IS Viikonloppu 23.-26.12.2022

Kovis 2½ Teemu Pallonen (kuvitus Heli Kärkkäinen ja Heikki Lavonius), piilis Erkki Vuokila. Lisäksi on Kimmo Sillankorvan laatima jouluristikko. Kovin vaikeaa satsia ei siis ole luvassa. Sillankorvan ristikon oletettu vaikeustaso on 2-. Lauri Kultin Taviksen kerrotaan olevan tavanomaista visaisempi - ehkä se on viikonvaihteen visaisin ristikko?

Toiveissa on maltillista auttamista.

41

1266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä on tämän viestin tarkoitus? Oletatko, että nyt aletaan käydä rentoa keskustelua sinun kanssasi?

      Einstein jutteli jotain siitä, että on melko sekopäistä tehdä asiat uudelleen ja uudelleen samalla tavalla ja odottaa erilaista tulosta.

    • [Yritän jättää trollikommentit huomiotta, jollaiseksi lasken 00001 kommentin.]

      Pallosen ristikko tuntuu minulle hieman 2½ vaijeammalta, kosja oikeassa ylänurkassa takkuaa pahasti.

      Ristikossa on asiavirhe, NOBELISTI 1919 po. NOBELISTI 1929.

      • Ristikossa ei ole juurikaan jippoja vaan juju piilee sanojen merkityksissä. Vihjeitys on hyvinkin 2½-tasoiseen ristikkoon sopiva.


    • Anonyymi

      "Mikä on tämän viestin tarkoitus? Oletatko, että nyt aletaan käydä rentoa keskustelua sinun kanssasi?"

      Mikä oli tämän viestin tarkoitus? Aiheuttaa eripuraa ja provosoida Tapiota, jotta pääsisit trollailemaan?

      Hanki joku mieluummin jokin kiva liikuntaharrastus. Tai elämä yleensäkin.

      • Anonyymi

        En hanki. Seison sanojeni takana. Minua ei päsmäröidä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En hanki. Seison sanojeni takana. Minua ei päsmäröidä.

        Älkää viitsikö kinata jouluna. Kuunnelkaa sen sijaan

        https://areena.yle.fi/podcastit/1-63756991

        niin tiedätte jatkossa miten Aspergerin oireyhtymä näkyy elämässä. Asiasta puhutaan ohjelman alkupäässä Elon Musk -teeman yhteydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älkää viitsikö kinata jouluna. Kuunnelkaa sen sijaan

        https://areena.yle.fi/podcastit/1-63756991

        niin tiedätte jatkossa miten Aspergerin oireyhtymä näkyy elämässä. Asiasta puhutaan ohjelman alkupäässä Elon Musk -teeman yhteydessä.

        Oireyhtymä antaa oikeuden päsmäröidä. Käyttäytyä kuin pilalle hemmoteltu pieni lapsi. Nostaa kauhea äläkkä aina jos muut eivät muuten suostu toimimaan täsmälleen oman tahdon mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oireyhtymä antaa oikeuden päsmäröidä. Käyttäytyä kuin pilalle hemmoteltu pieni lapsi. Nostaa kauhea äläkkä aina jos muut eivät muuten suostu toimimaan täsmälleen oman tahdon mukaan.

        Onpas huvittavaa täällä ajatella, kuinka sinua nyt kismittää kun Tapio ei lähtenytkään pelleilyysi mukaan.


    • Lauri Kultin Tavis ei mielestäni kovin paljon tavanomaista juonikkaampi ollut. Jäin miettimään, ketähän laatija ajatteli vihjeellä JUONIKASKIN. Juonikkaaksi voi sanoa nyt moniakin henkilöitä tai henkilöhahmoja.

      • Anonyymi

        Se on Lauri. No niin - nyt mä sanoin sen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on Lauri. No niin - nyt mä sanoin sen.

        Mietin ketä hän tarkoittaa - keksinkun juuri äsken. Aika ovela.


    • Joku kehui kovasti ristikon pääkuvan ideaa vihjaten sen olevan hänen mielestään vuoden paras.

      Itse en ihastunut siitä ollenkaan. Pääkuva on kuin yksittäinen tämä liittyy -tähän vihje, joka kahden yksittäisen rstkaisusanan sijaan on laajennettu ratkaisulauseiksi. Kun en muutenkaan pidä tämä liittyy tähän -vihjeistä, en siksi ihastuttanut ratkaisulauseiksi laajennettunakaan. Pääkuvakin vain kertoo, että tämä liittyy tähän ja sen osoitetaan sanojen lisäksi sormin. Pääkuvakin on vain vihjetyypin laajennus.

      Ei minulla olisi lähelläkään vuoden parhaita pääkuvasta johdettuja ratkaisulauseita, pikemminkin päin vastoin kuuluisi häntäpäähän.

      Kokoan mielestäni vuoden parhaita pääkuvaideoita säikeeseen https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/vuoden-2022-parhaat-paakuvaideat/

      Kun saan listan valmiiksi, vuoden parhaasta pääkuvaideasta voisi pitää äänestyksen. Ehkä pitäisi vielä odottaa ensi vuoden alkuun, koska yksi ristikko on vielä jäljellä ja sillä ratkontaikaa.

      • Anonyymi

        Mieti sitä pääkuvaa vielä! Enempää ei sinulle uskalla sanoa, viimeksi kimmastuit niin. Täällä julistettiin joulurauha hieman etuajassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mieti sitä pääkuvaa vielä! Enempää ei sinulle uskalla sanoa, viimeksi kimmastuit niin. Täällä julistettiin joulurauha hieman etuajassa.

        Toisessa ratkaisulauseessa on kyllä muutakin kuin tämä liittyy tähän -tyylinen idea. Se lisää pääkuvan ratkaisulauseiden idean arvoa. Pääkuva ei tosiaan ole niin lattea kuin aluksi ajattelin. Tämä liityy tähän -tyyppisen vihjeityksen inhoni latisti pääkuvan ideaa kun kiinnitin huomioni vain siihen. Koska minulla on vihjetyyppiin tämä liittyy tähän melko suuri antpatia, arvioni pääkuvan onnistuneisuudesta on liian subjetiivinen, jotta voisin verrata neutraalisti ideaa muiden vuoden 2022 pääkuviin. Jätän arvion muille. Lisään jossakin vaiheessa pääkuvan äänestysluetteloon, mutta en voi sitä tehdä ennen 3.1.2023.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Toisessa ratkaisulauseessa on kyllä muutakin kuin tämä liittyy tähän -tyylinen idea. Se lisää pääkuvan ratkaisulauseiden idean arvoa. Pääkuva ei tosiaan ole niin lattea kuin aluksi ajattelin. Tämä liityy tähän -tyyppisen vihjeityksen inhoni latisti pääkuvan ideaa kun kiinnitin huomioni vain siihen. Koska minulla on vihjetyyppiin tämä liittyy tähän melko suuri antpatia, arvioni pääkuvan onnistuneisuudesta on liian subjetiivinen, jotta voisin verrata neutraalisti ideaa muiden vuoden 2022 pääkuviin. Jätän arvion muille. Lisään jossakin vaiheessa pääkuvan äänestysluetteloon, mutta en voi sitä tehdä ennen 3.1.2023.

        Vähemmän inhoa, enemmän positiivisuutta, näin sitä saa myös muilta! Sopuisaa joulua Tapiolle!


      • Listassa on tätä kirjoittaessani 38 eri ristikon pääkuvista johdetut sanat. Kaksi on mukana ilman ratkaisusanoja, sillä ratkonnoilla on mahdollisuus osallistua palkintokisaan. Vuoden viimeisin ristikko puuttuu kokonaan.

        Listassa järjestys on mieltymykseni mukainen, ei kronologinen. Nyt on, mistä esittää mielipiteitä, vaikka luoda omia top ten -listoja. Ehkä vielä se viimeinenkin ristikko pitää odottaa.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Listassa on tätä kirjoittaessani 38 eri ristikon pääkuvista johdetut sanat. Kaksi on mukana ilman ratkaisusanoja, sillä ratkonnoilla on mahdollisuus osallistua palkintokisaan. Vuoden viimeisin ristikko puuttuu kokonaan.

        Listassa järjestys on mieltymykseni mukainen, ei kronologinen. Nyt on, mistä esittää mielipiteitä, vaikka luoda omia top ten -listoja. Ehkä vielä se viimeinenkin ristikko pitää odottaa.

        Pidäthän huolen, että kaikki lauseet on siteerattu kirjaimellisesti oikein?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidäthän huolen, että kaikki lauseet on siteerattu kirjaimellisesti oikein?

        Ihmisten nimistä puhumattakaan. Onko Teemu Pallinen freudilainen lipsaus?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisten nimistä puhumattakaan. Onko Teemu Pallinen freudilainen lipsaus?

        Tyypillinen huti - näppäimistöllä I ja O ovat vierekkäin. Kiitos huomautuksesta. Korjasin. Muistakin kirjoitisvirheistä saa huomauttaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vähemmän inhoa, enemmän positiivisuutta, näin sitä saa myös muilta! Sopuisaa joulua Tapiolle!

        Samoin.
        Itseasiassa minun on pakko pitää tämän ristikon pääkuvaideaa varsin hyvänä sanojen kaksoismerkitysten vuoksi.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Samoin.
        Itseasiassa minun on pakko pitää tämän ristikon pääkuvaideaa varsin hyvänä sanojen kaksoismerkitysten vuoksi.

        "Varsin hyvä" johdattaa sinua kohti "vuoden parasta", kunhan vapaudut kaikista ennakkoasenteista. Kaipaat tosiaan sordiinoa, kun kerrot ensivaikutelmiasi. Kannattaa harkita moneen kertaan, mitä kirjoittaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Varsin hyvä" johdattaa sinua kohti "vuoden parasta", kunhan vapaudut kaikista ennakkoasenteista. Kaipaat tosiaan sordiinoa, kun kerrot ensivaikutelmiasi. Kannattaa harkita moneen kertaan, mitä kirjoittaa.

        Pidempään harkittuanikaan en parhaana pidä, mutta kun suodatan pois vihjetyyppiin tämä liittyy tähän suhtautumisen, ratkaisulauseiden arvo nousee. Vihjetyyppiin tosiaan sisältyy minulla ennakkoasenne.

        Minusta Skyttä on vuoden 2022 osalta onnistunut niissä parhaiten.


    • Anonyymi

      Odotan ratkaisuja, koska en itse osaa.

    • Anonyymi

      Mikä tulee noihin. Alkosta? Taistelijoita? Vedolla auki. Kiitos niin pääsee eteenpäin.

    • Anonyymi

      Tökkii oik. alakulma. Kaikki apu tervetullutta. Tyttö/ kaltu/taksi... Kiitos;)

      • Anonyymi

        Taitaa sormesi olla pelissä. Pitääpä avata varmaan uusi säie johon laitan vastaukset. Olet kyllä aika......


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa sormesi olla pelissä. Pitääpä avata varmaan uusi säie johon laitan vastaukset. Olet kyllä aika......

        En todellakaan ole tehnyt paljastetuista sanoista ilmoitusta moderaattorille. Robotti toiminut tai joku muu on tehnyt ilmoituksen.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        En todellakaan ole tehnyt paljastetuista sanoista ilmoitusta moderaattorille. Robotti toiminut tai joku muu on tehnyt ilmoituksen.

        Konemode siellä on, ei kukaan saa valituksia nyt tehtyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa sormesi olla pelissä. Pitääpä avata varmaan uusi säie johon laitan vastaukset. Olet kyllä aika......

        Joo, laita vaan. Täällä päässä odotetaan innolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa sormesi olla pelissä. Pitääpä avata varmaan uusi säie johon laitan vastaukset. Olet kyllä aika......

        Ja omilla sivuillaan käytännössä paljastaa ratkaisusanoja. On kyllä ihme ukkeli pätemishimossaan. Ajattele, jos tulisi viikonloppu, että ei voisikaan vinkata.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja omilla sivuillaan käytännössä paljastaa ratkaisusanoja. On kyllä ihme ukkeli pätemishimossaan. Ajattele, jos tulisi viikonloppu, että ei voisikaan vinkata.

        En paljasta omilla sivuillani käytännössä ratkaisusanoja, en ainakaan siihen pyri. Joku kokenut ratkoja tietenkin voi asian sellaisena kokea. Mutta kokemattoma,malle tilanne on toinen.

        Pyrin rajaamaan vihjeitä ja sopivassa määrin avaamaan vihjeiden logiikkaa. Kun vihjetyä rajaa ja avaa, ratkojalle jää vielä omaa pohdintaa.

        Apuvihjeiden antamisessa ei voi koskaan täysin onnistua. Joko ne paljastavat liikaa ratkaisusanasta tai liian vähän. Tavoite on auttaa sopivasti, mikä ei aina onnistu. Monet sivujeni käyttäjät ovat kuitenkin sitä mieltä, että autan sopivasti.


    • Anonyymi

      Onko tuo futis Wayne Rooney? Kirjailija? Vaaleissa?

      • Futiksen pelaajan arvelit oikein. Muihin annan vinkkejä sivuillani.


    • Anonyymi

      Ostin vain menolipun islantiin
      Tulen ja jään maahan

      raikas, kiviaita, ibsen, hillota, kampanjointi, lapsisoltut, salviat, etelätuuli, poppanapino, litistä, saattue, sohjolumet, kauppa, janotus, toimiva, vailla, puute, alet, vika, aktiivi

      • Anonyymi

        Kiitos!!


      • Anonyymi

        Joku ennakkoluuloton sanoi Pallosen ristikon lauseita parhaiksi lauseiksi ikinä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joku ennakkoluuloton sanoi Pallosen ristikon lauseita parhaiksi lauseiksi ikinä.

        Jokainen saa olla mitä mieltä haluaa, minäkin. Makuasioista on turha kiistellä. Tarpettomaksi jankkaukseksi käsittely ei onneksi mennyt.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Jokainen saa olla mitä mieltä haluaa, minäkin. Makuasioista on turha kiistellä. Tarpettomaksi jankkaukseksi käsittely ei onneksi mennyt.

        Toki saat olla mitä mieltä haluat, mutta yleisempi mielipide on selvä ja ota huomioon, ettet itse tajunnut ideaa ja siksi muutit mielipidettäsi. Joskus se on keskustelun aikana muuttunut enemmänkin. No ei ole vielä myöhäistä. Ehkä sanot, että se on ainakin koviksiin tottumattomille liian vaikea idea?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toki saat olla mitä mieltä haluat, mutta yleisempi mielipide on selvä ja ota huomioon, ettet itse tajunnut ideaa ja siksi muutit mielipidettäsi. Joskus se on keskustelun aikana muuttunut enemmänkin. No ei ole vielä myöhäistä. Ehkä sanot, että se on ainakin koviksiin tottumattomille liian vaikea idea?

        "Ettet itse tajunnut ideaa" - eihän sitä kukaan kertonut, joku kehotti vain mietyimään enemmän. En välittömästi havainnut koko ideaa, mutta kun luin uudestaan tajusin loputkin.

        Edelleen kiusaa se, että kuva on vain tyyppiä "tämä liittyy tähän". Jotain muuta kaipasin pääkuvalta.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7598
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2832
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      116
      2139
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1414
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1341
    Aihe