Lastensuojelun kielellisen piilovallan esimerkkejä

Teemu Ruskeepää 28.12.2022
Huostaanotto on kiellettävä ja
korvattava perhelaitoksella, kansalaisaloite 9794
A Mitä teit B Sostt:n vääristelmä C Oma selitys
1
Tämä on perhelaitoksen työskentelytapa, joka irtaannuttaa siitä sosiaalisesta tosiasiasta, jossa todisteluja ei tarvita ja leimataan
2
Kiipesin päiväkodin verkkoon
Isä ei osaa erottaa aikuisen ja lapsen roolia
Kannustin yksin jäämistä surevaa poikaani leikkimään
3
Keksin urheilijan ruokavalion
Avosossu sijoituspäätöksessä: Lapsi on alipainoinen
3C Kysyin neuvolassa lastenlääkäriltä, että onko ruoka ok. Se oli. Paino oli tasaisesti -2 SD ja se oli ok. Hän ilmoitti avosossulle, että ”on puhuttu painosta”.
4
Keksin urheilijan ruokavalion
Avosossu sijoituspäätöksessä: Isä ei suostu muuttamaan ruokailua
Neuvolalääkäriä lähetti vielä viestin avosossulle että hän oli sanonut painon olevan ok (eikä se johdu isän ruoasta)
5
Keksin urheilijan ruokavalion
Avosossu huostapäätöksessä: Lapsi syö omaehtoisesti sijaispaikassa (isän huonon ruoan takia ja puutteellisen rajaamisen takia)
Kotona lapsi syö aina mitä annan ja hän näyttää humoristisesti laittavansa isän hyvää ruokaa suuhun. Jos lapsi ei tottele, et ole ansainnut lapsen luottamusta
6
Keksin urheilijan ruokavalion
B Avosossu huostapäätöksessä: Lapsi kaapii ruokaa vain päältä sijaispaikassa (isän huonon ruoan takia)
C Paistetun kanan rapea kuori kiva syödä ensin. Nyt käsketään, ei maistu hyvältä, isä puuttuu ja ei ole nälkä. Seuraava ateria korvaa kotona.
7
Keksin urheilijan ruokavalion
Avosossu huostapäätöksessä: Lapsen paino on noussut sijaispaikassa
Lapsen paino oli lääkärin mukaan aina normaali ja hän toisti sen avosossulle. Sossu loi diskurssin paino-ongelmasta ja toisti sitä huostaanoton perustelemiseksi
8
Lapseni voi hienosti työautossa
Kiireellinen sijoituspäätös; isä ottaa lapsen mukaan töihin
Lapsi oli mukana yhteensä kolme kertaa heinäkuussa, kun päiväkoti oli lomalla ja järjestin sinne tekemistä ja kävimme puistossa joka 40 minuutti.
9
Pyysin osoitetta isän kotiin
Avosossu ennen sijoitusta: En minä nyt sitä ainakaan tee.
9C 9 vk ennen sijoitusta asuimme vierekkäisissä tlosisa. Olin siellä pitääkseni lapsen perheen yhdessä. Halusin palauttaa lapselle ja minulle vanhan omistusasuntomme vakauden vuoksi.
10
Lapsi pelasi sylissä ja olin itkuinen
Huostasossu: Lapsi jää yksin isän itkuisuuden takia
Onnistuin joka viikko tuottamaan vanhan tapamme pelata sylissä, jossa poikani kokee olevansa sylissä ja turvassa
11
Selitin lapselle huostaanoton
Huostapäätöksessä: Isällä on mentalisaatiohäiriö ”En tunnista omaa haitallista toimintaa”
Omien vanhempien ja kodin menettäminen on raskasta ja sanoitin ne siksi, että hän pärjäisi sen kanssa.
12
Selitin lapselle huostaanoton
Huostapäätöksessä: Isällä on mentalisaatiohäiriö ”En tunnista omaa haitallista toimintaa”
Puhuin siitä rennossa ilmapiirissä koko avohuollon ajan. Kieltäytymiseni jälkeen sanoin, että nyt hänet saatetaan viedä toisen kerran. Metsässä aurinkoisena kesäpäivänä ja hän oli rauhallinen.
13
Selitin lapselle huostaanoton
Huostapäätös: Isän mentalisaatiohäiriö
”Sinä et saa tulla kotiin, koska täti ei osaa. Täti luulee, että isä ei ole hyvä”. Poikani luottaa ja arvostaa kaikkeen mitä teen. Ei haittaa vaan valmistamista
14
Kieltäydyin avohuollosta
Toinen kiireellinen sijoitus
Halusin itsenäisyyttä lastensuojelusta ja äidistä. Ongelmat olivat parisuhteessa eivätkä lapsenhoidossa. Äidin luokse muutti kumppani ja minä ulos ja siksi avohuollon lopettaminen oli ajankohtaista. En pyytänyt sitä erikseen. ”Avosossu: Emme ole sinusta huolissaan”.
15
Tarjouduimme yhteistyöhön sijoituksen aikana
Avosossu: Teemme huostaanoton sijoituksen aikana ennen kuulemista ja tukitoimia
Huostaanoton tekeminen kokeilematta muita keinoja sijoituksessa on laitonta.Huostaanoton pitää olla huolellisesti valmisteltu.Nämä syyt ovat mielikuvitusta
16
Osaan rajata lasta
Avosossu: Lapsi reagoi sijoituspaikassa kielteisesti rajaamiseen (isän takia)
Selitän lapselleni oikean ja väärän ja hän luopuu karkista yms. iloisesti. Kohtelen häntä ymmärryskykyisenä ja hän kunnioittaa minua takaisin. Olen ansainnut hänen luottamuksensa.16C Selitän lapselleni oikean ja väärän ja hän luopuu karkista yms. iloisesti. Kohtelen häntä ymmärryskykyisenä ja hän pitää minusta. Olen ansainnut hänen luottamuksensa.
17
Voimme hyvin ja äiti halusi muutoksia
Avosossu sijoituspäätöksessä: ”Molempien vanhempien mielenterveydesta on ollut pitkään huolta
Avosossu sanoi, ettei ole ja kevään avopalvelut päätettiin ja kesä oli mukava lapsen mielestä. Samoin lopetin äidin vastuullistamisen ja ahkeruuteen komentamisen jo silloin, kun lapsi oli ekassa sijoituksessa ja muutin takaisin hänen vuokra-asuntoonsa.
18
Pyysin avosossua sijoituksen jälkeen tapaamaan minua ja lasta yhdessä
Hän ilmoitti hymyillen tavanneensa vain lasta
Heidän olisi pitänyt todeta, miten hyvin isä ja lapsi voivat yhdessä ja miten kohteluni on hienoa

8

861

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19
      Terveellinen, oireeton ja säännöllinen elämä
      Huostapäätös: ”27 vuotta sitten päättyneen nuorisopsykiatrisen hoidon jälkeen isällä ole ollut hoitosuhdetta tässä välissä”.
      Sossu ei voi väittää, että hoidon tarvetta on nyt ja se ei ole koskaan päättynyt.
      20
      Pidin lapseni nallea ja kuvaa käydessäni keskustelemassa sijoituksen jälkeen
      Avosossu: Isä pitää kuvia (koska hänellä on mielenterveysongelmia)
      Koin tulleeni väärin kohdelluksi ja kaipasin lastani
      21
      Poikani ei itke tai raivoa sijaispaikassa
      Huostapäätös: ”Lapsi ei näytä tunteita esim. sattuessa” (koska hänellä on niin traumatisoitunut olo isän kanssa)
      Hänellä ei ole kotona tarvetta raivota ja itkeä. Olemme aktiivisia, varovaisia ja kunnioittavia
      22
      En vastannut valvojille
      Huostapäätös: "Isä ei käyttäydy normaalisti"
      Koin vääränä lapsen viemisen sijoitukseen ja huostaan, valvonnan ja sen, että oikein toimivana isänä minun olisi pitänyt olla valvottu ja vastata muodollisesti.
      23
      En vastannut valvojille
      Huostapäätös: Isä ei käyttäydy normaalisti
      Sitten selitin heille syiden virheet ja pyysin kertomaan ne avosossulle. He ymmärsivät ja myöntyivät.
      24
      Kävimme sovussa yhdessä valvotussa tapaamisessa
      Avosossu aloitti erilliset käynnit
      Avosossu: ”Emme voi seurata äitiä, jos isä on siellä”.
      Halusin ylläpitää lapselle kokemusta molemmista vanhemmista. Sitten he sanoivatkin, että kyse on minun käytöksestä lapselle
      25
      Pyysin parisuhdeterapiaa tai psykoterapiaa
      Avosossu kieltäytymisen jälkeen: ”Kaikki tukitoimet epäonnistuneet”
      Avohuollon tukitoimet suunnattiin lapsenhoitoon ja päätettiin myönteisissä merkeissä. Vain psykoterapia epäonnistui.
      26
      Lapsi puhuu ikäisekseen normaalisti
      Huostapäätös: Puheenkehityksen viivästymää, puheterapeutti (kotiolojen syytä)
      Tokaan sijoitukseen joutuessaan 3-vuotias ja oli vasta oppinut puhumaan. Hän puhuu 1.5 vuoden jälkeen suunnilleen samalla tavalla.
      27
      Selitin huostaanoton lumileikkien lomassa valvojan katsoessa. Poika vastasi, (eka sijais)"setä ei ole mukava"
      Huostasossu: Leikit ja tapaaminen ulkona kiellettiin
      Jotta hän pärjäisi asian kanssa eikä olisi epätietoinen. Hän oli kuullut sen yli vuoden. Hän oli reipas. Sossu estää itseään koskevan arvostelun ja kiintymyssuhdeongelmat.
      28
      En totellut päiväkodin hoitajaa
      Hoitaja käski tuoda lapsen pois sylistä ja teki lasuilmoituksen.
      Lapseni oli 2-vuotias eikä halunnut mennä sisään ilman isää. Pidin häntä sylissä ja annoin aikaa. Sain hänet rohkaistumaan menemään itse sisään, kun hän oli valmis.
      29
      Intin äidiltä reaktiota
      Synnytysosasto teki lastensuojeluilmoituksen
      Äiti ei jaksanut vastata. En jatkanut sen huomattuani.
      30
      Sovimme lapsen hoidon tarpeen mukaan
      Avosossu sijoituspäätöksessä: Vaihtotilanteet turvattomia
      Äidille sopi se, että lapsi on kummallakin tarpeen mukaan. Otin asunnon viereisestä talosta hoitaakseni lasta. Äidille sopi se, että lapsi on kummallakin tarpeen mukaan. Otin asunnon viereisestä talosta hoitaakseni lasta. Lapsi oli aina turvassa läheisen kanssa
      31
      Äiti ei halunnut minun menevän töihin ja hoitaa lasta
      Eka kiireellinen sijoitus
      Pyysin avosossua puhumaan äidille, että hän olisi tunnollisempi. Hän ei puhunut vaan vei lapsemme henkisesti väkivaltaisesti pois. salainen
      32
      Yritin selittää väärinkäsitykset perhekuntoutuksen perhetyöntekijöille
      Avosossu: Isä ei kykene sitoutumaan perhekuntoutukseen
      He kohtelivat minua ennakkoluuloisesti. Tein kuitenkin kaiken mitä pyydettiin
      33
      Lapsi vietiin päiväkodista salaa
      Avosossu: Lapsi tuodaan perhekuntoutukseen vain jos te menette sinne
      Menimme molemmat perhekuntoutukseen asumaan. Avohuollossa ei saa tehdä vastentahtoisia sijoituksia.
      34
      Otimme tarpeelliset tavarat
      Avosossu: Lasta ei tuodakaan tänään. Jääkaapissa ei ole ruokaa ja laitosasuntoa ei ole sisustettu lapselle
      Olisi turhaa kantaa tavaroita, joita ei tarvita Voimme hakea lisää tarpeen tullen. Meitä syytettiin siitä, ettemme huolehdi
      35
      Otimme tavarat mukaan perhekuntoutukseen
      35B Avosossu: Kertoi sijainnin 3 h ennen. 1.5 ennen kertoo, että sinne pitää pakata. Paikalla hän kertoo, ettemme pakanneet tarpeeksi ja lasta ei tuoda.
      Lapsen pääsy vanhemmille kiellettiin rangaistuksena siitä
      36
      2-vuotias katsoi huolestunein silmin seinille ja oli ähkyä
      Avosossu vahingoitti lasta
      Lapsi oli turvassa isän ja äidin luona ja pyysin sossua puhumaan äidille ongelmasta. Sen sijaan hän vei lapsen pois. Pojan oire hävisi vasta 2 kk laitosjakson jälkeen kotona.

      • 37
        Sanoin valvojalle ”Lapsen tuominen riippuu läheisistä eikä tavaroista”
        ”Jos me riitelemme jo tällaisesta asiasta, niin tämä ei tule onnistumaan”
        37C Käyttäytyi autoritaarisesti. Ihmetteli missä tavaranne ovat? Sossu oli sanonut 1.5 h aiemmin ”sinne pitää pakata”
        38
        Menimme perhekuntoutukseen
        Avosossu: ”Haluatteko tulla perhekuntoutukseen?”
        Vastasimme kyllä.
        39
        Menimme perhekuntoutukseen
        Avosossu: ”Miksi ette kysy asioita innokkaasti niin kuin muut vanhemmat?
        Emme vastanneet. Olimme järkyttyneitä lapsen menettämisestä.
        40
        Menimme perhekuntoutukseen
        Avosossu: ”Ettekö te halua perhekuntoutukseen?”
        Avosossu rankaisi meitä siitä, että hänen mielestään vanhempien pitää kysyä innokkaasti asioita perhekuntoutukseen joutuessaan
        41
        Saavuimme parkkipaikalle ja keskustelimme tavaroiden vähyydestä
        Perhetyöntekijä huusi parkkipaikalla: ”Ei tämä tässä ulkona huutamalla parane”
        Vastasin ”Sinä itse huudat ja kiusaat meitä”.
        42
        Saavuimme parkkipaikalle
        Perhetyöntekijä: ”Täällä pitää puhua asiakkaille ja ääni vähän kohoaa näin”
        Vastasin: ”Jos ääni ei kohoa, niin eikö se silloin ole kiusaamista?”
        43
        Puh. perhekuntoutukseen menosta
        Avosossu: ”Jos tämä ei onnistu, niin sitten lapsi otetaan huostaan”
        Johtava sossu: ”Ei tällaista ole suunniteltu”. Siis mikä ei onnistu? Lapsen hoidosta yhdessä sopiminen vai äidin tukeminen? Pyysin tukea. Huostalla ei saa uhata.
        44
        Menimme perhekuntoutukseen
        Avosossu perhetyöntekijöille: ”He riitelevät”
        Me emme riitele. Arvostelin äitiä asiasta enkä ole lapsellinen. Lapsellinen avosossu syyttelee tuen antamisen sijaan.
        45
        Menimme perhekuntoutukseen
        Perhetyöntekijä huusi minulle ”Nyt menet kakattamaan lapsen!”
        Poika sanoi kakkahätä. Mietimme äidin kanssa, pitäisi käyttää pönttöä vai makuulla. Pysähdyin, laitoin kädet silmille ja nauroin. Sitten menin rennosti hoitamaan lastani
        46
        Menimme perhekuntoutukseen
        Avosossu: Rajoituspäätös. Olin 3 yötä ja sitten sain nähdä lasta tunnin pe-su.
        He kokivat, etteivät he pysty huutamaan ja käskyttämään minua. Avohuollossa ei saa tehdä rajoituspäätöksiä.
        47
        Menimme perhekuntoutuksen suunnitelmapalaveriin
        Avosossu: Jos isä ei osallistu tänne, en saa edes tavata lasta
        Koin hänen väkivaltansa kohteeksi tulemisen ja käskyttämisen epäoikeudenmukaisena, mutta tulin silti. Avosossu ei saa kiristää.
        48
        Äiti ja lapsi olivat yksin perhekuntoutuksessa 2 kk
        Avosossu: Jos äiti ei suostu olemaan siellä, lapsi otetaan huostaan
        Lapsi oli iloinen ja terve eikä huostaanottoa tai sijoitusta perhekuntoutukseen tai isän rajoittamista tarvittu.
        49
        Äiti ja lapsi pääsivät kotiin perhekuntoutuksesta
        Johtava sossu 2 kk jälkeen: Nyt perhekuntoutus siirretään kotiin ja tämä on vasta alussa.
        Perhekuntoutus ei epäonnistunut vaan se riitti sossulle. Äiti hoitaa aina lasta ja osaa sen, paitsi silloin kun minä pyysin.
        50
        Kotiin tuotiin kotipsykoterapeutti. Pyysin puhumaan sossun väärinkäsityksistä
        Psyk: ”En keskustele. Syillä ei ole merkitystä. Asiat ovat mielipiteitä vailla oikeaa ja väärää”
        Häntä ei tarvittu enää avioeron jälkeen vaan sitä ennen. Kysyin "Syyt oikeaan ja väärään?"
        51
        Kotiin tuotiin psykoterapeutti lastensuojelulaitoksesta
        Terapeutti: ”Kukaan ei voi tietää, miltä lapsesta tuntuu”
        Sanoin olevani niin hyvä. Läheinen, joka kuuntelee, seuraa reaktioita ja eleitä, kysyy miltä tuntuu, voi tietää miltä omasta lapsesta tuntuu joka teko.
        52
        Kotiin tuotiin psyk
        Terapeutti: ”Kukaan ei voi tietää, miltä lapsesta tuntuu”.
        Äiti: ”En olisi tietänyt sitä, jos Teemu ei olisi sanonut”.
        Sanoin ”kun lapsi alkaa leikkiä asioilla, on hän syönyt tarpeeksi ja hänellä on tylsää”. Sitten pitää nousta pöydästä eikä pakottaa.
        53
        Kotiin tuotiin psyk
        Psyk avosossulle: Isä elää avioeroa edelleen. Hän haluaa avioliiton takaisin.
        Olin selittänyt hänelle aiemmin, että olen täällä lasta varten. Halusin turvata normaalin kodin lapselle avioerosta huolimatta. En itseäni varten.
        54
        En vastannut, psyk., jotta keskityttäisiin äitiin
        Psyk: ”Kun isä ei puhu, hänen mielessään voi olla vaikka mitä pahaa”
        Puhuinpas, mutta hän väitti "mielipide ja hallitsen keskustelua". Yritin olla hallitsematta ja hän väittää "puhumattomalla on vakavia ongelmia


      • ajatuksetovatilmaisia kirjoitti:

        37
        Sanoin valvojalle ”Lapsen tuominen riippuu läheisistä eikä tavaroista”
        ”Jos me riitelemme jo tällaisesta asiasta, niin tämä ei tule onnistumaan”
        37C Käyttäytyi autoritaarisesti. Ihmetteli missä tavaranne ovat? Sossu oli sanonut 1.5 h aiemmin ”sinne pitää pakata”
        38
        Menimme perhekuntoutukseen
        Avosossu: ”Haluatteko tulla perhekuntoutukseen?”
        Vastasimme kyllä.
        39
        Menimme perhekuntoutukseen
        Avosossu: ”Miksi ette kysy asioita innokkaasti niin kuin muut vanhemmat?
        Emme vastanneet. Olimme järkyttyneitä lapsen menettämisestä.
        40
        Menimme perhekuntoutukseen
        Avosossu: ”Ettekö te halua perhekuntoutukseen?”
        Avosossu rankaisi meitä siitä, että hänen mielestään vanhempien pitää kysyä innokkaasti asioita perhekuntoutukseen joutuessaan
        41
        Saavuimme parkkipaikalle ja keskustelimme tavaroiden vähyydestä
        Perhetyöntekijä huusi parkkipaikalla: ”Ei tämä tässä ulkona huutamalla parane”
        Vastasin ”Sinä itse huudat ja kiusaat meitä”.
        42
        Saavuimme parkkipaikalle
        Perhetyöntekijä: ”Täällä pitää puhua asiakkaille ja ääni vähän kohoaa näin”
        Vastasin: ”Jos ääni ei kohoa, niin eikö se silloin ole kiusaamista?”
        43
        Puh. perhekuntoutukseen menosta
        Avosossu: ”Jos tämä ei onnistu, niin sitten lapsi otetaan huostaan”
        Johtava sossu: ”Ei tällaista ole suunniteltu”. Siis mikä ei onnistu? Lapsen hoidosta yhdessä sopiminen vai äidin tukeminen? Pyysin tukea. Huostalla ei saa uhata.
        44
        Menimme perhekuntoutukseen
        Avosossu perhetyöntekijöille: ”He riitelevät”
        Me emme riitele. Arvostelin äitiä asiasta enkä ole lapsellinen. Lapsellinen avosossu syyttelee tuen antamisen sijaan.
        45
        Menimme perhekuntoutukseen
        Perhetyöntekijä huusi minulle ”Nyt menet kakattamaan lapsen!”
        Poika sanoi kakkahätä. Mietimme äidin kanssa, pitäisi käyttää pönttöä vai makuulla. Pysähdyin, laitoin kädet silmille ja nauroin. Sitten menin rennosti hoitamaan lastani
        46
        Menimme perhekuntoutukseen
        Avosossu: Rajoituspäätös. Olin 3 yötä ja sitten sain nähdä lasta tunnin pe-su.
        He kokivat, etteivät he pysty huutamaan ja käskyttämään minua. Avohuollossa ei saa tehdä rajoituspäätöksiä.
        47
        Menimme perhekuntoutuksen suunnitelmapalaveriin
        Avosossu: Jos isä ei osallistu tänne, en saa edes tavata lasta
        Koin hänen väkivaltansa kohteeksi tulemisen ja käskyttämisen epäoikeudenmukaisena, mutta tulin silti. Avosossu ei saa kiristää.
        48
        Äiti ja lapsi olivat yksin perhekuntoutuksessa 2 kk
        Avosossu: Jos äiti ei suostu olemaan siellä, lapsi otetaan huostaan
        Lapsi oli iloinen ja terve eikä huostaanottoa tai sijoitusta perhekuntoutukseen tai isän rajoittamista tarvittu.
        49
        Äiti ja lapsi pääsivät kotiin perhekuntoutuksesta
        Johtava sossu 2 kk jälkeen: Nyt perhekuntoutus siirretään kotiin ja tämä on vasta alussa.
        Perhekuntoutus ei epäonnistunut vaan se riitti sossulle. Äiti hoitaa aina lasta ja osaa sen, paitsi silloin kun minä pyysin.
        50
        Kotiin tuotiin kotipsykoterapeutti. Pyysin puhumaan sossun väärinkäsityksistä
        Psyk: ”En keskustele. Syillä ei ole merkitystä. Asiat ovat mielipiteitä vailla oikeaa ja väärää”
        Häntä ei tarvittu enää avioeron jälkeen vaan sitä ennen. Kysyin "Syyt oikeaan ja väärään?"
        51
        Kotiin tuotiin psykoterapeutti lastensuojelulaitoksesta
        Terapeutti: ”Kukaan ei voi tietää, miltä lapsesta tuntuu”
        Sanoin olevani niin hyvä. Läheinen, joka kuuntelee, seuraa reaktioita ja eleitä, kysyy miltä tuntuu, voi tietää miltä omasta lapsesta tuntuu joka teko.
        52
        Kotiin tuotiin psyk
        Terapeutti: ”Kukaan ei voi tietää, miltä lapsesta tuntuu”.
        Äiti: ”En olisi tietänyt sitä, jos Teemu ei olisi sanonut”.
        Sanoin ”kun lapsi alkaa leikkiä asioilla, on hän syönyt tarpeeksi ja hänellä on tylsää”. Sitten pitää nousta pöydästä eikä pakottaa.
        53
        Kotiin tuotiin psyk
        Psyk avosossulle: Isä elää avioeroa edelleen. Hän haluaa avioliiton takaisin.
        Olin selittänyt hänelle aiemmin, että olen täällä lasta varten. Halusin turvata normaalin kodin lapselle avioerosta huolimatta. En itseäni varten.
        54
        En vastannut, psyk., jotta keskityttäisiin äitiin
        Psyk: ”Kun isä ei puhu, hänen mielessään voi olla vaikka mitä pahaa”
        Puhuinpas, mutta hän väitti "mielipide ja hallitsen keskustelua". Yritin olla hallitsematta ja hän väittää "puhumattomalla on vakavia ongelmia

        55
        Kerroin avosossulle psykan olevan asiaton
        Avosossu: No sitten se lopetetaan.
        Sitten jäimme kesätauolle. Samassa keskustelussa hän totesi, ettei lasu ole huolissaan minusta. Se ei epäonnistunut minun takiani vaan terapeutti ei antanut psyko- tai parisuhdeterapiaa.Lastensuojelulaitoksen psykoterapeutilla oli jokin tosi pahasti hätänä ja meille huudettiin laitoksissa, vaikka pyysin terapiaa
        56
        Pyysin parisuhde- tai psykoterapiaa
        Avosossu: Antoi lapsenhoidon tukea ja vasta lopussa tätä: ”Kun kerran pyysitte”.
        Lastensuojelulaitoksen psykoterapeutilla oli jokin tosi pahasti hätänä ja meille huudettiin laitoksissa, vaikka pyysin terapiaa
        57
        Äiti ei tehnyt mitä pyysin
        Psyk: Lapsi kärsii rakkaudettomassa ilmapiirissä
        Lapsi kärsii, jos isä ja äiti eivät välitä lapsesta tai huutavat toisilleen. Ystävällinen ilmapiiri ei ole kiireellinen vaara lapselle.
        58
        Äiti ei tehnyt mitä pyysin
        Psyk: Meidän pitää vain osoittaa sopivamme vanhemmuudesta. Se on ainoa vaatimus. Täällä on erillään toisesta tehtävää vanhemmuutta.
        Se oli ainoa ongelma. Lastensuojelun pitäisi hyväksyä avioeron jälkeinen huoltajuutemme, joka on erilaista
        59
        Osaan rajata lasta
        Avosossu huostapäätöksessä: Lapsi omaehtoinen sijaisperheessä
        Selitän lapselleni oikean ja väärän ja hän luopuu iloisesti karkista. Hän myös tekee mitä pyydän eikä koskaan kieltäydy. Jos lapsi ei suostu, et ole ansainnut hänen luottamustaan.
        60
        3-vuotias ei halua vettä naamalleen
        Avosossu huostapäätöksessä: ”Lapsi reagoi naaman kastelemiseen sijaispaikassa”
        Lasta ei saa järkyttää. Vein hänet vauvauintiin, jotta hän tottuisi. Pesimme hänet valuttamalla vettä pään taakse. Vihjaa, että me teimme jotain pahaa vedellä
        61
        En antanut kaikkia leluja ja lahjoja sijaiskotiin
        Sijaissossu huostapäätöksessä: ”Lapsi ei ole saanut joululahjoja mukaansa”
        Kaikkia omia tavaroita ei kannata lähettää tuntemattomaan paikkaan, koska ne voivat hävitä tai jäädä käyttämättä. Vihjaa, että emme välitä
        62
        Kävin huostapäätöksen kuulemisessa
        Tuntematon sossu luki valmistellun päätöksen
        Ei päätöstä voi kirjoittaa ottamatta huomioon vanhemman näkökulmaa. Se oli lumekuuleminen. Yritin puhua sijoituspäätöksen virheistä, mutta sieltä tuli lisää ehtimättä selittää
        63
        Äiti sai tapaamisen avosossun ja sijaisperheen kanssa
        Sossu perui tapaamisen, mutta kertoi edellisenä päivänä vain äidille eikä sijaisperheelle.
        63C Äidille annettiin kuva, että hänen yhteistyönsä rakentaisi jotain. Mitään syytä ei annettu. Äiti sanoi ”todella julmaa”
        64
        Pyysin psykologia puhumaan väärinkäsityksistä Huostasossulle
        Huostasossu perui tapaamisen kertomatta siitä psykologille
        Psykologi: Kyllä minä luulin, että sellainen on tulossa. Mitään syytä ei annettu.
        65
        Pyysin kirkon diakonia puhumaan väärinkäsityksistä huostasossulle
        Huostasossu: ”Emme voi kertoa salassapidettäviä tietoja ulkopuolisille”
        Pyrin osoittamaan, että heidän väitteensä lapsenhoidosta ja terveydestä olivat epätosia ja pyysin neuvotteluapua diakonilta
        66
        Pyysin sosiaaliasiamiestä puhumaan väärinkäsityksistä huostasossulle
        Huostasossu: Kyllä se sopii
        Sosiaaliasiamies sanoi, että hän voi vain tiedottaa oikeuksista ja tuli se tunne, että lasu esittää holhoavia väitteitä ja estää kyseenalaistamasta. Peruin sen turhana
        67
        Ei verkostopalaveriille
        Huostasossu ehdotti tulemaan psykologin kanssa
        Vastasin: "Tehän olette kieltäytyneet väärinkäsityksien korjaamisesta ja yhteisymmärryksen lisäämisestä ja ongelmien korjaamisesta". He päättävät aiheet ja vastaustyylin. Se olisi ollut näytös
        68
        Pyysin huostasossulta sopimusta ja luottamusta
        Huostasossu: ”Voit valittaa sinne hallinto-oikeuteen”
        Lastensuojelu ei halunnut keskustella ongelmien korjaamisesta. Peruin HAO:n, jotta hän ei voisi enää kieltäytyä. Lisäksi HAO on korruptoitunut ja 93 perheistä % häviää.
        69
        Tapaamispaikan raportit tavallisia 5 kk.
        Huostasossu rajoituspäätöksessä: ”Tilanne on huonontunut tapaamisten aikana”
        Lapsen mielestä isän seura oli hyvä ja hän halusi kotiin. Hän sanoi "nyt kerro se valvojille". Toruin valvojia kerran, kerroin huostasta ulkona.
        70
        Asiaton psyk. sanoi ”en näe mitään ongelmaa lapsen ja isän tai äidin ja lapsen suhteessa, mutta isän ja äidin”
        Huostasossulle selän takana, ”Isä ei erota omia ja lapsen ajatuksia ja tunteita”
        Hän valehteli meille. Huostasossulle isän ja lapsen suhde on tärkein syyte
        71
        Kysyin kons. sossulta ”oletko sinä psykiatri?
        Kons. sossu: ”En, mutta tässä työssä on tullut kokemusta siitä" puheeni lapselle
        He tekaisivat kieltäytymiseni takia, että meillä on pitkään olleita mielenterveysongelmia, kyvytön itsereflektioon, mentalisaatiohäiriö ja puheeni lapselle
        72
        12/2022 Sanoin puhelimessa, että syy huostaan oli kieltäytymiseni ja parisuhde
        Taustalla ollut uusi huostapari nauroi ”ei , ei, ha ha”
        Mies ehkä oletti paperista lukien, että ”mikset muuttanut käytöstäsi ennen kuin se johti huostaanottoon”.


      • ajatuksetovatilmaisia kirjoitti:

        55
        Kerroin avosossulle psykan olevan asiaton
        Avosossu: No sitten se lopetetaan.
        Sitten jäimme kesätauolle. Samassa keskustelussa hän totesi, ettei lasu ole huolissaan minusta. Se ei epäonnistunut minun takiani vaan terapeutti ei antanut psyko- tai parisuhdeterapiaa.Lastensuojelulaitoksen psykoterapeutilla oli jokin tosi pahasti hätänä ja meille huudettiin laitoksissa, vaikka pyysin terapiaa
        56
        Pyysin parisuhde- tai psykoterapiaa
        Avosossu: Antoi lapsenhoidon tukea ja vasta lopussa tätä: ”Kun kerran pyysitte”.
        Lastensuojelulaitoksen psykoterapeutilla oli jokin tosi pahasti hätänä ja meille huudettiin laitoksissa, vaikka pyysin terapiaa
        57
        Äiti ei tehnyt mitä pyysin
        Psyk: Lapsi kärsii rakkaudettomassa ilmapiirissä
        Lapsi kärsii, jos isä ja äiti eivät välitä lapsesta tai huutavat toisilleen. Ystävällinen ilmapiiri ei ole kiireellinen vaara lapselle.
        58
        Äiti ei tehnyt mitä pyysin
        Psyk: Meidän pitää vain osoittaa sopivamme vanhemmuudesta. Se on ainoa vaatimus. Täällä on erillään toisesta tehtävää vanhemmuutta.
        Se oli ainoa ongelma. Lastensuojelun pitäisi hyväksyä avioeron jälkeinen huoltajuutemme, joka on erilaista
        59
        Osaan rajata lasta
        Avosossu huostapäätöksessä: Lapsi omaehtoinen sijaisperheessä
        Selitän lapselleni oikean ja väärän ja hän luopuu iloisesti karkista. Hän myös tekee mitä pyydän eikä koskaan kieltäydy. Jos lapsi ei suostu, et ole ansainnut hänen luottamustaan.
        60
        3-vuotias ei halua vettä naamalleen
        Avosossu huostapäätöksessä: ”Lapsi reagoi naaman kastelemiseen sijaispaikassa”
        Lasta ei saa järkyttää. Vein hänet vauvauintiin, jotta hän tottuisi. Pesimme hänet valuttamalla vettä pään taakse. Vihjaa, että me teimme jotain pahaa vedellä
        61
        En antanut kaikkia leluja ja lahjoja sijaiskotiin
        Sijaissossu huostapäätöksessä: ”Lapsi ei ole saanut joululahjoja mukaansa”
        Kaikkia omia tavaroita ei kannata lähettää tuntemattomaan paikkaan, koska ne voivat hävitä tai jäädä käyttämättä. Vihjaa, että emme välitä
        62
        Kävin huostapäätöksen kuulemisessa
        Tuntematon sossu luki valmistellun päätöksen
        Ei päätöstä voi kirjoittaa ottamatta huomioon vanhemman näkökulmaa. Se oli lumekuuleminen. Yritin puhua sijoituspäätöksen virheistä, mutta sieltä tuli lisää ehtimättä selittää
        63
        Äiti sai tapaamisen avosossun ja sijaisperheen kanssa
        Sossu perui tapaamisen, mutta kertoi edellisenä päivänä vain äidille eikä sijaisperheelle.
        63C Äidille annettiin kuva, että hänen yhteistyönsä rakentaisi jotain. Mitään syytä ei annettu. Äiti sanoi ”todella julmaa”
        64
        Pyysin psykologia puhumaan väärinkäsityksistä Huostasossulle
        Huostasossu perui tapaamisen kertomatta siitä psykologille
        Psykologi: Kyllä minä luulin, että sellainen on tulossa. Mitään syytä ei annettu.
        65
        Pyysin kirkon diakonia puhumaan väärinkäsityksistä huostasossulle
        Huostasossu: ”Emme voi kertoa salassapidettäviä tietoja ulkopuolisille”
        Pyrin osoittamaan, että heidän väitteensä lapsenhoidosta ja terveydestä olivat epätosia ja pyysin neuvotteluapua diakonilta
        66
        Pyysin sosiaaliasiamiestä puhumaan väärinkäsityksistä huostasossulle
        Huostasossu: Kyllä se sopii
        Sosiaaliasiamies sanoi, että hän voi vain tiedottaa oikeuksista ja tuli se tunne, että lasu esittää holhoavia väitteitä ja estää kyseenalaistamasta. Peruin sen turhana
        67
        Ei verkostopalaveriille
        Huostasossu ehdotti tulemaan psykologin kanssa
        Vastasin: "Tehän olette kieltäytyneet väärinkäsityksien korjaamisesta ja yhteisymmärryksen lisäämisestä ja ongelmien korjaamisesta". He päättävät aiheet ja vastaustyylin. Se olisi ollut näytös
        68
        Pyysin huostasossulta sopimusta ja luottamusta
        Huostasossu: ”Voit valittaa sinne hallinto-oikeuteen”
        Lastensuojelu ei halunnut keskustella ongelmien korjaamisesta. Peruin HAO:n, jotta hän ei voisi enää kieltäytyä. Lisäksi HAO on korruptoitunut ja 93 perheistä % häviää.
        69
        Tapaamispaikan raportit tavallisia 5 kk.
        Huostasossu rajoituspäätöksessä: ”Tilanne on huonontunut tapaamisten aikana”
        Lapsen mielestä isän seura oli hyvä ja hän halusi kotiin. Hän sanoi "nyt kerro se valvojille". Toruin valvojia kerran, kerroin huostasta ulkona.
        70
        Asiaton psyk. sanoi ”en näe mitään ongelmaa lapsen ja isän tai äidin ja lapsen suhteessa, mutta isän ja äidin”
        Huostasossulle selän takana, ”Isä ei erota omia ja lapsen ajatuksia ja tunteita”
        Hän valehteli meille. Huostasossulle isän ja lapsen suhde on tärkein syyte
        71
        Kysyin kons. sossulta ”oletko sinä psykiatri?
        Kons. sossu: ”En, mutta tässä työssä on tullut kokemusta siitä" puheeni lapselle
        He tekaisivat kieltäytymiseni takia, että meillä on pitkään olleita mielenterveysongelmia, kyvytön itsereflektioon, mentalisaatiohäiriö ja puheeni lapselle
        72
        12/2022 Sanoin puhelimessa, että syy huostaan oli kieltäytymiseni ja parisuhde
        Taustalla ollut uusi huostapari nauroi ”ei , ei, ha ha”
        Mies ehkä oletti paperista lukien, että ”mikset muuttanut käytöstäsi ennen kuin se johti huostaanottoon”.

        73
        Yritin puhua huostasossulle uudelleen
        Huostasossu: ”Eipäs juupas; olet jo puhunut näistä avosossun kanssa”
        Avosossu esti keskustelun eikä minun kuulemisestani tehty
        74
        Pyysin keskustelua avosossulta
        Avosossu tapasi minut kaksi kertaa. Kävin läpi kolme esimerkkiä: Toisella kerralla hän antoi 30 min rajoitteen, jolloin en saisi puhua ”omista asioistani”
        Nämä eivät ole omia asioita vaan hänen päätöksiään.
        75
        Pyysin keskustelua avosossulta
        Avosossu: Olet dominoiva
        Yritin korjata hänen väärinkäsityksiään ja pyysin saada lisätä yhteisymmärrystä. Hän riisti minulta lapsen ja nyt hän estää kyseenalaistamisen saamalla minut näyttämään epävakaalta. Se on dominoivaa.
        76
        Pyysin keskustelua avosossulta
        Avosossu huostapäätöksessä: Isä on ilmeisesti kyvytön itsereflektioon.
        Hän lisäsi huostaanoton syyksi mielenterveysongelman, joka ilmenee keskustelupyyntönä hänen väärinkäsityksistään
        77
        Pyysin keskustelua huostasossulta
        Huostasossu: Emme voi puhua, koska olet jo puhunut avosossun kanssa
        Hän esti keskustelun ja esti kertomasta, että myös avosossu esti keskustelun
        78
        Yritin selittää väärinkäsityksen kuulemistapaamisessa
        Huostasossu: ”Eipäs juupas”
        Hän redusoi järkevän selitykseni pikkumaiseksi jankuttamiseksi.
        79
        Yritin selittää väärinkäsityksen kuulemistapaamisessa
        Tuntematon kons. Sossun pari: ”Nii, joo”
        Tuntemattomalla sossulla oli ennakkoluuloja. Se oli väärin ongelman korjausmotiivilla lähestyvää ja järkyttynyttä vanhempaa kohtaan kohtaan.
        80
        Normaali 2-vuotisneuvola
        Lastenlääkäri: Lastensuojeluilmoitus kertomatta meille. ”On puhuttu lapsen painosta” ja parisuhteesta.
        Lapsen tarkastus oli ok. Vastasimme kysymykseen: Miten teillä menee. Meillä oli parisuhdejännitteitä, mutta pärjäämme.
        81
        Normaali 3-vuotisneuvola
        Terveydenhoitaja: Lastensuojeluilmoitus
        En halunnut puhua enää meistä lapsen tarkastuksen jälkeen, koska viimeksi se johti lasuilmoitukseen enkä halua olla kontrolloinnin alaisena. Poistuin huoneesta ja kolautin ovea liian kovaa.
        82
        Kutsuin avosossun kotikäynnille, jonka kielsin ennen
        Avosossu: ”Tämä ei sitten muuta mitään”
        Hän oli tehnyt sijoituspäätöksen ja sanonut, että nyt me teemme huostaanoton. Laki sanoo, että muita tukitoimia pitää kokeilla sijoituksen aikana.
        83
        Sanoin kuulemisessa jostain väitteestä ”se ei ole totta”
        Tuntematon naissossu sanoi ”nii, joo”. Paikalla oli myös kons. Sossu.
        Yritin selittää, että he olivat ymmärtäneet asian väärin. Tuntematon tuomitsi minut eikä keskustellut.
        84
        Hain viikkotapaamisia ja huostan purkua
        Huostasossu: ”Jos olet kiinni huostaanotossa, en tiedä, voiko näistä enää puhua”
        Huostasossu redusoi keskustelupyyntöni pikkumaiseksi saadakseen minut näyttämään kyvyttömältä keskusteluun.
        85
        Pyysin keskustelua uuden tapaamispaikan valvojilta
        En saanut vastausta
        Halusin osoittaa heille, että sossun syyt eivät ole totta ja pyytää heitä kertomaan asiat sossulle.
        86
        Huostaanoton alussa sanoin huostasossulle: ”En ole autoritaarinen persoona”
        Huostasossu: ”Millainen persoona sitten olet?
        Miten tuntematon uusi työntekijä voi ajatella jotain pahaa käytöksestäni? Kyse oli hänestä persoonani vioista. Lapsenhoito on paras vahvuuteni
        87
        Lauloin tapaamisessa
        Yhden oman tapaamisen jälkeen sijaisperhe sanoi sossulle: Lapsi puhuu epäselvemmin, kakkaa housuun ja lauleskelee. Se on merkki ahdistuksesta isän seurassa
        Sossu vääristi laulunkin ahdistukseksi. Sain rajoituspäätöksen.
        88
        Muutin viereiseen taloon
        Avosossu sijoituksen jälkeen: Isän asuinjärjestelyt ovat ennakoimattomia ja muuttuvia
        Minulla on kaksi lapselle ja itselleni kalustettua kotia lähiseudulla. Avosossu uhkasi minut pois äidin kotoa. Haluan lapsen kokevan läheisyyttä
        89
        Kysyin avosossulta ennen sijoitusta: ”Oletteko oppineet, ettei minusta täydy olla huolissaan?”
        Avosossu: Kyllä olemme oppineet, olet persoona.
        Meillä ei ollut lasun mielestä ongelmia ennen kieltäytymistäni avohuollosta. Lastensuojelu tekaisi valheita sen jälkeen
        90
        En vastannut valvojille
        Isä käyttäytyy omituisesti
        Koin valvojat epäoikeudenmukaisinaSe koski koko lastensuojelun toimistoa, ei vain avosossua. He olivat neuvotelleet asioista keskenään. Laki sanoo, että huostaanotto pitää perustella huolellisesti


      • ajatuksetovatilmaisia kirjoitti:

        73
        Yritin puhua huostasossulle uudelleen
        Huostasossu: ”Eipäs juupas; olet jo puhunut näistä avosossun kanssa”
        Avosossu esti keskustelun eikä minun kuulemisestani tehty
        74
        Pyysin keskustelua avosossulta
        Avosossu tapasi minut kaksi kertaa. Kävin läpi kolme esimerkkiä: Toisella kerralla hän antoi 30 min rajoitteen, jolloin en saisi puhua ”omista asioistani”
        Nämä eivät ole omia asioita vaan hänen päätöksiään.
        75
        Pyysin keskustelua avosossulta
        Avosossu: Olet dominoiva
        Yritin korjata hänen väärinkäsityksiään ja pyysin saada lisätä yhteisymmärrystä. Hän riisti minulta lapsen ja nyt hän estää kyseenalaistamisen saamalla minut näyttämään epävakaalta. Se on dominoivaa.
        76
        Pyysin keskustelua avosossulta
        Avosossu huostapäätöksessä: Isä on ilmeisesti kyvytön itsereflektioon.
        Hän lisäsi huostaanoton syyksi mielenterveysongelman, joka ilmenee keskustelupyyntönä hänen väärinkäsityksistään
        77
        Pyysin keskustelua huostasossulta
        Huostasossu: Emme voi puhua, koska olet jo puhunut avosossun kanssa
        Hän esti keskustelun ja esti kertomasta, että myös avosossu esti keskustelun
        78
        Yritin selittää väärinkäsityksen kuulemistapaamisessa
        Huostasossu: ”Eipäs juupas”
        Hän redusoi järkevän selitykseni pikkumaiseksi jankuttamiseksi.
        79
        Yritin selittää väärinkäsityksen kuulemistapaamisessa
        Tuntematon kons. Sossun pari: ”Nii, joo”
        Tuntemattomalla sossulla oli ennakkoluuloja. Se oli väärin ongelman korjausmotiivilla lähestyvää ja järkyttynyttä vanhempaa kohtaan kohtaan.
        80
        Normaali 2-vuotisneuvola
        Lastenlääkäri: Lastensuojeluilmoitus kertomatta meille. ”On puhuttu lapsen painosta” ja parisuhteesta.
        Lapsen tarkastus oli ok. Vastasimme kysymykseen: Miten teillä menee. Meillä oli parisuhdejännitteitä, mutta pärjäämme.
        81
        Normaali 3-vuotisneuvola
        Terveydenhoitaja: Lastensuojeluilmoitus
        En halunnut puhua enää meistä lapsen tarkastuksen jälkeen, koska viimeksi se johti lasuilmoitukseen enkä halua olla kontrolloinnin alaisena. Poistuin huoneesta ja kolautin ovea liian kovaa.
        82
        Kutsuin avosossun kotikäynnille, jonka kielsin ennen
        Avosossu: ”Tämä ei sitten muuta mitään”
        Hän oli tehnyt sijoituspäätöksen ja sanonut, että nyt me teemme huostaanoton. Laki sanoo, että muita tukitoimia pitää kokeilla sijoituksen aikana.
        83
        Sanoin kuulemisessa jostain väitteestä ”se ei ole totta”
        Tuntematon naissossu sanoi ”nii, joo”. Paikalla oli myös kons. Sossu.
        Yritin selittää, että he olivat ymmärtäneet asian väärin. Tuntematon tuomitsi minut eikä keskustellut.
        84
        Hain viikkotapaamisia ja huostan purkua
        Huostasossu: ”Jos olet kiinni huostaanotossa, en tiedä, voiko näistä enää puhua”
        Huostasossu redusoi keskustelupyyntöni pikkumaiseksi saadakseen minut näyttämään kyvyttömältä keskusteluun.
        85
        Pyysin keskustelua uuden tapaamispaikan valvojilta
        En saanut vastausta
        Halusin osoittaa heille, että sossun syyt eivät ole totta ja pyytää heitä kertomaan asiat sossulle.
        86
        Huostaanoton alussa sanoin huostasossulle: ”En ole autoritaarinen persoona”
        Huostasossu: ”Millainen persoona sitten olet?
        Miten tuntematon uusi työntekijä voi ajatella jotain pahaa käytöksestäni? Kyse oli hänestä persoonani vioista. Lapsenhoito on paras vahvuuteni
        87
        Lauloin tapaamisessa
        Yhden oman tapaamisen jälkeen sijaisperhe sanoi sossulle: Lapsi puhuu epäselvemmin, kakkaa housuun ja lauleskelee. Se on merkki ahdistuksesta isän seurassa
        Sossu vääristi laulunkin ahdistukseksi. Sain rajoituspäätöksen.
        88
        Muutin viereiseen taloon
        Avosossu sijoituksen jälkeen: Isän asuinjärjestelyt ovat ennakoimattomia ja muuttuvia
        Minulla on kaksi lapselle ja itselleni kalustettua kotia lähiseudulla. Avosossu uhkasi minut pois äidin kotoa. Haluan lapsen kokevan läheisyyttä
        89
        Kysyin avosossulta ennen sijoitusta: ”Oletteko oppineet, ettei minusta täydy olla huolissaan?”
        Avosossu: Kyllä olemme oppineet, olet persoona.
        Meillä ei ollut lasun mielestä ongelmia ennen kieltäytymistäni avohuollosta. Lastensuojelu tekaisi valheita sen jälkeen
        90
        En vastannut valvojille
        Isä käyttäytyy omituisesti
        Koin valvojat epäoikeudenmukaisinaSe koski koko lastensuojelun toimistoa, ei vain avosossua. He olivat neuvotelleet asioista keskenään. Laki sanoo, että huostaanotto pitää perustella huolellisesti

        91
        Avosossu: ”Emme ole enää huolissaan, olet persoona”
        Sijaissossu: ”Emme tiedä, miksi hän sanoi niin”
        Se koski koko lastensuojelun toimistoa, ei vain avosossua. He olivat neuvotelleet asioista keskenään. Laki sanoo, että huostaanotto pitää perustella huolellisesti
        92
        Lupasin korjata virheitä itsessäni, joita huostasossu sanoo, eikä omalla mielipiteelläni ole väliä
        Huostasossu: ”Ei tämä voi olla määräilyä, koska sitten en voi olla varma, että haluatko muuttua”
        En voi keskustella. En voi totella. Epätosia ongelmia ei voi muuttaa
        93
        Kerroin avosossulle haluavani maata lattialla ja lopettaa syömisen
        Huostapäätös: Isällä on mielenterveysongelmia, kun hän sanoo näin.
        Johtuu lapsen riistämisestä eikä toisin päin, että lapsi pitää riistää, koska haluan sitä. Hän käytti sitä tahallaan minua vastaan
        94
        Sanoin rajoituspäätöksen johtuvan valvojien torumisesta
        Huostasossu: Etkö ole lukenut 9 kk vanhaa ensimmäistä rajoituspäätöstä?
        En, koska se oli väärin ja katkaisin välit. 2 rajoitusta 2 oman kerran jälkeen. He halusivat omat saadakseen rajoittaa. Äidille sanoivat eri syy
        95
        Kieltäydyin avohuollosta
        Huostaanotto. (Lapsen ja isän pitää nyt tottua kasvamaan erillään toisistaan)
        Meillä oli lapsen kanssa kaikki hyvin. Äidin luokse tuli kumppani, minä irtaannuin ja ongelmat olivat ohi. Halusin olla vapaa lastensuojelusta
        96
        Tapasin poikani 9 kk jälkeen
        Huostasossu: Rajoituspäätös yhdestä kahteen kuukauteen kk.
        Poikani tunne parani tapaamisen aikana
        97
        Toruin ekan paikan valvojat 5 kk jälkeen
        Huostasossu: Rajoituspäätös viikosta kuukauteen
        Olin puhunut heille väärinkäsityksistä ja pyytänyt kertomaan sossulle. He eivät olleet, pelkästään ”mitään erityistä ei tapahdu” Koko kontrolli ilman ongelmaa oli väärin.
        98
        Perhetyö lopetettiin sossun toimesta ilman syytä
        Avosossu sijoituspäätöksessä: ”Ei niistä päästy sopimaan”
        Avosossu käytti tätä tekosyynä huostaanottoon. He kävivät pari kertaa ja katsoivat, miten hyvin lapsenhoito sujuu. Me odotimme uusia käyntejä.Avosossu yritti vääristää päiväkodissa olemattomuuden epäsäännöllisyydeksi huostaanottoa varten
        99
        Sovimme päiväkodin kanssa kesällä vapaapäivistä ja he hyväksyivät
        Avosossu sijoituspäätöksessä: ” Päiväkoti oli epäsäännöllistä”
        Avosossu vääristi päiväkodissa olemattomuuden epäsäännöllisyydeksi huostaanottoa varten
        100
        Sovimme äidin kanssa lapsen hoidon tarpeen ja hetken mukaan niin kuin ennenkin
        Avosossu sijoituspäätöksessä: ”Vaihtotilanteet turvattomia”
        Turvaton viittaa johonkin ennakkoluuloon siitä, että ”äiti voi soittaa poliisit, jos isä asuu tai kanssakäy ilman valvontaa”. Äiti ei halunnut minun käyvän töissä 8 kk aiemmin. Sossu tekaisi ongelman.
        101
        Asuin äidin vuokra-asunnossa
        Avosossu uhkasi: ”Muuta ulos. Äiti voi soittaa vaikka poliisit”.
        Äidille sopi se, että annan hänen tehdä asiat miten haluaa ja minä vain hoidan lasta. Halusin turvata lapsen kokemuksen molemmista avioerosta huolimatta.
        102
        Käytin ruokasaksia. Lapsi söi vieressä
        101B Valvoja huusi, että "nyt laitat ne sakset piiloon!"
        Laitoin ne reppuun. Kysyin ”onko tämä sinusta täti valvottua saksen käyttöä?”. Hän sanoi kyllä. Vastasin ”miksi sitten olet huolissasi?”. En halua alistamista.
        103
        Näytin lapselle karttaa, missä kodit ovat
        Valvoja: Keskeytti meidät ja käski pakata.
        (Se uhmaa kiintymyssuhdeteoriaa sijaispaikkaan).
        Halusin pitää yllä ajatusta kotiin pääsemisestä ja kartalla visualisointi auttaa ymmärtämään sitä, että koti ei ole kadonnut.
        104
        Sanoin sijaisvanhemmalle ”meitä kohdellaan väärin. En ole ansainnut tätä. Korjataan tilanne”
        Valvoja sijaisvanhemmalle: ”Jätetään tämä tähän”.
        Hän yritti estää sijaisvanhemman mielipiteeseen vaikuttamisen lastensuojelukriittisesti
        105
        Sanoin rajoituspäätöksen johtuneen valvojien torumisesta
        Huostasossu: Se johtuu käytöksestäsi lasta kohtaan
        Lapseni stressi laantui, hänen vapinansa ja naaman pitäminen etäällä loppuivat ja hän sanoi valvojille ”isä on hyvä!”
        106
        Sanoin huostan johtuneen äidin vastarinnasta lapsenhoidon sopimuksiin
        Huostasossu: Se johtuu käytöksestäsi lasta kohtaan
        Luulen, että huolettomuuteni koetaan ylimielisyytenä ja pidätte minua tyypillisenä psykona, jonka poistamiseen keksitte tekosyitä
        107
        Komensin äitiä
        Huostasossu: Isä käyttäytyy lasta ja äitiä kohtaan huonosti
        Äiti ei halunnut tehdä enää sitä, mutta lapseni voi hyvin ja pitää minusta. Halusin äidin olevan vastuullisempi ja olin itse hyvä huoltaja.
        108
        Hain huostan purkua toisen kerran
        Huostasossu soitti ja sanoi: Emme me tätä hyväksy ja antoi kuulemisajan 4 kk hakemuksesta
        Hän ei voi sanoa niin ennen kuulemista. 6 kk välein pitää arvioida.


      • ajatuksetovatilmaisia kirjoitti:

        91
        Avosossu: ”Emme ole enää huolissaan, olet persoona”
        Sijaissossu: ”Emme tiedä, miksi hän sanoi niin”
        Se koski koko lastensuojelun toimistoa, ei vain avosossua. He olivat neuvotelleet asioista keskenään. Laki sanoo, että huostaanotto pitää perustella huolellisesti
        92
        Lupasin korjata virheitä itsessäni, joita huostasossu sanoo, eikä omalla mielipiteelläni ole väliä
        Huostasossu: ”Ei tämä voi olla määräilyä, koska sitten en voi olla varma, että haluatko muuttua”
        En voi keskustella. En voi totella. Epätosia ongelmia ei voi muuttaa
        93
        Kerroin avosossulle haluavani maata lattialla ja lopettaa syömisen
        Huostapäätös: Isällä on mielenterveysongelmia, kun hän sanoo näin.
        Johtuu lapsen riistämisestä eikä toisin päin, että lapsi pitää riistää, koska haluan sitä. Hän käytti sitä tahallaan minua vastaan
        94
        Sanoin rajoituspäätöksen johtuvan valvojien torumisesta
        Huostasossu: Etkö ole lukenut 9 kk vanhaa ensimmäistä rajoituspäätöstä?
        En, koska se oli väärin ja katkaisin välit. 2 rajoitusta 2 oman kerran jälkeen. He halusivat omat saadakseen rajoittaa. Äidille sanoivat eri syy
        95
        Kieltäydyin avohuollosta
        Huostaanotto. (Lapsen ja isän pitää nyt tottua kasvamaan erillään toisistaan)
        Meillä oli lapsen kanssa kaikki hyvin. Äidin luokse tuli kumppani, minä irtaannuin ja ongelmat olivat ohi. Halusin olla vapaa lastensuojelusta
        96
        Tapasin poikani 9 kk jälkeen
        Huostasossu: Rajoituspäätös yhdestä kahteen kuukauteen kk.
        Poikani tunne parani tapaamisen aikana
        97
        Toruin ekan paikan valvojat 5 kk jälkeen
        Huostasossu: Rajoituspäätös viikosta kuukauteen
        Olin puhunut heille väärinkäsityksistä ja pyytänyt kertomaan sossulle. He eivät olleet, pelkästään ”mitään erityistä ei tapahdu” Koko kontrolli ilman ongelmaa oli väärin.
        98
        Perhetyö lopetettiin sossun toimesta ilman syytä
        Avosossu sijoituspäätöksessä: ”Ei niistä päästy sopimaan”
        Avosossu käytti tätä tekosyynä huostaanottoon. He kävivät pari kertaa ja katsoivat, miten hyvin lapsenhoito sujuu. Me odotimme uusia käyntejä.Avosossu yritti vääristää päiväkodissa olemattomuuden epäsäännöllisyydeksi huostaanottoa varten
        99
        Sovimme päiväkodin kanssa kesällä vapaapäivistä ja he hyväksyivät
        Avosossu sijoituspäätöksessä: ” Päiväkoti oli epäsäännöllistä”
        Avosossu vääristi päiväkodissa olemattomuuden epäsäännöllisyydeksi huostaanottoa varten
        100
        Sovimme äidin kanssa lapsen hoidon tarpeen ja hetken mukaan niin kuin ennenkin
        Avosossu sijoituspäätöksessä: ”Vaihtotilanteet turvattomia”
        Turvaton viittaa johonkin ennakkoluuloon siitä, että ”äiti voi soittaa poliisit, jos isä asuu tai kanssakäy ilman valvontaa”. Äiti ei halunnut minun käyvän töissä 8 kk aiemmin. Sossu tekaisi ongelman.
        101
        Asuin äidin vuokra-asunnossa
        Avosossu uhkasi: ”Muuta ulos. Äiti voi soittaa vaikka poliisit”.
        Äidille sopi se, että annan hänen tehdä asiat miten haluaa ja minä vain hoidan lasta. Halusin turvata lapsen kokemuksen molemmista avioerosta huolimatta.
        102
        Käytin ruokasaksia. Lapsi söi vieressä
        101B Valvoja huusi, että "nyt laitat ne sakset piiloon!"
        Laitoin ne reppuun. Kysyin ”onko tämä sinusta täti valvottua saksen käyttöä?”. Hän sanoi kyllä. Vastasin ”miksi sitten olet huolissasi?”. En halua alistamista.
        103
        Näytin lapselle karttaa, missä kodit ovat
        Valvoja: Keskeytti meidät ja käski pakata.
        (Se uhmaa kiintymyssuhdeteoriaa sijaispaikkaan).
        Halusin pitää yllä ajatusta kotiin pääsemisestä ja kartalla visualisointi auttaa ymmärtämään sitä, että koti ei ole kadonnut.
        104
        Sanoin sijaisvanhemmalle ”meitä kohdellaan väärin. En ole ansainnut tätä. Korjataan tilanne”
        Valvoja sijaisvanhemmalle: ”Jätetään tämä tähän”.
        Hän yritti estää sijaisvanhemman mielipiteeseen vaikuttamisen lastensuojelukriittisesti
        105
        Sanoin rajoituspäätöksen johtuneen valvojien torumisesta
        Huostasossu: Se johtuu käytöksestäsi lasta kohtaan
        Lapseni stressi laantui, hänen vapinansa ja naaman pitäminen etäällä loppuivat ja hän sanoi valvojille ”isä on hyvä!”
        106
        Sanoin huostan johtuneen äidin vastarinnasta lapsenhoidon sopimuksiin
        Huostasossu: Se johtuu käytöksestäsi lasta kohtaan
        Luulen, että huolettomuuteni koetaan ylimielisyytenä ja pidätte minua tyypillisenä psykona, jonka poistamiseen keksitte tekosyitä
        107
        Komensin äitiä
        Huostasossu: Isä käyttäytyy lasta ja äitiä kohtaan huonosti
        Äiti ei halunnut tehdä enää sitä, mutta lapseni voi hyvin ja pitää minusta. Halusin äidin olevan vastuullisempi ja olin itse hyvä huoltaja.
        108
        Hain huostan purkua toisen kerran
        Huostasossu soitti ja sanoi: Emme me tätä hyväksy ja antoi kuulemisajan 4 kk hakemuksesta
        Hän ei voi sanoa niin ennen kuulemista. 6 kk välein pitää arvioida.

        109
        Hain viikkotapaamisia
        Huostasossu soitti ja antoi 2 kk rajoituspäätöksen
        He tekaisivat lapsen turvallisuuden vaarantuneeksi ainoalla tapaamisella. Kuukautta pidempää ei saa antaa
        110
        noin huosta sossulle, että sinne ajaminen kuulemiseen aikaisin aamulla ei sovi
        B Kirjeessä sanoo, haluat lisäaikaa valmistautua kuulemiseen
        C Hän ei kuuntele mitä asiakas sanoo
        111
        Psyk täällä on toisesta erillään vanhemmuutta ja jos ette hoida lasta, valtio tekee sen
        Avosossu: Huostaanotto
        Pyysin avosossua antamaan lapsen osoitteen kumppanin muuton takia vakauden vuoksi ja sitten kieltäydyin. Rangaistusta avioerosta ja kieltäytymisestä, ei tukea
        112
        Sijaisvanhempi sanoi “Me olemme joutuneet tähän vastentahtoisesti”
        Valvoja: “Tämä jää tähän”
        Valvoja esti keskustelun, mutta ehdin havaita, että lasu pakottaa sijaisperhettä tekemään huostia, joihin he eivät usko
        114
        Kysyin viettekö uuden lapseni huostaan?
        Kons. sossu: “Sitten voi ola niinkin, että vain yksi lapsista on sijaishuollossa”
        Sossu aikoo pitää poikani huostassa, vaikka sen pitäisi olla vain tarpeen mukaan ja tilapäisesti
        115
        Menimme ovelle hätäisenä ja yritimme turhaan saada ratkaista tilanne
        Johtava sossu jossain tekstissä: “Vanhemmilla on vain tunnereaktio”
        Hän redusoi tuskan ja näkemyksen väärinkohtelusta joksikinl tunnetilaksi


    • Anonyymi

      Voi jessus, kuka oli niin urpo että päästi sut sänkyynsä. Nyt olet sitten viattomille viranomaisille juuri sellainen maanvaiva, joita dipataan kahvipöytäkeskusteluissa kuvitteellisesti syanidista ja rikkihaposta tehtyyn sekoitukseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1870
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1499
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1272
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      989
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      905
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      104
      857
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      46
      695
    Aihe