Tee se itse, ikkunoiden tummennus

Kalvolla

Olisi tarkoitus tummentaa farmari auton tavaratila osan ikkunat, itse tehden.

Onko täällä joku joka on tehnyt sen itse?

Kerro kokemuksia & anna neuvoja ja muuta huomioon otettavaa ko. asiasta.

Kalvoja löytyy kaupasta, mutta mitkä on laadukkaita?

Muita ohjeita kikkoja niksejä??

Vai onko viisaampaa teettää työ ammattilaisella, miksi?

14

24655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tummentaja

      osta vaan halvinta kalvoa mitä löytyy(biltema) kaikki on samalla tavalla tehty, ei mitään eroa.

      ja saippuaa ei kannata käyttää, vaikka ohjeissa lukee niin. lähtee muuten kalvot viikon sisällä irti.

      ja leikkele palaset suurinpiirtein oikein kokoisiksi ennen kuin alat asentelee. ja kato et tulee oikein päin

      • Guugeli

        Sungard kalvot on ainakin laadukkaita. Tuskin merkillä niin väliä, kannattaa ensin leikata kalvot muotoonsa ulkopuolella ja tarvittaessa kuumailmapuhaltimella hieman muokata (jos kaarevat lasit). Vettä vaan runsaasti kalvon ja lasin väliin ja sitten kumilastalla sutimaan. kaikki vesi kunnolla välistä pois ja huolella reunoja myöten!

        Tietty onhan noita muotoon leikattuja kalvoja valmiinakin saatavana...


    • paku ja mustat lasit

      Oli se vähän hankalampi homma kuin luulin, (pakettiauto) mutta jos olet tarkka ja näppärä niin ihan siistiä tulee kun:

      Imuroit ja pyyhit auton TÄYSIN puhtaaksi kaikesta pölystä. Kaikki pikkumuruset näkyvät kalvon väliin jäädessään ilmakuplana ja niitä jää tosi helposti.

      Ikkunapinnat ja tiivisteet täysin puhtaiksi.

      Työvälineiksi tapettiveitsi, pieni kuminen ikkunalasta ja puhdas, ikkunoita suurempi alusta jolla leikkaat, esim. vaneri. Lisäksi pitkä viivotin. Joku ohut tussi jolla kalvoon leikkausmerkki.

      Leikkaa ikkunan kokoinen pala kalvoa, jonka jätät vanerin päälle. Kulmien pyöristyksiä ei vielä leikata. Vanerin päällä vedetään liimapuolen suojamuovi irti.

      Sumutuspullolla suihkutetaan liimapinnalle ja lasille REILUSTI vettä jossa vähän astianpesuainetta.

      Sitten kalvo lasia vasten ja uitetaan se oikealle kohdalle. Lastalla vedellään tiukasti kuplat ja vedet pois kalvon ja lasin välistä. Kuivataan pesusienellä tms.

      Nurkat leikataan lasia vasten pyöreiksi, auton ikkunan mukaan.

      Jos on yhtään KUPERA, esim takaikkuna, niin leikkaa vähintään kaksi palaa, mahdollisesti kolme joilla tummennus tehdään, muuten jää ryppyjä:

      Muuten samalla tavalla kuin yllä, mutta tee paloista niin isot, että menevät kymmenisen senttiä toistensa päälle. Lastalla vetämisen jälkeen leikkaa yhdellä vedolla lasia vasten kalvot poikki samasta kohtaa, niin että tulee huomaamaton puskusauma. Vedä katkaistut ylimääräiset kalvon suikaleet pois ja paina lastalla kalvojen päät kiinni toisiinsa.

      Kalvot ovat kalliita, joten jos epäilet onnistumista tai et ehdi niin teetä ihmeessä työ.
      Itsellä oli vanhempi kulkuneuvo, johon piti vain saada näkösuoja, niin tein itse.

      • antti

        Hyvät neuvot pistit peliin. Moni asia valkeni minullekin selkeämpänä. nuo ohjeet mitkä ovat kalvojen mukana eivät oikein ole tarkkoja.

        Olisi yksi kysymys. Olen ajatellut itsekkin tummentaa takalasit, jotta koiran olisi parempi matkustaa helteellä.
        Mulla on ylimääräinen pari takalaseja irrallaan.
        Tarkoititko että ensin leikata reilu lasin muotoinen palanen, jonka jälkeen se asetellaan veden kanssa lasiin ja kuivataan. Vasta tämän jälkeen kalvo leikataan lasin muotoon??


      • sama
        antti kirjoitti:

        Hyvät neuvot pistit peliin. Moni asia valkeni minullekin selkeämpänä. nuo ohjeet mitkä ovat kalvojen mukana eivät oikein ole tarkkoja.

        Olisi yksi kysymys. Olen ajatellut itsekkin tummentaa takalasit, jotta koiran olisi parempi matkustaa helteellä.
        Mulla on ylimääräinen pari takalaseja irrallaan.
        Tarkoititko että ensin leikata reilu lasin muotoinen palanen, jonka jälkeen se asetellaan veden kanssa lasiin ja kuivataan. Vasta tämän jälkeen kalvo leikataan lasin muotoon??

        Omassa pakussani on suorakaiteen muotoiset ikkunat, joissa vain nurkat on pyöristetty aika lyhyellä säteellä.

        Leikkasin siis mittojen mukaan täsmälleen lasin kokoiset suorakaiteen muotoiset palaset. Kalvon kulmat (pyöristykset) leikasin vasta kun kalvo oli lasissa kiinni ja suurimmat kuplat pyyhkäisty alta pois.


    • käyttää
      • Kalvolla

        Kuten ehkä olet huomannut, että aika paljon täältä *haku-toiminolla* löytyvät "keskustelut" pyörivät saman asian ympärillä...

        Siksi halusin aloittaa uudella otsikolla, jossa joku kertoisi omakohtasia kokemuksia, neuvoja, niksejä jne...

        Ei se "haku" toiminnon käyttämättömyydestä johdu, että täällä kyselen....


    • antti

      Tuolla hakutoiminnolla löytyy toki juttua, muttei esimerkiksi s tarkkoja asennusohjeita, eli mitä aikeisemmin kyselin

    • tane

      oon tummentanu muutamat ikkunat en tosin farkku autosta.ohjeet:

      1:osta halvinta kalvoa,merkillä ei väliä.jos tummennus menee pieleen se on miehessä vika ei halvassa kalvossa

      2:irrota lasit.ovista helppo irrottaa,farmareissa takalasi helppo tummentaa irrottamalla takaluukku kokonaan(kuulin yheltä kokeneelta),pienet sivulasit,jotka ei oo helposti irrotettavissa on heleppo tummentaa sellaasenaan.

      3:lasit tummennetaan sisäpuolelta.leikkaa suurinpiirtein saman kokoinen ja muotoinen pala kalvoa kuin ikkuna on.ota huomioon että leikkaat oikein päin.

      4:suihkepullolla saippuavettä lasi litimäräksi.kalvosta suoja kelmu pois ja läiskis kohillee.

      5:pehmeä muovilasta sopii kiinnitys hommaan.lastalla vedellään ilmat ja saippualitkut vekkaan,lasin on hyvä olla jonniilaisessa telineessä riittävän vinossa,että ves valluupi alas.

      6:kalavoo pittää keskittää paikoillaan lastalla vedellessä,lipsahtaa helposti väärään asentoon työn touhussa.karu tosiasia on että lastalla saattaa joutua vetelee aika pitkään,joskus kalvot ei meinaa asettua millään.

      7:sit ku joku kohta kalvosta alkaa olla kunnolla kiinni et ei oo ilmaa eikä vettä välissä ni ottaa kuumailmapuhaltimen kauniiseen käteen ja suihauttelee sopivalta etäisyydeltä ni johan tulee hyvä.

      8:lopuks ku koko kalvo on kiini,kandee lämmitellä sitä vähä aikaa ni tarttuu napakasti lähtee kosteus tarttuu liima.eläkä unohda muijas fööniä sinne autotalliin,suattaapi suuttua....

      9:käy esittelemässä kavereilles kalvoilla käsiteltyä kehon kuljetinta..älä unohda laittaa laseja kiinni.

    • 11144

      tällä ohjeella onnistuu

    • mistäpä mä mitään ti

      halvoissa kalvoissa saattuu olemaan vaan sellanen pikku mutta, että kun olet saanut ne lastattua ikkunoihin kiinni niin ovat jo täynnä naarmuja... sit onkin kiva ajella auringonpaisteessa kun ei tahdo ulos nähdä...itse ainakin kiinnittäisin huomiota että kalvot ovat naarmusuojattuja..

    • Ecomies

      www.ecoclean.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      277
      2316
    2. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      44
      1113
    3. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      76
      1051
    4. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      100
      1033
    5. Miksi Suomi ärsyttää Venäjää?

      Jatkuvasti? Hyvin suomen herrat tietää, että tuo DCA-sopimus on paha ärsyke Venäjälle. eihän Venäjä ole hyökännyt Suomen
      Maailman menoa
      274
      872
    6. Kun unohdat tämän

      Sivuston, unohdat myös meidät nopeammin. Kokeile. Naiselle.
      Ikävä
      79
      815
    7. Jotenkin tätä asiaa pitää nyt käsitellä

      Vaikka sitten anomuumisti. Olen lähestulkoon rakastunut vanhempaan mieheen mutta tämä ei nyt oikein suju niin kuin pitäi
      Ikävä
      72
      799
    8. Älä turhaan nainen ikävöi minua

      Olen sellainen jäntevä pantteri ja sinä jo melkein rollaattorikamaa. Ei onnistu mikään.
      Ikävä
      64
      690
    9. Meillä olisi kaunis kesä

      Yhden viestin päässä. Haluaisin tutustua. Vaikka oltaisiin vaan ystäviä. Eikä mitään vaan vähättelyä. Ajattelen et olet
      Ikävä
      17
      680
    10. Kuinka paljon voi olla rakastunut..

      ....ja välittää ihmisestä jota ei edes tunnen kunnolla? Eikö silloin ole kysymys jostain suuremmasta? Mitä on yhteenkuul
      Ikävä
      64
      679
    Aihe