Kiinnostaisi aloittaa autojen ja moottoripyörien korjailu noin niinkun harrastuksena, mutta isompiin projekteihin tarvisi hitsaustaitoja. Jos ihan jokaista muoviosaa tai niiden kiinnityksiä ei halua vaihtaa aina uusiin, niin pystyykö muovia hitsaamaan ilman mitään ammattikoulutusta?
Oon koittanut googlailla aiheesta, ja esim. täällä https://www.itsetehty.fi/muovihitsaus/ puhutaan vaan muovihitsauksen ammattilaisista eikä avata itse työtä kovin tarkkaan.
Voiko muovia hitsata itse?
9
515
Vastaukset
- Anonyymi
Kysypä mekaniikkaharrastajien foorumeista. Hakusanalla MASINISTIT sellainen löytyy.
- Anonyymi
Missä joutuu paljon muoviosia hitsaamaan? Ja korjailemaan
Muoveja voi sulattaa polttimella, kolvilla, kaasupolttimessa kuumennetulla huonolla latta meisselin kärjellä. ( sitä laadukasta meisseliä ei kannata kuumentaa) sitten erilaisiin liittämisiin tarkoitetuilla välineillä ja lisäaineilla, muoveilla, liimoilla, epoksilla, metallialalla ja niiteillä jne
Savu on haitallista eli nenä ei kannata olla sen yläpuolella
Netissä ja youtubessa on varmasti.
Korjaan itsekin kaikki mitä tulee vastaan.
Viimeisin on stihl ms 260 moottorisahan takakahvan pää joka oli murjottu katki koska sahattu ketjulla joka ei oikein pidetty kunnossa eli väännätetty.
Materiaali on jotakin muovi/lasikuitu sekoitusta. Viilalla viilasin railon hieman isommaksi ja karhennin, puhdistin tinnerillä, liimasin epoksiliimalla jossa on jotain kuitua seassa. Ja tein päälle hieman leveämmän ja millin paksumman. Kahva teipillä jännitykseen että pysyy kiinni ja kuumaa pannuhuoneeseen kattilan päälle 24 tunniksi kuivumaan, kestävä tuli ja en saa vääntämällä railoja auki, ollut 2 vuotta sahassa. - Anonyymi
Ainakin itse löysin kuukkelista heti haulla "muovin hitsaus" muutaman videonpätkän joissa helpot ohjeet jopa erilaisten muovien hitsaamiseen ja yhdessä linkissä jopa ohje vanhan juottimen muuttamisesta muovin hitsaukseen sopivaksi.
- Anonyymi
Voi hitsata, laita muovilanka migiin (keltainen siimaleikkurin siima on sopivaa), tai käytä muovipuikkoja hitsauskoneessasi. Esim. muoviset sukkapuikot on käypäisiä ko. hommaan.
- Anonyymi
Kannattaa muistaa myös "pikakorjauksiin" sopiva ruokasooda+super-liima: Liima kuivaa muutamassa sekunnissa ja siitä voi kasata ruokasoodan avulla helposti eri mallisia pylväitä yms. jos menneet katki - viilalla hiotaan lopulliseen muotoonsa.
Yllättävän kestävää. Sopii erinomaisesti erilaisten muovisten nipsujen ja mekanismien korjaamiseen. CD-sottimen luukusta oli joskus mennyt saranat ja tuolla sai kasattua silikonilla voidellun saranatapin päälle hahlon.
Menetelmä on seuraava: vuorotellen kosketetaan pikaliimaa ja ruokasooda-kasaa tai sirotellaan sopivasti kunnes riittävän iso 'keko' muodostuu. Kannattaa yrittää saada siitä saman tein mahdollisimman oikean mallinen. Voi käyttää myös muoviosien liimaamisessa apuna - tulee kovempi liitos kuin pelkästään pikaliimalla. - Anonyymi
Muistan nähneeni videon jossa Commodore 64:n muovikotelon katkenneita muovikynsiä ehjättiin sulattamalla ne takaisin kiinni asetonilla. Kotelo taitaa olla abs muovia, tosin en tätä nyt ihan varmaksi muista.
Joitain muoviosia olen korjannut koottavien muovisten pienoismallien Revell nestemäisellä liimalla, joitain Locktite pikaliimalla, mutta nämä eivät yleensä ole olleet pitkäaikaisia korjauksia, ennemmin tai myöhemmin liimasauma on pettänyt kuitenkin vaikka olen puhdistanut liimattavat pinnat isopropyylialkoholilla ennen liimausta, niin hukkaan on työ mennyt.- Anonyymi
"niin hukkaan on työ mennyt." Voih! Nyt kyllä tuntuu pahalta.
- Anonyymi
Riippuu muovilaadusta kuinka se käyttäytyy lämmittäessä ja onko muovi venynyt ennen repeämistä.
Olen pitänyt osia paikoillaan ja sulattanut juottokolvilla sauman molemmilta puolilta ja vetänyt sauman yli sulaa muovia. Aikamoista leipomista, mutta kyllä siitä aika hyvä tulee mekaanisesti, visuaalisesti ei niinkään.
Kerran sytytin molemmat puoliskot palamaan ja tökkäsin ne heti yhteen. :D
Pikaliiman ja aktivaattorin käyttäminen ei sekään ole huono ratkaisu, jos muovilaatu toimii hyvin pikaliiman kanssa.
Olen myös teettänyt uusia muovikappaleita suomalaisessa 3D-tulostusfirmassa. Laatu hyvä ja hinta kotiin toimitettuna yllättävän edullinen. Todella hyvä kokemus.
Haastavin paikka oli GF-muovia eli lasikuidulla vahvistettua polyamidia. Se oli kovalla rasituksella ja siksi tein alumiinikappaleet, jotka ruuvasin ruuveilla pitämään revenneet puoliskot kiinni toisissaan.- Anonyymi
Eihän se kolvilla sulattaminenkaan tee kovin vahvaa liitosta kun se muovi sulaa vaan siitä reunoilta, keskeltä pala on edelleen irti. Paras olisi jos joku liima oikeasti sulattaisi ja fuusioisi palat yhteen siitä murtumapinnalta jolloin ne olisivat taas yhtä kappaletta. Tokko sellaista liimaa oikeasti onkaan, muualla kuin markkinamiesten väitteiden valhemaailmassa...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla362466- 372431
- 951741
Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511300Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?861291Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51185Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?2731061- 551013
- 27750
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi36747