Oletteko itse asentaneet pohjaviemärin kaivantoon perustusten teon yhteydessä vai onko tarvittu putkimiehen apua ? Meillä meni LVI-suunnittelu törkeästi pitkäksi, eikä tekijää meinaa lyhyellä varoitusajalla löytyä. Talopaketti tulossa piakkoin ja perustukset pitäisi saada valmiiksi.
A-PU-VA !
Viemärien asennus ?
11
22600
Vastaukset
- mutta
pitäisihän ne saada oikein ja oikeaan paikkaan.
Ja kai sinne vesijohdollekin pitäisi suojaputki asentaa.
Hätätilassa vain useita 6 m pitkiä, 110 mm putkia anturan alle, eikohän niistä joku satu oikeinkin. Loput käy kaapeleiden läpivienneiksi.- ei ongelma, ...
...eikä viemäriputken asentaminen oikeaan paikkaan, mutta saako viemäriasennuksia tehdä itse ? Eipä niitä 110-putkiakaan ihan miten tahansa voi anturan alle roiskia, vaan pitää saada kaadot kohdalleen.
Vai meinasitko, että kaivetaan viemärikaivanto sitten valmiin anturan ali ? - sinne maahan
ei ongelma, ... kirjoitti:
...eikä viemäriputken asentaminen oikeaan paikkaan, mutta saako viemäriasennuksia tehdä itse ? Eipä niitä 110-putkiakaan ihan miten tahansa voi anturan alle roiskia, vaan pitää saada kaadot kohdalleen.
Vai meinasitko, että kaivetaan viemärikaivanto sitten valmiin anturan ali ?ei ole kyse viemäriasennuksista vaan läpimenoista joita saa kuka vaan asentaa.
Ja minkä sille sitten voi jos putkifirma huomaa että hei täällähän on jo putki ja laittaa siihen jatkot molempiin päihin.
Tämä vaan neuvona jos kiire tulee.
- laittelin
Itse laittelin kaikki viemäriputket vaikken ollut ennen tehnyt. Kaadot pitää olla oikeat oliko se pari senttiä metrillä tai sinnepäin. Siitä on jo vuosia kun tein. Liitokset on työnnettävä perille asti huolellisesti. Rasva apuna. Tiivistä ojan pohja ettei painu myöhemmin.
Kun käytät oikeita tarvikkeita ja laitat putket sojottamaan oikesta kohdasta lattian läpi niin kyllä se pelaa. Korjaaminen ei helpolla onnistu. Pyydä joku tsekkaamaan ennen valua.
Minulla meni WC:n putki hieman turhan lähelle seinää, mutta kyllä se pytty juuri siihen meni.- ...vähän arvelinkin, että...
...ei se mitään rakettitiedettä ole viemäriputkien laitto. Tiivistäminen & kannakointi on tärkeitä 10-15o/oo kaadon lisäksi. Ja laajenemisvara täytyy jättää liitoksiin, eli merkkiviivaan asti vaan.
Ja kulmat 45 astetta, ei jyrkempiä. Ja supistukset vain pienemmän virtauksen suuntaan.
Näinhän se menee, mutta kun pitää olla ne kvv- sun muut vastaavat, että mistäs ne saadaan tarkastamaan, jos ei ota LVI-urakan kylkiäisinä ?
Vai voiko tehdä niin, että antaa LVI-urakan vain käyttöveden kytkennästä, koska eihän siinä suojaputkellisten pexien asettelussa mitään putkimiehen koulutusta tarvita ? Samalla voi sitten vedellä viemärit itse paikoilleen. - Itse laitteli
...vähän arvelinkin, että... kirjoitti:
...ei se mitään rakettitiedettä ole viemäriputkien laitto. Tiivistäminen & kannakointi on tärkeitä 10-15o/oo kaadon lisäksi. Ja laajenemisvara täytyy jättää liitoksiin, eli merkkiviivaan asti vaan.
Ja kulmat 45 astetta, ei jyrkempiä. Ja supistukset vain pienemmän virtauksen suuntaan.
Näinhän se menee, mutta kun pitää olla ne kvv- sun muut vastaavat, että mistäs ne saadaan tarkastamaan, jos ei ota LVI-urakan kylkiäisinä ?
Vai voiko tehdä niin, että antaa LVI-urakan vain käyttöveden kytkennästä, koska eihän siinä suojaputkellisten pexien asettelussa mitään putkimiehen koulutusta tarvita ? Samalla voi sitten vedellä viemärit itse paikoilleen.Kvv-työnjohtajan sain suurehkosta alan tarvikkeita myyvästä yhtiöstä. Kävi hän kerran paikalla.
Tuo vesijohtojen liittäminen on myös helppoa. Ei ole rakettitiedettä sekään. Muoviputket sahalla tai puukolla poikki ja tukiholkit alle ja helmiliittimin kiinni. Jenkaliitoksiin perinteistä tappuraa niin pitää. Tarvikkeet pitää tuntea/opiskella. Päätökset asianmukaisiin rasioihin seinissä. - just
Vai voiko tehdä niin, että antaa LVI-urakan vain käyttöveden kytkennästä, koska eihän siinä suojaputkellisten pexien asettelussa mitään putkimiehen koulutusta tarvita ? Samalla voi sitten vedellä viemärit itse paikoilleen.Yrittäkää heivata kvv-valvojan homma sille joka suunnitelee LVI-kuvat. Ja sitten ottaa putkimiehen tunti palkalla hommiin ni ei tule kalliiksi...
- Santtu
Itse laitteli kirjoitti:
Kvv-työnjohtajan sain suurehkosta alan tarvikkeita myyvästä yhtiöstä. Kävi hän kerran paikalla.
Tuo vesijohtojen liittäminen on myös helppoa. Ei ole rakettitiedettä sekään. Muoviputket sahalla tai puukolla poikki ja tukiholkit alle ja helmiliittimin kiinni. Jenkaliitoksiin perinteistä tappuraa niin pitää. Tarvikkeet pitää tuntea/opiskella. Päätökset asianmukaisiin rasioihin seinissä.Rakensitko pääkaupunkiseudulle? Jos rakensit niin voisitko mitenkään laittaa tuon kvv-työnjohtajan yhteystietoja osoitteeseen [email protected]. Itsellä myös kvv-työnjohtaja haussa.
- asiassa
Vai voiko tehdä niin, että antaa LVI-urakan vain käyttöveden kytkennästä, koska eihän siinä suojaputkellisten pexien asettelussa mitään putkimiehen koulutusta tarvita ? Samalla voi sitten vedellä viemärit itse paikoilleen.Viemärissä saa olla suurempia mutkia kuin 45 astetta mutta niiden täytyy olla pienempiä kuin 90 astetta siksi ne ns. 90 asteen mutkat on 88,5 astetta..eikä kaadon tarvi olla edes ihan 10 promillea..
- pu.as.
asiassa kirjoitti:
Viemärissä saa olla suurempia mutkia kuin 45 astetta mutta niiden täytyy olla pienempiä kuin 90 astetta siksi ne ns. 90 asteen mutkat on 88,5 astetta..eikä kaadon tarvi olla edes ihan 10 promillea..
itse asissa olet väärässä.
- joep
asiassa kirjoitti:
Viemärissä saa olla suurempia mutkia kuin 45 astetta mutta niiden täytyy olla pienempiä kuin 90 astetta siksi ne ns. 90 asteen mutkat on 88,5 astetta..eikä kaadon tarvi olla edes ihan 10 promillea..
ainut missä saa olla yli 45asteen kulma on wc-istuimen putki,ja jonka pitää olla aina se 100:pin putki
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733