Saunalla lämpimäksi koko talo.

Anonyymi-ap

Sauna, puulla lämpiävä tietysti.Saunan lämpö johdetaan tunnelipuhaltimella johon on liitetty haaroitettu muoviputki ympäri asuntoa.

Tunnelipuhallin on tosi tehokas, tuotto 5 m3/min isommalla mallilla.

CTec laturi , vapaa-ajan akku ja puhallin kiinnii akkuun. saunan lämpö ohjaantuu hyvin. Säätimelläs aa virtauksen sopivaksi.

motonet, biltema ainakin myy hakuun tunnelipuhallin.

Itse olen "parittanut " kaksi toisiinsa, teho nyt 10 m#/minuutissa!!!

26

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mukana myös saunan haju koko mörskään.

      • Anonyymi

        Sauna kannattaa pitää puhtaana, niin ei haise.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sauna kannattaa pitää puhtaana, niin ei haise.

        Kyllä puusaunaan on useimmiten pinttynyt savun hajua vaikka kuinka puhtaana pitää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä puusaunaan on useimmiten pinttynyt savun hajua vaikka kuinka puhtaana pitää.

        Savun haju on miellyttävä kunhan se ei ole liian voimakas.


    • Anonyymi

      Kuulostaa hyvältä idealta. Kiitos, että jaoit. Tulevat talvet tulevat olemaan haastavia kaikille. Tätä ideaa voi soveltaa ainakin kylmälle mökille tullessa.

      Sauna lämpiää paljon nopeammin kuin asuintiloissa oleva varaava hella. Sen takia me ollaan lämmitetty myös sauna aina mökille talvella tullessa. Saunassa on mukava oleskella ensi alkuun, tuvan lämpenemistä odotellessa. Samalla myös saunan ja tuvan välinen palomuuri vähän lämpenee, eikä ainakaan jäähdytä tupaa.

    • Anonyymi

      Mitä se loppupeleissä hyödyttää, saunaa saisi lämmittää jatkuvalla syötöllä kuin höyryveturia, ei kiukaassa lämpöä moneksi tunniksi varastoidu.

      • Anonyymi

        Loppupeleistä en tiedä mutta mökillä tarvitaan talvella tehokasta alkulämmitystä. Peltikamiina on siihen hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loppupeleistä en tiedä mutta mökillä tarvitaan talvella tehokasta alkulämmitystä. Peltikamiina on siihen hyvä.

        Niin on, eikä mitkään saunan ilmaa johdattelevat viritykset


    • Anonyymi

      Minulla on merikontti ja maaliskuussa siellä oli aurinkoisella kelillä yli 20 C lämmintä. 12 v aurinkopaneeli ja siihen tuuletin kiinni . Akku pakko olla välissä että virta riittää eli normi aurinkosähkö jos käyttää tunnelipuhallinta.

      Youtubessa oli ok video miten asento ja varjostus vaikuttaa paneelin tuottoon!!!

      Merikonttiin kamina tai muu niin saa pimeälläkin lämmintä mökkiin.

      Joku oli kehittänyt hiekalla täytetyn energia siilon, hiekka lämmitetään oliko yli 600 C.

      Mä oon talvet yksiössä, vapaa-ajan akkua lataan ctecillä. Akusta saan virran lyhtyyn, led taskulamppuun ja tablettiin. Eli sama virta tarve kuin mökillä.

      Yeah

    • Anonyymi

      Tollasen puhaltimen voi laittaa perinteisen tuvan uunin päälle, tehoa löytyy hienosti.

      Joskus olen keittänyt Jerry kannuihin vettä ja laittanut uunin päälle avaruushuovan sisälle.

      Talveksi voi tehdä lattian päälle toisen lattian, finnfoamia ja kakkoskakkonen ilmaeristeeksi siihen vaneri päälle. Mulla Savotan sissiteltta, sen olen levittänyt vanerien päälle. Sisälle öljytäytteinen patteri, homma.

      • Anonyymi

        Tein tupaan paksusta styroksista iglun. Ei tartte oikeastaan lämmittää lainkaan.


    • Anonyymi

      Missä ovat kehumiset mahtavista Anteron konsteista ja niiden ylivoimaisuudesta ?

    • Anonyymi

      Miten lie toimitaan vanhassa kerrostalossa kun sitten nämä sähkönsäästötalkoot alkavat, ja todennäköisesti se on pikkupaikkakunnat, joilla säästetään, kun teollisuus joka tarttee sähköä paljon että koneet pyörii, on isommilla paikkakunnilla, enimmäkseen.
      Toivottavasti ne sähkönsäästöjutut ovat kiertäviä kuten luvattu, eikä mennä siihen että osa ihmisiä oikeasti on ilman sähköjä tunteja kerrallaan.
      Ketjussa on monenlaista: en oo vielä lukenut sähkökatkoista mediasta. Toinen asia se hinta. Tarvii olla kuin olemassaoleva sähkösopimus. Pakastin, vartin kohti päivää hellan levyn käyttöä, niin laskua tuostakin tulee...

      • Anonyymi

        Muutan mökille, sähköverkon ulkopuolelle, kun sähkökatkot alkavat.


    • Anonyymi

      Stop...Stop ne pienhiukkaset tukkivat ja likaavat hihhuleiden hengitystiet!

    • Anonyymi

      Päivän aviisi kertoo herrasta joka on asentanut saunan kiukaan olohuoneeseensa.

      • Anonyymi

        Minulla on otsalamppu ja vessanpönttöön sopivia muovipusseja hankittu. Muita valmisteluja en ole tehnyt tulevaan talveen. Mökille puulämpöön sitten, jos tilanne oikein pahaksi äityy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on otsalamppu ja vessanpönttöön sopivia muovipusseja hankittu. Muita valmisteluja en ole tehnyt tulevaan talveen. Mökille puulämpöön sitten, jos tilanne oikein pahaksi äityy.

        Olen pitänyt koiria turhaa kulutusta aiheuttavina turhakkeina, kun kuluttavat 2 - 3 kakkapussia/ päivä.

        Pian tässä, maailman onnellisimpien ihmisten, maassa voidaan keskustella myös siitä, kuinka monta kakkapussia kuluu per ihminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen pitänyt koiria turhaa kulutusta aiheuttavina turhakkeina, kun kuluttavat 2 - 3 kakkapussia/ päivä.

        Pian tässä, maailman onnellisimpien ihmisten, maassa voidaan keskustella myös siitä, kuinka monta kakkapussia kuluu per ihminen.

        Keskikokoinen koira aiheuttaa päästöjä arvioiden mukaan 4 ̶ 17 hiiliekvivalenttitonnia vuodessa. Keskimääräinen auton käyttö aiheuttaa alle viisi tonnia vuodessa.

        Mutta autoilu siis on pahaa ja tarpeetonta. Pari isoa koiraa on viherpiiperöiden mielestä ihan OK, samoin pari lomareissua kaukomaille. Vaikka noista lomalennoistakin tulee yhtä isot CO2 päästöt kuin perusjantterin vuoden autoilusta.

        Mutta autoilu on turhaa ja lemmikit ja lentelyt pattajalle puita halaamaan perusvälttämättömyys.


    • Anonyymi

      Tämä ketju antaa osviittaa Suomi24:n keskustelun ja keskustelijoiden tasosta, kiukaaseen perustuva lämmitysjärjestelmiä ollut olemassa mm. Ukko- lämmityksen nimellä.

      • Anonyymi

        Mulla on mummolämmitys, käyn ihan kuumana!


    • Anonyymi

      Mitä näin ratkaisevaa seuraavaksi ?

    • Anonyymi

      Että saunan kuivatus asunnon puolelle... kaikenlaista sitä piheyksissään kokeillaan.

      • Anonyymi

        Oikeasti tämä on rahamiesten juttu. Mallisuorituksia ollut esillä mm. Sisäilmastoseminaareissa vuosien mittaan. Oikein hyvin kun hommat hoitaa, saa jopa tapetit tippumaan seiniltä... säästyy sekin vaiva siis.


    • Anonyymi

      Taas jännittää miten nerokas idea tulee seuraavaksi jolla taas säästyy runsain mitoin kalista energiaa ?

    • Anonyymi

      Yhdysrakenteinen sauna lämmittää koko taloa ilman mitään lisävirityksiäkin. Helteellä turhankin tehokkaasti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      160
      2570
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      207
      1682
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      182
      1630
    4. 79
      1301
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1035
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      966
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      47
      934
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      850
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      833
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      808
    Aihe