Eläkkeiden nousu

Hyvinhän tämä vuosi alkaa.
Katselin noita maksuun tulevia eläkkeitä.
Jopa on kunnon korotukset.
Vuokrakin nousee vain 12€/kk maaliskuusta lähtien.
Sisältäen sähkön ja veden.
Ei muuta kuin huomenna shoppailemaan,
kun rahan tuloa ei voi estää.
Palvelukotiin pitää viedä kunnon marjahyytelöleivos.
Ja uusia DVD leffoja.
Päivänjatkoja.

78

855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tulot nousussa menot laskussa

      • Ano 08:48
        Niinpä se on


    • Anonyymi

      Hyvää tätä alkavaa vuotta 2023. Asun itse vuokralla ja maksan itse sähköni vesimaksut ymm.Kaikki nousee koko ajan vuokria myöten kaikilla. En avannut edes viellä Eläkevarman kirje.Jossa ilmotetaan työeläkken suurus 2023.Netto ja brutto. Maksu päivät.Olisi 1 päivä.Mutta pyhä maksetaan 2.1.23. Ei ongelmaa koska yksinasuvana hallitsen rahan käytön.Mikä tarkoitaa en tee loma en risteily matkoja.En käy kampaajalla.En saa kelan etuuksia. Ei puolisoa ja puolison rahoja käytössä.Menen sinne minne jalat kantaa,säällä kuin säällä läpivuoden ajat.Pyörällä 10 km päähän Itä Helsingin meren rannalle,nautii kesä aurinko,meri tuuli ja meri vesi.

      • Ano 11:03
        On hyvä eläke, kun et saa asumistukea.


    • Anonyymi

      Vaimoni hieman yli 1000€/kk eläke muodostuu ansiosidonnaisesta sairaseläkkeestä jota KELA täydentää vajaalla 300€:lla.
      Ilmeisesti korotus kohtelee noita eläkemuotoja eri tavalla mutta summat ovat niin pieniä, että se on yks hailee.

      • Ano 11:22
        Mitä on ansiosidonnainen sairaseläke?

        Korotus on työeläkkeisiin 6.8 %.
        Eläkehistorian suurin kertakorotus.


      • Anonyymi

        Oliko parempi tuo edellisenhallituksen malli, jäädytettiin korotukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko parempi tuo edellisenhallituksen malli, jäädytettiin korotukset.

        Unohditko että malli jolla ainakin työeläkkeiden suuruus tarkistetaan, tehtiin jo joskus kymmenkunta vuotta sitten? mallia kutsutaan työeläkeindeksiksi ja siihen vaikuttavat useat tekijät, ei mennä niihin tässä mutta otetaan esiin se, että yhtenä on joka tapauksessa vallitseva inflaation suuruus. Ja kun inflaatio on ollut pitkään ennen vuotta 2022 taoahtunutta radikaalia nousua hyvin alhainen, ei laskentamalli silloin ole antanut aihetta merkittäviin eläkkeiden korotuksiin. Edellinen halltisu ei mitenkään millään erillispäätöksellä jäädyttänyt korotuksia, niitä vain ei ollut koska tuo ajat sitten tehty mallai ei niitä vaatinut...
        Ja pitää muistaa ja ymmärtää sekin että tämäkään eläkkeiden korotus ei vastaa rahan ostovoiman menetystä kaikkien hintojen noustua aika poskettomasti...
        Ja huom, en todellakaan ole mikään Sipilän hallituksen ihailija, kun tuolla viimeksi menna viikolla värjöttelin pari tuntia taksia odottamassa, muistui siinä taas mieliin ko. hallitus taksiuudistuksineen ja muistui mieleen sellainenkin että se oli tiettävästi samainen hallitus joka suorastaan painosti Fortumin keksimään isolle voittorahalleen sijoituskohteen joksi sitten puolipakon edessä löytyi se Uniper ja sinnehän sitä sitten solahti 12- 14 miljardia Euroa kuin kankkulan kaivoon meidän varojamme...


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano 11:22
        Mitä on ansiosidonnainen sairaseläke?

        Korotus on työeläkkeisiin 6.8 %.
        Eläkehistorian suurin kertakorotus.

        Sairaseläke joka perustuu edeltäviin palkkatuloihin.
        Pieni palkka > pieni sairaseläke.
        Miten muuten se voisi olla?
        Sairauden vakavuuden perusteella?
        Joku muu peruste?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oliko parempi tuo edellisenhallituksen malli, jäädytettiin korotukset.

        Ano 11:54
        Mikä kysymys tämä on?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Unohditko että malli jolla ainakin työeläkkeiden suuruus tarkistetaan, tehtiin jo joskus kymmenkunta vuotta sitten? mallia kutsutaan työeläkeindeksiksi ja siihen vaikuttavat useat tekijät, ei mennä niihin tässä mutta otetaan esiin se, että yhtenä on joka tapauksessa vallitseva inflaation suuruus. Ja kun inflaatio on ollut pitkään ennen vuotta 2022 taoahtunutta radikaalia nousua hyvin alhainen, ei laskentamalli silloin ole antanut aihetta merkittäviin eläkkeiden korotuksiin. Edellinen halltisu ei mitenkään millään erillispäätöksellä jäädyttänyt korotuksia, niitä vain ei ollut koska tuo ajat sitten tehty mallai ei niitä vaatinut...
        Ja pitää muistaa ja ymmärtää sekin että tämäkään eläkkeiden korotus ei vastaa rahan ostovoiman menetystä kaikkien hintojen noustua aika poskettomasti...
        Ja huom, en todellakaan ole mikään Sipilän hallituksen ihailija, kun tuolla viimeksi menna viikolla värjöttelin pari tuntia taksia odottamassa, muistui siinä taas mieliin ko. hallitus taksiuudistuksineen ja muistui mieleen sellainenkin että se oli tiettävästi samainen hallitus joka suorastaan painosti Fortumin keksimään isolle voittorahalleen sijoituskohteen joksi sitten puolipakon edessä löytyi se Uniper ja sinnehän sitä sitten solahti 12- 14 miljardia Euroa kuin kankkulan kaivoon meidän varojamme...

        Ano 11:15
        Olen ollut 5 vuotta työeläkkeellä.
        En tiedä mitään sitä ennen on sovittu ja maksettu.
        Miksi ihmeessä joutuu odottamaan 2 tuntia taksia?
        Kun ei ollut edes koulukyytejä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sairaseläke joka perustuu edeltäviin palkkatuloihin.
        Pieni palkka > pieni sairaseläke.
        Miten muuten se voisi olla?
        Sairauden vakavuuden perusteella?
        Joku muu peruste?

        Ano 13:49
        Veikkaan että vaimosi on tällähetkellä vanhuuseläkkeellä.
        Siihen on laskettu työhistoria.
        Jos hän on jäänyt sairaana eläkkeellä, hän on saanut työkyvyttömyyseläkettä.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano 11:15
        Olen ollut 5 vuotta työeläkkeellä.
        En tiedä mitään sitä ennen on sovittu ja maksettu.
        Miksi ihmeessä joutuu odottamaan 2 tuntia taksia?
        Kun ei ollut edes koulukyytejä?

        Ai erttä miksi joutuu odottamaan taksia usein aika kauan? Olisiko se siksi että kuuluisan taksilakiuudistuksen jälkeen moni paikkakunnan taksiyrittäjä laittoi pillit pussiin?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano 13:49
        Veikkaan että vaimosi on tällähetkellä vanhuuseläkkeellä.
        Siihen on laskettu työhistoria.
        Jos hän on jäänyt sairaana eläkkeellä, hän on saanut työkyvyttömyyseläkettä.

        Monet nuorempana työkyvyttömyys eläkkeelle joutunut tai jäänyt saa vähemmän eläkettä kuin hiljattain n. 60v jäänyt.
        Ne joilla on omistusasunto pärjää paremmin eläkkellään kuin vuokralla asuva jos asuu pienemmässä hyvin hoidetussa krs asunnossa. Jos on kerääntynyt säästöjä niin ei tarvitse miettiä rahan riittämistä. Perinnöt auttaa myös. En ole laskenut paljonko ruoka kallistunut, sähkö on jonkun euron. Ei vaikuta minun ostoksiin mitenkään. Monen iäkkään eläkkeen ostovoima pienentyi EU liittymisen jälkeen. Jos on jäänyt n30v sitten niin 80- 90v. tiukilla ovat menojen kanssa yksin asuvat ainakin.
        Unohtakaa poliitikot ne roistot ja,puolueet eivät ole pelastajia ollenkaan ovat EU mafian apureita. Luulen että tulee muutos tähän sekopää touhuun lähi aikoina. Parempi vuosi tulee..Älkää olko toivottomia. Asiat järjestyy.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano 13:49
        Veikkaan että vaimosi on tällähetkellä vanhuuseläkkeellä.
        Siihen on laskettu työhistoria.
        Jos hän on jäänyt sairaana eläkkeellä, hän on saanut työkyvyttömyyseläkettä.

        Terminologia on yks hailee. Ratkaisevaa on eläkkeen koko.
        Ennen mammuttikorotusta tilanne. TYÖKYVYTTÖMYYSELÄKE 861,44€.
        KELAN täydennys 225,7€.
        Työkyvyttömyyseläkkeelle 52 vuotisena,
        Nyt 74v.
        Olkoot eläkkeiden nimitykset mitä tahansa niin mitään oleellista muutosta niissä ei ole tapahtunut
        Miten vanhuuseläkkeen olisi pitänyt vaikuttaa vaimoni eläkkeeseen? Ainakaan ei ole näkynyt muuta kuin aiempien vuosien silmänlumekorotukset jotka eivät ole alkuunkaan korvanneet indeksileikkurin aiheuttamaa hävikkiä.
        Olen kauhian pahoillani jos taaskaan en hallitse terminologiaa! Minua kiinnostavat eurot.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Terminologia on yks hailee. Ratkaisevaa on eläkkeen koko.
        Ennen mammuttikorotusta tilanne. TYÖKYVYTTÖMYYSELÄKE 861,44€.
        KELAN täydennys 225,7€.
        Työkyvyttömyyseläkkeelle 52 vuotisena,
        Nyt 74v.
        Olkoot eläkkeiden nimitykset mitä tahansa niin mitään oleellista muutosta niissä ei ole tapahtunut
        Miten vanhuuseläkkeen olisi pitänyt vaikuttaa vaimoni eläkkeeseen? Ainakaan ei ole näkynyt muuta kuin aiempien vuosien silmänlumekorotukset jotka eivät ole alkuunkaan korvanneet indeksileikkurin aiheuttamaa hävikkiä.
        Olen kauhian pahoillani jos taaskaan en hallitse terminologiaa! Minua kiinnostavat eurot.

        Ano 16:11
        Vaimosi eläkkeeseen vaikuttavat sinun tulisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai erttä miksi joutuu odottamaan taksia usein aika kauan? Olisiko se siksi että kuuluisan taksilakiuudistuksen jälkeen moni paikkakunnan taksiyrittäjä laittoi pillit pussiin?

        Näin on, hieman alkuperäisestä asiasta poiketen, niin kyllä saadaan Berneriä kiittää taksiuudistuksesta, joka oli yksi vuosikymmenen surkein muutos, kaikkien mielestä paitsi itse Bernerin. Olen jopa jäänyt ilman taksikyytiä kun kukaan "ei viitsi hakea arki-iltana". Ei ole pakko olla kenenkään taksiautoilijan töissä, jollei huvita esim. päivystää ma-ti yönä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terminologia on yks hailee. Ratkaisevaa on eläkkeen koko.
        Ennen mammuttikorotusta tilanne. TYÖKYVYTTÖMYYSELÄKE 861,44€.
        KELAN täydennys 225,7€.
        Työkyvyttömyyseläkkeelle 52 vuotisena,
        Nyt 74v.
        Olkoot eläkkeiden nimitykset mitä tahansa niin mitään oleellista muutosta niissä ei ole tapahtunut
        Miten vanhuuseläkkeen olisi pitänyt vaikuttaa vaimoni eläkkeeseen? Ainakaan ei ole näkynyt muuta kuin aiempien vuosien silmänlumekorotukset jotka eivät ole alkuunkaan korvanneet indeksileikkurin aiheuttamaa hävikkiä.
        Olen kauhian pahoillani jos taaskaan en hallitse terminologiaa! Minua kiinnostavat eurot.

        Ei tarvitse hernettä nokkaansa vetää. Mutta ei tosiaan ole pahaksi, jos ainakin ne termit tunnistaa, jotka itseään koskee. Usein tämä on syynä kun "ei tiennyt, että olisi voinut" jne.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano 16:11
        Vaimosi eläkkeeseen vaikuttavat sinun tulisi.

        Minun tulojeni ( eläkkeeni ) vaikutus vaimoni eläkkeeseen?
        Millä mekanismilla?
        Mikä riippuvuus?
        On tunnustettava, etten ole perehtynyt näihin eläkekuvioihin. Olen luottanut, ja luotan edelleen viranomaisten kykyyn hoitaa rutiiniasiat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minun tulojeni ( eläkkeeni ) vaikutus vaimoni eläkkeeseen?
        Millä mekanismilla?
        Mikä riippuvuus?
        On tunnustettava, etten ole perehtynyt näihin eläkekuvioihin. Olen luottanut, ja luotan edelleen viranomaisten kykyyn hoitaa rutiiniasiat.

        Ano 19:42
        Korjaan ensin kirjoitusvirheeni.
        Po. tulosi ei tulisi

        Jos vaimosi olisi yksinäinen, hän saisi enemmän kansaneläkettä ja mahdollisesti asumistukea.
        Avioparin tulot kun lasketaan kotitaloudessa yhteen.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano 19:42
        Korjaan ensin kirjoitusvirheeni.
        Po. tulosi ei tulisi

        Jos vaimosi olisi yksinäinen, hän saisi enemmän kansaneläkettä ja mahdollisesti asumistukea.
        Avioparin tulot kun lasketaan kotitaloudessa yhteen.

        Kyse ei siis ole minun eläkkeestäni.
        En tiedä vaikuttaisiko vaimoni yksieläminen hänen eläkkeeseensä mutta mahdollisesti hän saisi jotain tukea?
        Ne eivät kuulu meille ja sillä siisti.
        Myöskään kieroilu ei kuulu moraaliini. Pelkästään talouden kannalta meidän olisi ollut järkevintä erota viimeistään heti 50v pinnassa. Muodollisesti asua eri osoitteissa vaikka käytännössä olisimme jatkaneet asumista kuten nytkin.
        Minusta tuo olisi moraalitonta ja rikollista kepulointia kanssaihmisiämme ajatellen.
        Muut olisivat maksumiehinä.

        Tietyt taloudelliset järjestelyt olisi ollut hoidettava ajoissa. Minusta on mukava elää näillä periaatteilla.
        Sama koskee kaikkea ansiottoman edun tavoittelua ja vastaan ottamista. Raja on yhdessä paikassa ja sillä selvä!


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano 11:22
        Mitä on ansiosidonnainen sairaseläke?

        Korotus on työeläkkeisiin 6.8 %.
        Eläkehistorian suurin kertakorotus.

        Korotus tulee myös siihen kansaneläkkeeseen jota saa lisäksi jos työeläke jäänyt pieneksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet nuorempana työkyvyttömyys eläkkeelle joutunut tai jäänyt saa vähemmän eläkettä kuin hiljattain n. 60v jäänyt.
        Ne joilla on omistusasunto pärjää paremmin eläkkellään kuin vuokralla asuva jos asuu pienemmässä hyvin hoidetussa krs asunnossa. Jos on kerääntynyt säästöjä niin ei tarvitse miettiä rahan riittämistä. Perinnöt auttaa myös. En ole laskenut paljonko ruoka kallistunut, sähkö on jonkun euron. Ei vaikuta minun ostoksiin mitenkään. Monen iäkkään eläkkeen ostovoima pienentyi EU liittymisen jälkeen. Jos on jäänyt n30v sitten niin 80- 90v. tiukilla ovat menojen kanssa yksin asuvat ainakin.
        Unohtakaa poliitikot ne roistot ja,puolueet eivät ole pelastajia ollenkaan ovat EU mafian apureita. Luulen että tulee muutos tähän sekopää touhuun lähi aikoina. Parempi vuosi tulee..Älkää olko toivottomia. Asiat järjestyy.

        Omistusasunto, sähköllä lämmitys, myös vesi.
        Ehkä silti edullisempaa vuokralla asumiseen.
        Kuitenkin joskus miettinyt, miten mieluummin asuisi vuokralla. Siinä vapaus, ei samalla tavalla kahlitsisi, voisi etsiä unelma-asuntoa, joka nykyinen ei esim. sijainnin vuoksi ole.


    • Anonyymi

      Onni asua yksityisen asunnossa vuokralla, vuokra ei nouse joka vuosi. Vesimaksu erikseen vuokran yhteydessä ja sähkösopimus oma.

      Eläkkeet nousi senverran että saan luultavasti muutaman kotimaan reissunkin tehtyä, riippuen tarjouksista. Yksin matkaavalle kun majoitukset on kalliimpia.

      • Ano 11:34
        Asun vanhustentalossa.
        Vuokraan kuuluu sähkö ja vesi.
        Hyvin maltillisesti täällä on 9. vuoden aikana vuokraa nostettu.

        Yksin matkaava saa tosiaan maksaa kahdenhengen huoneen hinnan.
        Eiköhän Helsinki-reissu pidä tehdä, kun tuo koronakin on rauhoittunut


    • Anonyymi

      Nousee, nousee ja säästöön jää enemmän. Nyt kun korotkin nousevat, niin määräaikainen talletus houkuttelee. Korkoa kasvamaan.

      • Anonyymi

        Olen niitä yli 3000 e eläkettä saavia. Sähkön kallistuminen lisää menojani, mutta ei haittaa, kun entisenä alan miehenä tein ajoissa ihan tyydyttävän sopparin.


      • Anonyymi

        Eläkkeiden korotus ei kykene korvaamaan rahan ostovoiman alentumista, hipoohan inflaatio jo lähes 10 prosenttia ja korotus tulee joka tapauksessa jälkijunassa. Olemme joutuneet jo kuluneen vuoden 2022 ostamaan tuotteita joiden hinnat ovat kohonneet vuodesta 2021 15- 40 prosenttia.
        Eli korotusten ostovoima tuli syötyä paljon ennen korotusten toteutumista...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen niitä yli 3000 e eläkettä saavia. Sähkön kallistuminen lisää menojani, mutta ei haittaa, kun entisenä alan miehenä tein ajoissa ihan tyydyttävän sopparin.

        Teit joskus kaksivuotisen, niin minäkin. tammikuussa 2021. Katsotaan mitä on tarjolla ensi vuoden alussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen niitä yli 3000 e eläkettä saavia. Sähkön kallistuminen lisää menojani, mutta ei haittaa, kun entisenä alan miehenä tein ajoissa ihan tyydyttävän sopparin.

        ''Sähkön kallistuminen lisää menojani,.......ihan tyydyttävän sopparin.''

        Tyydyttävä soppari ja sähkölasku nousee ?? Outoa......


      • Ano 13:08
        Niin kauan on hyvä kun asuu kotona ja hoitaa kaikki asiansa itsenäisesti.
        Kun yllättäen sairastuu ja joutuu/pääsee hoivakotiin, tulojen mukaan määräytyy palvelumaksu.
        Mitä enemmän tuloja, sitä suurempi on hoitomaksu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen niitä yli 3000 e eläkettä saavia. Sähkön kallistuminen lisää menojani, mutta ei haittaa, kun entisenä alan miehenä tein ajoissa ihan tyydyttävän sopparin.

        Ano 13:34
        Ja verottaja kiittää.
        Sähkö kallistui ja lisäsi menojasi.
        Miten alan miehellä näin pääsi käymään?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eläkkeiden korotus ei kykene korvaamaan rahan ostovoiman alentumista, hipoohan inflaatio jo lähes 10 prosenttia ja korotus tulee joka tapauksessa jälkijunassa. Olemme joutuneet jo kuluneen vuoden 2022 ostamaan tuotteita joiden hinnat ovat kohonneet vuodesta 2021 15- 40 prosenttia.
        Eli korotusten ostovoima tuli syötyä paljon ennen korotusten toteutumista...

        Ano 14:31
        Ilmankos pankkitili on tyhjä.
        Huomista odotellessa.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano 13:08
        Niin kauan on hyvä kun asuu kotona ja hoitaa kaikki asiansa itsenäisesti.
        Kun yllättäen sairastuu ja joutuu/pääsee hoivakotiin, tulojen mukaan määräytyy palvelumaksu.
        Mitä enemmän tuloja, sitä suurempi on hoitomaksu.

        On hyvä idea olla köyhä ja kipeä saa parhaat tuet sosdementiassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On hyvä idea olla köyhä ja kipeä saa parhaat tuet sosdementiassa

        Paras on vaan omilla tuloillaan pärjätä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Sähkön kallistuminen lisää menojani,.......ihan tyydyttävän sopparin.''

        Tyydyttävä soppari ja sähkölasku nousee ?? Outoa......

        Tyydyttävä siksi, että uusi sopimus alkoi tämän vuoden alussa. Sähkön hinta on siinä kolminkertainen vanhaan sopimukseen verrattuna, eli vajaa 15 c/kWh. Jos olisin jäänyt odottamaan mitä tulossa on, olisi hinta kovempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyydyttävä siksi, että uusi sopimus alkoi tämän vuoden alussa. Sähkön hinta on siinä kolminkertainen vanhaan sopimukseen verrattuna, eli vajaa 15 c/kWh. Jos olisin jäänyt odottamaan mitä tulossa on, olisi hinta kovempi.

        Sitten heräsit, kävit kusella, laskit kissan ulos ja menit takaisin nukkumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten heräsit, kävit kusella, laskit kissan ulos ja menit takaisin nukkumaan.

        Jos laskee kissan ulos ja menee nukkumaan, syyllistyy todennäköisesti lemmikkieläimen heitteillejättöön. Se on rikos ja rangaistava teko.
        Mitä hyviin ja huonoihin sähkösopimuksiin tulee, lopullinen totuus selviää vasta kun pitemmän ajan keskivertohinnat saadaan esiin, esim. kuluneen loppuvuoden parin viimeisen viikon ajan ns. pörssisähkö oli lähes ilmaista...


    • Anonyymi

      Korotuksen rakenne on epäoikeudenmukainen.
      Esimerkki oikeasta elämästä.
      1300€/kk. Korotus n.88€.
      2800€/kk. Korotus n. 191€.
      Molemmat ovat pienehköjä mutta korotuksessa voisi olla kaikille joku kiinteä summa ja sen lisäksi %-osuus.
      Kustannusvaikutus koko järjestelmässä voisi olla sama mutta jakauma hieman oikeudenmukaisempi.

      • Anonyymi

        Raha menee rahan luo, tässäkin tapauksessa.


      • Anonyymi

        ''... joku kiinteä summa ja sen lisäksi %-osuus.''

        Lopputulos olisi sama.


      • Anonyymi

        Mietihän vähän tarkemmin: Se 2800 €/kk eläkettä saava on maksanut todennäköisesti ainakin kolmin- ellei nelinkinkertaisesti veroa työpalkastaan työurallaan verrattuna 1300 €/kk eläkettä saavaan. Sen lisäksi hän maksaa nyt eläkkeestään veroa vähintään kaksin- ellei kolminkertaisesti verrattuna tuota pienempää eläkettä saavaan.
        Muun veron lisäksi suurempipalkkainen on maksanut myös suuremmat työeläkemaksut jne.
        Minäkin voisin tehdä ehdotuksen, tosin ei se enää juurikaan minua ehtisi ilahduttaa mutta eikö siirrytä myös tasaverotukseen, niin palkoissa kuin eläkkeissäkin? Parempipalkkaisten verotusta ja parempien eläkkeiden verotusta kevennettäisiin huomattavasti ja pienempalkkaisten ja pienempää eläkettä saavien verotusta korotettaisiin melkoisesti jotta päädyttäisiin tasapuoliseen kohteluun. Mitä, eikö saa kannatusta, ihme juttu...
        Tarkkaan otaten tuokaan ei vielä olisi tasapuolista sillä yhä edelleen parempipalkkaiset ja parempaa eläkettä saavat maksaisivat enemmän veroa kuin verrokkiryhmä...Teenkin siis vielä toisen ehdotuksen, kaikille samansuuruinen kiinteä verosumma, esim. 1000 €/kk...


    • Anonyymi

      Huvittaa tämä vuoden alusta eläkkeiden nousu joka 6%, kaikki hinnat nousi jo viime vuonna saman verran ja lisää tiedossa, lääkkeet ja asumiskulut vesi ja sähkökuluineen tulevat vielä kasvamaan ja ruuan hintaa on pakko korottaa sähkön ja polttoaineiden hintojen nousun takia. TODELLINEN TOTUUS ETTÄ ETTÄ AINA VÄHEMMÄN OSTOVOIMAA. TAVALLISEN DUUNARIN PALKKA ALKOI KERTYMÄÄN VASTA 23 VUOTIAANA JA KUN TÖITÄ OLEN TEHNYT 50 V NIIN ELÄKE 1600 JA JA SIITÄ 19% VEROA. SIITÄ MAKSAN KULUNI.

      • Anonyymi

        ''ELÄKE 1600 JA JA SIITÄ 19% VEROA...''

        1600€/kk eli 19200€ vuodessa. Kruunu haluaa n.14% veroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''ELÄKE 1600 JA JA SIITÄ 19% VEROA...''

        1600€/kk eli 19200€ vuodessa. Kruunu haluaa n.14% veroa.

        Sekavaa on tarinointisi vaikka oikein huutokirjaimilla yrität...eli onko sinulla siis sekä 19 % että 14 % verotus?
        Sana kruunu johdettiin Ruotsinvallan kuninkaan kruunusta, Suomi ei ole ollut Ruotsin alamaisvaltio enää noin 200 vuoteen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekavaa on tarinointisi vaikka oikein huutokirjaimilla yrität...eli onko sinulla siis sekä 19 % että 14 % verotus?
        Sana kruunu johdettiin Ruotsinvallan kuninkaan kruunusta, Suomi ei ole ollut Ruotsin alamaisvaltio enää noin 200 vuoteen...

        Jos ymmärrys ei riitä palstalle, älä yriitä kommentoida.


    • Anonyymi

      Ei ole mikään noussut vielä ja eikö vasta 1.2 tule uudet veroprosentin mukaiset
      liksat ?

      • Anonyymi

        Taksiuudistus.

        Nyt voit " Hyvä Taksi- järjestelmän ansiosta tilata aina tutun, turvallisen taksin.
        Auton rekisterinumero keskukselle, niin homma pelaa, myös kela-ajojen osalta.


      • Anonyymi

        2023 eläke nousi 01.01.2023.
        Näkyy pankkitilillä tammikuun viimeinen päivä, vuoden 2022 verotuksella
        Verokortti 2023 tulee voimaan 01.02.2023


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taksiuudistus.

        Nyt voit " Hyvä Taksi- järjestelmän ansiosta tilata aina tutun, turvallisen taksin.
        Auton rekisterinumero keskukselle, niin homma pelaa, myös kela-ajojen osalta.

        Kiitos tiedosta, pitää vaan ensin googlaa "Hyvä Taksi"-tietoa.
        Joudun taksia käyttämään jonkun kerran vuodessa, mutta maksan itse,
        koska en tiedä pitääkö olla joku todistus tai diagnoosi,
        että on oikeutettu kela-taksiin.


      • Ano 02.01 klo 23.32
        Tammikuussa vuonna 2023 nousivat työeläkkeet, perhe-eläkkeet, kansaneläkkeet. 6.8 %
        Verotus muuttuu helmikuussa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tiedosta, pitää vaan ensin googlaa "Hyvä Taksi"-tietoa.
        Joudun taksia käyttämään jonkun kerran vuodessa, mutta maksan itse,
        koska en tiedä pitääkö olla joku todistus tai diagnoosi,
        että on oikeutettu kela-taksiin.

        Ano 17:08
        Kelataksiin on oikeutettu henkilö, joka sairauden ja siihen liittyvien asioiden takia tarvitsee taksin.
        Kelataksi tilataan Kelan ilmaisella puhelinnumerolla, Kelasta.
        Kelan henkilö kysyy tietosi ja sinä vastaat.
        Jos olet oikeutettu Kelataksiin, Kela varaa sinulle ajan.
        Mukaan taksiin pitää ottaa henkilöpaperit ja 25 € rahaa.


    • Anonyymi

      ”Liksa” nousi sen verran, että hyvin korvaa tässä kuussa maksettavan kaksinkertaisen vastikkeen ja säästöönkin jää. Korkojen noustessa määräaikainen säästäminen houkuttelee aina vaan enemmän.

      Kiitollinen täytyy tässä olla, että jotenkin pärjää❣️

    • Anonyymi

      Typerä tuo kelan systeemi pieneläkeläisille jotka saa asumistukea. Mitään hyötyä ei eläkkeen noususta kun sen seurauksena asumistuki pienenee seuraavassa tarkistuksessa. Miksi ei nosteta eläkkeitä sille tasolle ettei tarvitsisi maksaa asumistukea ollenkaan. Jäisi ylimäärainen paperinpyörittely.

      • Anonyymi

        Mitenkähän se käytännössä menisi? Vuokrahan voi olla 200 - 1000 euroa.

        Enkä nyt sanoisi pieneläkeläiseksi kaikkia asumistuen saajia, sitä saa 2000 euron eläkkeelläkin. Jos vuokrakulut/asumiskulut ylittyvät.


      • Anonyymi

        Miksi ei nosteta ja miksi ei nosteta...kas kun eläkkeen suuruus tai pienuus määräytyy työelämän aikana saadun ansion ja siitä maksettujen verojen ja eläkemaksujen mukaan.
        Suurempia eläkkeitä saavat ovat maksaneet työuransa aikana helposti 5- 8- kertaisesti erilaisia veroja verrattuna pienempituloisiin, se on esim. tuo verotuksen progressio vielä sekin tekijä joka vaan lisää ja lisää hyvinansaitsevien verotusta, samoin se vaikuttaa erityisen voimallisesti vähänkään parempaa eläkettä saavien verotukseen, itsellä eläkkeen ennakonpidätysprosentti nyt 28 %, repikää siitä riemua.
        Pitää varmaan ryhtyä hakemaan asumistukea...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei nosteta ja miksi ei nosteta...kas kun eläkkeen suuruus tai pienuus määräytyy työelämän aikana saadun ansion ja siitä maksettujen verojen ja eläkemaksujen mukaan.
        Suurempia eläkkeitä saavat ovat maksaneet työuransa aikana helposti 5- 8- kertaisesti erilaisia veroja verrattuna pienempituloisiin, se on esim. tuo verotuksen progressio vielä sekin tekijä joka vaan lisää ja lisää hyvinansaitsevien verotusta, samoin se vaikuttaa erityisen voimallisesti vähänkään parempaa eläkettä saavien verotukseen, itsellä eläkkeen ennakonpidätysprosentti nyt 28 %, repikää siitä riemua.
        Pitää varmaan ryhtyä hakemaan asumistukea...

        Itselläni sama. Pakana vaimollani 7%.
        70-luvun alkupuolella maksoin pahimmillaan tuloveroa 47,5%. Sen jälkeen olen tehnyt ja teetättänyt kaiken mahdollisen ilman kuittia.
        Timpureiden ja muuraajien palkoista osa pontikkana.
        Palveluja auton vaatimista kohenteluista omien tekareiden tekoon, hierontaan jne. ilman kuittia,
        Silloin aikanaan kyrsiinnyin riittävän pahasti.

        Siirtyminen yhteisverotuksesta yksilöverotukseen oli meille kallis paukku. Yksi talous, yhteiset varat mutta minua on rokotettu paljon enemmän kuin koko taloutemme maksaisi yhteisverotuksessa.


      • Ano 10:56
        Tänä vuonna nousee Kelan muutkin korvaukset.
        Se tarkoittanee sitä, että vaikka eläkkeet nousivat, Kela ei pudota asumistukea.
        Ei ole mitään paperinpyörittelyä, kun kaikki asiat Kelan kanssa voi hoitaa netissä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkähän se käytännössä menisi? Vuokrahan voi olla 200 - 1000 euroa.

        Enkä nyt sanoisi pieneläkeläiseksi kaikkia asumistuen saajia, sitä saa 2000 euron eläkkeelläkin. Jos vuokrakulut/asumiskulut ylittyvät.

        Ano 11:50
        Kelalla on sääntönsä tulojen ja vuokran suhteen.
        Jos maksat 1000€ vuokraa, Kela korvaa vain määrättyyn hintatasoon asti.
        Itse maksaa erotuksen tai muuttaa halvempaan.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano 10:56
        Tänä vuonna nousee Kelan muutkin korvaukset.
        Se tarkoittanee sitä, että vaikka eläkkeet nousivat, Kela ei pudota asumistukea.
        Ei ole mitään paperinpyörittelyä, kun kaikki asiat Kelan kanssa voi hoitaa netissä.

        No kyllä se Kelan laskuri vaan näyttää että asumistuki putoaa ainakin minulla. Mikään muu ei ole muuttunut kuin eläkkeet nousseet sen 6.8% ja sen perusteella Kelan laskuri näyttää attä asumistukeni putoaa ihan kiitettävästi joten ostovoimani on huonompi kuin viime vuonna kaiken muunkin kallistuttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni sama. Pakana vaimollani 7%.
        70-luvun alkupuolella maksoin pahimmillaan tuloveroa 47,5%. Sen jälkeen olen tehnyt ja teetättänyt kaiken mahdollisen ilman kuittia.
        Timpureiden ja muuraajien palkoista osa pontikkana.
        Palveluja auton vaatimista kohenteluista omien tekareiden tekoon, hierontaan jne. ilman kuittia,
        Silloin aikanaan kyrsiinnyin riittävän pahasti.

        Siirtyminen yhteisverotuksesta yksilöverotukseen oli meille kallis paukku. Yksi talous, yhteiset varat mutta minua on rokotettu paljon enemmän kuin koko taloutemme maksaisi yhteisverotuksessa.

        Aika kultaa muistot! Tiedätkö kuinka suuret ansiotulot olisi 1970- luvulla tarvittu jotta vero olisi ollut 47,5 %?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika kultaa muistot! Tiedätkö kuinka suuret ansiotulot olisi 1970- luvulla tarvittu jotta vero olisi ollut 47,5 %?

        Tiedän! Kyse oli aivan ko. vuosikymmenen alusta. Kultaapa sinä mikä
        oli silloin progression jyrkkyys!
        Toimin silloin suuren teollisuuslaitoksen esikuntafunktion osastopäällikkönä
        Kolme insinööriä, 7 teknikkoa, sihteeri.
        Tein myös ulkopuolisia luentokeikkoja kestoltaan parista tunnista viikon kurseihin.
        Parhaimmillaan näitä kertyi parin vuoden aikana yhtensä noin 6kk.
        Koko ajalta sain myös palkan myös päätoimesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän! Kyse oli aivan ko. vuosikymmenen alusta. Kultaapa sinä mikä
        oli silloin progression jyrkkyys!
        Toimin silloin suuren teollisuuslaitoksen esikuntafunktion osastopäällikkönä
        Kolme insinööriä, 7 teknikkoa, sihteeri.
        Tein myös ulkopuolisia luentokeikkoja kestoltaan parista tunnista viikon kurseihin.
        Parhaimmillaan näitä kertyi parin vuoden aikana yhtensä noin 6kk.
        Koko ajalta sain myös palkan myös päätoimesta.

        Lisäys. Kuuluisin 80v palstalle nippa nappa.


    • Anonyymi

      Itsellä yhtiövastike nousi 50€.
      Nousivatko eläkkeet saman verran?

      • Ano 17:16
        Ja ennen maksoit 100€/kk.
        Olet tainnut asua liian halvalla.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano 17:16
        Ja ennen maksoit 100€/kk.
        Olet tainnut asua liian halvalla.

        Kyllä se vähän päälle satasen yhtiövastike maksu riittää, kun on aikoinaan asuntonsa maksanut!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se vähän päälle satasen yhtiövastike maksu riittää, kun on aikoinaan asuntonsa maksanut!

        Ano 20:13
        Ystäväni asui myös omassa osakkeseen edullisesti.
        Kun oli raatanut asuntonsa eteen työssä.
        Kun sitten taloyhtiö osti talon vuokratontin omaksi ja otti ison lainan, yhtiövastike pompsahti.
        Putkiremppa lisäsi maksua.
        Nyt sitten sähkön nousu.
        Että ei ole enää halpaa omassa tuvassa.
        Eikä kukaan osta. Myynnissä ollut iät ajat.
        Taita meillä köyhillä vuokralaisilla olla helpompaa.
        Ei tarvitse miettiä menetettyjä rahoja.
        Jos sattuisi saamaan osakkeensa myydyksi, ei saisi lähellekään omiaan pois.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano 20:13
        Ystäväni asui myös omassa osakkeseen edullisesti.
        Kun oli raatanut asuntonsa eteen työssä.
        Kun sitten taloyhtiö osti talon vuokratontin omaksi ja otti ison lainan, yhtiövastike pompsahti.
        Putkiremppa lisäsi maksua.
        Nyt sitten sähkön nousu.
        Että ei ole enää halpaa omassa tuvassa.
        Eikä kukaan osta. Myynnissä ollut iät ajat.
        Taita meillä köyhillä vuokralaisilla olla helpompaa.
        Ei tarvitse miettiä menetettyjä rahoja.
        Jos sattuisi saamaan osakkeensa myydyksi, ei saisi lähellekään omiaan pois.

        En ole mitenkään ”raatanut” asuntoni eteen. Ihan normaalisti liksalla maksanut ja sitten sairaspäivärahalla ja lopuksi työkyvyttömyyseläkkeellä. Talo on sijainnut omalla tontilla jo ostaessa, senhän luonnollisesti tarkistin. Putki- ja julkisivuremontit olen maksanut myös. Nyt odottelen katto- ja hormiremonttimaksuja.

        Kotini on hyvällä paikalla kantakaupungissa ja hyvillä näkymillä. Enkä ole myymässä. Vaikka asuntojen hinnat laskevat, niin hinta-arvion mukaan vielä ostohetkestä tuplaantunut hinta säilyisi.


    • Anonyymi

      Nyt vasta heräsin tähän ketjuun. Olisin katsonut, paljoko korotus on. MIstä aloittaja näkee maksuun tulevia eläkkeitä? Eläkkeeni tulee tilille vasta 20 pvä. Verotustodistuksesta näkee 2023 vuoden arvion, mutta onko se prikulleen oikea summa.

      • Ano 21:14
        Saan Ilmariselta perhe-eläkkeen.
        Menen siis Ilmarisen sivuille pankkitunnuksilla ja siellä on tiedot.
        Oman työeläkkeeni maksaa Keva, joten menin Kevan sivuille.
        Jos saa Kelasta jotain, niin sitten sinne sivuille..


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano 21:14
        Saan Ilmariselta perhe-eläkkeen.
        Menen siis Ilmarisen sivuille pankkitunnuksilla ja siellä on tiedot.
        Oman työeläkkeeni maksaa Keva, joten menin Kevan sivuille.
        Jos saa Kelasta jotain, niin sitten sinne sivuille..

        Kiitos, taidan odottaa kun raha tulee tilille. Käteen jäävä osuus se kuitekin eniten kiinnostaa. Tulee vain työeläke. Vertasin jo verotodistuksen viimevuoden ja tämän vuoden summaa, oli siinä ihan mukava korotus, mutta veroprosentti voi kasvaa, nettosumma tärkein.


    • Anonyymi

      Nettoeläke n 1200. Asun pienessä omakotitalossa. Asumiskulut eivät riitä asumistukeen. Jos asuisin vuokralla jäisi vähemmän käteen asumistuen jälkeenkin

      • Ano 11:28
        Omakotitalossa ilmeisesti pienet menot.
        En ole ikinä asunut sellaisessa.
        Hyvä varmasti asua niinkauan, kun jaksaa tehdä niitä hommia siellä talossa.

        Sehän riippuu täysin, missä ja minkäkokoisessa vuokra-asunnossa asuu.
        Siitähän riippuu myös asumistuki.

        Itsellä vuokra 567€/52 neliö, rivitalossa.
        Sisältäen veden ja sähkön
        Leveät oviaukot, ei kynnyksiä.
        Hyvin suunniteltu ja toimiva asunto.

        Edesmennyttä miestäni varten tänne asennettiin luiskat pyörätuolia varten etu-ja takaovelle.
        Jos yhdestä talon tupakoitsijasta pääsisi vielä eroon, tämä olisi kympin kämppä.


    • Anonyymi

      Työ-, ja vanhuuseläke yhtensä n. 70e enemmän käteen kuukaudessa, ei paha.

      • Anonyymi

        Saatiin muorin kanssa yht. 213e korotus netto. Ihan kiva:)
        Meillä ei lasketa mun eläke, sun eläke, eikä mun ruoka, sun ruoka.
        Molemmat yhteiseen kassaan. Ei tule kinaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saatiin muorin kanssa yht. 213e korotus netto. Ihan kiva:)
        Meillä ei lasketa mun eläke, sun eläke, eikä mun ruoka, sun ruoka.
        Molemmat yhteiseen kassaan. Ei tule kinaa.

        Minulla nousi 97€! Sehän on melkein satanen. Että ihan kivasti!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla nousi 97€! Sehän on melkein satanen. Että ihan kivasti!

        Minulle tuli korotusta yhteensä 100 euron verran.
        Saan leskeneläkettä edesmenneen mieheni työeläkkeiden mukaan.
        Kun tuli korotusta, jotensakin liikutuin.
        Mies oli kirvesmiehenä tehnyt paljon raskasta työtä.

        Jospa se on sitten niin, että kun olin omaishoitaja loppuun asti, saan nyt korvauksen leskeneläkkeen muodossa.

        En hakenut aikoinaan omaishoitajatukea.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      408
      1633
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1318
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1245
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      173
      1230
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1007
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      916
    7. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      851
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      846
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      840
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      192
      768
    Aihe