Viikko jouluaattoon

Anonyymi-ap

Millä mielellä? Joko on laatikot ja tortut pakkasessa odottamassa, kalat suolattu ja kinkku tilattu kauppaan? Entä jouluviinit valittu?
Minä menen kylpylään, ei tarvitse tehdä mitään.

116

865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En ole koskaan kinkkua tilannut, aina niitä on löytynyt, jos tyytyy valmiiksi suolattuun jäiseen mötikkään. Nyt ostan vain pienen kinkkurullan ja pari valmista pientä laatikkoa ensi viikolla.Ovat jo alennuksessa aatonaattona.

    • Anonyymi

      Hyvä kun jo reilun viikon kuluttua mielisairaalloinen jouluhössötys alkaa vähän laantua.

      • Anonyymi

        Niinkö on! Minä en ole vielä edes aloittanut.
        Nim. aatonaattona kauppaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinkö on! Minä en ole vielä edes aloittanut.
        Nim. aatonaattona kauppaan

        Tänään leivoin wilhelmiina keksejä , helppoja ja lastenlapset tykkää, huomenna munkkia sitten jos viitsii , joten kiva että jotain oon viitsinyt tehdä tällekkin päivälle kun taivas on musta ja lämpö eilisestä 18 asteesta mennyt nolla asteisiin .


    • Anonyymi

      #Paloma.se01
      2021-12-23 13:04:34

      Rauhallista joulualausviikkoa täällä, kun jouluaattona kokoonnumme tyttären luokse nyyttikesteihin, tytär laittaa liharuuat ja salaatit, anoppi tuo lohet ja sillit ja minä jälkiruuan ja leikkelevadit (antipaston) ja fiksaan juusto/hedelmätarjottimen. Vien myös pari laatikkoa, kotona tehdyn porkkanalaatikon ja kaupan lanttulaatikon.

      Tänä aamuna olen touhunnut keittiössä ja leiponut pari pellistä tähtitorttuja jotka pakkasin koriin joulupullien, after eight minttukeksien ja joulukukan (mini-amaryllis ns. kolibri) kanssa viemisiksi, plus pakollinen suklaakonvehtiaski. Katsotaan mitä vielä löydän siihen täytteeksi.
      Juustotarjottimelle tulee paria ranskalaista juustoa ja yksi viherhomejuusto, siemenisiä näkkileivän tapaisia keksejä, viinirypäleitä, persimonia ja papaijaa.
      Jälkiruuaksi väsäsin kertakäyttö punaviinilaseihin sahramilla ja passionhedelmällä maustettua pannacottaa, klikkaan laseihin vielä pikkuisen lakkahilloa itsepoimituista lakoista ja muutaman vadelman. Tein kakun johon laitoin kerroksittain valmista marenkipohjaa, sokerikakkupohjaa, vadelmahilloa, mustikoita ja kermavaahto-tuorejuustoyhdistelmää. Mintunoksia vadille ja mustikoita koristeeksi.

      Jouluisen antipaston sommittelen rosmariinin oksien muodostaman kranssin sisälle espanjalaisista ja italialaisista salameista, prosciuttosta, ilmakuivatusta häränlihasta, oliiveista, juustoista, retiiseistä, coctailtomaateista, kirsikka- ja vihreistä chileistä ja mitä kaikkea nyt löytyy jääkaapista: pääasiana on että on värikäs, runsas ja jouluinen.

      Minusta on kivaa näperrellä ruuan kanssa ja asetella niitä kauniisti tarjolle nyt kun on aikaa.#

      Onneksi löytyi tämä viimevuotinen kirjoitus, voitte tekin ottaa mallia OIKEASTA jouluaaton menyystä.

      • Anonyymi

        En ole tänäkääm aamuna touhgunnut mitään ekstraa keittiötouhuja. Ihan van sen verran että nälässä ei olla, siinä se.
        OIKEA jouluaaton menyy on siis sellainen että on arkista elämää...


      • Anonyymi

        Jouluinen antipasto...?


      • Anonyymi

        Hui kauheeta! Tulin raikkaasta, aurinkoisesta -4°, talvisäästä 2 h lenkiltä. Ehdin kevyen keittolounaan syödä. Luin tuon oikean joulumenun ja meinas soppa tulla ylös jo metfurstien kohdalla 🤒
        Ei pysty, ei millään, ei edes huumorilla 😟


      • Johan nyt vitsin murjasit Paloma..)) Et suinkaan sinä samaa menyytä pyöritä vuodesta toiseen ?... Jos niin teet, epäilen, että sinun vierivä kivesi on lakannut vierimästä..))

        Mulla on sentään vaihtelua. Pienen kirkkurullan ajattelin ostaa ja Pirkka lanttulaatikon, se on ollut testivoittaja tänä vuonna. Kalaakin meinaan itselleni tarjota: veljentyttö toi köyhänapuna savustettu ahven-säilykepurkin ja siitä syö meikä pari päivää...)) Jälkiruuaksi tietysti perinteinen riisipuuro ja itsetehty mustikkakeitto. Oikein odotan omaa herkutteluhetkeäni..))

        Niin että mitenkäs se nyt menikään ? Erno Paasilinnan mukaan: "Köyhäkin voi elää rikasta elämää"...Kun tekee sydämeensä joulun ?

        Ettei joku nyt keksi syyttää minua säälipisteiden keruusta niin voin kehaista, että minut on kutsuttu kahteenkin joulupöytään, ei nyt tietysti noin notkuvaan kuin sinä kuvasit, mutta arvaan että kystä kyllä on tarjolla niissäkin pöydissä.
        Ei muuta kuin lahjakasta ja herkullista joulua sinne,
        demeter1


      • Anonyymi

        Irvokas kirjoitus, kun joka neljäs sekuntti joku ihminen kuolee nälkään pallollamme.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Johan nyt vitsin murjasit Paloma..)) Et suinkaan sinä samaa menyytä pyöritä vuodesta toiseen ?... Jos niin teet, epäilen, että sinun vierivä kivesi on lakannut vierimästä..))

        Mulla on sentään vaihtelua. Pienen kirkkurullan ajattelin ostaa ja Pirkka lanttulaatikon, se on ollut testivoittaja tänä vuonna. Kalaakin meinaan itselleni tarjota: veljentyttö toi köyhänapuna savustettu ahven-säilykepurkin ja siitä syö meikä pari päivää...)) Jälkiruuaksi tietysti perinteinen riisipuuro ja itsetehty mustikkakeitto. Oikein odotan omaa herkutteluhetkeäni..))

        Niin että mitenkäs se nyt menikään ? Erno Paasilinnan mukaan: "Köyhäkin voi elää rikasta elämää"...Kun tekee sydämeensä joulun ?

        Ettei joku nyt keksi syyttää minua säälipisteiden keruusta niin voin kehaista, että minut on kutsuttu kahteenkin joulupöytään, ei nyt tietysti noin notkuvaan kuin sinä kuvasit, mutta arvaan että kystä kyllä on tarjolla niissäkin pöydissä.
        Ei muuta kuin lahjakasta ja herkullista joulua sinne,
        demeter1

        Turhaan omia ruokiasi esittelet, kun pääset kahteen runsaaseen joulupöytään. Mihin tuota kinkkurullaa yksin tarvitset, sehän on ainakin kilo sianlihaa?


      • demeter1 kirjoitti:

        Johan nyt vitsin murjasit Paloma..)) Et suinkaan sinä samaa menyytä pyöritä vuodesta toiseen ?... Jos niin teet, epäilen, että sinun vierivä kivesi on lakannut vierimästä..))

        Mulla on sentään vaihtelua. Pienen kirkkurullan ajattelin ostaa ja Pirkka lanttulaatikon, se on ollut testivoittaja tänä vuonna. Kalaakin meinaan itselleni tarjota: veljentyttö toi köyhänapuna savustettu ahven-säilykepurkin ja siitä syö meikä pari päivää...)) Jälkiruuaksi tietysti perinteinen riisipuuro ja itsetehty mustikkakeitto. Oikein odotan omaa herkutteluhetkeäni..))

        Niin että mitenkäs se nyt menikään ? Erno Paasilinnan mukaan: "Köyhäkin voi elää rikasta elämää"...Kun tekee sydämeensä joulun ?

        Ettei joku nyt keksi syyttää minua säälipisteiden keruusta niin voin kehaista, että minut on kutsuttu kahteenkin joulupöytään, ei nyt tietysti noin notkuvaan kuin sinä kuvasit, mutta arvaan että kystä kyllä on tarjolla niissäkin pöydissä.
        Ei muuta kuin lahjakasta ja herkullista joulua sinne,
        demeter1

        :)
        Viime vuonna meillä näytti olleen tuollainen jakoprinsiippi jouluaaton nyyttikesteihin; tänä vuonna on eri kuviot. Minun osuudelleni tuli joulukinkku, jonka tilasi suomalaisesta ruokakaupasta (harmaasuolattu Kivikylän tai jotain sellaista), mutta tytär valmistaa heillä, rosé tai valkoviini ja suomijutut (siis laatikot ja mitä muuta haluan tuoda). Minulla on porkkanalaatikko, lanttulaatikko ja kurpitsalaatikko pakkasessa, vien niistä ehkä kaksi ja paistan valmiiksi perillä.
        Poika valmistaa sahramiriisin ja vihersalaatin, anoppi tuo kalat (lohta ja silliä) tyttären lanko tuo leikkeleet, juustot, keksit jne.
        Minä teen kotona kolumbialaisia öljyssä keitettyjä maissijuustopullia.
        ****
        Muistaako kukaan mitä meillä oli toissa jouluna pöydässä?
        Entä kymmenen vuotta sitten?
        Tuo rosmariinikranssi on uusi tulokas joulupöydässäni. Ollut vasta ehkä kolmisen vuotta, mutta tämän päivän Dagens Nyheterissä se oli jouluruokaosastolla hyvin edustettuna. Tosin omani oli runsaampi ja monipuolisempi.
        ***
        Hyvää joulunalusviikkoa kaikille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Turhaan omia ruokiasi esittelet, kun pääset kahteen runsaaseen joulupöytään. Mihin tuota kinkkurullaa yksin tarvitset, sehän on ainakin kilo sianlihaa?

        Jaa Ano 00012. Tuo oma kirjoitukseni yritti nyt olla keveän humoristinen, mutta metsään meni taas. Meikä ei osaa..))
        Paloma - ehkä joku toinenkin - nyt kuitenkin tavoitti tarkoitukseni.
        Terveellinen muistutus kuitenkin: taidanpa luopua siitä kinkkurullasta ja keksiä jotakin muuta...


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        :)
        Viime vuonna meillä näytti olleen tuollainen jakoprinsiippi jouluaaton nyyttikesteihin; tänä vuonna on eri kuviot. Minun osuudelleni tuli joulukinkku, jonka tilasi suomalaisesta ruokakaupasta (harmaasuolattu Kivikylän tai jotain sellaista), mutta tytär valmistaa heillä, rosé tai valkoviini ja suomijutut (siis laatikot ja mitä muuta haluan tuoda). Minulla on porkkanalaatikko, lanttulaatikko ja kurpitsalaatikko pakkasessa, vien niistä ehkä kaksi ja paistan valmiiksi perillä.
        Poika valmistaa sahramiriisin ja vihersalaatin, anoppi tuo kalat (lohta ja silliä) tyttären lanko tuo leikkeleet, juustot, keksit jne.
        Minä teen kotona kolumbialaisia öljyssä keitettyjä maissijuustopullia.
        ****
        Muistaako kukaan mitä meillä oli toissa jouluna pöydässä?
        Entä kymmenen vuotta sitten?
        Tuo rosmariinikranssi on uusi tulokas joulupöydässäni. Ollut vasta ehkä kolmisen vuotta, mutta tämän päivän Dagens Nyheterissä se oli jouluruokaosastolla hyvin edustettuna. Tosin omani oli runsaampi ja monipuolisempi.
        ***
        Hyvää joulunalusviikkoa kaikille.

        No johan se päivitys tuli sieltä, Paloma... Minkähänlaisen kommentien ryöpyn se saa osakseen ? Vai joko pajatso tyhjeni...))

        Mielenkiinnolla ainakin minä luen kuvaustasi ja enemmän kuin "lajien runsaus" minuun tekee vaikutuksen tuo yhteisöllisyys, mikä viestistä välittyy. Että rakennetaan juhla yhdessä, kaikki läheiset mukana.

        Ruotsissa asuva vanhin veljeni totesi joskus, että "vieraalla maalla" asuessa perhesuhteet tiivistyvät, oppii millainen voimavara oma perhe ja suku on ja myös niin, että omista pidetään huolta "hyvinä ja pahoina päivinä"...


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        :)
        Viime vuonna meillä näytti olleen tuollainen jakoprinsiippi jouluaaton nyyttikesteihin; tänä vuonna on eri kuviot. Minun osuudelleni tuli joulukinkku, jonka tilasi suomalaisesta ruokakaupasta (harmaasuolattu Kivikylän tai jotain sellaista), mutta tytär valmistaa heillä, rosé tai valkoviini ja suomijutut (siis laatikot ja mitä muuta haluan tuoda). Minulla on porkkanalaatikko, lanttulaatikko ja kurpitsalaatikko pakkasessa, vien niistä ehkä kaksi ja paistan valmiiksi perillä.
        Poika valmistaa sahramiriisin ja vihersalaatin, anoppi tuo kalat (lohta ja silliä) tyttären lanko tuo leikkeleet, juustot, keksit jne.
        Minä teen kotona kolumbialaisia öljyssä keitettyjä maissijuustopullia.
        ****
        Muistaako kukaan mitä meillä oli toissa jouluna pöydässä?
        Entä kymmenen vuotta sitten?
        Tuo rosmariinikranssi on uusi tulokas joulupöydässäni. Ollut vasta ehkä kolmisen vuotta, mutta tämän päivän Dagens Nyheterissä se oli jouluruokaosastolla hyvin edustettuna. Tosin omani oli runsaampi ja monipuolisempi.
        ***
        Hyvää joulunalusviikkoa kaikille.

        Keittääkö poika riisin kotona ja vie kattilassa sinne kyläpaikkaan ja siellä se lämmitetään? Vai jossain kulhossa ja syödään kylmänä? Eikö se salaattikin möhjäänny automatkalla ja mahtaa olla ruma kattaus kun jokainen tuo ruokiaan omissa astioissaan. Eikä mikään ole oikein tuoretta vaan lämmitettyä .Kyllä minä itse edes riisin keittäisin emäntänä itse ja kokoaisin tuoreen salaatin suoraan tarjoiluastiaan nätisti. Tosin en keitä riisiä vaan kuorittuja perunoita kalojen kanssa kuten asiaan kuuluu.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        No johan se päivitys tuli sieltä, Paloma... Minkähänlaisen kommentien ryöpyn se saa osakseen ? Vai joko pajatso tyhjeni...))

        Mielenkiinnolla ainakin minä luen kuvaustasi ja enemmän kuin "lajien runsaus" minuun tekee vaikutuksen tuo yhteisöllisyys, mikä viestistä välittyy. Että rakennetaan juhla yhdessä, kaikki läheiset mukana.

        Ruotsissa asuva vanhin veljeni totesi joskus, että "vieraalla maalla" asuessa perhesuhteet tiivistyvät, oppii millainen voimavara oma perhe ja suku on ja myös niin, että omista pidetään huolta "hyvinä ja pahoina päivinä"...

        Joulu on meilläkin rakennettu aina yhdessä, mutta sillä erotuksella, että isovanhemmat istuu valmiiseen pöytään eli nuoremmat kokkaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joulu on meilläkin rakennettu aina yhdessä, mutta sillä erotuksella, että isovanhemmat istuu valmiiseen pöytään eli nuoremmat kokkaa.

        Tuota työnjakoa minäkin olen odotellut, Ano 00043 ja onhan se osin jo tapahtunutkin, mutta kyllä ne "koollekutsujat" ovat edelleenkin isovanhemmat.

        Jospa tänä vuonna ottaisi asian puheeksi, keksittäisiin uusi pitopaikka. Tietysti se on vähän tiloistakin kiinni. Meillä isovanhemmilla sattuu kuitenkin olemaan isommat asunnot ja myös muuta elämän varella kertynyttä tarpeistoa isojen pitojen järjestelyyn.
        Me kai myös tykätään pitojen järjestämisestä ja mielellään tarjotaan nuoremmille, jotka elävät ruuhkavuosiaan, vapautus niistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Keittääkö poika riisin kotona ja vie kattilassa sinne kyläpaikkaan ja siellä se lämmitetään? Vai jossain kulhossa ja syödään kylmänä? Eikö se salaattikin möhjäänny automatkalla ja mahtaa olla ruma kattaus kun jokainen tuo ruokiaan omissa astioissaan. Eikä mikään ole oikein tuoretta vaan lämmitettyä .Kyllä minä itse edes riisin keittäisin emäntänä itse ja kokoaisin tuoreen salaatin suoraan tarjoiluastiaan nätisti. Tosin en keitä riisiä vaan kuorittuja perunoita kalojen kanssa kuten asiaan kuuluu.

        1-Poika tulee jo aamupäivästä ja sitten he käyvät kaupassa ostamassa kaikki tarvikkeet riisipilaffiin ja salaattiin Poika valmistaa ruuat paikan päällä. Tyttären kauniit tarjoiluastiat kaikille tuoduille ruuille myös.
        2- Kaikki lämmin ruoka valmistetaan ennen tarjoilua paikan päällä. Esimerkiksi laatikot tuon valmiina uuniin laitettavaksi.
        3-Keitettyjä perunoita on pöydässä, tietenkin. Itsestäänselvyys. Riisi on tänä vuonna lisänä, koska paikalla on useita jotka pitävät enemmän riisistä.
        4- Ruoka katetaan siten että lämpimät ruuat keittiöön, eri tasoihin, salaatit ja kylmät ruuat keittiösaarekkeeseen, samoin lisukkeet ja juomat, samoin kahvileipä. Ruuan hakee jokainen itse ja sitten istutaan ruokapöytään, johon mahdumme kaikki.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Tuota työnjakoa minäkin olen odotellut, Ano 00043 ja onhan se osin jo tapahtunutkin, mutta kyllä ne "koollekutsujat" ovat edelleenkin isovanhemmat.

        Jospa tänä vuonna ottaisi asian puheeksi, keksittäisiin uusi pitopaikka. Tietysti se on vähän tiloistakin kiinni. Meillä isovanhemmilla sattuu kuitenkin olemaan isommat asunnot ja myös muuta elämän varella kertynyttä tarpeistoa isojen pitojen järjestelyyn.
        Me kai myös tykätään pitojen järjestämisestä ja mielellään tarjotaan nuoremmille, jotka elävät ruuhkavuosiaan, vapautus niistä.

        Höpsistä ruuhkavuosille. Nykyisin voi jouluruokia tehdä jo syksyllä. Toista oli, kun äitini joulun ruuat teki.


      • demeter1 kirjoitti:

        No johan se päivitys tuli sieltä, Paloma... Minkähänlaisen kommentien ryöpyn se saa osakseen ? Vai joko pajatso tyhjeni...))

        Mielenkiinnolla ainakin minä luen kuvaustasi ja enemmän kuin "lajien runsaus" minuun tekee vaikutuksen tuo yhteisöllisyys, mikä viestistä välittyy. Että rakennetaan juhla yhdessä, kaikki läheiset mukana.

        Ruotsissa asuva vanhin veljeni totesi joskus, että "vieraalla maalla" asuessa perhesuhteet tiivistyvät, oppii millainen voimavara oma perhe ja suku on ja myös niin, että omista pidetään huolta "hyvinä ja pahoina päivinä"...

        Olemme hyvin tiivis yhteisö perheenä ja samoin tyttären mies ja hänen perheensä. Kaikki pippalot juhlitaan yhdessä, syntymäpäivät, joulu, pääsiäisbuffet ja usein vielä juhannuksen grillaus. Periaatteena on että kokoonnumme siellä missä on eniten tilaa ja nyt se on ollut tyttäreni luona monen vuoden aikana. Tytär myös emännöi mielellään ja pitää ruuanlaitosta, muutenkin sosiaalisesti hyvin kompetentti ja ulospäinsuuntautuva ihminen, joten hänelle se käy luonnostaan. Joulua on taas suunniteltu varmaan jo melkein kuukausi, kuka tuo mitäkin, mitä uusia ruokalajeja tai variantteja sisällytetään ruokalistaan. Tytär ja hänen miehensä pitävät ruotsalaisesta joulupöytäperinteestä kiinni: kinkut ja sillit, lohet ja possunluut, kananmunanpuolikkaat joiden päälle on asetettu katkarapuja ja mätiä, anopin parsamunakas uunissa. Etelä-Ruotsissa pöytään kuuluu myös savustettu ankerias ja ruskea kaali, täälläpäin teemme joko ruusukaalia tai viherkaalia joko uunissa tai höyrytettynä.
        Pöydästä tulee runsas, koska minä sisällytän aina valikoimaan suomalaisia laatikoita, joulutähtiä, usein karjalanpaistia ja karjalanpiirakoita ja sitten yhden tai kaksi eii-pohjoismaista ruokalajia, ihan vain kevennykseksi ja vaihteeksi, plus yhden kolumbialaisen ruuan, joka voi olla jälkiruoka tai hedelmäsalaatti.
        Yöllä sitten pakkaamme joka sorttia eväsrasioihin ja tuomme seuraavan päivän ruuat kotiin, omaan jääkaappiin tai kylmähuoneeseen. Uudelleen en kuitenkaan pakasta mitään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joulu on meilläkin rakennettu aina yhdessä, mutta sillä erotuksella, että isovanhemmat istuu valmiiseen pöytään eli nuoremmat kokkaa.

        Nuoremmat täälläkin kokkaavat, lähes aina ja lähes kaiken. Minä joskus innostun virittelemään jälkiruokia tai salaatteja, leivon myös yleensä itse, mutta tänä vuonna tytär on leiponut kotonaan runsain määrin, joten vien vain tähtitorttuja valmiista taikinasta tehtyä ja yhden kuivakakun.
        Tyttären anoppi valmistaa lohen ja sillit etukäteen kotonaan ja tuo ne auton takakontissa. Suurin osa ruuasta kootaan tarjoiluvadeille paikan päällä, yhdessä rupatellen, glögiä maistellen, joululaulujen kaikuessa ja välillä käydään vilkaisemassa olohuoneessa jouluaaton perinteistä Disney-ohjelmaa ja katsomassa mitkä osiot piirretyistä ovat mukana tänä vuonna.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Nuoremmat täälläkin kokkaavat, lähes aina ja lähes kaiken. Minä joskus innostun virittelemään jälkiruokia tai salaatteja, leivon myös yleensä itse, mutta tänä vuonna tytär on leiponut kotonaan runsain määrin, joten vien vain tähtitorttuja valmiista taikinasta tehtyä ja yhden kuivakakun.
        Tyttären anoppi valmistaa lohen ja sillit etukäteen kotonaan ja tuo ne auton takakontissa. Suurin osa ruuasta kootaan tarjoiluvadeille paikan päällä, yhdessä rupatellen, glögiä maistellen, joululaulujen kaikuessa ja välillä käydään vilkaisemassa olohuoneessa jouluaaton perinteistä Disney-ohjelmaa ja katsomassa mitkä osiot piirretyistä ovat mukana tänä vuonna.

        Ai sinä joskus?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Höpsistä ruuhkavuosille. Nykyisin voi jouluruokia tehdä jo syksyllä. Toista oli, kun äitini joulun ruuat teki.

        Niinpä, Ano 00046. Tuota "me vanhat" olemme tykönämme ihmetelleet: miten omat äitimme kaiken ehtivät. Nyt on modernit asunnot, kodinkoneet, pakastimet ja valmisruuat apuna, mutta aina vaan on kuormaa...
        Olen itse ajatellut, että tätä aikaa ei voi verrata entiseen. Silloin kaikki oli yksinkertaisempaa ja selkeämpää. Tänä päivänä kuorma on toisenlaista ja senverran mitä siitä ymmärrän, helpolla ei nytkään päästä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Irvokas kirjoitus, kun joka neljäs sekuntti joku ihminen kuolee nälkään pallollamme.

        Kuinka moni syntyy?


      • No ei onnistunut.
        https://juliascuisine.com/antipasto-christmas-wreath/
        Tässäkin aivan soma variantti samasta teemasta.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Nuoremmat täälläkin kokkaavat, lähes aina ja lähes kaiken. Minä joskus innostun virittelemään jälkiruokia tai salaatteja, leivon myös yleensä itse, mutta tänä vuonna tytär on leiponut kotonaan runsain määrin, joten vien vain tähtitorttuja valmiista taikinasta tehtyä ja yhden kuivakakun.
        Tyttären anoppi valmistaa lohen ja sillit etukäteen kotonaan ja tuo ne auton takakontissa. Suurin osa ruuasta kootaan tarjoiluvadeille paikan päällä, yhdessä rupatellen, glögiä maistellen, joululaulujen kaikuessa ja välillä käydään vilkaisemassa olohuoneessa jouluaaton perinteistä Disney-ohjelmaa ja katsomassa mitkä osiot piirretyistä ovat mukana tänä vuonna.

        """ joten vien vain tähtitorttuja valmiista taikinasta tehtyä ja yhden kuivakakun."""

        Aikaisemminhan kuulosti siltä, että sinulla on auton perä täynnä viemisiä.


      • Tellukka kirjoitti:

        """ joten vien vain tähtitorttuja valmiista taikinasta tehtyä ja yhden kuivakakun."""

        Aikaisemminhan kuulosti siltä, että sinulla on auton perä täynnä viemisiä.

        Auton perä on täynnä paketteja. Parit laatikot ja leipomukset ja jos sattuu joku muu viritys koreissa takapenkillä. Joulukukan tai ryhmän vien myös ja jotain juomisia. Ei mitään suurempaa tänä vuonna.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Auton perä on täynnä paketteja. Parit laatikot ja leipomukset ja jos sattuu joku muu viritys koreissa takapenkillä. Joulukukan tai ryhmän vien myös ja jotain juomisia. Ei mitään suurempaa tänä vuonna.

        Entäs?
        """Minun osuudelleni tuli joulukinkku, jonka tilasi suomalaisesta ruokakaupasta (harmaasuolattu Kivikylän tai jotain sellaista)"""
        Ja ne kolumpialaiset öljyssä keitetyt maissijuustopullat?

        Käyhän nyt kaikki kommenttisi läpi ja kirjoita itsellesi lista mitä sinun piti viedä, kun näkyy muistisi heittävän, ettet muista mitä kaikkea olet innoissasi satuillut vieväsi.


      • Tellukka kirjoitti:

        Entäs?
        """Minun osuudelleni tuli joulukinkku, jonka tilasi suomalaisesta ruokakaupasta (harmaasuolattu Kivikylän tai jotain sellaista)"""
        Ja ne kolumpialaiset öljyssä keitetyt maissijuustopullat?

        Käyhän nyt kaikki kommenttisi läpi ja kirjoita itsellesi lista mitä sinun piti viedä, kun näkyy muistisi heittävän, ettet muista mitä kaikkea olet innoissasi satuillut vieväsi.

        Kinkun hakee tyttäreni itse, koska se kauppa on hänen lähellään.
        Juustopullat ovat vielä mietinnässä. Ei minun muistini heitä, ainoastaan että kaikki ei ole vielä niin kiveen hakattu, vaan jotkut jutut ovat vielä suunnitteluvaiheessa.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Kinkun hakee tyttäreni itse, koska se kauppa on hänen lähellään.
        Juustopullat ovat vielä mietinnässä. Ei minun muistini heitä, ainoastaan että kaikki ei ole vielä niin kiveen hakattu, vaan jotkut jutut ovat vielä suunnitteluvaiheessa.

        Sinun osuutesi siis oli vain se, että varasit hänelle kinkun hänen lähikaupassaan.

        Nuo nyyttärit näkyvät muuttavan muotoaan ketjun edetessä.


      • Tellukka kirjoitti:

        Sinun osuutesi siis oli vain se, että varasit hänelle kinkun hänen lähikaupassaan.

        Nuo nyyttärit näkyvät muuttavan muotoaan ketjun edetessä.

        Minun osuuteni oli että tilasin sen Suomikauppaan hänen lähelleen ja maksan sen.
        Jaamme paitsi työn myös kekkereiden kulut keskenämme.


      • Anonyymi

        Aika kiva joulu menu, näinhän sitä vielä muutama vuosi sitten laitettiin, nyt kun on yksin niin jää ainoastaan kinkkuun ne joulu ruoka jutut, eikä enää kaipaa sitä kamalaa työntekoa niiden juttujen vuoksi. Puoliso ei ole enää elävien kirjoissa ja lapset menee kaikki perheineen tuntureille jouluksi kaikilla siellä omat vapaa ajan asunnot, itseäni ei tunturit kiinnosta .
        Joten kiva että joillain on vielä traditioita joulua varten .
        Vanhempana monikin muuttaa nekin , ruoka maksaa , ja sähköt myös joten tässä vaan olla köllötetään ihan tavallisine tapoineen myös joulun aika . Ja suodaan toisin ajatteleville hyvät joulut .


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        :)
        Viime vuonna meillä näytti olleen tuollainen jakoprinsiippi jouluaaton nyyttikesteihin; tänä vuonna on eri kuviot. Minun osuudelleni tuli joulukinkku, jonka tilasi suomalaisesta ruokakaupasta (harmaasuolattu Kivikylän tai jotain sellaista), mutta tytär valmistaa heillä, rosé tai valkoviini ja suomijutut (siis laatikot ja mitä muuta haluan tuoda). Minulla on porkkanalaatikko, lanttulaatikko ja kurpitsalaatikko pakkasessa, vien niistä ehkä kaksi ja paistan valmiiksi perillä.
        Poika valmistaa sahramiriisin ja vihersalaatin, anoppi tuo kalat (lohta ja silliä) tyttären lanko tuo leikkeleet, juustot, keksit jne.
        Minä teen kotona kolumbialaisia öljyssä keitettyjä maissijuustopullia.
        ****
        Muistaako kukaan mitä meillä oli toissa jouluna pöydässä?
        Entä kymmenen vuotta sitten?
        Tuo rosmariinikranssi on uusi tulokas joulupöydässäni. Ollut vasta ehkä kolmisen vuotta, mutta tämän päivän Dagens Nyheterissä se oli jouluruokaosastolla hyvin edustettuna. Tosin omani oli runsaampi ja monipuolisempi.
        ***
        Hyvää joulunalusviikkoa kaikille.

        Itse en ole porkkana ja lanttulaatikkoa syönyt vuosi kausiin , itse en viitsi alkaa tekemään edes . Joten joulu tulee ja menee kinkun kanssa joka on ainoa joulusta kertova asia.
        Kunhan vaan ilmat pysyisivät jotakuinkin lauhana on ainut toivomus


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Olemme hyvin tiivis yhteisö perheenä ja samoin tyttären mies ja hänen perheensä. Kaikki pippalot juhlitaan yhdessä, syntymäpäivät, joulu, pääsiäisbuffet ja usein vielä juhannuksen grillaus. Periaatteena on että kokoonnumme siellä missä on eniten tilaa ja nyt se on ollut tyttäreni luona monen vuoden aikana. Tytär myös emännöi mielellään ja pitää ruuanlaitosta, muutenkin sosiaalisesti hyvin kompetentti ja ulospäinsuuntautuva ihminen, joten hänelle se käy luonnostaan. Joulua on taas suunniteltu varmaan jo melkein kuukausi, kuka tuo mitäkin, mitä uusia ruokalajeja tai variantteja sisällytetään ruokalistaan. Tytär ja hänen miehensä pitävät ruotsalaisesta joulupöytäperinteestä kiinni: kinkut ja sillit, lohet ja possunluut, kananmunanpuolikkaat joiden päälle on asetettu katkarapuja ja mätiä, anopin parsamunakas uunissa. Etelä-Ruotsissa pöytään kuuluu myös savustettu ankerias ja ruskea kaali, täälläpäin teemme joko ruusukaalia tai viherkaalia joko uunissa tai höyrytettynä.
        Pöydästä tulee runsas, koska minä sisällytän aina valikoimaan suomalaisia laatikoita, joulutähtiä, usein karjalanpaistia ja karjalanpiirakoita ja sitten yhden tai kaksi eii-pohjoismaista ruokalajia, ihan vain kevennykseksi ja vaihteeksi, plus yhden kolumbialaisen ruuan, joka voi olla jälkiruoka tai hedelmäsalaatti.
        Yöllä sitten pakkaamme joka sorttia eväsrasioihin ja tuomme seuraavan päivän ruuat kotiin, omaan jääkaappiin tai kylmähuoneeseen. Uudelleen en kuitenkaan pakasta mitään.

        Blana on yksi jouluruokiin kuuluva osa Ångermalandissa sitä kun laittaa tunnbrödin päälle niin on hyvää , luulen ettei sitä Etelä-Ruotsissa varmaan käytetäkään samalla tavalla kun juuri Västernorrlandissa .
        Joten herkku muiden herkkujen joukossa


    • Anonyymi

      Onko tarkoitus tappaa itsensä syömällä jouluna ? Mahtaa olla kauhea ahdistus ihmisellä. Ahminen on mielenterveysjuttu.

      • Anonyymi

        Kuka on ahmimisesta puhunut , kyllähän se on niin että kun on iso porukka syömässä niin se ns suurikin ruokamäärät on aika pieni henkilöä kohti . Ja ei sitä vaan jouluaattona syödä vaan viikko jälkeenpäin.
        Yleensä se on se yhdessäolo se tärkein asia .


    • Anonyymi

      Tuskin kellään ikäisellämme (!) on oikeasti niin hirveää hössötystä kuin
      eräitten kertomuksista saa lukea.

      • Anonyymi

        Täällä kirjoittaa pääasiassa nuorempia kuin 80v. Mutta tuo ”jouluinen” antipasto kaiken muun lisäksi on kyllä törkeintä mitä täällä on esitetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä kirjoittaa pääasiassa nuorempia kuin 80v. Mutta tuo ”jouluinen” antipasto kaiken muun lisäksi on kyllä törkeintä mitä täällä on esitetty.

        Juu onhan se ihan törkeetä että ihmiset syö jouluna. Pitäis vaan posket lommolla imeskellä näkkileivän palasta pimeessä huoneessa ettei syytettäisi mässäilystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu onhan se ihan törkeetä että ihmiset syö jouluna. Pitäis vaan posket lommolla imeskellä näkkileivän palasta pimeessä huoneessa ettei syytettäisi mässäilystä.

        Ei ole sitä tarkoitettu, tajuat kyllä itsekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu onhan se ihan törkeetä että ihmiset syö jouluna. Pitäis vaan posket lommolla imeskellä näkkileivän palasta pimeessä huoneessa ettei syytettäisi mässäilystä.

        Harvinaisen tyhmä kommentti ollakseen 80 plus palstalla.

        Syödä joko tuollainen yllä kuvattu meni tai sitten näkkileipää? Välimuotoa, kun ei aivoiltasi näytä löytyvän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvinaisen tyhmä kommentti ollakseen 80 plus palstalla.

        Syödä joko tuollainen yllä kuvattu meni tai sitten näkkileipää? Välimuotoa, kun ei aivoiltasi näytä löytyvän.

        Olisi riittänyt vain paloman joulumenun kehuminen. Turha irvailla näkkileivän imemisellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä kirjoittaa pääasiassa nuorempia kuin 80v. Mutta tuo ”jouluinen” antipasto kaiken muun lisäksi on kyllä törkeintä mitä täällä on esitetty.

        Jos nyt ei ihan 80 Ole vielä täyttänyt niin onko se ehdoton raja osallistua ketjuun


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvinaisen tyhmä kommentti ollakseen 80 plus palstalla.

        Syödä joko tuollainen yllä kuvattu meni tai sitten näkkileipää? Välimuotoa, kun ei aivoiltasi näytä löytyvän.

        No ei tartte huomautella kukin joulunsa viettää tyylillän


      • No joku vain luettelee kaiken, mitä tietää toisten syövän jouluna.
        On siis kokoelma kaikkien ruuista, sekä suomalaisten, ruotsalaisten että muunmaalaisten jouluruuista.

        Minä en syö jouluaattona sen enempää kuin muina päivinä. Murupaistin haudutan hitaasti uunissa. Siihen perunoita, lanttulaatikkoa ja ruisleipää. Punajuuri- hapankaali- ja maustekurkkupurkit tökkään pöytään vielä lisäksi vaikka ei niitä muut bruukaa syödä kuin minä. Aamiaisena se riisipuuro ja sekahedelmäsoppa.
        Se on niinkuin traditio, mitä nuorempi sukupolveni odottaa lapsuuskotinsa jouluaattoon kuuluvaksi.

        En kuitenkaan paastoa muinakaan päivinä, mutta en näe mitään mieltä ahtaa monenlaista ruokaa sekaisin just jouluaattona mahaani, enkä toistenkaan mahaan.
        Minusta ei oikein kala-ja liharuoka sovi samaan pöytään muulloinkaan, niin miksiköhän sitten monilla on jouluaattona kaikenlaista kalaa sen kinkkunsa lisäksi. Siis vaikka kinkkua toiseen poskeen ja silliä toiseen? Örrk!


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        No joku vain luettelee kaiken, mitä tietää toisten syövän jouluna.
        On siis kokoelma kaikkien ruuista, sekä suomalaisten, ruotsalaisten että muunmaalaisten jouluruuista.

        Minä en syö jouluaattona sen enempää kuin muina päivinä. Murupaistin haudutan hitaasti uunissa. Siihen perunoita, lanttulaatikkoa ja ruisleipää. Punajuuri- hapankaali- ja maustekurkkupurkit tökkään pöytään vielä lisäksi vaikka ei niitä muut bruukaa syödä kuin minä. Aamiaisena se riisipuuro ja sekahedelmäsoppa.
        Se on niinkuin traditio, mitä nuorempi sukupolveni odottaa lapsuuskotinsa jouluaattoon kuuluvaksi.

        En kuitenkaan paastoa muinakaan päivinä, mutta en näe mitään mieltä ahtaa monenlaista ruokaa sekaisin just jouluaattona mahaani, enkä toistenkaan mahaan.
        Minusta ei oikein kala-ja liharuoka sovi samaan pöytään muulloinkaan, niin miksiköhän sitten monilla on jouluaattona kaikenlaista kalaa sen kinkkunsa lisäksi. Siis vaikka kinkkua toiseen poskeen ja silliä toiseen? Örrk!

        Alkupaloiksi kalaa ja pääruuaksi lihaa, molempiin sopivat lisukkeet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Alkupaloiksi kalaa ja pääruuaksi lihaa, molempiin sopivat lisukkeet.

        Vainnii, että semmonen meininki.
        No minähän söin sitten sen alkupalan jo tänään ja jouluaattona pääsen käsiksi suoraan siihen pääruokaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä kirjoittaa pääasiassa nuorempia kuin 80v. Mutta tuo ”jouluinen” antipasto kaiken muun lisäksi on kyllä törkeintä mitä täällä on esitetty.

        Kuka pitää mitäkin törkeänä , minusta se oli mahtava jouluinen juttu eikä mitenkään törkeä kun itsellänikin oli aina näen näitä tapoja joulun vietossa. Mutta enää eimole kun puoliso on poissa.
        Pitäisi ajatella että tapoja on monenlaisia eikä niissä ole mitään törkeää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkupaloiksi kalaa ja pääruuaksi lihaa, molempiin sopivat lisukkeet.

        Yleensä meillä,on ollut alkuruokana sillit ja kananmuna keitettyjen perunoiden kanssa, Sitten pääruoka otettu jotenkin seisovaan pöytään kukin ottaa sitä mistä tykkää
        Silloin voi kukin valita sitä mitä syö ja kukaan ei syö liikaa


    • En ole vielä ruuan yksityiskohtiin mennyt. Kalkkuna on pakkasessa ja piparkakut, jouluseimi ja marsipaanihahmot kaapissa. Vìikko on vielä joten aikaa on tehdä rosollit ja ostaa laatikot. Olen keskittynyt lähinnä joulutunnelman luontiin täällä kotona.
      .
      Maanantaina tulee siivooja ja koko joulunalusviikko on kiireinen. Autonikin reistailee, onneksi on kaksi autoa joten omani on vietävä heti alkuviikosra korjattavaksi, jos saan ajan. On aika hierojalle ja kampaajallakin käyn ennen aattoa aamua..

      Ruuat kerkijää tehdä aattona. Kalkkunan valmistus ja porkkana-lanttulaatikon lämmitys sekä jotain hipleetä, kalaa ja vegekaviaaria saaristolaisleivän kerä. Jotain sellaista. Voihan toki ruokasuunnitelmat muuttuakin.

      Ei mitään paniikkia.

      • Anonyymi

        Kuulostaa kyllä ahdistavalta pakkopullalta tuokin joulunvietto...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa kyllä ahdistavalta pakkopullalta tuokin joulunvietto...

        Miten sinä vietät joulua?


      • Anonyymi

        Ai sinulla on vara auto tuolle rämä autollesi.😂😂😂


      • Ostin valmiin kalkkunakinkun ja glaseeraan sen karpalokuorrutuksella ja neilikoilla. Se on meille kotiin, samoin kaksi nieriäfilettä jotka ostin tänään ja pakastin. Ostin myös lihat karjalanpaistiin, jota teen suuren annoksen valurautapadassa uunissa. Perunat, laatikot ja rosollit, sekä iso vadillinen salaattia täydentävät joulupäivien ruokalistan, punajuurisalaatti ja possun ribsit kuuluvat myös ruotsalaiseen joulupöytään.
        ***
        Emme luonnollisestikaan syö kaikkea ruokaa jota olen varannut joulupäivänä, vaan siinä on nyt ainakin viikoksi valmiita ruokia, osa menee pakastimeen, osa kylmähuoneseen (10 astetta, salaatit, vihannekset, juurekset, pullat ja tortut säilyvät hyvin muutaman päivän siellä, loput jääkaappiin).
        ***
        Unohdin ottaa paperiin käärityt omenat, pari isoa korillista omasta puusta, sisälle kun lämpötilat romahtivat ja verannan kukatkin jäätyivät melkein yhdessä yössä. Nyt minulla on läpijäätyneitä omenia. Pilkoin yhden niistä (sulatin ensin vähän mikrossa) kaurapuuron joukkoon ja maku ei ollut kärsinyt.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ostin valmiin kalkkunakinkun ja glaseeraan sen karpalokuorrutuksella ja neilikoilla. Se on meille kotiin, samoin kaksi nieriäfilettä jotka ostin tänään ja pakastin. Ostin myös lihat karjalanpaistiin, jota teen suuren annoksen valurautapadassa uunissa. Perunat, laatikot ja rosollit, sekä iso vadillinen salaattia täydentävät joulupäivien ruokalistan, punajuurisalaatti ja possun ribsit kuuluvat myös ruotsalaiseen joulupöytään.
        ***
        Emme luonnollisestikaan syö kaikkea ruokaa jota olen varannut joulupäivänä, vaan siinä on nyt ainakin viikoksi valmiita ruokia, osa menee pakastimeen, osa kylmähuoneseen (10 astetta, salaatit, vihannekset, juurekset, pullat ja tortut säilyvät hyvin muutaman päivän siellä, loput jääkaappiin).
        ***
        Unohdin ottaa paperiin käärityt omenat, pari isoa korillista omasta puusta, sisälle kun lämpötilat romahtivat ja verannan kukatkin jäätyivät melkein yhdessä yössä. Nyt minulla on läpijäätyneitä omenia. Pilkoin yhden niistä (sulatin ensin vähän mikrossa) kaurapuuron joukkoon ja maku ei ollut kärsinyt.

        Valmis kalkkunakinkku on joku satuolento, sian ja kalkkunan risteytys. Turhan ajoissa ostit, se on jo vanhaa viikon päästä, ei auta glaseeraukset.Pullakin kuivuu muutamassa päivässä, ne pitää pakastaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valmis kalkkunakinkku on joku satuolento, sian ja kalkkunan risteytys. Turhan ajoissa ostit, se on jo vanhaa viikon päästä, ei auta glaseeraukset.Pullakin kuivuu muutamassa päivässä, ne pitää pakastaa.

        Pakkasessa ovat pullat ja kinkut :)
        Kai se kalkkunakinkku on joku satuolento, mutta silleen siinä luki. Etsin valmista kalkkunarullaa, mutta löysin vain tuon kinkun.
        NEXT!


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ostin valmiin kalkkunakinkun ja glaseeraan sen karpalokuorrutuksella ja neilikoilla. Se on meille kotiin, samoin kaksi nieriäfilettä jotka ostin tänään ja pakastin. Ostin myös lihat karjalanpaistiin, jota teen suuren annoksen valurautapadassa uunissa. Perunat, laatikot ja rosollit, sekä iso vadillinen salaattia täydentävät joulupäivien ruokalistan, punajuurisalaatti ja possun ribsit kuuluvat myös ruotsalaiseen joulupöytään.
        ***
        Emme luonnollisestikaan syö kaikkea ruokaa jota olen varannut joulupäivänä, vaan siinä on nyt ainakin viikoksi valmiita ruokia, osa menee pakastimeen, osa kylmähuoneseen (10 astetta, salaatit, vihannekset, juurekset, pullat ja tortut säilyvät hyvin muutaman päivän siellä, loput jääkaappiin).
        ***
        Unohdin ottaa paperiin käärityt omenat, pari isoa korillista omasta puusta, sisälle kun lämpötilat romahtivat ja verannan kukatkin jäätyivät melkein yhdessä yössä. Nyt minulla on läpijäätyneitä omenia. Pilkoin yhden niistä (sulatin ensin vähän mikrossa) kaurapuuron joukkoon ja maku ei ollut kärsinyt.

        Tuo karjaan paisti on suomalainen herkku ruoka, ja todella hyvää . Pitäis ehkä kokeilla itsekkin


    • Anonyymi

      Jos tuolla oikealla joulumenuulla on tarkoitus kerskailla, niin minuun teki päinvastaisen vaikutuksen 😱🤢

      • Anonyymi

        Kirjoittaa täällä voi mitä vaan. Ei kaikkia
        tarvi uskoa.😂


      • Anonyymi

        Syötkö jouluna yhtään mitään? Vai katseletko lehdestä vain marketin ruokailmoituksia? Kai sitä niinkin tulee kylläiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syötkö jouluna yhtään mitään? Vai katseletko lehdestä vain marketin ruokailmoituksia? Kai sitä niinkin tulee kylläiseksi.

        Tuskin pystyn mitään ruokailmoituksia lukemaan. Tulee ehkä mielikuva marengeista, sokerikakkupohjista, kermavaahdosta, vadelmahillosta ja muista tursuavista kakuista.
        Korissa keikkuvista pannacottalaseista, joissa lakkahillo empii pyöriäkö pinnalla vai valua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoittaa täällä voi mitä vaan. Ei kaikkia
        tarvi uskoa.😂

        Hullua, jos näkee vaivaa feikata ja epäonnistuu tarkoitusperässään.
        Onhan meitä kyllä kaikenlaisia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin pystyn mitään ruokailmoituksia lukemaan. Tulee ehkä mielikuva marengeista, sokerikakkupohjista, kermavaahdosta, vadelmahillosta ja muista tursuavista kakuista.
        Korissa keikkuvista pannacottalaseista, joissa lakkahillo empii pyöriäkö pinnalla vai valua.

        Älä unohda, että toiseen koriin hän pakkaa joulu pullaa, torttuja, suklaata, jotain afterkeksiä ja juusotarjottimellakin on montaa sorttia juustoja , keksejä ja exoottisia hedelmiä, Pakettiauto tarvitaan monille tarjottimille ja koreille, kulhoille ja kipoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoittaa täällä voi mitä vaan. Ei kaikkia
        tarvi uskoa.😂

        Naapurit ja työtoverit kertovat usein erilaisia totuuksia näistä
        mainioista lajinsa edustajista. Valehtiloiden klubilaisia kaikkialla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä unohda, että toiseen koriin hän pakkaa joulu pullaa, torttuja, suklaata, jotain afterkeksiä ja juusotarjottimellakin on montaa sorttia juustoja , keksejä ja exoottisia hedelmiä, Pakettiauto tarvitaan monille tarjottimille ja koreille, kulhoille ja kipoille.

        Antipastojoulukranssille varmaan peräkärry. Ne jouluviinit ja viinatkin pitää mahtua.


      • Anonyymi

        No en usko että hän mitenkään kerskaili kunhan kertoi omasta joulu traditiostaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naapurit ja työtoverit kertovat usein erilaisia totuuksia näistä
        mainioista lajinsa edustajista. Valehtiloiden klubilaisia kaikkialla.

        No ei Kai se kenenkään elämään vaikuta miten joku laittaa pöydän koreaksi .
        Ollaan vaan ihmisiä toisille ihmisille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en usko että hän mitenkään kerskaili kunhan kertoi omasta joulu traditiostaan

        Minä miellän traditioista kertomisen vähän ylimalkaisemmaksi.
        Siemennäkkärit, marenkikakun koostumukset ja antipaston rosmariinikranssi sun muut traditiota 🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä miellän traditioista kertomisen vähän ylimalkaisemmaksi.
        Siemennäkkärit, marenkikakun koostumukset ja antipaston rosmariinikranssi sun muut traditiota 🤣

        Miten se rosmariinikranssi pysyy kuosissa autokuljetuksen ajan, sentään kirsikkatomaatteja, retiisejä ja oliivejakin siinä seassa pyörimässä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se rosmariinikranssi pysyy kuosissa autokuljetuksen ajan, sentään kirsikkatomaatteja, retiisejä ja oliivejakin siinä seassa pyörimässä?

        Jos ikävästi käy niin oliivit vetistää parmankinkun, salamit ja muut pyöriessään vadissa. Tosin se on traditiokranssi niin ehkä tökitty coctailtikuilla kiinni.
        Kun ei vaan vettyisi ne tortut. Pari pellillistä, yksittäispakattuna ehkä mahdotonta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten se rosmariinikranssi pysyy kuosissa autokuljetuksen ajan, sentään kirsikkatomaatteja, retiisejä ja oliivejakin siinä seassa pyörimässä?

        Helposti sopivassa astiassa. Hammastikuilla voi kiinnittää olivit ja kirsikkatomaatit, muut pysyvät hyvin paikoillaan tiiviisti aseteltuina.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Helposti sopivassa astiassa. Hammastikuilla voi kiinnittää olivit ja kirsikkatomaatit, muut pysyvät hyvin paikoillaan tiiviisti aseteltuina.

        Mihin kiinnität ne oliivit ja tomaatit ja vretiisit hammastikuilla? Vatiinko? vai niihin meetvurstin ja lihan siivuihin? Rosmariinin oksiin ei voi mitään kiinnittää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mihin kiinnität ne oliivit ja tomaatit ja vretiisit hammastikuilla? Vatiinko? vai niihin meetvurstin ja lihan siivuihin? Rosmariinin oksiin ei voi mitään kiinnittää.

        Oliivit voi kiinnittää esim juustokuutioihin, tomaatit ja retiisit salaattiin ( käytän romaanan lehtiä pohjana) jota tulee pohjall, kaikki sievästi järjestykseen ja laakeassa vadissa kranssin sisällä ne ovat paitsi koristeellinen ja värikäs lisä joulupöydässä, myös arvostettuja esim. glögin kaverina ennen varsinaista ateriaa.
        Eikä se kiinnitys niin tärkeää ole, antipastovati on laakea, siihen laitetaan kelmu suojaksi automatkan aikana ja meilläpäin on hyvät tiet ja tottunut kuski. Jos kranssi on mennyt epäjärjestykseen automatkan aikan nopeasti ne oliivit ja tomaatit asettaa paikoilleen uudelleen ennentarjoamista.
        Kokeileppa itse.


      • Anonyymi

        Miksi eräät näkevät eri ihmisten joulun vietot kerskailuna , eikö voisi ymmärtää että jokaisella on oma tyylinsä jouluruokiin nähden.
        Ei se välttämättä ole mitään kerskailua jos kertoo omista traditioistaan .
        Koska ihmiset elävät niin erinlaisissa oloissa ja ympäristössä, ja jokaisen kohdalla on omat tavat vaan sitä tyyliä miten elää.
        Joten miksi ollaan heti alentamassa jos jollain on jotain tapoja mitä itsellä ehkä ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naapurit ja työtoverit kertovat usein erilaisia totuuksia näistä
        mainioista lajinsa edustajista. Valehtiloiden klubilaisia kaikkialla.

        Jaa että juoruja kuuntelemalla tehdään jostain jotenkin huonompi ihminen .
        On aikoihin eletty kun jonkun joulutraditiot aiheuttaa pään vaivaa jota sitten yritetään alentaa joksikin että muka on mielikuvitusta .
        Meillä oli ennen myös ne joulutarjoilut tuollaisia kun Palomalla kun mies vielä eli. Siis ei mitään ihmeellistä sinänsä.
        Hieman enemmän sitä odottaa suvaitsevuutta ihmisiltä joilla on ollut pitkä elämä , se kun kateuksissaan aletaan källätä jotain ihmistä.
        Ruotsissa on myös joulun tavat hieman erinlaiset kun Suomessa , sekin pitää ottaa huomioon
        Kukin viettää joulua omalla tavallaan ja mikään tapa ei ole väärin, silloin kun siihen itse on tyytyväinen . Eletään ja annetaan toistenkin elää.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Oliivit voi kiinnittää esim juustokuutioihin, tomaatit ja retiisit salaattiin ( käytän romaanan lehtiä pohjana) jota tulee pohjall, kaikki sievästi järjestykseen ja laakeassa vadissa kranssin sisällä ne ovat paitsi koristeellinen ja värikäs lisä joulupöydässä, myös arvostettuja esim. glögin kaverina ennen varsinaista ateriaa.
        Eikä se kiinnitys niin tärkeää ole, antipastovati on laakea, siihen laitetaan kelmu suojaksi automatkan aikana ja meilläpäin on hyvät tiet ja tottunut kuski. Jos kranssi on mennyt epäjärjestykseen automatkan aikan nopeasti ne oliivit ja tomaatit asettaa paikoilleen uudelleen ennentarjoamista.
        Kokeileppa itse.

        Meillä ei tarjota eikä arvosteta tuollaista suolaista rasvaista moskaa, vaan on kunnon kalapöytä, kinkku, laatikot ja salaatti. Ei pilata ruokahalua makealla glögillä ja rasvaidilla suupaloilla.Glögi sitten illalla piparin kanssa.
        Epähygieenistäkin kun on käsin niitä juttuja ttikuttanut juustonpaloihin ja salastinlehtiin ja sitten vielä juhlapaikassa niitä käpälöi järjestykseen. yäkkk!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hullua, jos näkee vaivaa feikata ja epäonnistuu tarkoitusperässään.
        Onhan meitä kyllä kaikenlaisia...

        On todella kaikenlaista porukkaa, jotka eivät osaa nähdä sitä että ihmisillä on erinlaiset joulu rutiinit, ja se mitä hän kirjoitti ei ole kerskumista vaan hyvin monesssa kodissa liittyvät joulun vietto perinteinen. Ja jos on kahden maan perinteen niin silloin laitetaan molempien herkkuja pöytään.
        Mutta en ymmärrä miksi se nähtäisiin kerskailuna jotenkin. Tavallinen kommentti hänen joulu hankkeistaan , ei siinä mitään erikoista pitäisi olla.
        Eikö joulun sanoma ole hieman erinlaista kun mitä lukee täällä, siis rauhaa ja ihmisillä hyvä tahto , ainakin heidän mielestään jotka muka uskovat. Joten erinlaisuudet täydentää vaikka itse laittaisi riisipuuron ja kinkun ainoastaan niin sekin on jonkun joulu .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se rosmariinikranssi pysyy kuosissa autokuljetuksen ajan, sentään kirsikkatomaatteja, retiisejä ja oliivejakin siinä seassa pyörimässä?

        Ei kai sen koossa pysyminen ketään kosketa , kun ei olla edes tietoisia miten kukin juttunsa hoitaa. Hyvät tiet on joka paikassa ja autoa ajava ottaa huomioon että autossa on muutakin kun ihmisiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin kiinnität ne oliivit ja tomaatit ja vretiisit hammastikuilla? Vatiinko? vai niihin meetvurstin ja lihan siivuihin? Rosmariinin oksiin ei voi mitään kiinnittää.

        Voi hyvä Sylvi sentään , onha sitä kelmun saatavilla kulhojen peittelemiseksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä ei tarjota eikä arvosteta tuollaista suolaista rasvaista moskaa, vaan on kunnon kalapöytä, kinkku, laatikot ja salaatti. Ei pilata ruokahalua makealla glögillä ja rasvaidilla suupaloilla.Glögi sitten illalla piparin kanssa.
        Epähygieenistäkin kun on käsin niitä juttuja ttikuttanut juustonpaloihin ja salastinlehtiin ja sitten vielä juhlapaikassa niitä käpälöi järjestykseen. yäkkk!!!

        Kukin tavallaan se mikä teillä on se ns” oikea” tyyli voi jollekkin toiselle olla eri lailla, ja moskasta puheen ollen , kukin arviåostaa eri makuja ruokansa kanssa , ei kai sitä glökiäkään ruuankanssa oteta , jos nyt satuit luulemaan niin.
        Kullakin omat pöytäjuomansa se mikä kellekin on oikein


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä ei tarjota eikä arvosteta tuollaista suolaista rasvaista moskaa, vaan on kunnon kalapöytä, kinkku, laatikot ja salaatti. Ei pilata ruokahalua makealla glögillä ja rasvaidilla suupaloilla.Glögi sitten illalla piparin kanssa.
        Epähygieenistäkin kun on käsin niitä juttuja ttikuttanut juustonpaloihin ja salastinlehtiin ja sitten vielä juhlapaikassa niitä käpälöi järjestykseen. yäkkk!!!

        Yleensä on hygienia handska käsissä kun tekee näitä juttuja, joten jos kuvittelit jotain muuta niin se oli vaan kuvittelua, miten saisi merkattua jotain muuta , ei onnistunut


    • Anonyymi

      Helsinkiläis mummo matkustaa Keski-Suomi Joulun viettoon .Joten mummo menen valmisin pöytiin.Oman lapsensa perheeseen joulua viettämään.Tällä Helsingissä siiten teen viikolla Joulu Siivon .Autan mutamaa ihmistä Joulu lahjana Joulu siivous,kun itse eivät kykenen siihen.Olen aina antanut joulahjoina,siivous ymm kodin työ.Ikunan pesua kevällä syntymäpäivälahjaksi.Nimen omaan nille joilla voimat nihin uupunut. Jokainen voisi ojentaa sen autavan käden lahjana.Vaikka helpompihanse monelle on laitaa kortti tai mennä kukapuskan kanssa vanuhuksen luokse enne joulua ja selitää kiire.Hyvää JOulua...

      • Anonyymi

        Hyvää joulua myös sinulle, ihana Helsingin mummo!🌹❄️🍎❄️❤️


    • Aloitin jo joulukiireet minäkin.
      Kävin viemässä tuosta keittiön nurkasta muutaman paperikassillisen muovia, peltiä ja pahvipakkauksia kierrätykseen.
      Jos aamulla kampeutuisi kaupalle katselemaan jotain syömistä, kun yli kaksi viikkoa siitä kun viimeksi kävin kaupassa. Alkaa olla jääkaappi tyhjillään. Niin vajaa on pakastinkin, että nyt olisi hyvä sulattaa se.

    • Ei ole yksinäisellä joulukiireitä.
      Olen saanut kutsuja valmiisiin ruokapöytiin perhejouluja viettämään.
      Yhteeen taloon olen luvannut rosollit valmistella,
      tykkään niin pilkkomisesta ja rosollistakin.
      Teen isolle vadille kaikki ainesosat erilleen,
      en välitä punajuuren punaisesta tasavärisestä rosollimössöstä,
      jokainen voi itse valita valita mitä rosolliinsa valitsee.

      Jotakin leipää voisi myös tehdä,
      hankin jokin aika sitten Marttojen uuden leivontakirjan,
      ja siinä oli supisuomalaisia leipomuksia
      aika herkullisia leipiä ja piirakoita.
      Saas nähdä, mitä vielä innostuu,
      kun viikonloppu lähenee.

      • Anonyymi

        eipä ole kahden henkilön joulussakaan kiireitä, ja hyvä niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eipä ole kahden henkilön joulussakaan kiireitä, ja hyvä niin.

        Vaikka olis 10 henkilöä ruokapöydässä, ei ole kiirettä kun voi valmistella rauhassa etukäteen eikä tarvitse kaikkea mahdollista tarjota samalla aterialla. Vähän mutta hyvää eikä jää hävikkiä. Järkyttävää tuokin kun vateja ja koreja ja kippoja kuljetellaan autolla toiseen huusholliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka olis 10 henkilöä ruokapöydässä, ei ole kiirettä kun voi valmistella rauhassa etukäteen eikä tarvitse kaikkea mahdollista tarjota samalla aterialla. Vähän mutta hyvää eikä jää hävikkiä. Järkyttävää tuokin kun vateja ja koreja ja kippoja kuljetellaan autolla toiseen huusholliin.

        Se kertoo siitä, ettei luota toisen ihmisen taitoihin tehdä kelvollista ruokaa.
        Itse vain mielestään osaa tehdä sellaista ruokaa mitä voi syödä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka olis 10 henkilöä ruokapöydässä, ei ole kiirettä kun voi valmistella rauhassa etukäteen eikä tarvitse kaikkea mahdollista tarjota samalla aterialla. Vähän mutta hyvää eikä jää hävikkiä. Järkyttävää tuokin kun vateja ja koreja ja kippoja kuljetellaan autolla toiseen huusholliin.

        Voi olla loukkaus emännälle rahdata autokyydillinen omaa ruokaansa kylääm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla loukkaus emännälle rahdata autokyydillinen omaa ruokaansa kylääm.

        Sitten pitää alkaa tuomiaan laatikoita ja riisejään lämmittää, kaivella kelmun alta antipastot, joihin on jääkaapppiin jääneet jämät sullottu. Emännän kattauskin menee pilalle vieraista astioista: Mihin mahaan ne pellilliset torttuja ja pullia syödään kun on monta jälkiruokaakin. Niitä pitää alkaa siinä tohinassa pakastaa. Missä kunnossa ne anopin kalatkin, ties milloin valmistettu ja lämpimässä autossa kuljetettu. Vihonviimeinen idea nuo nyyttärit. Täytyy jättää vieraat pyytämättä, jos ei jaksa ja ei ole varaa itse tarjottavia laittaa. Eikä kukaan edes voi syödä noin paljoa. täytyy valita ruokia jotka maistuu kaikille , Kun on kinkkua ja kalaa, ei tarvita suolaisia lihaleikkeleitä tai rasvaisia kuustopalleroita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla loukkaus emännälle rahdata autokyydillinen omaa ruokaansa kylääm.

        Tai helpotus, niinhän se on kun yhteistoiminta pelaa, ja kaikilla oma osansa valmisteluissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten pitää alkaa tuomiaan laatikoita ja riisejään lämmittää, kaivella kelmun alta antipastot, joihin on jääkaapppiin jääneet jämät sullottu. Emännän kattauskin menee pilalle vieraista astioista: Mihin mahaan ne pellilliset torttuja ja pullia syödään kun on monta jälkiruokaakin. Niitä pitää alkaa siinä tohinassa pakastaa. Missä kunnossa ne anopin kalatkin, ties milloin valmistettu ja lämpimässä autossa kuljetettu. Vihonviimeinen idea nuo nyyttärit. Täytyy jättää vieraat pyytämättä, jos ei jaksa ja ei ole varaa itse tarjottavia laittaa. Eikä kukaan edes voi syödä noin paljoa. täytyy valita ruokia jotka maistuu kaikille , Kun on kinkkua ja kalaa, ei tarvita suolaisia lihaleikkeleitä tai rasvaisia kuustopalleroita.

        Kyllähän se kylmäketju yhden jääkaapin kautta on turvallisempi ja nuo uudelleen lämmitykset ei ruokaa ainakaan paranna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka olis 10 henkilöä ruokapöydässä, ei ole kiirettä kun voi valmistella rauhassa etukäteen eikä tarvitse kaikkea mahdollista tarjota samalla aterialla. Vähän mutta hyvää eikä jää hävikkiä. Järkyttävää tuokin kun vateja ja koreja ja kippoja kuljetellaan autolla toiseen huusholliin.

        Todella järkyttävää tosiaan että kippoja kuljetetaan autolla. Ennenkuulumatonta, kauhistuttavaa.....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sitten pitää alkaa tuomiaan laatikoita ja riisejään lämmittää, kaivella kelmun alta antipastot, joihin on jääkaapppiin jääneet jämät sullottu. Emännän kattauskin menee pilalle vieraista astioista: Mihin mahaan ne pellilliset torttuja ja pullia syödään kun on monta jälkiruokaakin. Niitä pitää alkaa siinä tohinassa pakastaa. Missä kunnossa ne anopin kalatkin, ties milloin valmistettu ja lämpimässä autossa kuljetettu. Vihonviimeinen idea nuo nyyttärit. Täytyy jättää vieraat pyytämättä, jos ei jaksa ja ei ole varaa itse tarjottavia laittaa. Eikä kukaan edes voi syödä noin paljoa. täytyy valita ruokia jotka maistuu kaikille , Kun on kinkkua ja kalaa, ei tarvita suolaisia lihaleikkeleitä tai rasvaisia kuustopalleroita.

        Eikä sillä hyvä, että rahtaa sinne ruokia tuliaisina, mutta sitten purkittaa tähteeksi jääneet ja tuo takaisin kotiaan. Jättäisi jo emäntäperheelle sitten, kun on sinne ensin vienyt.


      • Tellukka kirjoitti:

        Eikä sillä hyvä, että rahtaa sinne ruokia tuliaisina, mutta sitten purkittaa tähteeksi jääneet ja tuo takaisin kotiaan. Jättäisi jo emäntäperheelle sitten, kun on sinne ensin vienyt.

        Kyllä sinne on jäänyt aivan riittävästi ruokaa edellisinä jouluina ainakin. Muillekin on riittänyt kotiin vietäväksi saakka.
        Isäntäväki ei niinkään arvosta eilistä ruokaa, vaan sattuu tilaavat pizzaa tai kiinalaista kotiin seuraavana päivänä. Minä teen pyttipannua ja tarjoan kylmää kinkkua ja savulohta joulupäivänä laatikoiden ja rosollin ohella. Teen yleensä kahdet laatikot kutakin sorttia, joista toisen jätän omaan pakastimeen ja paistan vasta jouluaamuna .
        Mutta kuten sanoin, saat jatkaa jouluanaluspäiviesi ratoksi näiden asioiden kääntelyä ja vääntelyä jos se tuo sinulle jonkinlaista huvia ja joulun iloa. Minulla kaikki nämä ruokalistat ovat vasta suunnitteluvaiheessa, paitsi että kinkku on tilattu Suomi-Tuvasta ja torttuainekset kotona. Jouluun on viikko aikaa ja kaupat ovat auki joka päivä. Pakkanen on hellittänyt joten nyt töppöstä toisensa eteen ja kauppaan vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten pitää alkaa tuomiaan laatikoita ja riisejään lämmittää, kaivella kelmun alta antipastot, joihin on jääkaapppiin jääneet jämät sullottu. Emännän kattauskin menee pilalle vieraista astioista: Mihin mahaan ne pellilliset torttuja ja pullia syödään kun on monta jälkiruokaakin. Niitä pitää alkaa siinä tohinassa pakastaa. Missä kunnossa ne anopin kalatkin, ties milloin valmistettu ja lämpimässä autossa kuljetettu. Vihonviimeinen idea nuo nyyttärit. Täytyy jättää vieraat pyytämättä, jos ei jaksa ja ei ole varaa itse tarjottavia laittaa. Eikä kukaan edes voi syödä noin paljoa. täytyy valita ruokia jotka maistuu kaikille , Kun on kinkkua ja kalaa, ei tarvita suolaisia lihaleikkeleitä tai rasvaisia kuustopalleroita.

        Nyyttärit on kiva tapa valmistaa juhlat kukin tuo omia tekeleitään , joten ei siinä ole mitään väärää.
        Joten kukin tavallaan eikä siinä pitäisimolla mitään negatiivista sanottavaa kellään.
        Minusta hieno idea


    • Miten kuvata mielenkiintoista hyvää kirjoittajaa. Hyväksi kirjoittajaksi kehitytään ja jos kirjoittaja saavuttaa kirjoituksillaan laajan kommentoijien ryhmän sehän kertoo, että kirjoittaja on onnistunut tekstissään vetämään ihmisiä mukaansa.

      Kirjailijoille tällainen kyky on hyvin tärkeä.

      • Anonyymi

        Häh?


      • Oikean kirjailijan pitäisi muistaa mitä on aikaisemmin satuillut, ettei heittelehdi syrjään ja sinne tänne ja muuttele asioita.


      • Anonyymi

        Tässä ketjussa on mielenkiintoista seurata muutamien kommentaattoreiden napakoita ja oivaltavia huomioita. Myös nuo "kiinni jäit" -kommentit herättelevät lukijaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä ketjussa on mielenkiintoista seurata muutamien kommentaattoreiden napakoita ja oivaltavia huomioita. Myös nuo "kiinni jäit" -kommentit herättelevät lukijaa.

        Aina tulee seliseliä ja voi vedota lopuksi metaforaan, kuitata sillä ristiin puhumisensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä ketjussa on mielenkiintoista seurata muutamien kommentaattoreiden napakoita ja oivaltavia huomioita. Myös nuo "kiinni jäit" -kommentit herättelevät lukijaa.

        ” napakoita” minun mielestäni nämä ” kiinni jäit” kommentit ova niitä lapsellisimpia mitä olen lukenut, jotka kertovat kateudesta ja ilkeydestä toista kohtaan,
        Joten ei mitenkään napakoita kun ajattelee ikää, jos olis murkku ikäinen niin voi ajatella että on napakoita, mutta ei aikuiselta ihmiseltä ole muuta kun ilkeilyä, kun jahtaa yhtä ihmistä, joka kerran jos hän kirjoittaa jotakin.
        Itse pidän Paloman kivasta kirjoitus tyylistä joka antaa vielä itsellekkin kuvan näistä asioista mistä hän kirjoittaa, kuten esim joulutortuista , näin oikein edessäni lautasellisen ihania joulutorttuja .
        Minua ällöttää ainoastaan nuo ns ” napakat” ( lapselliset) huomautukset , ja yleensä se että yritetään saada joku huonoon valoon kommenteillaan .
        Eletään ja annetaan muidenkin elää, ja hyväksytään ihmiset sellaisina kun he ovat .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” napakoita” minun mielestäni nämä ” kiinni jäit” kommentit ova niitä lapsellisimpia mitä olen lukenut, jotka kertovat kateudesta ja ilkeydestä toista kohtaan,
        Joten ei mitenkään napakoita kun ajattelee ikää, jos olis murkku ikäinen niin voi ajatella että on napakoita, mutta ei aikuiselta ihmiseltä ole muuta kun ilkeilyä, kun jahtaa yhtä ihmistä, joka kerran jos hän kirjoittaa jotakin.
        Itse pidän Paloman kivasta kirjoitus tyylistä joka antaa vielä itsellekkin kuvan näistä asioista mistä hän kirjoittaa, kuten esim joulutortuista , näin oikein edessäni lautasellisen ihania joulutorttuja .
        Minua ällöttää ainoastaan nuo ns ” napakat” ( lapselliset) huomautukset , ja yleensä se että yritetään saada joku huonoon valoon kommenteillaan .
        Eletään ja annetaan muidenkin elää, ja hyväksytään ihmiset sellaisina kun he ovat .

        Minun mielestä yksi palstan lapsellisin ja typerin juttu on tuoda sana kateus näihin läpinöihin.

        Mistä täällä pitäisi olla kateellinen? Kenelle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” napakoita” minun mielestäni nämä ” kiinni jäit” kommentit ova niitä lapsellisimpia mitä olen lukenut, jotka kertovat kateudesta ja ilkeydestä toista kohtaan,
        Joten ei mitenkään napakoita kun ajattelee ikää, jos olis murkku ikäinen niin voi ajatella että on napakoita, mutta ei aikuiselta ihmiseltä ole muuta kun ilkeilyä, kun jahtaa yhtä ihmistä, joka kerran jos hän kirjoittaa jotakin.
        Itse pidän Paloman kivasta kirjoitus tyylistä joka antaa vielä itsellekkin kuvan näistä asioista mistä hän kirjoittaa, kuten esim joulutortuista , näin oikein edessäni lautasellisen ihania joulutorttuja .
        Minua ällöttää ainoastaan nuo ns ” napakat” ( lapselliset) huomautukset , ja yleensä se että yritetään saada joku huonoon valoon kommenteillaan .
        Eletään ja annetaan muidenkin elää, ja hyväksytään ihmiset sellaisina kun he ovat .

        Tuo on sinun näkemys ja saat sen pitää.
        Minä näen Paloman kirjoitukset suurenteluina, valheellisina, epäaitoina.
        Tekee hänet itsensäkin epäaidoksi.
        Napakat kommentit osoittavat ettei kirjoitettu teksti voine pitää paikkaansa. "Kiinni jäit", on kommentoijan havainto alkuperäisen kirjoituksen muuntelusta tai tosiseikkojen mahdottomuudesta.
        Harvoin itse jaksan keskittyä ja lukea pikkutarkasti, mutta tarkastan kyllä nuo huomiot. "Kappas vaan", niinpäs onkin ;)
        Minulle tämä on hupia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun mielestä yksi palstan lapsellisin ja typerin juttu on tuoda sana kateus näihin läpinöihin.

        Mistä täällä pitäisi olla kateellinen? Kenelle?

        Mitä se muuta sitten on kun kateutta, koko ajan käännellään yhden ihmisen sanomia omien arvomaailmoittensa mukaan.
        Ja näkyyhän se kateus siinäkin kun hänen kirjoittamista kirjoista raljeerataan koko ajan, se vissiin kalvaa kovasti että hän on kirjoittanut kirjoja ja vieläpä englanniksi, joten minä ainakin arvostan kreatiivisia ihmisiä jotka tekevät unelmistaan totta .

        Joten psykologisesta vinkkelistä katsottuna on syynä kateus, jos hän kertoo mitä tekee jouluna niin heti vähätellään, MIKSI ?

        Ei kai tavallinen ystävällisesti kirjoitettu asia ketjussa pitäisi herättää kateutta, mutta se tekee sen kumminkin , että hän nyt muka keksii tai hienostele ym.
        Minun mielestäni hänen kirjoittamisensa oli Kertomaa jouluvalmisteluista joka tietysti käännettiin heti kerskumiseksi !mutta kun joku toinen kirjoittaa mitä valmistaa jouluksi niin en ole nähnyt samaa ilkeyttä niissä kirjoituksissa .

        Se ruokalistalla oli ihan tavallinen joulu ruokalista kaikkine pienine lisukkeineen joita itsellänikin on ollut ennen !en nähnyt siinä mitään erikoista .tavat ovat erinlaiset joten miksi yhden tavat vedetään lokaan !sillä hänkin vaan kertoi asiaa kuten muutkin . Siis kateus ja alhaiset kommentit hänestä loukkaa monta muuta lukijaa se kun minua, joka katsahdan ketjua joka kolmas kuukausi ,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se muuta sitten on kun kateutta, koko ajan käännellään yhden ihmisen sanomia omien arvomaailmoittensa mukaan.
        Ja näkyyhän se kateus siinäkin kun hänen kirjoittamista kirjoista raljeerataan koko ajan, se vissiin kalvaa kovasti että hän on kirjoittanut kirjoja ja vieläpä englanniksi, joten minä ainakin arvostan kreatiivisia ihmisiä jotka tekevät unelmistaan totta .

        Joten psykologisesta vinkkelistä katsottuna on syynä kateus, jos hän kertoo mitä tekee jouluna niin heti vähätellään, MIKSI ?

        Ei kai tavallinen ystävällisesti kirjoitettu asia ketjussa pitäisi herättää kateutta, mutta se tekee sen kumminkin , että hän nyt muka keksii tai hienostele ym.
        Minun mielestäni hänen kirjoittamisensa oli Kertomaa jouluvalmisteluista joka tietysti käännettiin heti kerskumiseksi !mutta kun joku toinen kirjoittaa mitä valmistaa jouluksi niin en ole nähnyt samaa ilkeyttä niissä kirjoituksissa .

        Se ruokalistalla oli ihan tavallinen joulu ruokalista kaikkine pienine lisukkeineen joita itsellänikin on ollut ennen !en nähnyt siinä mitään erikoista .tavat ovat erinlaiset joten miksi yhden tavat vedetään lokaan !sillä hänkin vaan kertoi asiaa kuten muutkin . Siis kateus ja alhaiset kommentit hänestä loukkaa monta muuta lukijaa se kun minua, joka katsahdan ketjua joka kolmas kuukausi ,

        Jaahas….D-joen kaislikosta itsepuolustusta.😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se muuta sitten on kun kateutta, koko ajan käännellään yhden ihmisen sanomia omien arvomaailmoittensa mukaan.
        Ja näkyyhän se kateus siinäkin kun hänen kirjoittamista kirjoista raljeerataan koko ajan, se vissiin kalvaa kovasti että hän on kirjoittanut kirjoja ja vieläpä englanniksi, joten minä ainakin arvostan kreatiivisia ihmisiä jotka tekevät unelmistaan totta .

        Joten psykologisesta vinkkelistä katsottuna on syynä kateus, jos hän kertoo mitä tekee jouluna niin heti vähätellään, MIKSI ?

        Ei kai tavallinen ystävällisesti kirjoitettu asia ketjussa pitäisi herättää kateutta, mutta se tekee sen kumminkin , että hän nyt muka keksii tai hienostele ym.
        Minun mielestäni hänen kirjoittamisensa oli Kertomaa jouluvalmisteluista joka tietysti käännettiin heti kerskumiseksi !mutta kun joku toinen kirjoittaa mitä valmistaa jouluksi niin en ole nähnyt samaa ilkeyttä niissä kirjoituksissa .

        Se ruokalistalla oli ihan tavallinen joulu ruokalista kaikkine pienine lisukkeineen joita itsellänikin on ollut ennen !en nähnyt siinä mitään erikoista .tavat ovat erinlaiset joten miksi yhden tavat vedetään lokaan !sillä hänkin vaan kertoi asiaa kuten muutkin . Siis kateus ja alhaiset kommentit hänestä loukkaa monta muuta lukijaa se kun minua, joka katsahdan ketjua joka kolmas kuukausi ,

        Onkos hän kirjoittanut englanniksikin? Mitä minä tiedä, niin kirjoittaa vain suomeksi ja siitä kääntää englanniksi minkä kääntää.


    • Anonyymi

      Laaja kommentoijaryhmä, joka toteaa "kirjan" surkeaksi tekeleeksi ei varmaankaan
      tarkoita, että kirja on hyvä ja hyvin kirjoitettu.

    • Anonyymi

      Sama ratkaisu. Viime joulu meni Punkaharjun jossakin hoitopuistossa. Majoitus oli asiallinen mutta huoltopuoli luokatonta.
      Ilkesivät mainostaa kuntosaliaan! Ei se ollut mikään kuntosali. Kelvollinen kuntouttamiseen, ei kuntoilun.
      Tulevan joulun 3 vuorokautta vietämme läheisessä kylpylässä. Tiedän, että siellä on oikea kuntosali. Kun hauras vanhus vetää päivittäin kaksi treeniä, muhii saunassa ja porealtaissa, niin ukko onkin pehmeänä uuteenvuoteen saakka.

    • Ahaa!
      Kysymys olikin taas "vain" minusta ja kirjoittamisestani. Minulla on hyvä joulufiilis päällä ja asiaa auttaa vielä ne monet lukijapalautteet, jotka olen saanut viime aikoina, paljon positiivista ja vielä lukijoilta jotka kirjoittavat nimensä alle :)
      Nyt pidän paussia ja keskityn joulun valmisteluun.
      Satuja olen kirjoittanut myös, mutta en keskustelupalstoilla. Täällä ei fiktiolla viitsi pelata, kun on tarkka seuranta ja ajatukset ja suunnitelmatkin jotka voivat vaihtua, niin kuin ne usein tekevät, luetaan tietoiseksi valehteluksi.
      Hyvää neljättä adventtia!

      • Anonyymi

        Miten aloitus muka oli sinusta?


    • Suuri osa joulun viehätystä on valmisteluissa, kun saa rauhassa ja kiireettä tehdä, tunnelmoida siinä ohessa. Niin kauan kuin ollaan vaarin kanssa voimissamme, ovat lapset perheineen tervetulleita aaton päivällispöytään ja lahjat on jaettu myös täällä, joku miesväestä saattaa ottaa joulupukin roolin. Serkukset musisoivat yhdessä, kehittelevät joskus oikein ohjelmanumeroita serkkubändilleen, jossa isät ovat mukana. Löytyy säestäjiä kaikkien yhteisille joululauluille, ja tämä traditio on minulle tärkeä jo lapsuuskodista asti. Aikamoista roudaustahan tuo lahjojen ja soittimien siirto mummolaan ja takaisin on, ja kyllä ne ihanat tuliaisjuustokakutkin yleensä ehjinä pääsevät perille eikä koirakaan ole päässyt niitä matkalla maistamaan.

      Koska muut joulunpyhät me kaikki perhekunnat vietämme omissa ympyröissämme, toisissa mummoloissa, eikä kukaan jää yöksi, ei tämä aaton satsaus tunnu yhtään liialta, kahdestaan on laitettu pöytä koreaksi. Mies hoitaa kalapöydän, eikä ainakaan graavisiika ja itse savustettu kirjolohi saa puuttua, ja kyllä skagenröraakin saaristolaisleivän kanssa odotetaan. Laatikot ja iso hirvipaisti pettämättömällä routapaistin ohjeella, siinäpä se runko. Jotain uutta ilmettä salaattiin koetan aina keksiä ja kyllä juustotarjotinkin on rakkaudella koottu höystettynä omien hillopurkkien ja etelän hedelmäpuiden annilla. Rosmariinin havupuun näköiset oksat on jippona siinä minullakin, viimeksi taiteilin kuusen muotoon, jos varastaisin nyt tuon kranssi-idean. :)

      Kaksi vanhinta tyttöä tulee jo puoleltapäivin auttelemaan ja ovat jo vuosia auttaneet pöydän kattamisessa ja raivaamisessa. Kelmua kyllä kuluu meilläkin, kun rippeitä laitetaan rasioihin ja kippoihin jääkaappiin. Kylmyyttä vaativat tarjotaan litteiden pakastimessa olleiden kevyjen päältä, kylmäketju siis pöydässäkin säilyy, mutta päämääränähän on tietysti tehdä niin herkullista ruokaa, ettei muruakaan jää yli. ;)

      Joskus on mietitty, että olisi logistisesti kannattavampaa meidän kahden mennä jompaankumpaan nuoreen huusholliin aattona, kyllä niissä perheissä osataan juhlia järjestää, mutta pitääkö kaikessa aina olla niin järkeä ja kannattavuutta, kunhan on viihtyisää. Uskoisin, että kun lastenlapsilla alkaa olla sulhasia, morsiamia ja puolisoita, meininki muuttuu, mutta toistaiseksi on tällä kaavalla menty, koronajouluja lukuun ottamatta.

      Tunnelmallista alkavaa jouluviikkoa!

    • Anonyymi

      80 plussalaiset dokaa joulunakin ?

    • Anonyymi

      Paras joulu on ohi mennyt joulu.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      84
      4013
    2. Seinäjoen ampumistapaus

      Kyseessä olivat helluntainkirkkoon kuuluvia. Niin myös Jyväskylän tapauksessa. Mistä he saavat aseet ?
      Seinäjoki
      104
      3367
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      92
      3131
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      43
      2445
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      88
      2222
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1850
    7. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      335
      1824
    8. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1816
    9. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      26
      1800
    10. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      62
      1660
    Aihe