Kansalaisaloite perustuslakituomioistuimesta

Anonyymi-ap

On tehty kansalaisaloite perustuslakituomioistuimen perustamisesta Suomeen.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/11608

Ehdotus on lakiehdotuksen muodossa ja se on joiltakin osiltaan ongelmallinen. Ehdotuksen 6 § 2 mom säädettäisiin, että "Eduskunnan käsitellessä valtioneuvoston tai kansanedustajan tekemää lakiesitystä, jonka suhteesta perustuslakiin ei päästä eduskunnan perustuslakivaliokunnassa yksimielisyyteen, on eduskunnan perustuslakivaliokunnan puheenjohtajan pyydettävä lakiehdotuksesta perustuslakituomioistuimen lausunto."

Perustuslakivaliokunta säilyisi siis ehdotuksen mukaan rinnakkaisena elimenä perustuslain tulkinnassa, mutta perustuslakituomioistuin olisi kuitenkin ylin perustuslain tulkitsija (ks. ehdotuksen 2 §). Miten menetellään, jos nämä kaksi antavat keskenään ristiriitaisen lausunnon perustuslain tulkinnasta?

Yksimielinen perustuslakivaliokunta voisi antaa lausunnon eduskunnassa käsiteltävän lakiesityksen perustuslain mukaisuudesta, ja myöhemmin jossakin muussa asiassa perustuslakituomioistuin olisi täysin päinvastaista mieltä asiasta, niin miten tämä ristiriita tulkittaisiin? Olisiko perustuslakivaliokunnan käsiteltävä asia uudestaan vai miten meneteltäisiin? Tuomioistuin olisi kuitenkin "ylin" tulkitsija perustuslakia koskien (?).

Perustuslakituomioistuin olisi myös jonkinlainen neljäs valitusaste korkeimman oikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden yläpuolella ehdotuksen 6 §:n 3 mom mukaan. Ehdotuksen mukaan perustuslakituomioistuin myöntäisi valitusluvan, jos se ottaa valitusasian käsiteltäväkseen. Olisi ennakoitavissa runsaasti valituslupahakemuksia, koska myös alempien tuomioistuimien tuomioista saisi hakea valituslupaa, jos asianosaiset olisivat yksimielisisä valitusluvan hakemisesta perustuslakituomioistuimesta. Määrä olisi tuhansissa hakemuksissa, mikä olisi resurssien hukkaamista.

11

261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannatan aloitetta
      Mutta olen sitä mieltä että perustuslakivaliokunta joutaa samalla lakkauttaa, tässä maassa on jo ihan tarpeeksi päällekkäistä byrokratiaa joka ei ole halpaa eikä lystiäkään.

      Voi vain käydä niin ettei asiaa keretä käsitellä ennen vaaleja ja silloin asia raukeaa. Asia on kuitenkin niin tärkeä että se pitäisi laittaa vireille uudestaan heti vaalien jälkeen.

      • Anonyymi

        😋😍😋😍😋😍😋😍😋

        🔞 ­N­y­m­f­o­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17673500y

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Hyvä että asiaa on otettu käytännössä puheeksi.

      1. Perustuslakituomioistuimesta pitää säätää perustuslaissa.
      2. Perustuslakituomioistuimen pitää olla erillinen itsenäinen oikeus.
      3. Perustuslakituomioistuimella pitää olla oikeus kumota perustuslainvastaiset lait.
      4. Perustuslaki tuomioistuimen pitää käsitellä myös yleistasoiset valitukset perustuslain vastaisuudesta ilman "asianosaisuutta" kun kyse on asianosaisuudesta valtion lainsäädäntöön yleisellä tasolla.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Perustuslakituomioistuin

    • Anonyymi

      Maankäyttö- ja rakennuslain 149 § on malliesimerkki perustuslain vastaisesta laista.

      Pykälässä "oikeutetaan" yksityisen pihamaan käyttäminen toisen yksityisen remonttitarpeissa puuttuen perustuslain kotirauhan ja omaisuuden suojaan.
      Pykälän säätämisen yhteydessä 2003 asiasta ei pyydetty edes perustuslakivaliokunnan lausuntoa.
      Lain laajemman uudistuksen yhteydessä 2013 ja pykälän toissijaisen sanamuutoksen yhteydessä perustuslakivaliokunta perusteli pykälää lain kannalta kestämättömästi esittäen että yksityinen remonttitarpeen etu edustaisi perustuslain mukaista yleistä tarvetta, kun taas yleinen tarve muodostuu yleisen edun ja yksityisen haitan puntarista, eikä yksityisen remonttitarpeessa ole kyse yleisestä edusta.

      Jos meillä olisi perustuslakituomioistuin, lainsäätäminen olisi perustaltaan yhtenäisempää ja vaihtelevista tulkinnoista riippumatonta, kun tulkinnat vahvistavat tilaajansa näkymystä ja pyrkimystä.
      Tämän hetkisen perustuslain mukaan viranomaisen on noudatettava perustuslain vastaista lakia ja oikeuden loukkauksen kokeneen on vietävä oikeuden loukkaus oikeuden käsiteltäväksi jonka on taas noudatettava asian käsittelyssä perustuslakia, De Jure.
      Kun taas perustuslakituomioistuimen ollessa osa oikeusjärjestelmää, tälläinen päättymätön perustuslainvastaisten lakien aiheuttama oikeuskaari pysähtyisi perustuslakituomioistuimen kumotessa perustuslain vastaisen lain.

      • Anonyymi

        Kommentin yksityiskohtaiset perustelut.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L2P10
        Suomen Peustuslaki
        10 § Yksityiselämän suoja
        Jokaisen kotirauha on turvattu.
        Lailla voidaan säätää perusoikeuksien turvaamiseksi tai rikosten selvittämiseksi välttämättömistä kotirauhan piiriin ulottuvista toimenpiteistä. (5.10.2018/817)

        15 § Omaisuuden suoja
        Jokaisen omaisuus on turvattu.
        Omaisuuden pakkolunastuksesta yleiseen tarpeeseen täyttä korvausta vastaan säädetään lailla.

        74 § Perustuslainmukaisuuden valvonta
        Eduskunnan perustuslakivaliokunnan tehtävänä on antaa lausuntonsa sen käsittelyyn tulevien lakiehdotusten ja muiden asioiden perustuslainmukaisuudesta sekä suhteesta kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin.

        106 § Perustuslain etusija
        Jos tuomioistuimen käsiteltävänä olevassa asiassa lain säännöksen soveltaminen olisi ilmeisessä ristiriidassa perustuslain kanssa, tuomioistuimen on annettava etusija perustuslain säännökselle.

        107 § Lakia alemmanasteisten säädösten soveltamisrajoitus
        Jos asetuksen tai muun lakia alemmanasteisen säädöksen säännös on ristiriidassa perustuslain tai muun lain kanssa, sitä ei saa soveltaa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa.

        - Viranomainen voi siis soveltaa perustuslain kanssa ristiriidassa olevaa lakia toisin kuin oikeus.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/1889003900
        Rikoslaki
        24 luku (9.6.2000/531) Yksityisyyden, rauhan ja kunnian loukkaamisesta
        1 § (13.12.2013/879) Kotirauhan rikkominen
        Joka oikeudettomasti
        1) tunkeutuu taikka menee salaa tai toista harhauttaen kotirauhan suojaamaan paikkaan taikka kätkeytyy tai jää sellaiseen paikkaan

        35 luku (24.8.1990/769) Vahingonteosta
        1 § (24.8.1990/769) Vahingonteko
        Joka oikeudettomasti hävittää tai vahingoittaa toisen omaisuutta,

        11 § (9.6.2000/531) Määritelmä
        Kotirauhan suojaamia paikkoja ovat asunnot, loma-asunnot ja muut asumiseen tarkoitetut tilat, kuten hotellihuoneet, teltat, asuntovaunut ja asuttavat alukset, sekä asuintalojen porraskäytävät ja asukkaiden yksityisaluetta olevat pihat niihin välittömästi liittyvine rakennuksineen.

        - Jos joku rikkoo kotirauhaa tai vahingoittaa toisen omaisuutta perustuslain kanssa ristiriidassa olevan lain perusteella on teko oikeudeton koska perustuslain kanssa ristiriidassa oleva laki ei ole oikeudellinen.


        https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2004/20040476
        Laki maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta
        lisätään 149 §:ään uusi 4 momentti
        149 § Rakennustyön suoritus ja valvonta
        Rakennusvalvontaviranomainen voi hakemuksesta antaa naapuria kuultuaan luvan naapurin alueen käyttämiseen hakijalle välttämättömän rakennustyön tai muun toimenpiteen suorittamiseksi, jollei tästä aiheudu naapurille sanottavaa haittaa tai häiriötä. Hakijan on toimenpiteen jälkeen kunnostettava naapurin alue ja saatettava se käyttöä edeltäneeseen tilaan.

        https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2003/20030164
        Hallituksen esitys Eduskunnalle laeiksi maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta
        "Maankäyttö- ja rakennuslakiin ehdotetaan lisättäviksi myös säännökset mahdollisuudesta hakea lupaa naapurin alueen käyttämiseen välttämättömän rakennustyön suorittamiseksi sekä rakennusrasitteen perustamisesta kunnan tarpeisiin."

        "149 §. Rakennustyön suoritus ja valvonta. Asemakaavoissa sallitaan etenkin tiiviisti rakennetuilla alueilla verrattain yleisesti tontin tai rakennuspaikan rajaan tai lähes rajaan asti ulottuva rakentaminen. Rajan tuntumaan rakennettaessa on naapurin maalla liikkuminen ja sen muukin tilapäinen käyttö yleensä väistämätöntä. Tästä syntyy ongelmia, jos naapuri kieltää työn suorittamisen oman alueensa kautta. Käytännössä on esiintynyt tilanteita, joissa esimerkiksi rakennuksen korjaus- ja muutostyöt ovat tämän vuoksi tarpeettomasti vaikeutuneet. Tätä tarkoitusta varten ei ole mahdollista perustaa tontti- tai kiinteistörasitetta."

        https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/trip.aspx?triptype=ValtiopaivaAsiat&docid=he 164/2003#asianKasittelyValiokunnassa
        Asian käsittelytiedot HE 164/2003 vp

        - Ei käsittelyä perustuslakivaliokunnassa.

        https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/trip.aspx?triptype=ValtiopaivaAsiakirjat&docid=ymvm 7/2004
        Ympäristövaliokunnan mietintö
        Rakennustyön suorittaminen toisen maata käyttäen
        "Ehdotetut säännökset ovat tarpeelliset ja hyväksyttävät. Hallituksen esityksen perusteluissa olisi kuitenkin tullut tarkastella säännöksiä perustuslain kannalta."


      • Anonyymi

        https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20140041
        Laki maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta
        149 a § (17.1.2014/41) Naapurin alueen käyttäminen
        Rakennusvalvontaviranomainen voi hakemuksesta antaa naapuria kuultuaan luvan naapurin alueen käyttämiseen hakijalle välttämättömän rakennustyön tai muun toimenpiteen tekemiseksi, jollei tästä aiheudu naapurille muuta kuin tilapäistä ja vähäistä haittaa tai häiriötä. Hakijan on toimenpiteen jälkeen kunnostettava naapurin alue ja saatettava se käyttöä edeltäneeseen tilaan.

        https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2013/20130147
        Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta
        "Esityksen tarkoituksena on koota eri säädöstasoilla oleva sääntely maankäyttö- ja rakennuslakiin siten, että laissa olisivat perustuslaissa edellytetyt perussäännökset yksilön oikeuksista ja velvollisuuksista sekä täsmälliset ja tarkkarajaiset asetuksenantovaltuudet."

        149 a §.Naapurin alueen käyttäminen. Pykälässä säädettäisiin voimassa olevan 149 §:n 4 momenttia vastaavasti siitä, että rakennusvalvontaviranomainen voisi antaa luvan naapurin alueen käyttämiseen. Sääntelyn ehdotetaan säilyvän ennallaan ja selvennyksenä säännökseen lisättäisiin luvan antajaksi rakennusvalvontaviranomainen.
        "Pykälän mukaan rakennusvalvontaviranomainen voisi hakemuksesta antaa naapuria kuultuaan luvan naapurin alueen käyttämiseen hakijalle välttämättömän rakennustyön tai muun toimenpiteen tekemiseksi, jollei tästä aiheudu naapurille sanottavaa haittaa tai häiriötä. Hakijan olisi toimenpiteen jälkeen kunnostettava naapurin alue ja saatettava se käyttöä edeltäneeseen tilaan."

        5 Suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestys
        Ehdotettuihin säännöksiin liittyvät perusoikeudet
        "Ehdotettuihin säännöksiin liittyvät keskeiset perusoikeudet ovat yhdenvertaisuus (PL 6 §), yksityiselämän suoja (PL 10 §), omaisuuden suoja (PL 15 §), oikeus työhön ja elinkeinovapaus (PL 18 §), vastuu ympäristöstä (PL 20 §:n 1 momentti) sekä oikeusturva (PL 21 §)."

        Yksityiselämän suoja
        "Perustuslain 10 §:n 1 momentin mukaan jokaisen kotirauha on turvattu. Kotirauhan piiri kattaa lähtökohtaisesti kaikenlaiset pysyväisluonteiseen asumiseen käytetyt tilat (PeVL 16/2004). Perustuslain 10 §:n 3 momentin mukaan lailla voidaan säätää perusoikeuksien turvaamiseksi tai rikosten selvittämiseksi välttämättömistä kotirauhan piiriin ulottuvista toimenpiteistä."
        "Lakiehdotuksen 150, 151, 153 ja 153 a § ovat merkityksellisiä kotirauhan suojan kannalta."

        Omaisuudensuoja
        "Perustuslain 15 §:n 1 momentin mukaan jokaisen omaisuus on turvattu. Pykälän 2 momentin mukaan omaisuuden pakkolunastuksesta yleiseen tarpeeseen täyttä korvausta vastaan säädetään lailla."
        "Ehdotetut säännökset liittyvät perustuslain 15 §:ssä turvattuun omaisuudensuojaan. Rakentamista ja sen valvontaa koskevien säännösten voidaan katsoa rajoittavan omistajan vapautta käyttää omaisuuttaan haluamallaan tavalla. Kysymys on vähäisistä omaisuuden käyttörajoituksista, jotka eivät tosiasiallisilta vaikutuksiltaan miltään osin rinnastu pakkolunastukseen."
        "Ehdotettuun 149 a §:ään sisältyy säännös, jonka mukaan rakennusvalvontaviranomainen voi tietyin edellytyksin antaa hakemuksesta luvan naapurin alueen käyttämiseen rakennushankkeessa."
        "Ehdotettu sääntely on välttämätöntä ihmisten hengen, terveyden ja omaisuuden sekä ympäristön suojaamiseksi. Yleisen edun kannalta on tärkeää, että rakennukset ovat turvallisia, terveellisiä ja kestäviä ja soveltuvat ympäristöönsä."
        "Ehdotetut säännökset rajoittavat omaisuudensuojaa vain vähäisesti, eivätkä miltään osin koske perusoikeuksien ydintä."
        "Edellä esitetyn perusteella ehdotus laeiksi maankäyttö- ja rakennuslain muuttamiseksi voitaneen käsitellä tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä. Perustuslakivaliokunnan lausunnon pyytämistä esityksestä pidetään kuitenkin perusteltuna."

        - Ehdotuksen perusteluissa on sekoitettu yleinen ja yksityinen etu sekä yleinen tarve ja yleinen etu. Yleinen tarve muodostuu yleisen edun ja yksityisen haitan välisestä "puntaroinnista". Omaisuudensuojassa yksityinen etu ei voi painaa enemmän kuin yksityinen haitta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20140041
        Laki maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta
        149 a § (17.1.2014/41) Naapurin alueen käyttäminen
        Rakennusvalvontaviranomainen voi hakemuksesta antaa naapuria kuultuaan luvan naapurin alueen käyttämiseen hakijalle välttämättömän rakennustyön tai muun toimenpiteen tekemiseksi, jollei tästä aiheudu naapurille muuta kuin tilapäistä ja vähäistä haittaa tai häiriötä. Hakijan on toimenpiteen jälkeen kunnostettava naapurin alue ja saatettava se käyttöä edeltäneeseen tilaan.

        https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2013/20130147
        Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta
        "Esityksen tarkoituksena on koota eri säädöstasoilla oleva sääntely maankäyttö- ja rakennuslakiin siten, että laissa olisivat perustuslaissa edellytetyt perussäännökset yksilön oikeuksista ja velvollisuuksista sekä täsmälliset ja tarkkarajaiset asetuksenantovaltuudet."

        149 a §.Naapurin alueen käyttäminen. Pykälässä säädettäisiin voimassa olevan 149 §:n 4 momenttia vastaavasti siitä, että rakennusvalvontaviranomainen voisi antaa luvan naapurin alueen käyttämiseen. Sääntelyn ehdotetaan säilyvän ennallaan ja selvennyksenä säännökseen lisättäisiin luvan antajaksi rakennusvalvontaviranomainen.
        "Pykälän mukaan rakennusvalvontaviranomainen voisi hakemuksesta antaa naapuria kuultuaan luvan naapurin alueen käyttämiseen hakijalle välttämättömän rakennustyön tai muun toimenpiteen tekemiseksi, jollei tästä aiheudu naapurille sanottavaa haittaa tai häiriötä. Hakijan olisi toimenpiteen jälkeen kunnostettava naapurin alue ja saatettava se käyttöä edeltäneeseen tilaan."

        5 Suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestys
        Ehdotettuihin säännöksiin liittyvät perusoikeudet
        "Ehdotettuihin säännöksiin liittyvät keskeiset perusoikeudet ovat yhdenvertaisuus (PL 6 §), yksityiselämän suoja (PL 10 §), omaisuuden suoja (PL 15 §), oikeus työhön ja elinkeinovapaus (PL 18 §), vastuu ympäristöstä (PL 20 §:n 1 momentti) sekä oikeusturva (PL 21 §)."

        Yksityiselämän suoja
        "Perustuslain 10 §:n 1 momentin mukaan jokaisen kotirauha on turvattu. Kotirauhan piiri kattaa lähtökohtaisesti kaikenlaiset pysyväisluonteiseen asumiseen käytetyt tilat (PeVL 16/2004). Perustuslain 10 §:n 3 momentin mukaan lailla voidaan säätää perusoikeuksien turvaamiseksi tai rikosten selvittämiseksi välttämättömistä kotirauhan piiriin ulottuvista toimenpiteistä."
        "Lakiehdotuksen 150, 151, 153 ja 153 a § ovat merkityksellisiä kotirauhan suojan kannalta."

        Omaisuudensuoja
        "Perustuslain 15 §:n 1 momentin mukaan jokaisen omaisuus on turvattu. Pykälän 2 momentin mukaan omaisuuden pakkolunastuksesta yleiseen tarpeeseen täyttä korvausta vastaan säädetään lailla."
        "Ehdotetut säännökset liittyvät perustuslain 15 §:ssä turvattuun omaisuudensuojaan. Rakentamista ja sen valvontaa koskevien säännösten voidaan katsoa rajoittavan omistajan vapautta käyttää omaisuuttaan haluamallaan tavalla. Kysymys on vähäisistä omaisuuden käyttörajoituksista, jotka eivät tosiasiallisilta vaikutuksiltaan miltään osin rinnastu pakkolunastukseen."
        "Ehdotettuun 149 a §:ään sisältyy säännös, jonka mukaan rakennusvalvontaviranomainen voi tietyin edellytyksin antaa hakemuksesta luvan naapurin alueen käyttämiseen rakennushankkeessa."
        "Ehdotettu sääntely on välttämätöntä ihmisten hengen, terveyden ja omaisuuden sekä ympäristön suojaamiseksi. Yleisen edun kannalta on tärkeää, että rakennukset ovat turvallisia, terveellisiä ja kestäviä ja soveltuvat ympäristöönsä."
        "Ehdotetut säännökset rajoittavat omaisuudensuojaa vain vähäisesti, eivätkä miltään osin koske perusoikeuksien ydintä."
        "Edellä esitetyn perusteella ehdotus laeiksi maankäyttö- ja rakennuslain muuttamiseksi voitaneen käsitellä tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä. Perustuslakivaliokunnan lausunnon pyytämistä esityksestä pidetään kuitenkin perusteltuna."

        - Ehdotuksen perusteluissa on sekoitettu yleinen ja yksityinen etu sekä yleinen tarve ja yleinen etu. Yleinen tarve muodostuu yleisen edun ja yksityisen haitan välisestä "puntaroinnista". Omaisuudensuojassa yksityinen etu ei voi painaa enemmän kuin yksityinen haitta.

        https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/trip.aspx?triptype=ValtiopaivaAsiat&docid=he 147/2013#asianKasittelyValiokunnassa
        Asian käsittelytiedot HE 147/2013 vp
        - Perustuslakivaliokunta antanut asiasta lausunnon.

        https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/trip.aspx?triptype=ValtiopaivaAsiakirjat&docid=pevl 42/2013
        Kotirauha
        - Ei kannanottoa rakennuslain 149 a §:stä, koskee rikoslain mukaista tunkeutumista asukkaiden yksityisaluetta olevalle pihalle.

        Omaisuudensuoja
        "Kysymys on vain vähän omistajan oikeusasemaan puuttuvasta tilapäiseen rasitteeseen rinnastuvasta oikeudesta, jonka käytön edellytyksenä on käytön välttämättömyys hakijalle sekä häiriön vähäisyys kiinteistön omistajalle."
        "Sääntely ei muodostu ongelmalliseksi perustuslain 15 §:ssä tarkoitetun omaisuudensuojan kannalta."

        - Pakkolunastuslain mukaan voidaan yleisen tarpeen vaatiessa hankkia määräaikainen käyttöoikeus toisen omistamaan maa-alueeseen jos yleiselle edulle saatava hyöty on suurempi kuin yksityiselle edulle koituva haitta ja päämäärää ei voida yhtä sopivasti saavuttaa jollain muulla tavalla.
        Toisen pihamaan käyttämisessä yksityisiin tarpeisiin ei ole kysymys perustuslain 15 § tai pakkolunastuslain 4 § mukaisesta yleisestä tarpeesta.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1977/19770603#L1P4
        Pakkolunastuslaki


    • Anonyymi

      En itse kannata perustuslakituomioistuimen perustamista Suomeen. Avauksessa toin esiin yleisiä ongelmakohtia kansalaisaloitteessa.

      Jos Suomeen perustettaisiin perustuslakituomioistuin, niin samalla tietenkin eduskunnan perustuslakivaliokunta lakkautettaisiin, ja eduskunta pyytäisi asian niin vaatiessa aina perustuslakituomioistuimen lausunnon lakiesityksistä, mitä eduskunnassa käsiteltäisiin. Lausunto olisi eduskuntaa sitova.

      Mitään muita tehtäviä perustuslakituomioistuimella ei olisi kuin lakien perustuslain mukaisuuden valvonta.

      Tuomarien nimittäminen olisi hyvin merkittävä asia, miten uusi perustuslakituomioistuin toimisi. Jos tuomareiksi nimitettäisiin niitä samoja henkilöitä, joita nyt kuullaan perustuslakivaliokunnassa, mikään ei tietenkään muuttuisi perustuslain valvonnan sisällössä. Tätä monetkaan eivät ymmärrä.

      Maankäyttö- ja rakennuslain 149 a § olisi hyvä esimerkki. Perustuslakituomioistuin pitäisi sitä perustuslain mukaisena, jos samat asiantuntijat olisivat sen tuomareina.

      Jotta perustuslakituomioistumeen saataisiin laajan arvopohjan omaavia henkilöitä nimitettyä, pitäisi eduskunnan olla se, joka nimittää sen tuomarit. Tätä varten voitaisin perustaa nimitysvaliokunta, johon kuuluisi esim. 50 kansanedustajaa. Nimitysprosessi olisi julkinen ja valiokunnan istunnot televisioitaisiin, joten ehdokkaita haastateltaisiin valiokunnan televisioiduissa istunnoissa ennen nimitystään perustuslakituomioistuimeen.

      • Anonyymi

        Kyllä perustuslakituomioistyin pitää saada. Perustuslakivaliokunta on epäonnistunut. https://fi.wikipedia.org/wiki/Perustuslakivaliokunta Sen toiminta ei estä perustuslain loukkauksia edes lainsäädännössä. Esimerkkinä poikkeuslain luontoinen yksityistielaki, joka kumoaa yksityistiekunnan jäseniltä perustuslain takaaman yhdenvertaisuuden.

        Poikkeuslakeja on säädetty n. tuhat lakia! Niitä on tarvittu ja tarvitaan perustuslain kiertämiseen. Saa sitten menetellä miten sattuu. Esim. Maanmittauslaitos on antanut yksityistielaista poikkeavat tiemaksujen määrittelytavat. Poikkeuslakeja käyttäen Aatukin hallitsi Saksassa. Meillä on sitten mukamas demokraattista hallintoa!
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16365596/kokemuksia-yksityistiekunnasta-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä perustuslakituomioistyin pitää saada. Perustuslakivaliokunta on epäonnistunut. https://fi.wikipedia.org/wiki/Perustuslakivaliokunta Sen toiminta ei estä perustuslain loukkauksia edes lainsäädännössä. Esimerkkinä poikkeuslain luontoinen yksityistielaki, joka kumoaa yksityistiekunnan jäseniltä perustuslain takaaman yhdenvertaisuuden.

        Poikkeuslakeja on säädetty n. tuhat lakia! Niitä on tarvittu ja tarvitaan perustuslain kiertämiseen. Saa sitten menetellä miten sattuu. Esim. Maanmittauslaitos on antanut yksityistielaista poikkeavat tiemaksujen määrittelytavat. Poikkeuslakeja käyttäen Aatukin hallitsi Saksassa. Meillä on sitten mukamas demokraattista hallintoa!
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16365596/kokemuksia-yksityistiekunnasta-

        Korruptiota ei lopeta mikään laki - ei milloinkaan. Mihinkään yhteishankkeeseen ei kannata mennä mukaan ellei itse ole korruption mestari. Varsinkin kunnan säätelemistä sotkuista on oltava poissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korruptiota ei lopeta mikään laki - ei milloinkaan. Mihinkään yhteishankkeeseen ei kannata mennä mukaan ellei itse ole korruption mestari. Varsinkin kunnan säätelemistä sotkuista on oltava poissa.

        "Varsinkin kunnan säätelemistä sotkuista on oltava poissa." Politiikka eli oman edun ajaminen syrjäyttää laillisuuden. Kunnioitat lakeja? Olet jo hävinnyt asiasi koska poliittinen valta on joka portaassa oikeudellista (lakiperusteista) valtaa suurempi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      62
      3862
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      49
      3020
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      131
      2951
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      372
      2021
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1152
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1151
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      210
      1146
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      27
      969
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      47
      941
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      109
      940
    Aihe