Viemärien asennus ?

Uudisrakentaja

Oletteko itse asentaneet pohjaviemärin kaivantoon perustusten teon yhteydessä vai onko tarvittu putkimiehen apua ? Meillä meni LVI-suunnittelu törkeästi pitkäksi, eikä tekijää meinaa lyhyellä varoitusajalla löytyä. Talopaketti tulossa piakkoin ja perustukset pitäisi saada valmiiksi.

A-PU-VA !

11

23404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta

      pitäisihän ne saada oikein ja oikeaan paikkaan.

      Ja kai sinne vesijohdollekin pitäisi suojaputki asentaa.

      Hätätilassa vain useita 6 m pitkiä, 110 mm putkia anturan alle, eikohän niistä joku satu oikeinkin. Loput käy kaapeleiden läpivienneiksi.

      • ei ongelma, ...

        ...eikä viemäriputken asentaminen oikeaan paikkaan, mutta saako viemäriasennuksia tehdä itse ? Eipä niitä 110-putkiakaan ihan miten tahansa voi anturan alle roiskia, vaan pitää saada kaadot kohdalleen.

        Vai meinasitko, että kaivetaan viemärikaivanto sitten valmiin anturan ali ?


      • sinne maahan
        ei ongelma, ... kirjoitti:

        ...eikä viemäriputken asentaminen oikeaan paikkaan, mutta saako viemäriasennuksia tehdä itse ? Eipä niitä 110-putkiakaan ihan miten tahansa voi anturan alle roiskia, vaan pitää saada kaadot kohdalleen.

        Vai meinasitko, että kaivetaan viemärikaivanto sitten valmiin anturan ali ?

        ei ole kyse viemäriasennuksista vaan läpimenoista joita saa kuka vaan asentaa.

        Ja minkä sille sitten voi jos putkifirma huomaa että hei täällähän on jo putki ja laittaa siihen jatkot molempiin päihin.

        Tämä vaan neuvona jos kiire tulee.


    • laittelin

      Itse laittelin kaikki viemäriputket vaikken ollut ennen tehnyt. Kaadot pitää olla oikeat oliko se pari senttiä metrillä tai sinnepäin. Siitä on jo vuosia kun tein. Liitokset on työnnettävä perille asti huolellisesti. Rasva apuna. Tiivistä ojan pohja ettei painu myöhemmin.
      Kun käytät oikeita tarvikkeita ja laitat putket sojottamaan oikesta kohdasta lattian läpi niin kyllä se pelaa. Korjaaminen ei helpolla onnistu. Pyydä joku tsekkaamaan ennen valua.
      Minulla meni WC:n putki hieman turhan lähelle seinää, mutta kyllä se pytty juuri siihen meni.

      • ...vähän arvelinkin, että...

        ...ei se mitään rakettitiedettä ole viemäriputkien laitto. Tiivistäminen & kannakointi on tärkeitä 10-15o/oo kaadon lisäksi. Ja laajenemisvara täytyy jättää liitoksiin, eli merkkiviivaan asti vaan.

        Ja kulmat 45 astetta, ei jyrkempiä. Ja supistukset vain pienemmän virtauksen suuntaan.

        Näinhän se menee, mutta kun pitää olla ne kvv- sun muut vastaavat, että mistäs ne saadaan tarkastamaan, jos ei ota LVI-urakan kylkiäisinä ?

        Vai voiko tehdä niin, että antaa LVI-urakan vain käyttöveden kytkennästä, koska eihän siinä suojaputkellisten pexien asettelussa mitään putkimiehen koulutusta tarvita ? Samalla voi sitten vedellä viemärit itse paikoilleen.


      • Itse laitteli
        ...vähän arvelinkin, että... kirjoitti:

        ...ei se mitään rakettitiedettä ole viemäriputkien laitto. Tiivistäminen & kannakointi on tärkeitä 10-15o/oo kaadon lisäksi. Ja laajenemisvara täytyy jättää liitoksiin, eli merkkiviivaan asti vaan.

        Ja kulmat 45 astetta, ei jyrkempiä. Ja supistukset vain pienemmän virtauksen suuntaan.

        Näinhän se menee, mutta kun pitää olla ne kvv- sun muut vastaavat, että mistäs ne saadaan tarkastamaan, jos ei ota LVI-urakan kylkiäisinä ?

        Vai voiko tehdä niin, että antaa LVI-urakan vain käyttöveden kytkennästä, koska eihän siinä suojaputkellisten pexien asettelussa mitään putkimiehen koulutusta tarvita ? Samalla voi sitten vedellä viemärit itse paikoilleen.

        Kvv-työnjohtajan sain suurehkosta alan tarvikkeita myyvästä yhtiöstä. Kävi hän kerran paikalla.

        Tuo vesijohtojen liittäminen on myös helppoa. Ei ole rakettitiedettä sekään. Muoviputket sahalla tai puukolla poikki ja tukiholkit alle ja helmiliittimin kiinni. Jenkaliitoksiin perinteistä tappuraa niin pitää. Tarvikkeet pitää tuntea/opiskella. Päätökset asianmukaisiin rasioihin seinissä.


      • just
        ...vähän arvelinkin, että... kirjoitti:

        ...ei se mitään rakettitiedettä ole viemäriputkien laitto. Tiivistäminen & kannakointi on tärkeitä 10-15o/oo kaadon lisäksi. Ja laajenemisvara täytyy jättää liitoksiin, eli merkkiviivaan asti vaan.

        Ja kulmat 45 astetta, ei jyrkempiä. Ja supistukset vain pienemmän virtauksen suuntaan.

        Näinhän se menee, mutta kun pitää olla ne kvv- sun muut vastaavat, että mistäs ne saadaan tarkastamaan, jos ei ota LVI-urakan kylkiäisinä ?

        Vai voiko tehdä niin, että antaa LVI-urakan vain käyttöveden kytkennästä, koska eihän siinä suojaputkellisten pexien asettelussa mitään putkimiehen koulutusta tarvita ? Samalla voi sitten vedellä viemärit itse paikoilleen.

        Yrittäkää heivata kvv-valvojan homma sille joka suunnitelee LVI-kuvat. Ja sitten ottaa putkimiehen tunti palkalla hommiin ni ei tule kalliiksi...


      • Santtu
        Itse laitteli kirjoitti:

        Kvv-työnjohtajan sain suurehkosta alan tarvikkeita myyvästä yhtiöstä. Kävi hän kerran paikalla.

        Tuo vesijohtojen liittäminen on myös helppoa. Ei ole rakettitiedettä sekään. Muoviputket sahalla tai puukolla poikki ja tukiholkit alle ja helmiliittimin kiinni. Jenkaliitoksiin perinteistä tappuraa niin pitää. Tarvikkeet pitää tuntea/opiskella. Päätökset asianmukaisiin rasioihin seinissä.

        Rakensitko pääkaupunkiseudulle? Jos rakensit niin voisitko mitenkään laittaa tuon kvv-työnjohtajan yhteystietoja osoitteeseen [email protected]. Itsellä myös kvv-työnjohtaja haussa.


      • asiassa
        ...vähän arvelinkin, että... kirjoitti:

        ...ei se mitään rakettitiedettä ole viemäriputkien laitto. Tiivistäminen & kannakointi on tärkeitä 10-15o/oo kaadon lisäksi. Ja laajenemisvara täytyy jättää liitoksiin, eli merkkiviivaan asti vaan.

        Ja kulmat 45 astetta, ei jyrkempiä. Ja supistukset vain pienemmän virtauksen suuntaan.

        Näinhän se menee, mutta kun pitää olla ne kvv- sun muut vastaavat, että mistäs ne saadaan tarkastamaan, jos ei ota LVI-urakan kylkiäisinä ?

        Vai voiko tehdä niin, että antaa LVI-urakan vain käyttöveden kytkennästä, koska eihän siinä suojaputkellisten pexien asettelussa mitään putkimiehen koulutusta tarvita ? Samalla voi sitten vedellä viemärit itse paikoilleen.

        Viemärissä saa olla suurempia mutkia kuin 45 astetta mutta niiden täytyy olla pienempiä kuin 90 astetta siksi ne ns. 90 asteen mutkat on 88,5 astetta..eikä kaadon tarvi olla edes ihan 10 promillea..


      • pu.as.
        asiassa kirjoitti:

        Viemärissä saa olla suurempia mutkia kuin 45 astetta mutta niiden täytyy olla pienempiä kuin 90 astetta siksi ne ns. 90 asteen mutkat on 88,5 astetta..eikä kaadon tarvi olla edes ihan 10 promillea..

        itse asissa olet väärässä.


      • joep
        asiassa kirjoitti:

        Viemärissä saa olla suurempia mutkia kuin 45 astetta mutta niiden täytyy olla pienempiä kuin 90 astetta siksi ne ns. 90 asteen mutkat on 88,5 astetta..eikä kaadon tarvi olla edes ihan 10 promillea..

        ainut missä saa olla yli 45asteen kulma on wc-istuimen putki,ja jonka pitää olla aina se 100:pin putki


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      59
      877
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      694
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      670
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      594
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      36
      554
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      527
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      106
      520
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      465
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      446
    Aihe