Ihan mielenkiinnosta kysyn

Kakku

Tässä on nyt muutama vuosi jo eletty euron kanssa. Miten on, onko muita "kivikautta" eläviä, kuin minä? Yhäti vaan muutan eurot mielessäni markoiksi. Tunnen euron arvon, tottakai, mutta.... markkaa on edelleen ikävä. En osaa arvostaa esim. euron kolikkoa. Miellän sen ikäänkuin markan rahaksi, vaikkei se tietenkään sitä ole. Viiden euron seteli on kuin afrikan tähti-pelin leikkiraha (jo kokonsakin puolesta.) Kaksikymppinenkään ei tunnu oikein miltään, ennenkuin taas mielessään ajattelee että se on sentään n. 120 vanhaa markkaa. Kaiken kukkuraksi ovat niin surkeaa materiaalia että lompsassa on ruma kasa ryppyistä paperia. Jos markka tulisi takaisin, kiljuisin riemusta.

8

1161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En minä markkoja kaipaile, kyllä eurot hyvin kelpaa. - En valittaisi, vaikka saisin niitä enemmänkin. ;))

Hinnat ja maksuvälineiden arvothan ovat ehtineet vuosien saatossa muuttua moneen kertaan ja aina niitä on pitänyt aikansa opetella. Minusta on sama maksanko vaikka oravannahoilla - kunhan niitä vaan olisi riittävästi. Hinnat suhteutan tarpeen mukaan käytettävissä oleviin varoihin. - Virhearvioitakin tulee tehtyä aina välillä tehtyä.

PS. Minulle jäi vahingossa muutamia seteleitä vaihtamatta euroiksi - mitä luulette, muuttuvatko vanhat markka-arvoiset setelit arvottomiksi vai nousevatko arvoon arvaamattomaan?

• eeroliini

Maksan nykyään melkein kaiken kortilla joten ihan sama kumpia,matkustellessa tietenkin kätevämpää kun kummassakin maassa on eurot hintoja vertaillessa

• yopollo

kuin valuutta, taitaa mulle olla. Olen jo iät ajat maksanut kortilla kaiken minkä suinkin voin enkä käteistä tarvitse juuri koskaan (paitsi äskettäin kun lompakko katosi ja oli äkkiä tapettava kortit, seurannut odotusaika ennen uusia olikin todella vaikea kun piti palata vanhaan käteistalouteen). Ei siinä valuutan muuttumisessa sen suurempaa vaikeutta ole kuin että rahojen on riitettävä, olivat sitten vaikka Turkin liiroja.

• Markkamirkku

riemusta, jos markat tulisi takaisin sillä edellytyksellä, että rahanarvokin palautuisi ennalleen, euron tultuahan hinnat kipusivat ihan huomaamatta taivaisiin, otan esimerkiksi vaikka vain kahvikupposen hinnan. Näin meitä höynäytettiin, ja ollaan typerykset vielä tyytyväisiä, vaikkei palkkapussissa tapahtunut samaa rahanarvon ylennystä. Näin se vain on, köyhää jymäytetään aina.

• Pirre*

markkoja enää, kunhan on euroja tarpeeksi..:).
      Alussa muutin aina eurot mielessäni markoiksi mutten enää aikoihin..

Olen yrittänyt opetella ajattelemaan että kolikotkin ovat rahaa nykyään.

• Käytän enimmäkseen pankkikorttia ja.....pyörittelen niitä markkoja mielessäni.:)
      Hinnat näyttävät siedettäviltä niin kauan kun ei ajattele korotuksia prosentteina, silloinpa alkaa jo huimata.

• Minäkin kaipaan markkoja.
      Enkä usko mihinkään tutkimuksiin etteivät hinnat mukamas olisi nousseet. Esim. jos ostat torilta arvan niin eikös vain maksa arpa euron tai peräti kaksi, kun ennen sait kympillä 3 arpaa. On roima korotus. Ja ennen oli paljon kahviloita missä sai kympillä kahvin ja pullan, se olisi nykyrahassa noin 1,50. Oletteko nähneet sellaisia tarjouksia jossain?

• sinih52

on minunkin maksuvälineeni,euroja en enään markoiksi laskeskele.
      Isomman ostoksen kun teen esim tässä hiljattain ostin television silloin huomasin laskevani sen markoiksi.
      Tässä muutama päivä sitten olin ystävättäreni kanssa paikallisessa marketissa hän osti hiusväriä
      ja katseli hintoja 8-10e maksoi aine.
      oli jo laittamassa kärryyn kun hihkaisi minulle että jumalautsi sehän on mummoissa viiskympii.kyl myö sit naurettii.:=)))))

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka ei suostu laskemaan bensan hintaa

Sanna laski esimerkiksi sähkön arvonlisäveron 10 prosenttiin, jonka Riiikka anosti 25,5 prosenttiin. Sannan aikaan bens
      Maailman menoa
      232
      4143
    2. Maahanmuuttajien vaikutus Suomen valtiontalouteen positiivinen

Maahanmuuttajat maksavat enemmän tuloveroja kuin saavat tulonsiirtoja. Eroavat persuista tässä suhteessa. Persuista o
      Maailman menoa
      185
      3703
    3. EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa

Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt
      Maailman menoa
      313
      2923
    4. Kesäaika on normaaliaika...

...siten illalla on valoisaa tunnin pitempään, on sitten kesä tai talvi. Voi nauttia päivän jatkumisesta. Kuka nyt aamul
      Maailman menoa
      270
      2426
    5. Uusin tutkimus: Suomi on maailman toiseksi vähin rasistinen maa

taakse jää mm. Ruotsi(7) ja Norja(8). Martin Paasi(kok.): Kumoaa vasemmiston väitteet. Kansainvälinen vertailu osoitta
      Maailman menoa
      81
      2036
    6. Ukrainan tiedustelun huippupotti - Iski ensin yhteen satamaan, sitten toiseen

Ukrainan tiedustelupalvelu SBU kertoo johtaneensa operaatiota, jossa on isketty drooneilla Venäjän tärkeimpiin satamiin
      Maailman menoa
      72
      1916
    7. Ketkä 8 Ähtärin luottamushenkilöä saivat syytteen virka_aseman väärinkäyttämisestä?

Nyt näiden valtuutettujen nimet esiin, kiitos! Nämä henkilöt pitää yksinkertaisesti laittaa syrjään Ähtärin kaupunginva
      Ähtäri
      46
      1832
    8. Ulkomaalaistaustaiset tulevat kalliiksi yhteiskunnalle.

Selvitys: Ulkomaalaistaustaiset saivat selvästi enemmän työttömyysetuuksia ja toimeentulotukea kuin suomalaistaustaiset.
      Maailman menoa
      61
      1776
    9. Ähtärin päättäjät

Nyt tulee kutsu leivättömän pöydän äärelle. Syytteet nostetaan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cef83309-0a1b-4fcd-9b
      Ähtäri
      61
      1567
    10. Tulen hulluksi hänestä

Hän on vanha ja varattu. Mutta olen ihan hulluna häneen. Haluan hänet omakseni. Haluan olla hänen kanssaan ajasta ikuisu
      Ikävä
      72
      1470
    Aihe