Lukiko kukaan tämän päivän iltalehteä? Siinä oli tästä "Kimpisen koulun" ruotsinkielen opetushässäkästä josta tuo nimimerkki "karjalan karhu" tuossa alempana kirjoitti. Ainut vaan että taisi olla ihan keksitty koko juttu. Hyvin se kyllä näytti ihmisiin täällä uppoavan..
kimpinen ja ruotsi
6
1190
Vastaukset
- copy
*Netissä lietsotaan kielikapinaa*
Iltalehti maanantaina 16.5.2005 s. 8
Sodassa ja pakkoruotsikeskustelussa ovat kaikki keinot sallittuja.
KAPINAKUPLA
Tällä kertaa aseena on internet. Jippii.fi -keskustelupalstalle syötetyn "uutisen" mukaan Kimpisen koulun yläasteella Lappeenrannassa kapinoidaan ruotsin kielen opetusta vastaan.
Palstalla väitetään, että oppilaat kieltäytyvät ymmärtämästä ruotsia. He vastaavat ruotsin tunneilla englanniksi, tekevät tehtävät englanniksi ja käyttävät jopa kokeissa englantia ruotsin sijaan.
Oppilaiden sanotaan painostaneen nimeltä mainittua ruotsin kielen opettajaa niin, että hän pitää tunnit osaksi englanniksi. Nettikeskustelijoiden mukaan sitkeimmät kapinalliset on vapautettu ruotsin opiskelusta kokonaan.
Nettiuutinen on kuitenkin pelkkä kupla. Mitään kielikapinaa ei Lappeenrannassa ainakaan vielä ole.
*Painostus ei onnistu*
- Kuulen tästä ensimmäisen kerran. Tällaisessa uutisessa ei ole mitään perää, sanoo Kimpisen koulun rehtori Leena Kohvakka-Turja.
Koulussa on entinen yläaste eli peruskoulun luokat 7-9. Opetuksen sisällön muuttaminen oppilaiden painostuksesta on jo sinänsä mahdoton ajatus.
- Kyseinen ruotsin opettaja on koulun pidetyimpiä opettajia. Ruotsin lisäksi hän opettaa sakasaa, ei englantia.
*"Ottakaahan karjalaisista mallia!"* -Nettikeskustelija
Kohvakka-Turja myöntää, että toinen kotimainen ei välttämättä ole koululaisten suosikkiaine.
- Meidän nuoret suhtautuvat ruotsin opiskeluun samalla tavalla kuin nuoret muuallakin maassa. Kapinointia ei kuitenkaan esiinny.
*Harkittu uutisankka*
Opiskelijahuumorin piikkiinkään uutisankka ei oikein sovi. Netissä vyörytetty keskustelu vaikuttaa harkitulta ja järjestelmälliseltä.
"Hyvähyvä. Tämä kun leviää muihinkin kouluihin, niin juttu pääsee uutisiin. Sen jälkeen pakkoruotsista luovutaan lukioissa, hetkeä myöhemmin yliopistoissa ja lopulta peruskouluissakin", nimimerkki Dodii ennustaa.
"Tällaisia rohkeita koululaisia meillä saisi olla joka kunnassa. Ottakaahan karjalaisista mallia!", toinen keskustelija yllyttää.
Kielikapinan lietsominen tuntuu olevan keskustelijoiden päällimmäinen tavoite. Totuudesta viis!
Se, ketkä kapinahenkeä lietsovat, ei välttämättä selviä koskaan. Mutta vaikkei itse sylttytehdas koskaan paljastuisi, koulunuoriso oppii tästä kapinasta ainakin sen, mikä merkitys on lähdekritiikillä.
*FAKTA*
Tvångsvenska
- Pakkoruotsi perustuu uusittuun, vuonna 2004 voimaan tulleeseen kielilakiin, jonka mukaan Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.
- Lain tarkoituksena on turvata perustuslaissa säädetty jokaisen kansalaisen oikeus käyttää tuomioistuimen ja muiden viranomaisten kanssa asioitaessa omaa äidinkieltään.
- Noin viisi prosenttia suomalaisista puhuu äidinkielenään ruotsia. Kaikkien muiden on sitä pakko opiskella.
- Valtion ja useiden kuntien virkoihin vaaditaan ruotsin kielen tutkinto.
- Taloustutkimuksen 2003 tekemän kyselyn mukaan 67 % suomalaisista vastustaa pakkoruotsia.
- Kunnat ovat kielilain määräysten mukaisesti joko yksikielisiä tai kaksikielisiä. Jos kunnassa on sekä suomen- että ruotsinkielisiä asukkaita ja vähemmistö on vähintään kahdeksan prosenttia asukkaista tai vähintään 3000, kunta on kaksikielinen.
Kuvateksti:
*KIPEÄ KIELIKYSYMYS*
Näin viime vuonna Porissa.
Entä tänä vuonna Lappeenrannassa?
PAULA JAVANAINEN
[email protected] - entinen lappeenrantalainen
No täysin keksityltä tuo juttu vaikuttaa. En ylipäätään tajua minkä takia siitä ruotsista pitää keuhkota. Ei sen opiskelusta ole ainakaan miulle mitään haittaa ollut. Pohjoismaissa pärjää kivasti ja suunnittelen tässä ehkä myös jatko-opintoja ruotsissa. Eipä olis läheskään yhtä helppoa jos en sitä ruotsia osaisi. Enemmän miulle on ruotsista ollu hyötyä kuin vaikka kemian opinnoista, opiskelen alaa mikä ei millään tavalla sivua kyseistä ainetta. Ihan mielelläni sitä kuitenkin opiskelin. Kuten myös ruotsia... Nykyään kukaan vaan ei halua opiskella muuta kuin sitä mikä on kivaa ja itselle mieluista.
- pakkoruotsin vastustaja
Ruotsia ei voida verrata mihinkään kemiaan tai muuhunkaan yleissivistävään aineeseen, jota opetetaan kaikkialla maailmassa. Ruotsi on Suomessa pieni vähemmistökieli eikä käytännössä muuta. Ruotsin opiskelusta voi olla hyötyä mutta taattu fakta on, että suurimmalle osalle suomalaisista siitä ei ole mitään hyötyä koskaan vaan sama aika voitaisiin käyttää jonkun muun kielen opiskeluun. Suurin osa suomalaisista ei muuta mihinkään ruotsiin kuten sinä. Ruotsin pitää olla vapaaehtoinen oppiaine ja kielivalinnat on laitettava tärkeysjärjestykseen.
- hmm
pakkoruotsin vastustaja kirjoitti:
Ruotsia ei voida verrata mihinkään kemiaan tai muuhunkaan yleissivistävään aineeseen, jota opetetaan kaikkialla maailmassa. Ruotsi on Suomessa pieni vähemmistökieli eikä käytännössä muuta. Ruotsin opiskelusta voi olla hyötyä mutta taattu fakta on, että suurimmalle osalle suomalaisista siitä ei ole mitään hyötyä koskaan vaan sama aika voitaisiin käyttää jonkun muun kielen opiskeluun. Suurin osa suomalaisista ei muuta mihinkään ruotsiin kuten sinä. Ruotsin pitää olla vapaaehtoinen oppiaine ja kielivalinnat on laitettava tärkeysjärjestykseen.
Oletpa kiihkoissasi ruotsia vastustamassa. En nyt sitten tiedä paranisiko se suomalaisten kielitaito yhtään jos ruotsi tulisi vapaaehtoiseksi. Tuntuu että kersoja ei kiinnosta lukea mitään kieliä paitsi englantia. Mikä sinänsä on naurettavaa, koska englannin oppii helposti vähän myöhemminkin kuin kolmannelta aloitettuna. Olisi paljon järkevämpää alkaa kolmannella lukemaan jotain muuta kieltä kuin englantia, mutta eivät nämä ranskat, venäjät ja saksat vanhemmille ja lapsille kelpaa. Kun se englanti on niin tärkeää. Itse aloin lukea saksaa kolmannella ja englantia viidennellä ja uskallan väittää, että englannintaitoni ovat erinomaiset. Egnlantia kuulee joka paikassa, joten se on helpompi kieli oppia kuin vaikkapa ranska. Minä olisin enemmän huolissani englannin ylivallasta koulun kielivalinnoissa kuin pakkoruotsista...
- myös ent.lappeenrantalainen
hmm kirjoitti:
Oletpa kiihkoissasi ruotsia vastustamassa. En nyt sitten tiedä paranisiko se suomalaisten kielitaito yhtään jos ruotsi tulisi vapaaehtoiseksi. Tuntuu että kersoja ei kiinnosta lukea mitään kieliä paitsi englantia. Mikä sinänsä on naurettavaa, koska englannin oppii helposti vähän myöhemminkin kuin kolmannelta aloitettuna. Olisi paljon järkevämpää alkaa kolmannella lukemaan jotain muuta kieltä kuin englantia, mutta eivät nämä ranskat, venäjät ja saksat vanhemmille ja lapsille kelpaa. Kun se englanti on niin tärkeää. Itse aloin lukea saksaa kolmannella ja englantia viidennellä ja uskallan väittää, että englannintaitoni ovat erinomaiset. Egnlantia kuulee joka paikassa, joten se on helpompi kieli oppia kuin vaikkapa ranska. Minä olisin enemmän huolissani englannin ylivallasta koulun kielivalinnoissa kuin pakkoruotsista...
Olen vuosikaudet ollut asiakaspalvelussa pk-seudulla: koskaan en ole tarvinnut rumaa ruotsin kieltä vaikka pakkoruotsinopettajat kai yrittävätkin näin aivopestä vielä 2000-luvulla. Olen samaa mieltä siitä, että Suomi on todellisuudessa yksikielinen maa. Maan virallinen kaksikielisyys on iso kupla.
Englantia tarvitsen sen sijaan päivittäin ja saksaa suhteellisen usein. Ruotsin kieli on iso iso turhake suomalaisten kieliohjelmassa. Pohjoismaissa matkustelen joka vuosi: Ikinä en ole ruotsia tarvinnut vaan kaikkialla pärjää englanniksi. Suomalainen ei tosiaankaan tarvitse niin mitätöntä kieltä kuin ruotsi yhtään mihinkään niin paljoa että sen pitäisi olla pakollinen oppiaine! Ei helvetti, miten turha kieli se onkin!
- saasaaaa
toi juttu on täyttä paskaa! kyl ite tiiän jos siellä koulua käyn! >:( muka ruotsin tunnilla enkuks! JA PAH!
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271944
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001690Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561306Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?731265Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311008Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47916Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51913Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44872- 108830
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37830