti pärjäät ilman älypuhelintakin. En itsekään jaksa roikkua puhelimessa kauaa muuten vaan.
        Kiitoksia vaan sinulle kun jaksat aina vastailla ja auttaa. Olet varmasti tosi hyvä ihminen. Vaikutat lämpimältä ja ystävällisestä, myös viisaalta!:)) Hyvin jaksoin lukea. Hyvät yöt sinnekin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi ei sinullahan on ollut pitkään tuo tauti!:( Todella harmi, mutta kyllä sinä varmasti paranet sitten kun sen aika tulee.:) Hyvä että syöt lääkkeitä ym.
        Joo, niin puhunkin aina perheelleni asioista jotka mietityttää. Tänäänkin juttelin tästä taudista äitini kanssa. On kyllä harmi kun taudit ja muut ovat liikkeellä... Olen ollut tänä vuonna kipeänä ainakin 3 kertaa... Mukavaa että kaverisi on käynyt. Varmasti piristää tuon taudin keskellä.:) Joo joululoma alkaa m inulla torstaina. Torstai aamuna käyn vielä joulupuurolla ja sitten pääsen joululoman viettoon! Koristellaan kuusi sitten torstaina ja varmaan tulee jo tätinikin mummolle ja ukilleni. Äitini tulee varmaan sitten vasta perjantaina. (Vietämme joulua aina isovanhempieni luona, koska heillä on suurin koti ja meitä kun on niin monta.) Hmm, mitä meinaan tehdä joululomalla... No ainakin käymme hiihtämässä ja luistelemassa, sitten varmaankin leivomme ja jotain sellaista. Saa nähdä sitten.:) Minulla ei ole vielä hoitohevosta, koska olen ratsastanut vasta noin puolitoista vuotta, enkä osaa vielä esimerkiksi ruokkia hevosta tai ratsastaakaan niin hyvin että jollekin apulaiseksi kelpaisin!;) Hoitohevonen kuitenkin tulee sitten parin vuoden päästä viimeistään varmaankin, olemme siitä jo vanhempieni kanssa sopineet. Suuri haaveeni olisi saada joskus oma hevonen, mutta olen varmaankin jo aikuinen kun sellaisen hankin. Hevoset on ihania ja ymmärtäväisiä eläimiä. Harmi että olet niille allerginen. Jos muuten jännittää olla niiden lähellä niin voihan niitä myös vain katsella. Mutta ratsastus on kyllä todella mukavaa.

        Joo vielä semmonen juttu että nyt on tuo lima lähtemässä pois "rytinällä" ja tyhjentyy nuo ns "korvat". Eli lähti tuo lima kulkemaan äsken ja illan aikana alaspäin. Vähänhän tuo korva meni tukkoon ja kuulo huononi, mutta kai se siitä jos lähtee nyt pois. Äitini sanoi että antaisin jutun vain olla ja että huomenna on jo parempi. Niin varmaan onkin...

        Joo kirjoitellaan! No makunsa on kullakin. Hyvinhän sinä varmasti pärjäät ilman älypuhelintakin. En itsekään jaksa roikkua puhelimessa kauaa muuten vaan.
        Kiitoksia vaan sinulle kun jaksat aina vastailla ja auttaa. Olet varmasti tosi hyvä ihminen. Vaikutat lämpimältä ja ystävällisestä, myös viisaalta!:)) Hyvin jaksoin lukea. Hyvät yöt sinnekin!

        Joo ja nyt on paljon parempi olo kuin esimerkiksi viikko sitten. Räkää ei ole enää paljoa, mutta korvat saattaa välillä paukkua ja nenä vuotaa, se ei haittaa ollenkaan.:)
        Olen varmasti jo terve, mutta tuo räkä vain tulee vielä pois. Ja kohta onkin jo joulu!:))✨🎄
        Mutta, mitenkäs sinulla menee? Onko olosi jo terveempi? Syötkö vielä lääkkeitä? Tms?
        Toivon sinulle kaikkea hyvää ja myös hyvää joulua!<333 Toivottavasti olet pian terve!:)
        ~aloittaja~


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo ja nyt on paljon parempi olo kuin esimerkiksi viikko sitten. Räkää ei ole enää paljoa, mutta korvat saattaa välillä paukkua ja nenä vuotaa, se ei haittaa ollenkaan.:)
        Olen varmasti jo terve, mutta tuo räkä vain tulee vielä pois. Ja kohta onkin jo joulu!:))✨🎄
        Mutta, mitenkäs sinulla menee? Onko olosi jo terveempi? Syötkö vielä lääkkeitä? Tms?
        Toivon sinulle kaikkea hyvää ja myös hyvää joulua!<333 Toivottavasti olet pian terve!:)
        ~aloittaja~

        Kiitos kysymästä, en ole paljoa terveempi, mutta kyllä jotenkuten pärjäilen.
        Antibiootit ovat jo loppuneet, eikä niistä ollut apua, koska mulla on joku virus, ja siihen ei antibiootit auta, ne auttavat vain bakteerien aiheuttamiin tulehduksiin ja sairauksiin.

        Kiva kuulla, että sulla on jo paljon parempi olo, eikä mene varmaan kauaa kun jää nuo loputkin räät pois, ja korvat palaa normaaliksi.
        Tuli mieleen, että kokeile jouluna laulaa joululauluja, se saattaisi tehdä korville ihan hyvää.
        Itse en kyllä laula, omat korvat vielä kestäisivät, mutta muiden ei. Niin, en ole kovin hyvä laulamaan, vaikka joskus on tullut karaokea rallatettuakin. Mutta joskus vaan tykkään laulella.

        Minäkin menen jouluksi vanhempieni luokse, se tuli tänään sovittua. Pääsen saunaan ja syödään hyvää ruokaa, illalla saa istua rauhassa ja availla vähän lahjojakin.
        Ihan sellaista rauhallista illan viettoa muutaman henkilön kesken.
        Suku on vuosien varrella harventunut, ja myös hajaantunut eri puolille, ei tule enää niin kokoonnuttua yhteen edes jouluisin.
        Toki pienelläkin porukalla on ihan kivaa ja tulee hyvä fiilis.

        Hyvää, iloista ja nautinnollista joulua sinulle !
        Olethan ollut kiltti ?, niin tontut ovat sen huomanneet ja pukki tuo lahjoja.

        Mä en nyt taida ainakaan pariin kolmeen päivään katsella näitä Suomi.24 sivuja, täytyy pitää hetken joulurauhaa.
        Kirjotellaan taas joulun jälkeen, niin voidaan vaihtaa tunnelmia ja kokemuksia joulun vietosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kysymästä, en ole paljoa terveempi, mutta kyllä jotenkuten pärjäilen.
        Antibiootit ovat jo loppuneet, eikä niistä ollut apua, koska mulla on joku virus, ja siihen ei antibiootit auta, ne auttavat vain bakteerien aiheuttamiin tulehduksiin ja sairauksiin.

        Kiva kuulla, että sulla on jo paljon parempi olo, eikä mene varmaan kauaa kun jää nuo loputkin räät pois, ja korvat palaa normaaliksi.
        Tuli mieleen, että kokeile jouluna laulaa joululauluja, se saattaisi tehdä korville ihan hyvää.
        Itse en kyllä laula, omat korvat vielä kestäisivät, mutta muiden ei. Niin, en ole kovin hyvä laulamaan, vaikka joskus on tullut karaokea rallatettuakin. Mutta joskus vaan tykkään laulella.

        Minäkin menen jouluksi vanhempieni luokse, se tuli tänään sovittua. Pääsen saunaan ja syödään hyvää ruokaa, illalla saa istua rauhassa ja availla vähän lahjojakin.
        Ihan sellaista rauhallista illan viettoa muutaman henkilön kesken.
        Suku on vuosien varrella harventunut, ja myös hajaantunut eri puolille, ei tule enää niin kokoonnuttua yhteen edes jouluisin.
        Toki pienelläkin porukalla on ihan kivaa ja tulee hyvä fiilis.

        Hyvää, iloista ja nautinnollista joulua sinulle !
        Olethan ollut kiltti ?, niin tontut ovat sen huomanneet ja pukki tuo lahjoja.

        Mä en nyt taida ainakaan pariin kolmeen päivään katsella näitä Suomi.24 sivuja, täytyy pitää hetken joulurauhaa.
        Kirjotellaan taas joulun jälkeen, niin voidaan vaihtaa tunnelmia ja kokemuksia joulun vietosta.

        No höh kun olet vieläkin kipeä... Joo nämä korvat vieläkin vähän rutskaa, mutta räkä on vähentynyt huomattavasti.:) "Itse en kyllä laula, omat korvat vielä kestäisivät, mutta muiden ei." Voi ei, ei kai se nyt niin pahalta voi kuulostaa?!😆
        Kiva juttu että olette yhdessä jouluna. Ai on pienentynyt ja harventunut suku... No hyvä kuitenkin että on joitakin sukulaisia joiden kanssa olla!:) Kiitos näin jälkikäteen. Toivottavasti sinullakin oli kiva joulu. No, olenhan minä yleensä kiltisti, mutta täytyyhän sitä joskus hieman oikoa asioita ja isotella...🤭😆😉
        Juu, eihän sitä nyt aina tarvitse olla netissä. En minäkään ole lukenut näitä keskusteluja ym muutamaan päivään. Viimeksi kirjoitin silloin 23.12.
        Mutta kirjoitellaan ihmeessä, sitten kun haluat ja voit!:)
        ~aloittaja se taas;)~


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No höh kun olet vieläkin kipeä... Joo nämä korvat vieläkin vähän rutskaa, mutta räkä on vähentynyt huomattavasti.:) "Itse en kyllä laula, omat korvat vielä kestäisivät, mutta muiden ei." Voi ei, ei kai se nyt niin pahalta voi kuulostaa?!😆
        Kiva juttu että olette yhdessä jouluna. Ai on pienentynyt ja harventunut suku... No hyvä kuitenkin että on joitakin sukulaisia joiden kanssa olla!:) Kiitos näin jälkikäteen. Toivottavasti sinullakin oli kiva joulu. No, olenhan minä yleensä kiltisti, mutta täytyyhän sitä joskus hieman oikoa asioita ja isotella...🤭😆😉
        Juu, eihän sitä nyt aina tarvitse olla netissä. En minäkään ole lukenut näitä keskusteluja ym muutamaan päivään. Viimeksi kirjoitin silloin 23.12.
        Mutta kirjoitellaan ihmeessä, sitten kun haluat ja voit!:)
        ~aloittaja se taas;)~

        Ainiin, kysyisin sinulta että oletko siis sairaslomalla? Entäs oletkos edes (eihän se itsestään selvää ole että kaikki olisivat töissä) töissä? Jos olet niin mitä teet työksesi?


    • Anonyymi

      Moikka!
      En ole ollut työelämässä enää vuosikausiin, olen työkyvyttömyyseläkkeellä.
      Jäin eläkkeelle jo aika nuorena, kun mulle tuli pahoja ongelmia mielenterveyden kanssa.
      Vähän nolottaa/hävettää kertoa, mutta mulla oli liian nuoresta alkaen ongelmia alkoholin kanssa, ja elämä lähti menemään alamäkeen.

      Eli mä en ainakaan ollut aina ihan kiltti.
      Mulle kävi oikeestaan niin, etten ollut lainkaan kiltti itseäni kohtaan. Muista ihmisistä olen aina välittänyt ja yrittänyt kohdella heitä hyvin, mutta unohdin täysin itseni, kun päihteet ottivat vallan.

      Ei aina ole pakko täysin kilttikään olla, mutta on hyvä muistaa kuitenkin olla huomaavainen muita kohtaan, ottaa toiset huomioon. Jos ei halua olla kiltti, niin huolehtii ainakin siitä, ettei satuta ketään.
      Hyvä ajatus on se, että kohtelee muita niin kuin haluaisi, että itseä kohdellaan.

      Miten sun joulu meni ? Saitko lahjoja ?
      Mäkin olin ollut aika kiltti, kun sain muutaman kivan lahjan, ihan sellaista tavallista pientä, kirjan, yöasun, sukkia, suklaata, glögiä.

      Mun mielestä kirjat on paras lahja ikinä, voisin aina vaan niitä toivoa lahjaksi. Olen ollut aina kova lukemaan, lapsesta asti. Opin lukemaan jo ennen kuin menin kouluun.
      Lukeminen on hyvää ajankulua, ja se kehittää myös mielikuvitusta. Lukiessa saa itse mielessään muokata kaikki ihmiset ja paikat, joita kirjoissa on. Jos katsoo elokuvaa, tulee kaikki valmiina, paikat näkyy, kaupungit, kylät, rakennukset, ym. ja ihmisetkin ovat valmiina elokuvassa. Lukiessa voi kuvitella kaiken itse.

      Sinulla taitaa koulusta loma jatkua tammikuun puolelle, ihan kiva, että voi huilata välillä. Sitten jaksaa taas kevääseen.
      Kannattaa loman aikana yrittää tehdä kaikkea sellaista, mistä tykkää, kun on paremmin aikaa. Siitä saa voimia ja hyviä muistoja kevättalveksi, jos sitten ei ehdikään tehdä ihan kaikkea mitä haluaisi.

      Huomenna onkin jo taas arkipäivä, pyhät loppuvat. Vaikka nykyisin ei pyhissä ja arjessa paljon eroja ole, kun kaupatkin on auki melkein aina.
      Kun mä olin lapsi ja nuori, kaupat oli sunnuntaisin kiinni, ja lauantaisinkin ne meni jo yhden kahden aikaan iltapäivällä kiinni. Silloin oli ainakin kauppojen työntekijöillä enemmän vapaa-aikaa. Nykyään on monet kaupat yölläkin auki.
      Töistä saa kyllä yöaikaan parempaa palkkaa, kun tulee yölisät normaalin palkan lisäksi.

      En tällä kertaa kirjota enempää. Täytyy jotain jättää seuraavallekin kerralle.

      • Anonyymi

        Moi taas!
        Selvä, ei tarvitse yhtään hävetä kertoa, kun kerta olet sen lopettanut ja kerta olet noin mukavan oloinen. Nuorenahan sitä monesti tekee kaikkea kun yrittää pysyä muiden mukana yms. Eihän se kivaa ole, mutta aina ei mahda itselleen mitään, vaikka pitäisi. Hyvä että olet päässyt niistä eroon! Hyvä sinä!:))) Minulle kaikki voivat kertoa tarinansa. Minä en välitä mitä ihminen on aiemmin tehnyt ja mitä virheitä on tehnyt, vaan välitän siitä että mitä niille asioille tekee. Tuskin kukaan on sellainen joka ei tee eläessään virheitä. Ehei, en uskokaan!:) Mutta itse kyllä otan itseäni jo nyt niskavilloista kiinni, etten ikinä juo tai käytä mitään yms! En vaikka kaverit niin tekisivät! Minä en vain halua tuhlata aikaani siihen, mutta valitettavaa on että toiset eivät vain voi itselleen mitään. Kun kerroit että olet aina yrittänyt olla kiltti muille, niin se kyllä kertoo sinusta jo paljon. Olet aina ollut sisimmissäsi hyväsydäminen ihminen, nyt varsinkin kun pystyt tuomaan sen nyt esiin paremmin, kun et käytä mitään.:)

        Juu, en minäkään tietenkään käsiksi käy, mutta joskus täytyy hieman kärähtää... Yleensä vain mäkätän ja olen sitten hiljaa, joskus en jaksa yrittää oikoa asioita muille, joten menen omaan paikkaani (esim huoneeseeni) ja hakkaan tyynyä ja pehmoja täysiä ja raivoan mielessä... Välillä saattaa kuulua mäkätystäkin ja pari huutoa... Mutta aika hyvin minä itseni hallitsen enkä vedä itkupotkuraivareita, enää.;)

        Ihan kivasti joulumme meni! Pelasimme paljon lautapelejä, katsoimme telkkaria, söimme yhdessä ja ulkoilimme, vielähän tämä loma jatkuu, joten käymme vielä shoppailemassa ja tänään ja huomenna hoidan vielä koiraamme. Joo meillä on koira ja se on nyt täällä mummollani. Äitini lähti kai serkkujensa kanssa vielä jonnekin illalla nyt ja koiramme kun ei haluaisi olla yksin niin päätimme että se on täällä mummollani vielä huomiseen asti, minä siis hoidan sitä täällä, (ruokin, ulkoilutan ja leikin sen kanssa)!:) Huomenna äitini sitten kävelee meitä vastaan ja ottaa koiramme.
        Niin muuten, onko teidän suvulla tai ihan sinulla lemmikkiä? Mikä on lempieläimesi? Pidätkö paljon eläimistä? Jos sinulla ei ole lemmikkiä ja haluaisit sellaisen, minkä ottaisit? Minä rakastan eläimiä! Lempieläimiäni on hevoset ja koirat. Meillä on siis se koiramme, se on musta labradorinnoutaja tyttö. Se on vasta 2 ja puoli vuotias. Sitten minun tädilläni on sekarotuinen (rotuina eri spanieleita) poika koira. Se on jo 10-v. Meidän perheellä on aina ollut koiria, muita lemmikkejä ei sitten olekaan paitsi isovanhemmallani oli myös kissoja ja kani lapsena! Ensinnäkin isovanhempieni lapsuudessa heillä oli lemmikkejä. Sen jälkeen kun he olivat nuoria ja kun he olivat yhdessä, ukillani oli beagle koira. Beagle kuoli kai sinä vuonna kun äitini syntyi. Sitten syntyi myös tätini ja enoni. Kun lapset olivat pieniä olisiko kaikki jotain 4-10-v, tuli tyttö tiibetinspanieli. Tiibetinspanieli eli 12-v, se kuoli kun olin joku 4-v. Niin silloin kun äitini oli nuori aikuinen (noin 20-v) hän päätti ostaa tyttö chihuauhuan. Chihuahua ja tiibetinspanieli olivat parhaita kavereita. Chihu kuoli 5 vuotta myöhemmin tipsun jälkeen. Eli olin 8-9-v kun se kuoli, olen nyt siis 10-v, täytän helmikuussa 11-v. Joo sitten noin 6 vuotta sitten tätini otti siis sen koiransa mikä on nytkin, (mistä jo kerroinkin). Sitten meillä on se labradorinnoutaja ja saan oman koiran tässä ensivuoden aikana keväällä tai kesällä. Oma koirani on sitten tiibetinspanieli. Rakastan tipsuja. Tutuillammekin on tipsu. Joo meillä on ollut paljon koiria. Niin onhan meillä myös tuolla hieman kauemmalla suvullani 3 koiraa, en muista niiden rotuja nyt. Kerro toki omat kokemuksesi tms lemmikeistänne, jos on teillä ollut!:)
        Juu sain lahjoja!:) Sain esimerkiksi uuden puhelimen, jolla nytkin kirjoittelen!;) Vanhasta puhelimesta loppui tallennustila, se oli mennyt muutenkin oudoksi ja se jumi koko ajan. Tosi huono puhelin. En halua enää ikinä Nokian puhelinta!:( Nyt sain Samsung galaxyn, tosi hyvä on!:)) Sit sain uusia ratsastusvaatteita, myös tavan vaatteita, ison pehmoja, paljon suklaata, palapelin, pussilakanasetin pari lelua ja ihonhoitotuotteita muutaman. Ihan kivat lahjat!:)
        Kiva että sinäkin sait jotain. Kivoja juttuja muuten sait! Minä rakastan glögiä!

        Kirjat ovat minunkin makuuni! Ehdottomasti... Luen tosi paljon. Luen yleensä sellaisia kirjoja joissa ei ole kuvia. Teksti niissä on joko pientä tai keskikokoista. Pidän kovasti Merja-ja Marvi Jalon kirjoista. Tykkään myös Neropatin päiväkirjoista, Sinusta ja Epusta, Nummelan ponitallista, Venla-kirjoista, Eläintenarkista ja Holly Wedin eläinkirjoista jne! Rakastan lukemista, olen lukutoukka. Eikä ihme että luen paljon eläinkirjoja, rakastan eläimiä!;) Muuten, minäkin opin lukemaan jo ennen koulua. Opin noin 5-vuotiaana!
        Joo meillä on koulussa lomaa vielä pari viikkoa. Menen kouluun seuraavan kerran 9.1.2023.;) Kivaa.
        Aijaa, en tiennytkään että silloin kaupat olivat noin usein kiinni. Mutta kirjoitellaan ihmeessä lisää! Öitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi taas!
        Selvä, ei tarvitse yhtään hävetä kertoa, kun kerta olet sen lopettanut ja kerta olet noin mukavan oloinen. Nuorenahan sitä monesti tekee kaikkea kun yrittää pysyä muiden mukana yms. Eihän se kivaa ole, mutta aina ei mahda itselleen mitään, vaikka pitäisi. Hyvä että olet päässyt niistä eroon! Hyvä sinä!:))) Minulle kaikki voivat kertoa tarinansa. Minä en välitä mitä ihminen on aiemmin tehnyt ja mitä virheitä on tehnyt, vaan välitän siitä että mitä niille asioille tekee. Tuskin kukaan on sellainen joka ei tee eläessään virheitä. Ehei, en uskokaan!:) Mutta itse kyllä otan itseäni jo nyt niskavilloista kiinni, etten ikinä juo tai käytä mitään yms! En vaikka kaverit niin tekisivät! Minä en vain halua tuhlata aikaani siihen, mutta valitettavaa on että toiset eivät vain voi itselleen mitään. Kun kerroit että olet aina yrittänyt olla kiltti muille, niin se kyllä kertoo sinusta jo paljon. Olet aina ollut sisimmissäsi hyväsydäminen ihminen, nyt varsinkin kun pystyt tuomaan sen nyt esiin paremmin, kun et käytä mitään.:)

        Juu, en minäkään tietenkään käsiksi käy, mutta joskus täytyy hieman kärähtää... Yleensä vain mäkätän ja olen sitten hiljaa, joskus en jaksa yrittää oikoa asioita muille, joten menen omaan paikkaani (esim huoneeseeni) ja hakkaan tyynyä ja pehmoja täysiä ja raivoan mielessä... Välillä saattaa kuulua mäkätystäkin ja pari huutoa... Mutta aika hyvin minä itseni hallitsen enkä vedä itkupotkuraivareita, enää.;)

        Ihan kivasti joulumme meni! Pelasimme paljon lautapelejä, katsoimme telkkaria, söimme yhdessä ja ulkoilimme, vielähän tämä loma jatkuu, joten käymme vielä shoppailemassa ja tänään ja huomenna hoidan vielä koiraamme. Joo meillä on koira ja se on nyt täällä mummollani. Äitini lähti kai serkkujensa kanssa vielä jonnekin illalla nyt ja koiramme kun ei haluaisi olla yksin niin päätimme että se on täällä mummollani vielä huomiseen asti, minä siis hoidan sitä täällä, (ruokin, ulkoilutan ja leikin sen kanssa)!:) Huomenna äitini sitten kävelee meitä vastaan ja ottaa koiramme.
        Niin muuten, onko teidän suvulla tai ihan sinulla lemmikkiä? Mikä on lempieläimesi? Pidätkö paljon eläimistä? Jos sinulla ei ole lemmikkiä ja haluaisit sellaisen, minkä ottaisit? Minä rakastan eläimiä! Lempieläimiäni on hevoset ja koirat. Meillä on siis se koiramme, se on musta labradorinnoutaja tyttö. Se on vasta 2 ja puoli vuotias. Sitten minun tädilläni on sekarotuinen (rotuina eri spanieleita) poika koira. Se on jo 10-v. Meidän perheellä on aina ollut koiria, muita lemmikkejä ei sitten olekaan paitsi isovanhemmallani oli myös kissoja ja kani lapsena! Ensinnäkin isovanhempieni lapsuudessa heillä oli lemmikkejä. Sen jälkeen kun he olivat nuoria ja kun he olivat yhdessä, ukillani oli beagle koira. Beagle kuoli kai sinä vuonna kun äitini syntyi. Sitten syntyi myös tätini ja enoni. Kun lapset olivat pieniä olisiko kaikki jotain 4-10-v, tuli tyttö tiibetinspanieli. Tiibetinspanieli eli 12-v, se kuoli kun olin joku 4-v. Niin silloin kun äitini oli nuori aikuinen (noin 20-v) hän päätti ostaa tyttö chihuauhuan. Chihuahua ja tiibetinspanieli olivat parhaita kavereita. Chihu kuoli 5 vuotta myöhemmin tipsun jälkeen. Eli olin 8-9-v kun se kuoli, olen nyt siis 10-v, täytän helmikuussa 11-v. Joo sitten noin 6 vuotta sitten tätini otti siis sen koiransa mikä on nytkin, (mistä jo kerroinkin). Sitten meillä on se labradorinnoutaja ja saan oman koiran tässä ensivuoden aikana keväällä tai kesällä. Oma koirani on sitten tiibetinspanieli. Rakastan tipsuja. Tutuillammekin on tipsu. Joo meillä on ollut paljon koiria. Niin onhan meillä myös tuolla hieman kauemmalla suvullani 3 koiraa, en muista niiden rotuja nyt. Kerro toki omat kokemuksesi tms lemmikeistänne, jos on teillä ollut!:)
        Juu sain lahjoja!:) Sain esimerkiksi uuden puhelimen, jolla nytkin kirjoittelen!;) Vanhasta puhelimesta loppui tallennustila, se oli mennyt muutenkin oudoksi ja se jumi koko ajan. Tosi huono puhelin. En halua enää ikinä Nokian puhelinta!:( Nyt sain Samsung galaxyn, tosi hyvä on!:)) Sit sain uusia ratsastusvaatteita, myös tavan vaatteita, ison pehmoja, paljon suklaata, palapelin, pussilakanasetin pari lelua ja ihonhoitotuotteita muutaman. Ihan kivat lahjat!:)
        Kiva että sinäkin sait jotain. Kivoja juttuja muuten sait! Minä rakastan glögiä!

        Kirjat ovat minunkin makuuni! Ehdottomasti... Luen tosi paljon. Luen yleensä sellaisia kirjoja joissa ei ole kuvia. Teksti niissä on joko pientä tai keskikokoista. Pidän kovasti Merja-ja Marvi Jalon kirjoista. Tykkään myös Neropatin päiväkirjoista, Sinusta ja Epusta, Nummelan ponitallista, Venla-kirjoista, Eläintenarkista ja Holly Wedin eläinkirjoista jne! Rakastan lukemista, olen lukutoukka. Eikä ihme että luen paljon eläinkirjoja, rakastan eläimiä!;) Muuten, minäkin opin lukemaan jo ennen koulua. Opin noin 5-vuotiaana!
        Joo meillä on koulussa lomaa vielä pari viikkoa. Menen kouluun seuraavan kerran 9.1.2023.;) Kivaa.
        Aijaa, en tiennytkään että silloin kaupat olivat noin usein kiinni. Mutta kirjoitellaan ihmeessä lisää! Öitä!

        Joo, muinulla loppui eilen jo tilakin kirjoittaa!;) Mutta tosiaan, kirjoitellaan sitten aina kun voidaan, milloin mistäkin asioista! Ja niin olisin eilen vielä halunnut kommentoida tuohon sinun viestisi loppuun: "en tällä kertaa kirjoita enempää. Täytyy jotain jättää seuraavallekkin kerralle" no kommentoin siihen nyt näin: " ;)))*hauskasti sanottu*"


    • Anonyymi

      Moi taas!
      Kyselit tykkäänkö eläimistä, ja tykkään kyllä, ehkä eniten koirista.
      Omaa ei ole koskaan ollut, kun on tätä allergiaa, lapsuudenperheessä oli muillakin.

      Kun olin ihan pieni, meillä oli ollut hetken aikaa hamsteri, sen jälkeen marsu.
      Jossain vaiheessa meillä oli myös tätini papukaija hoidossa. Välillä se oli myös meidän mummin luona.
      Ai niin, ja toisella tädilläni oli tosiaan joku koira kauan sitten.
      Mummilla, ja tädilläkin oli kyllä aina kissa, kun asuivat omakotitalossa. Vuosien varrella kerkisi olla useampikin.
      Sinulla on paljon kokemusta eläimistä, sukulaisilla on ollut vaikka mitä.
      Onhan niiden kanssa aina kiva touhuta kaikkea.
      Tuo oli kivointa, että saat oman koiran. Joko olet miettinyt nimeä valmiiksi, ja haluatko uroksen vai nartun ?

      On mulla ollut paljon kavereita, joilla on ollut koiria ja kissoja.
      Itse jos pitäisi valita, haluaisin koiran, siitä olisi ehkä enemmän seuraa kuin kissasta.
      Kissa olisi taas siitä helpompi, ettei sitä tarvitse käyttää ulkona.

      Kiva kun säkin tykkäät lukea, se on hyvä harrastus.
      Itse luen nykyään paljon erilaisia kirjoja, eri aiheista, faktaa sekä fiktiota, rikostarinoita, elämäkertoja, musiikkiaiheisia, psykologiaa, ym. Laajasti erilaista, sotakirjoja, jopa historiaa, josta en koulussa aikoinaan tykännyt yhtään.
      Rakkausromaaneja en enää jaksa lukea, niitä luin paljon nuorempana.
      Mun lapsuusaikaan oli Anni Polvan Tiina-sarja, Neiti Etsiviä, Viisikkoja, kaikkea sellaista mitä ei enää oikeastaan ole.
      Tiina-kirjat mulla on kellarissa tallessa, ja muutama muu vanha kirja. En edes tiedä, miksi ne olen säästänyt.

      Hyvä, että olet ajatellut asioita laajasti myös tulevaisuuttasi ajatellen.
      Alkoholista onkin ihan hyvä pysyä vaikka kokonaan erossa, ja siinä oot oikeassa, ettei tarvitse tehdä niin kuin kaverit tekee. Ehkäpä sullakin on kavereita, jotka ajattelevat samoin kuin sinä.

      Muistan, että itselläni taisi olla eniten pelkona se, jos en tee kuten kaverit, niin he saattavat hylätä minut. He eivät välttämättä hyväksyisi minua porukkaan.
      Siinä olin täysin väärässä, mutta ikävä kyllä sen tajusin vasta paljon myöhemmin.
      Ja jos ei joidenkin kavereiden kanssa ole hyvä olla, niin sitten täytyy heistä luopua.
      Aina löytyy uusia kavereita, jos niitä haluaa.

      Minulla ongelmaan alkoholin kanssa, tai sen syntymiseen, vaikutti paljon se, kun en oikein tykännyt itsestäni, olin joskus aika epävarma ja vähän ujo, tuntui jollain tavalla heikolta, etten olisi niin hyvä kuin muut.
      Syyttelin itseäni, se alkoi ahdistaa ja tuli henkisesti paha olla. Siihen löytyi väärä lääke, alkoholi.
      Ja kun kirjoitin, että hävettää kertoa ex-ongelmastani, niin oikeastaan mua ei enää ole hävettänyt se moniin vuosiin. Joskus on vaan jostain syystä vähän vaikeaa edelleenkään myöntää sitä . Silloin kun kaikki oli huonosti, silloin kyllä hävetti, inhosin itseäni aika paljonkin.

      Mutta joo, kaikki tekevät elämänsä aikana virheitä, on vain tosiasia, että niistäkin voi oppia.
      Joitain juttuja voi katua, mutta elämä jatkuu silti. Jos on virheen tehnyt, sitä samaa ei tee niin herkästi sitten uudestaan.
      Ja on lupa kiukustua ja kiukutella välillä, hakata tyynyä ja vaikka huutaa ääneen.
      Tiedän, että se helpottaa.
      Huvitti sun mainitsema " itkupotkuraivari ", onneksi en ole vakavia sellaisia saanut edes silloin kun olin lapsi.
      Ja kyllähän ne jokaiselta jäävät pois, kun tulee ikää lisää. Kiukuttelua voi tapahtua iästä riippumatta, mutta tapa miten kiukuttelee muuttuu.
      Jotkut pitää mykkäkoulua, jotkut juurikin hakkaavat sitä tyynyä, jotkut huutavat toisilleen, jne..

      On aika jännää kirjoitella tuntemattomalle tuntemattomana, mutta oikeestaan kivaa, ja antaa näin jatkua.
      En itsekään tiedä, seikkaileeko näillä sivuilla mun tuttuja, jotka saattaisivat tunnistaa minut vaikka juttujen perusteella, mutta sillä ei ole niin väliä. Ei nämä mitään salaisia juttuja ole.
      On vaan kiva kirjoitella, lukemisen lisäksi olen aina tykännyt kirjoittaa.
      Kouluaikaan jo tykkäsin äidinkielestä, ainekirjoituksista etenkin.
      Omia ajatuksia on myös helppo ja kiva kirjoittaa ylös, nuorena mulla oli päiväkirjojakin, ne on tosin kadonneet vuosien varrella.

      No joo, tarttis varmaan syödä jotain, joten heippa tältä kertaa.

      • Anonyymi

        Voi ei, kerkesin jo melkein kirjoittaa koko pitkän viestini sinulle kun puhelimeni yhtäkkiä poistui täältä. Joudun siis kirjoittamaan uudestaan. Kirjoitan hieman myöhemmin uuden viestin, nyt en voi.:(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi ei, kerkesin jo melkein kirjoittaa koko pitkän viestini sinulle kun puhelimeni yhtäkkiä poistui täältä. Joudun siis kirjoittamaan uudestaan. Kirjoitan hieman myöhemmin uuden viestin, nyt en voi.:(

        Joo en voinut kirjoittaa oikein eilenkään kun oli muuta tekemistä ja tiistaina meni myöhäksi. Niin kirjoitan nyt!:)

        Moikka! Kiva että tykkäät eläimistä. Ja tosi mukavaa että olet voinut olla niiden kanssa, vaikka olet allerginen. Onhan teidänkin suvulla ollut näköjään paljon lemmikkejä!:) Joo minä tykkään hoitaa niitä tosi paljon, koska pidän siitä tunteesta että minä olen vastuussa siitä, että se tulee toimeen minun avullani ja siitä kun ne ovat niin kivoja ja saan olla sellaisten söpöjen karvaturrien kanssa. Tykkään myös liikuttaa/ulkoiluttaa esim koiraa tai hevosta tosi paljon. Ratsastus ja koiran ulkoilutus on parasta, ja tietenkin myös niiden hoito!;) Joo, otan narttu pennun. No onhan minulla muutamia mielestäni hyviä nimiä mielessä: 1. Wendy (tarkoittaa englanniksi tuulta/tuulista. 2. Helmi. 3. Lilli. 4. Bella. 5. Nana. 6. Halla. 7. Sade. 8. Lumi, tai sitten ihan vain Tipsu tai Tupsu tai joku erikoisempi nimi. Ja yksi syy mistä keksin Sade nimen on, koska minun nimeni on Jade niin olisi hauska juttu jos koirani olisi Sade. Jade ja Sade!;)))

        Muuten mikä sinun nimesi on? Ei ole pakko kertoa, mutta olisi ihan kivaa tietää!:)

        Nyt minä keksin! Sinähän voisit ehdottaa minulle lisää nimiä koiraa varten ja voisit myös arvostella nuo minun nimiehdotukset!:) Olisi kiva tietää mitä muut ajattelevat noista nimistä. Ja olisi kiva kuulla lisää nimiehdotuksia. Mutta nimen päätän vasta kun näen pennun!:)
        Minäkin valitsisin paaaljon mieluummin koiran kuin kissan. En tiedä miksi, mutta aiemmin rakastin kissoja, mutta nykyään en oikein välitä kissoista. Tykkään toki kissoistakin, mutten niin paljon. Ehkä kissat olisivat numeroina 5/10. Minä jopa vähän pelkään kissoja, koska niillä on terävät kynnet ja ne ovat mielestäni arvaamattomia. Kerran olin kaverini synttäreillä ja heillä oli kissa. Niin sitten silitin kissaa hellästi selästä ja sitten se rupesi makaamaan selälleen. Se kehräsi ja rapsutin sen vatsaa, mutta vähän ajan päästä se iski terävät kyntensä paitani hihaan ja ihooni, lopetti kehräämisen jopa vähän sähähti ja jäi roikkumaan minuun kiinni. En saanut kissaa hihastani joten pyysin kaverini (kissan omistajan) irroittamaan sen, hänkään ei melkein saanut sitä irti. Sitten kissa meni toisen kaverini luo ja teki ihan saman hänelle, mutta lähti pois itse. Mitä kissan tarttumisesta hihaani seurasi, 3 isoa naarmua/haavaa jotka kirveli pestissä käsiä, ja paitaani tuli hyvin pienet reiät. Joten minulle ei kiitos kissoja!😶🤭😂 😉

        Ohhoh, sinähän luet paljon erilaisia kirjoja. Minä luen enemmänkin vain romaaneja. Niin minusta on ainakin harmi, ettei niitä vanhempia kirjoja enää ole. Nyt en voi tietää, jos joku niistä olisi ollut vaikka uusi lempi kirjani!:(

        Niin, tiedän että sitä yrittää pysyä kavereidensa mukana, vaikka tuommoisissa asioissa ei pitäisi. Mutta aina ei vain voi itselleen mitään, voisin vain kuvitella miltä tuntuu olla tunteidensa ristiriidassa. Sinulla oli kyllä hyvät kaverit. Eivät jättäneet, vaikket olisikaan tehneet niinkuin he.
        Oletkos vielä heidän kanssa tekemisissä tai oletko kuullut heistä?
        Ja olen edelleen sitä mieltä että olet aina ollut hyvä ihminen sydämestäsi. Sitä vain joskus joutuu tunteiden ja ajatusten ristiriitoihin. On todellakin to-si hyvä juttu että olet päässyt niistä asioista eroon.
        Joo, tyynyn hakkaaminen, huutaminen ja itkeminen todellakin helpottaa tunnemyrskyä!;)))

        Niin minustakin on aika jännää, mutta kivaa kirjoittaa tuntemattomalle/melkein tuntemattomalle. Ethän sinä enää minulle aivan tuntematon ole!;) Mutta on tämä aika kivaa, kun välillä on tylsääkin niin voi kirjoitella tänne omia ajatuksia, asioita yms sinulle. Toivottavasti voimme jatkaa tätä niin pitkään kuin haluamme. Niin, eipä minullakaan nämä asiat mitään salaisuuksia todellakaan ole, mutta välillä ajattelen että tunnistaakohan joku minut ja ketkähän lukevat täällä tätä, vai lukevatko edes. En tiedä. Varmasti ainakin nyt tunnistaisivat minut kun nimenikin tänne laitoin ja kerroin koiristamme, korvastani jne. Mutta väliäkös sillä! Olet mukavan oloinen, joten kivaahan tämä vain on!:)))
        Minäkin rakastan äidinkieltä, mutta vain silloin, jos on lukemista tai kirjoittamista!;) Hei, mitkä olivat muuten lempiaineesi? Minä tykkään eniten (mitä aineita meillä tähän asti on ollut. Ei ole ollut esimerkiksi kemiaa tai historiaa.) yhteiskuntaopista, ympäristöopista ja ET:estä, (en kuulu mihinkään uskontoon)... Haittaakohan/loukkaakohan se sinua tai joitain muita ihmisiä?... Minullakin on päiväkirjoja, mutten kovin usein kirjoita niihin. Enemmänkin olen kirjoittanut niihin vain ratsastustunneistani. Välillä olen kyllä ajatellut aloittaisinko ahkeran kirjoittamisen. Niin aionkin aloittaa!

        Moikka! Kirjoitellaan ihmeessä lisää.:)))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo en voinut kirjoittaa oikein eilenkään kun oli muuta tekemistä ja tiistaina meni myöhäksi. Niin kirjoitan nyt!:)

        Moikka! Kiva että tykkäät eläimistä. Ja tosi mukavaa että olet voinut olla niiden kanssa, vaikka olet allerginen. Onhan teidänkin suvulla ollut näköjään paljon lemmikkejä!:) Joo minä tykkään hoitaa niitä tosi paljon, koska pidän siitä tunteesta että minä olen vastuussa siitä, että se tulee toimeen minun avullani ja siitä kun ne ovat niin kivoja ja saan olla sellaisten söpöjen karvaturrien kanssa. Tykkään myös liikuttaa/ulkoiluttaa esim koiraa tai hevosta tosi paljon. Ratsastus ja koiran ulkoilutus on parasta, ja tietenkin myös niiden hoito!;) Joo, otan narttu pennun. No onhan minulla muutamia mielestäni hyviä nimiä mielessä: 1. Wendy (tarkoittaa englanniksi tuulta/tuulista. 2. Helmi. 3. Lilli. 4. Bella. 5. Nana. 6. Halla. 7. Sade. 8. Lumi, tai sitten ihan vain Tipsu tai Tupsu tai joku erikoisempi nimi. Ja yksi syy mistä keksin Sade nimen on, koska minun nimeni on Jade niin olisi hauska juttu jos koirani olisi Sade. Jade ja Sade!;)))

        Muuten mikä sinun nimesi on? Ei ole pakko kertoa, mutta olisi ihan kivaa tietää!:)

        Nyt minä keksin! Sinähän voisit ehdottaa minulle lisää nimiä koiraa varten ja voisit myös arvostella nuo minun nimiehdotukset!:) Olisi kiva tietää mitä muut ajattelevat noista nimistä. Ja olisi kiva kuulla lisää nimiehdotuksia. Mutta nimen päätän vasta kun näen pennun!:)
        Minäkin valitsisin paaaljon mieluummin koiran kuin kissan. En tiedä miksi, mutta aiemmin rakastin kissoja, mutta nykyään en oikein välitä kissoista. Tykkään toki kissoistakin, mutten niin paljon. Ehkä kissat olisivat numeroina 5/10. Minä jopa vähän pelkään kissoja, koska niillä on terävät kynnet ja ne ovat mielestäni arvaamattomia. Kerran olin kaverini synttäreillä ja heillä oli kissa. Niin sitten silitin kissaa hellästi selästä ja sitten se rupesi makaamaan selälleen. Se kehräsi ja rapsutin sen vatsaa, mutta vähän ajan päästä se iski terävät kyntensä paitani hihaan ja ihooni, lopetti kehräämisen jopa vähän sähähti ja jäi roikkumaan minuun kiinni. En saanut kissaa hihastani joten pyysin kaverini (kissan omistajan) irroittamaan sen, hänkään ei melkein saanut sitä irti. Sitten kissa meni toisen kaverini luo ja teki ihan saman hänelle, mutta lähti pois itse. Mitä kissan tarttumisesta hihaani seurasi, 3 isoa naarmua/haavaa jotka kirveli pestissä käsiä, ja paitaani tuli hyvin pienet reiät. Joten minulle ei kiitos kissoja!😶🤭😂 😉

        Ohhoh, sinähän luet paljon erilaisia kirjoja. Minä luen enemmänkin vain romaaneja. Niin minusta on ainakin harmi, ettei niitä vanhempia kirjoja enää ole. Nyt en voi tietää, jos joku niistä olisi ollut vaikka uusi lempi kirjani!:(

        Niin, tiedän että sitä yrittää pysyä kavereidensa mukana, vaikka tuommoisissa asioissa ei pitäisi. Mutta aina ei vain voi itselleen mitään, voisin vain kuvitella miltä tuntuu olla tunteidensa ristiriidassa. Sinulla oli kyllä hyvät kaverit. Eivät jättäneet, vaikket olisikaan tehneet niinkuin he.
        Oletkos vielä heidän kanssa tekemisissä tai oletko kuullut heistä?
        Ja olen edelleen sitä mieltä että olet aina ollut hyvä ihminen sydämestäsi. Sitä vain joskus joutuu tunteiden ja ajatusten ristiriitoihin. On todellakin to-si hyvä juttu että olet päässyt niistä asioista eroon.
        Joo, tyynyn hakkaaminen, huutaminen ja itkeminen todellakin helpottaa tunnemyrskyä!;)))

        Niin minustakin on aika jännää, mutta kivaa kirjoittaa tuntemattomalle/melkein tuntemattomalle. Ethän sinä enää minulle aivan tuntematon ole!;) Mutta on tämä aika kivaa, kun välillä on tylsääkin niin voi kirjoitella tänne omia ajatuksia, asioita yms sinulle. Toivottavasti voimme jatkaa tätä niin pitkään kuin haluamme. Niin, eipä minullakaan nämä asiat mitään salaisuuksia todellakaan ole, mutta välillä ajattelen että tunnistaakohan joku minut ja ketkähän lukevat täällä tätä, vai lukevatko edes. En tiedä. Varmasti ainakin nyt tunnistaisivat minut kun nimenikin tänne laitoin ja kerroin koiristamme, korvastani jne. Mutta väliäkös sillä! Olet mukavan oloinen, joten kivaahan tämä vain on!:)))
        Minäkin rakastan äidinkieltä, mutta vain silloin, jos on lukemista tai kirjoittamista!;) Hei, mitkä olivat muuten lempiaineesi? Minä tykkään eniten (mitä aineita meillä tähän asti on ollut. Ei ole ollut esimerkiksi kemiaa tai historiaa.) yhteiskuntaopista, ympäristöopista ja ET:estä, (en kuulu mihinkään uskontoon)... Haittaakohan/loukkaakohan se sinua tai joitain muita ihmisiä?... Minullakin on päiväkirjoja, mutten kovin usein kirjoita niihin. Enemmänkin olen kirjoittanut niihin vain ratsastustunneistani. Välillä olen kyllä ajatellut aloittaisinko ahkeran kirjoittamisen. Niin aionkin aloittaa!

        Moikka! Kirjoitellaan ihmeessä lisää.:)))

        Hei tulikin mieleeni yksi kysymys. Missä päin Suomea asut? Ei ole pakko kertoa mutta olisi kiva tietää olemmeko lähellä. Itse asun Joensuussa. Asutko lähellä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei tulikin mieleeni yksi kysymys. Missä päin Suomea asut? Ei ole pakko kertoa mutta olisi kiva tietää olemmeko lähellä. Itse asun Joensuussa. Asutko lähellä?

        Moikka taas!
        Juhlittekos te uuttavuotta? Me emme oikein. Emme ammu raketteja tai tee muutakaan ihmeellistä. Ammutteko te yleensä raketteja? Oletkos käynyt katsomassa jossain raketteja? Minä en oikein välitä uudesta vuodesta koska raketeista kuuluu inhottava ääni, ihmiset tuhlaavat rahansa (tällaisenakin aikana) mokomiin raketteihin ja mikä pahinta, eläimet pelkää.:((( Onneksi koiramme (tätini ja meidän) ei pelkää raketteja, paitsi ehkä silloin jos ne ammutaan lähellä. :))Ja niin, saastuttavatko raketit ympäristöä (muutkin kuin roskat)? Noh, jokainen viettää juhlat tavallaan.

        Joo, minä taidankin ruveta pelaamaan tätini kanssa, kun hän tuli meille ja sitten varmaan syön jotain ja teen iltahommat. Pitää ruveta ottamaan unirytmi takaisin, sillä olen tämän koko viikon mennyt nukkumaan vasta joskus 12 aikaan!;) Onneksi minulla on vielä viikko lomaa! Mutta mummoni menee töihin jo ensiviikolla, hän on työkseen perhepäivähoitaja. Hän on 55-vuotias. Aiotkos sinä tehdä tänään vielä jotain? Valvotko myöhäänkin nyt uutenavuotena? Minä en aio valvoa kuin maksimissaan 11.

        No vastaile minun 3 viestiin sitten kun voit!:)))🤭🤪
        Kirjoitellaan, moikka!😄


    • Anonyymi

      Moikka!
      Kirjoittelen nyt vielä yöllä, kun olen tässä valveilla.

      En juhli yleensä uutta vuotta mitenkään erikoisesti, joinain vuosina kavereiden kanssa on tullut juhlittua. Nyt olen ihan vaan kotona.
      Parvekkeelta katselin raketteja puolen yön aikaan, niitä olikin aika paljon, ja kova pauke.
      Niin, tulee niistäkin roskaa, kun jotkut saattavat jättää pakkaukset maahan, ja raketeissa olevat puiset kepitkin putoilevat maahan minne sattuu. Puu tosin maatuu ajan kanssa, eli siitä ei kai sinänsä haittaa ole.

      Rehellisesti sanon, etten viitsi nimeäni laittaa, koska en halua mitään valenimeäkään antaa ( tuntematonhan ei voi kuitenkaan tietää, olisiko nimi oikea vai ei ).
      Asun aika kaukana teistä, pääkaupunkiseudulla. Olen asunut täällä päin koko ikäni, omakotitalossa ja nyt jo monet vuodet kerrostalossa viettänyt lähiöelämää.
      Yksin asustelen, en seurustele, en ole naimisissa ( koskaan ollutkaan ).
      Ja jos nyt kerron, niin olen melkein mummisi ikäinen ( mainitsit hänen ikänsä ).

      Koirien nimiehdotuksia laitoit, mitä olit miettinyt. Minun mielestä se Nana on kyllä nätti nimi.
      Äkkiseltään ei tule oikein mitään keksittyä nimivaihtoehdoiksi ( se olisikin kai iso ongelma, jos itse olisi voinut hankkia lemmikin ), on niin paljon nimiä olemassa.

      Koulun lempiaineitakin kyselit tuolla aiemmin, minulla oli juuri se äidinkieli, myös ruotsista tykkäsin, liikunta oli kivaa, kuvaamataito, yläasteella oli kotitalous ja sitten oli se et-opetus. Itsekään en ole mitenkään uskonnollinen ( eikä se ole loukkaavaa, jos kysyy jotain. Kysyä saa aina, on eri asia saako aina kysymykseen vastausta ).
      Historia, biologia, maantieto, fysiikka ja kemia eivät kauheasti kiinnostaneet.
      Todistusteni paras keskiarvo oli jo kolmannella luokalla, ja siitä se alkoi mennä huonommaksi aika tasaisesti vuosien varrella. Yläluokilla ei enää koulun käynti jaksanut paljoa kiinnostaa ( valitettavaa, kun näin jälkeenpäin ajattelen ).

      Ammattiakaan en ikinä opiskellut, töitä tuli jonkin verran tehtyä, erilaisia aloja kokeilin ihan toimistohommista siivoukseen, autonkuljettajanakin olin, lounasruokalassa, pizzeriassa, ja hampurilaisia olin tekemässä, kun olin vielä alaikäinen. Alaikäisenä kävin myös välillä ravintolassa tiskaamassa.
      Kolmisenkymmentä vuotta sitten oli helpompaa saada töitä ilman koulutusta kuin nykyään.
      Minulla olisikin nyt ongelmana, jos olisin työelämässä, kun ei ole mitään koulutusta, ja tosin onhan tätä ikääkin jo jonkin verran.
      Olen ajatellut, että olen enemmän tekijä kuin tietäjä, eli en viisaudella loista, mutta olen aina tykännyt tehdä ja touhuta kaikenlaisia juttuja.

      Nyt on kai aika mennä nukkumaan, kello alkaa olla aika paljon ja väsyttää.
      Toivon sinulle oikein hyvää alkanutta vuotta!
      ( Joskus on sanottu, uusi vuosi uudet kujeet. )

      • Anonyymi

        Hei!

        Juu, minä olin jo tuohon aikaan kun laitoit viestin niin nukkumassa.:) Mutta eihän se mitään haittaa, mihin aikaan sen viestin laittaa!

        Joo, niinkuin sanoin, mekään emme juhli uuttavuotta sen erikoisemmin. Niin tulihan noista raketeista taas kova pauke. Täällä meidän kylällä ammuttiin hirveästi, muttei onneksi naapurissamme että sai nukkua!:) Loppuihan tuo paukuttelu joskus 12 jälkeen. No okei, myönnän että menin nukkumaan vasta joskus puoli 1... Mutta ensiviikon ajan otan rytmin kiinni!;) Ja joo tottahan se on että puu maatuu, mutta ärsyttää kun jotkut jättää ihan niitä muovi roskiakin, niin muovihan ei maadu...:(((

        Selvä, ei se mitään ettet laittanut nimeäsi. Niin jotkuthan kyllä huijaavat nimensä yms yms, mutta minä kyllä oikeasti olen 10-v tyttö, jonka nimi on Jade.:) Ja tottahan on sekin että jos joku tuttu lukee näitä niin tunnistaa minut. Jadehan on aika harvinainen nimi vielä Suomessa (en ole tavannut kuin yhden Jade-nimisen elämässäni), ja hänkin oli minua kai 2 vuotta vanhempi.
        Ai asut pääkaupunkiseudulla, se on sinällään harmi mutta sinällään hyvä juttu. Koska ajattele jos olisimme joskus jossain tavanneet, olleet samassa jutussa tms, niin aika hauska juttu olisi ollut.😆
        Joo minäkin tykkään paljon nimestä Nana. Nana käy mielestäni juuri pienille karvaisille koirille. Eipä se mitään jos et keksi, mutta jos itse ottaisit lemmikin niin yleensähän kasvattaja on antanut pennuille nimet valmiiksi, mutta voihan sen vaihtaa!:) Ei mitenkään pahalla kasvattajat, mutta mielestäni pennuille annetut nimet eivät monesti ole mieleeni. Haluan aina päättää nimen itse.
        Minä jo kerroinkin minun lempiaineeni ala-asteella, meillehän ei ole vielä tullut sitä historiaa, fysiikkaa, maantietoa yms.
        Ai sinäkään et ole uskonnollinen, hauska juttu että kumpikaan ei ole, kun eikös suurin osa kuulu johonkin uskontoon?:)
        Ai, minulla on mennyt kaikki todistukset tähän mennessä loistavasti/erinomaisesti, olen siis 4 luokalla. Niin me nyky-koululaiset emme saa nykyään välitodistuksia tuossa joulun aikaan. Moni perheessämmekin ihmetteli sitä, niin ajattelin kertoa sinullekin jos et tiennyt? Eli en tiedä vielä tämän vuoden todistuksiani. Niin joskus ei varmaan jaksaisi koulu kiinnostaa kun on kaikkea muuta sitten isompana, perheenikin on kertonut kaikkea kouluajoistaan. Mutta minä kyllä aion keskittyä kouluun. Koulussa saan kokeista lähes aina 10, niin kannattaa jatkaa hyvin!;)))
        Ohoh, sinähän olet ollut muutamilla ero aloilla!:)
        Itse ajattelin perustaa joko oman yrityksen (on jo tiedossa mikä;)), tai ruveta jonnekin leipomoon tai terapeutiksi töihin. Ne ovat minun haaveeni, eniten ehdottomasti se oma yritys.
        Niin, nykyään pitää opiskella vaikka mitä jotta pääsee jonnekin töihin. Lisäksi opiskelu maksaa nykyisin paljon. Yksi perheenjäseneni olisi halunnut vaihtaa töitä toiselle alalle, muttei voinut, koska opiskelu maksoi niin paljon. Joten nyt hän on kuitenkin eri alalla:), muttei sillä minne olisi alunperin halunnut.:(
        Muuten, oliko sinulla jotain unelma-ammattia?
        Entä onko/oliko sinulla jotain toiveita tai unelmia elämääsi? Minun toiveeni tällä ajankohdalla on vaihtaa tallia ja ruveta ratsastamaan 2 tai 3-4 kertaa viikossa. (Aion kyllä vaihtaakin tallia tässä kesän jälkeen! Eli nuo toiveet toteutuvat!:)) Tulevaisuuden unelmia olisi sitten ensin hoito-tai vuokrahevonen ja sen jälkeen omahevonen, sekä haluaisin olla taitava ratsastaja joko koulu-tai esteratsastuksessa, eli haluan kilpailla.


        Hyvää uuttavuotta sinullekin!:) Kirjoitellaan, kirjoitellaan!;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei!

        Juu, minä olin jo tuohon aikaan kun laitoit viestin niin nukkumassa.:) Mutta eihän se mitään haittaa, mihin aikaan sen viestin laittaa!

        Joo, niinkuin sanoin, mekään emme juhli uuttavuotta sen erikoisemmin. Niin tulihan noista raketeista taas kova pauke. Täällä meidän kylällä ammuttiin hirveästi, muttei onneksi naapurissamme että sai nukkua!:) Loppuihan tuo paukuttelu joskus 12 jälkeen. No okei, myönnän että menin nukkumaan vasta joskus puoli 1... Mutta ensiviikon ajan otan rytmin kiinni!;) Ja joo tottahan se on että puu maatuu, mutta ärsyttää kun jotkut jättää ihan niitä muovi roskiakin, niin muovihan ei maadu...:(((

        Selvä, ei se mitään ettet laittanut nimeäsi. Niin jotkuthan kyllä huijaavat nimensä yms yms, mutta minä kyllä oikeasti olen 10-v tyttö, jonka nimi on Jade.:) Ja tottahan on sekin että jos joku tuttu lukee näitä niin tunnistaa minut. Jadehan on aika harvinainen nimi vielä Suomessa (en ole tavannut kuin yhden Jade-nimisen elämässäni), ja hänkin oli minua kai 2 vuotta vanhempi.
        Ai asut pääkaupunkiseudulla, se on sinällään harmi mutta sinällään hyvä juttu. Koska ajattele jos olisimme joskus jossain tavanneet, olleet samassa jutussa tms, niin aika hauska juttu olisi ollut.😆
        Joo minäkin tykkään paljon nimestä Nana. Nana käy mielestäni juuri pienille karvaisille koirille. Eipä se mitään jos et keksi, mutta jos itse ottaisit lemmikin niin yleensähän kasvattaja on antanut pennuille nimet valmiiksi, mutta voihan sen vaihtaa!:) Ei mitenkään pahalla kasvattajat, mutta mielestäni pennuille annetut nimet eivät monesti ole mieleeni. Haluan aina päättää nimen itse.
        Minä jo kerroinkin minun lempiaineeni ala-asteella, meillehän ei ole vielä tullut sitä historiaa, fysiikkaa, maantietoa yms.
        Ai sinäkään et ole uskonnollinen, hauska juttu että kumpikaan ei ole, kun eikös suurin osa kuulu johonkin uskontoon?:)
        Ai, minulla on mennyt kaikki todistukset tähän mennessä loistavasti/erinomaisesti, olen siis 4 luokalla. Niin me nyky-koululaiset emme saa nykyään välitodistuksia tuossa joulun aikaan. Moni perheessämmekin ihmetteli sitä, niin ajattelin kertoa sinullekin jos et tiennyt? Eli en tiedä vielä tämän vuoden todistuksiani. Niin joskus ei varmaan jaksaisi koulu kiinnostaa kun on kaikkea muuta sitten isompana, perheenikin on kertonut kaikkea kouluajoistaan. Mutta minä kyllä aion keskittyä kouluun. Koulussa saan kokeista lähes aina 10, niin kannattaa jatkaa hyvin!;)))
        Ohoh, sinähän olet ollut muutamilla ero aloilla!:)
        Itse ajattelin perustaa joko oman yrityksen (on jo tiedossa mikä;)), tai ruveta jonnekin leipomoon tai terapeutiksi töihin. Ne ovat minun haaveeni, eniten ehdottomasti se oma yritys.
        Niin, nykyään pitää opiskella vaikka mitä jotta pääsee jonnekin töihin. Lisäksi opiskelu maksaa nykyisin paljon. Yksi perheenjäseneni olisi halunnut vaihtaa töitä toiselle alalle, muttei voinut, koska opiskelu maksoi niin paljon. Joten nyt hän on kuitenkin eri alalla:), muttei sillä minne olisi alunperin halunnut.:(
        Muuten, oliko sinulla jotain unelma-ammattia?
        Entä onko/oliko sinulla jotain toiveita tai unelmia elämääsi? Minun toiveeni tällä ajankohdalla on vaihtaa tallia ja ruveta ratsastamaan 2 tai 3-4 kertaa viikossa. (Aion kyllä vaihtaakin tallia tässä kesän jälkeen! Eli nuo toiveet toteutuvat!:)) Tulevaisuuden unelmia olisi sitten ensin hoito-tai vuokrahevonen ja sen jälkeen omahevonen, sekä haluaisin olla taitava ratsastaja joko koulu-tai esteratsastuksessa, eli haluan kilpailla.


        Hyvää uuttavuotta sinullekin!:) Kirjoitellaan, kirjoitellaan!;)

        Joo haluaisin vielä kertoa kun tämä aihehan oli alun perin korvaan liittyvä, niin olen huomannut että räkä ei ole enää paksua (eli limaa) ja että enää ei tule räkää lähellekään niin paljon kuin aiemmin. Yksi tai kaksi niistämistä riittää päivään. Eli korvatkin tykkäävät, muttaon siellä nenässä tuolla jossain vieläkin räkää, että korvat välillä rutisee, mutta en anna sen vaikuttaa mihinkään. :))Joskus saatan ajatella, että "Ai, nyt se korva taas vähän rutisee, höh".
        Ja niin haluan todellakin kysyä myös sinun voinnistasi. Oletko vielä kipeä? Onko paljonkin vielä oireita? Onko jo parempi olla? Luuletko että paranet pian, jos olet vielä kipeä?

        Juu sitten vielä tässä huvikseni voisin kirjoitella muistakin aiheista!;)
        Eilen minulla irtosi hammas, kovalla heiluttamisella ja nytkyttämisellä! Se hammas oli alkanut jo kesällä vähän heilumaan ja siihen saattoi välillä vähän koskea... Itse asiassa muistan kun olimme viime/tänä kesänä (kuitenkin 2022 kesällä, en tiedä miten se pitäisi sanoa!😆🤭) kreikassa lomalla ja kun huomasin että hampaaseen välillä sattui, ajattelin mielessäni jo kauhukuvia siitä että siitä tulisi tosi kipeä ja siellä olisi reikä tai jotain. Itse olen monesti ennakkoluuloinen eri asioiden suhteen. En olisi voinut kuvitellakaan käyttäväni jotain lääkkeitä ulkomailla tai käyväni ulkomailla hammaslääkärissä, (vaikka onhan nyt kreikassa varmasti jotain tuttujakin lääkkeitä, mutta tiedäthän. Pelossa voi ajatella asiat väärin/eri tavalla! Off course!;)) Mutta ajattelin että kipu voisi johtua myös siitä että hammas alkaa heilumaan ja irtoaa sen jälkeen, arvasin oikein onneksi! No se hammas rupesi heilumaan aina vain enemmän ja lopulta eilen se yhtäkkiä irtosi niin paljon ettei hampaita voinut laittaa purentaan. Sehän haittasi syömistä joten se oli pakko irroittaa. No yli tuntijan siinä meni, mutta sain hampaan irti, ihanaa! Uusi hammas näkyy jo vähän.:)
        Oletko sinä matkustellut paljonkin, entäpä ulkomaille?? Pidätkö matkustamisesta?
        Minä olen matkustanut Suomessa paljonkin, mutten ole ikinä käynyt Lapissa!:0 Sitten olen käynyt kreikan saarilla, karphatoksella (kirjoitinko oikein?), Thassoksella ja viime/tänä kesänä siellä Rodoksella. Ensi kesänä menemme kreikan mantereelle, jonnekin Ateenaan kai? Niin olen käynyt myös Itävallassa ja olinkohan käynyt Ruotsissakin? En muista, olin niin pieni että en osannut puhua, jos olen käynyt Ruotsissa, hmm en ole varma asiasta...😄 Mutta moni ihmettelee sitä etten ikinä ole ollut junassa, mutta lentokoneessa monet kerrat, (nyt 8 kertaa).( Mutta olen ollut metrossa joka kulkee maan alla niin kerran kai? Mutta sehän ei ole ihan sama asia kuin juna?) Kun minä taas puolestaan ihmettelen sitä, miten he eivät ole olleet lentokoneessa?!:0 Minä tykkään lentokoneella matkustamisesta, korvien lukkoisuutta lukuun ottamatta. Toisaalta viime kerroilla korvani eivät menneet yhtään lukkoon kun käytin lentokorvatulppia!! Kannattaa ehdottomasti ostaa vaikka apteekista lentokorvatulpat, jos sattuu korviin tms lentäminen. Mikä on sinun lempi matkustusmuotosi?:)

        Rupean viimeistään 11 nukkumaan kun pitää hieman nyt ainakin ottaa tuota unirytmiä takaisin! Myönnän että valvoin eilenkin johonkin 1 sängyssä kun uni ei tullut, nyt väsyttää. Olihan tuo vauhdikas päivä! Öitä kaikille!:)


    • Anonyymi

      Moi!
      Minä täällä taas valvon, en tosin enää kauaa.

      Olet käynyt tosi paljon matkoilla ulkomailla. Itse en ole ollut etelän lomalla kuin kolme kertaa elämäni aikana. Kerran Kreetalla, ja kaksi kertaa Turkissa.
      Laivareissuja on tullut tehtyä, en edes tiedä kuinka monta kertaa.
      Jo lapsena kävin Tallinnassa, joka oli silloin vielä Neuvostoliittoa, ennen kuin Viro itsenäistyi. Tarkkaa vuotta en muista itsenäistymisestä, mutta oli -90-luvun ihan alkua.
      Ja Tallinnassa on tullut käytyä useampaan kertaan, myös Ruotsissa.
      Aikoinaan oli myös enemmän sellaisia risteilyjä, ettei laivasta päässyt maihin ollenkaan. Käytiin vain aluevesirajan ulkopuolella, että laivan kaupassa sai myydä verovapaita tuotteita.

      Nykyään ei jaksa matkustelu edes kovin kiinnostaa, mutta ehkä jos pitää valita, niin juna voisi olla mukava matkustustapa, laiva tietenkin toinen.
      Lentämiseen minulla ei ole enää mitään haluja.

      En ole vieläkään täysin toipunut flunssasta, helpompia päiviä on välillä, mutta heti kun teen jotain, väsyn, hikoilen ja nousee vähän lämpöä. Kauppareissutkaan ei ole kivoja, niin yritän käydä mahdollisimman harvoin. Voimat menee tosi pienestä. Nivelet ja lihakset on kipeinä, yskää ei pahemmin enää ole.

      Vai irtosi sinulta hammas, niin ne ns. maitohampaat irtoavat, että pääsee rautahampaat kasvamaan tilalle.
      Hampaista kannattaakin pitää hyvää huolta, niiden kun olisi tarkoitus kestää koko elämän ajan. Vaikka onhan tekohampaatkin olemassa, mutta ei kai niitä kukaan erikoisemmin itselleen haluaisi.
      Minulla kun oli huonot elintavat takavuosina, jäi hampaiden hoitokin vähiin. Nyt on vanhempana tullut riesaksi kiinnityskudossairaus, parodontiitti nimeltään.
      Se tarkoittaa, että ikenet menee huonoon kuntoon, hampaan kaula paljastuu kun ienraja nousee. Menee huonoksi se osa, jossa hampaat on kiinni. Ja ajan myötä hampaat saattaa alkaa heilua, ja loppujen lopuksi voivat alkaa irtoillakin.
      Minulla muutama vuosi sitten oli tullut yhteen hampaaseen tosi iso ja syvä reikä, ja se jo heiluikin aika lailla. Hammaslääkäri otti sen pois. Onneksi ei ollut etuhammas.

      Kerroit, että olet joskus ennakkoluuloinen asioiden suhteen, veikkaan, että jokainen on joskus vähän ennakkoluuloinen.
      Eikä siinä mitään pahaa ole, kun ei anna siitä tulla ongelmaa niin, että se alkaisi haitata ja vaivata omaa mieltä.
      Minulla taisi olla lapsena eniten ennakkoluuloja erilaisia ruokia kohtaan, kun en tiennyt, miltä mikäkin maistuu. Eikä sitten uskaltanut maistaa.

      Meillä ihmisillä on paha tapa joskus ajatella kaikkein pahinta tai ikävintä, kun tulee sellainen tilanne, joka aiheuttaa huolta ja jopa pelkoakin.
      Oudompaa olisi se, jos ei mikään herättäisi minkäänlaisia tunteita tai ajatuksia.
      Ja aina kannattaa jutella jonkun kanssa, jos tulee mitä vaan mieleen, joka askarruttaa ja laittaa pohtimaan asioita.

      Nyt kyllä minäkin menen odottelemaan nukkumattia, alkaa väsy painaa silmiä.
      Kirjotellaan taas.

      • Anonyymi

        Hei!
        Joo, minäkin olen käynyt monet kerrat laivalla. Joskus kävimme ulkomailla jossain risteilyllä ja sitten olemme menneen monesti Maarianhaminaan.
        Mikset tykkää lentää?:)
        Voi ei! Niin harmi kun olet ollut kauhean pitkään kipeänä. No toivottavasti et tule enää uudestaan vähään aikaan kipeäksi. Tuo kuulostaa jo siltä että sinulla on joku tauti kierre. Kiva että edes yskä on loppunut!
        Niinhän niistä täytyy pitää huolta. Pienempänä minulla oli ainakin 4 tai viisi reikää, mutta nyt ne hampaat joissa oli paikka on jo melkein kaikki lähteneet. Ja ei ole onneksi ollut enää 3 vuoteen reikiä. Mutta yksi juttu oli tosi kivulias... nimittäin minulta lähti joku pari vuotta sitten paikka hampaasta, ja se sattui niin paljon että käytin kipulääkkettä. Seuraavana päivänä hammaslääkäriin irrottamaan koko hammas, koska se heilui jo. No hyvä että irrottivat. Minulta on poistettu hammaslääkärissä kai 2 tai 3 hammasta, sen takia että ne heiluivat niin ne otettiin tarkastuksen yhteydessä pois. Ei se satu!:)
        Ennen pelkäsin hammaslääkäriä,nykyisin saattaa hieman jännittää vaan.
        No höh. Monestihan ihmisillä on suussa kaikenlaista.:( Kun ei hoideta, tukee ikävät seuraukset.:(
        Pelkäätkö sinä hammaslääkäriä?:)
        Joo minullakin on hieman ennakkoluuloja joidenkin kastikkeiden yms suhteen. Mutta en todellakaan ole nirso.

        Moikka!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei!
        Joo, minäkin olen käynyt monet kerrat laivalla. Joskus kävimme ulkomailla jossain risteilyllä ja sitten olemme menneen monesti Maarianhaminaan.
        Mikset tykkää lentää?:)
        Voi ei! Niin harmi kun olet ollut kauhean pitkään kipeänä. No toivottavasti et tule enää uudestaan vähään aikaan kipeäksi. Tuo kuulostaa jo siltä että sinulla on joku tauti kierre. Kiva että edes yskä on loppunut!
        Niinhän niistä täytyy pitää huolta. Pienempänä minulla oli ainakin 4 tai viisi reikää, mutta nyt ne hampaat joissa oli paikka on jo melkein kaikki lähteneet. Ja ei ole onneksi ollut enää 3 vuoteen reikiä. Mutta yksi juttu oli tosi kivulias... nimittäin minulta lähti joku pari vuotta sitten paikka hampaasta, ja se sattui niin paljon että käytin kipulääkkettä. Seuraavana päivänä hammaslääkäriin irrottamaan koko hammas, koska se heilui jo. No hyvä että irrottivat. Minulta on poistettu hammaslääkärissä kai 2 tai 3 hammasta, sen takia että ne heiluivat niin ne otettiin tarkastuksen yhteydessä pois. Ei se satu!:)
        Ennen pelkäsin hammaslääkäriä,nykyisin saattaa hieman jännittää vaan.
        No höh. Monestihan ihmisillä on suussa kaikenlaista.:( Kun ei hoideta, tukee ikävät seuraukset.:(
        Pelkäätkö sinä hammaslääkäriä?:)
        Joo minullakin on hieman ennakkoluuloja joidenkin kastikkeiden yms suhteen. Mutta en todellakaan ole nirso.

        Moikka!

        Joo, kerronpa vielä että tänään alkoi taas koulu, kevätlukukausi. Olisin voinut kyllä jatkaa lomaa vielä, mutta sainhan sentään 2 viikkoa lomailla!:)) Niin tänään saimme koulusta kokeita. Ihan hyvin menivät, arvosanat 9-10!:)
        Innolla tässä odottelen kesää, joo tiiän että pitää elää aina hetkessä, mutta kyllä se kesä on mielen päällä nyt!;) Kesällä on niin ihanaa kun on lämmintä, matkustellaan ulkomaille, pääsee ratsastusleireille ja voi uida, pelata sulkkista yms yms yms!:)) No kyllä tähän talveen/kevääseenkin mahtuu muutamia hyviä juttuja, esimerkiksi minun syntymäpäivät, ehkä se minun koiran hankinta (en tiedä otammeko sen keväällä vai kesällä), hiihto-ja pääsiäisloma, ratsastusta (aina;)), mäenlaskua, hiihtoa, luistelua yms!
        Joo ja sitten minä vaihdan tässä kesän aikana/syksyllä tallia, on yksi ratsastuskoulu mielessä, joten aion ottaa sinne tutustumiskäynnin ohella yksityistunnin. En malttaisi odottaa! Mutta toki on aina harmi vaihtaa tallia kun kivat hevoset jäävät sinne, mutta samalla opin kuitenkin uusia asioita ja ratsastamaan vielä enemmän eri hevosilla, sekä ratsastamaan tavoitteellisemmin. Katsos kun nykyään voin ratsastaa vain kerran viikossa (siis tallin takia, ei rahan puutteen tms vuoksi!;)), mutta kun vaihtaisin tallia voisin ratsastaa jopa 2-3 kertaa viikossa! Ai että se olisi hevoselämää!:)
        Joo minun pitikin kysyä jo aiemmin, oletko sinä harrastanut joskus jotakin? Jos et niin mitä ehkä haluaisit tai muuten vaan ihailet?
        Minä vastaan että harrastan nyt ratsastusta ja just se on se mun juttu. Aion ratsastaa tulevaisuuteni, jos ei nyt satu mitään esimerkiksi hevosten kanssa!:( Mutta olen harrastanut myös joskus 2 luokalla hiphop-tanssia, (ei ollu mun juttu, myöskään ilmapiirin vuoksi) kävin joskus kesälläkin aivan ihanalla eläintenhoitoleirillä (mutta se ei ole harrastus, vaan pelkkä tekeminen viikon ajaksi.) Sitten olin kai jostain 1 luokasta-2 luokkaan kokkikerhossa, se oli ihan kivaa, mutta ei ehkä ihan se mun juttu. No sitten 2021 vuoden loppupuolella (syksyllä) kokeilin ratsastamista ja se oli just se minun juttu siis, aion nyt säästää rajat hevosiin ja ratsastukseen. Eli en edes halua tuhlata rahoja muihin harrastukseen, jotka eivät ole niin kivoja. Nyt olen harrastanut ratsastamista siis puolitoista vuotta. Sanoinko sen jo? En muista!🤣😅


        Joo mutta kirjoitellaan ihmeessä silloin kun vain voidaan! Moikka!


    • Anonyymi

      Moi!
      Niin teillä alkoi nyt kevätlukukausi koulussa, eli kesää kohti ollaan menossa.
      Olet saanut tosi hyviä numeroita kokeista, kymmenen pistettä ja papukaija-merkki.
      No joo, tärkeintähän on se, että tekee parhaansa, ei ole mikään pakko yrittää liikaa.
      Ja jos joskus joku asia menee vähän heikomminkin, ei sillä ole väliä, tosiaan tekee parhaansa ja on siihen tyytyväinen.
      Itseltään ei ole hyvä vaatia liikaa. Siinä voi tulla tunne, ettei ole itseensä tyytyväinen, ja voi tulla ongelmia, turhaa ahdistusta ym. Ei kannata miettiä, että olisi itse jotenkin huono tai osaamaton.

      Sinulla onkin jo hyvät suunnitelmat kevättä ja kesää varten. Kesä tulee nopeammin, kun on jotain mitä odottaa ( ainakin tuntuu siltä, vaikkei se oikeasti tule sen nopeammin ).
      Tallin vaihtokin kuulostaa hyvältä, vielä kun saat enemmän ratsastusaikaa, kyllähän se kannattaa.

      Itse harrastin lapsena jonkin verran, olin partiossa, pelasin hetken jalkapalloa mimmiliigassa, ja useamman vuoden pelasin koripalloa ( n. 4-5 v. ). Jouduin lopettamaan, kun polvet eivät kestäneet, alkoi tulla jo silloin nuorena niveliin vaivaa.
      Toki myös lenkkeilin niihin aikoihin, että kunto pysyi hyvänä, koripallo on jaksamista ja hyvää yleiskuntoa vaativaa peliä.

      Sitten kun tulin täysi-ikäiseksi, ajelin tosi paljon autolla, tai voi sanoa autoilla, kun tuli ajettua monenlaista ajopeliä. Se oli melkein kuin harrastus, enemmän kai autossa kuin muualla sisätiloissa jossain vaiheessa.
      Siitä on jo niin kauan aikaa, silloin oli auton pitäminen ja polttoaineet edullisia, paljon edullisempaa kuin nykyään.
      Markka-aikaan bensa ei paljon maksanut litralta, eikä -80-90-luvun vaihteessa ollut vielä autoveroakaan maksettavana.
      Ei minulla enää autoa ole ollutkaan tosi pitkiin aikoihin. Joitain vuosia sitten vielä saatoin joltain lainata autoa, mutta omaa ei ole ollut vuosiin. Nyt en ole moneen vuoteen enää ajanut ollenkaan.

      Kyselit lentämisestä. Kerroin, että minulla ei ole mitään haluja lentää, johtuu oikeastaan siitä, että jos vielä matkustelisin, haluaisin matkustella ihan vain Suomessa. Täällä riittäisi nähtävää vaikka kuinka paljon. Ja joka paikkaan pääsee lentämättä.

      Minulla on perussairauksia olemassa, en ole pitkiin aikoihin enää matkustellut. On jonkin verran liikuntarajoitteisuutta, eli hankalaa liikkua, ja usein voimatkin vähissä, niin ei ole enää tullut lähdettyä mihinkään.
      Aika pienen alueen sisälle elämäni on rajoittunut viimeiset vuodet. Joskus se harmittaa enemmän, joskus vähemmän.
      Kenties jokin toivo tulevaisuudesta, paremmasta sellaisesta, kytee vielä mielessä, kun aina vaan jaksan päivästä toiseen, vaikka usein yksitoikkoista onkin. Kunhan nyt pysyisi edes tässä kunnossa, mikä tällä hetkellä on.
      On tyydyttävä siihen mitä on, enempää ei voi vaatia.

      Tosi kivaa koulun alkua sinulle, jaksamista ja positiivista mieltä !
      Toivotaan, että hiihto- ja luistelukelit pysyvät pitkään, eli lunta riittää, niin pääset harrastamaan. Heippa.

      • Anonyymi

        Moikka! En oo nyt kirjoitellut muutamaan päivään, mutta nytpä kirjoitan!:)
        Juuh, noh tänään sain kokeen ja tukos oli: 10+!!!:) Tili kyllä hyvä fiilis siitä, mutta en kyllä ikinä ajattele itseäni koulussa huonoksi niinkuin tuossa kerroitkin siitä, sanotaanko nyt vaikka hyvän omantunnon puutteesta?.
        Joo se ratsastus ja hevoset on minulle se kohokohta elämässä. Ja on aivan ihanaa kun kohta voin ratsastetaan ja olla niiden kanssa jopa 3 viikossa!:))
        Ihanaa että sinäkin olet harrastellut (aika paljonkin) eri lajeja.
        No jep, kaikki hinnat ovat nousseet, sähköt, bensat ja ruuat yms... Tosi harmi.

        Tiedän ihan oikeasti sen tylsyyden ja tyhjyyden tunteen. Niinkuin sanoit toivo paremmasta tulevaisuudesta niin kyllä itsekin sitä toivon. Koko ajan tuntuu vaan siltä ettei voi elää elämää täysillä. Tiedän kyllä että minulla on (toivottavasti) vielä monia monia vuosia aikaa elää täysillä, mutta silti se kaipaamani jää nyt vielä ainakin joksikin aikaa pois . Niinkuin sanoin, minulla on monesti tylsää ja en aiemmin voinut kuin haaveilla ratsastamisesta monta kertaa viikossa, sitten se muuttui: sain tietää tallista joka on tosi lähellämme että siellä voi ratsastaa useamman kerran viikossa. Toki se on sitten kalliimpaa... 20 tunnin kortti, jossa voit käydä sen 2-3 kertaa viikossa tallilla on yli 600€. Tiedän, isot summat, mutta sillä ajatuksella että pääsen ratsastamaan ja hoitamaan hevosia vie mukanaan. Tämä talli vaikuttaa muutenkin mahtavalta, hevoset on ihanilta vaikuttavia, henkilökunta tuntuu ammattitaitoiselta ja tilat ovat isot ja hyvät. Sitten muita haaveita (jotka aion toteuttaa) jonka jälkeen voisin varmasti elää elämäni täysillä: oma hevonen ja koira sekä oma yritys. Ne ovat elämäni haaveet.
        Joo sori, tuli taas paljon tekstiä tuosta ratsastamisesta, josta sinä et taida oikein hirveämmin välittää niin en nyt puhu sen enempää siitä!;))

        Kiitos.<3 Tämä viikko tuntui kyllä aika pitkältä, mutta ihan mukavaahan tuo oli. Niin, toivottavasti on hyvät talvikelit niin pääsee ulos liikkumaan! Me olemmekin käyneet tänä talvena jo oliko se 8-10 kertaa hiihtämässä, pari kertaa mäen laskussa ja kerran luistelemassa. Rakastan kyllä todellakin myös lumi_eläinten_ tekemistä, etenkin hevosten ja koirien. Yksi vuosi tein niin ison koiran että sen päällä pystyi makaamaan ja se myös näytti mielestäni vähän aidolta ja hienolta. Menihän sen rakentamisessa kuitenkin ainakin 2-3 tuntia!:)) Pakko oli tehdä loppuun kun oli kerta aloittanutkin!;)) Mitä sinä tykkäät tehdä talvella? No sinä kyllä kerroit että sinulla on jonkin verran liikuntarajoitteisuutta yms, mutta tykkäätkö silti käydä vaikka luistelemassa?:)
        Joo, kirjoitellaan taas kun voidaan. Hyvää viikonloppua! Heippa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moikka! En oo nyt kirjoitellut muutamaan päivään, mutta nytpä kirjoitan!:)
        Juuh, noh tänään sain kokeen ja tukos oli: 10 !!!:) Tili kyllä hyvä fiilis siitä, mutta en kyllä ikinä ajattele itseäni koulussa huonoksi niinkuin tuossa kerroitkin siitä, sanotaanko nyt vaikka hyvän omantunnon puutteesta?.
        Joo se ratsastus ja hevoset on minulle se kohokohta elämässä. Ja on aivan ihanaa kun kohta voin ratsastetaan ja olla niiden kanssa jopa 3 viikossa!:))
        Ihanaa että sinäkin olet harrastellut (aika paljonkin) eri lajeja.
        No jep, kaikki hinnat ovat nousseet, sähköt, bensat ja ruuat yms... Tosi harmi.

        Tiedän ihan oikeasti sen tylsyyden ja tyhjyyden tunteen. Niinkuin sanoit toivo paremmasta tulevaisuudesta niin kyllä itsekin sitä toivon. Koko ajan tuntuu vaan siltä ettei voi elää elämää täysillä. Tiedän kyllä että minulla on (toivottavasti) vielä monia monia vuosia aikaa elää täysillä, mutta silti se kaipaamani jää nyt vielä ainakin joksikin aikaa pois . Niinkuin sanoin, minulla on monesti tylsää ja en aiemmin voinut kuin haaveilla ratsastamisesta monta kertaa viikossa, sitten se muuttui: sain tietää tallista joka on tosi lähellämme että siellä voi ratsastaa useamman kerran viikossa. Toki se on sitten kalliimpaa... 20 tunnin kortti, jossa voit käydä sen 2-3 kertaa viikossa tallilla on yli 600€. Tiedän, isot summat, mutta sillä ajatuksella että pääsen ratsastamaan ja hoitamaan hevosia vie mukanaan. Tämä talli vaikuttaa muutenkin mahtavalta, hevoset on ihanilta vaikuttavia, henkilökunta tuntuu ammattitaitoiselta ja tilat ovat isot ja hyvät. Sitten muita haaveita (jotka aion toteuttaa) jonka jälkeen voisin varmasti elää elämäni täysillä: oma hevonen ja koira sekä oma yritys. Ne ovat elämäni haaveet.
        Joo sori, tuli taas paljon tekstiä tuosta ratsastamisesta, josta sinä et taida oikein hirveämmin välittää niin en nyt puhu sen enempää siitä!;))

        Kiitos.<3 Tämä viikko tuntui kyllä aika pitkältä, mutta ihan mukavaahan tuo oli. Niin, toivottavasti on hyvät talvikelit niin pääsee ulos liikkumaan! Me olemmekin käyneet tänä talvena jo oliko se 8-10 kertaa hiihtämässä, pari kertaa mäen laskussa ja kerran luistelemassa. Rakastan kyllä todellakin myös lumi_eläinten_ tekemistä, etenkin hevosten ja koirien. Yksi vuosi tein niin ison koiran että sen päällä pystyi makaamaan ja se myös näytti mielestäni vähän aidolta ja hienolta. Menihän sen rakentamisessa kuitenkin ainakin 2-3 tuntia!:)) Pakko oli tehdä loppuun kun oli kerta aloittanutkin!;)) Mitä sinä tykkäät tehdä talvella? No sinä kyllä kerroit että sinulla on jonkin verran liikuntarajoitteisuutta yms, mutta tykkäätkö silti käydä vaikka luistelemassa?:)
        Joo, kirjoitellaan taas kun voidaan. Hyvää viikonloppua! Heippa!

        Moi, aattelin vaan kysyä että onko sattunut jotain tms? Ajattelin vaan kun ei olla kirjoiteltu aikoihin, ps Toivottavasti et saa nyt sellaista kuvaa että sinun on pakko kirjoitella minulle koko ajan ja suutu siitä. Ehei, en todellakaan tarkoita mitään sellaista! Ajattelin vain, että olisi mukavaa taas vähän kirjoitella!:))
        Aloittaja, jälleen;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi, aattelin vaan kysyä että onko sattunut jotain tms? Ajattelin vaan kun ei olla kirjoiteltu aikoihin, ps Toivottavasti et saa nyt sellaista kuvaa että sinun on pakko kirjoitella minulle koko ajan ja suutu siitä. Ehei, en todellakaan tarkoita mitään sellaista! Ajattelin vain, että olisi mukavaa taas vähän kirjoitella!:))
        Aloittaja, jälleen;)

        Moi aloittajalle!
        Luin tässä teidän kahden kirjoitteluanne, kun satuin tulemaan tällaiselle sivustolle. Oli tosi mukava lukea teidän kahden eri-ikäisen kertoilua elämänmenosta ja mitä kumpikin olette touhunnut, ja sairasteluistakin.
        Tuli vaan tuossa mieleen, että ehkä tämä ysäväsi ei vaan ole nyt jaksanut käydä kirjoittamassa tänne nyt viime aikoina, kun on ollut kipeänäkin, kenties on ollut lääkärireissujakin ja semmoista, niin toivotaan että hän paranee pian taas kuntoon? Tämmöistä vaan arvelen. Nyt on kaikkia viruksia liikkeellä myös, ne voi viedä voimat aika tappiin. Mutta rukoilen kyllä että kaikki menisi hyvin, ja saisitte jälleen kertoilla kuulumisia!
        Olen itse uskovainen, mutta minulla on ystäviä yli "rajojen", paljon rakkaita ja sukulaisia myös. Itseä on suuresti ilahduttanut nämä teidän kirjoitukset, ja luin , tosin jostain vähän oikoen, mutta yhdeltä istumalta! :):)
        Kaikkea hyvää sinulle , ja tietysti teille molemmille, ja kirjoittele tänne taas jotain kun ehdit. Käyn itsekin lukemassa kun saan tilaisuutta! Ja Taivaan Isän siunausta!
        terv. Päivi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi aloittajalle!
        Luin tässä teidän kahden kirjoitteluanne, kun satuin tulemaan tällaiselle sivustolle. Oli tosi mukava lukea teidän kahden eri-ikäisen kertoilua elämänmenosta ja mitä kumpikin olette touhunnut, ja sairasteluistakin.
        Tuli vaan tuossa mieleen, että ehkä tämä ysäväsi ei vaan ole nyt jaksanut käydä kirjoittamassa tänne nyt viime aikoina, kun on ollut kipeänäkin, kenties on ollut lääkärireissujakin ja semmoista, niin toivotaan että hän paranee pian taas kuntoon? Tämmöistä vaan arvelen. Nyt on kaikkia viruksia liikkeellä myös, ne voi viedä voimat aika tappiin. Mutta rukoilen kyllä että kaikki menisi hyvin, ja saisitte jälleen kertoilla kuulumisia!
        Olen itse uskovainen, mutta minulla on ystäviä yli "rajojen", paljon rakkaita ja sukulaisia myös. Itseä on suuresti ilahduttanut nämä teidän kirjoitukset, ja luin , tosin jostain vähän oikoen, mutta yhdeltä istumalta! :):)
        Kaikkea hyvää sinulle , ja tietysti teille molemmille, ja kirjoittele tänne taas jotain kun ehdit. Käyn itsekin lukemassa kun saan tilaisuutta! Ja Taivaan Isän siunausta!
        terv. Päivi

        Kiva juttu että sinuakin on ilahduttanut!:) On tosi mukavaa, kun täällä on näin kilttejä ja mukavia ihmisiä, jotka välittävät. Sinäkin olet oikein kivan oloinen. Toivon sinullekin kaikkea hyvää, kaikille!:)
        Aloittaja


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3078
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1046
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      50
      937
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      816
    Aihe