mites luon hakemistoja käyttäjille...

tyhmin

käyttäen polussa heidän nimeään?

Eli home-tiedoston tyylisen?

Esim. /home/jotain/"joku"

jossa "joku" kohtaan tulee käyttäjän tunnus...
käyttäjiä on satoja, joten en viitsisi yksitellen tehdä, ja sen jopa osaisin ilman neuvoakin tehdä... :)

11

734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnistunee...

      Tee scripti joka lukee käyttäjänimiä tiedostosta luoden sitten hakemiston käyttäjälle. Eli yksinkertainen silmukka varmaan hoitaa tuon mallikkaasti.

      Ei lienee monimutkaista, varmaan saisin itsekin aikaan, vaikka en olekaan noihin scripteihin perehtynyt sitten dosin komentojonojen jälkeen. Pitäisi kyllä.

      • *BSD

        Esim. komentoriviltä voi (edellyttäen, että oikeudet riittää):

        # for user in user1 user2 ... usern; do
        > mkdir -p /home/jotain/$user
        > chown $user /home/jotain/$user
        > chgrp ..
        done
        #

        Eli tossa on simppeli tapa tehdä homma. For-loopissa (sh/ksh/bash) lista 'user1 user2 user3' jne. Sitten taas jos (ja kun) kyseessä on satoja käyttäjiä on parempi varmaan tehdä tosta skripti, jossa on listattuna myös noi käyttäjät.

        Suosittelen kokeilemaan em. viritystä ensin ilman root-tunnusta kun en testannut sitä mitenkään :)


      • kysymystä
        *BSD kirjoitti:

        Esim. komentoriviltä voi (edellyttäen, että oikeudet riittää):

        # for user in user1 user2 ... usern; do
        > mkdir -p /home/jotain/$user
        > chown $user /home/jotain/$user
        > chgrp ..
        done
        #

        Eli tossa on simppeli tapa tehdä homma. For-loopissa (sh/ksh/bash) lista 'user1 user2 user3' jne. Sitten taas jos (ja kun) kyseessä on satoja käyttäjiä on parempi varmaan tehdä tosta skripti, jossa on listattuna myös noi käyttäjät.

        Suosittelen kokeilemaan em. viritystä ensin ilman root-tunnusta kun en testannut sitä mitenkään :)

        Hyvä ja simppeli skripti! Mutta vieläkin eri versioissa on huomattava, tuo chgrp: joissa jakeluissa ryhmä käyttäjillä (oletuksena) on users, toisissa taas $user... jne.
        (Saattaisi mennä tosin yhdelläkin chown-komennolla.)


      • kysymystä kirjoitti:

        Hyvä ja simppeli skripti! Mutta vieläkin eri versioissa on huomattava, tuo chgrp: joissa jakeluissa ryhmä käyttäjillä (oletuksena) on users, toisissa taas $user... jne.
        (Saattaisi mennä tosin yhdelläkin chown-komennolla.)

        chown username file ..
        chgrp groupname file ..
        =
        chown username.groupname file ..


      • *BSD
        Mik26 kirjoitti:

        chown username file ..
        chgrp groupname file ..
        =
        chown username.groupname file ..

        Ja vielä BSD:ssä ja Solariksessa toi sama
        on:
        chown username:groupname file ...


      • kysymystä

    • kysymystä

      Linuxissa (Unixeissa) on tiedostoilla ja hakemistoilla oikeuksia:
      omistaja, ryhmä ja muut. Lisäksi näille on omat luku-, kirjoitus- ja ajo-oikeutensa...
      Kurkkasepa mitä kertoo komento ls -l

      • kysymykseen

        Uups. Vastasin väärään kysymykseen, mutta...
        roottina hakemiston tekeminen käyttäjän hakemistoon jää oikeudet root-tunnukselle, joten myös tuo omistusoikeudet pitänee muuttaa.
        Homma ei siis ole aivan yksinkertainen... mutta vaatinee (?) lisäksi chown komennon ajamisen skriptissä :(


    • skriptaaja

      # HUOM: ei testattu!

      mkdir -p /home/jotain
      cd /home/jotain
      mkdir `ls /home`
      chown `ls /home` `ls /home`

      # yllä luotiin hakemistot (ja vähän liikaakin...)
      # ja asetettiin hakemistoille oikeudet

      • skriptaaja

        edellisessä tuo chown-rivi tekee asiat väärin, älä käytä sitä! Parempi olisi vaikkapa bashissa:

        mkdir -p /home/jotain
        cd /home/jotain
        for user in `ls /home` ; do
        mkdir -p $user
        chown $user $user
        # muuta tarvittavaa tänne...
        done


    • onion

      Iski inspis, tässä kunnon pieni softa. Muokkaa itsellesi sopivaksi:


      #include
      #include
      #include
      #include
      #include

      #define BASEDIR "./home/testing/"
      #define MIN_UID 100

      struct passwd *ent;

      int main (int argc, char **argv)
      {
      int gid;
      char buffer[2048];

      if (argc!=2) exit(1);
      if (getuid()!=0) exit(2);

      gid=atoi(argv[1]);
      if (gid==0) {
      printf("Not a valid GID\n");
      exit(3);
      }

      while ( (ent=getpwent()) != NULL) {
      if (ent->pw_uidpw_gid==gid) {
      printf("The uid [%d] matches gid, creating dir: ", ent->pw_uid);
      strcpy(buffer, BASEDIR);
      strcat(buffer, ent->pw_name);
      mkdir(buffer, S_IRWXU);
      chown(buffer, ent->pw_uid, ent->pw_gid);
      printf("%s\n", buffer);
      }
      }
      endpwent();

      return 0;
      }

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1248
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      914
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      884
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      22
      818
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      283
      723
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      33
      617
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      125
      540
    Aihe