Tesla-kupla puhkeamassa?

Anonyymi-ap

Nyttemmin mediassa eri maissa puhutaan paljon Teslasta ja mahdollisesta Tesla-kuplan puhkeamisesta.

Onko sen saama etumatka kohta katoamassa ja sen jokin hehkuteltu (keinotekoinen) imagohohto hiipumassa, sekä sen laatuongelmat tulemassa tunnetuiksi.

"Tesla-kupla puhkeamassa Yhdysvalloissa? Käytettyjen hinnat romahtavat vauhdilla
Uudenkarheiden Teslojen hintakupla pihisee nyt pahasti ainakin Yhdysvalloissa."

"Jenkkisähköautojen jälleenmyyntiarvot putoavat nopeammin kuin muiden käytettyjen autojen."

- https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f24472a5-fd6c-47da-9b59-6b0e4f3b8e9f

"Talviauto 2022: Teslan ajoavustimien häiriöt aiheuttavat vaaraa ja päänsärkyä TM:n talvivertailussa"

"M:n talvivertailussa mukana olevan Tesla Model Y:n automaattinen hätäjarrutustoiminto ja vakionopeudensäädin ovat aiheuttaneet vaaratilanteita ja hankaluuksia talvisissa olosuhteissa."

- https://tekniikanmaailma.fi/talviauto-2022-teslan-ajoavustimien-hairiot-aiheuttavat-vaaraa-ja-paansarkya-tmn-talvivertailussa/

"Koeajossa Tesla Model 3 – alkuihastuksesta karuun todellisuuteen"

- https://teknavi.fi/autot/ajettu-autot/koeajossa-tesla-model-3-alkuihastuksesta-karuun-todellisuuteen/

30

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aina se menee noin. 2-5vuotta. Sitten se on ohi. Varmaan porukka muistaa digiboxit ja muut hölmöydet.

      • Anonyymi

        Juu. 2-5 vuoden jälkeen hyvin harva ostaa enää polttomoottoriautoa. Tesloja taas huomattavasti enemmän kuin nyt, tosin halvempia malleja.


      • Anonyymi

        Hybridit taisivat olla niitä digibokseja. Onneksi niistä päästään eroon pian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu. 2-5 vuoden jälkeen hyvin harva ostaa enää polttomoottoriautoa. Tesloja taas huomattavasti enemmän kuin nyt, tosin halvempia malleja.

        "Tesloja taas huomattavasti enemmän kuin nyt, tosin halvempia malleja."

        Ja entistäkin kyseenalaisemamalla laadulla. EU-kilpailijat riskeraavat mennä oikealta ja vasemmalta ohitse, vaikuttaa kuin Teslan pulkkamäki olisi alkanut ja se tulee viimein maanpinnalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hybridit taisivat olla niitä digibokseja. Onneksi niistä päästään eroon pian.

        Ostajat ovat todenneet Toyotan hybridit erittäin upeisi laitteiksi ja siksi eurooppalaiset antiikkisen mottorin omaavat laiteet eivät käy kaupaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu. 2-5 vuoden jälkeen hyvin harva ostaa enää polttomoottoriautoa. Tesloja taas huomattavasti enemmän kuin nyt, tosin halvempia malleja.

        Suurin osa autokauposta on polttomoottoriautoja sekä 5 miljoonan kansan omistuksessa.

        Olen hieman yli 40v ja ajattelin ajaa bensalla loppuelämän, ehkä sen 30 vuotta

        Myös pihassa on dieseliä polttava traktori saman ajan kuin elän.

        Veneessä bensakone

        Moottorisahoissa bensakone

        Ajettavassa ruohonleikkurissa bensakone ollut 22 vuotta ja toimii vielä seuraavat 30 vuotta.


    • Anonyymi

      Iltalehti unohti mainita, että pian käytetyistä Tesloista pitää USA:ssa maksaa 4500 taalaa vähemmän IRA-lain myötä.

      Samoin uusista sähköautoista saa ensi vuonna valtion tukea, Teslan kohdalla 7500 taalaa. Koska Tesla ei halunnut ihmisten odottavan ostoa ensi vuoteen, se tarjosi tuon tuen omasta pussista muutaman viikon ajan itse.

      Näitä faktoja ei viitsitä mainita, koska faktat poisjättämällä valehtelu on niin hauskaa toimittajien mielestä.

      • Anonyymi

        "Iltalehti unohti mainita, että pian käytetyistä Tesloista pitää USA:ssa maksaa 4500 taalaa vähemmän IRA-lain myötä."

        "Näitä faktoja ei viitsitä mainita, koska faktat poisjättämällä valehtelu on niin hauskaa toimittajien mielestä."

        Hienoa. Kun patteriauto saa valtiontukea niin se on hyvä asia ja osoitus menestyksestä, mutta kun vetytalous saa vastaavaa niin se on osoitus ongelmasta, ei omillaan pärjäämisestä.

        Edelleen hienio älyllistä rehellisyyttä, kun USA-vetytalouden saamia IRA-tukia maalataan alan heikkouden merkkinä, niin unohdetaan kuin sattumalata mainita samaisten tukien koskevan myös paikallisia patteriautoja, mutta ei tuontiautoja.

        Mutta olisi ihan mukava kuulla mistä johtuu, että ko. avuista huolimatta käytettyjen Teslojen myyntiajat ovat pidentyneet.

        ps. Onko Teslan kurssin arvostustason lasku tämän vuoden aikana noin 70% sekin faktaan perustumatonta.

        Mites tässä nyt näin pääsi käymään ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Iltalehti unohti mainita, että pian käytetyistä Tesloista pitää USA:ssa maksaa 4500 taalaa vähemmän IRA-lain myötä."

        "Näitä faktoja ei viitsitä mainita, koska faktat poisjättämällä valehtelu on niin hauskaa toimittajien mielestä."

        Hienoa. Kun patteriauto saa valtiontukea niin se on hyvä asia ja osoitus menestyksestä, mutta kun vetytalous saa vastaavaa niin se on osoitus ongelmasta, ei omillaan pärjäämisestä.

        Edelleen hienio älyllistä rehellisyyttä, kun USA-vetytalouden saamia IRA-tukia maalataan alan heikkouden merkkinä, niin unohdetaan kuin sattumalata mainita samaisten tukien koskevan myös paikallisia patteriautoja, mutta ei tuontiautoja.

        Mutta olisi ihan mukava kuulla mistä johtuu, että ko. avuista huolimatta käytettyjen Teslojen myyntiajat ovat pidentyneet.

        ps. Onko Teslan kurssin arvostustason lasku tämän vuoden aikana noin 70% sekin faktaan perustumatonta.

        Mites tässä nyt näin pääsi käymään ;-)

        "Hienoa. Kun patteriauto saa valtiontukea niin se on hyvä asia ja osoitus menestyksestä, mutta kun vetytalous saa vastaavaa niin se on osoitus ongelmasta, ei omillaan pärjäämisestä."

        Mitään näitä tukia ei olisi pitänyt olla alun alkaen. Tesla on ja oli myös kaikkia näitä tukia vastaan. Tuet ovat käytännössä vain GM:n ja Fordin pelastamista varten.

        "Mutta olisi ihan mukava kuulla mistä johtuu, että ko. avuista huolimatta käytettyjen Teslojen myyntiajat ovat pidentyneet."

        Odottamalla muutaman viikon saat auton 4500-7500 taalaa halvemmalla. Miksiköhän olisi myyntiajat pidentyneet!

        "ps. Onko Teslan kurssin arvostustason lasku tämän vuoden aikana noin 70% sekin faktaan perustumatonta."

        Suurimmaksi osaksi on. Tämänhetkisellä 25 forward P/E:llä (37 tämänhetkinen P/E), yli 50% vuosikasvulla ja käytännössä velattomalla taseella arvon pitäisi olla jotain aivan muuta. Yleensä näillä eväillä sopivaksi P/E:ksi on katsottu 50-150 muiden firmojen kohdalla. Eli Teslan osakkeen arvon pitäisi olla 2-5x tämänhetkisestä. 3x olisi minusta fail value. Asiasta saa toki olla eri mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hienoa. Kun patteriauto saa valtiontukea niin se on hyvä asia ja osoitus menestyksestä, mutta kun vetytalous saa vastaavaa niin se on osoitus ongelmasta, ei omillaan pärjäämisestä."

        Mitään näitä tukia ei olisi pitänyt olla alun alkaen. Tesla on ja oli myös kaikkia näitä tukia vastaan. Tuet ovat käytännössä vain GM:n ja Fordin pelastamista varten.

        "Mutta olisi ihan mukava kuulla mistä johtuu, että ko. avuista huolimatta käytettyjen Teslojen myyntiajat ovat pidentyneet."

        Odottamalla muutaman viikon saat auton 4500-7500 taalaa halvemmalla. Miksiköhän olisi myyntiajat pidentyneet!

        "ps. Onko Teslan kurssin arvostustason lasku tämän vuoden aikana noin 70% sekin faktaan perustumatonta."

        Suurimmaksi osaksi on. Tämänhetkisellä 25 forward P/E:llä (37 tämänhetkinen P/E), yli 50% vuosikasvulla ja käytännössä velattomalla taseella arvon pitäisi olla jotain aivan muuta. Yleensä näillä eväillä sopivaksi P/E:ksi on katsottu 50-150 muiden firmojen kohdalla. Eli Teslan osakkeen arvon pitäisi olla 2-5x tämänhetkisestä. 3x olisi minusta fail value. Asiasta saa toki olla eri mieltä.

        Hieno typo tuli. Fair value piti sanoa, mutta epäilemättä pidät kirjoitusvirheestäni. :-D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hienoa. Kun patteriauto saa valtiontukea niin se on hyvä asia ja osoitus menestyksestä, mutta kun vetytalous saa vastaavaa niin se on osoitus ongelmasta, ei omillaan pärjäämisestä."

        Mitään näitä tukia ei olisi pitänyt olla alun alkaen. Tesla on ja oli myös kaikkia näitä tukia vastaan. Tuet ovat käytännössä vain GM:n ja Fordin pelastamista varten.

        "Mutta olisi ihan mukava kuulla mistä johtuu, että ko. avuista huolimatta käytettyjen Teslojen myyntiajat ovat pidentyneet."

        Odottamalla muutaman viikon saat auton 4500-7500 taalaa halvemmalla. Miksiköhän olisi myyntiajat pidentyneet!

        "ps. Onko Teslan kurssin arvostustason lasku tämän vuoden aikana noin 70% sekin faktaan perustumatonta."

        Suurimmaksi osaksi on. Tämänhetkisellä 25 forward P/E:llä (37 tämänhetkinen P/E), yli 50% vuosikasvulla ja käytännössä velattomalla taseella arvon pitäisi olla jotain aivan muuta. Yleensä näillä eväillä sopivaksi P/E:ksi on katsottu 50-150 muiden firmojen kohdalla. Eli Teslan osakkeen arvon pitäisi olla 2-5x tämänhetkisestä. 3x olisi minusta fail value. Asiasta saa toki olla eri mieltä.

        "Mitään näitä tukia ei olisi pitänyt olla alun alkaen. Tesla on ja oli myös kaikkia näitä tukia vastaan. Tuet ovat käytännössä vain GM:n ja Fordin pelastamista varten."

        Osoittaa että USA:n popula ei ole ollut erityisen eko-orientoitunut tai no, onhan patteriauto todellisuudesa pseudo-ekologinen.

        "Odottamalla muutaman viikon saat auton 4500-7500 taalaa halvemmalla. Miksiköhän olisi myyntiajat pidentyneet!"

        Ok, katsellaan mitä tulevat viikot tuovat tullessaan myyntiaikoihin, saattaa siis tulla viiveen korjaava myyntipiikkikin.

        Paha sanoa tuosta Teslan osakkeen arvostuksen tulevaisudesta, sijoituksen paikka vai ei, joskaan eihän tuo firma lisääntyvästä kilpailusta huolimatta vielä huojunnassa ole.

        "Down 72%, Is Tesla Stock a Once-in-a-Decade Buying Opportunity Right Now?"

        "Investors need to understand the risks"

        Tässä kohtaa jätin tekstiä lainaamatta, jotta s24-robo ei saisi hepuleita "vieraasta" kielestä.

        "However, with shares currently trading at 5.2 times sales -- a big discount to the historical average of 11 times sales -- the sell-off has created a good buying opportunity for risk-tolerant investors."

        - https://www.fool.com/investing/2022/12/29/down-72-is-tesla-stock-once-in-a-decade-buy-now/

        Sekä:

        "This is why Tesla's stock is declining"

        "Is it part of a larger tech trend? Is it because of Twitter? Is it something else? Yes, yes, and yes."

        - https://mashable.com/article/why-tesla-stock-is-declining

        "Will Tesla Ever Pay A Dividend?"

        - https://www.suredividend.com/tesla-dividend/

        Yenkki-osingot ovat sitten oma juttunsa verokiemuroiden suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mitään näitä tukia ei olisi pitänyt olla alun alkaen. Tesla on ja oli myös kaikkia näitä tukia vastaan. Tuet ovat käytännössä vain GM:n ja Fordin pelastamista varten."

        Osoittaa että USA:n popula ei ole ollut erityisen eko-orientoitunut tai no, onhan patteriauto todellisuudesa pseudo-ekologinen.

        "Odottamalla muutaman viikon saat auton 4500-7500 taalaa halvemmalla. Miksiköhän olisi myyntiajat pidentyneet!"

        Ok, katsellaan mitä tulevat viikot tuovat tullessaan myyntiaikoihin, saattaa siis tulla viiveen korjaava myyntipiikkikin.

        Paha sanoa tuosta Teslan osakkeen arvostuksen tulevaisudesta, sijoituksen paikka vai ei, joskaan eihän tuo firma lisääntyvästä kilpailusta huolimatta vielä huojunnassa ole.

        "Down 72%, Is Tesla Stock a Once-in-a-Decade Buying Opportunity Right Now?"

        "Investors need to understand the risks"

        Tässä kohtaa jätin tekstiä lainaamatta, jotta s24-robo ei saisi hepuleita "vieraasta" kielestä.

        "However, with shares currently trading at 5.2 times sales -- a big discount to the historical average of 11 times sales -- the sell-off has created a good buying opportunity for risk-tolerant investors."

        - https://www.fool.com/investing/2022/12/29/down-72-is-tesla-stock-once-in-a-decade-buy-now/

        Sekä:

        "This is why Tesla's stock is declining"

        "Is it part of a larger tech trend? Is it because of Twitter? Is it something else? Yes, yes, and yes."

        - https://mashable.com/article/why-tesla-stock-is-declining

        "Will Tesla Ever Pay A Dividend?"

        - https://www.suredividend.com/tesla-dividend/

        Yenkki-osingot ovat sitten oma juttunsa verokiemuroiden suhteen.

        "...onhan patteriauto todellisuudesa pseudo-ekologinen."

        Ehkä näin, mutta tutkitusti kaikista vaihtoehdoista ekologisin. Seuraavaksi ekologisempi vaihtoehto onkin olla autotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "...onhan patteriauto todellisuudesa pseudo-ekologinen."

        Ehkä näin, mutta tutkitusti kaikista vaihtoehdoista ekologisin. Seuraavaksi ekologisempi vaihtoehto onkin olla autotta.

        "Ehkä näin, mutta tutkitusti kaikista vaihtoehdoista ekologisin. Seuraavaksi ekologisempi vaihtoehto onkin olla autotta."

        Todellinen ongelma on se miten tuota pseudoekologista vaoihtoehtoa lobataan osatotuuksin ja suoranaisin valhein puhtaana ja ollaan pakottamassa ainoaksi vaihtoehdoksi, vaikka se on osa ongelmaa, ei ratkaisu.

        Toinen ongelma on se, kun autonvalmistajat sidosryhmineen on pakotettu investoimaan suunnilleen kaikkensa todella mittavavin teollisuushankkein tuolle väärälle hevoselle, niin siitä seuraa "petrolimafiaa" vastaava tilanne, jossa mahdolliset aidon ekologiset vaihtoehdot tullaan (mahdollisesti) torppamaan.

        Odotellessa aidon ekologisen vaihtoehdon innovointia, olisi ollut parempi tukisponssata niin, että kohtuullisella aikajanalla kaikilla olisi EURO 6 polttari, samalla kun Euro 7 on jo nurkan takana. Jo tuolla siirrolla olisi ollut massiivinen korjaus tilanteeseen ja nopeammin toteutettavissa.

        EU:n 2035-direktiivissä on ovi hieman raollaan muillekin kuin patteriversioille, mutta sillä ehdollä että ne ovat paikallisesti nollapäästöisiä sen suheen mitä pakoputkesta ulos tulee.

        Jarrut ja renkaat ovat sitten vielä oma juttunsa ja edustavat polttareissa noin 30%:n osuutta niiden ilmansaasteissa ja pienhiukkasissa.

        Toivon synteettisistä polttoaineista voitavan kehittää ekologisesti ja massatuotannoltaan kestävä vaihtoehto. Mikäli se vielä taipuisi alueelliseen ja paikalliseen tuotantoon, niin aina parempi.

        Vihreä vety yksityisautoilua ajatellen on puolestaan vielä varsin kaukainen mahdollisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ehkä näin, mutta tutkitusti kaikista vaihtoehdoista ekologisin. Seuraavaksi ekologisempi vaihtoehto onkin olla autotta."

        Todellinen ongelma on se miten tuota pseudoekologista vaoihtoehtoa lobataan osatotuuksin ja suoranaisin valhein puhtaana ja ollaan pakottamassa ainoaksi vaihtoehdoksi, vaikka se on osa ongelmaa, ei ratkaisu.

        Toinen ongelma on se, kun autonvalmistajat sidosryhmineen on pakotettu investoimaan suunnilleen kaikkensa todella mittavavin teollisuushankkein tuolle väärälle hevoselle, niin siitä seuraa "petrolimafiaa" vastaava tilanne, jossa mahdolliset aidon ekologiset vaihtoehdot tullaan (mahdollisesti) torppamaan.

        Odotellessa aidon ekologisen vaihtoehdon innovointia, olisi ollut parempi tukisponssata niin, että kohtuullisella aikajanalla kaikilla olisi EURO 6 polttari, samalla kun Euro 7 on jo nurkan takana. Jo tuolla siirrolla olisi ollut massiivinen korjaus tilanteeseen ja nopeammin toteutettavissa.

        EU:n 2035-direktiivissä on ovi hieman raollaan muillekin kuin patteriversioille, mutta sillä ehdollä että ne ovat paikallisesti nollapäästöisiä sen suheen mitä pakoputkesta ulos tulee.

        Jarrut ja renkaat ovat sitten vielä oma juttunsa ja edustavat polttareissa noin 30%:n osuutta niiden ilmansaasteissa ja pienhiukkasissa.

        Toivon synteettisistä polttoaineista voitavan kehittää ekologisesti ja massatuotannoltaan kestävä vaihtoehto. Mikäli se vielä taipuisi alueelliseen ja paikalliseen tuotantoon, niin aina parempi.

        Vihreä vety yksityisautoilua ajatellen on puolestaan vielä varsin kaukainen mahdollisuus.

        Sinun jaarittelu ja höpöttely näyttää todella typerältä 10 vuoden päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun jaarittelu ja höpöttely näyttää todella typerältä 10 vuoden päästä.

        "Sinun jaarittelu ja höpöttely näyttää todella typerältä 10 vuoden päästä."

        Vaikuttaapa ottavan koville ;-)

        Mutta josko nyt noin ympäripyöreyksien vuolassanaiseksi intouduttuasi kertoisit millainen maailma on 10-vuoden kuluttua ... Paitsi jos puttler saa provosoitua kolmannen maailmansodan, joka olisi massiivisen tuhon ydinsota, josta vain rotat ja lutikat jäljellä. Tiedä vaikka se olisi todellinen ympäristöteko, mahdollistaessaan Telluksen hengittää aikansa rauhassa sitä raastavalta ihmiskunnalta.

        Mutta kymmenen vuoden kuluessa patteriautot saavat yhä laajempaa ympäristötuhoa aikaan, ellei niiden mega-saaste-akuille innovoida vihreää ekologista vaihtoehtoa, joskaan selalista ei vielä ole edes horisontissa.

        "EU julistamassa litiumia myrkyksi"

        - https://etn.fi/index.php/13-news/13856-eu-julistamassa-litiumia-myrkyksi

        "Sähköautot yleistyvät vauhdilla, mutta litiumakkuja varjostaa lapsityövoima ja ympäristötuhot"

        - https://yle.fi/aihe/artikkeli/2021/05/19/sahkoautot-yleistyvat-vauhdilla-mutta-litiumakkuja-varjostaa-lapsityovoima-ja

        "Akkuihin tarvittava "valkoinen kulta" paljastaa vihreän siirtymän varjopuolen: alkuperäiskansa pelkää asuinalueensa menettämistä"

        - https://yle.fi/uutiset/3-12661003?origin=rss


    • Anonyymi

      Teslan loppu häämöttää. Se on fakta.

      • Anonyymi

        Juu. Teslan liikevoiton kasvuvauhti on vain 50-80% vuodessa. Tyypillistä lähellä loppuaan oleville firmoille.

        Pitäisikö sinun nyt ottaa ne lääkkeet?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu. Teslan liikevoiton kasvuvauhti on vain 50-80% vuodessa. Tyypillistä lähellä loppuaan oleville firmoille.

        Pitäisikö sinun nyt ottaa ne lääkkeet?

        Ei hasumpi, mutta jatkuuko tahti kilpailun kiristyessä. Mihin perustui vuoden alun kurssitason arvostus vs. nyttemmin noin 70% miinusta. Mitä mahtanevat tuumailla Teslaan vuoden alussa sijoittaneet.

        Tuloslukuja mm. Quarterly results ym. :

        - https://www.marketscreener.com/quote/stock/TESLA-INC-6344549/calendar/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hasumpi, mutta jatkuuko tahti kilpailun kiristyessä. Mihin perustui vuoden alun kurssitason arvostus vs. nyttemmin noin 70% miinusta. Mitä mahtanevat tuumailla Teslaan vuoden alussa sijoittaneet.

        Tuloslukuja mm. Quarterly results ym. :

        - https://www.marketscreener.com/quote/stock/TESLA-INC-6344549/calendar/

        "Mihin perustui vuoden alun kurssitason arvostus vs. nyttemmin noin 70% miinusta."

        Iso osa siitä ja kurssipudotuksen alkuunsysääjä oli Muskin osakkeiden myynti. Toinen on pitkäksi vipusijoittaneet tahot, joille tuli margin callin myötä pakkomyyntejä. Muut syyt ovat lähinnä marginaalisia, Teslan tuloskunto on yhä erinomainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mihin perustui vuoden alun kurssitason arvostus vs. nyttemmin noin 70% miinusta."

        Iso osa siitä ja kurssipudotuksen alkuunsysääjä oli Muskin osakkeiden myynti. Toinen on pitkäksi vipusijoittaneet tahot, joille tuli margin callin myötä pakkomyyntejä. Muut syyt ovat lähinnä marginaalisia, Teslan tuloskunto on yhä erinomainen.

        Bill Gates muiden joukossa teki hyvää tiliä lyhyeksi myynnillä, mutta onhan tuossa tullut olla hieman sitä "näkemystä" ajoituksineen, joskaan nen tiedä milloin (pvm) hän on shortteihin sijoittanut.

        28.12.2022 - "Shorttaajat vuolevat kultaa Teslan kurssin pudotessa – Bill Gates myynyt lyhyeksi kahden miljardin arvosta"

        "Markkinatutkijan mukaan Tesla oli tuottavin osake shorttaajien keskuudessa viime vuonna 15 miljardin dollarin tuotoilla. Toiseksi parhaimmat tuotot tulivat verkkokauppa Amazonin shorttauksesta – yhteensä 6,2 miljardia dollaria."

        - https://www.kauppalehti.fi/uutiset/shorttaajat-vuolevat-kultaa-teslan-kurssin-pudotessa-bill-gates-myynyt-lyhyeksi-kahden-miljardin-arvosta/741731d8-a15f-4559-8167-1998ae5ebfb5


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bill Gates muiden joukossa teki hyvää tiliä lyhyeksi myynnillä, mutta onhan tuossa tullut olla hieman sitä "näkemystä" ajoituksineen, joskaan nen tiedä milloin (pvm) hän on shortteihin sijoittanut.

        28.12.2022 - "Shorttaajat vuolevat kultaa Teslan kurssin pudotessa – Bill Gates myynyt lyhyeksi kahden miljardin arvosta"

        "Markkinatutkijan mukaan Tesla oli tuottavin osake shorttaajien keskuudessa viime vuonna 15 miljardin dollarin tuotoilla. Toiseksi parhaimmat tuotot tulivat verkkokauppa Amazonin shorttauksesta – yhteensä 6,2 miljardia dollaria."

        - https://www.kauppalehti.fi/uutiset/shorttaajat-vuolevat-kultaa-teslan-kurssin-pudotessa-bill-gates-myynyt-lyhyeksi-kahden-miljardin-arvosta/741731d8-a15f-4559-8167-1998ae5ebfb5

        "Markkinatutkijan mukaan Tesla oli tuottavin osake shorttaajien keskuudessa viime vuonna 15 miljardin dollarin tuotoilla."

        Ja takavuosina Teslan shorttauksella ollaan hävitty moninkertainen määrä rahaa. Shortit ovat nyt jostaan syystä tosin kaikonneet, taitavat ostaa Teslaa nyt pitkäksi (long).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Markkinatutkijan mukaan Tesla oli tuottavin osake shorttaajien keskuudessa viime vuonna 15 miljardin dollarin tuotoilla."

        Ja takavuosina Teslan shorttauksella ollaan hävitty moninkertainen määrä rahaa. Shortit ovat nyt jostaan syystä tosin kaikonneet, taitavat ostaa Teslaa nyt pitkäksi (long).

        (Nyt short interest oli vain 73,04M osaketta, eli 8.9 mrd taalaa, kun juuri vilkaisin. Eli samaa luokkaa vaikkapa Amazonin tai Microsoftin kanssa.)


    • Anonyymi

      Teslan suosio oli kuin kanan lento.

      • Anonyymi

        Joo, heikolla tolalla, kun Tesla tienaa 15% koko autoalan voitoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, heikolla tolalla, kun Tesla tienaa 15% koko autoalan voitoista.

        Mielenkiintoisemman tuosta 15% tekee Teslan kasvuvauhti, mikä 2022 Q4 tullee olemaan noin 50%.

        Tienaakohan Tesla vuoden päästä 22% koko alan voitoista?

        Heh.

        Tämä kana osaa lentää!


    • Anonyymi

      Kuka ylipäätään ilkeää enää ajaa Teslalla?

      • Anonyymi

        Heikkolahjaisimmat.


    • Anonyymi

      Yllättävää kyllä, Tesla on toimittanut vuonna 2022 peräti 40% enemmän autoja kuin vuonna 2021, eli ei lainkaan huono suoritus tuolle laadultaan kyseenalaiseksi luokitellulle kulkineelle.

      ap

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3673
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      166
      2287
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      1999
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1874
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      398
      1286
    6. 80
      1205
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      135
      1094
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1020
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      980
    Aihe