Mitä asevarikolle pitäisi tehdä?

Anonyymi-ap

Kokkolan kaupunki kerää kaupunkilaisten ideoita ja toiveita vanhan asevarikon alueen tulevaisuuden varalle.
Laura Läspä

Kokkola

Kokkolan kaupunki alkaa kerätä kaupunkilaisten ideoita ja toiveita vanhan asevarikon eli niin sanotun Lataamon alueen käytöstä. Kaupunki julkaisee maanantaina aiheesta kyselyn.

Anonyymi kysely julkaistaan kaupungin verkkosivuilla maanantaiaamuna kello 8. Vastausaikaa on keskiviikkoon 18. tammikuuta saakka.

Lataamon alue on Santahaassa sijaitseva, noin 78 hehtaarin suuruinen alue, joka on toiminut puolustusvoimien entisenä asevarikkona. Alue sijaitsee lähellä Pohjoisväylän ja Satamatien risteystä,
tehtaille ja satamaan vievän rautatien varressa. Lataamon alue rajautuu etelässä rautatiehen ja muilta osin aluetta ympäröi metsäalue. Alueella on noin 60 eri-ikäistä ja -kuntoista puolustusvoimien käytössä ollutta rakennusta. Satelliittikuvista on nähtävillä, että alueella risteilee tieverkosto, josta osa on metsittynyt.

Kokkolan kaupunginvaltuusto päätti Lataamon alueen ostamisesta 13. kesäkuuta 2022. Alueen suunnitteluun on varattu rahaa vuoden 2023 talousarviossa. Toukokuussa julkaistussa tiedotteessa kaupunki kertoi, että aluetta on ensisijaisesti kaavailtu yleisiä virkistystoimintoja ja ulkoharrastuksia varten.
Asevarikko perustettiin Kokkolaan vuonna 1941. Sitä ennen varikko oli toiminut Viipurissa ja Jepualla. Kokkolan valintaa varikon uudeksi sijainniksi puolsi sijainti rautatien varrella sekä kaupungissa toiminut satama.

Sodanaikainen asevarikko oli Kokkolassa huomattavasti nykyistä aluetta laajempi. Alueella toimi esimerkiksi ammuslataamo, jossa täytettiin kranaatteja, ammuksia ja miinoja. Ammuksia kuljetettiin Kokkolasta rintamalle junilla. Erään tilaston mukaan varikolta lähti vuoden 1941 elokuun lopun ja joulukuun välisenä aikana noin 200 vaunukuormallista materiaalia. Samanaikaisesti varikko vastaanotti 125 vaunukuormaa erilaista materiaalia.

Sotien jälkeen ampumatarvikkeiden tuotanto lopetettiin ja alue toimi puolustusvoimien ylimääräisenä asevarikkona. Puolustusvoimat poistui alueelta vuonna 2006. Alue oli tyhjillään vuoteen 2014 saakka, jolloin alue siirtyi LSK Business Park oy:n omistukseen vuonna 2014. LSK Business Park elätteli toiveita asuntorakentamisesta alueelle, mutta alueen sijainti pohjavesialueella romutti haaveet.

15

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei taida olla sinun huolesi koska se on jo myyty yksityisille omistajille

    • Anonyymi

      Kaupunki omistaa ja hakee ideoita käytölle. Lue tuo ylläoleva juttu niin ymmärrät vai oletko perhosta?

    • Anonyymi

      Täyttä turhuutta koko kysely. Olen tehnyt alueen käytöstä esityksen (esityksiä) jo vuosia sitten. Ne ovat luettavissa tämän sivuston arkistossa, ja lehtien sivustoilla.
      On se merkillistä hulluutta. Nyt tehdään kyselyjä, jonka tulos sisältää kaiken sen aineiston, josta olen kirjoittanut ja ne asiat, mitkä tullaan ottamaan käyttöön, kun aluetta aletaan kehittää...
      Ensimmäinen ehto on, että varastoalue ostetaan kaupungille (meidän veronmaksajien varoilla). Sitten palkataan satoja tuhansia maksava konsultti "suunnittelemaan", sälli, joka varastaa MINUN ideani, ikään kuin olisi ne itse keksinyt. Ei "vetele". Minua ei enää kuseteta, kuten niin monessa asiassa on tehty. En viitsi niitä ansioitani taas kerran alkaa luetella, sillä jokainen Kokkolalainen jo tietää, mitä Ressu, Kokkolan Kingsi, Kivelän Reijo on saanut aikaiseksi Kokkolan hyväksi 35 vuoden aikana, ja nyt ei naurata!!!...

      • Anonyymi

        Ei sinne lehtien palstoille tai edes tännekään kirjoittelemalla nimeä mihinkään saa. Ainoastaan jos käytät sitä nimimerkkinä, mutta siltikin jää vain sinne jutun perään. Natsifasistin juttujen julkaisu pitäisi tykkänään estää.


    • Anonyymi

      Keskitysleiri venäläisille.

    • Anonyymi

      Hah, pohjavesialuetta. Ykspihlaja, Tullimäki, entinen ravirata ja vaaaltavan suuri junaraiteisto/entinen jätelaani (mm kreosiitin/ratapölkkyjen pilaama maakerros yms) on evakuoitava, ja raidealue on puhdistettava 10 metrin syvyyteen saakka, sillä NE vasta sijaitsevatkin POHJAVESIALUEELLA...
      Varastoalue on putsattu. Ongelmakohdista on poistettu sadat tuhannet tonnit maamassoja. Entinen varikkoalue, Sotilaspiirin/Sotilasläänin alue (n 82 ha) on Kokkolan ydinkeskustan puhtain ja "raiskaamattomin" alue; ja sitten paikalle ei saisi rakentaa, kun se on muka pohjavesialuetta. Onhan alueella jo nyt noin sata (100) erillistä rakennusta.
      Ei saatana. On tämä nykyinen Kokkolan kaupungin johto perrseestä, kun ei kuunnella asiantuntijaa, kaupungin viisainta miestä. Ei tässäkään tapauksessa hah hah haaa!!!...

      • Anonyymi

        Reijo ei taida ihan ymmärtää kuinka iso kasa on edes yhden sadantuhannen tonnin maakasa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Reijo ei taida ihan ymmärtää kuinka iso kasa on edes yhden sadantuhannen tonnin maakasa.

        No joo. Täytyy myöntää. Tuli vähän kiukuissaan ylimitoitettua. Jossain minulla on tarkka kuutiomäärä, mikä poistettiin pääosin sodanaikaisen ammuslataamon alueelta. Oliko jotain 2 tuhatta kuutiota...


    • Anonyymi

      Maastoesteratsastus rata ja maneesi kouluratsastukselle. Kaikki toimivat sijaitsevat Etelä-Suomessa ja tämä palvelisi muuta osaa maatamme mainiosti.

    • Anonyymi

      Seikkailupuisto eli samantapainen kuin Kalajoella. Vaijeriliukuja ja muita temppuratoja.

    • Anonyymi

      Sinne tulisi rakentaa hybridi sali kaupungin virkamiehille .

    • Anonyymi

      Naton esikunta ja sotilashallintoa. Vattajalle tulee harjoitusalue niin olisi lähellä.

    • Anonyymi

      Pienydinvoimala olisi loistava sijoitus ja paikka aivan mainio meren läheisyydessä.

    • Anonyymi

      MOPOSUORA! Hah hah haa!!!...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      121
      2843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2612
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2141
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe